Startar en tråd om vems "fel" det var i Montoya/Monteiro-incidenten. Såg att detta redan diskuterats i tråden "Turkiet nästa", men startar en egen tråd för detta.
Sami skrev:75 % Monterios fel. 25 % Montoyas, eller kanske 70% - 30%??? Eller möjligen 60 % -40%. I Absoult värsta fall 55 % - 45%!!!!!!
Blir man påkörd bakifrån är det alltid den bakre föraren som har ansvaret. Man ska hålla ett säkert avstånd till bilen framför, speciellt om man är varvad.
Sant, men det var onödigt av Montoya att göra en sådan agressiv varvning på en halvblessyr som glömmer att bromsa inför kurvor. Montoya hade en lucka på över 10 sekunder ner till Alonso. Han vek ju in precis framför Monteiro och ställde sig på bromsen.
Missade ni att det var fler incidenter mellan Jordanbilar i samband med varvningar?
Eller var ni på reklampaus då?
Jag såg tre såna där, där Jordan var nära att skjuta upp sig i arslet på bilen som just varvat dem.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jag röstade för "race incident" för bägge är nog lite skyldiga. Montiero för att han inte saktade ner lite mera och Montoya för att han dök in framför Montiero precis innan bromspunkten. Montiero hade nog inte räknat med att Montoya skulle slänga in bilen och Montoya räknade nog med att Montiero skulle börja bromsa lite innan kanske. Synd bara att ta sådana risker när man vet hur värdefulla några poäng kan vara i slutändan. Nu kan det här misstaget mycket väl betyda att Kimi missar VM-titeln...
Sami skrev:Sant, men det var onödigt av Montoya att göra en sådan agressiv varvning på en halvblessyr som glömmer att bromsa inför kurvor. Montoya hade en lucka på över 10 sekunder ner till Alonso. Han vek ju in precis framför Monteiro och ställde sig på bromsen.
Jag håller med. Dessutom var det i en långsam kurva och med få varv kvar att köra. Han hade kanske tappat en halvsekund om han låg kvar på innern och fick ett sämre spår genom kurvan. Men Montoya är ju Montoya...