FRANKRIKES GP 2005

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Frankrikes GP 2005

Michael Schumacher
11
27%
Rubens Barrichello
1
2%
Fernando Alonso
6
15%
Giancarlo Fisichella
0
Inga röster
Kimi Räikkönen
17
41%
Juan Pablo Montoya
3
7%
Nick Heidfeld
0
Inga röster
Mark Webber
0
Inga röster
Jenson Button
0
Inga röster
Takuma Sato
0
Inga röster
Jarno Trulli
1
2%
Ralf Schumacher
0
Inga röster
David Coulthard
0
Inga röster
Christian Klien
2
5%

Antal röster: 41

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

FRANKRIKES GP 2005

Inlägg av Pepparkvarnen »

Mitt säkra tips.

1: Michael Schumacher
2: Jenson Button
3: Nick Heidfeld
4: JP Montoya
5: David Coulthard
6: Jarno Trulli
7: Takuma Sato
8: Giancarlo Fisichella
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

1. Räikkönen
2. Montoya
3. Trulli
4. M Schumacher
5. Fisichella
6. Heidfeld
7. R Schumacher
8. Coulthard
Budo

Inlägg av Budo »

1. MS
2. Fonzo
3. JPM
4. Trulli
5. RB
6. DC
7. Button
8. Sato
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför kan man inte rösta på Albers? Dessutom slutade Monteiro på pallen sist, och kan bli stark. Jag menar, han hade bara två bilar före sig så en seger är ju inte utesluten nu.

Jag tror mkt på trender så därför måste ju tipset bli:

1. M. Schumacher
2. R. Barrichello
3. Tiago Monteiro
4. Narain Karthikeyan
5. Christijan Albers
6. Patrick Friesacher
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Varför kan man inte rösta på Albers? Dessutom slutade Monteiro på pallen sist, och kan bli stark. Jag menar, han hade bara två bilar före sig så en seger är ju inte utesluten nu.

Jag tror mkt på trender så därför måste ju tipset bli:

1. M. Schumacher
2. R. Barrichello
3. Tiago Monteiro
4. Narain Karthikeyan
5. Christijan Albers
6. Patrick Friesacher
:up:

Om Michelinstallen fortsätter att visa sin brist på respekt för publiken och fansen kan detta mycket väl bli verklighet i helgen...

Racing när den är som bäst!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Jamen MS brukar ju kunna krypa upp på pallen då många bryter (typ Kanada), så om Monteiro var 3.a sist så varför inte, kanske vinner han på söndag. Det är ju säsong fär losers nu.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

groovesnus skrev:Jamen MS brukar ju kunna krypa upp på pallen då många bryter (typ Kanada), så om Monteiro var 3.a sist så varför inte, kanske vinner han på söndag. Det är ju säsong fär losers nu.
Är det Montoyas säsong då menar du? Å andra sidan finns det ju 19 losers på gridden för närvarande...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kör Michelinbilarna kommer Schumi inte på pallen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag tror att michelin (probobly the worst tyre in the world) har ökat marginalerna på sina skitdäck vilket leder till att de är ca 0,7 sek långsammare än de var innan USA vilket leder till följande tabell.

Ferrari 1 + 2 :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Gösta skrev:Ferrari 1 + 2 :up:
Med nybakade däck, då...?
Direkt från ugnen eller upptinade från frysen?
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

1 P. de la Rosa McLaren 1:14.778 21
2 F. Alonso Renault 1:15.183 10
3 G. Fisichella Renault 1:15.255 10
4 T. Sato BAR 1:15.530 10
5 K. Räikkönen McLaren 1:15.877 10
6 J. Button BAR 1:16.038 11
7 O. Panis Toyota 1:16.146 24
8 JP. Montoya McLaren 1:16.366 11
9 R. Schumacher Toyota 1:16.731 6
10 N. Heidfeld Williams 1:16.758 11
11 M. Schumacher Ferrari 1:16.838 11
12 D. Coulthard Red Bull 1:17.168 7
13 C. Klien Red Bull 1:17.343 10
14 R. Barrichello Ferrari 1:17.389 10
15 M. Webber Williams 1:17.451 11
16 F. Massa Sauber 1:17.777 7
17 J. Villeneuve Sauber 1:18.192 6
18 V. Liuzzi Red Bull 1:18.876 16
19 R. Doornbos Jordan 1:19.001 20
20 N. Karthikeyan Jordan 1:20.067 13
21 C. Albers Minardi 1:20.382 17
22 P. Friesacher Minardi 1:20.725 16
23 T. Monteiro Jordan 1:21.725 6
24 J. Trulli Toyota no time 1

Business as usual.

McLaren
Renault
BAR
Toyota

Undra om inte Williams kommer att ta sig förbi FIAT också.
Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev:
Gösta skrev:Ferrari 1 + 2 :up:
Med nybakade däck, då...?
Direkt från ugnen eller upptinade från frysen?
Ointressant.

Däcken kommer att fungera att köra ett lopp på, dessutom är uppvärmningen helt LAGLIG. Bridgstone ser till så att deras stall är väl förbredda. Så gör företag som är proffesionella. :up: De oproffesionella försöker få arrangören att ändra på banläggningen 1 timme före start har däck som inte fungerar och ställer in lopp. :D

Hoppas michelinstallen kommer till start. :roll:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om inte Monteiro vinner (trenden går inte att ifrågasätta, den är den starkaste uppåtgående trenden just nu, förbättringarna på bara två lopp är enorm!) så blir det:

Dubbelt McLaren på söndag - vete sjutton vem som slutar före vem, det är hugget som stucket. Men McLarens förkärlek för stallorder get ju onekligen vissa indikationer.

Monteiros trend:

I Kanada slutade han 10:a, 3 varv efter Schumacher på andra plats.

I USA slutade han trea, bara 1 varv efter vinnande Schumacher!! Två varv har de tagit in, och 7 placeringar på bara 7 dagar.

:roll:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Gösta skrev:Ointressant.
:quest:

Det är inte mot LAGEN att missbruka reglementet, det håller jag med om.

Men är det i enlighet med reglementet att använda annat än el-filtar att aktivt värma upp däcken?
The Autosport-Atlas website reports that the Maranello team has been using special wheel-heating boxes (rather than regular tyre blankets) in a bid to gain qualifying pace at recent grands prix.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

LuckyStrike1 skrev:Om inte Monteiro vinner (trenden går inte att ifrågasätta, den är den starkaste uppåtgående trenden just nu, förbättringarna på bara två lopp är enorm!) så blir det:

Dubbelt McLaren på söndag - vete sjutton vem som slutar före vem, det är hugget som stucket. Men McLarens förkärlek för stallorder get ju onekligen vissa indikationer.

Monteiros trend:

I Kanada slutade han 10:a, 3 varv efter Schumacher på andra plats.

I USA slutade han trea, bara 1 varv efter vinnande Schumacher!! Två varv har de tagit in, och 7 placeringar på bara 7 dagar.

:roll:
Kolckrent LS! :D
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev:
Gösta skrev:Ointressant.
:quest:

Det är inte mot LAGEN att missbruka reglementet, det håller jag med om.

Men är det i enlighet med reglementet att använda annat än el-filtar att aktivt värma upp däcken?
The Autosport-Atlas website reports that the Maranello team has been using special wheel-heating boxes (rather than regular tyre blankets) in a bid to gain qualifying pace at recent grands prix.
Man använder inget annat än elfiltar till att värma upp däcken! Däremot så konserverar man den värme elfiltarna ger genom att sätta in alltihop i en "termosflaska". En termosflaska genererar ingen värme, den bara konserverar den som filtarna genererar. Förstår du skillnaden??? :o

Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Gösta skrev:Förstår du skillnaden??? :o
Men snälla du... Jag har inte påstått att det skulle vara förbjudet att använda en passiv inkapsling av hjulet med värmefilt. Om det är regelvidrigt eller ej har inte med min specifika fråga att göra.

Läs VAD, inte vad du TROR att jag skriver

Om du läser texten jag bifogade, ett citat från den artikel som var bifogad det första inlägget i denna tråd, så kan du kanske förstå min frågeställning.

Där står det skrivet i klartext (nåja,kanske lite diffust om man ska vara ärlig) att man använder något annat än filtar för uppvärmningen.

Denna text kanske har sakfel, det kan inte jag avgöra men den är till grund för frågan som jag ställde.
Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev:
Man använder inget annat än elfiltar för att värma upp däcken!!!

Enligt reglementet är det förbjudet att använda annat än elfiltar. :D

Var har du fått att man skulle använda annan värmekälla än elfiltar ifrån? :o
Senast redigerad av Gösta den fre jul 01, 2005 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev:
Där står det skrivet i klartext (nåja,kanske lite diffust om man ska vara ärlig) att man använder något annat än filtar för uppvärmningen.

.
Hur är det egentligen? Använder eller använder inte Ferrari annat än elfiltar för att värma däcken? :D

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag tror inte riktigt på min tippade rad längre.

Montoya vinner på söndag.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
FZ skrev:

.
Hur är det egentligen? Använder eller använder inte Ferrari annat än elfiltar för att värma däcken? :D
Det kära Gösta, är helt exakt frågan och anledningen till att det inte bara diskuteras här, utan tas up av motorsportmedia som ett frågetecken och är förempl för diskussioner både i och runt omkring F1.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kimi kommer ju att starta loppet på runt 15-16:e plats (om han nu vågar sig till start...). Två Ferrari på pallen med andra ord (och Monteiro på tredje plats då ;) )

Ska bli kul att se vilket problem Montoya "drabbas" av denna gång för att släppa förbi Kimi in på 8:e plats...

På söndag kl 16 har Maestro 44 poäng och Kimi 37, oh vilken glädjens dag....

Men som sagt, poängen är inte allt. Det viktiga är att Kimi kört sönder ytterligare en motor.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
FZ skrev:

.
Det kära Gösta, är helt exakt frågan och anledningen till att det inte bara diskuteras här, utan tas up av motorsportmedia som ett frågetecken och är förempl för diskussioner både i och runt omkring F1.
Man kan ju diskutera hur mycket man vill, men anordningen är väl inspekterad och godkänd enligt gällande reglemente, så vad är problemet? De enda som fuskat på senare tid är BAR, Michelin-stallen och så McLaren med stallorder...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev: Hur är det egentligen? Använder eller använder inte Ferrari annat än elfiltar för att värma däcken? :D
Man kan ju diskutera hur mycket man vill, men anordningen är väl inspekterad och godkänd enligt gällande reglemente, så vad är problemet? De enda som fuskat på senare tid är BAR, Michelin-stallen och så McLaren med stallorder...
Har Michelinstallen fällts för fusk?
Har McLaren fällts för fusk med stallorder?

Nää, trodde väl inte det. Så alltså är det inte fusk, för enligt gällande reglemente har ingen av dessa fuskat. Snacka om hyckleri :roll:

Så de enda som fuskat på senare tid är BAR - inga andra.
Det intressanta med Ferraris anordning är att den som mycket annat i F1 tänjer på reglerna vilket alltid är intressant och kul. McLarens tredje bromspedal var en annan intressant och kul innovation, som för övrigt också godkändes av FIA - som sex månader senare ångrade sig.

Sådana spännande innovationer är en stor del av F1, och kommer alltid att diskuteras. Om du inte gillar det så ju det ditt problem.

Det är tycker ialla fall jag intressantare än en del annat tröttsamt hackande som pågår mellan två skribenter här.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Du svarar inte på frågan! Är anordningen godkänd, ja eller nej?

Har Michelinstallen befunnits skyldiga till två brott mot reglementet?

Varför fokusera på Ferrari och deras däckvärmare som ju enligt uppgift är reglementsenliga???

Jag tycker konspirationsteorierna är betydligt mer tröttsamma än trätan mellan två skribenter (vilka de nu må vara...)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Har Michelinstallen fällts för fusk?
Har McLaren fällts för fusk med stallorder?

Nää, trodde väl inte det. Så alltså är det inte fusk, för enligt gällande reglemente har ingen av dessa fuskat. Snacka om hyckleri :roll:
Har Ferrari fällts för fusk med däcksvärmare?

Nää, trodde väl inte det. Så alltså är det inte fusk, för enligt gällande reglemente har de inte fuskat. Snacka om hyckleri :roll:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har jag påstått att den inte är tillåten?
Har jag påstått att det är fusk?

Snacka om att du har blivit paranoid eller nåt ...

Jag har ju t.o.m. skrivit att den är godkänd av FIA - liksom McLarens tredje bromspedal var en teknisk innovation som som tänjde på reglementet som också godkändes av FIA.

Eftersom F1 är en högteknologisk sport där alla stallen tänjer på reglementet är det oftast intressant att diskutera innovationer stallen lanserar som är på gränsen. Det är alltid kul att se var gränsen går. Den här av FIA tillåtna däcksvärmaren är en sådan innovation.
¨

För övrigt skrev du att Michelinstallen hade dömts för fusk - vilket de inte har. Dra vanära över sporten eller vad FIA kallade det är inte fusk, lika lite som det var fusk A1 2002 när Ferrari dömdes för att ha dragit vanära över sporten genom att fjanta sig på prispallen och presskonferensen - och på banan. Det är inte fusk.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alonso på pole, Trulli tvåa och Schumi trea efter att Kimi som kvalade som trea får starta på 13:e plats.

Fördel Alonso i mästerskapet just nu med andra ord.

Tror Schumacher liksom i Kanada är ganska lätt för att kvala högt upp, men en pallplats är nästan given.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tror du verkligen det LS?
Jag tycker att MS visat upp fin form i helgen så så himla lätt behöver han nog inte vara. JAg hoppas att det inte är så iaf...alla poäng är viktiga nu...en vinst och en trejde plats för ALONSO OCH gapet är nere i mindre än 20 p med nio lopp kvar:) önsketänkande iaf...
JSg tror de flesta kör på tre stopp imorgon iaf..skulle förvåna mig mycket om någon gör två..Kimi kanske...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jari skrev:Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
Det där tror du ju inte ens på själv.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag e inte bitter...

I morgon EM ligger Schumi före Kimi i mästerskapet... :D

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej Jari, gäller det samma för Kimi?

Jag tror att om Schumi inte är på ett stopp mer än de andra så är han en given 2a i morgon....för sett över ett helt race ska han vara snabbare än trulli...
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

Crazy F1 skrev:....för sett över ett helt race ska han vara snabbare än trulli...
Axiomatiskt? ;)
Ron Dennis

Inlägg av Ron Dennis »

Montoya tar detta.
Kimi 2a.
Schumi in och tanka éfter 14 varv, Rubens efter 15.
Scumacher slutar 4a, Rubens får fel på sina secondhand delar.
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

Ron Dennis skrev:Montoya tar detta.
Kimi 2a.
Schumi in och tanka éfter 14 varv, Rubens efter 15.
Scumacher slutar 4a, Rubens får fel på sina secondhand delar.
Jag personligen tror att vi får se någon Renault högt upp och att Monty har för dålig startposition för att ta hem det hela men det är ju bra att någon tänker så positivt som du Ron. 8)
Användarens profilbild
Lövet

Inlägg av Lövet »

Så de enda som fuskat på senare tid är BAR - inga andra.
Bar fuskade inte, de bara ljög lite! :P
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nej, nej lövet...de ljög inte, de bara bluffade lite :D
Ljuga gör man inte i Formel 1 :)
Ankan

Inlägg av Ankan »

Herregud vilket sömnpiller till lopp.....
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det var väl inget spännande lopp.

Renault och McLaren är i en division för sig. Ferrari kan glömma att Schumacher vinner vm.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Alonso & Kimi :up:
Kimis kvalvarv får anses som helt okej såhär i efterhand.

Kimi drygar ut försprånget till Schumacher vars trend är på nedåtgående. :D
Senast redigerad av PeppeF1 den sön jul 03, 2005 15:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

Bridgestones uppåtgående trend kom visst av sig. En bil på poängplats och två vars däck inte klarade av ens den snälla banan :D

Att Kimi startade 10 platser bakom Schumi och slutade med nästan en minuts försprång visar att det finns lite klasskillnad kvar bland mästarna...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Tjuvade Alonso i starten? Han var väl lite väl snabb iväg.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Sami skrev:Tjuvade Alonso i starten? Han var väl lite väl snabb iväg.
Det såg ut som bilen ryckte till lite nån sekund innan starten.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Kör Michelinbilarna kommer Schumi inte på pallen.
Du hade rätt igen, som vanligt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det är kanske okej så länge det är en fransk bil
:roll: :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jag e inte bitter...

I morgon EM ligger Schumi före Kimi i mästerskapet... :D
:aha: :D :lol: :P :spec: :read: :hump: :liar:
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

GPWC skrev:Bridgestones uppåtgående trend kom visst av sig. En bil på poängplats och två vars däck inte klarade av ens den snälla banan :D

Att Kimi startade 10 platser bakom Schumi och slutade med nästan en minuts försprång visar att det finns lite klasskillnad kvar bland mästarna...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

:wink:

Användarens profilbild
groovesnus

Däckskandalen

Inlägg av groovesnus »

2 st bakdäck exploderade på Bridgestonebilar i racet. Nu måste FIA ta tag i detta. Uppenbarligen tillverkar Bridgestone däck som inte uppfyller säkerhetskraven i F1.