Edmonton

The American zone...
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Edmonton

Inlägg av Bopper »

Jaha, då var Björns förre teamkompis Ronnie Bremer tillbaka igen.
Men inte i samma team som Björn, utan han kör bilen som Ryan Dalziel körde förra loppet.

Hoppas det går bättre för Björn ikväll... :-?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Björn själv har sett fram mot denna tävling då ingen av förarna har någon fördel av att tävlat här förut. Så det är väl lite av upp till bevis nu. Själv vill jag se Wirdheim i topp sex för att han och stallet ska få godkänt.

Kvalade in som elva och på uppvärmningen inför loppet femtonde bästa tid. Ser inte allt för ljust ut, önskar att jag får fel men tror inte Björn kommer in på topp tio i kväll.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Njaa, hade han inte krashat hade han kanske klarat 4-5:e plats :roll:
Men nu börjar det nästan likna han Fredrik Larsson i IndyLight... :down:
Vi får väl se om Örnulf har någon förklaring den här gången.

Jag brukar tycka att Leif Lindström inte har mycket koll under loppen på Eurosport,
som tur är får han ju hjälp av Mattias Andersson för det mesta.
Men Janne Tromark... hade han nåt rätt ikväll?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Jag lyssnade på de engelsktalande reportrarna som var på Eurosport 2 så vad de svenske gjorde har jag ingen aning om.

Örnulf hittar säkert någon "bra" förklaring.

Själv tycker jag det verkar som om Champ Car inte passar Björn. Han ska nog ha lite mer så att säga "perfekta" förhållnanden när det gäller bilen banor etc.

Annars var det en bra tävling som hade det mesta med omkörningar, krascher ledarskiften m.m. och en tuff krävande bana där också publiken kunde se hela banan :up:
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nja, det håller jag inte med om. Jag tycker nog att Björn brukar klara sig rätt bra på stadsbanor typ Macau och Monaco, så helt perfekta förhållanden behöver han knappast. Däremot har väl även Örnulf sagt att en av hans nackdelar är att han behöver lite tid i iblen för att bli snabb, så han lider kanske av att de inte har råd att testa. Eller det är klart att han lider av det, för det gör ju alla som inte testar, men lite extra mycket relativt andra och då går det åt pipan när det skall pressas nära gränsen.

Jag fick intrycket att de chansade med att fylla på lite mindre soppa för att klättra några placeringar vid det första stoppet, men var då tvungna att komma in ett par varv tidigt vid det andra stoppet och tveksamt om han hade klarat det till slutet utan extra stopp. Han såg ut att köra väldigt långsamt ett tag efter det andra stoppet, men fick plötsligt sprutt innan kraschen.

En annan observation var att han hade gjort av med väldigt mycket P2P tidigt i loppet. Kanske inte så smart då de flesta andra verkar vara sparsam med det?

Kul lopp i övrigt och väldiga omkastningar i slutet. Wilson och AJ var nog inte helt nöjda med sina prestationer. Mycket publik dessutom.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

AndersF1 skrev:Jag fick intrycket att de chansade med att fylla på lite mindre soppa för att klättra några placeringar vid det första stoppet, men var då tvungna att komma in ett par varv tidigt vid det andra stoppet och tveksamt om han hade klarat det till slutet utan extra stopp. Han såg ut att köra väldigt långsamt ett tag efter det andra stoppet, men fick plötsligt sprutt innan kraschen.
Det var väl några till som gjorde tidiga andrastopp? Nu var det lite ihopklippt i sändningen i "vanliga" Eurosport, men jag såg inga som behövde göra nåt splash-and-dash på slutet, eller missade jag det?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

SunnyRikard skrev:Jag lyssnade på de engelsktalande reportrarna som var på Eurosport 2 så vad de svenske gjorde har jag ingen aning om.
Bland annat satt han under ett par varv när Wilson jagade Glock och till slut tog sig om och trodde att det var stallkompisarna Servia och Bourdais som kämpade om ledningen. :roll: Men det var nästan lite komiskt att se hur länge det skulle dröja innan han upptäckte att han hade fel. :lol:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Bopper skrev:
AndersF1 skrev:Jag fick intrycket att de chansade med att fylla på lite mindre soppa för att klättra några placeringar vid det första stoppet, men var då tvungna att komma in ett par varv tidigt vid det andra stoppet och tveksamt om han hade klarat det till slutet utan extra stopp. Han såg ut att köra väldigt långsamt ett tag efter det andra stoppet, men fick plötsligt sprutt innan kraschen.
Det var väl några till som gjorde tidiga andrastopp? Nu var det lite ihopklippt i sändningen i "vanliga" Eurosport, men jag såg inga som behövde göra nåt splash-and-dash på slutet, eller missade jag det?
Jo, men enligt de engelsktalande reportrarna (Jonathan Palmer och den andre vet jag inte vem det var) så skulle de har svårt att ta sig i mål utan gulflaggsvarv, men som tur var blev det ju några sådana. Synd bara att Björn inte hade någon nytta av det, utan snarare var orsaken.
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Visst lider han av testbrist men man har också alltid hört att han är en slowstarter och än en gång visade det sig. Vad som hände har jag inte en aning om men helt plötsligt gick han från en elfte plats till fjortonde i början av tävlingen. Sen gjorde han som du säger Anders nästan slut på P2P bara 9 sekunder kvar tidigt i loppet, varför kan man fråga sig. Visst gjorde Björn hyfsade tider strax före han kraschade men det räcker liksom inte om man inte har jäkligt bra material eller är en extremt bra förare och Björn har/är varken eller.

och Monaco ja påminn mig inte om eländet, det var skitkul till mållinjen då var det bara skit. En racerförare som missar mållinjen, det är säkert fler som gjort, men va f....

Jag trodde som många andra att Wirdheim var vår nya formelstjärna, visst vann han F 3000 men efter Monaco så har det mest gått utför tycker jag. Det är för lite jävlaranamma i Björn känns det som.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Lite förklaring av racet får vi av Björn här:

Bjorn on the Race: “I chose the shortest straw on the start. There were
so many cars going through the inside of the first turn, that I knew if
I took that line I would not gain any positions. So I decided to go
around the outside and I went for it. Unfortunately it didn’t work, as
I lost two positions. The first stint was good; I overtook the cars
that passed me on the start right away. I worked my way up to ninth
position before my first stop and I had a consistently quick pace. On
the first stop, there was a slight problem in the pits that caused us
to short-fill. I passed Dominguez on the way out of the pits and I
passed Philippe on the track after my first pitstop. I was pleased with
the car and happy to be one of the faster cars and gaining track
position. Unfortunately, we had to make our second stop a little early
because of the fuel situation and it was a long stop as we had to fill
the tank, so unfortunately I returned to the track two positions
down. My third set of tires did not seem to be balanced the same and I
struggled to find the pace that I had earlier in the race. I was
pushing really hard to keep Tagliani behind me and eventually, I made a
mistake and lost the rear which ended the day for us. It is incredibly
disappointing because I think we ran well today, especially in the
first part of the race and we were certainly in the position for a
top-ten finish. It’s been a tough string of races, but on the positive
side, we consistently have a very fast race pace and I am looking
forward to putting it to use for a strong result in San Jose. Everyone
involved with this event did a fantastic job. The track was really fast
and a lot of fun to drive. The crowds were absolutely incredible all
weekend long. This event is a great example of the strength of Champ
Car.”
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm