Renault vs McLaren

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner förar-VM 2005 ??

Alonso
27
59%
Räikkönen
12
26%
M.Schumacher
6
13%
Någon annan...
1
2%

Antal röster: 46

Användarens profilbild
Balder

Renault vs McLaren

Inlägg av Balder »

Hej allihopa,

Nu är det slut på semestern och då måste jag in och skriva en rad och starta nya intressanta diskutioner. Denna gången tänkte jag ta upp ett av dom stora diskutionerna just nu. I allafall om vi lyssnar på "grabbarna i Tv4"...
Nämligen, är det för sent för Kimi ?? Hinner McLaren ikapp i konstruktör ??

Min åsikt:

26 poäng skiljer det mellan Alonso och Kimi, en del ser det som en ointaglig differans. Jag ser det som mycket möjlig... Tittar vi på dom sista racen, så har Alonso fått poängen mer eller mindre utan större förarskicklighet. Han kvalar bra, tar inga risker, och sen ramlar toppförarna av med motorproblem eller liknande och då tar han sina enkla poäng. (I och för sej en hel del förarkunskap i det också, men jag tror ni vet vad jag menar)
Nu sist imponerade Alonso inte alls, inte Fisi heller... Renaulten såg riktigt blek ut och jag tror att det är mer nervöst i Renault teamet än vad som visar i media. McLaren är snabbast idag, ingen snack... Men dom får inte båda bilarna i mål. Stort problem... Ja !! Finns lösning... Ja !!

Jag ska slänga iväg ett slutgiltigt tips:

Kimi tar det, McLaren tar konstruktör och uppgörelsen kommer i det sista loppet !
Det kommer att bli årets lopp, i och med att båda förarna kommer att bli tvunga att köra för att ligga före den andre. Andre föraren blir då också tvungen att "hjälpa till" (vilket vi alla vet att det förekommer), och där drar McLaren det längsta strået.
För att Montoya har fått upp farten, det kan ingen blunda för...
Även fast jag är dundersäker på att Monty hade fått släppt Kimi förbi sej nu senast, så hade det kunnat varit ytterligare en topplacering för JP.

Så, nu är det bara att klappa på med kommentarer, funderingar och & kritik...

MVH

Balder
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Alonso tar WDC och Ferrari WCC...

Kimis iver att komma ikapp kommer att leda till 2 eller 3 DNF i resterande lopp. Den omkörningsoförmögne finnen kommer möjligen att få ytterligare nån seger uppkörd då Montoya bevisligen inte får vinna strax före Kimi.

Är det verkligen nån som tror att McKrill-förarna får rejsa om det? I så fall kan de inte ha sett loppen i år.

Vi som har varit med länge vet ju att finnarna sällan vinner på egen hand...

Min avsky för McLaren bara växer och växer - det i särklass mest osportsliga stallet i historien...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Surt sa räven - fan vad skönt att de självgoda Ferrarijävlarna får stryk i år.. :) :) :)
Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:Alonso tar WDC och Ferrari WCC...

Kimis iver att komma ikapp kommer att leda till 2 eller 3 DNF i resterande lopp. Den omkörningsoförmögne finnen kommer möjligen att få ytterligare nån seger uppkörd då Montoya bevisligen inte får vinna strax före Kimi.

Är det verkligen nån som tror att McKrill-förarna får rejsa om det? I så fall kan de inte ha sett loppen i år.

Min avsky för McLaren bara växer och växer - det i särklass mest osportsliga stallet i historien...
Du har ingen avsky till McLaren utan till någon person som håller till McLaren. Det har du bevisat flera ggr. Tex nu när du säger att det är helt ok att Ferrari favoriserar en förare fast det är helt förkastligt om McLaren gör det. Nej... jag håller inte på McLaren men tycker att du bidrar med ett tråkigt samtalsklimat här på forumet.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Geer skrev:

Du har ingen avsky till McLaren utan till någon person som håller till McLaren. Det har du bevisat flera ggr. Tex nu när du säger att det är helt ok att Ferrari favoriserar en förare fast det är helt förkastligt om McLaren gör det. Nej... jag håller inte på McLaren men tycker att du bidrar med ett tråkigt samtalsklimat här på forumet.
Oj det är det många som gör...inte minst av McLaren anhängare.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

hade inte hakan haft total uppbackning i Ferrari så hade man fått ta bort ungefär 3 titlar från honom :)
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

El Scorcho skrev:hade inte hakan haft total uppbackning i Ferrari så hade man fått ta bort ungefär 3 titlar från honom :)
Vad baserar du den åsikten på?
Ferrari.
minna

Inlägg av minna »

Vi hade en vecka med trevlig stämning på forumet
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

minna skrev:

Rätt märkligt att du reagerar så på vad EnzoF1 skriver, men sånt här slinker helt obemärkt förbi..dags att ta av sig skygglapparna kanske?
El Scorcho skrev:Surt sa räven - fan vad skönt att de självgoda Ferrarijävlarna får stryk i år.. :) :) :)
minna

Inlägg av minna »

Tiresias skrev:
minna skrev:

Rätt märkligt att du reagerar så på vad EnzoF1 skriver, men sånt här slinker helt obemärkt förbi..dags att ta av sig skygglapparna kanske?
El Scorcho skrev:Surt sa räven - fan vad skönt att de självgoda Ferrarijävlarna får stryk i år.. :) :) :)
Det är det jag menar, när inte Enzo deltar i forumet är det trevligt här, sakligt och seriöst.
Så fort det blir skitsnack är Enzo den ena parten och nästan alltid den utlösande faktorn.

Visst, han har varit medlem länge och borde ha bra kunskaper om F1 men hans inlägg handlar nästan uteslutande om hans fobi mot finnar och McLaren.
Mår man så dåligt av att Kimi och McLaren vinner så kommer han att få det tufft i framtiden.
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Har alltid trott på att Enzo är en skapelese av Pastis för att skapa disskution här på forumet. Annars är det oroväckande :o
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Haha, inte ens Pastis kan skapa ett sånt monster som Enzo, jag lovar ;) :D

För övrigt ska det nog väldigt mycket till om Alonso inte blir weltmeister i år. Han är ju duktig på att fisköra bakom Mclaren-bilar och vänta på att dom ska rasa.
I was misled and that is the way it went
minna

Inlägg av minna »

Jag tror iofs att avståndet är för stort men Alonsos största motståndare just nu är han själv. Han kanske blir lite för försiktig, just för att bara ta sig i mål och ta poäng.

Om manfallet inte blir stort i resterande lopp så kommer nog inte Alonso på pallen allt för många gånger, men även om han inte gör det så måste ju Kimi i stort sett vinna resten av loppet, men om någon kan vinna resten av loppen så är det ju han, eller hur Enzo. :dance2:

En viktig grej är att inte hamna bakom bromsklossarna Trulli :zz: och MS :zz: om det finns förare framför dessa. Tidigare lopp har visat att avståndet då växer fort och blir ganska snart ointagligt, även för Kimi. :sun:

Minna :puss:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag hoppas att Alonso vinner.

Jag tror också att Alonso vinner.

Han är nog den den största talangen i F1 idag - i alla fall enligt min ödmjuka mening. I år har han ju gjort ett fantastiskt jobb.

Men det brukar bli tvärtemot vad jag vill, så egentligen ska jag väl hoppas på Kimi i så fall
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

minna skrev: Om manfallet inte blir stort i resterande lopp så kommer nog inte Alonso på pallen allt för många gånger, men även om han inte gör det så måste ju Kimi i stort sett vinna resten av loppet,
Om Kimi vinner samtliga kvarvarande lopp, med Montoya tvåa och med Alonso trea så är titeln Alonsos ...

Sannolikheten för att Alonso ska klara av 6 raka tredjeplatser är nog lite högre än sex raka dubbelsegrar för McLaren med Kimi etta varje gång ...

Nu tror jag varken att McLaren kommer att ta sex raka dubbelsegrar, Kimi ta sex raka segrar eller Alonso missa pallen sex gånger i rad ...

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Alonso vinner den här titeln. Jag hoppas dock på en Räikkönen titel. Det ska dock till ett hyfsat antal avkörda framvingar för att det ska bli riktig match om titeln. Jag gillar inte Alonso, men han har ju faktiskt gjort ett formidabelt jobb i år och förtjänar nog titeln lite i alla fall.
minna

Inlägg av minna »

LuckyStrike1 skrev:
minna skrev: Om manfallet inte blir stort i resterande lopp så kommer nog inte Alonso på pallen allt för många gånger, men även om han inte gör det så måste ju Kimi i stort sett vinna resten av loppet,
Om Kimi vinner samtliga kvarvarande lopp, med Montoya tvåa och med Alonso trea så är titeln Alonsos ...

Sannolikheten för att Alonso ska klara av 6 raka tredjeplatser är nog lite högre än sex raka dubbelsegrar för McLaren med Kimi etta varje gång ...

Nu tror jag varken att McLaren kommer att ta sex raka dubbelsegrar, Kimi ta sex raka segrar eller Alonso missa pallen sex gånger i rad ...
Det tror inte jag heller, tyvärr
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Klart Alonso vinner VM. Kimi har redan kört bort sina chanser, genom att tabba sig i ett antal tävlingar. Det där med att Alonso skulle börja köra försiktigt låter ju grymt löjligt. Det är lite Kimi propaganda/Kimi Räikkönen rules över det. Bara för att Alonsos insats i Ungern kanske inte var så överdrivet imonerande, så lär den formen nog inte hålla i sig. Kimi har ju haft vissa moment på banan som heller inte varit speciellt uppskattade.
Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kimi vinner.
Det behövs inga dubbelsegrar för McLaren för Kimi att plocka hem detta. När Renault lägger upp sitt "säkra hem VM"-program har de missat att Mridgestone nu också lärt sig bygga däck för ett varv vilket innebär att nu även Ferrari kommer ta poäng från dem som annars BAR, Toyota och Alonsos nerver skött åt honom...
Sen finns det fortfarande en kvot av Renaultotur att ta ut...
6 lopp, 60 poäng och Kimi behöver egentligen hittills bara hälften av dem...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Det ser ju inte ut att vända för Mclaren tycker jag. Om inte Kimi fortsätter sätta emot som han gjort nu senast! Jag tror på Renault, som jag tycker om! :)
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

26 poäng är mye på 6 tävlingar. Men hjärtat säger ja ja! hjärnan säger annorlunda...

Men vi får hoppas att Renault har strulat tilld et rejält och att inte ungern var en engångsgrej.

Jag hoppas såklart på Kimi :).
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Kimi tar WDC och Renault WCC...

Schueys iver att komma ikapp kommer att leda till 2 eller 3 DNF i resterande lopp. Den omkörningsoförmögne tysken kommer möjligen att få ytterligare nån seger uppkörd då Rubens bevisligen inte får vinna strax före Jätte_Hakan.

Är det verkligen nån som tror att Schurarri-förarna får rejsa om det? I så fall kan de inte ha sett loppen i år.

Vi som har varit med länge vet ju att tysken sällan vinner på egen hand...

Min avsky för Ferrari bara växer och växer - det i särklass mest osportsliga stallet i historien...
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

groovesnus skrev:Kimi tar WDC och Renault WCC...

Schueys iver att komma ikapp kommer att leda till 2 eller 3 DNF i resterande lopp. Den omkörningsoförmögne tysken kommer möjligen att få ytterligare nån seger uppkörd då Rubens bevisligen inte får vinna strax före Jätte_Hakan.

Är det verkligen nån som tror att Schurarri-förarna får rejsa om det? I så fall kan de inte ha sett loppen i år.

Vi som har varit med länge vet ju att tysken sällan vinner på egen hand...

Min avsky för Ferrari bara växer och växer - det i särklass mest osportsliga stallet i historien...
Kimi har ju verkligen visat i år att han inte kan köra om trots snabbare bil.

Kimi har inte en sportschans att ta WDC...den tar Alonso hur enkelt som helst.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Tiresias skrev:

Missade du t.ex. loppen Magny-Cours och Silverstone?
Eller är hör du till skaran av Kimihatare?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mr T skrev:
Tiresias skrev:

Inget ont om Kimi alls, men han körde väl inte om särskilt många på banan i de två loppen?

De flesta körde han om med hälp av depåstopp. På Magny-Cours tog han väl sig förbi ett par tre stycken i starten av loppet, och sen körde han inte om några fler utan låg bara och avvaktade depåstoppsfönstren ...

Tror det var poängen med Tiresias nlägg - det samt att kanske påpeka att det är många, bland dem många Kimi-fans, som har gnällt och klagat på att Michael Schumacher inte kan köra om på banan ...

Tiresias

Inlägg av Tiresias »

LuckyStrike1 skrev:
Mr T skrev:
Tiresias skrev:

Inget ont om Kimi alls, men han körde väl inte om särskilt många på banan i de två loppen?

De flesta körde han om med hälp av depåstopp. På Magny-Cours tog han väl sig förbi ett par tre stycken i starten av loppet, och sen körde han inte om några fler utan låg bara och avvaktade depåstoppsfönstren ...

Tror det var poängen med Tiresias nlägg - det samt att kanske påpeka att det är många, bland dem många Kimi-fans, som har gnällt och klagat på att Michael Schumacher inte kan köra om på banan ...
Fullständigt rätt uppfattat LuckyStrike1 :) Bortsett startvarvsomkörningar så kan Kimi skryta med 2 st omkörningar på banan hittils i år...på 13 lopp.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det där tror jag lika mycket på som att Aftonbladet utropar Minardi till årets WCC.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Jari skrev:Det där tror jag lika mycket på som att Aftonbladet utropar Minardi till årets WCC.
Då kan ju du ta och upplysa mig vilka omkörningar han gjort på banan i år mer än Massa Varv 45 på Sepang och Villeneuve Varv 2 på Magny Cours.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Tiresias skrev:
Jari skrev:Det där tror jag lika mycket på som att Aftonbladet utropar Minardi till årets WCC.
Då kan ju du ta och upplysa mig vilka omkörningar han gjort på banan i år mer än Massa Varv 45 på Sepang och Villeneuve Varv 2 på Magny Cours.
Tex två stycken i Ungern nu senast.
Ferrari.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Eua Rouge skrev:
Tiresias skrev:
Tex två stycken i Ungern nu senast.
Jasså?...vilka och på vilka varv då?
Geer

Inlägg av Geer »

Statistiken tar inte med omkörningar under 1:a varvet. Kimis 2 stämmer troligen bra. Under första varvet har Alonso 6 och Kimi 11 omkörningar.

Alonso gjorde 2 omkörningar i 1:a loppet och 5 i ungern (bla.a minardi o jordan), det är allt. Fast han leder WM överlägset.

Förarna har gjort i snitt 3,4 omkörningar under 13 lopp om man inte räknar omkörningar av minardi och jordan.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Geer skrev:Statistiken tar inte med omkörningar under 1:a varvet. Kimis 2 stämmer troligen bra. Under första varvet har Alonso 6 och Kimi 11 omkörningar.

Alonso gjorde 2 omkörningar i 1:a loppet och 5 i ungern (bla.a minardi o jordan), det är allt. Fast han leder WM överlägset.

Förarna har gjort i snitt 3,4 omkörningar under 13 lopp om man inte räknar omkörningar av minardi och jordan.
Precis vad jag skrev i min första post :)
Tiresias skrev:Fullständigt rätt uppfattat LuckyStrike1 Bortsett startvarvsomkörningar så kan Kimi skryta med 2 st omkörningar på banan hittils i år...på 13 lopp.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kimis omkörning av Montoya i Ungern i år efter/in i första kurvan var imponerande. Nästan lika imponerande som Schumachers fantastiska omkörning på Rubens på sista! varvet efter sista kurvan i Österrikes GP 2002.

Grymt :up:

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det där har du absolut inga belägg för, Tiresias.
Att man knappast gör omkörningar när man startar från pole begriper ju vem som helst, men Kimi har startat från andra halvan av gridden ett par gånger också och om du ska försöka övertyga mig om att han inte körde om någon och ändå slutade tvåa och trea de gångerna får du nog ta fram ordentligt med statistik och oberoende uppgifter.

Stackars Lucy, som bara kan plocka ut losers till favoriter.
Att Juan hade femtio kilo mer soppa ombord hade inget med hans sega start att göra tror du?
Geer

Inlägg av Geer »

LuckyStrike1 skrev:Kimis omkörning av Montoya i Ungern i år efter/in i första kurvan var imponerande. Nästan lika imponerande som Schumachers fantastiska omkörning på Rubens på sista! varvet efter sista kurvan i Österrikes GP 2002.

Kan du beskriva omkörningen. Den var inte med i TV sändningen och den var inte i första kurvan. Personligen tror jag att Montoya släppte Kimi ganska enkelt. Kimi gick på 3 stopp och Montoya på 2 stopp.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Självklart körde han om - men mest i samband med depåstopp, och inte ute på banan, där det väl ändå är vi vill se omkörningar?

Tyvärr dagens verklighet i Formel 1 - omkörningar på banan är obefintliga, och det beror knappast på att förarna har blivit sämre på att köra om. Oavsett om de heter Kimi Räikkönen eller Michael Schumacher.

Men Kimis omkörning av Montoya i Ungern var helt klart imponerande. Att på den banan i F1 det är allra svårast att köra om, ta sig förbi sin stallkamrat på det sättet är ju fantastiskt. Väl i klass med Schumachers fantastiska prestationer på A1 Ring, som också är historiska och fantastiska omkörningar.

Elaka Ron antyder visserligen något annat, men Ron är ju en elak rackare också:
Kimi hinted later that he might still have beaten his teammate, but all things being equal, it wouldn't have happened. Juan moved out of the way at the start, but only because Kimi needed breathing space in order to make the best out of the compromised three-stop strategy he had to employ to qualify up the grid. Montoya had thus done his bit, and wasn't about to sacrifice victory. And nor would the team have asked him, despite the obvious Championship implications.

"It cost him the race win," Dennis confirmed. "That's how it would have ended."
Källa: http://www.autosport-atlas.com/journal_ ... spx?id=217

Jag håller inte med Elaka Ron. Jag tycker det var en fantastisk omkörning av Kimi som sagt. :up:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Geer skrev:
LuckyStrike1 skrev:Kimis omkörning av Montoya i Ungern i år efter/in i första kurvan var imponerande. Nästan lika imponerande som Schumachers fantastiska omkörning på Rubens på sista! varvet efter sista kurvan i Österrikes GP 2002.

Kan du beskriva omkörningen. Den var inte med i TV sändningen och den var inte i första kurvan. Personligen tror jag att Montoya släppte Kimi ganska enkelt. Kimi gick på 3 stopp och Montoya på 2 stopp.

Personligen är det vad jag tror också. Jag har bara tråkigt och sitter och ironiserar lite samtidigt som jag njuter av det pågående DTM-racet.

Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Jari skrev:Det där har du absolut inga belägg för, Tiresias.
Att man knappast gör omkörningar när man startar från pole begriper ju vem som helst, men Kimi har startat från andra halvan av gridden ett par gånger också och om du ska försöka övertyga mig om att han inte körde om någon och ändå slutade tvåa och trea de gångerna får du nog ta fram ordentligt med statistik och oberoende uppgifter.

Stackars Lucy, som bara kan plocka ut losers till favoriter.
Att Juan hade femtio kilo mer soppa ombord hade inget med hans sega start att göra tror du?
Har jag inga belägg?..jag har presenterat de 2 omkörningar Kimi gjort på banan. Men du hävdar att det är fel men kommer inte med några fakta alls. Nä du Jari, hävda gärna att jag har fel, men kom gärna med lite fakta om vilka som saknas.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Vill minnas att Räikkönen körde om Ralf och Alonso på Silverstone.
Geer

Inlägg av Geer »

Man kan gå in på www.fia.com och klicka sig fram till ett lopp.
Där finns lap chart som anger vilka omkörningar som varit under ett lopp.
Det kan vara svårt att se om en omkörning är gjord strax före eller efter ett depåstopp. Dessa brukar därför räknas som depåomkörningar i statistiken.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Sami skrev:Vill minnas att Räikkönen körde om Ralf och Alonso på Silverstone.
Helt rätt, precis som Geer skrev också, Kimi gick i depå efter omkörningen på Alonso på Silverstone på varv 25. Så den skall givetvis räknas med i statistiken. Då är Kimi uppe på 3 i år.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ralf knep han visst redan på första varvet. Fast jag förstår inte vad det är för fel på omkörningar som sker på första varvet?
Geer

Inlägg av Geer »

Sami skrev:Ralf knep han visst redan på första varvet. Fast jag förstår inte vad det är för fel på omkörningar som sker på första varvet?
Det är inget fel på omkörningarna under första varvet fast det går inte att läsa ut från lap chart om dom sker i starten eller under varvet. Under första varvet har Alonso 6 och Kimi 11 omkörningar.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

LuckyStrike1 skrev:
Mr T skrev:
Tiresias skrev:

Ok, då är vi inne på den gamla diskussionen igen...

Men jag tycker att Kimi både gjort bra omkörningar utan att satsa allt för mycket. Enda "omkörningsmisstaget" var väl när han fick den beryktade bromsplattan när han skulle passera Villen. Han har också gjort många omkörningsförsök men backat hem när han sett att det inte skulle gå. Vad jag menar är att ingen kan beskylla honom för att inte försöka.
Montoya var ju lite het i början av F1 karriärren men har börjat satsa lite mindre i sina försök, det är väl bra det... :D

Däremot förstår jag inte hur det samtidig gnällas om Kimis oförmåga att köra om samtidigt som det masas om att han ska köra lungt för att "inte köra sönder kärran". :quest:

Men det hör väl till detta forum sedan det i var och varannan inlägg gnälls över Kimi i den ena eller andra formen nuförtiden...

För övrigt så tycker jag att det är det bästa F1-året på väldigt länge!
:up:
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LS1, är det vad Ron säger, så är det nog så.
Jag tänker inte säga emot.
Tiresias, du räknar upp 11 omkörningar på första varvet plus 3 i loppen efter att en person påpekat ett fall.
Jag sitter inte och för dagbok över såna oväsentligheter som hur man tar sig om och hur många gånger man gör det på ett år. Som sig bör är det betydligt enklare att köra om folk med en toppbil om man startar i det närmaste sist eller långt bak i fältet, vilket Kimi gjort ett antal gånger i år. Alla de gångerna har han tagit sig fram till pallplats, om jag minns rätt och hur han tagit sig om sin konkurrens är väl första hand genom att köra fortare än dem, helt enkelt.
Som du också antytt, så finns det i ditt tabell-läsande svaga punkter, där du inte kan vara säker på om en omkörning skett, pga efterföljande depåstopp, eller inte.
Ett sånt tillfälle avslöjades för dig och just för att du höll med om "felet" i din ursprungskalkyl på antal omkörningar, antar jag att det finns utrymme för fler såna fel.
Jag ber därför så hemskt mycket om ursäkt, för att jag skiter i din statistik eftersom den med nästan 100% säkerhet inte stämmer till 100 %.

Det finns lögn, förbannad lögn och sen statistik.
Om en förare startar nia och vinner, anser jag att han tagit sig om minst åtta bilar. Vad du anser skiter jag i.
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Jari skrev:LS1, är det vad Ron säger, så är det nog så.
Tiresias, du räknar upp 11 omkörningar på första varvet plus 3 i loppen efter att en person påpekat ett fall.
Jag sitter inte och för dagbok över såna oväsentligheter som hur man tar sig om och hur många gånger man gör det på ett år. Som sig bör är det betydligt enklare att köra om folk med en toppbil om man startar i det närmaste sist eller långt bak i fältet, vilket Kimi gjort ett antal gånger i år. Alla de gångerna har han tagit sig fram till pallplats, om jag minns rätt och hur han tagit sig om sin konkurrens är väl första hand genom att köra fortare än dem, helt enkelt.
Som du också antytt, så finns det i ditt tabell-läsande svaga punkter, där du inte kan vara säker på om en omkörning skett, pga efterföljande depåstopp, eller inte.
Ett sånt tillfälle avslöjades för dig och just för att du höll med om "felet" i din ursprungskalkyl på antal omkörningar, antar jag att det finns utrymme för fler såna fel.
Jag ber därför så hemskt mycket om ursäkt, för att jag skiter i din statistik eftersom den med nästan 100% säkerhet inte stämmer till 100 %.

Det finns lögn, förbannad lögn och sen statistik.
Om en förare startar nia och vinner, anser jag att han tagit sig om minst åtta bilar. Vad du anser skiter jag i.
Det är helt ok, men poängen var inte att nedvärdera kimi's insatser på något sätt, utan att poängtera för de som klagade högt förra året att MS bara körde om i depån, vilket är precis vad kimi gör i år. Det var varken ett klagomål eller något gnäll på Kimi.
PS

Inlägg av PS »

Jari skrev:LS1, är det vad Ron säger, så är det nog så.
Instämmer! Och det är väl bra att andra förare än Schumacher hyllas för sina depåomkörningar så får vi den diskussionen ur världen. Sen minns jag inte om det har klagats så mycket på depåomkörningar just på det här forumet. Det finns andra forum där förarna enbart rankas efter sina färdigheter i drifting och efter hur mycket inälvor de har, oavsett hur slutresultaten blir. :D
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Drifting tycker jag verkar intressant på ett sätt, jag kör ju Sladd Amerikanare till vardags så ställ är ju trevligt, om det inte måste gå fort.. Vi har en snubbe från en liten by kallad Klöverträsk utanför Boden, han har flyttat till staterna för att köra.. Han var med på Discovery när de visade senast. He he, snö och is häruppe gör oss bra på ställ!!! Ho Ho :wink:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tiresias skrev:
Jari skrev: Det finns lögn, förbannad lögn och sen statistik.
Det är helt ok, men poängen var inte att nedvärdera kimi's insatser på något sätt, utan att poängtera för de som klagade högt förra året att MS bara körde om i depån, vilket är precis vad kimi gör i år. Det var varken ett klagomål eller något gnäll på Kimi.
Man ska nog inte jämföra säsonger som fjolåret med i år. Det är sällan en bil är så överlägsen som fjolårets Ferrari.
Man kan naturligtvis diskutera om huruvida McLarenbilen kanske är snabbast i år, men faktum kvarstår. Den leder inte WCC och det är betydligt närmare till övrig konkurrens än vad Ferrari hade i fjol.

Därför skall man också i så fall jämföra paketen de kör, när man funderar på omkörningar eller inte.
Hur många placeringar har Kimi tagit sig upp från start till mål i loppen totalt i år och hur många positioner tog sig MS upp i fjol, borde ju räcka som "statistiskt bevis".
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mr T skrev:Ok, då är vi inne på den gamla diskussionen igen...

Men jag tycker att Kimi både gjort bra omkörningar utan att satsa allt för mycket. Enda "omkörningsmisstaget" var väl när han fick den beryktade bromsplattan när han skulle passera Villen. Han har också gjort många omkörningsförsök men backat hem när han sett att det inte skulle gå. Vad jag menar är att ingen kan beskylla honom för att inte försöka.
Japp, precis som Schumacher vilket var vad jag förstod hela poängen med diskussionen.
Montoya var ju lite het i början av F1 karriärren men har börjat satsa lite mindre i sina försök, det är väl bra det... :D
Ja, nu ska han bara bli bättre på tennis också, så blir det finfint.
Däremot förstår jag inte hur det samtidig gnällas om Kimis oförmåga att köra om samtidigt som det masas om att han ska köra lungt för att "inte köra sönder kärran". :quest:
Som sagt - poängen var snarare att det har gnällts mycket bland annat här om Schumachers oförmåga att köra om, utan lika lite grund som att gnälla på Kimis eller många andras oförmåga att köra om.

Det är svårt för alla förare i F1 att köra om, för det är så F1 fungerar numera. Kimi, Montoya, Schumacher ... alla kör de om mest i samband med depåstopp. Det är vad F1 har förvandlats till.

Istället för att klaga på specifika förare, kanske det vore läge med en diskussion om varför det är som det är i F1: om det är så vi vill att det ska vara, eller om det ska ändras till att gå mot fler omkörningar på banan och i så fall hur.
Men det hör väl till detta forum sedan det i var och varannan inlägg gnälls över Kimi i den ena eller andra formen nuförtiden...
Kimi, Montoya, Alonso, Schumacher, Villeneuve .... listan kan göras lång med förare det gnälls på inte bara här utan på i princip alla F1-forum.

Jag har i år noterat att det gnälls ganska mycket över Alonso - framför allt från "Kimi-fans håll".

Alla förare får en massa gnäll - särskilt de i toppen och/eller de som sticker ut och är lite profiler. Kimifans verkar dock vara extra känsliga över detta fenomen tycker jag. Kanske hör det ihop med Enzos överdrivna inlägg, men de är ju skrivna för att provocera och där får man säga att han lyckas till 100% :D

En alternativ reaktion är ju att bara strunta i det istället för att slänga mer ved på brasan ...

Sen kanske man får räkna med "gnäll" eller vad man ska kalla det, om det framförs att förare X är närmast ofelbar och det är otänkbart att han kan göra fel. Det är inte en ovanlig reaktion - t.ex. hypades Montoya rätt duktigt i början av hans F1-karriär vilket nog fick många att gnälla extra mycket på honom som förare som en motreaktion till hypen.

Överdrivenhet (heter det så?) åt ett håll leder allt som oftast till överdrivenhet åt det andra hållet - särskilt på internetforums som är märkliga sociala fenomen.
För övrigt så tycker jag att det är det bästa F1-året på väldigt länge!
:up:
2003 var inte heller ett dumt år - men visst är det en rolig säsong. Ännu roligare tycker jag det blir om ställningen i VM står sig :)