DC avslöjar allt!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

DC avslöjar allt!

Inlägg av EnzoF1 »

DC avslöjar i en intervju följande:

"Mclaren a mistake"

David Coulthard has revealed that he "sold out" by joining McLaren in 1996 and that he should never have left the Williams team that gave him his F1 breakthrough in 1994.

In an extraordinary sideswipe at his former team, Red Bull ace Coulthard told the Mail on Sunday that he made the wrong call by joining McLaren and that subsequent "wrong calls" while driving for the Woking outfit cost him the chance of a world title.

"I look back to 1996 and realise I made a big mistake by signing for McLaren," said DC.
"I sat on that grid for my first race and realised I'd sold out. I guess money meant a bit more to me back then than it does now, but you should never take payment over performance. It was a big mistake.

"That year Damon Hill won the title in the Williams. The following year Jacques Villeneuve did exactly the same thing. I can't help but assumed that if I'd stayed at Williams I, too, would have been world champion."

Coulthard also reckons that he was forever tainted by his controversial decision to allow Mika Hakkinen through into the lead to win in successive races at the end of 1997 and beginning of 1998.

The Scot claims he was coerced into moving over by the team's management, which allowed Hakkinen to record victories in the European and Australian Grands Prix, and that once he had relented, people's opinions of him changed from potential world champion to team player.

"My desire to do the right thing has cost me, to the detriment of my success and career," he told the newspaper. "I think about it a lot.

"I felt that if I didn’t comply I would be seriously compromising my future employment and position within the team. After the race (at Jerez in 1997) it's fair to say I had a heated discussion with [team boss] Ron Dennis.

"It happened again in the first race of 1998 in Australia. Mika went on to become world champion that year.

"That's two races I could and should have won. I think those decisions shaped people's opinions of me.

"I've had to live with them ever since and it's bugged me to this day."

Det finns vissa som envist hävdat att förbisläppningarna var gentlemens agreement, men detta bevisar ju allt vad jag sagt tidigare i frågan.
McLarens inställning till sportslighet har ju även visats i de senaste två loppen.

Man får hoppas de får ett kännbart straff idag!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Var inte Mika först in i första böj? :D

McLaren kör inte med stallorder, det har Jari sagt och då måste det vara så. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Var inte Mika först in i första böj? :D

McLaren kör inte med stallorder, det har Jari sagt och då måste det vara så. :D

Jo det har ju Jari sagt bergsäkert! :D

Skämt åsido, det framkommer mer och mer som att det är McLaren som sysslat mer med stallorder än vad Ferrari gjort och det är märkligt att det är Ferrari som får bära hundhuvudet. Kan det vara så att McLarensupportrarna är mindre objektiva än resten???? ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag vet inte hur det är med den saken. Jag tycker bara att Ron Dennis och hans team uppvisar alla tecken på att vara riktiga svin och dåliga förlorare. Hoppas på några decenniers kräftgång för dom så att de lär sig uppträda med lite värdighet. :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Jag vet inte hur det är med den saken. Jag tycker bara att Ron Dennis och hans team uppvisar alla tecken på att vara riktiga svin och dåliga förlorare. Hoppas på några decenniers kräftgång för dom så att de lär sig uppträda med lite värdighet. :D
Men det är ju vad jag alltid sagt. McLaren är det i särklass mest osympatiska stallet inom F1. De uppvisar verkligen gång på gång att de skiter i sporten. Men hyckleriet och dubbelmoralen är väl det värsta. Jag fattar inte hur man kan säga sig vara intresserad av motorsport och samtidigt sympatisera med McLaren. Jag misstänker att det oroliga läget idag helt skulle lätta om McLaren försvann ur bilden.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det där en ny intervju?

För Coulthards citat känns ingen . det där har han sagt tidigare vid många tillfällen.

Bland annat gjorde han sig av med IMG som managers efter McLaren-avtalet. Han kände att de på en rörlig ersättning såg mer till pengarna, än prestanda. Martin Brundle som är hans manager sedan dess har fast lön just för att han aldrig ska överväga ett sämre stall som erbjuder mer pengar i lön.

Så här med facit i hand gjorde DC ett misstag helt klart. Han kändes aldrig välkommen hos McLaren som annat än en hjälpreda. Med tanke på att Villeneuve och Hill vann titlar hos Williams, så hade Coulthard lätt blivit världsmästare där också.

Som gammalt Hill-fan är jag däremot lite glad att han gick till McLaren. För hade DC varit kvar hos Williams 1996 hade Hill aldrig vunnit VM det året - och frågan är om Villeneuve hade kommit till stallet året efter ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag tror nog Hill hade vunnit 1996 om än med liten marginal. 1997 hade Coulthard tagit titeln om nu allt annat gått som det gick.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Sami skrev:Jag tror nog Hill hade vunnit 1996 om än med liten marginal. 1997 hade Coulthard tagit titeln om nu allt annat gått som det gick.
Jag tror DC tagit titeln 98 i McLaren om han fått rejsa om det. 99 hade Schumi tagit den om han inte brutit benen.

Men detta är ju bara en massa OM. I verkligheten fick inte DC rejsa om det och istället fick Mika två titlar...

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Aha ok :zz:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Aha ok :zz:
Fortsätt du sova, det har du gjort de senaste 3-4 åren ändå. :D

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
Sami skrev:Aha ok :zz:
Fortsätt du sova, det har du gjort de senaste 3-4 åren ändå. :D
:D :D :D