Rubens bromsar

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
hemin
Inlägg: 57
Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25

Rubens bromsar

Inlägg av hemin »

Varför har alltid Rubens problem med bromsarna när Micke inte har det?
"It was a terrible race for me. After four or five laps, I began to have a problem with the brakes which meant the car was hard to drive. Then, in the first run of pit stops, I was unable to get ahead of Trulli and so I always found myself behind cars that were potentially slower than me. The brake problem got progressively worse and I kept slipping back so that I wasn't even able to pick up a single point. I am very disappointed."
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Eftersom RB bara är hjälpryttare får han inte tillgång till samma prylar som tysken.
Användarens profilbild
FZ
Inlägg: 141
Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15

Inlägg av FZ »

Cuscino skrev:Eftersom RB bara är hjälpryttare får han inte tillgång till samma prylar som tysken.
Problemet är det motsatta, som jag ser det.

RB har samma material som MS, men till RBs nackdel är att materialet skräddarsys för MS.

Eftersom allt handlar om MS i Ferrari, så tvingas nog RB att agera testförare för Surkålen, även under race.

Att tvingas använda material avvägt för en annan körstil medför att man hela tiden riskerar att köra sönder detsamma.

OBS! Detta är mina egna reflektioner och ingen absolut sanning, dock tänkvärt tycker jag...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?

Jag kan förstå resonemanget när det gäller t ex grundkonstruktionen av bilen (understyrd, kontra överstyrd) men inte när det handlar om bromsarna.
Bromsbalansen kan väl föraren skruva på själv under loppets gång och resten är väl en smal sak för mekarna att justera före kvalet?

Jag tror mer att det handlade om det som Eje pratade om... värmen och hur den ställer till det med bilarna efter att helgen i övrigt varit mer kylslagen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?
T.ex. kylning. Bromsar de olika kan det ju hända att de behöver olika mängd kylluft och därmed kanske de bara har tid att optimera aerodynamiken för en förare. Visserligen brukar ju högerbromsare som Rubens kräva mindre kylning eftersom de inte tenderar att gasa och bromsa samtidigt. Men kylning av bromsar är ett komplicerat kapitel och kräver säkert en hel del testning. Man förlorar ju prestanda om man har för mycket, så man vill säkert även där ligga nära gränsen.

Bara att köra på bana med den egna bilen och testa. Det brukar t.ex. funka bättre att bromsa hårt och kort än lite mjukare och längre, vilket inte är helt uppenbart varför, då det är samma mängd energi som skall bromsas bort. En trolig förklaring är att kort och hårt höjer maxtemperaturen och därmed kyler det bättre då temperaturskillnaden blir större, vilket efter ett helt varv har gjort att den totala kyleffekten varit större, trots att man hade varmare bromsar i varje enskild inbromsning.

Så det finns säkert massor som kan skräddarsys när det gäller bromsarna, beroende på körstil. Var det inte Zanardi som tom fick stålskivor av Williams för att han inte fick till kolbromsarna?
Användarens profilbild
FZ
Inlägg: 141
Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15

Inlägg av FZ »

Razor skrev:Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?
Jag vet inte säkert. Vet du?

För jag kan ju vända på det hela och fråga dig varför det INTE skulle kunna förhålla sig så att MSs körstil är det som styr konfigurationen på t.ex. bromsarna.

Läs vad AndersF1 skriver om kylning t.ex.

Om det förhåller sig på det sättet att samma bil tenderar att gå sönder oftare beroende på vilken förare som sitter bakom ratten, så antar jag att det beror på i första hand att bilen är mer lämpad för en viss körstil.

Men jag kan ha fel, och då är väl Rubens en sopa helt enkelt...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

FZ skrev:
Razor skrev:Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?
Jag vet inte säkert. Vet du?
Nej, då hade jag inte frågat. ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:T.ex. kylning. Bromsar de olika kan det ju hända att de behöver olika mängd kylluft och därmed kanske de bara har tid att optimera aerodynamiken för en förare. Visserligen brukar ju högerbromsare som Rubens kräva mindre kylning eftersom de inte tenderar att gasa och bromsa samtidigt. Men kylning av bromsar är ett komplicerat kapitel och kräver säkert en hel del testning. Man förlorar ju prestanda om man har för mycket, så man vill säkert även där ligga nära gränsen.
Om det nu är så att bromsarna är skräddarsydda åt Schumacher och att det är anledningen till Barrichellos problem med bromsarna, så undrar jag om det inte borde ha visat sig i tidigare lopp?
Jag har inget minne av att han har klagat speciellt mycket på bromsarna, även under de övriga varma tävlingar som har körts?
Så det finns säkert massor som kan skräddarsys när det gäller bromsarna, beroende på körstil.

Ok, där ser man... alltid kul att lära sig nytt. :up:
Var det inte Zanardi som tom fick stålskivor av Williams för att han inte fick till kolbromsarna?

Jo, men det var väl bara för några tester, och det gick väl inte så mycket bättre med stålbromsarna heller?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
FZ
Inlägg: 141
Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15

Inlägg av FZ »

Detta menar jag är huvudsyftet med ett disussionsforum.

Komma med frågeställningar och få synpunkter och svar på dessa, man kanske inte alltid får svar, eftersom det kanske inte finns självklara såna.

Men... om man inte frågar, får man heller inte svar och ibland lönar det sig att ställa en helt idiotisk fråga. Då, om någon gång, får man det...

Sen finns det ganska så tröttsamma tendenser och personer på detta forum som i stort sett enbart ägnar sig åt pajkastning.

Jag erkänner att jag trillat i den fällan själv ibland, fy på mig, men en del verkar tro att det är det enda sättet att göra sig hörd...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
Var det inte Zanardi som tom fick stålskivor av Williams för att han inte fick till kolbromsarna?

Jo, men det var väl bara för några tester, och det gick väl inte så mycket bättre med stålbromsarna heller?
Jag har för mig att han faktiskt tävlade med stålbromsar också i Österrikes GP om inte minnet sviker mig.

Intressant Anders - kort och hård inbromsning bättre än mjuk och lång. Ryggmärgen säger nästan det motsatta men det låter ju logiskt när man tänker efter
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

FZ skrev:
Sen finns det ganska så tröttsamma tendenser och personer på detta forum som i stort sett enbart ägnar sig åt pajkastning.
:up: :up: :up:
Användarens profilbild
hemin
Inlägg: 57
Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25

Inlägg av hemin »

Problemen verkar då aldrig ta slut för vår lille Barri.
Rubens Barrichello (7th): "This was quite a difficult race. Basically, we did not have the pace which we thought we might have......--. I had some brake problems, as at Magny-Cours. But seeing how the race evolved, I don't think I could have done much better."
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

:doh: Undrar om barre försöker hitta ursäkter när han skyller på bromsarna ?

Så här sa Todt efter Silverstone

"The only satisfying point to take away from here is the level of reliability we demonstrated this afternoon.”
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Geer skrev::doh: Undrar om barre försöker hitta ursäkter när han skyller på bromsarna ?

Så här sa Todt efter Silverstone

"The only satisfying point to take away from here is the level of reliability we demonstrated this afternoon.”
Ja, men Schumacher hade ju inte heller några problem med bilen...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish