Kimi kommer att passa bra hos Ferrari
-
- Utvisad
Kimi kommer att passa bra hos Ferrari
Kimi kommer att bli finfin som försteförare i Ferrari:
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=97438
Vad säger alla McLaren-fans som bjäbbat om fjollerierna i Ferrari nu?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Re: Kimi kommer att passa bra hos Ferrari
Har inte bjäbbat vad jag vet men, hittar inget om testförare hos Ferrari i artikeln. Bara Montoya som säger att "At the moment he looks a bit stronger than me "EnzoF1 skrev:Kimi kommer att bli finfin som försteförare i Ferrari:
-
-
Själv tycker jag att det stod lite väl lite om årets brasilianska kaffeskörd i den där artikeln, samt hur det går för den Syd-Afrikanska malmindustrin. Inte mycket om kvinnliga australiensiska filmstjärnor heller. Dålig och allt för inskränkt artikel.Razor skrev:Varför skulle du hitta något om testförare hos Ferrari i den artikeln?
-
Enzo missförstå mig inte nu jag tycker Du verkar vara en skön kille men snälla snacka inte om personangrepp.
Du har ju faktiskt kallat mig idiot här (inte för att jag tar det minsta illa upp) men Du kallade faktiskt inte mina åsikter idiotiska utan Du kallade mig idiot och det är vad jag kallar PERSONANGREPP
Gå och pilla klart i naveln nu så tar vi och tillsammans njuter ytterligare en 10 plats för Ferrari på söndag
Du har ju faktiskt kallat mig idiot här (inte för att jag tar det minsta illa upp) men Du kallade faktiskt inte mina åsikter idiotiska utan Du kallade mig idiot och det är vad jag kallar PERSONANGREPP
Gå och pilla klart i naveln nu så tar vi och tillsammans njuter ytterligare en 10 plats för Ferrari på söndag
Lite äldre, lite långsammare
-
EnzoF1 skrev:Kimi kommer att bli finfin som försteförare i Ferrari:
Orsaken till dessa ryktena att Kimi skulle gå till Ferrari bottnar nog i att Ferrari lider av att deras förare inte har någon kapacitet kvar att köra F1. Dom är tvungna att få in duktiga förare snabbt för att vara konkurenskraftiga. Dom har ju en budget som gör att dom i princip kan välja vilken förare som helst. Kimi skulle absolut bli ett lyft för Ferrari.
Han är den mest eftertraktade föraren i dag, alla stall skulle vilja ha honom på grund av att han är den bästa för tillfället.
Men vem skulle vilja se Kimi Ferrari?
Det är väl mycket bättre att han får kämpa i ett stall som har gott rykte än att köra för ett stall som är ökänt för sitt fusk och suspekta förhållanden med FIA.
Jag hoppas att han stannar kvar i McLaren.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
Dito.Mr T skrev: Jag hoppas att han stannar kvar i McLaren.
Han är för bra för att vara i ett Ferrari på dekis.
(Förtydligar. Förarna i Mclaren som har varit tillräckligt bra har vunnit mer eller mindre men en förare i Ferrari har inte nödvändigtvis vunnit något.)
-
Det pratades väl om Kimi i Ferrari långt innan den här säsongen?Mr T skrev:Orsaken till dessa ryktena att Kimi skulle gå till Ferrari bottnar nog i att Ferrari lider av att deras förare inte har någon kapacitet kvar att köra F1.
Det handlar nog snarare om vem eller vilka som ska fylla tomrummet efter Schumacher och Barrichello. Nu vet vi att Massa ska ta över efter Barrichello, men Schumacher slutar också en dag och då vill man från Ferraris håll ha någon som kan ta över.
Ni Kimifans borde väl se det som smickrande att Ferrari vill ha er idol hos sig?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Igentligen borde man besvara dina inlägg med ....nada.
Kimi, fulltankad, körde skiten av alla , t.o.m. Montoya.
Dina inlägg är ett skämt.
Men ändå du och jag är helt ense över att Kimi ska vara kvar i McLaren.
Jag har mejlat med "Ferraridårarna" och kommer inom kort översätta deras tillvaro på monza, om så önskas.
Jag har mejlat med "Ferraridårarna" och kommer inom kort översätta deras tillvaro på monza, om så önskas.
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
-
- Utvisad
EGENTLIGEN borde du kanske det...minna skrev:Igentligen borde man besvara dina inlägg med ....nada.
Det enda Kimi körde skiten av på Monza var sitt bakdäck!
Varför kan du inte hålla dig till topicen Minna? Varför ger du dig på mig när jag bara citerar Montoya. Det är väl inte så svårt att vara några tiondelar snabbare än Montoya med skräddarsydd bil och Montoya får ta skräpet som blir över. Det var samma sak när Mika och DC körde. Mika fick en skräddarsydd bil.
Visst kanske mina inlägg är ett skämt, men dina verkar vara på allvar och det är ganska skrämmande. Jag tror du har problem!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Saxat från www.gp2005.com
"The Finn definitely has the best car by far and despite the fact that he had 21 kg of fuel more in his tank than Fernando Alonso, he qualified 0.441 ahead! Correcting the fuel loads, Kimi was one second faster around Monza than his rival in the Renault, he was also quicker than Montoya, who qualified in the same car with 17 kg less fuel than his teammate. According to McLaren test driver Alexander Wurz, the front suspension settings Montoya is using allows faster laps than Kimi’s conventional version but Raikkonen won’t change to the Montoya-type suspension, because he feels comfortable with his own set-up.
"
"The Finn definitely has the best car by far and despite the fact that he had 21 kg of fuel more in his tank than Fernando Alonso, he qualified 0.441 ahead! Correcting the fuel loads, Kimi was one second faster around Monza than his rival in the Renault, he was also quicker than Montoya, who qualified in the same car with 17 kg less fuel than his teammate. According to McLaren test driver Alexander Wurz, the front suspension settings Montoya is using allows faster laps than Kimi’s conventional version but Raikkonen won’t change to the Montoya-type suspension, because he feels comfortable with his own set-up.
"
-
- Varnad
-
-
-
EnzoF1 skrev:Det är väl inte så svårt att vara några tiondelar snabbare än Montoya med skräddarsydd bil och Montoya får ta skräpet som blir över. Det var samma sak när Mika och DC körde. Mika fick en skräddarsydd bil.
Visst kanske mina inlägg är ett skämt, men dina verkar vara på allvar och det är ganska skrämmande. Jag tror du har problem!
Visst, Kimi har en skräddarsydd kärra liksom Mika hade. MEN för tusan det har Montoya också, det hade DC också. Vad jag vet så har alla förare det.
Det handlar om körstil och hur förarna vill att kärran skall bete sej.
Däremot så är det lite märkligt att dom snabba förarna ofta har en setup som är svår för andra förare att anpassa sej till. Montoya gillar inte Kimis setup. DC gillade inte Mikas setup. Barren gillade inte Hakans setup i det förgångna när han fortfarande var snabb.
Däremot kan dessa tre snabba förare sätta sej i deras team kollegas kärra och fortfarande prestera bra... Det är väl det som gör dessa förare unika.
Det börjar verka som om du bara trampar vatten med dina inlägg.
Att du skulle erkänna Kimi som en bra förare är ju utopiskt, men jag tycker han har gjort ett förbannat bra jobb i år. Han har också blivit en bättre förare och det är inget som tyder på inte skulle fortsätta att förbättra sina prestationer.
Att kimi var snabbare än Montoya med 17 (sjutton!!!) kilo mer bränsle borde imponera på dom flesta, inklusive dej. Kom igen, ett litet erkännande borde han få!
Say no more...
-
-
En fråga där, är det verkligen säkert att Montoya körde fullt då? Det räcker ju med att han är snabbare än Alonso med hyfsad marginal och det var han ju, men teammässigt vore det verkligen idiotiskt om han var snabbare än Kimi, för då hade Kimi fått startat ytterligare en plats längre bak, medan Montoyas situation hade varit oförändrad.Mr T skrev: Att kimi var snabbare än Montoya med 17 (sjutton!!!) kilo mer bränsle borde imponera på dom flesta, inklusive dej. Kom igen, ett litet erkännande borde han få!
-
Juan Pablo, you must be very happy with the inherited pole anyway?AndersF1 skrev:En fråga där, är det verkligen säkert att Montoya körde fullt då? Det räcker ju med att han är snabbare än Alonso med hyfsad marginal och det var han ju, men teammässigt vore det verkligen idiotiskt om han var snabbare än Kimi, för då hade Kimi fått startat ytterligare en plats längre bak, medan Montoyas situation hade varit oförändrad.Mr T skrev: Att kimi var snabbare än Montoya med 17 (sjutton!!!) kilo mer bränsle borde imponera på dom flesta, inklusive dej. Kom igen, ett litet erkännande borde han få!
JPM: "Yeah, I had a decent, clean lap. I knew what sort of lap time we could do. I made a mistake this morning on new tyres, so that was the goal –to do a one minute 21 here but obviously if we could run a bit faster it would be better. I made a mistake going into the first Lesmo and it cost me a couple of tenths, but the car is good. It’s been good all weekend. A bit of understeer, but I think that’s pretty good for the race. "
Ron Dennis:
"Kimi's lap was sensational, but due to the penalty after the fourth free practice session we had to change our strategy, making Kimi's performance more impressive."
Norbert Haug:"Following Kimi's engine change due to an inlet valve failure, the team altered their strategy. Taking this into account Kimi's lap time is even more special."
På nått vis känns det inte realistiskt att Montoya hade möjlighet att maska...
Kom med nåt bättre om ni nödvändigtvis ska nedvärdera Kimi's suveräna tidskörning.
Say no more...
-
-
I så fall är det väldigt imponerande av Montoya att veta exakt hur pass snabbt han ska köra föra att det ska räcka till att klå den som kvalar efter honom.AndersF1 skrev: En fråga där, är det verkligen säkert att Montoya körde fullt då? Det räcker ju med att han är snabbare än Alonso med hyfsad marginal och det var han ju, men teammässigt vore det verkligen idiotiskt om han var snabbare än Kimi, för då hade Kimi fått startat ytterligare en plats längre bak, medan Montoyas situation hade varit oförändrad.
-
-
När Schumacher kom till F1 hade Senna 120 GP:n och sju års erfarenhet av F1 bakom sig. Du tror inte att det hade någon som helst betydelse för resultaten?Jacob skrev:hahaha nä Du Senna hann bara köra 161 lopp. Det hela säsonger dom körde mot varandra så vann Senna mer
Schumacher slog dessutom Senna totalt sett redan den första hela säsongen som de körde mot varandra, ganska bra gjort av en som innan säsongen endast hade sex st. GP:n bakom sig.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Idag vet stall och förare ganska exakt vad som krävs tidsmässigt för att slå en konkurrent - kval och lopp simlueras ganska exakt.Sami skrev:I så fall är det väldigt imponerande av Montoya att veta exakt hur pass snabbt han ska köra föra att det ska räcka till att klå den som kvalar efter honom.AndersF1 skrev: En fråga där, är det verkligen säkert att Montoya körde fullt då? Det räcker ju med att han är snabbare än Alonso med hyfsad marginal och det var han ju, men teammässigt vore det verkligen idiotiskt om han var snabbare än Kimi, för då hade Kimi fått startat ytterligare en plats längre bak, medan Montoyas situation hade varit oförändrad.
Jag har inget tvivel över att McLaren visste ganska exakt vad Alonso kunde prestera tidsmässigt i kvalet, och vilken tid som krävdes av Montoya för att slå den.
Med Kimi 10 platser bak, behövde Montoya bara vara före Alonso.
Med dagens motor- och däcksregler ligger det ju mycket i att inte behöva ta ut max ur bilen. Kan man som fallet nu var på Monza för Montoya ta pole utan att ta ut max ur bilen är ju det perfekt till loppet.
För Kimis del var situationen annorlunda - han var tvungen att stå på max, med tanke på sitt straff och strategi.
Men Montoya behövde bara slå Alonsos tid, Kimis tid behövde han inte bekymra sig över, så han fick säkert en rikttid av McLaren inkl. rikttid vid varje split på kvalvarvet så var det "bara" att hålla sig inom dessa utan att fresta på motor och däck m.m. i onödan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
De flesta stall har ganska bra koll på varandras strategier efter träningarna.
De simuleringar toppstallen kör med idag är faktiskt jäkligt bra. Med bra program är det inte så svårt att med hjälp av tidigare lopp på tidigare banor och resultaten under de fria träningarna få en ganska exakt bild av vilken strategi olika stall har valt.
De simuleringar toppstallen kör med idag är faktiskt jäkligt bra. Med bra program är det inte så svårt att med hjälp av tidigare lopp på tidigare banor och resultaten under de fria träningarna få en ganska exakt bild av vilken strategi olika stall har valt.
-
-
LS, Menar du allvar?LuckyStrike1 skrev:Idag vet stall och förare ganska exakt vad som krävs tidsmässigt för att slå en konkurrent - kval och lopp simlueras ganska exakt.Sami skrev:I så fall är det väldigt imponerande av Montoya att veta exakt hur pass snabbt han ska köra föra att det ska räcka till att klå den som kvalar efter honom.AndersF1 skrev: En fråga där, är det verkligen säkert att Montoya körde fullt då? Det räcker ju med att han är snabbare än Alonso med hyfsad marginal och det var han ju, men teammässigt vore det verkligen idiotiskt om han var snabbare än Kimi, för då hade Kimi fått startat ytterligare en plats längre bak, medan Montoyas situation hade varit oförändrad.
Jag har inget tvivel över att McLaren visste ganska exakt vad Alonso kunde prestera tidsmässigt i kvalet, och vilken tid som krävdes av Montoya för att slå den.
Med Kimi 10 platser bak, behövde Montoya bara vara före Alonso.
Med dagens motor- och däcksregler ligger det ju mycket i att inte behöva ta ut max ur bilen. Kan man som fallet nu var på Monza för Montoya ta pole utan att ta ut max ur bilen är ju det perfekt till loppet.
För Kimis del var situationen annorlunda - han var tvungen att stå på max, med tanke på sitt straff och strategi.
Men Montoya behövde bara slå Alonsos tid, Kimis tid behövde han inte bekymra sig över, så han fick säkert en rikttid av McLaren inkl. rikttid vid varje split på kvalvarvet så var det "bara" att hålla sig inom dessa utan att fresta på motor och däck m.m. i onödan.
Även om vi brukar ha skilda meningar om det mesta brukar du ju sl'nga in ganska seriösa inlägg för det mesta.
Att Montoya skulle ha hållt igen köper jag inte.
Han ville sätta den bästa tiden som alla förare.
Han säger själv att han gjorde ett misstag som kostade honom några tiondelar. Att han efter det skulle kunna "passa in" sluttiden exakt där han vill låter för mej otroligt. Försök stoppa ett stoppur på exakt 5.000 sek. och se hur enkelt det är. Att sedan försöka få in en F1 kärra som han redan hade missat 10:ondelar med på en förutbestämnd tid grundad på antaganden om kunkurenters prestation/strategi och soppainnehav...
Kom igen! Tror du på det själv?
Say no more...
-
Japp - de flesta förarna har en rikttid i kvalet gentemot konkurrenter, de kör på splittider.
Det är inte 100% exakt, men de har en bättre uppfattning om vd som krävs tidsmässigt än vad vi tror.
Och i år med motorreglerna och däcksreglerna har det ju blivit viktigare än någonsin tidigare att inte ta ut mer än nödvändigt av materialet eftersom det ska hålla så länge.
Låt mig säga så här: Montoya behövde inte slå Kimi eftersom han nästan oavsett vad skulle starta före Kimi. Han behövde slå Alonso, Fisi och BAR-bilarna. Och det jag säger är att McLaren har en riktigt bra koll på vad som krävs tidsmässigt för att slå dem.
Om Kimi inte hade haft sitt straff så tror jag Montoya hade satsat ännu lite hårdare, ja.
Däremot tror jag inte det hade räckt ändå - jag tror Kimi fortfarande hade haft snabbaste tiden. Men Montoya hade varit närmare.
Tror det var Alain Prost som sa: det riktigt svåra är att vinna med lägsta möjliga hastighet ... eller något sådant.
Det är inte 100% exakt, men de har en bättre uppfattning om vd som krävs tidsmässigt än vad vi tror.
Och i år med motorreglerna och däcksreglerna har det ju blivit viktigare än någonsin tidigare att inte ta ut mer än nödvändigt av materialet eftersom det ska hålla så länge.
Låt mig säga så här: Montoya behövde inte slå Kimi eftersom han nästan oavsett vad skulle starta före Kimi. Han behövde slå Alonso, Fisi och BAR-bilarna. Och det jag säger är att McLaren har en riktigt bra koll på vad som krävs tidsmässigt för att slå dem.
Om Kimi inte hade haft sitt straff så tror jag Montoya hade satsat ännu lite hårdare, ja.
Däremot tror jag inte det hade räckt ändå - jag tror Kimi fortfarande hade haft snabbaste tiden. Men Montoya hade varit närmare.
Tror det var Alain Prost som sa: det riktigt svåra är att vinna med lägsta möjliga hastighet ... eller något sådant.
-