Mersa beställd...

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Mersa beställd...

Inlägg av EnzoF1 »

och nu avbeställd då jag fick kännedom om en del graverande fakta om bilens bakgrund...

http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1643909
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Klart du ska ha en E55 AMG T-mersa, du som inte ens har råd med snik BMW.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Klart du ska ha en E55 AMG T-mersa, du som inte ens har råd med snik BMW.
Skillnaden är att en E55 AMG är en kanonbil. Hade jag de pengarna att lägga på en bil så hade jag köpt en med en gång. Jag körde en sån hos Bernats Bil förra året (en sedan) och det är en riktig höjdare..)

Vad gäller snik-BMW så är det väl du som har erfarenhet av dem, jag vet faktiskt inte så mycket. Jag är bara glad så längre jag har råd att inte åka BMW.

Men för att återgå till topicen, kan det verkligen vara Kimi som haft bilen? Man tycker ju att de inte borde kunna ljuga om det då det ska vara lätt att kolla. Omöjligt är det ju inte...

Vore inte den nåt för dig Jari, då skulle ju folk faktiskt tro dig om du sa att "den här bilen har körts i 250 km/h..." ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Den enda möjligheten att Kimi skulle haft bilen vore nästan att han fått den gratis och att Mersahandlarna i Norden fått i uppgift att göra sig av med den. I Finland kostar den bilen minst det dubbla som den skulle göra i Sverige och det är därför högst troligt att den skulle vara lättare att sälja i Sverige, trots "tidigare" ägaren.
Personligen (och jag är långt ifrån ensam) har jag kommit underfund med att Mersa inte håller samma kvalitet som de gjorde förr och den nuvarande E-klassen har visat sig vara en citron för många ägare de senaste två-tre åren.
Jag vet tre bekanta åkare till mig som bytt in sina mersor i förtid mot BMWs femmor med 525d, 530d och till med 535d'n med dubbla turbos.
Då pratar vi om några av de mest fanatiska mersaägare du hört talas om...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Den enda möjligheten att Kimi skulle haft bilen vore nästan att han fått den gratis och att Mersahandlarna i Norden fått i uppgift att göra sig av med den. I Finland kostar den bilen minst det dubbla som den skulle göra i Sverige och det är därför högst troligt att den skulle vara lättare att sälja i Sverige, trots "tidigare" ägaren.
Personligen (och jag är långt ifrån ensam) har jag kommit underfund med att Mersa inte håller samma kvalitet som de gjorde förr och den nuvarande E-klassen har visat sig vara en citron för många ägare de senaste två-tre åren.
Jag vet tre bekanta åkare till mig som bytt in sina mersor i förtid mot BMWs femmor med 525d, 530d och till med 535d'n med dubbla turbos.
Då pratar vi om några av de mest fanatiska mersaägare du hört talas om...
Ja mycket möjligt, dock visade ägarenkäten som AMS gjorde att de senaste BMW-modellernas kvalitet fallit betänkligt och att E60/61 är fyllda av fel.

Men sedan köps ju inte bilar baserat på förnuft utan på känsla, annars skulle alla åka Toyota Avensis eller Lexus (som ju nådde enastående 99% felfrihet i AMS undersökning).

Dock har ju inte BMW nåt alternativ till en E55 AMG kombi (och knappast nån annan tillverkare heller). Vill man ha en kombi med de prestanda så får man hålla tillgodo med den. Du får tycka vad du vill om den, men jag anser den vara en riktigt drömbil, ja, jag dristar mig även till att påstå att jag hellre tar en E55 AMG kombi än en 89-ans 530, men det är ju jag det... och jag har ju knepiga preferenser...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AMG är ungefär som M-technik eller Schnitzer, dvs lite off från serieproduktionen. Jag är inte helt säker på att det kommer en M5 kombi, men det har funnits. I annat fall är det nog inga problem att hitta en skaplig utmanare till E55 AMG T'n hos Schitzer inom kort.

Din förkärlek till riskokare gäller visst inte bara hojar?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:AMG är ungefär som M-technik eller Schnitzer, dvs lite off från serieproduktionen. Jag är inte helt säker på att det kommer en M5 kombi, men det har funnits. I annat fall är det nog inga problem att hitta en skaplig utmanare till E55 AMG T'n hos Schitzer inom kort.

Din förkärlek till riskokare gäller visst inte bara hojar?
Ja, är det kvalitet man vill ha så är det japs som gäller... sedan gör de kanske inte så roliga bilar i allmänhet, även om några av de roligaste bilarna i resp. klass kommer från Japan, t.ex. Miata.

Nya M5 har testats som kombi men det återstår att se om de tycker images passar in i konceptet så att säga, men bilen finns annars i princip klar. M5 E34 fanns i sin "mark 2" som kombi (dvs 3,8-literns med sexväxlad låda och möjlighet till halvaktiv fjädring), dock inte E39, av anledningen nämnd ovan.

Dock är AMG-mersorna bättre motorvägstuggare om man säger så. Nu ersätts ju dessutom 55-orna av 63-modeller, och sedan finns ju 65, med biturbo tolvor...

Men både AMG och M är serieproduktion och helt integrerade i resp. företag. Schnitzer är dock en egen förädlare, det finns/har funnits flera i den stilen. Jag drar mig till minnes König som var helt galna på 80-talet...
Senast redigerad av EnzoF1 den mån aug 22, 2005 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tror att din risavkoksläckande HD-wannabe får backa upp det påståendet, så blir den diskussionen precis lagom lång.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Jag tror att din risavkoksläckande HD-wannabe får backa upp det påståendet, så blir den diskussionen precis lagom lång.
Jo, särskilt Honda har ju dåligt tillförlitlighet...
Jag ska säga till när det blir nåt fel på den... risken är stor att jag sålt den långt innan dess...

Men jag fick faktiskt fylla på batterivatten och ladda batteriet, men japsarna har ju enligt uppgift kassa batterier :roll:

Annars tycker jag väl att du för en gångs skull kunde backa upp nåt påstående... blir lite enformigt om vi andra ständigt ska komma med källor och du bara svara med att dina polare minsann sagt annat... ;)

Jag är ju bara lekman, men jag ser trots allt fler taximersor än taxibmw ute på gatan... men du vet så klart bättre... :roll:

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Backa upp påståendet att Mersa tappat runt 20% av taxi, medan BMW ökat med 300% i sthlm, då.
BMW har inte velat sälja bilar till Taxi, för att "de inte anser sig vara traktorer eller andra arbetsredskap" och har därfölr ingen speciell drivlinegaranti som den Volvo och Mercedesbyggt upp i flera decennier.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:BMW ökat med 300% i sthlm
Är det 300% från noll?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Backa upp påståendet att Mersa tappat runt 20% av taxi, medan BMW ökat med 300% i sthlm, då.
BMW har inte velat sälja bilar till Taxi, för att "de inte anser sig vara traktorer eller andra arbetsredskap" och har därfölr ingen speciell drivlinegaranti som den Volvo och Mercedesbyggt upp i flera decennier.
Nej det är klart, varför skulle BMW inte vilja sälja flera hundra bilar fler om året? De är ju inte ett vinstdrivande företag... :roll:

Leasar de heller inte ut bilar till företag som har säljare? Eller andra som använder bilen i jobbet?

Sanningen är snarare att BMW inte klarar det serviceåtagande som krävs och att bilarna helt enkelt inte klarar tillförlitlighetskraven.
Dock har MB börjat bli dyra och en anledning till att de tappat (20% tapp på MB är ju fler antal bilar än BMW:s 300% ökning) är nog mer sannolikt att andra märken nu kommit med bra dieslar, som ex. D5 men även andra. Rullar ju en del 9-5 diesel nuförtiden, något som inte fanns förut.

För övrigt finner jag din argumentationsteknik lite förvirrande då du kommer med påståenden och sedan ber mig backa upp dem. :o

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
Är det 300% från noll?
Tre bilar då? :D :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

EnzoF1 skrev:
Razor skrev:
Är det 300% från noll?
Att öka från noll till 3 bilar är en oändligt stor ökning. !!!!

Att öka från en bil till fyra bilar är en 300% ökning!!!!!!! :roll:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
Razor skrev: Är det 300% från noll?
Att öka från noll till 3 bilar är en oändligt stor ökning. !!!!

Att öka från en bil till fyra bilar är en 300% ökning!!!!!!! :roll:
Jag vet det... och Razor vet det också...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet att 0 är ingenting

Och att 1 är 100% mer än 0 - dvs 100% mer än ingenting
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Jag vet att 0 är ingenting

1 är oändligt mycket mer än 0.

Hur många procent (enligt dig) blir 0,00000000001 mer än 0? :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:1 är oändligt mycket mer än 0.
Nej, det är 1 mer än 0... hur många procent det blir kan du ju fråga Jari, och några andra mattegenier här på forumet, om.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:

Ett matematiskt geni har lärt mig att 0 är ingenting och 1 är 100% mer.

Tror inte personen har fel, han hatar folk som gissar med bergsäkert tonfall nämligen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:

Tror inte personen har fel, han hatar folk som gissar med bergsäkert tonfall nämligen.
Å andra sidan brukar väl inte den personen tala sanning, så det är i sanning en svår situation...

Jag håller som vanligt inte med den personen och anser mig ha rätt i detta fall... ;)

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:

Tycker att du skall byta matematiskt geni. För geniet som du hänvisar till har FEL. Jag gissar inte, bergsäkert tonfall eller inte!!!! :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Är det 300% från noll?
Nej, men ganska få...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Saab skänker bort ett antal Isuzumotorförsedda bilar och ger oändligt med garantier för att komma in på taximarknaden, men Taxi är skeptiskt och med rätta. Många kvalitetsproblem har uppdagats, med motorerna, deras turbon osv, men för all del. Det finns de som anser att bilen ändå är skön att köra och arbetsmiljö är också viktigt.
Synd att den där stolen står på verkstan så mycket bara...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Saab skänker bort ett antal Isuzumotorförsedda bilar och ger oändligt med garantier för att komma in på taximarknaden, men Taxi är skeptiskt och med rätta. Många kvalitetsproblem har uppdagats, med motorerna, deras turbon osv, men för all del. Det finns de som anser att bilen ändå är skön att köra och arbetsmiljö är också viktigt.
Synd att den där stolen står på verkstan så mycket bara...
Nu är det väl bara 3-litern som har isuzumotor. Den/de mindre är väl saabspisar och riktigt bra.

Men det kanske är anledningarna ovan som gör att Volvo är en sådan bra taxibil då... rätt i storlek och med bra driftssäkerhet... och även stolen är bra...

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Körde taxi uppe i Luleå för länge sedan. Volvo och Mercedes. Riktiga bakhjulsdrivna bilar i vinterhalkan. Kändes bra.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej Enzo, 2,2:an är mig veterligt också en Isuzumotor och slöare taxi får man leta efter. Det är den de säljer mycket av.
Bilpojken, Volvo har få bakhjulsdrivna bilar kvar, tyvärr.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Nej Enzo, 2,2:an är mig veterligt också en Isuzumotor och slöare taxi får man leta efter. Det är den de säljer mycket av.
Men Volvos mest sålda modell är ju fyrhjulsdriven... ;).

Ja det kanske är nya 1,9-dieseln som ska vara så bra då, men det är väl en Alfa-motor i botten har jag för mig.

Nej, D5 är nog den vettigaste dieseln för taxikillarna idag, vilket jag också tycker mig se på gatorna varje dag. Är det inte en sådan du kör själv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:Ja det kanske är nya 1,9-dieseln som ska vara så bra då, men det är väl en Alfa-motor i botten har jag för mig.
Är det inte en PSA-motor?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Nej Enzo, 2,2:an är mig veterligt också en Isuzumotor och slöare taxi får man leta efter. Det är den de säljer mycket av.

Ja det kanske är nya 1,9-dieseln som ska vara så bra då, men det är väl en Alfa-motor i botten har jag för mig.

Nej, D5 är nog den vettigaste dieseln för taxikillarna idag, vilket jag också tycker mig se på gatorna varje dag. Är det inte en sådan du kör själv.
Jo, jag kör en sån och från 05 verkar det funka ok.
04'orna sköt fortfarande växellådor, men framvagnen hade de fått otrdning på fram till dess.
Sen gillar jag de små kosmetiska skillnaderna in och utvändigt mellan 04 och 05. Men kontakterna till spoilerljusen är fortfarande ett skämt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:

Jo, jag kör en sån och från 05 verkar det funka ok.
04'orna sköt fortfarande växellådor, men framvagnen hade de fått otrdning på fram till dess.
Sen gillar jag de små kosmetiska skillnaderna in och utvändigt mellan 04 och 05. Men kontakterna till spoilerljusen är fortfarande ett skämt.
Ja då sitter du väl skönt antar jag... vi XL-killar brukar gilla volvostolarna...

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Stolarna är fantastiska.
Bilen är komfortabel.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Framhjulsdriven dock.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Död känsla i ratten.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

bilpojke#1 skrev:Framhjulsdriven dock.
Inte nödvändigtvis... V70 AWD D5 med 185 hästar och 400 Nm är finfin... sexväxlad automat... till ett vettigt pris också...

Gösta

Inlägg av Gösta »

bilpojke#1 skrev:Död känsla i ratten.
Det där förstår jag inte? Jag har en hisingentraktor med framhjulsdrift. När jag vrider på ratten så känner jag att hjulen vrids och bilen ändrar riktning!!!!!! Det finns inte så många F1 banor på min väg till och från jobbet och när jag svänger in på Råsundavägen så upplever jag bilen varken över eller understyrd i den stadstrafikfart jag kör. Även på motorväg upför den sig mycket bra. :o

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Bra drivlina!
Plockade ihop en bil på Volvocars.se
Höll igen och lyckades få en bil för 354.700 (Kinetic, solid svart, svart textil)
Om man lastar in 105.000 får man en månadskostnad på 3785 i 84 månader.
När får vi veta den nya dieselskatten?
Gösta

Inlägg av Gösta »

[quote="bilpojke#1"]
Höll igen och lyckades få en bil för 354.700 quote]

IMPONERANDE BILLIGT. :D

Minst 95% av den svenska bilparken kostar säkerligen bra bit över 354.700 SEK. :D

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Gösta skrev:
bilpojke#1 skrev:Död känsla i ratten.
Det där förstår jag inte? Jag har en hisingentraktor med framhjulsdrift. När jag vrider på ratten så känner jag att hjulen vrids och bilen ändrar riktning!!!!!! Det finns inte så många F1 banor på min väg till och från jobbet och när jag svänger in på Råsundavägen så upplever jag bilen varken över eller understyrd i den stadstrafikfart jag kör. Även på motorväg upför den sig mycket bra. :o
Bilen är neutral, understyr när man pressar. Fantastisk på motorväg. Men enligt min åsikt saknas det lite närvaro. Som förare känner jag mig isolerad. På gott och ont.
Vilsamt på långfärd. Tråkigt när vägen svänger.
Ägde en Alfa. Jag älskade den bilens sätt att ta sig igenom en kurva. Styrresponsen.
Volvon är en bättre bil på många vis, bra ekonomi, den har aldrig svikit mig, men jag kan sakna det som brukar kallas körglädje.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Vad är det för fel med BMW? Jag äger en 335 I och den går väldigt bra, jag provade även ett par merccor innan jag slog till och bmw.n kändes bättre, framför allt ur komfortsynpunkt i baksätet. Nu är väl inte det fallet med alla Merccor men de jag testa var rätt hårda...Men har bmw blivit dåliga i kvalitet eller vad menar ni? Upplys mig gärna för det är sånt som är bra att veta.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Generellt härliga bilar men du har väl antagligen apelsinskalslack som alla andra 3-serie BMW.
Otroligt låg nivå som BMW förmodligen arbetar hårt för att rätta till. Man vill ju ha drygt 500' för många av versionerna.
En f.d. kollega hade en M3 som såg ut som vi hade lackat den själva.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Bild

Är de nåt skumt med lacken? jag ska visserligen lacka motorhuven nu men det beror på stenskott...Dock så blir den lätt repig, detta trots att ja inte kör den i maskin...
Fredrik i Trollhättan

Jag tycker mig se en trend på BMWs 3-serie. En kollega kör som sagt en M3 -08 och en kompis har en 335 Cab -09 och bägge har en lack som ser ut som ett apelsinskal i strukturen i släpljus. P.g.a. detta brukar jag titta på BMW-lack när jag får tillfälle och det brukar vara samma. En annan kompis har en 545 -04 med bättre lack.

En annan kollega kör en svart 118. Den är också bättre.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Alla lacker har alltid varit så på alla bilar, men MrCap fixar sånt lätt...
Fredrik i Trollhättan

Jag har naturligtvis jämför med andra bilmärkens lack. De flesta håller faktiskt ganska hög kvalitet när det gäller apelsinskal. Volvos är t.ex. helt ok. Ytterligare en kollega (jag har ett par stycken) har en styvdotter som kör Porsche Cayenne Turbo. Den lacken är perfekt.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag har två bilar en Audi och en Opel, men jag har aldrig set varesig apelsin eller bananskal jag vet inte vad ni pratar om?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

platt skrev:Jag har två bilar en Audi och en Opel, men jag har aldrig set varesig apelsin eller bananskal jag vet inte vad ni pratar om?
Om man tittar på lacken på riktigt nära håll så ser den ojämn ut på de allra flesta bilar. Sen finns det de som väljer att inte se det eller som har gjort en sk lackförsegling då fenomenet utjämnas och försvinner.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag ser inga ojämnheter i min lack utan bara små repor efter förra ägarens dåliga behandling. Kan Mr cap ta bort sånt också Jari?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jo, de kan ta ganska mycket med en polering. Om repan är djup, så den går ner till grundfärg kan man få fylla i lite. De gör sånt också.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men det är lugnt då, de är rätt ytligt.

Men blir de inte mycket bättre om man lackerar om den? De känns ju ändå som att ett lacklager borde snygga till den mer.
Fredrik i Trollhättan

Jari skrev:Om man tittar på lacken på riktigt nära håll så ser den ojämn ut på de allra flesta bilar.
Fy fan vad du yrar. Alternativt blivit lurad av en försäljare av lackförsegling. Eller kanske båda.