SPA 2005 ???
-
-
-
-
- Varnad
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ANFRAN skrev:Jag gissar att Montoya gjorde ännu en Montoyavarvning.
Pizzonia var på torrdeäck och var 1 varv efter eller nåt.
Han körde in i Montoya bakifrån, och det är självkarlt Montoyas fel.
Det ser ju vem som helst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
Ja, Kimi var ju hästlängder efter Montoya när dom var på banan, han var mycket långsammare och Montoya fick sakta ner och släppa Kimi, det vet alla som har tittat på mer än ett F1-lopp.
Det börjar li lite larvigt det här med Kimi-bashandet nu...
Var det något som blevuppkört så var det en andraplats.
Det börjar li lite larvigt det här med Kimi-bashandet nu...
Var det något som blevuppkört så var det en andraplats.
I was misled and that is the way it went
-
-
-
- Varnad
-
Däremot tycker jag nog att det var lite själviskt av Montoya att inte släppa Kimi i början, även om det i praktiken är kört för Kimis chanser till WDC-titeln. Men Kimi förlorade ju en del på att bli tvåa bakom Montoya vid SC-depåstoppet, även om det var smart att hålla igen på vägen in.
Man kan ju vara schysst med sin stallkompis även om man inte får några teamorder. Det var nåt alldeles våldsamt vad snabb Kimi var när Montoya gick in och lämna fritt fält, men det var väl som han sa att han hade sparat på regndäcken.
Man kan ju vara schysst med sin stallkompis även om man inte får några teamorder. Det var nåt alldeles våldsamt vad snabb Kimi var när Montoya gick in och lämna fritt fält, men det var väl som han sa att han hade sparat på regndäcken.
-
- Varnad
-
Montoya höll ju igen, har du inte läst vad alla skriver. Han fick ju stallorder. Solklart. Om Montoya bara hade fått hade han vunnit, lätt.AndersF1 skrev: Det var nåt alldeles våldsamt vad snabb Kimi var när Montoya gick in och lämna fritt fält, men det var väl som han sa att han hade sparat på regndäcken.
-
4-5 sekunder snabbare per varv i likadan bil ...... jo absolut.
Att Kimi är en gud bakom ratten och den största föraren genom tiderna kan jag köpa - men ärligt talat, är det någon som tror att en sådan tidsskillnad helt förklaras i en bättre förare ....?????
Fram till sista depåstoppet körde de om det. Sen såg Montoya till att vara lagom långsam på sitt utvarv samtidigt som Kimi satte sina snabbaste varv i tävlingen. Helt rätt teamstrategi av McLaren, Kimi och Montoya och inte mycket att diskutera egentligen. Det hade varit tjänstefel att inte göra det.
Så: i strikt mening ja, dom ordnade det så att Kimi skulle komma om men jag tror också att Kimi skulle varit snabbare även utan hjälp. Men det hade varit en för stor risk att chansa på det, och ha två förare som i det läget slogs om det med Alonso på tredjeplatsen. Därför minimerade man risken, vilket är helt rätt.
Utan FIA:s fåniga förbud mot stallorder hade vi aldrig behövt diskutera sådana här saker, utan det hade varit så mycket mer självklart.
Att Montoya sen är 4-5 sekunder långsammare per varv helt plötsligt .... tja, det förklarar ju bara att det var klart.
Och ännu har jag inte förstått hur det kan vara förare A:s fel när förare B ett varv efter kör på honom bakifrån ....
Att Kimi är en gud bakom ratten och den största föraren genom tiderna kan jag köpa - men ärligt talat, är det någon som tror att en sådan tidsskillnad helt förklaras i en bättre förare ....?????
Fram till sista depåstoppet körde de om det. Sen såg Montoya till att vara lagom långsam på sitt utvarv samtidigt som Kimi satte sina snabbaste varv i tävlingen. Helt rätt teamstrategi av McLaren, Kimi och Montoya och inte mycket att diskutera egentligen. Det hade varit tjänstefel att inte göra det.
Så: i strikt mening ja, dom ordnade det så att Kimi skulle komma om men jag tror också att Kimi skulle varit snabbare även utan hjälp. Men det hade varit en för stor risk att chansa på det, och ha två förare som i det läget slogs om det med Alonso på tredjeplatsen. Därför minimerade man risken, vilket är helt rätt.
Utan FIA:s fåniga förbud mot stallorder hade vi aldrig behövt diskutera sådana här saker, utan det hade varit så mycket mer självklart.
Att Montoya sen är 4-5 sekunder långsammare per varv helt plötsligt .... tja, det förklarar ju bara att det var klart.
Och ännu har jag inte förstått hur det kan vara förare A:s fel när förare B ett varv efter kör på honom bakifrån ....
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön sep 11, 2005 16:48, redigerad totalt 2 gånger.
-
Ja, jag kan nog tänka mig en och annan som faktiskt tror på det.LuckyStrike1 skrev:men ärligt talat, är det någon som tror att en sådan tidsskillnad helt förklaras i en bättre förare ....?????
Det är förövrigt samma element som anser att det är förare A:s fel att han blir påkörd bakifrån av förare B, men bara om förare A kör för Ferrari eller är kolombian.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Det finns ju en Montoya/Schumacher-regel som jag har lärt mig:Razor skrev:Ja, jag kan nog tänka mig en och annan som faktiskt tror på det.LuckyStrike1 skrev:men ärligt talat, är det någon som tror att en sådan tidsskillnad helt förklaras i en bättre förare ....?????
Det är förövrigt samma element som anser att det är förare A:s fel att han blir påkörd bakifrån av förare B, men bara om förare A kör för Ferrari eller är kolombian.
Det är alltid Montoyas och Schumachers fel när de är inblandade i incidenter. När det är Montoya och Schumacher som krokar ihop är det alltid Montoyas fel.
Därför var det Schumachers fel att Takuma Sato idag kraschade in i honom bakifrån - och det var Montoyas fel att en varvad Pizzonia missbedömde sin och Montoyas fart och brakade in i Montoya.
Med lite tid och övning kan man få det där att låta så troligt och logiskt att man själv tror på det.
-
-
Vänta nu, för en stund sen var det stallorder och stor skandal, men nu var det tjänstefel att inte ha en team-strategi
Jag säger inte att det är si eller så eller att kimi var 4-5 sekunder snabbare per varv. Jag är bara förundrad över att opartiskheten är som bortblåst i vissa fall. Mycket märkligt.
Jag säger inte att det är si eller så eller att kimi var 4-5 sekunder snabbare per varv. Jag är bara förundrad över att opartiskheten är som bortblåst i vissa fall. Mycket märkligt.
-
-
Cheever - vem har sagt att det är en stor skandal?
Det var helt rätt, och det säkraste sättet att försäkra sig om något som troligen hade inträffat ändå men med större risker.
Det var helt rätt, och det säkraste sättet att försäkra sig om något som troligen hade inträffat ändå men med större risker.
-
-
-
Eje uttalade sig glasklart i TV om vad han tycker. "Kimi behövde ingen hjälp för att vinna, båda förarna har samma förutsättningar, Just nu är Kimi är så mycket bättre en Montoya som poängskillnaden visar, föraren betyder mer en man tror när det gäller hur bra en bil är... "Cheever skrev:Montoya höll ju igen, har du inte läst vad alla skriver. Han fick ju stallorder. Solklart. Om Montoya bara hade fått hade han vunnit, lätt.AndersF1 skrev: Det var nåt alldeles våldsamt vad snabb Kimi var när Montoya gick in och lämna fritt fält, men det var väl som han sa att han hade sparat på regndäcken.
Kimi har varit bra i år, liksom Alonso. Todt, Brawn mfl i F1 cirkusen berömmer hans insatser.
Senast redigerad av Geer den sön sep 11, 2005 17:04, redigerad totalt 1 gång.
-
Var står det att det är en stor skandal?
Du vferkar upprörd över något som inte har sagts av någon, eller är det något jag har missat?
Jag tror inte Montoya var alltför besviken över utgången efter sista depåstoppet. Han sa själv efter kvalet igår att han var redo att släppa förbi Kimi om han var i en position till det för att hjälpa Kimi i mästerskapet.
Sen bevakade han bara sin lucka till Alonso, de två körde på exakt likadana tider. Sen kom Jungle-Boy med bristande omdöme och på torrdäck och missbedömde helt sin egen och Montoyas fart och körde båda av banan.
Du vferkar upprörd över något som inte har sagts av någon, eller är det något jag har missat?
Jag tror inte Montoya var alltför besviken över utgången efter sista depåstoppet. Han sa själv efter kvalet igår att han var redo att släppa förbi Kimi om han var i en position till det för att hjälpa Kimi i mästerskapet.
Sen bevakade han bara sin lucka till Alonso, de två körde på exakt likadana tider. Sen kom Jungle-Boy med bristande omdöme och på torrdäck och missbedömde helt sin egen och Montoyas fart och körde båda av banan.
-
Det behöver ju inte vara en skandal bara för att det är stallorder?Cheever skrev:Vänta nu, för en stund sen var det stallorder och stor skandal, men nu var det tjänstefel att inte ha en team-strategi
Jag är för stallorder och anser att ett stall, i det här fallet McLaren, ska utnyttja möjligheten att optimera resultatet när de har chansen.
Det som däremot är lite intressant är att man har gått ut i pressen och sagt att man medvetet tänker bryta mot reglerna (som visserligen är korkade)... det känns lite föraktfullt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
3 1 1 1 2 4 1 R R 1 2 1 11 2 2 2
Rätt snygg mästerskapsrad.
Razor
Rätt snygg mästerskapsrad.
Razor
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön sep 11, 2005 16:57, redigerad totalt 1 gång.