Monza närmar sig...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
bilpojke#1

Monza närmar sig...

Inlägg av bilpojke#1 »

JPM sätter nytt banrekord och Renault lägger mil till mil (jag läste 1600km) inför årets GP.
Ferrari (MS) sjätte snabbast.
Allt talar för en mycket spännande tävling...
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Re: Monza närmar sig...

Inlägg av Eau Rouge »

bilpojke#1 skrev:JPM sätter nytt banrekord och Renault lägger mil till mil (jag läste 1600km) inför årets GP.
Nej nej, Schumacher vinner på Ferraris hemmabana i överlägsen stil. Kimi bryter eftersom McLaren-bilen inte klara påfrestningarna som är på Monza. Alonso säkrar VM-titeln(nästan i.a.f) genom att köra in på en fin andraplats. Button blir trea före Montoya, Fisichella, Sato, Ville och Massa.
Ferrari.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Var och tittade på testerna i onsdags på Monza....trist att man var tvungen att åka därifrån, hade kunnat sitta kvar tills nästa helg :)
minna

Inlägg av minna »

Eau Rouge skrev:
bilpojke#1 skrev:JPM sätter nytt banrekord och Renault lägger mil till mil (jag läste 1600km) inför årets GP.
Nej nej, Schumacher vinner på Ferraris hemmabana i överlägsen stil. Kimi bryter eftersom McLaren-bilen inte klara påfrestningarna som är på Monza. Alonso säkrar VM-titeln(nästan i.a.f) genom att köra in på en fin andraplats. Button blir trea före Montoya, Fisichella, Sato, Ville och Massa.
Önsketänkande, visst kan Kimis bil haverera men hur ska MS kunna trolla fram en överlägsen seger, ja just, det kan bli en repris på rejset i USA
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
minna

Inlägg av minna »

Kimi, JPM, Schumi, och förhoppningsvis några till före Alonso.
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

minna skrev:Kimi, JPM, Schumi, och förhoppningsvis några till före Alonso.
Önsketänkande?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

minna skrev:Önsketänkande, visst kan Kimis bil haverera men hur ska MS kunna trolla fram en överlägsen seger, ja just, det kan bli en repris på rejset i USA
Hur?, det vete fan, men man kan ju alltid hoppas, nu ska du inte vara så konspiratorisk.
Ferrari.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Fisichellas otur är slut och han vinner hemma på Monza. Tätt följd av Michael Schumacher och Heidfeld, Alonso blir 4á och kimmi kommer inte till start pga bakfylla. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Gösta skrev:Fisichellas otur är slut och han vinner hemma på Monza. Tätt följd av Michael Schumacher och Heidfeld, Alonso blir 4á och kimmi kommer inte till start pga bakfylla. :D
Tror du verkligen Schmacker kan klara av en hel helg utan att klanta sig? Förra helgen (i Turkiet) så klantade han ju till det BÅDE i kvalet och racet.....
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

groovesnus skrev:Tror du verkligen Schmacker kan klara av en hel helg utan att klanta sig? Förra helgen (i Turkiet) så klantade han ju till det BÅDE i kvalet och racet.....
Tror du verkligen att Kimi kan hålla sig nykter en hel helg?
Ferrari.
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

LuckyStrike1 skrev:
Önsketänkande?
Låter som ytterst balanserat numera. För ett halvår sedan så hade det kunnat kvalificeras som önsketänkande.

Btw, ingen som vågade på sig en omröstning vem som skulle vinna den här gången... är det bara för att Kimi skulle vinna den som vanligt?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kimi och JPM före Alonso köper jag.

McLaren är helt överlägsna just nu. Men jag ser inte att varken BAR, Toyota eller Ferrari har tillräckligt med fart för att lyckas hamna före Alonsos Renault. Särskilt inte på Monza, där Renaultens höga varv kommer att komma väl till pass.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Eau Rouge skrev:
groovesnus skrev:Tror du verkligen Schmacker kan klara av en hel helg utan att klanta sig? Förra helgen (i Turkiet) så klantade han ju till det BÅDE i kvalet och racet.....
Tror du verkligen att Kimi kan hålla sig nykter en hel helg?
Menar du att Kimi brukar vara full även under rejshelgerna? Var kommer de uppgifterna ifrån?
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

Lucy: vettigt. Vettigare än de flesta här. Är vattentäta skott mellan vilka som är i redaktionen och admin (finns inga uppgifter vilka som är vad)... Men jag misstänker att du är en av dem.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

GPWC:
Japp, det är jag. Det framgick förut men inte längre av ngn anledning.

Vad menar du förresten?

Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

Vad jag menar vet jag inte ens själv ibland. :) Men det hade varit trevligt om man visste vilka som hade drivit denna kuliga sajt genom att de hade skrivit det i sin signatur. Eller genom en presentationstråd.
Användarens profilbild
Lövet

Inlägg av Lövet »

Just det.
Så man ser vilka som ser till att det är "slutslunket" :wink:
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Renault kommer nog att vara riktigt vassa på Monza. Renault är nästan alltid dom som noterar högsta toppfarterna på banorna. Bridgestone brukar ha bra däck i Italien och Monza kan dom utan och innan. Dom kommer nog gå rätt bra där.

Det behövs ett dåligt rejs från Alonso och Renault för att det ska bli riktigt spännande i VM.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

AndersF1 skrev:Menar du att Kimi brukar vara full även under rejshelgerna? Var kommer de uppgifterna ifrån?
Dom uppgifterna finns inte någonstans, utan det baserade jag enbart på hans tidigare krökarmeriter, jag menar att har man en gång börjat, så kan det vara svårt att hålla sig på en rimlig nivå.
Ferrari.
minna

Inlägg av minna »

LuckyStrike1 skrev:
Önsketänkande?
Ja, sista delen är önsketänkande.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Italien, Belgien, Brasilien, Japan och Kina.
Om McLaren-bilarna håller ihop samt fortsätter vara snabbast säsongen ut, om Montoya håller sig på banan och om Ferrari-Bridgstone-MS mirakulöst och i elfte timmen får ihop bitarna och börjar plocka poäng av Renault på regelbunden basis.

Tre stycken om.
Kimi hamnar då efter Kina på 121 p, Alonso på 120p.
Men då måste Kimi vinna samtliga kvarvarande lopp, samtidigt som Alonso snittar 5 poäng/lopp (kommer in som fjärdebil).
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

McLaren måste i praktiken ta fem raka dubbelsegrar för att det ska finnas en realistisk chans - och då räcker det ändå för Alonso och sluta trea.

Med mindre att Renault börjar drabbas av en massa DNF:s ...

Jag hoppas Alonso grejar det - han har varit suverän i år :up:

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Vore välförtjänt för den i mitt tycke mycket sympatiske spanjoren.
Håll även tummarna för att det blir med minsta möjliga marginal. Att slutstriden Kimi-Alonso tar plats i Kina.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jag tycker ingen av varken Kimi eller Alonso förtjänar titeln, men om jag måste välja en, så blir det Alonso, han har kört mycket stabilt och förhållandevis imponerande utan några fylleslag mellan GP-helgerna, och vunnit rätt tävlingar, alltså dom han egentligen inte skulle vunnit. Kimi får lära sig att bilen inte klarar hur mycket som helst, men det är väl andra eller tredje året nu som missar VM-titlen trots en av fältets bästa bilar.
Ferrari.
minna

Inlägg av minna »

Eau Rouge skrev:Jag tycker ingen av varken Kimi eller Alonso förtjänar titeln, men om jag måste välja en, så blir det Alonso, han har kört mycket stabilt och förhållandevis imponerande utan några fylleslag mellan GP-helgerna, och vunnit rätt tävlingar, alltså dom han egentligen inte skulle vunnit. Kimi får lära sig att bilen inte klarar hur mycket som helst, men det är väl andra eller tredje året nu som missar VM-titlen trots en av fältets bästa bilar.
Om ingen av dom två som slåss om titeln förtjänar att vinna, vem anser du förtjänar titeln?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Okej, Alonso förtjänar i viss mån titeln, men Kimi, absolut inte, kan han trots att han har fältets bästa bil inte ta titeln då förtjänar man verkligen den inte. Förtjänar är väl kanske inte rätt ord, men anledningen till att jag tycker Alonso inte "förtjänar" den, är för att han har haft en sån svårkörd bil hela säsongen, och Kimi ska vi inte tala om.
Ferrari.
minna

Inlägg av minna »

Eau Rouge skrev:Okej, Alonso förtjänar i viss mån titeln, men Kimi, absolut inte, kan han trots att han har fältets bästa bil inte ta titeln då förtjänar man verkligen den inte. Förtjänar är väl kanske inte rätt ord, men anledningen till att jag tycker Alonso inte "förtjänar" den, är för att han har haft en sån svårkörd bil hela säsongen, och Kimi ska vi inte tala om.
Om vi bortser från bromsplattan så har Kimi tappat massor av poäng p.g.a. material och mekanikerfel.
Av okunnighet eller elakt förtal, belastas Kimi för dessa fel av vissa insändare.

Om Kimi hinner ifatt Alonso så är han en värdig mästare och chansen finns, även om den är liten.
Låt säga att Alonso nollar i helgen så har McLaren saken i egna händer

Blir Alonso mästare så anser jag honom som en värdig sådan.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Nu förstår jag inte. Det där med svårkörd bil.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

minna skrev:
Eau Rouge skrev:Okej, Alonso förtjänar i viss mån titeln, men Kimi, absolut inte, kan han trots att han har fältets bästa bil inte ta titeln då förtjänar man verkligen den inte. Förtjänar är väl kanske inte rätt ord, men anledningen till att jag tycker Alonso inte "förtjänar" den, är för att han har haft en sån svårkörd bil hela säsongen, och Kimi ska vi inte tala om.
Om vi bortser från bromsplattan så har Kimi tappat massor av poäng p.g.a. material och mekanikerfel.
Av okunnighet eller elakt förtal, belastas Kimi för dessa fel av vissa insändare.

Om Kimi hinner ifatt Alonso så är han en värdig mästare och chansen finns, även om den är liten.
Låt säga att Alonso nollar i helgen så har McLaren saken i egna händer

Blir Alonso mästare så anser jag honom som en värdig sådan.
Frågan är bara hur mycet otur det är?

Enligt bland annat de La Rosa, stallets ena testförare, så varvar Kimi sin motor några hundra varv högre än de andra förarna i stallet. Det kan ju påverka ...

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

LuckyStrike1 skrev: Frågan är bara hur mycet otur det är?

Enligt bland annat de La Rosa, stallets ena testförare, så varvar Kimi sin motor några hundra varv högre än de andra förarna i stallet. Det kan ju påverka ...
Och vad är det som gör att även Montoya drabbas av tekniska fel?

Det där med de La Rosa har jag aldrig läst någonstans men ändå så nämns det här i princip varje dag av dig här på forumet. Du har möjligen ingen länk till den där intervjun där Pedro klämmer ur sig detta?

För övrigt så tycker jag att den som står där i slutet med mest inplockade poäng förtjänar titeln. Vem det nu än blir av dom.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han sa det i en intervju någon gång i somras - stod på flera ställen, bland annat i Autosport.

Kimi har väl haft betydligt fler motorhaverier än Montoya i år? Jag säger inte att det är anledningen till Kimis haverier, men det är ju rätt intressant att stallets testförare berättar att Kimi kör med högre varv än de andra i stallet. Över en längre period tror jag definitivt det fäller åtminstone ett litet avgörande.

Samma sak sades ifjol om situationen i BAR, där Sato hade betudligt fler haverier än Button. Orsaken: Sato körde lite för hårt, varvade ur motorn mer baldn annat genom att han gick hårdare över curbs, och motorn varvade ur.

Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

situationen liknar faktiskt den inför monza 2003, men schumachers kassa startordning på kvalet kommer nog ställa till det lite
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Nä, kan man inte ta titeln i fältets bästa bil, så förtjänar man den inte, för övrigt lär man inte få nån titel heller då :roll:

Ta en titel i en svårkörd bil är väl inte så illa, varför tycker du inte Alonso förtjänar det?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Bopper skrev:Nä, kan man inte ta titeln i fältets bästa bil, så förtjänar man den inte, för övrigt lär man inte få nån titel heller då :roll:
Höhö, vad rolig du var där, men förhoppningsvis fattar du vad jag menar
Bopper skrev:Ta en titel i en svårkörd bil är väl inte så illa, varför tycker du inte Alonso förtjänar det?
Svårt det är att ta titeln i Renault denna säsong, det var det jag menade, om nu inte alla ska missförstå med avsikt.
Ferrari.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Eau Rouge skrev:
Bopper skrev:Nä, kan man inte ta titeln i fältets bästa bil, så förtjänar man den inte, för övrigt lär man inte få nån titel heller då :roll:
Höhö, vad rolig du var där, men förhoppningsvis fattar du vad jag menar
Nää... :hmm:

Tar man titeln i fältets bästa bil (som Alonso), så förtjänar man den inte och tar man INTE titeln i fältets bästa bil (som Kimi) så förtjänar man den inte heller :doh:
Är det så du menar?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jag har redan förklarat att Alonso förtjänar titeln, och Kimi förtjänar den inte. Punkt slut.
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Eau Rouge skrev:Jag har redan förklarat att Alonso förtjänar titeln, och Kimi förtjänar den inte. Punkt slut.
Jag tycker att det här tyder på att du tycker precis tvärtom dessutom är logiken i uttalandet lite skum... han förtjänar inte titeln för att bilen är svårkörd? :o
men anledningen till att jag tycker Alonso inte "förtjänar" den, är för att han har haft en sån svårkörd bil hela säsongen
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Razor skrev:Jag tycker att det här tyder på att du tycker precis tvärtom dessutom är logiken i uttalandet lite skum... han förtjänar inte titeln för att bilen är svårkörd? :o
Okej, det blev lite mycket gröt av mitt första inlägg.

Klart Alonso förtjänar titeln om han tar den, och det ska han ha all cred för, men jag hade hellre sett någon annan ta titeln.(d.v.s jag ogillar honom).

Det här med svårkörd var ett litet skämt från min sida, där jag egentligen menade var att just Renault-bilen är så ofantligt lättkörd, att det inte borde gå att misslyckas att ta titeln i den.
Ferrari.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så vad du säger är att Schumachers titlar mellan 2000-2004 inte betyder något, och att han inte var värdig världsmästare något av de åren, för att Ferrarin var så lättkörd?

Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Nej, jag tar tillbaks det jag sa om Alonso där, Jag tycker han är värdig och förtjänar titeln.
Ferrari.
minna

Inlägg av minna »

Det lättaste är att säga att den som vinner förtjänar titeln, allt annat är bortförklaringar och struntprat.
Gösta

Inlägg av Gösta »

minna skrev:Det lättaste är att säga att den som vinner förtjänar titeln, allt annat är bortförklaringar och struntprat.

Äntligen ett sant ord från dig. :up: :puss:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
minna skrev:Det lättaste är att säga att den som vinner förtjänar titeln, allt annat är bortförklaringar och struntprat.

Äntligen ett sant ord från dig. :up: :puss:
:hump:
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Alonso har ju efter den starka inledningen av årets säsong kunnat köra med ett visst lugn. Det har sett stabilt ut. Inom Renault verkar man ju nu satsa på att kunna ta hem förar-vm genom att köra klokt och defensivt. Kontinuerligt poängplockande, helst på pallplatsnivå.
Undrar om detta kommer påverka början av säsongen 2006?
Att man tappar utvecklingsfart och inte kommer vara lika vassa som de jagande stallen (främst McL) som ju nu måste vara mer "taggade"?
Eller om man jobbar i "lager" med de två olika säsongerna/bilarna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

bilpojke#1 skrev:Alonso har ju efter den starka inledningen av årets säsong kunnat köra med ett visst lugn. Det har sett stabilt ut. Inom Renault verkar man ju nu satsa på att kunna ta hem förar-vm genom att köra klokt och defensivt. Kontinuerligt poängplockande, helst på pallplatsnivå.
Att man tappar utvecklingsfart och inte kommer vara lika vassa som de jagande stallen (främst McL) som ju nu måste vara mer "taggade"?
Eller att man har en bil tillärckligt bra för att ta de poäng som behövs för att vinna mästerskapet, och därför kan koncentrera alla sin utveckling på nästa års bil istället ....

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

LuckyStrike1 skrev:
bilpojke#1 skrev:Alonso har ju efter den starka inledningen av årets säsong kunnat köra med ett visst lugn. Det har sett stabilt ut. Inom Renault verkar man ju nu satsa på att kunna ta hem förar-vm genom att köra klokt och defensivt. Kontinuerligt poängplockande, helst på pallplatsnivå.
Eller att man har en bil tillärckligt bra för att ta de poäng som behövs för att vinna mästerskapet, och därför kan koncentrera alla sin utveckling på nästa års bil istället ....
Isåfall blir de ju fruktansvärda 2006!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eller så misslyckas de i designen av nästa års bil.

Ferrari slutade ju utveckla förra årets bil halvvägs genom säsong, och koncentrerade sig på arbetet av årets bil. Och vi såg ju hur det gick ....

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Ja, det är ju bland det märkligaste man skådat inom F1.
Trodde Schumi/Ferrari skulle förlora under kamp.
Måste säga att denna tröskel var oväntad.
Undrar hur det sett ut med en enda däckstillverkare 2005.
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Vem har bestämt att Kimi sitter i fältets bästa bil? För inte så länge sen lät det antingen Mckrill hit eller Mckrill dit, det fanns en topic; "Vilken McLaren Poffar Först?" osv.

Men om nu McLaren är bäst, varför ligger inte Montoya ljusår före Kimi? Montoya är ju som alla vet mycket snabbare än den Finske Fyllskallen.

Alonso är super. Han sitter ju i en helt oberäknelig bil,mycket svårkörd, bevisas utav Fisis magra resultat (sen Sepang, givetvis...), men Alonso levererar trots det.

Ferrari... Tja, innan årets säsong så var Schumi Gud och Barri sopa, de levererar vitt skilda resultat, trots att de sitter i identiska bilar.

Visst är det så här, eller har jag missat något...?
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Ja, att de inte sitter i identiska bilar. Kimi är exempelvis försteförare.

Inför Magny-Cours:
"Speculation hints that the failed engine was a special-spec -- and not also fitted to Juan Pablo Montoya's sister car. Kimi, 25, added: "It didn't last long. The one I have now is almost as good. I think it'll be ok as we've used it before."

Kimi får som det verkar de senaste och vassaste prylarna före JPM.
I just detta fallet på bekostnad av driftsäkerheten.