Tillåt stallorder
-
Tillåt stallorder
Jag tycker att man ska ta bort förbudet mot stallorder då dessa förekommer ändå.
T.ex. den tydliga Renaultordern sist.
Vad tycker ni, var det en stallorder och ska förbudet vara kvar?
T.ex. den tydliga Renaultordern sist.
Vad tycker ni, var det en stallorder och ska förbudet vara kvar?
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
-
-
-
-
-
-
Stallorder är förbjudna. Renault har inte fått något straff så det var inget straff. Kanske förbud mot stallorder bara gäller Ferrari?
Jag är både för och emot. Tänk om ingen av förarna blir världsmästare om de snor påängen från varandra eller kör varandra av banan eller kör sönder bilen. Å andra sidan är det svårbedömt, ville/fick han inte köra om eller kunde helt enkelt inte? Låt stallen sköta det tycker jag, bara vi slipper se episoder typ Österrikes GP.
Jag är både för och emot. Tänk om ingen av förarna blir världsmästare om de snor påängen från varandra eller kör varandra av banan eller kör sönder bilen. Å andra sidan är det svårbedömt, ville/fick han inte köra om eller kunde helt enkelt inte? Låt stallen sköta det tycker jag, bara vi slipper se episoder typ Österrikes GP.
-
-
Jag tycker man ska tillåta det, för att det hör till sporten med stallorder. Svårare än så är det inte.
Stallorder är för övrigt en order från stallet - och förarna är anställda och har chefer som just ger dem order.
Stallorder med avsikt att förändra utgången av ett loppet eller hur formuleringen nu är: visa mig en order från ett stall till en förare som inte är avsedd att ändra en utgång av ett lopp.
"Sakta ner, vi ser tecken på att motorn är dålig"
"Du har lågt däckstryck, så slå av på farten och spara på materialet"
"Ni ligger etta och tvåa med stort avstånd ner till trean, ta det lugnt, ta inga onödiga risker och håll positionerna"
"Om vi går i depå nu fastnar vi inte i trafik, och förlorar inte tid till de bakom så gå i depå på sista varvet"
"Du är snabbare än X, så kör om honom"
"Släpp förbi X, han är på en trestoppare och du är på en tvåstoppare så vi förlroar för mycket tid för er båda annars"
Alla är stallorder, alla ges för att förändra utgången av ett lopp, och alla borde vara tillåtna. Det här visar hur dum regeln är, och som sagt: Stallorder är en stor del av formel 1 och motorsport. Att förbjuda det vore att förbjuda att ett fotbollslag får välja vem som ska slå en straff, och att endast den som blev fälld får slå straffen. Korkat.
Stallorder är för övrigt en order från stallet - och förarna är anställda och har chefer som just ger dem order.
Stallorder med avsikt att förändra utgången av ett loppet eller hur formuleringen nu är: visa mig en order från ett stall till en förare som inte är avsedd att ändra en utgång av ett lopp.
"Ni ligger etta och tvåa med stort avstånd ner till trean, ta det lugnt, ta inga onödiga risker och håll positionerna"
"Om vi går i depå nu fastnar vi inte i trafik, och förlorar inte tid till de bakom så gå i depå på sista varvet"
"Släpp förbi X, han är på en trestoppare och du är på en tvåstoppare så vi förlroar för mycket tid för er båda annars"
Alla är stallorder, alla ges för att förändra utgången av ett lopp, och alla borde vara tillåtna. Det här visar hur dum regeln är, och som sagt: Stallorder är en stor del av formel 1 och motorsport. Att förbjuda det vore att förbjuda att ett fotbollslag får välja vem som ska slå en straff, och att endast den som blev fälld får slå straffen. Korkat.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
LuckyStrike1 skrev:Jag tycker man ska tillåta det, för att det hör till sporten med stallorder. Svårare än så är det inte.
.
"Du snackar som vanligt en massa dynga, sluta genast med det"
Det är ingen stallorder, dock ett stalltips.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Ponera att förarna i ett och samma team blir etta och tvåa i samtliga race.Zolti skrev: Jag är både för och emot. Tänk om ingen av förarna blir världsmästare om de snor påängen från varandra...
Då spelar det väl ingen roll om de "stjäl" poäng från varandra så länge de håller sig till ren racing, någon av dom blir ju världsmästare, eller hur...?
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
Senna/Prost exempelvis.FZ skrev:Ponera att förarna i ett och samma team blir etta och tvåa i samtliga race.Zolti skrev: Jag är både för och emot. Tänk om ingen av förarna blir världsmästare om de snor påängen från varandra...
Då spelar det väl ingen roll om de "stjäl" poäng från varandra så länge de håller sig till ren racing, någon av dom blir ju världsmästare, eller hur...?
-
Känns lite motsägelsefullt att läsa Sennas namn i samband med "håller sig till ren racing"GPWC skrev:Senna/Prost exempelvis.FZ skrev:Ponera att förarna i ett och samma team blir etta och tvåa i samtliga race.Zolti skrev: Jag är både för och emot. Tänk om ingen av förarna blir världsmästare om de snor påängen från varandra...
-
-
Nejdå, han körde upp en av sina titlar i sidan på Prost.Jacob skrev:men Gösta!!!
inte fan fick senna 2 x segrar uppkörda i röven som MS fått i Österike???
-
- Varnad
Jag tycker som Gösta, vi ska ha lite åsnacka om.
Dessutom tycker jag vi ska ha fri fart och vållandeansvar.
Dessutom borde fotgängare hållas borta från vägarna med viltstängsel. Vill man ha barn i stan, borde de tammefaan sitta i bur eller åtminstone koppel. Bygg en femtonfilig F1-bana runt stan och avfarter och påfarter bara åt ett håll, med tillhörande blå lampa vid trafik. Längst ut på slingan får man köra i 350 och i innerspåret är hastigheten begränsad till 80 precis som i F1-depån.
Dessutom tycker jag vi ska ha fri fart och vållandeansvar.
Dessutom borde fotgängare hållas borta från vägarna med viltstängsel. Vill man ha barn i stan, borde de tammefaan sitta i bur eller åtminstone koppel. Bygg en femtonfilig F1-bana runt stan och avfarter och påfarter bara åt ett håll, med tillhörande blå lampa vid trafik. Längst ut på slingan får man köra i 350 och i innerspåret är hastigheten begränsad till 80 precis som i F1-depån.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Jag är bara emot regler som är svåra att övervaka och bedöma. Stallen kan säkert hitta på 100-tals sätt att kringgå regeln.Cuscino skrev:Bara för att något är svårt att övervaka behöver man väl inte tillåta det? Ska vi ha fria hastigheter på vägarna eftersom folk ändå kör för fort? Det man bör göra är att försvåra för stallen att tillämpa ordergivning, t.ex. genom att förbjuda radiokommunikation med depån.
Förr var ju skillnaden mellan seger och andraplats större men kom ihåg att vissa år har var det bara några enstaka poäng som avgjorde vem som blev mästare. För konstruktörsmästerkapet kan det kvitta men för förarmästerkapet kan det betyda att en förare från ett annat stall blir värlsmästare.
-
-
I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
-
För dom flesta är konstruktörsmästerskapet nr 2, då pratar jag om förare och 70-90% av tittarna.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
-
Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl. Stallen äger bilarna och förarna är lönearbetare och är skyldiga att utföra det dom blir tillsagda att utföra alternativt söka sig ett annat jobb eller betala någon för att få köra. Stallen skall bry sig om allt dom betalar för, till och med färgen på kaffekopparna i motorhome.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
-
Vad elak du ärGösta skrev:Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl. Stallen äger bilarna och förarna är lönearbetare och är skyldiga att utföra det dom blir tillsagda att utföra alternativt söka sig ett annat jobb eller betala någon för att få köra. Stallen skall bry sig om allt dom betalar för, till och med färgen på kaffekopparna i motorhome.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
-
Det är inte jag som är elak, det är verkligheten som är det.minna skrev:Vad elak du ärGösta skrev:Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl. Stallen äger bilarna och förarna är lönearbetare och är skyldiga att utföra det dom blir tillsagda att utföra alternativt söka sig ett annat jobb eller betala någon för att få köra. Stallen skall bry sig om allt dom betalar för, till och med färgen på kaffekopparna i motorhome.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
-
-
Vad menar du ?Gösta skrev:Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl. Stallen äger bilarna och förarna är lönearbetare och är skyldiga att utföra det dom blir tillsagda att utföra alternativt söka sig ett annat jobb eller betala någon för att få köra. Stallen skall bry sig om allt dom betalar för, till och med färgen på kaffekopparna i motorhome.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
Menar du att det är sponsorerna som ger stallorder och att Rubens inte har något marknadsvärde och inte får några sponsorpengar.
Mycket förvirrande
-
Och? Konstruktörsmästerskapet är till för konstruktörerna, det vill säga stallen. Varför har vi det över huvud taget? Med din inställning kan vi väl ta bort det helt och hållet och införa en enhetsserie. Varför har varje stall två bilar/förare? Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?minna skrev:För dom flesta är konstruktörsmästerskapet nr 2, då pratar jag om förare och 70-90% av tittarna.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
-
I o m att man ev kommer tillåta att det körs med chassien från andra tillverkare så kommer nog konstruktörsmästerskapet att bli rätt oväsentligt framöver.
Men för att återgå till topic så sades det bara till Alonso att han skulle köra om. Det är ingen entydig stallorder. Det hade det däremot varit om de hade sagt till Fisen att han skulle köra ur vägen för spanjacken.
Men för att återgå till topic så sades det bara till Alonso att han skulle köra om. Det är ingen entydig stallorder. Det hade det däremot varit om de hade sagt till Fisen att han skulle köra ur vägen för spanjacken.
-
Precis som fotboll så är racing en lagsport, att Fisichella lät Alonso köra förbi var bara ett sätt att hjälpa honom att vinna matchen. Samma sätt som Montoya försökte hjälpa Kimi men det gick inte så bra.LuckyStrike1 skrev:Jag tycker man ska tillåta det, för att det hör till sporten med stallorder. Svårare än så är det inte.
Att förbjuda det vore att förbjuda att ett fotbollslag får välja vem som ska slå en straff, och att endast den som blev fälld får slå straffen. Korkat.
Tillåt stallorder!!
-
Inte alls. värdet av att ha Rubinho som WDC är avsevärt lägre än att ha MS som det. Sponsorerna för löpande samtal med stallen. Trodde du att Vodafone och Shell pytsar in 100.000.000 USD var (eller vad dom nu pytsar in) utan att tycka till om verksamheten?????Geer skrev:Vad menar du ?Gösta skrev:Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl. Stallen äger bilarna och förarna är lönearbetare och är skyldiga att utföra det dom blir tillsagda att utföra alternativt söka sig ett annat jobb eller betala någon för att få köra. Stallen skall bry sig om allt dom betalar för, till och med färgen på kaffekopparna i motorhome.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
Menar du att det är sponsorerna som ger stallorder och att Rubens inte har något marknadsvärde och inte får några sponsorpengar.
Mycket förvirrande
" Här har ni 100.000.000 USD grabbar, ha nu riktigt kul för pengarna"
-
Fel.GMD skrev:Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?minna skrev:För dom flesta är konstruktörsmästerskapet nr 2, då pratar jag om förare och 70-90% av tittarna.GMD skrev:I min mening så ska stallen inte bry sig om någonting annat än konstruktörsmästerskapet och skita fullständigt i förarmästerskapet. Om förare X och Y kör för samma stall så ska stallet fullkomligt skita i om förare X kommer etta och förare Y tvåa eller tvärtom. Men eftersom de flesta tycker att "stallorder tillhör sporten" och att "stallorder förekommer iallafall" så får man väl inte räkna med att någon förändring kommer att ske.
Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
-
Håller nästan med.BAR - Honda skrev:Precis som fotboll så är racing en lagsport, att Fisichella lät Alonso köra förbi var bara ett sätt att hjälpa honom att vinna matchen. Samma sätt som Montoya försökte hjälpa Kimi men det gick inte så bra.LuckyStrike1 skrev:Jag tycker man ska tillåta det, för att det hör till sporten med stallorder. Svårare än så är det inte.
Att förbjuda det vore att förbjuda att ett fotbollslag får välja vem som ska slå en straff, och att endast den som blev fälld får slå straffen. Korkat.
Tillåt stallorder!!
Bibehåll stallorderförbudet så vi har något att prata om.
-
Har mycket svårt att tänka mig att man skulle få köpa chassie!!!!!!!!GPWC skrev:I o m att man ev kommer tillåta att det körs med chassien från andra tillverkare så kommer nog konstruktörsmästerskapet att bli rätt oväsentligt framöver.
-
-
NejGPWC skrev:Har du inte sett förslagen för reglemetet från 2008 som Ferrari verkar gilla?Gösta skrev:
Har mycket svårt att tänka mig att man skulle få köpa chassie!!!!!!!!
-
Ferrari förordar ett steg mot "enhetschassin" genom att stall ska kunna köpa och sälja chassin, motorer etc. till varandra. Samt att aerodynamiken ska begränsas kraftigt, tester begränsas, kostnader sänkas etc.Gösta skrev:NejGPWC skrev:Har du inte sett förslagen för reglemetet från 2008 som Ferrari verkar gilla?Gösta skrev:
Har mycket svårt att tänka mig att man skulle få köpa chassie!!!!!!!!
Ferrari är med och driver det där.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
-
-
-
-
Samma som för WDC... varför skulle det skilja sig från hur man gör idag?
Man bör ju komma ihåg att det oftast inte var toppstallen som köpte chassien och de flesta som köpte chassien, köpte fjolårsbilar (eller ännu äldre ibland)
Man bör ju komma ihåg att det oftast inte var toppstallen som köpte chassien och de flesta som köpte chassien, köpte fjolårsbilar (eller ännu äldre ibland)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Tja även om det var någon som köpte fjolårschassina så var det väl inte helt ovanligt att de fick poäng. Så då kan de ju tillgodoräknas även den som sålde chassina (tillverkaren). Bara pytsa ut chassin till mer än halva startfältet så blir chansen att man får fler poäng än de andra tillverkarna rätt stor.
-
Nej, som konstruktör räknades stallet, inte den som de facto hade byggt chassiet. T ex så körde Williams med March-chassien till att börja med eftersom man inte hade hunnit få sin egen bil färdig.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
-
-
-
-
Du tillhör verklighetenGösta skrev:Det är inte jag som är elak, det är verkligheten som är det.minna skrev:Vad elak du ärGösta skrev: Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl. Stallen äger bilarna och förarna är lönearbetare och är skyldiga att utföra det dom blir tillsagda att utföra alternativt söka sig ett annat jobb eller betala någon för att få köra. Stallen skall bry sig om allt dom betalar för, till och med färgen på kaffekopparna i motorhome.