SPA 2005 ???

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:
Razor skrev:Inte Montoyas dag det här direkt... först tvingas han släppa sin ledning till finnpajsarn och sedan blir han rammad av en överambitiös djungelpojke.
Tja, Razor för en stund sedan.
Var står det om den stora skandalen?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jag är inte ett dugg upprörd. Jag är bara förundrad över att man kan vara så oerhört negativ mot en förare bara för att man inte gillar en viss forumskribent. Det är vad jag är tycker är märkligt.

Jag kommer inte ihåg vad du skrev i ditt inlägg innan du ändrade Lucy, och det spelar mindre roll.

Men Razor verkar tro att Montoya skulle ha varavat hela fältet och vunnit och han nu inte blev tvungen att släppa förbi Kimi. Och segern var ju väldigt uppkörd.

Vem har sagt att det var Montoyas fel att han blev påkörd.
I was misled and that is the way it went
Geer

Inlägg av Geer »

Razor skrev:
Cheever skrev:Vänta nu, för en stund sen var det stallorder och stor skandal, men nu var det tjänstefel att inte ha en team-strategi :o
Det behöver ju inte vara en skandal bara för att det är stallorder?

Jag är för stallorder och anser att ett stall, i det här fallet McLaren, ska utnyttja möjligheten att optimera resultatet när de har chansen.

Det som däremot är lite intressant är att man har gått ut i pressen och sagt att man medvetet tänker bryta mot reglerna (som visserligen är korkade)... det känns lite föraktfullt.
Om man säger att man tänke hjälpa en förare att vinna, innan ett lopp, är det väl inte stallorder enligt dom regler som finns ?
Som jag uppfattat det är det stallorder om man under ett lopp beordrar en förare att agera på ett sätt som ändrar utgången av loppet.
Lite oklara regler för mig. Har jag fel ?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Men Razor verkar tro att Montoya skulle ha varavat hela fältet och vunnit och han nu inte blev tvungen att släppa förbi Kimi. Och segern var ju väldigt uppkörd.
Jaså, tror jag?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du uttrycker dig som om du gjorde det, men vad vet jag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:
Cheever skrev:
Razor skrev:Inte Montoyas dag det här direkt... först tvingas han släppa sin ledning till finnpajsarn och sedan blir han rammad av en överambitiös djungelpojke.
Tja, Razor för en stund sedan.
Var står det om den stora skandalen?
Jo, allt är svart eller vitt och allt måste citeras ordagrant.

Nu tycker du också helt plötsligt att det var självklart med stallorder eller teamstrategi?

Märkligt, jag tolkade inlägget här ovan som att du inte tyckte om det. Men jag måste ha tolkat ditt inlägg fel då.

Du satt självklart hemma och hoppades att Ron skulle säga till Montoya att sakta ner. Japp så måste det vara.

kom igen nu, kan ni, ja ni, inte ens stå för vad ni tycker?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:
Cheever skrev:Men Razor verkar tro att Montoya skulle ha varavat hela fältet och vunnit och han nu inte blev tvungen att släppa förbi Kimi. Och segern var ju väldigt uppkörd.
Jaså, tror jag?
Lätt överdrift men ja. Det är väl kontentan av vad du tycker. (Jag behöver nog inte säga att du ska rätta mig om jag har fel det gör du ändå)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Geer skrev:Om man säger att man tänke hjälpa en förare att vinna, innan ett lopp, är det väl inte stallorder enligt dom regler som finns ?
Jag tänker på Withmarsh uttalande tidigare under säsongen, där han sa att man kommer att använda stallorder för att hjälpa Kimi om Montoya inte längre har matematisk chans på titeln.

Som jag redan sagt... jag har inget emot stallorder och jag anser att förbudet är tämligen korkat. Däremot så är Withmarsh uttalande lite respektlöst.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad är det egentligen du undrar över Cheever?

Jag vet inte vad Razor skrivit eller inte skrivit, men jag vet vad jag anser:

McLaren såg till att man var helt säkra på att ställningen efter sista depåstoppet var Kimi-Montoya. Det hade antagligen blivit så ändå om man suttit vid depåmuren och ropat "go, go , go" i radion till båda förarna.

Men det hade inneburit stora risker, särskilt som Alonso låg trea. Så jag är helt övertygad om att man såg till att Kimi visste vad han behövde göra, och att Montoya var medveten om att han på sitt utvarv inte skulle ta onödiga risker och bara bevaka avståndet till Alonso.

Så blev det - Kimi kom ut nån sekunde före Montoya och det hela var klart.

Att Kimi därefter var 4-5 sekunder snabbare per varv än Montoya förstår jag inte, och påstår mig inte heller förstå. Kanske ville Kimi bevisa något, kanske gav Montoya bara upp och tuffade på Alonsos tider, kanske var Montoyas däck mer slitna. Jag vet inte ....

Så för mig var det solklar teamstrategi, och helt i sin ordning.

Både Montoya och Kimi körde tycker jag mycket bra idag - de var kontrollerade, förivrade sig inte och var klart bäst på banan. En mycket bra insats som förtjänade 18 poäng och en dubbelseger.

Tyvärr blev Montoya rammad i slutet av en förare som desperat försöker få en raceplats nästa säsong, och var alltför ivrig. Det tycker jag inte man kan lasta Montoya för.

Så välförtjänt seger till Kimi. Han gjorde inga fel idag.

Synd för Monotya, som än en gång visade att han nu har funnit sig väl tillrätta hos McLaren. Han gjorde inga fel idag.

Ännu en mästerlig körning av Alonso, där han hade långt ifrån den snabbaste bilen. Han gjorde inga fel idag.

Dessutom tycker jag Villeneuve var riktigt bra - om han inte hade chansat på torrdäck så tidigt hade han kunnat sluta fyra idag.

Toyota schabblade bort stora chanser till pallplats idag. Men de stora klantarna var Takuma Sato (som antagligen satte spike i kistan för sin F1-karriär) och Pizzonia som gjorde bort sig.

Så förklara för mig: Är jag ologisk nu? Är jag irrationell? Är jag negativ mot någon förare idag så är det idioterna Sato och Pizzonia. Det får mer än gärna kalla mig negativ mot dem. De förtjänar allt negativt de kan få efter dagens insatser.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Geer skrev:
Om man säger att man tänke hjälpa en förare att vinna, innan ett lopp, är det väl inte stallorder enligt dom regler som finns ?
Som jag uppfattat det är det stallorder om man under ett lopp beordrar en förare att agera på ett sätt som ändrar utgången av loppet.
Lite oklara regler för mig. Har jag fel ?
Det är väl därför så många tycker att regeln om stallorder är en så dum regel.

Den är oklar, och skapar oklara situationer och den kommer aldrig att träda i kraft.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Lätt överdrift men ja. Det är väl kontentan av vad du tycker. (Jag behöver nog inte säga att du ska rätta mig om jag har fel det gör du ändå)
Ja, jag tror att Montoya hade haft chans på segern men jag kan ju givetvis inte veta att han hade vunnit.
Om de verkligen hade krigat om det så tror jag inte att Kimi hade plockat in försprånget lika snabbt som han gjorde nu, och då hade det kanske inte heller gått att göra omkörningen m hj a depåstoppet.

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Razor skrev:
Geer skrev:Om man säger att man tänke hjälpa en förare att vinna, innan ett lopp, är det väl inte stallorder enligt dom regler som finns ?
Jag tänker på Withmarsh uttalande tidigare under säsongen, där han sa att man kommer att använda stallorder för att hjälpa Kimi om Montoya inte längre har matematisk chans på titeln.

Som jag redan sagt... jag har inget emot stallorder och jag anser att förbudet är tämligen korkat. Däremot så är Withmarsh uttalande lite respektlöst.
Håller med, korkat att säga så. Himla rörigt med vad som avses som stallorder enligt reglerna och vad man bruka kalla stallorder i dagligt tal.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Så välförtjänt seger till Kimi. Han gjorde inga fel idag.
Nej, han gjorde givetvis inget fel och det gjorde inte McLaren heller.

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:Vad är det egentligen du undrar över Cheever?
Undrar jag över något?

Jag reflekterar bara 8)

Först är det hemskt att Montoya blir tvingad att släppa förbi den långsammare Kimi och sen helt plötsligt är det självklart att så skedde och segern är uppkörd. Och sen helt plötsligt händer det oförklrliga, Kimi vann välförtjänt och gjorde dessutom ett bra lopp.

Så nu har jag reflekterat igen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Okay - mn det där är något som du är ensam om att ha sagt.

Du verkar vilja lägga de åsikterna på mig och Razor, men ingen av oss har ens antytt att det är vår åsikt.

Det är iofs ett slags sätt att föra en debatt på - hitta på vad andar tycker och sen argumentera emot det ...?

Kimi gjorde ett mycket bra lopp.

Montoya gjorde ett mycket bra lopp.

McLaren tog ett mycket bra beslut.

Alonso gjorde ett mycket bra lopp.

Det är hemskt att Pizzonia brakade in i Montoya.

Shoot me

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev: Både Montoya och Kimi körde tycker jag mycket bra idag - de var kontrollerade, förivrade sig inte och var klart bäst på banan. En mycket bra insats som förtjänade 18 poäng och en dubbelseger.
Så det var därför du utbrast i ett "YES!" när det visades bilder på en McLaren parkerad i däckstraven? :D
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:Bild
Jag vet inte vad du tycker, men av det här inlägget får jag intrycket att den som skrev det tyckte att segern var uppkörd. Det är så jag tolkar det, om du gör en annan tolkning får du så gärna redogöra för den.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Japp - för jag såg Alonsos VM-titel rycka ännu närmare.

Det var synd om Monoya, men samtidigt vill jag så gärna att Alonso ska vinna VM.

Lite dubbla känslor ibland - och att se McLarens i däckstravar kan vara ganska trevligt. Jag misstänker nämligen att sådant smärtar Ron Dennis :D

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Nu tycker du också helt plötsligt att det var självklart med stallorder eller teamstrategi?
Ja, men det är inte "helt plötsligt".
Jag har uttryckt min åsikt i ämnet förr och den är samma nu som då.
Märkligt, jag tolkade inlägget här ovan som att du inte tyckte om det. Men jag måste ha tolkat ditt inlägg fel då.
Läser du inte in lite väl mycket i det som skrivs?
Du satt självklart hemma och hoppades att Ron skulle säga till Montoya att sakta ner. Japp så måste det vara.
Nej, varför skulle jag ha hoppats på det?
kom igen nu, kan ni, ja ni, inte ens stå för vad ni tycker?
Gör jag inte det då?
Var har jag ändrat åsikt (som om det nu vore förbjudet på ett forum)?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Montoya och Pizzonia:

http://www.motorsportmediamulti.com/use ... ontoya.avi

För mig är det solklart Pizzonias fel.

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Razor skrev:
Kuopio skrev:Onödigt av Monty.
Ja, fruktansvärt onödigt att bli påkörd. :o
Jag skrev "onödigt av monty" sen anledningen. Så ta med min anledning om du ska citera mig.

Visst är du lite sur över att McLaren tog in Monty först när SC kom ut och Kimi fick vänta men vinnaren blev ändo som bekant Kimi. Förstår din frustration.
Senast redigerad av Kuopio den sön sep 11, 2005 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Geer

Inlägg av Geer »

Den länken funkar inte för mig ? :hmm:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är DivX ... funkade för mig och jag brukar annars ha problem med sådana länkar.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Sidan kan inte hittas 404...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det jag tycker är larvigt är att tala om att "först tvingas han släppa sin ledning till finnpajsarn" och uppkörda segrar och sen ändra åsikt.
Men visst, du får ändra dig hur mycket du vill.

Jag tolkade detta som att du tyckte att det inte var helt korrekt med stallorder. Det var alltså fel. Okej.

Om jag skrev in för mycket i det uttalandet så visst, men lite märkligt att uttrycka sig så om man tycker det är bra med stallorder.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vi testar igen då:

Såg nu att Pizzonia bett om ursäkt för kraschen också.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:Det jag tycker är larvigt är att tala om att "först tvingas han släppa sin ledning till finnpajsarn" och uppkörda segrar och sen ändra åsikt.

Jag tolkade detta som att du tyckte att det inte var helt korrekt med stallorder. Det var alltså fel. Okej.

Om jag skrev in för mycket i det uttalandet så visst, men lite märkligt att uttrycka sig så om man tycker det är bra med stallorder.
Det är väl inget motsatsförhållande i att tycka det är synd att Förare X tvingas släppa sin stallkamrat, och samtidigt tycka det är ok med stallorder.

(väljer medvetet förare X för att det inte ska bli en Kimi/Montoya debatt)

Jag tycker stallorder är ok, men tycker samtidigt synd om den förare som tvingas utföra dem. Det är väl inget konstigt?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Det jag tycker är larvigt är att tala om att "först tvingas han släppa sin ledning till finnpajsarn" och uppkörda segrar och sen ändra åsikt.
Men jag har ju inte ändrat åsikt? Är det så svårt att förstå?
Ur Montoyas synvinkel så är det ju knappast hans dag om han tvingas släppa ledningen och dessutom bli påkörd? Eller tycker du att det är det bästa som kan hända honom?
Uppkört-smilien var kanske larvig, men den lade jag in mest för att provocera lite. Jag ber om ursäkt om du känner att jag har trampat på dig.

Dock så säger vare sig den eller mitt inlägg om Montoyas dag, något om mina åsikter angående stallorder.
Jag ser heller inget motsatsförhållande i att tycka att Montoya hade en pissig dag, och att tycka att stallorder är OK.
Ja, det var definitivt fel.
Jaså, varför det?
Det är precis som att tycka att t ex toppning av ett hockeylag är OK men tycka lite synd om en spelare som inte får spela på slutet, p g a toppningen.

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Var sa jag att det var ett motsatsförhållande?
(Det är viktigt att det skall vara exakt och ordagrant)

Jag har förstått nu, det är okej med stallorder om det inte gynnar Kimi. Korrekt uppfattat?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:Var sa jag att det var ett motsatsförhållande?

Jag har förstått nu, det är okej med stallorder om det inte gynnar Kimi. Korrekt uppfattat?
Vet inte vad du esr som inte vi andra ser.

Men nej, det är helt fel uppfattat om det är min åsikt du undrar över. Tror heller inte att det är Razors åsikt.

Det är ok med stallorder. Det är tydligen en svår mening att förstå ....

Det är ok med stallorder. Det är dock synd om förare som drabbas av dem.

Räknar med att se en kreativ tolkning av detta ....

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev:Vi testar igen då:

Så Montoya hade otur och det är inte han som förare som själv bestämmer vart på banan han väljer att köra och i vilket tempo? :wink:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Du implicerar ju ett motsatsförhållande när du påstår att jag ändrade åsikt?
Nej, var får du det ifrån?
Jag har ju redan sagt att jag anser att McLaren gjorde rätt idag... du vill verkligen missförstå allt som skrivs idag, är det korrekt uppfattat?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

PeppeF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:Vi testar igen då:

Så Montoya hade otur och det är inte han som förare som själv bestämmer vart på banan han väljer att köra och i vilket tempo? :wink:

????

Han blev rammad av Pizzonia, och jag har svårt att se hur någon annan än Pizzonia kan anses vara skyldig i den där incidenten.

Jag vet inte om jag har skrivit att Montoya hade otur idag. Men jag har skrivit att det var synd om Montoya idag.

Det står jag fast vid - det här var totalt sett inte hans dag, trots att han körde väldigt bra.

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det är ju så det brukar låta när Kimis bil inte håller, att han pressat för hårt och är den som ska hållas skyldig pga sitt sätt att köra. På samma sätt måste alltså Montoya hållas ansvarig för hur och var han framför sitt fordon även han. :roll:

Såklart det var Pizzonias fel denna gång och det känns väldigt retfullt att det är andra gången på tre lopp som en dubbelseger dribblas bort. :evil:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hade Kimi blivit påkörd bakirån av en varvad förare, hade visserligen Enzo varit här och gormat om det.

Men jag hade ialla fall inte ansett att det var Kimis fel - lika lite som det var Montoyas och Schumis fel i Turkiet.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:
Du implicerar ju ett motsatsförhållande när du påstår att jag ändrade åsikt?
Nej, var får du det ifrån?
Jag har ju redan sagt att jag anser att McLaren gjorde rätt idag... du vill verkligen missförstå allt som skrivs idag, är det korrekt uppfattat?
Det är helt okej att ta för givet vad som tycks när andra skriver, men inte när du själv skriver.

Jag ber så mycket om ursäkt om jag misstolkade följande inlägg till att du inte gillade stallorder. Utan tycker att det var helt rätt att Montoya skulle släppa förbi Kimi.
Inte Montoyas dag det här direkt... först tvingas han släppa sin ledning till finnpajsarn och sedan blir han rammad av en överambitiös djungelpojke.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tvingas är nog ordet där som skiljer det ena från det andra...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Jag ber så mycket om ursäkt om jag misstolkade följande inlägg till att du inte gillade stallorder. Utan tycker att det var helt rätt att Montoya skulle släppa förbi Kimi.
Du behöver inte be om ursäkt för någonting.

Det är väl OK om du vill läsa in sånt som inte är mina åsikter i det som jag skriver, det är också OK om du feltolkar det som jag skriver.

Däremot så känns hela det här "kriget" (eller vad man nu ska kalla det för) lite märkligt, för jag förstår faktiskt inte vad det är som du argumenterar mot?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Montoya förklarar incidenten

http://www.flyingstorm.ch/personal/f1_p ... ontoya.mpg

Pizzonia förklarar incidenten:

http://www.flyingstorm.ch/personal/f1_p ... zzonia.mpg

och så säger Montoya också att han tog det lugnt, bevakade luckan till Alonso, och hjälpte Kimi.

Som sagt - bra jobb av McLaren. De förtjänade dubbelsegern, och båda förarna gjorde inga fel alls.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev: Däremot så känns hela det här "kriget" (eller vad man nu ska kalla det för) lite märkligt, för jag förstår faktiskt inte vad det är som du argumenterar mot?
Fånig bashing som bara går ut på en sak.
Men det är klart, du har ju inte skrivit det så att jag kan citera det så då finns det inte.

Men visst om du vill skriva om Montoya som släpper förbi finnpajsare och tycker det är ett intressant inlägg i debatten, så varsågod.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:Montoya och Pizzonia:

För mig är det solklart Pizzonias fel.
Hur kan du göra den bedömningen av de där bilderna? Man ser ju inte ett dyft av vad som händer innan det smäller.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mot slutet av filmen ser du ju Pizzonias påkörning.

Tydligen har domarna också gjort bedömningen att det var Pizzonias fel.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Nej, jag ser två bilar som har varit i kontakt med varandra och snurrar av banan.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:men ärligt talat, är det någon som tror att en sådan tidsskillnad helt förklaras i en bättre förare ....?????
Ja, jag kan nog tänka mig en och annan som faktiskt tror på det.
Det är förövrigt samma element som anser att det är förare A:s fel att han blir påkörd bakifrån av förare B, men bara om förare A kör för Ferrari eller är kolombian.
Det finns ju en Montoya/Schumacher-regel som jag har lärt mig:

Det är alltid Montoyas och Schumachers fel när de är inblandade i incidenter. När det är Montoya och Schumacher som krokar ihop är det alltid Montoyas fel.
Men det gäller inte Kimi, utan han bedöms alltid strikt objektivt av dig, Razor, Enzo och andra i Kimibashing-ligan? :roll:
Ingen som ironiserar över hans otur, prat om att han behöver stallorder, han är dålig som inte vinner VM i den bästa bilen, trots att den rasat i bitar åtskilliga ggr, etc.?

Jag håller verkligen med Cheever i den här frågan. Inget märkligt med den typen av bashing på ett forum, även om vissa säkert tycker att det är tråkigt, men varför inte stå för vad ni uppenbart tycker och har givit uttryck för under hela säsongen? Visst kan man ändra åsikt, men lite märkligt att göra det i tandem mitt i den här topicen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Qué?

I den här tråden har jag bara skrivit en sak:
Det är ok med stallorder, det var helt rätt av McLaren att försäkra sig om slutresultatet på det sättet de gjorde idag. Kimi var värdig vinnare av dagens lopp, Montoya och han gjorde båda ett suveränt jobb. Att det varsynd om Montoya idag, framför allt för att han blev rammad av Pizzonia.

Cheever fick helt plötsligt för sig att jag, och Razor, hade skrivit att Montoya hade offrats, att det var fel med stallorder för att Kimi gynnades m.m .m.m ... men ingenstans hade någon skrivit det. Så vi har inte ändrat på någon åsikt, varför det nu skulle vara förbjudet? Cheever försökte däremot påstå att vi hade en åsikt vi inte gett uttryck för.

I andra trådar har jag fört fram min åsikt om att:

- Kimi är en av de bästa förarna, men jag tycker att han är lite väl överskattad. T.ex. anser jag Alonso vara en betydligt mer komplett förare än Kimi i nuläget. Men Kimi är en suverän förare, så varför denna enorma hype i onödan och inställningen att han aldrig någonsin kan göra fel? Lite grann som hypen kring Montoya för några år sen, som bara blev löjlig. Eller för den delen att försöka framhäva Schumacher som nästan en som kan gå på vatten, när man egentligen bara behöver titta på vad han har åstadkommit.

- Att det blir lite löjligt att bara prata om hur mycket otur han har. Jag tycker inte han är mer otursförföljd än någon annan förare.

- Att det kanske inte bara är Fru Fortuna och otur som ligger bakom en del saker. Att det kan finnas andra, rimliga, förklaringar till en del incidenter.

- Att inte vinna VM i en bil som McLaren är dåligt. En förare får inte så många sådana chanser i en karriär. Å andra sidan - att inte vinna VM i en bil som Renault är också ganska dåligt.

Det är åsikter jag fortfarande har. Jag påstår inte att de är mer objektiva än någon annans, jag påstår bara att det är mna åsikter. Ä det bashing att hävda det? Inte mer bashning än att säga att Alosno är arrogant och bara har en satans tur, Montoya är en inkompetent apa, Schumacher en fegis som förlitar sig på stallorder etc. etc. ..... dvs något i princip alla på ialla fall det här forumet ägnar sig åt.

Om du ska göra som Cheever började med idag: kreativ läsning mellan raderna för att hitta åsikter jag eller Razor inte gett uttryck för, så kan ni väl göra det. Men bli inte förvånade om vi i så fall faktiskt talar om vad vi anser ....

Anders: dina inlägg om Schumacher påminner för övrigt ganska mycket om vissas negativa inlägg om Kimi. Så det är lite som att kasta sten i glashus ;)

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag måste faktiskt ta Lucy i försvar här, trots att det bär emot.
För omväxlings skull har jag inte sett honom säga annat än Kimi och McLaren gjort ett hyfsat jobb idag.

Å andra sidan förstår inte jag varför han känner sig nödbedd att försvara Razors alldeles uppenbara gliringar åt "Kimibashing-hållet" med kommentarer som "tvingad att släppa finnpajsarn" och uppkört-smileyn som fler än Cheever och jag upptäckte och försöka tala om att detta inte skulle varit Razorts avsikt.
Låt honom tala för sig själv. Han är både intelligent och talför nog.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Vad baserar du det tvånget på?

Kimi körde nån sekund snabbare och kom i kapp, men varför släppte då inte Montoya förbi Kimi om han nu var tvingad till det?
Om han nu av någon anledning inte ville släppa förbi honom, varför ökade han inte farten till Kimis nivå om han nu låg och fiskörde tills Kimi kom ikapp så att de ökade avståndet till Alonso? Det var ju en högst osäker avslutning av loppet då banan var upptorkande och dessutom hade det kunnat börja regna igen när som helst, så det borde verkligen ha underlättat att dra ifrån så mycket som möjligt innan det sista depåstoppet, så att man hade haft chansen att göra ett extra däcksbyte.
När Kimi fick fritt sänkte han varvtiderna med ett par s och tog ombord mindre soppa, vilket kanske gav en knapp sekund och de 4-5 sekunderna var vad som skiljde när Kimi kom ut ifrån depån. Så uppenbarligen tog inte Montoya det lugnt under de två varven efter sitt depåstopp och tills Kimi kom ut. Därefter insåg förstås Montoya att det var meningslöst att fortsätta pusha utan försökte se till att han tog sig i mål på den upptorkande banan, eftersom alla då hade avslöjat sina kort vad det gäller däcksval.

Jag har svårt att se att det var några stallorder alls i det här loppet, vad det gäller McLaren, annat än att förarna tydligen kommit överrens om att inte försöka göra några idiotpasseringar och därför låg ju även Kimi bakom Montoya i början av loppet, trots att han enligt egen utsago var snabbare.

För övrigt anser jag att förbudet mot stallorder är helt rätt och jag hoppas verkligen att FIA gör allt för att avslöja de stallorder som förekommer. Ett steg på vägen vore att endast tillåta helt öppen radiotrafik. Tänk vad många 80-talsstrider jag hade gått miste om ifall alla team praktiserade Ferraris "sportslighet", som Mansell-Piquet och Senna-Prost. Eller små skärmytslingar under 90-talet som Ville-Hill -96, eller DC-Häkkinen -99, även om DC inte hade nån riktig chans utan mest ägnade sig åt förstörelse, men ändå trevligt att se att det fortfarande fanns "fair play" inom vissa team. En av de absolut tråkigaste ingredienserna i DTM är deras teamorder, där det i princip enbart är två förare som får vinna och deras stallkompisar skall göra allt för att se till att det blir just deras stallkompis, vilket i stort sett alla gör utom en. Skittråkigt! :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

För att Cheever la samma åsikter på både mig och Razor - och ingen av oss hade som sagt framfört sådana åsikter.

Sen kan man ha åsikter om vem som skulle ha vunnit om si och så inte hade hänt, men det tycker jag är en helt ointressant diskussion. Både Montoya och Kimi stod i särklass idag och var båda mer än tillräckligt bra för att ta den här segern.

Men så som situationen nu är, så var allt annat än Kimiseger uteslutet och det med rätta. De flesta gångerna i år har Kimi kunnat fixa det där helt själv på egen hand. Men två gånger i år har Montoya varit i en situation där han har kunnat ge en liten hjälpande hand: Ungern och Spa. Och då har han gjort det. Jag tycker det säger en hel del om hur bra McLaren fungerar som ett team.

Vem hade för ett år sen kunnat se Montoya som en sådan lagspelare? Hos Williams fanns inte de takterna alls. Från första dagen han kom till McLaren har stallet lyckats plocka fram den egenskapen. Inte så konstigt att McLaren är ett av de två mest vinstrika stallen i F1.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det någon som för övrigt vet varför McLaren inte hade någon representant med på pallen idag för att ta emot konstruktörspriset?

Kimi var vad jag kunde se ensam där uppe. Kan inte sådant ge böter i Bernies perfekta drömvärld där inga avsteg får ske?

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Varför såg inte Ron Dennis glad ut när Kimi passerade mållinjen?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.