Driftsäkerhet = tråkig racing
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Driftsäkerhet = tråkig racing
sett en massa kommentarer om McLarens taskiga hållbarhet...
Är jag den enda som börjar tycka det är tråkigt med dagens driftsäkra F1-bilar och att McLaren idagsläget är det enda roliga teamet där man inte vet på ett ungefär vilken plats dom slutar racet på.... dvs det kan lika gärna bli vinst för båda förarna som ett brutet lopp.... och det är ju det som är KUL..... att osäkerheten finns....
för inte är det kul när man man vet att Renault kommer 1-3 plats jämt för Alonso.... Minardi kommer sist , strax efter Jordan som är strax efter Webber som är strax efter Villeneuve osv osv osv....
Näe fram för mer spektakulära motorhaverier, punkteringar, och annat roligt som vänder racen upp och ner och faktiskt ger både Jordan och Minardi CHANSEN att ta poäng (förrutom när större delen av fälten inte ens startar)
Är jag den enda som börjar tycka det är tråkigt med dagens driftsäkra F1-bilar och att McLaren idagsläget är det enda roliga teamet där man inte vet på ett ungefär vilken plats dom slutar racet på.... dvs det kan lika gärna bli vinst för båda förarna som ett brutet lopp.... och det är ju det som är KUL..... att osäkerheten finns....
för inte är det kul när man man vet att Renault kommer 1-3 plats jämt för Alonso.... Minardi kommer sist , strax efter Jordan som är strax efter Webber som är strax efter Villeneuve osv osv osv....
Näe fram för mer spektakulära motorhaverier, punkteringar, och annat roligt som vänder racen upp och ner och faktiskt ger både Jordan och Minardi CHANSEN att ta poäng (förrutom när större delen av fälten inte ens startar)
Moderator-polis
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag håller med dig. Ur den aspekten har F1 bara blivit allt tråkigare de senaste åren – och just därför är förbudet mot däckbyten så bra: det ökar chanserna till oväntade vändningar mot slutet av tävlingarna. För det är sånt jag vill se, händelser som när Kimi körde av på Nürburgring i år, när Häkkinen koppling pajade i Spanien 2001 och när Gerhard Berger på Hockenheim 1996 sköt sin Renaultmotor tre varv från mål med Damon Hill jagande i växellådan. Det var bättre förr.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, visst är det kanske underhållande, men nog ser jag gärna racing där förarna har möjlighet att göra upp om det ända in till mållinjen. Visst spritter det till lite extra i hjärtat när Kimi bryter, men i princip tycker jag ändå att bilarna ska hålla in i mål. Visst, att behöva hushålla med däcken är ju en extra krydda och så.
Men annars är det bara underhållande att se McLaren bryta, det håller jag med om...
Men annars är det bara underhållande att se McLaren bryta, det håller jag med om...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Som jag nämnde i en annan tråd.. Man kan inte hindra utveckling i F1, men kanske nåt skulle göras för att höja lite spänning! Lite mindre pengar inblandat, mindre avancerade bilar, mer mot Formel Ford teknik Många högre uppsatta har ju gissat att F1 är helt borta om 10 år om detta får fortsätta....
Jag håller nog tyvärr med. Vart tog tiderna vägen när förarna körde för sitt land, i bilar som var landets färger? Jag vet, de är borta, men ack så härligt att se F1 från 60 talet med Graham Hill, Dan Gurney och de andra, nån som håller med?
Jag håller nog tyvärr med. Vart tog tiderna vägen när förarna körde för sitt land, i bilar som var landets färger? Jag vet, de är borta, men ack så härligt att se F1 från 60 talet med Graham Hill, Dan Gurney och de andra, nån som håller med?
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Jag håller delvis med. Att man måste sänka kostnaderna i F1 är helt klart, men att reducera tekniken är inte nödvändigt enligt min mening. Skall man gå så pass långt ner som Formel Ford teknik så försvinner ju F1 i vilket fall. Det är lite det som är tjusningen med F1 just att dom är värst på allt, allt från dom snabbaste bilarna fram till den mest avancerade tekniken med mera. Om man nu skulle följa ditt förslag att gå ner så pass lågt i tekniken så finns ju som sagt F1 inte kvar i vilket fall, då blir det ju istället 200 bilklasser som alla är lika snabba och avancerade.
Nej, förklaringen ligger helt enkelt i däcken och däckstesterna. Man måste minska dessa kostnader kraftigt, genom att begränsa antalet testdagar, vilket har funnits som förslag och vissa team har även gått med på detta men inte alla. Nej jag tycker man ska använda sig av bara en däckstillverkare, vilker fallet kanske blir nästa år.
Nej, förklaringen ligger helt enkelt i däcken och däckstesterna. Man måste minska dessa kostnader kraftigt, genom att begränsa antalet testdagar, vilket har funnits som förslag och vissa team har även gått med på detta men inte alla. Nej jag tycker man ska använda sig av bara en däckstillverkare, vilker fallet kanske blir nästa år.
Ferrari.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Ja, nej jag drog i lite medvetet bara för att provocera Helt rätt, F1 står ju för spjutspetsteknologin, så givet, radera inte all teknik, men man kan begränsa dessa förarhjälpmedel!
Ser man tillbaka så var det helt andra förutsättningar på 60 Talet med bilar som gick nästintill lika snabbt, som ställde annorlunda och vettigare krav av förarna!
Men självklart får man inte neka aerodynamisk utveckling, och elektroniken. En aerodynamisk bil kräver sin mjukhet och balansering också!
Jag tycker definitivt att däckreglerna är bland det bästa som hänt på sistone inom F1, längre tillbaka gick det hur bra som helst att köra ett lopp på samma däck, förarna fick helt enkelt anpassa sig mer!
Eftersom jag själv håller på med racing kan jag inte sluta charmas av den gamla tiden då F1 var något ej så övertekniskt och oöverkomligt för en förare av värdsklass! Jag räds inte tekniken dock, jag bara charmas
Ser man tillbaka så var det helt andra förutsättningar på 60 Talet med bilar som gick nästintill lika snabbt, som ställde annorlunda och vettigare krav av förarna!
Men självklart får man inte neka aerodynamisk utveckling, och elektroniken. En aerodynamisk bil kräver sin mjukhet och balansering också!
Jag tycker definitivt att däckreglerna är bland det bästa som hänt på sistone inom F1, längre tillbaka gick det hur bra som helst att köra ett lopp på samma däck, förarna fick helt enkelt anpassa sig mer!
Eftersom jag själv håller på med racing kan jag inte sluta charmas av den gamla tiden då F1 var något ej så övertekniskt och oöverkomligt för en förare av värdsklass! Jag räds inte tekniken dock, jag bara charmas
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: mån okt 25, 2004 15:44
- Ort: Stockholm
Det känns som att att resonemanget med driftsäkerhetens påverkan av vem som vinner lopp inte är helt rätt. En bil som körs på halvfart håller ju mycket längre än en som körs till det yttersta. Alltså är det föraren som avgör hur mycket man kan pressa en bil utan att något havererar. Det går ju att jämföras med hur diskussionerna gick efter USAs GP, folk var upprörda över att Michelinstallen inte fick igenom sina krav. Jag skulle säga att deras material inte höll för hur föraren ville behandla bilen.
Om man tog bort en del av hjälpmedlen som finns idag så skulle agnarna skiljas från vetet. Förarnas körstil skulle få mycket mer genomslagskraft och påverka hur länge bilarna håller. Då skulle man ju iofs kunna säga att det vinnande teamets bil har högst tillförlitlighet..
Om man tog bort en del av hjälpmedlen som finns idag så skulle agnarna skiljas från vetet. Förarnas körstil skulle få mycket mer genomslagskraft och påverka hur länge bilarna håller. Då skulle man ju iofs kunna säga att det vinnande teamets bil har högst tillförlitlighet..
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Precis vad jag säger, hjälpmedlen är boven i dramat.. Har jag alltid tyckt! Det har alltid för hängt mer på föraren, idag hänger väldigt mycket på föraren, men betydligt mer förr!rtr skrev:Det känns som att att resonemanget med driftsäkerhetens påverkan av vem som vinner lopp inte är helt rätt. En bil som körs på halvfart håller ju mycket längre än en som körs till det yttersta. Alltså är det föraren som avgör hur mycket man kan pressa en bil utan att något havererar. Det går ju att jämföras med hur diskussionerna gick efter USAs GP, folk var upprörda över att Michelinstallen inte fick igenom sina krav. Jag skulle säga att deras material inte höll för hur föraren ville behandla bilen.
Om man tog bort en del av hjälpmedlen som finns idag så skulle agnarna skiljas från vetet. Förarnas körstil skulle få mycket mer genomslagskraft och påverka hur länge bilarna håller. Då skulle man ju iofs kunna säga att det vinnande teamets bil har högst tillförlitlighet..
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Re: Driftsäkerhet = tråkig racing
SLC skrev:sett en massa kommentarer om McLarens taskiga hållbarhet...
Är jag den enda som börjar tycka det är tråkigt med dagens driftsäkra F1-bilar och att McLaren idagsläget är det enda roliga teamet där man inte vet på ett ungefär vilken plats dom slutar racet på.... dvs det kan lika gärna bli vinst för båda förarna som ett brutet lopp.... och det är ju det som är KUL..... att osäkerheten finns....
för inte är det kul när man man vet att Renault kommer 1-3 plats jämt för Alonso.... Minardi kommer sist , strax efter Jordan som är strax efter Webber som är strax efter Villeneuve osv osv osv....
Näe fram för mer spektakulära motorhaverier, punkteringar, och annat roligt som vänder racen upp och ner och faktiskt ger både Jordan och Minardi CHANSEN att ta poäng (förrutom när större delen av fälten inte ens startar)
Håller helt och hållet med. Bort med alla elektroniska hjälpmedel, in med man vxl och framför allt ändra regler så att det lönar sig att vinna.
T.ex. den som har flest segrar i slutet av året vinner WDC.
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jul 14, 2005 18:49
Hittills har samtliga förare gett järnet när starten har gått. Alla vill ju naturligtvis åka så fort det bara går och tar ut det maximala ur motorn.rtr skrev:Det känns som att att resonemanget med driftsäkerhetens påverkan av vem som vinner lopp inte är helt rätt. En bil som körs på halvfart håller ju mycket längre än en som körs till det yttersta. Alltså är det föraren som avgör hur mycket man kan pressa en bil utan att något havererar. Det går ju att jämföras med hur diskussionerna gick efter USAs GP, folk var upprörda över att Michelinstallen inte fick igenom sina krav. Jag skulle säga att deras material inte höll för hur föraren ville behandla bilen.
Om man tog bort en del av hjälpmedlen som finns idag så skulle agnarna skiljas från vetet. Förarnas körstil skulle få mycket mer genomslagskraft och påverka hur länge bilarna håller. Då skulle man ju iofs kunna säga att det vinnande teamets bil har högst tillförlitlighet..
När vissa sen börjar dra ner så är det för att spara däck, inte för att spara på hydraliken, växellådan eller motorn. Dessa delar räknar föraren självklart ska hålla hela racet.
Startar någon med en tung bil kanske man tar det lite lugnare, också det för att spara däck.
Ifortsättningen tippar jag att Alonso kommer att hålla igen lite grann då det för honom räcker att bli 3-5 för att ta hem titeln. Med att hålla igen menar jag t.ex. att om två åker i bredd in i en kurva så viker han sig först.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jasså, är det därför man ställer ned varvtal ibland och därför som förare börjar short-shifta när de har betryggande ledningar?minna skrev: När vissa sen börjar dra ner så är det för att spara däck, inte för att spara på hydraliken, växellådan eller motorn. Dessa delar räknar föraren självklart ska hålla hela racet.
Startar någon med en tung bil kanske man tar det lite lugnare, också det för att spara däck.
Nej du, högre varvtal och ständiga ingrepp av varvtalsregleringen sliter på motorn och ökar risken för haveri. Färre växlingar sliter ju självklart även det mindre på växellådan etc etc...
Alltså, genom att ta det lite lugnare ökar man chansen att materialet håller in i mål - det är som sagt ingen slump att Kimi bryter mer än sin stallkamrat pga dessa problem.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 21:22
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
En F1 motor håller garanterat inte att köras med fullt gaspådrag under ett helt race. Möjligen klarar den 30-50 sek med fullt gaspådrag, därefter så börjar delar att överhettas och ge upp.grillkorv skrev:läs för fan aftonbladet,så du menar att en f1 motor inte ska hålla ett helt race när man kör förfullt,snacka att om att du är ute och cyklar.
Den behöver att få varva ner lite då och då.
En F1 motor är en svår ballansgång mellan prestanda och hållfasthet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, det menar jag. En F1-motor är dimensionerad att hålla den stipulerade sträckan och en liten aning till. Därför krävs det inte mycket extra slitage för att den ska ge upp i förtid.grillkorv skrev:läs för fan aftonbladet,så du menar att en f1 motor inte ska hålla ett helt race när man kör förfullt,snacka att om att du är ute och cyklar.
Se på alla förare som slår av på takten när de har en stor ledning, du kanske skulle upplysa dem som ju vet sämre än du att de inte tjänar nåt på det.
Hur många F1-motorer skär när de är avstängda tror du? Nej inte särskilt många nej...
Du får nog ta din cykel ett par varv till du...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vet du nån bana som går att köra med fullt gaspådrag mer än 50 sekunder i sträck?Gösta skrev:En F1 motor håller garanterat inte att köras med fullt gaspådrag under ett helt race. Möjligen klarar den 30-50 sek med fullt gaspådrag, därefter så börjar delar att överhettas och ge upp.grillkorv skrev:läs för fan aftonbladet,så du menar att en f1 motor inte ska hålla ett helt race när man kör förfullt,snacka att om att du är ute och cyklar.
Den behöver att få varva ner lite då och då.
En F1 motor är en svår ballansgång mellan prestanda och hållfasthet.
Vet du någon förare som trycker lite mindre på pedalen på vilket ställe som helst än vad han tror är möjligt för att fortfarande klara kurvan som kommer efter?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Vet du nån bana som går att köra med fullt gaspådrag mer än 50 sekunder i sträck?Gösta skrev:En F1 motor håller garanterat inte att köras med fullt gaspådrag under ett helt race. Möjligen klarar den 30-50 sek med fullt gaspådrag, därefter så börjar delar att överhettas och ge upp.grillkorv skrev:läs för fan aftonbladet,så du menar att en f1 motor inte ska hålla ett helt race när man kör förfullt,snacka att om att du är ute och cyklar.
Den behöver att få varva ner lite då och då.
En F1 motor är en svår ballansgång mellan prestanda och hållfasthet.
Vet du någon förare som trycker lite mindre på pedalen på vilket ställe som helst än vad han tror är möjligt för att fortfarande klara kurvan som kommer efter?
Debatten gällde inte på vilka banor man har fullt gaspådrag hur länge!!
Massor med förare drar ner på tempot för att konservera matterialet då de befinner sig i en trygg ledning.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Gösta skrev:Jari skrev:Vet du nån bana som går att köra med fullt gaspådrag mer än 50 sekunder i sträck?Gösta skrev: En F1 motor håller garanterat inte att köras med fullt gaspådrag under ett helt race. Möjligen klarar den 30-50 sek med fullt gaspådrag, därefter så börjar delar att överhettas och ge upp.
Den behöver att få varva ner lite då och då.
En F1 motor är en svår ballansgång mellan prestanda och hållfasthet.
Vet du någon förare som trycker lite mindre på pedalen på vilket ställe som helst än vad han tror är möjligt för att fortfarande klara kurvan som kommer efter?
Debatten gällde inte på vilka banor man har fullt gaspådrag hur länge!!
Massor med förare drar ner på tempot för att konservera matterialet då de befinner sig i en trygg ledning.
Hmmmm..... Debatten och original-frågan gällde inte om motorerna håller eller om det är bra med tempo-neddragning i ledning... UTAN om det är för BRA hållbarhet i F1 bilar som helhet...... och det är jag mer och mer övertygad om.... för känslan av att ens favoritförare ligger i ledning och man nervöst hoppas att det håller i mål är en skön känsla..... men det finns ju inte idag om man nu inte är just Kimi-fan för det är den enda bilen som går sönder stup i kvarten på dom mest olika sätten och samtidigt är väldigt snabb.
Moderator-polis
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jul 14, 2005 18:49
Sen ska man inte lägga något värde i Enzos och Göstas förklaringar då okunnigheter förstärks varje gång dom skriver.
Som i senaste racet är Enzo fullkomligt övertygad om att Kimis körsätt var anledningen till att en mekaniker missade dra åt en skruv.
Enzos envisa attityd att en förare måste hålla igen har nog förklaringen i att M.S. är så långsam, just för att han sparar material. Han vägrar inse att även M.S. kör så fort han kan men han räcker inte till.
Jag tvivlar på att M.S. knallar runt sekunden långsammare/varv än Kimi för att spara på en hydralikdel eller en specifik motordel.
Dessa delar ska klara ett lopp i racefart.
Enzo skulle ha rätt i sin kritik om Kimi sladdad av banan p.g.a. hög fart men att skylla dessa hydralik och motorfel på föraren visar på stor okunnighet.
Skulle han vara minsta lilla seriös skulle ha plocka fram den hydralikdel eller motordel som havererat och bevisa hur en förare kunnat köra för att det inte skulle ske.
Som i senaste racet är Enzo fullkomligt övertygad om att Kimis körsätt var anledningen till att en mekaniker missade dra åt en skruv.
Enzos envisa attityd att en förare måste hålla igen har nog förklaringen i att M.S. är så långsam, just för att han sparar material. Han vägrar inse att även M.S. kör så fort han kan men han räcker inte till.
Jag tvivlar på att M.S. knallar runt sekunden långsammare/varv än Kimi för att spara på en hydralikdel eller en specifik motordel.
Dessa delar ska klara ett lopp i racefart.
Enzo skulle ha rätt i sin kritik om Kimi sladdad av banan p.g.a. hög fart men att skylla dessa hydralik och motorfel på föraren visar på stor okunnighet.
Skulle han vara minsta lilla seriös skulle ha plocka fram den hydralikdel eller motordel som havererat och bevisa hur en förare kunnat köra för att det inte skulle ske.