Hur hänger det här ihop?

Kungaklassen av motorsport...
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Forza 23.3.2002:
"Motorn har förresten Mercedes största uppmärksamhet just nu, efter det att den senaste Autosport på torsdagen bekräftat att McLarens Mercedesmotor kanske bara levererar cirka 800 Hk, medan BMW-motorerna kanske levererar 50-70 Hk mer. Situationen behöver dock inte vara helt tröstlös eftersom en Mercedesmotor idag kan varva lika mycket som BMW-motorerna. "

Lite troddde jag mig veta om motorer men det här förstår jag inte riktigt - Formulis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det betyder nog i stort sett att allt inte handlar om hästkrafter utan lika mycket om körbarhet. Det är till exempel inte speciellt mycket vrid i en F1-motor av samma anledning.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Jag tror dom resonerar som så, att dom kan iallafall varva lika högt så det låter lika mycket!
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Vår symaskinsmotor varvar annars jäkligt bra men vridmomentet lite dåligt mellan 12400-14800 rpm....måste trimma lite till :smile:
På låga varv helt ok!
Den sicksackar bra också - nåt för Ferrari :smile:

Det var rena rama struntet som stod i nyheten från den där "expertskribenten". (eller så var det översättningsfel i Forza)


Boy
Inlägg: 364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Boy »

On 2002-03-23 19:02, formulis wrote:

Den sicksackar bra också - nåt för Ferrari :smile:

:grin: :grin: :grin:
/Boy
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag har aldrig förstått mig på det där med vridmomentet så bra, men jag antar att det har något med Mewtonmeter att göra...

Kan ingen ta och förklara det lite kort...
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nu gör jag säkert bort mig igen, men tänkt dig en vev där skaftet är 1 meter långt. Om du trycker längst ut på skaftet med kraften 1 Newton (N) vinkelrätt mot skaftet så att veven roterar, då får du ett vridmoment på 1 Newtonmeter (Nm).

Vridmomentet har jag för mig definieras som "kraftens vridande moment med avseende på en punkt" och används bl a för att beskriva en motors segdragningsförmåga.

AndersF1, kan du bekräfta eller rätta mig?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ser bra ut, Razor! :up:
Ett förtydligande bara: Vridmomentet 1 Nm fås alltså i vevens andra ände och som Razor skrev, under förutsättning att man trycker vinkelrätt mot vevens skaft.

När det gäller motorer så fås effekten som produkten av varvtalet och vridmomentet, enligt följande lilla formel: P=W*(n*2*Pi), där P=effekten, W=vridmomentet i Nm, n=varv per sekund och Pi=3.14159265...

Så det är alltså inte säkert att två motorer som är lika stora och varvar lika mycket även har samma effekt. Det kan mycket väl vara så att vridmomentskurvan t.ex. faller snabbare i slutet på den ena motorn, p.g.a. lite taskig motordesign/optimering och därigenom får den motorn även lägre effekt vid höga varvtal. För att få så hög effekt som möjligt lönar det sig alltså att hålla vridmomentskurvan uppe så länge som möjligt. Tyvärr brukar det vara en nackdel med den typen av vridmomentskurva, eftersom dessa motorer gärna får ett väldigt dåligt vridmoment på lägre varv och därigenom även dålig effekt och minskad körbarhet. Men det finns ju inget som säger att man om man är skicklig inte kan få både och, dock inte så vanligt.




Gäst

Inlägg av Gäst »

Nå, formulis. Vill du ta det där om strunt en gång till? :read:
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Har jag rätt om jag säger att hästkrafter är lika med hur tungt en motor orkar dra och vridmoment hur snabbt den klarar snurra runt hjulen?


Till något helt annat.

När jag ändå håller på och skriver kan jag ju passa på att tala om att Forza verkar ha ryckt upp sig på nyhetssidan. Har efter mina inlägg i en annan tråd kollat upp era nyheter och de var väldigt intressanta. Bra jobbat!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Hampus. Det finns lite finslipning att göra på din kraftekvation, men titta gärna en gång till på AndersF1s formel. Den säger det mesta.
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Jari.
Det var det värsta.
Varför inte erkänna att texten i artikeln var struntprat (som jag refereade till).
Det är antingen en helt tekniskt obegåvad artikelskribent eller -antagligen - en felaktig översättning .

Eller har vi lite fåfänga med här nu från din sida (är du översättaren) :smile:

Jag berömmer er gärna på Forza när det finns anledning till det men kritiserar om jag ser skäl till det.
"Berömmas den som berömmas skall"

Edit : kan jag få läsa originalartikeln här -tack. Jag hittade den inte nånstans.


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-24 07:22 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, du kan inte få läsa någon annan originalartikel, då jag själv har skrivit den för Forza Motorsport. Däremot hänvisar jag till den på torsdagen utkomna Autosport som artikeln refererar till.
Förhållandet mellan hästkrafter, varvtal och vridmoment har klargjorts för dig av en Teknologie Doktor på KTH. Skulle du trots allt fortfarande ha något att :computer: den.
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Jari:"Annars kan jag inte bemöta och (krossa) den."

Jag förstår, undra på att vi inte kan debattera - du tyr dig till den primitivaste av metoder som finns i argumentationsteknik.

Kan jag få texten från tidningen Autosport som du refererar till -tack.

Jag tror jag klarar mig (fortsättningsvis) utan undervisning i ämnet "motortekniska grundbegrepp" :wink:
PS. Anders har inte på något sätt sagt emot mitt påstående om "formuleringen" i Autosport - om det nu ens stod i tidningen sådär.


Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

formulis: Vad är det som du inte förstår? Jag trodde du kritiserade påståendet att två lika stora motorer kunde ha olika hk men ändå varva lika mycket. Men det var alltså inte det som var din kritik?

Om jag fattade Jari rätt så stod det i Autosport att McLaren ansågs ha kring 800 hk, en uppgift som även fanns i Nigel Roebucks "Ask Nigel", vilken jag tror Lemon har postat utdrag ur. Sedan har det tidigare förekommit uppgifter om att Merca-motorn varvat lika högt som BMW:n - det kan man ju även se på Canal Digital. Därför la väl Jari ihop de två sakerna och konstaterade att Mercan visserligen har mindre hästar men att motorn iallafall verkar palla med att varva lika högt som BMW:n. Återstår "bara" att göra den mer effektiv vid dessa höga varvtal.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här typen av frågor går alldeles utmärkt att ställa till Forzas "racedoktor". Han kan hitta lämpliga svar på det mesta.

Då min kunnskap om motorer är ytterst obefintlig så skulle jag uppskatta om racedoktorn förklarade och i detalj utredde följande om motorer.

Vad är en turboöverladdare respektive kompressor?

Vad menas med "Intercooler"?

Sambandet mellan slagvolym, varvtal, kompression och slaglängd, (släng gärna med några egna variabler för att det inte skall bli för enkelt för dig) och förklara så att min 8 åring förstår.





formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Min fråga var i inledande topiken helt av retorisk art :smile:
Jag förstod nog mer än väl att det stod bara svammel i Autosport/Forza,s "nyhet".
= ex. "Situationen behöver dock inte vara helt tröstlös eftersom en Mercedesmotor idag kan varva lika mycket som BMW-motorerna."

Ovannämnda citat är högkvalitativ abrakadabra :smile: nonsenspåstående kan det också kallas för :smile:

Jag hade gett upp med vår symaskin men kanske det finns hopp ännu......"Anders:Återstår "bara" att göra den mer effektiv vid dessa höga varvtal."

Det där "bara" är nog inte "bara" :smile:
Användarens profilbild
Tommi
Inlägg: 665
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tommi »

zz:

turbo = turbokompressor = metallklump med två turbinhjul i varsin ände av en axel avgaserna som passerar den ena turbinen får den andra att snurra varvid den pressar in luft i motorn med ett visst övertryck.

kompressor = mekaniskt driven "turbo" oftast två skruvar som skruvar upp den passerande luften till ett visst övertryck vill minnas att den sk. roots-kompressorn är den vanligast förekommande iaf. inom rattlåsracing.

intercooler = laddluftkylare = när luften passerar turbon och eller kompressorn (tex. Lancia HF Delta Integrale grp. A hade bägge) så blir luften varm och varm luft ger sämre fyllnadsgrad vilket inte är önskvärt så låter man laddluften passera en luft/luft eller vatten/luft laddluftkylare.
luft/luft kallas oftast för intercooler medan vatten/luft kallas för chargecooler, den sistnämnda hittas bla. i div. Lotusar bla i Omegan som Lotus byggde åt Opel.

Rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något, är ju bara en glad amatör jag..


/ Tommi


Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari säger ju bara att situationen inte är helt tröstlös, eftersom Illmor iallafall lyckas få motorerna att hålla ihop(?) vid dessa höga varvtal. Han säger ju inte att alla problem är lösta. Jag tycker ändå inte att det bara än nonsens, eftersom det inte är helt lätt att få motorn att gå på dessa varvtal. Honda hade och har ju haft problem med det, liksom Merca, men nu verkar Merca ha löst dessa problem. Kolvaccelerationen blir ju t.ex. densamma även om de får till en mer effektiv motor med mer hk, eller hur? Förbränningstrycket lär ju ändras, men det är oftast inte så stort i det nedre ändläget där kolvaccelerationen är som störst, så det ändrar kanske inte påfrestningerna så mycket och i det övre vändläget motverkar den ju kolvaccelerationen.

Om jag jobbade på Illmor så skulle jag nog tycka att det var ett ganska stort steg att få motorn att hålla ihop vid dessa höga varvtal. Det har ju även uttryckts en lättnad över detta faktum ifrån McLaren/Merca, bl.a. i samband med DC:s växellådsproblem i Australien, som sades ha uppstått p.g.a. att det nya högre varvtalet blivit möjligt, men ännu inte hunnit testats fullt ut. Först när man får motorn att hålla ihop vid de höga varvtalen kan man ju börja testa ut och optimera de strömningstekniska och förbrännings/reaktions-kinetiska fenomen som styr effektiviteten vid varje förbränningscykel. Även om de senare också är svårt så är det tämligen omöjligt att testa innan man fått upp motorns varvtal.

Så återigen, vad ligger det för nonsens i att lyckas få motorn att hålla ihop vid högre varvtal, något som åtskilliga av F1:s motorkonstruktörer har problem med, t.ex. fjolårets Renault och årets Honda samt tidigare i år Mercedes?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tommi din latmask, du tog dom 3 enkla, så nu väntar jag på din förklaring av min fråga gällande sammbandet mellan slagvolym, varvtal, kompression och slaglängd. :smile:
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

On 2002-03-24 13:51, AndersF1 wrote:

'
Anders, försöker du skämta med mig :smile: :smile:
Gäst

Inlägg av Gäst »

formulis!
Frågar du här så får du vara beredd på att få svar.
Förlåt. :bang:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

formulis:
Exakt vad i min post tycker du verkar som ett skämt?

Du kan väl även svara på frågan: "Så återigen, vad ligger det för nonsens i att lyckas få motorn att hålla ihop vid högre varvtal, något som åtskilliga av F1:s motorkonstruktörer har problem med, t.ex. fjolårets Renault och årets Honda samt tidigare i år Mercedes?" Anser du att det inte ligger några problem i att få motorn att hålla ihop vid högre varvtal, eller vad är det som är nonsens?

Du har ställt en fråga längst upp, som du senare sa var retorisk och att artikeln var nonsens. Eftersom vi tar kritik på allvar och jag i detta fall försöker förtydliga vad som jag tror menas med artikeln och de bakomliggande orsakerna, så skulle jag vara tacksam om du kan svara på vad som är nonsens och varför det är nonsens?

Anser förrresten alla andra också att det är uppenbart nonsens, eller kan det ligga något upplysningsvärde i Jaris konstateranden? Är det bara jag som tycker att det är en intressant observation att Merca iallafall fått upp varvtalet på sina motorer, vilket de hade klara problem med i början av säsongen.

Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Nej, det är intressant och informativt.

Då finns det hopp för McLaren ännu :smile:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är :wor:"Caped Crusader" och AndersF1 är min "Sancho Pancha".
:beer:
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

On 2002-03-24 14:09, zz wrote:
Tommi din latmask, du tog dom 3 enkla, så nu väntar jag på din förklaring av min fråga gällande sammbandet mellan slagvolym, varvtal, kompression och slaglängd. :smile:
Enkelt, det finns inget samband mellan dessa fyra saker.
Varvtalet påverkas av helt andra faktorer, såsom kamaxel och materialval, i viss mån även av läget på det kontrollorgan som sitter under förarens högerfot :lol:

De andra tre faktorerna har vissa samband med varandra, du kan dock ändra på en av dem utan att de andra två nödvändigtvis påverkas.


Till sist: vridmomentet är vad som får bilen att gå framåt.
Hästkrafterna är vad som får munnen att gå :crazy:


Man vill ju inte göra rejsdoktorn helt arbetslös!


Edit: jag skulle vara max en dag som kurrekturläsare :smile:

_________________
Life is a Drag,
Get a Grip!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: G-town den 2002-03-24 15:57 ]</font>
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

On 2002-03-24 15:09, Jari wrote:
Jag är :wor:"Caped Crusader" och AndersF1 är min "Sancho Pancha".
:beer:
Men om du är "Caped Crusader" borde inte AF1 då vara Robin? :wave:


P.S.
Btw, stavas det inte "Sancho Panza"?
D.S.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

On 2002-03-24 15:55, G-town wrote:

Till sist: vridmomentet är vad som får bilen att gå framåt.
Hästkrafterna är vad som får munnen att gå :crazy:
Nej,vridmoment i sig komer inte att flytta bilen en centimeter. Det behövs både vridmoment och rörelse. Och vrid gånger rörelse blir effekt (Hk) :smile:
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

"Motorn har förresten Mercedes största uppmärksamhet just nu, efter det att den senaste Autosport på torsdagen bekräftat att McLarens Mercedesmotor kanske bara levererar cirka 800 Hk, medan BMW-motorerna kanske levererar 50-70 Hk mer. Situationen behöver dock inte vara helt tröstlös eftersom en Mercedesmotor idag kan varva lika mycket som BMW-motorerna. "

Skämtet är att du försöker "försvara" ovanstående dravel om "hoppet kontra tröstlösheten"
Det enda EVENTUELLT informativa som finns i artikeln är att "Mercedes"-motorn MÖJLIGTVIS har mindre effekt än BMW dito (inte ens det är säkert) . Resten är BARA dravel - säkert :smile:

En GISSNING från min sida - ingen annan än BMW eller McLaren VET vilka toppvarv motorerna klarar eller körs med - åtminstone vet ingen av oss det och det är också säkert.


Fast det är väl bättre att jag säger för husfridens skull att ifrågavarnade artikel är en utmärkt analys av en tvärvetenskaplig studie.
Saken är för mig slutbehandlad å den delen.

Du säger att ni tar kritik på allvar men inte har ni på min kritik/feedback som jag tidigare framlade reagerat på minsta lilla sätt. (och inte tackat för berömmet heller - vilket ni naturligvis inte behöver göra heller)

En häftig reaktion på denna harmlösa topik har jag nog kunnat notera. (Allt var ju bara en liten "snäll" pik i den inledande inlagan i denna topik och piken var dessutom inlindad i bomull)

Ta nu inte det här SÅÅÅÅ allvarligt ändå.

formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

On 2002-03-24 14:26, Jari wrote:
formulis!
Frågar du här så får du vara beredd på att få svar.
Förlåt. :bang:
Det är bara bra med lite polemik emellan ..så här mellan varven (loppen) :smile:

Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Men varvtalen som de körs med syns ju i direktsändning på CanalDigital? Men du menar kanske att de är fejkade? Och om du menar det, hur kan DU då veta att de är fejkade?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

On 2002-03-24 19:07, Razor wrote:
Men varvtalen som de körs med syns ju i direktsändning på CanalDigital? Men du menar kanske att de är fejkade? Och om du menar det, hur kan DU då veta att de är fejkade?
Som jag sade:En GISSNING från min sida - ingen annan än BMW eller McLaren VET vilka toppvarv motorerna klarar eller körs med - åtminstone vet ingen av oss det och det är också säkert.

Specifiering: alltså för vilka varvtal motorerna HÅLLER.
Den där "fejkteorin" var intressant :smile:
En sådan "nojateori" borde man absolut lansera som sin egen i dom engelskspråkiga forumena :smile:

Jaja...jag förstod nog att det var ett skämt....fast man vet aldrig här förstås :smile:


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-24 19:23 ]</font>
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Pröva med att lansera "fejkteorin" hos basebolligan. Det kan nog bli intressant :crazy:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Tommi
Inlägg: 665
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tommi »

zz:

som sagt var, jag ÄR lat! och inte någon motorguru för den delen heller så därför hoppade jag över det svåra...

något om det svåra som jag vill minnas att jag läst någonstans är att motorer med större slaglängd än borrning brukar vara lågvarviga med mycket vrid medan motorer med större borrning än slag brukar vara högvarviga med sämre vrid. vill minnas att det var någon förenklad tumregel av någotslag men sådan vetenskapligt tjosan begriper jag mig inte på eftersom jag endast är en simpel styr- och regleringenjör...

/ Tommi :dance:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

formulis:
Vad menar du med att ingen vet vilka varvtal de kör med?
De är ju bara att sampla motorljudet som finns tillgängligt i TV-sändningen, köra det genom en Fouriertransform för att få frekvensen och sedan dela med 5(kanske lite beroende på fasförskjutning mellan explosionerna, men i princip) för att få varvtalet. Hur skall de kunna fejka det? Generera fejkade exposioner som liknar motorns, eller vad? Jag antar att det är nåt sånt som CD-produktionen gör? Antalet hk är ju däremot lite svårare att mäta, speciellt att få den exakt, men den källan kommer ju ifrån Autosport som är en ganska pålitlig tidning, men har dock inte alltid rätt. Det går dock om man analyserar tillräckligt att få fram ett hyfsat resultat. Det svåra är att skilja mellan luftmotstånd och motorkraft/effekt, men tillräckligt mycket mätningar vad gäller accelerationer vid olika hastigheter, etc., så kommer man nog rätt nära. Frågan är om någon orkar det, de flesta konstaterar väl bara att Merca-spisen är bra mycket svagare. Och det var ju ändå det som var poängen i artikeln.

Om du först ställer en fråga som vi uppfattar som seriös samt svarar på och sedan säger att det var en retorisk sådan och att det som skrevs bara var oseriöst nonsens, som måste vi väl iallafall ha rätt att reda ut vad som är nonsens och varför det är så dåligt, eller har vi inte det?

Du får gärna fortsätta tycka att artikeln är nonsens, men om det beror på att du inte tror att man kan mäta varvtalet med någon som helst noggrannhet, så är det inte sant. Men om den bara var allmänt ointressant, så är det väl så att olika människor tilltalas av olika nyheter. Jag tyckte den tillhörde en av de bättre, till skillnad ifrån många andra av typen pressrelease över pseudohändelser, eftersom den visar att det trots allt finns hopp för McLaren och att de kan få upp effekten i Merca-spisen.

formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Anders:"Jag tyckte den tillhörde en av de bättre (artikeln),....., eftersom den visar att det trots allt finns hopp för McLaren och att de kan få upp effekten i Merca-spisen."

Min bäste Anders, det där säger allt.

Jag skulle också SÅÅÅÅ gärna vilja tro på artiklar typ ifrågavande "Autosport/Forza" artikeln (jag är första hand en McLaren-fan) men tyvärr var den här artikeln ett prov på värdelös information.

Även solen har sina fläckar.

Men, t.ex. min inlaga om att Ferrari har byggt om bakpartiet (sen premiärvisningen) torde vara en relevant nyhet samt er nyhet att Ferrarimotorerna "rasade" var också en bra nyhet (eller "dålig", beroende på läsaren :smile: )

Men jag skall inte blanda mig längre i er nyhetsbevakning :sad: eller kommentera saker som ni har publicerat och som jag uppfattar som felaktiga. Må lycka och välgång följa på Er färd.


Edit.........klart man kan mäta varvtalet etc. om man har vissa elementära uppgifter men aldrig effekten utan provbänk. (bortser från teoretisk)


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-24 21:04 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-24 20:58, formulis wrote:
Anders:"Jag tyckte den tillhörde en av de bättre (artikeln),....., eftersom den visar att det trots allt finns hopp för McLaren och att de kan få upp effekten i Merca-spisen."

Min bäste Anders, det där säger allt.

Jag skulle också SÅÅÅÅ gärna vilja tro på artiklar typ ifrågavande "Autosport/Forza" artikeln (jag är första hand en McLaren-fan) men tyvärr var den här artikeln ett prov på värdelös information.
*Suck*
Istället för att komma med hånfulla kommentarer av typen "Min bäste Anders, det där säger allt.", kan du väl istället rakt och enkelt svara på frågan vad det exakt är i artikeln som är nonsens? Är du politiker till yrket, eller varför har du så svårt att rakt svara på en fråga, uten föredrar att komma med hånfulla kommentarer istället.

Jag vet inte om jag är dum, men mitt första intryck av din anmärkning var att du tyckte att det var helt ointressant att få reda på att en Merca-motor iallafall varvade lika mycket som en BMW. När jag sedan påpekade att det ju är förutsättningen för att man ö.h.t. skall kunna få upp även effektiviteten vid det högre varvtalet, så verkade du istället anmärka på att ingen kunde ha en aning om vilket varvtal de olika motorerna har. Då påpekade jag att det är ytterst enkelt att ta reda på utifrån ljudet på en motor. Skall jag nu tolka ditt senaste "svar" som att du ifrågasätter att Mercan har mindre hästar än BMWn? Det borde väl ändå synas ganska klart om du ser skillnaden i acceleration rakt fram vid mellanhöga hastigheter, där greppet är tillräckligt men luftmotståndet ännu inte har någon betydelse. Där tycks BMWn dra ifrån Mercan klart. Det finns väl inte heller någon inom F1 som ifrågasätter att BMWn har mer hk. Även McLaren har ju medgivit at de saknar hk. Att det sedan är så stor skillnad som 50-70 hk kommer ju ifrån Autosport, vilket även refereras till i artikeln. I det utdrag som Lemon postade refererar de(NR) till uppgifter ifrån några "som borde veta". Så jag tycker att det är en klart trovärdig uppgift.

Oavsett trovärdigheten i Atusports uppgifter så är ju poängen ändå att Merca koncentrerar sig på motorns brist på hk just nu och att situationen inte är helt hopplös för de har iallafall fått upp varvtalet på motorn (vilket är förutsättningen för att de skall kunna få upp effektiviteten vid dessa varvtal).

Så återigen, vari ligger uppfattningen om att detta skall vara nonsens? Om du inte klarar av något annat än ännu en svävande och hånfull kommentar så behöver du inte svara...

När det gäller kvaliten på nyhetslevererandet i övrigt så visst finns det stundtals kritik mot det, men jag tycker ändå att det som levereras håller väl så hög kvalitet som övriga F1-siter. Det är förstås svårt att leverera så mycket egna nyheter som t.ex. Autosport som har ett flertal egna reportrar som täcker F1. även om deras reportrar mest skriver artiklar och även de återger pressreleaser till stor del. Vårt största problem är nog att vi tidvis levererar för få nyheter, men det känns väl inte alltid så kul att sitta och översätta nyheter man redan läst på ett flertal F1-siter och antar att även många läsare läst. Saker man är lite mer ensam om är roligare. Nu skall man dock komma ihåg att det är inte alla av de ca 1500 personer som surfar in på Forza varje dag som läser nyheter på en massa andra F1-siter, så även dessa ofta åretgivna nyheter har ett värde, om någon orkar skriva dem. Har man en engelskspråkig site är det ju bara att kopiera in.


Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det är väl dessutom den allmänna uppfattningen i F1-kretsar att BMW-motorn levererar mest effekt av alla just nu?

Beträffande McLarens brist på effekt så har jag t o m sett uppgifter på att de saknar upp till 100 Hk, vilket givetvis bara är spekulationer om än kanske med en viss substans.

(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Min bäste Anders, det där säger allt.

Ovanstående formulering är minsann inte ett prov på ett hånfullt skrivande/beteende. Tvärtom.
En hövlig inledning samt en hänvisning och orsak till fortsättning i saken.

Men en pik finns i följande som jag skrev: "Men jag skall inte blanda mig längre i er nyhetsbevakning eller kommentera saker som ni har publicerat och som jag uppfattar som felaktiga. Må lycka och välgång följa på Er färd. "

Slutligen, jag delar inte din uppfattning om artikelns värdeinnehåll.
Jag är uppriktigt ledsen om jag på något sätt förorsakat dig olägenhet.

Jag kan upplysa dig om att politiker är jag inte såsom du antyder - så nu är vi kvitt :smile:
(politiker! - den var lite under bältet :smile: )

Kan vi anse att ämnet är slutbehandlat - tack.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-26 13:42 ]</font>
TorQ
Inlägg: 163
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Dublin

Inlägg av TorQ »

Så här funkar enTurbo
:up:



<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: TorQ den 2002-03-26 13:58 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag förstår inte riktigt var den här diskussionen har lett och det tänkte jag meddela här...

Vad är egentligen problemet? att kvalitetén på nyheterna är bristande eller att resonemanget om McLarens varvtal är fel?

En stor skillnad - som vi redan har berört - är ju att Forza till skillnad från många andra siter, särskilt de engelskspråkiga, inte tar stallens pressreleaser rakt av och publicerar dem med ett par egna inklippta meningar mitt i alltihop. Sådana nyheter är lika lätta att publicera som de är intetsägande. Visst är det lätt att vara först om man bara ska klippa in pressreleaser - Forza vill hellre vara bäst :wink:

Som ekonom är jag ju närmast tekniskt handikappad men ... nog kan väl två motorer varva lika mycket men där den ena är mer effektiv vid de högre varvtalen och därmed också levererar mer effekt? Eller har jag helt fel där?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-03-26 14:58 ]</font>