Om Formel 1 inte hade några som helst begränsningar när det gäller bilens konstruktion, hur tror ni att bilarna skulle se ut då? Fyrhjulsdrift? Turboladdade V-12:or på 6 liter? Datorstyrd fjädring? Fler än fyra hjul? G-dräkt för föraren?
OK, bilens bredd bör nog begränsas, låt oss säga max 200 cm. Det vore ju opraktiskt med så pass breda bilar att omkörningar blir omöjliga..
En förutsättning är också att tävlingarna ska köras på dagens banor.
Låt fantasin flöda och glöm allt tjafsande om däck för en stund!
kanotisten skrev:Om Formel 1 inte hade några som helst begränsningar när det gäller bilens konstruktion, hur tror ni att bilarna skulle se ut då? Fyrhjulsdrift? Turboladdade V-12:or på 6 liter? Datorstyrd fjädring? Fler än fyra hjul? G-dräkt för föraren?
OK, bilens bredd bör nog begränsas, låt oss säga max 200 cm. Det vore ju opraktiskt med så pass breda bilar att omkörningar blir omöjliga..
En förutsättning är också att tävlingarna ska köras på dagens banor.
Låt fantasin flöda och glöm allt tjafsande om däck för en stund!
Var det Williams som för ett år sedan eller nåt visade en skiss på en betydligt mer optimal bil än dagens, med sex hjul etc...
Borde man dessutom inte ha kaross för att minska luftmotståndet, men det kan kanske dr ArselF1 svara på (om hans tarmar inte helt förtvinat vid det här laget...)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jo, Williams visade upp en design. Bland annat hade bilen dubbla bakhjul, hela bilen var formad som en vinge, väldigt små framvingar och ingen bakvinge som idag utan hela karossen slöt uppåt.
Tror de hade räknat ut att föraren var svaga länken i den bilen - ingen människa skulle ha klarat krafterna utan G-dräkter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Razor skrev:Och hur kul hade det varit att se på en sådan serie?
Det låter som om att utvecklingen skulle ta över igen och förnuftet segra.
Vore underbart med en sådan utveckling så att man slapp att se att F1 blev som vilken dussinvara som helst inom motorsporten. Det finns redan massor med sparbösseserier, de börjar bli så många att det är omöjligt att hålla reda på alla bokstavskombinationer.
Begränsa bredd, höjd, längd, vikt och slagvolym. Resten skall vara fritt fram för kreativt tänkande.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Razor skrev:Och hur kul hade det varit att se på en sådan serie?
Det låter som om att utvecklingen skulle ta över igen och förnuftet segra.
Vore underbart med en sådan utveckling så att man slapp att se att F1 blev som vilken dussinvara som helst inom motorsporten. Det finns redan massor med sparbösseserier, de börjar bli så många att det är omöjligt att hålla reda på alla bokstavskombinationer.
Begränsa bredd, höjd, längd, vikt och slagvolym. Resten skall vara fritt fram för kreativt tänkande.
Formel 1 ... formel ... smaka lite på ordet. Smaka lite på ordet reglemente ...
F1 har alltid varit en begränsad serie, där just det kreativa tänkandet har fått flöda fritt. Ett kreativt tänkande blir än viktigare när det finns ett reglemente att hålla sig till.
Helt fritt är det i sporter som tractor pulling. Hur kreativt är det med 6 stora drivande hjul och en helikoptermotor?
Just nu tycker jag visserligen att man begränsar lite för mycket i Formel 1, men helt fritt har Formel 1 aldrig varit. Det har alltid funnits ett strikt reglemente, och just det är det som har sållat ut designers och ingenjörer från varandra och lyft fram de bästa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Razor skrev:Och hur kul hade det varit att se på en sådan serie?
Det låter som om att utvecklingen skulle ta över igen och förnuftet segra.
Vore underbart med en sådan utveckling så att man slapp att se att F1 blev som vilken dussinvara som helst inom motorsporten. Det finns redan massor med sparbösseserier, de börjar bli så många att det är omöjligt att hålla reda på alla bokstavskombinationer.
Begränsa bredd, höjd, längd, vikt och slagvolym. Resten skall vara fritt fram för kreativt tänkande.
Formel 1 ... formel ... smaka lite på ordet. Smaka lite på ordet reglemente ...
F1 har alltid varit en begränsad serie, där just det kreativa tänkandet har fått flöda fritt. Ett kreativt tänkande blir än viktigare när det finns ett reglemente att hålla sig till.
Helt fritt är det i sporter som tractor pulling. Hur kreativt är det med 6 stora drivande hjul och en helikoptermotor?
Just nu tycker jag visserligen att man begränsar lite för mycket i Formel 1, men helt fritt har Formel 1 aldrig varit. Det har alltid funnits ett strikt reglemente, och just det är det som har sållat ut designers och ingenjörer från varandra och lyft fram de bästa.
Jag skrev just en lång lista på begränsningar.
Vikt, Bredd, Längd, Höjd och slagvolym. Det är massor med begränsningar redan.
Nu vill man begränsa budgetarna så att folk som inte har något i F1 att göra kan klamra sig kvar. (Minardi, Jordan) . Det är väl för f-n upp till stallen själva att spendera det man har råd med och testa så mycket man tycker att man behöver.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
vingstorlekar kommer att begränsas, det kommer att införas begränsningar för att inte farten ska skena iväg och därmed säkerheten sänkas o.s.v o.s.v.
I stort sett tycker jag det tekniska reglementet idag fungerar bra - det jag bland annat inte gillar är regeln om att det bara får vara en motortyp (V10 i år och V8 eller varvtalsbegränsade V10:or nästa år). Jag skulle helst se att de säger att det ska vara en 3-liters motor. Sen är det upp till stallen att köra med V4, V6, V8, V10, V12 eller vad de nu vill. V12-ljud vore fräckt att få höra igen
Kostnaderna är ett helt separat kapitel - jag tror inte de inblandade själv förstår hur de ska sänka kostnaderna. För även om man proppar bilarna fulla med enhetskomponenter så kommer stallen ändå att spendera alla de pengar de kan komma över. Stora stallen kommer därmed att lägga ner massa pengar ändå, och de små stallen kommer inte att kunna göra det. Så det blir lik förbannat ett gap, om så alla köper exakt likadana bilar. Även på en enhetsbil finns det så mycket att utveckla så jag tror inte det går att begränsa kostnaderna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Men nu var ju min fundering hur bilarna skulle se ut helt utan begränsningar!!! (förutom bredden då..).
Jag antar att det skulle vara väldigt lätt att bygga så pass snabba bilar att förarens förmåga att tåla G-krafter skulle bli den begränsande faktorn. Även med G-dräkt finns det ju en gräns..
Då är vi nästan överens, förstår inte vad du bråkar om!
Det där med att sänka farten på rätt ställe skall vi ändå lämna över åt förarna, tycker inte du också det? Dom flesta bilar har en hyffsat välfungerande bromspedal som sitter lätt åtkommlig för föraren, borde man inte lära dom hur den fungerar i stället för att reglementet skall tvinga fran lånsamma bilar?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
kanotisten skrev:Men nu var ju min fundering hur bilarna skulle se ut helt utan begränsningar!!! (förutom bredden då..).
Jag antar att det skulle vara väldigt lätt att bygga så pass snabba bilar att förarens förmåga att tåla G-krafter skulle bli den begränsande faktorn. Även med G-dräkt finns det ju en gräns..
Skulle inte det där lösa sig praktiskt ganska fort???
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Håller med om att vissa restriktioner är bra, men jag tycker att det är ett jävla chat hit och dit om förändringar som ska göras, snart så kommer väl varenda biltillverkare att vilja vara med i cirkusen eftersom det det ska vara "billigt" att köra Formel 1 Åt helvete fel om jag får säga det själv...och det får jag
Formel 1 ska vara värre än alla andra bilklasser annars kan man byta namn till Formel frågetecken eller något...
Crazy F1 skrev:Håller med om att vissa restriktioner är bra, men jag tycker att det är ett jävla chat hit och dit om förändringar som ska göras, snart så kommer väl varenda biltillverkare att vilja vara med i cirkusen eftersom det det ska vara "billigt" att köra Formel 1 Åt helvete fel om jag får säga det själv...och det får jag
Formel 1 ska vara värre än alla andra bilklasser annars kan man byta namn till Formel frågetecken eller något...
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Som några stall själv sagt, vi kan bygga bilarna så de åker runt utan förare, men hur många kommer och ser på loppen då? Det är klart, F1 står ju för spjutspetsteknologin inom motorsport, så man kan inte hindra utveckling. Dock är det så sjukt höga kostnader att nåt måste göras..