Historisk rallystatistik?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
http://www.ral.ly/
http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/rafu/mmtila2.htm
Är två sidor där du kan få lite information på ett vettigt sätt.
De behandlar dock inte riktigt gamla tävlingar. Äldre tävlingar har dock nackdelen att det i en del fall fortfarande inte är utrett vem som vann. Dessutom förekom systemet med en chafför och en co-driver. I en del fall kunde co-drivern vara den som körde bilen och den anmälda chaffören åkte bara med för att få ståta som segrare.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-03-13 20:34 ]</font>
http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/rafu/mmtila2.htm
Är två sidor där du kan få lite information på ett vettigt sätt.
De behandlar dock inte riktigt gamla tävlingar. Äldre tävlingar har dock nackdelen att det i en del fall fortfarande inte är utrett vem som vann. Dessutom förekom systemet med en chafför och en co-driver. I en del fall kunde co-drivern vara den som körde bilen och den anmälda chaffören åkte bara med för att få ståta som segrare.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-03-13 20:34 ]</font>
Eftersom en del på de där länkarna är lite fel så har jag en annan;
http://netti.nic.fi/~globe/rally/paradise/stats.htm
http://netti.nic.fi/~globe/rally/paradise/stats.htm
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En ganska bra site är http://weasel.student.utwente.nl/~rallying/
Utseende och organisationen av information (med korsreferenser) är föredömlig (nästan i klass med Forix).
Tyvärr sträcker sig informationen bara tillbaka till 1994.
Utseende och organisationen av information (med korsreferenser) är föredömlig (nästan i klass med Forix).
Tyvärr sträcker sig informationen bara tillbaka till 1994.
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Världselit !! Njäe , halvhygglig i GrN -89 då jag körde Lancia Integrale Gr N i 10 VM tävlingar som nån visste ovanför (4 totalt i Gr N VM 89)...... Däremot jäkla glad för att ha tagit två VM poäng i totalserien med en Gr N bil vilket inte var så jäkla enkelt då och totalt omöjligt numera.
Tycker nuvarande poängsystemet i Rally är totalt fel (med F1 beräkning) det funkar väl bra för 22 lättkrockade/motorhavererade F1 men för ett start fält på 60-90 bilar med upp till 20 fabriksbilar så var det faktiskt bättre förr med VM poäng till dom 10 bästa totalt.
Hälsningar Fredrik Skoghag Fd förare , numera SLC Arrangör.
Tycker nuvarande poängsystemet i Rally är totalt fel (med F1 beräkning) det funkar väl bra för 22 lättkrockade/motorhavererade F1 men för ett start fält på 60-90 bilar med upp till 20 fabriksbilar så var det faktiskt bättre förr med VM poäng till dom 10 bästa totalt.
Hälsningar Fredrik Skoghag Fd förare , numera SLC Arrangör.
Jag är direkt beredd att hålla med, men systemet man har idag är uträknat av de brittiska experterna som vet/visste att Colin McCrasch och R Burns inte nånsin ligger sämre än sexa i ett rally, för då kör dom hellre av och kraschar, medan det i topp tio finns en hel hoper finnar hela tiden. Lite styrt är det som på Stenmark-tiden i utförsåkning.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis mar 19, 2002 01:00
(ursäkta mitt dålig svenska, jag är inte svensk)On 2002-03-16 23:26, Kaha wrote:
En ganska bra site är http://weasel.student.utwente.nl/~rallying/
Utseende och organisationen av information (med korsreferenser) är föredömlig (nästan i klass med Forix).
Tyvärr sträcker sig informationen bara tillbaka till 1994.
Den där sidan är skapat på en vän. Han planer att ha VM informationen tillbaka till 1973 (åtminstone första 10 för varje rally). Därefter vill han också presentera andra stora mästerskapen (EM, Asia-Pacific) och fullständiga VM resultater.
Han skulle bruka liten hjälp, kanske kan en av ni hjälper med svenska rallyna (rallybase@eurosport.com)?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jheijmans den 2002-03-19 08:40 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jag tycker däremot att det är ett bra system med poäng som det är i dagsläget. Till skillnad från Jari letar jag inte konspirationsteorier i allting. Förarmästerskapet skulle inte ha påverkats nämnvärt om det gamla systemet varit kvar eller med någon annan lösning som haft fler som fått poäng.On 2002-03-18 16:47, Jari wrote:
Jag är direkt beredd att hålla med, men systemet man har idag är uträknat av de brittiska experterna som vet/visste att Colin McCrasch och R Burns inte nånsin ligger sämre än sexa i ett rally, för då kör dom hellre av och kraschar, medan det i topp tio finns en hel hoper finnar hela tiden. Lite styrt är det som på Stenmark-tiden i utförsåkning.
Värdet av poäng för "privatåkarna" som förr fick poäng oftast i hemmatävlingarna hade mest ett kuriosavärde. Och ser man på de som lyckas få poäng i dagsläget så är de mer intreserade av att "sälja" poängen än att finnas med i nån tabell.
Så jag har svårt att begripa varför det skulle vara bättre?
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis mar 19, 2002 01:00
Ja, min vän är student. Han har en adress på Eurosport, men det är en gratis adress, liksom t.e. Hotmail.On 2002-03-19 14:45, Jari wrote:
Jag tror att jag förstod vad du sa, men ett par saker är lite oklara:
Din vän är student?
rallybase@eurosport?
Vi (Forza Motorsport) har förhandlat om samarbete med eurosport, men den gången var vi lite för långt ifrån varandra. Den gången gällde det F1 och nyheter. Vi är dock fortfarande
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Personligen tycker jag att det hade snarare varit bättre förr med dagens poäng och gårdagens poängsystem idag , varför? Jo för att det har kommit till fler fabriksbilar och team (mig veterligen har aldrig VM-rallyn haft så många fabriksbilar förrut) och om dom mindre fabriksteamen aldrig får poäng så ökar chansen att även dom följer Seats exempel och lämnar sporten. Sen att det vid enskilda race kommer in specialister och tar poäng är väl en av charmen med VM-cirkusen. och om dom skulle vara privatförare så är det ändå roligare.Värdet av poäng för "privatåkarna" som förr fick poäng oftast i hemmatävlingarna hade mest ett kuriosavärde. Och ser man på de som lyckas få poäng i dagsläget så är de mer intreserade av att "sälja" poängen än att finnas med i nån tabell.
Så jag har svårt att begripa varför det skulle vara bättre?
Moderator-polis
Jag tror inte att jag får någon tid till det, men frågan är fri och det finns många som även kan rally på denna bulle. Alla är däremot F1-experter av högsta rang.On 2002-03-20 09:39, Jheijmans wrote:Ja, min vän är student. Han har en adress på Eurosport, men det är en gratis adress, liksom t.e. Hotmail.On 2002-03-19 14:45, Jari wrote:
Jag tror att jag förstod vad du sa, men ett par saker är lite oklara:
Din vän är student?
rallybase@eurosport?
Vi (Forza Motorsport) har förhandlat om samarbete med eurosport, men den gången var vi lite för långt ifrån varandra. Den gången gällde det F1 och nyheter. Vi är dock fortfarande