GPWC vs. F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Ingen kan inbilla mig att konkurrerande bilföretag skulle kunna samsas kring en racingserie som ska konkurrera med F1. Medlemmarna i GPWC är konkurrenter. De har ingen som helst lust att bjuda på bättre racing för publiken eller skapa en mer sportslig atmosfär än F1. Det kan de inte - för det finns inte på deras agenda. De vill sälja bilar och ser GPWC som F1, en marknadsföringsplattform, med den skillnaden att de tror sig få mer inflytande utan FIA. Men oj vilken blåsning de kommer att åka på när ingen är intresserad av en premiumserie som saknar sanktionering som världsmästerskap.
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

DTM
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

AndersF1 skrev:DTM
Och DTM känns ju verkligen lika "stort" som F1... :roll: och DTM-stallen har ju mer pengar att röra sig med än F1-stallen idag... *NOT*

Visst, starta en GPWC-serie, men stallen lär näppeligen få mer pengar i plånboken än de har idag även om de procentuellt får mer. Dvs, 90% av 1000:- är inte mer än 40% av 5000:- (exempel).

Nej, GPWC lär bara vara ett påtryckningsmedel i förhandlingarna...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu var det inte riktigt det som saken gällde, utan om det kan finnas intresse för en biltillverkardriven serie som inte är nåt officiellt mästerskap. Det officiella VM:et för standardvagnar är ju WTCC och jämfört med det så är DTM en stor succe. Publikmässigt är det även mer poppis än F1 i Tyskland.

Men jag tror att GPWC kräver ganska många tillverkare så att det inte är hela världen om nån hoppar av. Det är DTM:s akilleshäl när de är bara tre tillverkare. Blir det BMW, Mercedes, Renault, Honda, Toyota, plus några mindre stall så är det tillräckligt.

Om GPWC blir verklighet och de blir mer eller mindre som dagens F1, men kanske något billigare med mindre testning och vissa mindre tekniska förändringar så kommer jag absolut att följa det framför nåt mästerskap med Ferrari och några mindre team som blir varvade efter 5 varv.
Men GPWC blir säkert mindre populärt än dagens F1 tittarmässigt och i mediauppmärksamhet, men den s.k. F1-serie som kommer fortsätta kommer knappt nån att bry sig om ifall huvuddelen av alla sponsorpengar försvinner och det enda intressanta teamet blir Ferrari. Dessutom är det ytterst tveksamt om Ferrari kommer att stanna kvar i F1 om GPWC blir verklighet. Efter ett år kommer aktierna att vara värt nada i SLEC och då är det ju bara att köpa ut bankerna för en spottstyver och plötsligt ha ett F1 som vanligt.

Jag tror inte situationen kommer att bli som i USA med ställningskrig mellan likvärdiga under en massa år eftersom biltillverkarna har en så enorm mängd pengar till sitt förfogande jämfört med vad ett fortsatt F1 light kommer att ha. Om Tony George hade haft en våldsamt mängd pengar så hade han ju för längesedan kunnat köpa upp CART, eller motsatsen om CART hade haft en väldig mängd pengar jämfört med IRL så är det ju bara att köpa Indy - det mesta har ett pris.

Men GPWC har ju inget egenvärde för billtillverkarna och teamen, utan får de tillräckligt bra villkor så fortsätter de säkert i F1. Det är dock tveksamt om Bernie och Max verkligen är beredda på att kompromissa, då de inte alls verkar vilja ha med biltillverkarna och deras starka inflytande. Har de bara med team som inte har någon annan verksamhet än racing så kan de ju göra i princip vad de vill eftersom teamen inte har så stort val om de stora pengarna ligger hos FOM. Biltillverkarna kan alltid skita i F1-verksamheten och lägga pengarna på nåt annat, samt har resurser att starta upp en konkurrerande verksamhet.