Däcksugnar?
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön maj 22, 2005 22:46
- Ort: Lkpg
Däcksugnar?
Nu när allt däcksprat handlar om Michelin kanske detta har undgått en del av er?
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?PO_ID=33243
Antar att eventuella kommentarer kommer att vara färgade av var skribenterna har sina sympatier men ändå, bu eller bä?
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?PO_ID=33243
Antar att eventuella kommentarer kommer att vara färgade av var skribenterna har sina sympatier men ändå, bu eller bä?
/Kristian
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Morsning Kristian!
Du borde väl veta hur man läser ett reglemente ;)
Finns inget i reglementet som säger att man inte får stoppa in däck och värmefiltar i en box. Case closed. Ferrari har ju dessutom agerat som man ska i detta fallet genom att söka FIA:s godkännande innan man har börjat använda utrustningen. Teknikutveckling inom ramarna för reglementet. Fiffigt. Precis som det ska vara.
Tärnström
Du borde väl veta hur man läser ett reglemente ;)
Finns inget i reglementet som säger att man inte får stoppa in däck och värmefiltar i en box. Case closed. Ferrari har ju dessutom agerat som man ska i detta fallet genom att söka FIA:s godkännande innan man har börjat använda utrustningen. Teknikutveckling inom ramarna för reglementet. Fiffigt. Precis som det ska vara.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
GPWC skrev:Vilket i princip gör det till en ugn.Gösta skrev:Boxen värmer inte däcken utan bevarar endast den värme värmefilten generer.
Läs reglementet innan du utalar dig!
Där står att man endast får använda värmefiltar för att värma däcken. Det sägs inget om i hur stora / små utrymmen däcken får stoppas in i. I princip skulle ett välisolerat garage kunna betraktas som en ugn enligt ditt synsätt.
Detta är kreativitet som leder till utveckling. LYSANDE Ferrari.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Är det ett krav här innan man får säga något?Gösta skrev: Läs reglementet innan du utalar dig!
Visstserru, om man kan värma upp hela garaget rimligt uniformt så är det att betrakta som ugn. Kan kanske användas för att härda kolfiber eller i något annan användbart syfte.Där står att man endast får använda värmefiltar för att värma däcken. Det sägs inget om i hur stora / små utrymmen däcken får stoppas in i. I princip skulle ett välisolerat garage kunna betraktas som en ugn enligt ditt synsätt.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
GPWC skrev:Är det ett krav här innan man får säga något?Gösta skrev: Läs reglementet innan du utalar dig!
Visstserru, om man kan värma upp hela garaget rimligt uniformt så är det att betrakta som ugn. Kan kanske användas för att härda kolfiber eller i något annan användbart syfte.Där står att man endast får använda värmefiltar för att värma däcken. Det sägs inget om i hur stora / små utrymmen däcken får stoppas in i. I princip skulle ett välisolerat garage kunna betraktas som en ugn enligt ditt synsätt.
Det är ett ABSOLUT krav.
Här har du lite nyvunnen kunnskap.
§75 f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements.
Så, nu vet du att det absolut inte är fråga om någon ugn.
Däcksfiltarna är inte att betrakta som någon ugn, och inkapslingen är till för att konservera den värme filtarna genererar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det beror väl på hur man definerar "type of tyre heating":JTarnstrom skrev:Morsning Kristian!
Du borde väl veta hur man läser ett reglemente
Finns inget i reglementet som säger att man inte får stoppa in däck och värmefiltar i en box. Case closed. Ferrari har ju dessutom agerat som man ska i detta fallet genom att söka FIA:s godkännande innan man har börjat använda utrustningen. Teknikutveckling inom ramarna för reglementet. Fiffigt. Precis som det ska vara.
Tärnström
“The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements.”
Man kan ju även säga att värmen kommer ifrån ugnen, liksom man i en vanlig ugn kan säga att värmen kommer ifrån ungens inneslutande konstruktion, även om den ursprungliga värmekällan är några resistiva värmetrådar.
Men rent strikt kan man säkert tolka det som att det kommer ifrån filten, om man vill. Liksom McLarens diff var laglig med en strikt tolkning, men stred mot reglementets anda, eller hur det nu motiverades.
Tur att det inte var nåt GPWC-team som hade kommit på det där...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker det här påminner mycket om det sättet McLarens tredje bromspedal infördes och sen förbjöds - fast med den skillnaden att två röda bilar inte hade lyckats göra en sådan bromspedal själva...
Den pedalen godkändes också av FIA, både under design och tillverkningsfasen. Sen protesterade Ferrari, och FIA gjorde ett lappkast och förbjöd den. Var inte motiveringen att den stred mot reglementets anda (men inte mot reglementet)?
Den pedalen godkändes också av FIA, både under design och tillverkningsfasen. Sen protesterade Ferrari, och FIA gjorde ett lappkast och förbjöd den. Var inte motiveringen att den stred mot reglementets anda (men inte mot reglementet)?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Jasså det. Det läste jag förra veckan på en sajt som eg handlar om något helt annat. Och så får man läsa det först idag här....Gösta skrev:
Här har du lite nyvunnen kunnskap.
§75 f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements.
Om man inte kan bedöma hur något är direkt genom att kolla på prylen så kan man istället gå på att kolla på dess egenskaper för att få en klarare bild. Vad utmärker en ugn?Så, nu vet du att det absolut inte är fråga om någon ugn.
Däcksfiltarna är inte att betrakta som någon ugn, och inkapslingen är till för att konservera den värme filtarna genererar.
1. Den har ett hölje som förhindrar värmeutsläpp i rimlig mängd så att värmen inne i ugne blir mer homogen.
2. Den har en värmekälla som påverkar temperaturen innanför höljet.
På båda dessa punkter så är ovanstående metallåda att betrakta som en ugn.
"Om något ser ut som en hund, luktar som en hund och beter sig som en hund då är det troligen en hund!"
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
En ugn har en värmekälla avsedd för just den ugnen. I detta fall är värmekällan löstagbar och inte primärt avsedd för att kapslas in i en ugnsliknande pryl.GPWC skrev:Jasså det. Det läste jag förra veckan på en sajt som eg handlar om något helt annat. Och så får man läsa det först idag här....Gösta skrev:
Här har du lite nyvunnen kunnskap.
§75 f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements.
Om man inte kan bedöma hur något är direkt genom att kolla på prylen så kan man istället gå på att kolla på dess egenskaper för att få en klarare bild. Vad utmärker en ugn?Så, nu vet du att det absolut inte är fråga om någon ugn.
Däcksfiltarna är inte att betrakta som någon ugn, och inkapslingen är till för att konservera den värme filtarna genererar.
1. Den har ett hölje som förhindrar värmeutsläpp i rimlig mängd så att värmen inne i ugne blir mer homogen.
2. Den har en värmekälla som påverkar temperaturen innanför höljet.
På båda dessa punkter så är ovanstående metallåda att betrakta som en ugn.
"Om något ser ut som en hund, luktar som en hund och beter sig som en hund då är det troligen en hund!"
Du kan jämföra det med en termosflaska. En termosflaska genererar ingen egen värme utan konserverar existerande värme förorsakad av annan extern värmekälla.
När jag blir stallchef i Ferrari så skall jag inte anställa dig. Du är varken kreativ eller flexibel i din regeltolkning.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
... så är det antagligen en italiensk katt, och katter är tillåtnaGPWC skrev: "Om något ser ut som en hund, luktar som en hund och beter sig som en hund då är det troligen en hund!"
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Inte nödvändigtvis. Vedugnar bukar ha värmekällor som är flexibla nog att passa många olika ugnar.Gösta skrev: En ugn har en värmekälla avsedd för just den ugnen.
Jodå, jag är båda sakerna men inte just i det här falletNär jag blir stallchef i Ferrari så skall jag inte anställa dig. Du är varken kreativ eller flexibel i din regeltolkning.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön maj 22, 2005 22:46
- Ort: Lkpg
Jo, viss erfarenhet finns... Vet också att det alltid finns kreativa tolkningar på reglementen och att man oftast gör åt dom.JTarnstrom skrev:Morsning Kristian!
Du borde väl veta hur man läser ett reglemente
Just i denna fråga är jag inte helt insatt och inte har jag ork att gräva ner mig i den heller. Som tur är får man direkt ett knippe glasklara svar här på Forza
/Kristian
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Då kan du föreslå för dina gullegrisar Ron Dennis eller porrFlavio att dom skall skaffa sig vedugnar för att "hetta" upp sina värdelösa däck av högsta franska kvalité. Se bara till att dom eldar tillräckligt mycket så att röken från ugnen blir riktigt svart och tjock.GPWC skrev:Inte nödvändigtvis. Vedugnar bukar ha värmekällor som är flexibla nog att passa många olika ugnar.Gösta skrev: En ugn har en värmekälla avsedd för just den ugnen.
Jodå, jag är båda sakerna men inte just i det här falletNär jag blir stallchef i Ferrari så skall jag inte anställa dig. Du är varken kreativ eller flexibel i din regeltolkning.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Var vi inte ens överens om att ugnar inte var tillåtna? Och yttermera så behöver fina franska pneumatiques någon extravärme... bara kalla japanska puckar som behöver detGösta skrev: Då kan du föreslå för dina gullegrisar Ron Dennis eller porrFlavio att dom skall skaffa sig vedugnar för att "hetta" upp sina värdelösa däck av högsta franska kvalité. Se bara till att dom eldar tillräckligt mycket så att röken från ugnen blir riktigt svart och tjock.
Och jag skulle nog inte avslöja det för porrFlavio även om det skulle behövas. Fast jag tror nog att han själv skulle komma på om de behövde lite pizzaugnar!
Edit: Kom på att det sitter Japanska (delvis engelsktillverkade) puckar på min Franska kvalitetskärra.
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Läser man reglemetet så står det där att det enda tillåtna sättet att värma däcken, är med filtar som har en elektrisk slinga som värmekälla.
Att använda en passiv metallåda som innesluter det hela borde då vara OK, men att den också aktivt tillför värme borde ses som regelvidrigt.
En filt är inte en metallåda.
Att använda en passiv metallåda som innesluter det hela borde då vara OK, men att den också aktivt tillför värme borde ses som regelvidrigt.
En filt är inte en metallåda.
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
...eller rättare sagt - En metallåda är inte en filt.
The Autosport-Atlas website reports that the Maranello team has been using special wheel-heating boxes (rather than regular tyre blankets) in a bid to gain qualifying pace at recent grands prix.
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86