TYSKLANDS GP 2005

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner TYSKLANDS GP 2005

Michael Schumacher
8
24%
Rubens Barrichello
0
Inga röster
Fernando Alonso
5
15%
Giancarlo Fisichella
3
9%
Kimi Räikkönen
16
47%
Juan Pablo Montoya
0
Inga röster
Nick Heidfeld
0
Inga röster
Mark Webber
0
Inga röster
Jenson Button
0
Inga röster
Takuma Sato
0
Inga röster
Jarno Trulli
0
Inga röster
Ralf Schumacher
0
Inga röster
Christian Klien
1
3%
David Coulthard
0
Inga röster
Narain Karthikeyan
1
3%
Tiago Monteiro
0
Inga röster
Christijan Albers
0
Inga röster

Antal röster: 34

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jacob skrev:
ANFRAN skrev:I hur många fler sådana här polls ska [Schumacher] få så många röster? Är det inte dags att inse att det är kört?
Efter att ha följt F1 20 år och varit med sedan han debuterade så vet jag tyvärr att man inte kan räkna bort honom kommer med obehag ihåg SPA 1995 när han startade som 16:e men ändå vann överlägset
Men då satt han inte i årets Ferrari.
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

ANFRAN skrev:
Jacob skrev:
ANFRAN skrev:I hur många fler sådana här polls ska [Schumacher] få så många röster? Är det inte dags att inse att det är kört?
Efter att ha följt F1 20 år och varit med sedan han debuterade så vet jag tyvärr att man inte kan räkna bort honom kommer med obehag ihåg SPA 1995 när han startade som 16:e men ändå vann överlägset
Men då satt han inte i årets Ferrari.
Nää hur fan skulle han kunnat ha kärt en 2005 års Ferrari 1995 ??? :lol:
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
AndersF1 skrev:Byrne har väl tagit ett steg tillbaks i år, så man kan ju undra hur det går i fortsättningen för Ferrari när han lägger av helt och likadant för McLaren då även Newey sagt att han skall sluta.
Tog inte Byrne steget tillbaka redan förra året och har inte Newey nyligen sagt att han ska fortsätta hos McLaren åtminstone till slutet av 2006?
Jo, men det var väl för arbetet med årets bil, eller också minns jag fel?

Jag kommer inte ihåg till vilket år Newey har sagt att han skall hålla på till, men jag har för mig att jag läste nåt om att han skulle få andra sysslor inom koncernen och det relativt snart. Om det var till nästa år eller året efter?

Hur som haver så verkar de vara i slutet av sina F1-karriärer och då kan nog båda stallen få problem.
minna

Inlägg av minna »

EnzoF1.
Jag ser att du ångrat din senaste vulgära insändare om Karis morsa och tagit bort den. Bra början, det finns hopp.
Kram Minna
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Jo, men det var väl för arbetet med årets bil, eller också minns jag fel?
Så kan det ha varit... minnet sviker en aning.
Byrne börjar ju bli till åren och vill väl hellre ägna sig åt sin dyksola i Thailand (var det väl?)
Jag kommer inte ihåg till vilket år Newey har sagt att han skall hålla på till, men jag har för mig att jag läste nåt om att han skulle få andra sysslor inom koncernen och det relativt snart. Om det var till nästa år eller året efter?
En snabbkoll i nyhetsarkivet visar att han fortsätter minst en säsong till, sedan får vi se var han hamnar. Tidigare har man ju fått intrycket av att han är less, både på F1 och McLaren och hellre vill designa segelbåtar, så han håller nog inte på så många år till.
Hur som haver så verkar de vara i slutet av sina F1-karriärer och då kan nog båda stallen få problem.
Ja, det är ju två av F1-historiens främsta designers vi pratar om, så det lär nog bli kännbart för Ferrari och McLaren.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Trist att inte Forza kan moderera bättre i detta forum.
Sveriges bästa F1 site ska väl kunna ha lite ordning i klassen.

EnzoF1 (Oraklet från Gräddhyllan) :wink:
”Anfall är bästa försvar” funkar inte i längden, det finns många historiska belägg för det.

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Lite får ni väl faktiskt tåla - visst man kan överdriva ibland men det är ju det som man har rätt att göra på forum. Sånt där tjafs om ordning bara för att någon inte håller med kan ni lägga ned :lol:

Personligen tycker jag Kimi är grym - bara det sätt han redde ut sin sladd på kvalvarvet i helgen var fantastiskt - en njutning att se. Men jag anser fortfarande att han inte är en självklar mästare. Grabben verkar inte fatta hur man ställer in en bil så den räcker ett helt lopp helt enkelt. Dessutom kan han typ skaffa en personlighet. Alla säger han är så kall..ett annat ord kan ju vara asocial och svårt att uttrycka sig..men ja han har talang - självklart men ni målar upp honom som nåt mytiskt och han har ju för fan knappt presterat nåt än.

Montoya är en betydligt smartare förare än Kimi just nu och han har vunnit flera mästerskap och kanske kan Kimi faktiskt lära sig något av honom och inte som en del fans verkar tro..att Kimi är totallärd. Kimi Räikkönen har talang för att köra men behöver lära sig taktik..Kimi har också haft en otrolig tur och tajming att nästan utan erfarenhet hamna i ett toppstall i F1 som drivs av Ron Dennis som verkar vara extra svag för finländska förare efter sin tid med Mika Häkkinen.

Både Kimi och Alonso har en hel del kvar att bevisa innan de i mina ögon ens är i Montoyas klass. De sitter i jävligt bra bilar i en sport där bilen nästan är allt.
minna

Inlägg av minna »

Detta skriver jag till er som älskar F1 men inte sett ett lopp live. Får ni ett tillfälle till det, ta det.
Skillnaden mot att se i tv är enorm. Farten men framför allt ljudet är något i hästväg. Man ser och hör hur olika bilarna går, t.ex. in i en kurva men framför allt ut ur den. Redan på träningen får man en bild om vilka bilar som går bra.

Williams har stora problem, Ferrari något mindre.
Tyvärr måste jag säga att Renault både såg och lät grymt bra. Den bilen kommer inte haverera så Kimi hinner ifatt även om han vinner resterande lopp. Dessutom är Alonso tillräckligt smart för att ta några chanser nu när han fått så många gratispoäng.

Jag satt 2 nätter och snackade med den röda massan och inte en enda otrevlig kommentar fälldes utan alla var sakliga och korrekta.

Ryktet om Ferraris intresse av Kimi har dom känt till i flera veckor och dom flestas inställning är negativ. Ferrari lockar inte över Kimi som andre förare utan kommer Kimi tror dom flesta att Skomakar´n slutar.

Jag blev förvånad över att så många ansåg att Kimi nu är den bäste föraren. Alla tyckte att Mclaren bilen var den snabbaste, bara Enzo ser något annat. Håller Kimis kärra är han oslagbar för tillfället.

Till er som tror att hans haverier beror på hans inställningar eller körsätt, ta reda på vilka hydralik eller motor delar som havererat och tala sen om hur en förares inställningar påverkat detta.

Kimis jobb är att köra så fort som möjlig och fabrikanternas jobb är att se till att bilen håller. Enzo tycks tro att man ska fisåka, kanske som Michael.

Hela cirkusen runt om kring är nästan bara det värd en resa.

Tro mej, F1 fansen är dom bästa i världen.........live!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Någon som suddar friskt?

Vore trevligt om den moderator som tog bort mitt inlägg gav en kort förklaring till varför så skedde!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev: Byrne börjar ju bli till åren och vill väl hellre ägna sig åt sin dyksola i Thailand (var det väl?)
Ja, eller om det var Sri Lanka? (De senilas förening spekulerar...)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

minna skrev:Detta skriver jag till er som älskar F1 men inte sett ett lopp live. Får ni ett tillfälle till det, ta det.
Skillnaden mot att se i tv är enorm. Farten men framför allt ljudet är något i hästväg. Man ser och hör hur olika bilarna går, t.ex. in i en kurva men framför allt ut ur den. Redan på träningen får man en bild om vilka bilar som går bra.

Williams har stora problem, Ferrari något mindre.
Tyvärr måste jag säga att Renault både såg och lät grymt bra. Den bilen kommer inte haverera så Kimi hinner ifatt även om han vinner resterande lopp. Dessutom är Alonso tillräckligt smart för att ta några chanser nu när han fått så många gratispoäng.

Jag satt 2 nätter och snackade med den röda massan och inte en enda otrevlig kommentar fälldes utan alla var sakliga och korrekta.

Ryktet om Ferraris intresse av Kimi har dom känt till i flera veckor och dom flestas inställning är negativ. Ferrari lockar inte över Kimi som andre förare utan kommer Kimi tror dom flesta att Skomakar´n slutar.

Jag blev förvånad över att så många ansåg att Kimi nu är den bäste föraren. Alla tyckte att Mclaren bilen var den snabbaste, bara Enzo ser något annat. Håller Kimis kärra är han oslagbar för tillfället.

Till er som tror att hans haverier beror på hans inställningar eller körsätt, ta reda på vilka hydralik eller motor delar som havererat och tala sen om hur en förares inställningar påverkat detta.

Kimis jobb är att köra så fort som möjlig och fabrikanternas jobb är att se till att bilen håller. Enzo tycks tro att man ska fisåka, kanske som Michael.

Hela cirkusen runt om kring är nästan bara det värd en resa.

Tro mej, F1 fansen är dom bästa i världen.........live!
Minna, jag har också varit på lopp i år (Imola), och det blir ett till (Monza).

Kimis jobb är att ta så många poäng som möjligt efter materialets förutsättningar. Utspel som sista varvet härom veckan kan bara leda till problem, man hjälper inte upp tillförlitligheten i alla fall.
Tycker du att McLaren-bilen är den snabbaste? Ja, det kanske den är, men den ska hålla in i mål också (uppenbarligen grejar Montoya det). Men varför vinner den inte då? Snabbhet är inte allt.
Men det är fascinerande att du tror att jag är den ende som inte tycker Kimi är bäst. Du borde kanske öppna ögonen lite grann. Jag för min del tycker nog att Alonso är den som är bäst för tillfället, och den åsikten styrks även av den aktuella ställningen i mästerskapet. Jag tror de flesta håller med mig. Om du kan försöka bilda dig en egen uppfattning utan att stirra dig blind på nationalitet, hårfärg och annat så kanske en ny värld öppnas. Vem som är bäst överlag av alla aktuella förare torde vara klart över alla missförstånd, det är bara att titta på förarnas track record. Vem som leder och är bäst hittills denna säsong är en annan sak. Men kort sagt, Alonso bevisar att han kan leverera över en hel säsong. Kimi har fortfarande kvar att bevisa det. Kan jag få ha denna åsikt utan att bli kallad idiot och annat, även av dig? Dock har du en naiv syn om du tror att förarna inte ansvarar för att få materialet att hålla.
Men det är klart, Kimi har bara otur :roll:
Försök lägga ned personangreppen nu Minna och acceptera att alla inte tycker som du, får ni inte lära er nåt i skolan nuförtiden?

Minna, ska jag bevisa att Kimis körning orsakade ett haveri. Han låste bromsarna i en omkörning och fick en kraftig bromsplatta. Detta tillsammans med det faktum att han fortsatte köra hårt ledde till en brusten hjulupphängning och ett brutet lopp. Menar du på allvar att det inte var Kimis fel utan att det är tillverkarens sak att dimensionera bilen för sådana eventualiteter?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Nu har kanske inte jag med eran lilla intrig att göra men kan inte låta bli att svara.

Minna. Jag tycker att du inte ska kasta sten i glashus, jag har hittat en antal inlägg från din sida som inte är helt rumsrena heller och sen anklagar du Enzo för det.

Vidare så anser jag att Räikkönen inte är så duktig som alla McLaren-fans försöker att framställa honom som. Det låter på er som om Kimi har blivit världsmästare flera gånger om och har segrar så att det räcker och blir över, tyvärr så är ju inte så riktigt fallet, jag menar killen har 5 segrar och 7 Poles på 3½ år med McLaren. Jag menar det var ju nästan så att Coulthard spöade honom. Nu påstår inte jag att DC är dålig, men eftersom Kimi enligt er var så talangful och duktig så skulle väl han slå DC med hästlängder.

Kimi har 2 segrar och 3 Poles med McLaren under tiden som Kimi och David körde tillsammans medans då David hade 2 segrar och 0 Poles. Alltså helt jämt i princip. Eftersom DC var lite svag för just envarvskvalet så är det ju rätt så talande för att DC har en riktigt bra race fart.
Ferrari.
minna

Inlägg av minna »

Enzo skrev:

Minna, ska jag bevisa att Kimis körning orsakade ett haveri. Han låste bromsarna i en omkörning och fick en kraftig bromsplatta. Detta tillsammans med det faktum att han fortsatte köra hårt ledde till en brusten hjulupphängning och ett brutet lopp. Menar du på allvar att det inte var Kimis fel utan att det är tillverkarens sak att dimensionera bilen för sådana eventualiteter?

Minna svarar:

Fullkomligt rätt. Bromsplattan har han tagit på sig men den har jag inte diskuterat här utan jag har skrivit om hydralik och motorproblemen.

Kul att läsa ditt inlägg då den nu hade en annan ton. Fortsätt så. Är det redaktionen eller kanske lilla jag som fått dej att mjukna.

Kram minna
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

minna skrev:"Till er som tror att hans haverier beror på hans inställningar eller körsätt"
Så jag upprepar mitt påstående: Ja, jag tror att en del av hans haverier beror till största del på hans körsätt. Jag har som sagt redan bevisat ett av dem! :D
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:
Så jag upprepar mitt påstående: Ja, jag tror att en del av hans haverier beror till största del på hans körsätt. Jag har som sagt redan bevisat ett av dem! :D
Vad menas med en del av han haverier. Vilka DNF beror inte på hans körsätt?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Geer skrev:
EnzoF1 skrev:
Vad menas med en del av han haverier. Vilka DNF beror inte på hans körsätt?
Nja, till viss del kan man självklart skylla på materialet också. Men har man sämre material ska man självklart inte köra hårdare än det håller. Sannolikt hade han t.ex. tagit sig i mål på poängplats när hjulupphängningen brast om han tagit det något lugnare. 6 eller 8 poäng hade varit fultl realistiskt. Nu blev det noll poäng istället och i praktiken en bortkastad titelchans. Självklart kan saker gå sönder, men ju lugnare och finare man kör, desto större sannolikhet att grejerna håller. Var det Prost som sa att man ska vinna genom att köra så långsamt som möjligt. Kimi kör ju konstant som han hade polisen efter sig och det kan kanske verkar imponerande på vissa, men det leder ju bevisligen inte till några titlar...

Gösta

Inlägg av Gösta »

Kimi schabblar bort den ena segern och podieplatsen efter den andra pga sitt körsätt. Han kör vårdslöst, matterialpåfrestande och rent ut sagt väldigt illa. Någon borde upplysa honom att man kan köra mjukt och vinna race. Det funkade för Jim Clark, Jackie Stewart, Michael Schumacher mfl. Men F1 är en sport för gentlemän och då är det lite självförklarande varför det går som det går för kimi! :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Kimi schabblar bort den ena segern och podieplatsen efter den andra pga sitt körsätt. Han kör vårdslöst, matterialpåfrestande och rent ut sagt väldigt illa. Någon borde upplysa honom att man kan köra mjukt och vinna race. Det funkade för Jim Clark, Jackie Stewart, Michael Schumacher mfl. Men F1 är en sport för gentlemän och då är det lite självförklarande varför det går som det går för kimi! :D
Som jag ständigt sagt, Kimi är inte en särskilt komplett förare och ett levande bevis för att det inte räcker att vara snabb för att lyckas i F1. Snabb är han självklart, men idag krävs det så mycket mer. Han har det inte, Alonso, MS och som jag misstänker, även Button har det.

Geer

Inlägg av Geer »

Hela McLarens synsätt är väl att köra så fort det går och gärna över gränsen. Ta tex den ny specen på motor, som är ruggigt snabb, men som inte ens höll till kvalet när man stoppade i den.

Varför tycker branchen och inte minst Todt att Kimi är en bra F1 förare?
Är dom inte tillräckligt kunniga för att förstå att Kimi kör vårdslöst, matterialpåfrestande och rent ut sagt väldigt illa?

Geer
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 0710.shtml

Kan det vara killen som strulade till ventilerna i Kimis bil? ;)

Geer

Inlägg av Geer »

Man börjar nästan undra efter alla mekaniska fel på bilarna :wink:

Det verkar som att det är någon som lagar maten som trillat ner från balkongen.