Razor skrev:Jaha, snart dags för bortförklaringar alltså.
Eller förklaringarna, beroende på om man är supporter eller inte.
Om man nu inte anser att motorsport enbart handlar om föraren och att det inte är en materialsport på någon sätt.
Björn måste sitta i en dålig bil. För så långsam kan han inte vara. Frågan är bara om han kommer att få någon vettig styrning nästa år efter att harvat runt där bak hela säsongen.
Sami skrev:Björn måste sitta i en dålig bil. För så långsam kan han inte vara. Frågan är bara om han kommer att få någon vettig styrning nästa år efter att harvat runt där bak hela säsongen.
Varför har svenska förare så svårt för att få penningsstarka sponsorer? Först tänkte jag på att Sverige är en liten marknad men Finland är väl inte större i det avseendet och finska förare lyckas få bra styrningar.
Motorsport är tyvärr en materialsport där även toppförare lätt hamnar i bakre delen av fältet om bilen inte vill. Är man där lite för länge glöms man snabbt bort för det kommer nya förmågor hela tiden.
Ett för mig nära exempel är Johnny Mislijevic som blev värlsdmästare i gocart men som inte kom längre. Hur lätt är det för en svensk som heter Mislijevic att få sponsorpengar? Björn var inte så duktig i gocart men med lite tålamod och sponsorpengar lyckades han i varje fall komma in i rätt spår och vinna F3000-mästerskapet men vilka är det som kör F1? Klien, Liuzzi, Baumgarten... spöade han inte dem i F3000 eller det kanske inte räknas om man sitter i en bra bil och är svensk utan Bullshit bakom ryggen?
Sverige har ett problem till och det är att få tag på bra kommentatorer. I går var de helt under isen. Bl.a. trodde de att målgången var när vita flaggan viftades och när de sedan fattade att ett varv var kvar och Servia körde om Glock så trodde de det var en omkörning med PTP Man verkligheten var att Glock blev tvingad av tävlingsledningen att släppa förbi Servia då han tidigare hade genat i en kurva.
Okej det är kanske inte lätt att sitta och se på en TV och samtidigt kommentera men sådana här fadäser är bara för mycket
Någon enstaka gång missar man som kommentator och inte så sällan beror det på motstridig information. De flesta gånger jag har haft fel har det berott på att de engelska kommentatorerna har varit ute och cyklat (ChampCar, World Series by Renualt) men eftersom man är så beroende av dem (pga allmänt dålig produktion både vad gäller bildval och bildkvalitet. Dessutom blir det inte bättre av att man sitter och tittar på en 14-tummare) sväljer man vad de säger. Nu ska sägas att de engelska kommentatorerna oftast har rätt men ibland så...
Däremot har väl Leif inte varit så påläst på sistone. Snacket om "röda" och "vita" däck var ju irrelevant igår. Och dessutom tycker jag nog att de borde ha snappat upp att Glock skulle åka på en bestraffning. Det syntes på Racedirectorn och inte minst i nyllet på Gentilozzi, hehe.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
När vi gjorde Kristinehamns Stadsrace på SPORT-Expressen så hade vi fel gubbe på prispallen och missade målgången men vad gör man när sekretariatet räknar fel på förare och varv?
En annan sak att betänka är att kommentatorsjobbet inte direkt är välbetalt. Jag undrar om det är någon som får betalt nog för att förbereda sig för en sändning till 100%. Hörde av någon som hade jobbat med Perlskog (tror att det var han) och han förberedde sig tre dagar före en Champions League-match. De pengarna finns garanterat inte för någon motorsportsändning i Sverige.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Visst, men det är en jävla skillnad i produktion också. I gårdagens race från Montreal körde de ju med kondens på en lins loppet igenom. Dessutom är bildkvaliteten under all kritik. Dels har det med konverteringen mellan NTSC och PAL att göra, dels att någon inte betalar för tillräcklig bandbredd i satellitöverföringen. Och när bilden inte är bra är det svårt att göra ett bra jobb. Jag säger inte att inte Leif kunde ha gjort ett bättre jobb i år än vad han har gjort men det gör inte saken lättare.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Jodå Champ Car kommer tillbaka, för de har kontrakt nästa år.
Och 40 000 är dåligt - men inte lika usla som IRL uppvisar för samtliga sina lopp förutom Indy och TMS.