Rubens bromsar
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25
Rubens bromsar
Varför har alltid Rubens problem med bromsarna när Micke inte har det?
"It was a terrible race for me. After four or five laps, I began to have a problem with the brakes which meant the car was hard to drive. Then, in the first run of pit stops, I was unable to get ahead of Trulli and so I always found myself behind cars that were potentially slower than me. The brake problem got progressively worse and I kept slipping back so that I wasn't even able to pick up a single point. I am very disappointed."
"It was a terrible race for me. After four or five laps, I began to have a problem with the brakes which meant the car was hard to drive. Then, in the first run of pit stops, I was unable to get ahead of Trulli and so I always found myself behind cars that were potentially slower than me. The brake problem got progressively worse and I kept slipping back so that I wasn't even able to pick up a single point. I am very disappointed."
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Problemet är det motsatta, som jag ser det.Cuscino skrev:Eftersom RB bara är hjälpryttare får han inte tillgång till samma prylar som tysken.
RB har samma material som MS, men till RBs nackdel är att materialet skräddarsys för MS.
Eftersom allt handlar om MS i Ferrari, så tvingas nog RB att agera testförare för Surkålen, även under race.
Att tvingas använda material avvägt för en annan körstil medför att man hela tiden riskerar att köra sönder detsamma.
OBS! Detta är mina egna reflektioner och ingen absolut sanning, dock tänkvärt tycker jag...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?
Jag kan förstå resonemanget när det gäller t ex grundkonstruktionen av bilen (understyrd, kontra överstyrd) men inte när det handlar om bromsarna.
Bromsbalansen kan väl föraren skruva på själv under loppets gång och resten är väl en smal sak för mekarna att justera före kvalet?
Jag tror mer att det handlade om det som Eje pratade om... värmen och hur den ställer till det med bilarna efter att helgen i övrigt varit mer kylslagen.
Jag kan förstå resonemanget när det gäller t ex grundkonstruktionen av bilen (understyrd, kontra överstyrd) men inte när det handlar om bromsarna.
Bromsbalansen kan väl föraren skruva på själv under loppets gång och resten är väl en smal sak för mekarna att justera före kvalet?
Jag tror mer att det handlade om det som Eje pratade om... värmen och hur den ställer till det med bilarna efter att helgen i övrigt varit mer kylslagen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
T.ex. kylning. Bromsar de olika kan det ju hända att de behöver olika mängd kylluft och därmed kanske de bara har tid att optimera aerodynamiken för en förare. Visserligen brukar ju högerbromsare som Rubens kräva mindre kylning eftersom de inte tenderar att gasa och bromsa samtidigt. Men kylning av bromsar är ett komplicerat kapitel och kräver säkert en hel del testning. Man förlorar ju prestanda om man har för mycket, så man vill säkert även där ligga nära gränsen.Razor skrev:Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?
Bara att köra på bana med den egna bilen och testa. Det brukar t.ex. funka bättre att bromsa hårt och kort än lite mjukare och längre, vilket inte är helt uppenbart varför, då det är samma mängd energi som skall bromsas bort. En trolig förklaring är att kort och hårt höjer maxtemperaturen och därmed kyler det bättre då temperaturskillnaden blir större, vilket efter ett helt varv har gjort att den totala kyleffekten varit större, trots att man hade varmare bromsar i varje enskild inbromsning.
Så det finns säkert massor som kan skräddarsys när det gäller bromsarna, beroende på körstil. Var det inte Zanardi som tom fick stålskivor av Williams för att han inte fick till kolbromsarna?
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Jag vet inte säkert. Vet du?Razor skrev:Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?
För jag kan ju vända på det hela och fråga dig varför det INTE skulle kunna förhålla sig så att MSs körstil är det som styr konfigurationen på t.ex. bromsarna.
Läs vad AndersF1 skriver om kylning t.ex.
Om det förhåller sig på det sättet att samma bil tenderar att gå sönder oftare beroende på vilken förare som sitter bakom ratten, så antar jag att det beror på i första hand att bilen är mer lämpad för en viss körstil.
Men jag kan ha fel, och då är väl Rubens en sopa helt enkelt...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, då hade jag inte frågat.FZ skrev:Jag vet inte säkert. Vet du?Razor skrev:Vad finns det på bromsarna som kan skräddarsys för Schumi, men som inte Rubens mekaniker/ingenjörer klarar av att anpassa åt Rubens?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Om det nu är så att bromsarna är skräddarsydda åt Schumacher och att det är anledningen till Barrichellos problem med bromsarna, så undrar jag om det inte borde ha visat sig i tidigare lopp?AndersF1 skrev:T.ex. kylning. Bromsar de olika kan det ju hända att de behöver olika mängd kylluft och därmed kanske de bara har tid att optimera aerodynamiken för en förare. Visserligen brukar ju högerbromsare som Rubens kräva mindre kylning eftersom de inte tenderar att gasa och bromsa samtidigt. Men kylning av bromsar är ett komplicerat kapitel och kräver säkert en hel del testning. Man förlorar ju prestanda om man har för mycket, så man vill säkert även där ligga nära gränsen.
Jag har inget minne av att han har klagat speciellt mycket på bromsarna, även under de övriga varma tävlingar som har körts?
Så det finns säkert massor som kan skräddarsys när det gäller bromsarna, beroende på körstil.
Ok, där ser man... alltid kul att lära sig nytt.
Var det inte Zanardi som tom fick stålskivor av Williams för att han inte fick till kolbromsarna?
Jo, men det var väl bara för några tester, och det gick väl inte så mycket bättre med stålbromsarna heller?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Detta menar jag är huvudsyftet med ett disussionsforum.
Komma med frågeställningar och få synpunkter och svar på dessa, man kanske inte alltid får svar, eftersom det kanske inte finns självklara såna.
Men... om man inte frågar, får man heller inte svar och ibland lönar det sig att ställa en helt idiotisk fråga. Då, om någon gång, får man det...
Sen finns det ganska så tröttsamma tendenser och personer på detta forum som i stort sett enbart ägnar sig åt pajkastning.
Jag erkänner att jag trillat i den fällan själv ibland, fy på mig, men en del verkar tro att det är det enda sättet att göra sig hörd...
Komma med frågeställningar och få synpunkter och svar på dessa, man kanske inte alltid får svar, eftersom det kanske inte finns självklara såna.
Men... om man inte frågar, får man heller inte svar och ibland lönar det sig att ställa en helt idiotisk fråga. Då, om någon gång, får man det...
Sen finns det ganska så tröttsamma tendenser och personer på detta forum som i stort sett enbart ägnar sig åt pajkastning.
Jag erkänner att jag trillat i den fällan själv ibland, fy på mig, men en del verkar tro att det är det enda sättet att göra sig hörd...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har för mig att han faktiskt tävlade med stålbromsar också i Österrikes GP om inte minnet sviker mig.Razor skrev:Var det inte Zanardi som tom fick stålskivor av Williams för att han inte fick till kolbromsarna?
Jo, men det var väl bara för några tester, och det gick väl inte så mycket bättre med stålbromsarna heller?
Intressant Anders - kort och hård inbromsning bättre än mjuk och lång. Ryggmärgen säger nästan det motsatta men det låter ju logiskt när man tänker efter
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25
Problemen verkar då aldrig ta slut för vår lille Barri.
Rubens Barrichello (7th): "This was quite a difficult race. Basically, we did not have the pace which we thought we might have......--. I had some brake problems, as at Magny-Cours. But seeing how the race evolved, I don't think I could have done much better."
Rubens Barrichello (7th): "This was quite a difficult race. Basically, we did not have the pace which we thought we might have......--. I had some brake problems, as at Magny-Cours. But seeing how the race evolved, I don't think I could have done much better."
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, men Schumacher hade ju inte heller några problem med bilen...Geer skrev: Undrar om barre försöker hitta ursäkter när han skyller på bromsarna ?
Så här sa Todt efter Silverstone
"The only satisfying point to take away from here is the level of reliability we demonstrated this afternoon.”
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish