Snabba svar nu då!!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Ja, visst är det så den officiella statistiken räknas ut?
Ja, pole position är en startposition och inte ett kvalresultat, vilket många tycks tro.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Räikkönen 5
Montoya 1

Nu är han nästan ikapp :o
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Tja, Montoya är närmare Kimi poängmässigt i år, än vad Kimi är nära Alonso.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
oznE

Inlägg av oznE »

Razor skrev:Tja, Montoya är närmare Kimi poängmässigt i år, än vad Kimi är nära Alonso.
Och Montoya är ännu längre bort poänmässigt mot Alonso än Räikkönen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och Alonso har 4 pole i år (7 totalt) , och 6 segrar i år.

Och 27 poäng mer.

Och ännu mer överlägsen jämfört med sin stallkamrat.

Och yngre är han.

Och han kör för ett stall som normalt inte anses vara ett av de tre toppstallen i F1.

Och han kör en bil som definitivt inte är snabbast i fältet. Jag tror Ron Dennis själv sa i helgen att McLaren är närmare en sekund snabbare per varv.

Så jag är nog rätt imponerad måste jag säga.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
oznE

Inlägg av oznE »

Vart kommer Alonso in i bilden?? :-? . Frågan var vem var bäst mellan Räikkönen och Montoya...
minna

Inlägg av minna »

LuckyStrike1 skrev:Och Alonso har 4 pole i år (7 totalt) , och 6 segrar i år.

Och 27 poäng mer.

Och yngre är han.

Och han kör för ett stall som normalt inte anses vara ett av de tre toppstallen i F1.

Och han kör en bil som definitivt inte är snabbast i fältet. Jag tror Ron Dennis själv sa i helgen att McLaren är närmare en sekund snabbare per varv.

Visst blir han en värdig mästare även om han har fått många gratispoäng.
:puss:
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

LuckyStrike1 skrev:Och Alonso har 4 pole i år (7 totalt) , och 6 segrar i år.

Och 27 poäng mer.

Och yngre är han.

Kanske det. Men nog är väl ändå Montoya bra mycket bättre än Fisichella. Det borde väl till och med du hålla med om?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Razor skrev:Tja, Montoya är närmare Kimi poängmässigt i år, än vad Kimi är nära Alonso.
Montoya har tagit 34 poäng under de senaste fem loppen mot Kimis 31 (om jag har räknat rätt). Kanske kommer Montoya ifatt på slutet. Jag tror att han kommer att göra allt. Nu behöver han knappast sikta in sig på att hjälpa Kimi framöver.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag kommer inte ifrån känslan av att det är McLaren som har förlorat det här mästerskapet, inte Renault som har vunnit det...

Framtiden kommer att avgöra värdet på Alonsos titel.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Intressant - Montoya har känts väldigt stabil under andra halvan av säsong, när sviterna från olyckan försvann.

Men att han skulle ha tagit mer poäng än Kimi är lite intressant.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Montoya är snart förbi Schumacher.

McLaren vinner WCC.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Jag kommer inte ifrån känslan av att det är McLaren som har förlorat det här mästerskapet, inte Renault som har vunnit det...

Tärnström
Det där med värdet på titlar har jag alltid tyckt varit konstiga diskussioner.

Och framför allt i år: Alonso har så länge flest antal segrar, flest pallplatser och färre misstag.

Det är lika konstigt som att Alain Prosts och Nelson Piquets titlar inte "anses" vara lika mycket värda som Sennas.

Samma sak med värdet av Niki Laudas titlar eller Keke Rosbergs titel - för mig är det utomordetliga sportsliga prestationer.

Den enda titeln jag egentligen tycker man kan ifrågasätta värdet av är James Hunts titel 1976. Niki Lauda var i princip död, men kom tillbaka två lopp senare och trots det höll Hunt på att förlora titeln. Det krävdes att en mycket svårt skadad Lauda drog sig ur monsunregnet på Fuji för att Hunt till sist med minsta möjliga marginal kunde bli världsmästare.

Det är enligt mig den enda förartiteln man kan ifrågasätta värdet på. Hunt var inte värd ett mästerskap det året.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

oznE skrev:
Ja, och?

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:
Montoya har tagit 34 poäng under de senaste fem loppen mot Kimis 31 (om jag har räknat rätt). Kanske kommer Montoya ifatt på slutet. Jag tror att han kommer att göra allt. Nu behöver han knappast sikta in sig på att hjälpa Kimi framöver.
Exakt min poäng... glöm heller inte bort att Montoya stod över några lopp i början av säsongen och i ljuset av det så är hans prestation än mer värd.

Frågan är bara om han får slå Kimi i slutsammandraget.

Äntligen!
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Svar: Då får han smyga in hos Mercedes och fiffla med Kimi´s motor. Bara om han inte klantar sig som vanligt och tar sin egen..
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Att döma av hur det har sett ut hittills i år, verkar det inte behövas någon hjälp med att sabba Kimis motorer.

Någon verkar ordna det alldeles utmärkt utan hjälp ... :D

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Razor skrev:
oznE skrev:
Ja, och?
Frågan var först vem som var bäst mellan Räkan och JPM. Inte om Räikkönen är närmare Alonso än Montoya var Räikkönen. För Alonso åker väl inte Mclaren?
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

LuckyStrike1 skrev:Att döma av hur det har sett ut hittills i år, verkar det inte behövas någon hjälp med att sabba Kimis motorer.

Någon verkar ordna det alldeles utmärkt utan hjälp ... :D
Tror faktist att det är Schumi som har gjort det. I samband med förhandlingarna om ett kontrakt med McLaren så har han varit hos Mercedes ett antal ggr. Den killen kan enkelt då ha haft en skruvmejsel och tagit bort några skruvar här och där på motorerna :wink: .
minna

Inlägg av minna »

Razor skrev:
JTarnstrom skrev:
Exakt min poäng... glöm heller inte bort att Montoya stod över några lopp i början av säsongen och i ljuset av det så är hans prestation än mer värd.

Frågan är bara om han får slå Kimi i slutsammandraget.
Du menar, om han kan!

Kimi har flera gånger kvalat med mycket tyngre bil och ändå varit snabbare, eller.......
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han har brutit en massa lopp också, och då hjälper det ju inte att vara snabb ....

Geer

Inlägg av Geer »

Kuopio skrev:
Razor skrev:
oznE skrev: Och Montoya är ännu längre bort poänmässigt mot Alonso än Räikkönen...
Ja, och?
Frågan var först vem som var bäst mellan Räkan och JPM. Inte om Räikkönen är närmare Alonso än Montoya var Räikkönen. För Alonso åker väl inte Mclaren?
Poängmässigt kan man konstatera att Kimi tagit 5,1 poäng per lopp och JPM 3,8.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

minna skrev:Du menar, om han kan!
Nej, jag menar exakt vad jag skriver.

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Kuopio skrev:Frågan var först vem som var bäst mellan Räkan och JPM. Inte om Räikkönen är närmare Alonso än Montoya var Räikkönen. För Alonso åker väl inte Mclaren?
Räikkönen har ju varit den klart bättre. Kolla bara hur han piskade upp Montoya under kvalet igår fastän han hade 5 varv mer soppa i bilen. Väldigt imponerande. Montoya är ju annars känd för att vara ruggigt bra kvalare. Men Montoya har under säsongen blivit bättre och bättre från att sett riktigt blek ut i början av året.

Nästa år kommer Räikkönen få det lite tuffare med Montoya.

Alonso har haft det betydligt bekvämare med en medioker stallkamrat som underpresterat hela säsongen. Det konstiga med Alonso är att det gnistrar aldrig om hans körning, men ändå är han alltid med långt fram och plockar värdefulla poäng.
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

EnzoF1 skrev:
groovesnus skrev:Alla rejs där Schmacker misslyckas är bra rejs! Och det är MÅNGA bra rejs iår.... :rolling:
Japp, men det är skillnad på att vara usel förare och ha usel bil.

Usch, vad bittert det verkar vara att hålla på Kimi... tänk att inte kunna skylla på bilen. Vi tifosis kan ju skylla på usla däck i alla fall. Här går Kimis stallkamrat och vinner medan Kimi kör sönder skiten igen...
"usel förare"? Turkiet 2005 är ännu ett i raden bevis att Schmacker är en överskattad förare.

"usel bil"? Förr sa ju ni tif-osis att anledningen till Ferraris dominans var Schmackers förmåga att utveckla bilen. Har han tappat den?
minna

Inlägg av minna »

Razor skrev:Nej, jag menar exakt vad jag skriver.
Det är klart att det har förekommit förhållningsorder även i McLaren men glöm ej att i kvalet kör dom för fullt utan stallorder och trots att montoya oftast har lättare bil kan han inte hålla Kimis fart. Där ser man vem som är snabbast.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

EnzoF1 skrev:Kimi, vilken Iceman...

Åh, den lycka jag känner idag finner inga gränser.

Är Kimi historiens mest hypade och överskattade F1-förare? Ja, mest sannolikt! Hur man kan undgå att förvalta det i särklass bästa materialet till seger är för mig en stor gåta.
Ge dig nu, du är bara så patetisk. Visst, Kimi är inte felfri, det är ingen annan F1-förare är heller, men att pojken ändå tillhör de snabbaste förarna vet du också. OK att du tycker det är roligt att "slänga käft" med Kimi-fansen här på forumet, men för oss andra ter sig detta eviga raljerande bara löjligt.

Hur vore det om du inriktade dig på dina favoriter Ferrari och skrev nåt vettigt om dem i stället?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

minna skrev:Det är klart att det har förekommit förhållningsorder även i McLaren men glöm ej att i kvalet kör dom för fullt utan stallorder och trots att montoya oftast har lättare bil kan han inte hålla Kimis fart. Där ser man vem som är snabbast.
Nej, det är inte säkert att man ser det... fler parametrar än bränslemängden spelar in på hur snabbt en bil går att köra i ett kval (även med föraren borträknad)

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

groovesnus skrev:"usel förare"? Turkiet 2005 är ännu ett i raden bevis att Schmacker är en överskattad förare.

"usel bil"? Förr sa ju ni tif-osis att anledningen till Ferraris dominans var Schmackers förmåga att utveckla bilen. Har han tappat den?
Det var ett jävla tjat om Turkiet 2005, kom med fler exempel istället. Kimi har ialla fall uppträtt som en pajas vid fler tillfällen än Schumacher.
Ferrari.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

LuckyStrike1 skrev:Han har brutit en massa lopp också, och då hjälper det ju inte att vara snabb ....
Var får du det ifrån?. Bevisligen så hjälper det att vara snabb, Han är ju den bästa McLaren-föraren.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Eau Rouge skrev:
groovesnus skrev:"usel förare"? Turkiet 2005 är ännu ett i raden bevis att Schmacker är en överskattad förare.

Det var ett jävla tjat om Turkiet 2005, kom med fler exempel istället. Kimi har ialla fall uppträtt som en pajas vid fler tillfällen än Schumacher.
Wihoo. Pajas tävling. Vem vinner den?
Hur ska vi räkna poäng??

Suck...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kuopio skrev:
LuckyStrike1 skrev:Han har brutit en massa lopp också, och då hjälper det ju inte att vara snabb ....
Var får du det ifrån?. Bevisligen så hjälper det att vara snabb, Han är ju den bästa McLaren-föraren.
Hur skulle det hjälpa om man bryter?
Förlorar man färre poäng om man är snabb mot om man är långsam?
Jag trodde att det var precis tvärtom, att en långsam förare förlorar mindre på att bryta än vad en snabb förare gör....

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kuopio skrev:
Det hjälper väl bevisligen ingenting om man bryter? Hur mycket poäng får man nu igen när man är snabbast men bryter loppet?

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Ingen kan räkna ut exakt vilken varvtid man får minst åka-, hur långt upp på kerbsen och hur mycket man kan varva motorn varje raksträcka och varje varv för att materialet ska hålla. Så det är väl bättre att åka så snabbt man kan??
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad spelar det för roll om man ändå bryter?

Äntligen!
minna

Inlägg av minna »

Eau Rouge skrev:

Idag
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

vem bryter?
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Razor skrev:Vad spelar det för roll om man ändå bryter?
Det kan man ju inte veta innan loppet, eller kan du se in i framtiden?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kuopio skrev:Ingen kan räkna ut exakt vilken varvtid man får minst åka-, hur långt upp på kerbsen och hur mycket man kan varva motorn varje raksträcka och varje varv för att materialet ska hålla. Så det är väl bättre att åka så snabbt man kan??

Jag tycker det verkar bättre att köra så snabbt man själv och materialet klarar av .... det verkar i alla fall ge en bättre utdelning.

Att köra snabbare än vad man själv och materialet klarar verkar inte ge riktigt lika bra utdelning.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Jag tycker det verkar bättre att köra så snabbt man själv och materialet klarar av .... det verkar i alla fall ge en bättre utdelning.
Se bara på hur väl Montoya förvaltade sitt material idag :up:

Äntligen!
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jag tycker det verkar bättre att köra så snabbt man själv och materialet klarar av .... det verkar i alla fall ge en bättre utdelning.

Då har Kimi förvaltat sitt material bättre än Montoya för Kimi har fått mer utdelning än Montoya. Eller vad menar ni? :-?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Razor skrev:
Ja, det var bra att han inte gjorde som i ungern där han överkörde så bilen säcka ihop.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev:Jag tror Ron Dennis själv sa i helgen att McLaren är närmare en sekund snabbare per varv.
Nämnde han att det är på bekostnad av att den inte alltid håller ihop också?
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Eau Rouge skrev:

Tja, om vi ska hålla oss till 2005 , så säger jag Australien....
Budo

Inlägg av Budo »

JTarnstrom skrev:Jag kommer inte ifrån känslan av att det är McLaren som har förlorat det här mästerskapet, inte Renault som har vunnit det...

Tärnström
Mycket bra sagt! :up:
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Jag säger bara KIMI!!!!

Fyy faan vilken förare va!
Inte undra på att han är den mest eftertraktade föraren just nu!
Han är helt enkelt världens bästa F1 förare just nu. Ingen annan kommer ens i närheten!

Att ta ploe med kärran tankad tll bristningsgränsen och sedan köra åttor runt konkurenterna.... say no more...

Fy faan va häftigt!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:Att ta ploe med kärran tankad tll bristningsgränsen och sedan köra åttor runt konkurenterna.... say no more...
Han tog inte pole.

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

minna skrev:Idag
Just det, håller med om att Kimi bjöd på pajasuppvisning, när han först körde slut på däcken och sedan snurrade. :lol:
Ferrari.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

groovesnus skrev:Tja, om vi ska hålla oss till 2005 , så säger jag Australien....
Tja, om vi ska hålla oss till 2005, så säger jag Malaysia, Nürburgring, Monza.
Ferrari.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Razor skrev:
Mr T skrev:Att ta ploe med kärran tankad tll bristningsgränsen och sedan köra åttor runt konkurenterna.... say no more...
Han tog inte pole.
Du förstår vad han menar, eller hur?