Varför rulla tillbaka bilen inför starten?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Bopper

Varför rulla tillbaka bilen inför starten?

Inlägg av Bopper »

Jag vet inte om det förekommit länge eller om det är fler som gör detta. Men de senaste loppen har jag sett att man gör detta på Kimis bil. De flesta står ju med framhjulen/framvingen vid sin markering på banan. På Kimis bil tar man av däcksvärmarna, hissar ner den och rullar sedan tillbaka den ca 1 meter. Varför? :-?
Har det nåt att göra med att man vill försöka lägga mer gummi på asfalten för att få bättre fäste i starten? Men varför gör inte de andra likadant?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jo det är nog därför dom gör så.
Ferrari.
Användarens profilbild
GPWC

Re: Varför rulla tillbaka bilen inför starten?

Inlägg av GPWC »

Bopper skrev:Men varför gör inte de andra likadant?
Det dröjer nog inte så länge...
Användarens profilbild
Balder

Vet ej...

Inlägg av Balder »

Hej,

Jag har ingen aning, och jag har inte lagt ner för mycket tid på det heller...
Men jag har svårt att tänka mej att den "urgamla" tekniken ska bli upptäckt nu, 2005... Helt plötsligt...
Men men, om det nu är så, så är det ju på tiden i så fall.
Vi får hoppas att någon av dom kunniga kommer in och förklarar för oss...

MVH

Balder :-?
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Kanske en slump att de satt ner bilen fel, dåligt ögonmått? :lol:
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Tomas_Boden skrev:Kanske en slump att de satt ner bilen fel, dåligt ögonmått? :lol:
Det tror jag inte, man ser tydligt att de rullar bak bilen minst en meter bakom markeringen på banan. Under senaste loppet på Hockenheim såg man inte rullningen, men jag tyckte att Kimi återigen stod långt bakom markeringen inför uppvärmningsvarvet (kallas det så...? :-? ).
Keep on Boppin´
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Ville bara lätta upp stämningen lite! :D Att de knuffar är logiskt då en sån Formelbil inte har nån backväxel..

Under min Licenstagning på Racingskolan har jag ett svagt minne av att det kom upp, men minns inte exakt, kan vara så att de vill ju ha så mycket bana som möjligt att dra iväg på vid starten på uppvärmningen..
BlackhawkMTV

Inlägg av BlackhawkMTV »

Bopper skrev:Har det nåt att göra med att man vill försöka lägga mer gummi på asfalten för att få bättre fäste i starten? Men varför gör inte de andra likadant?
Stämmer precis och dom som startar längre ner behöver inte det för när alla sticker ut på uppvärmningsvarvet så lägger dom framför ner gummi.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

BlackhawkMTV skrev:
Bopper skrev:Har det nåt att göra med att man vill försöka lägga mer gummi på asfalten för att få bättre fäste i starten? Men varför gör inte de andra likadant?
Stämmer precis och dom som startar längre ner behöver inte det för när alla sticker ut på uppvärmningsvarvet så lägger dom framför ner gummi.
Ja, det kan ju vara en förklaring för Kimi startar ju nästan alltid i första startled :wink:
Keep on Boppin´