Diskussioner om vems fel detta är tråd...
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Förstår inte vad FIA klagar på. Michelindäcket var inte så bra på en kurva och tog sitt ansvar att säga till stallen att den var farlig att åka på och rekommenderade att inte göra det. Då försökte Michelin hitta en annan lösning på problemet för att det skulle bli en tävling men FIA ville inte ens lyssna...
Bara för att den inte klarade av en kurva så bra så gnäller så många om att F1 är död, haha...
Bara för att den inte klarade av en kurva så bra så gnäller så många om att F1 är död, haha...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
FIA klagar väl inte på Michelin utan på stallen. Michelin har gjort en miss men inte brutit mot några regler.Kuopio skrev:Förstår inte vad FIA klagar på. Michelindäcket var inte så bra på en kurva och tog sitt ansvar att säga till stallen att den var farlig att åka på och rekommenderade att inte göra det.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Michelin föreslog aldrig en lösning - de sa bara att däcken inte gick att köra i kurva 13 i höga hastigheter.Kuopio skrev:Förstår inte vad FIA klagar på. Michelindäcket var inte så bra på en kurva och tog sitt ansvar att säga till stallen att den var farlig att åka på och rekommenderade att inte göra det. Då försökte Michelin hitta en annan lösning på problemet för att det skulle bli en tävling men FIA ville inte ens lyssna...
Bara för att den inte klarade av en kurva så bra så gnäller så många om att F1 är död, haha...
Michelinstallen föreslog en chikan.
FIA sa att en chikan kan inte komma på fråga. Däremot gav FIA förslaget att
- övervaka hastigheten i kurva 13, och om Michelin ville bestraffa de som körde över säkerhetsmässig hastighet
- Michelinstallen kunde köra genom depån varje varv
- Michleinstallen hade möjlighet att gå i depå och byga skadade däck under loppet
- Michelibnstallen kunde köra på andra däck, men det innebär givetvis ett straff enligt reglementet.
Michelinstallen vägrade acceptera något av dessa förslag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, men FIA har kallat Michelin till ett separat möte, där de också begärt att Michelin ska ha med sig prover på samtliga de däck de har tillverkat i år. FIA vill bedömma om Michelin som däckstillverkare överhuvudtaget kan få tillåtas tillverka F1-däck ens resten av den här säsongen.
FIa ifrågasätter helt enkelt Michelins kompetens att kunna bygga säkra och acceptabla F1-däck.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=5662
FIa ifrågasätter helt enkelt Michelins kompetens att kunna bygga säkra och acceptabla F1-däck.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=5662
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, naturligtvis, annars är det ju rätt meningslöst.Nalle spik skrev:Det altenativet var väl kopplat till införande av chikanen, väl. Åtminstone tolkade jag Frank Williams kommentar så.LuckyStrike1 skrev:På vilket sätt blir däcken säkrare i kurva 13 av att det inte delas ut poäng?
Jag har också uppfattat det så att Michelin-stallen, enligt Frank Williams, skall ha föreslagit att de skulle köra tävlingen med chikan, men utan att Michelin-stallen skall få tillgodoräkna sig några poäng, så att Bridgestone-stallen inte skall drabbas av någon nackdel, förutom risken att ha en massa andra bilar svärmande runt sig och att de ev. inte var först i mål.
Men det kan ju även tolkas så att Michelin-stallen föreslagit att de skall köra tävlingen helt utan poängräkning och då hade inte ens Bridgestone-stallen fått någon poäng. Men det lär väl knappast Ferrari ha gått med på så det är inte en särskilt trovärdig tolkning.
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
`Nuff Said...!Cuscino skrev:Och nu kan tydligen FIA ställa till det för sig själva!
http://www.grandprix.com/ns/ns15083.html
I detta ljus framstår FIA som småpåvar eller varför inte som skolgårds-mobbare som blir inkallade till Rektorn...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, om de straffar någon för att de har tagit ett säkerhetsbaserat beslut och därmed uppmanar och mer eller mindre tvingar stallen att nästa gång strunta i säkerheten så kan nog FIA få på moppo. Spännande.Cuscino skrev:Och nu kan tydligen FIA ställa till det för sig själva!
http://www.grandprix.com/ns/ns15083.html
Angående böterna på 122 miljoner som skall betalas till publiken. Hur gör de vid ihållanda regn och ovallopp? Det måste ju ha hänt åtskilliga gånger att det inte kunnat genomföras tävlingar på ovaler. Vad hände efter CART:s TMS-skandal där de ställde in i sista stund p.g.a. klena förare? Vem fick betala det kalaset, om någon?
En sak de kan göra är ju att låta biljetterna vara giltiga även nästa år, så kanske de får någon publik då också, ifall det blir nåt nästa år.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Grand Prix Tours kommer att kreditera sina kunder.
"We want all of our guests to have a positive experience over the race weekend and until Sunday the weekend was perfect," said Grand Prix Tours president Barry Simpson. "Unfortunately the race itself was a tragedy for those who love Formula One.
"We feel our tour customers have been let down, therefore we will credit guests the full cost of their US GP grandstand tickets towards any future F1 tour we offer."
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag tvivlar starkt på att FIA är kompetenta att avgöra detta. Ingen komponent på en F1-bil är så komplex som däcken och inte ens tillverkarna själva vet allt om egenskaperna (som blev tydligt i helgen )LuckyStrike1 skrev:Ja, men FIA har kallat Michelin till ett separat möte, där de också begärt att Michelin ska ha med sig prover på samtliga de däck de har tillverkat i år. FIA vill bedömma om Michelin som däckstillverkare överhuvudtaget kan få tillåtas tillverka F1-däck ens resten av den här säsongen.
FIa ifrågasätter helt enkelt Michelins kompetens att kunna bygga säkra och acceptabla F1-däck.
Michelindäcken höll tydligen inte i den kurva där påfrestningen är högst - av alla banor man kör på under året. Absolut en jättemiss men att därför ifrågasätta kompetensen generellt är att gå litet väl långt.
Resonerar på det sättet kan man t.ex. fråga sig om McLaren har kompetens att bygga en säker bil. Kimis hjulupphängning kollapsade ju på Nürburgring pga vibrationer. Vibrationer orsakade av bromsplattor är inte helt ovanliga så borde inte bilen vara designad för att klara det?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är nog därför FIA har kallat in en oberoende expert, eller rättare sagt beordrat Michelin att presentera sina designer för en oberoende expert.Cuscino skrev: Jag tvivlar starkt på att FIA är kompetenta att avgöra detta. Ingen komponent på en F1-bil är så komplex som däcken och inte ens tillverkarna själva vet allt om egenskaperna (som blev tydligt i helgen )
Michelindäcken höll tydligen inte i den kurva där påfrestningen är högst - av alla banor man kör på under året. Absolut en jättemiss men att därför ifrågasätta kompetensen generellt är att gå litet väl långt.
Resonerar på det sättet kan man t.ex. fråga sig om McLaren har kompetens att bygga en säker bil. Kimis hjulupphängning kollapsade ju på Nürburgring pga vibrationer. Vibrationer orsakade av bromsplattor är inte helt ovanliga så borde inte bilen vara designad för att klara det?
Det hela tror jag bottnar i den maktkamp som pågår inom F1 och har börjat blossa upp de senaste par åren.
Som av en slump använder samtliga GPWC-stall Michleindäck. GPWC-stallen är i en maktkamp mot FIA/Ferrari/Bernie.
Max Mosley är en hal rackare, väl bevandrad i politiska spel och det här är hans stora chans att slå tillbaka med full kraft mot de som är emot nuvarande F1-makten. Därfär reagerar de så kraftigt - plus att de måste reagera kraftigt med tanke på den genanta imageförlusten F1 gick på i USA i söndags.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Intressant, och tycker jag, läsvärd redogörelse för vad som hände hela helgen på Indianapolis av en som var där på plats och i högsta grad deltog i diskussionerna kring en ev. lösning
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=5664
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=24926
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=5664
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=24926
Senast redigerad av LuckyStrike1 den ons jun 22, 2005 15:25, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Mycket intressant!LuckyStrike1 skrev:Intressant, och tycker jag, läsvärd redogörelse för vad som hände hela helgen på Indianapolis av en som var där på plats och i högsta grad deltog i diskussionerna kring en ev. lösning
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=24926
For the reasons previously outlined, it may take some considerable time, if ever, for this to be admitted, but there is no question in my mind that the farce that occurred on Sunday, June 19, 2005 at Indianapolis was the responsibility of the FIA President, Max Mosley, and compounded by the lack of support from Jean Todt.
Undrar vad Paul har får för reprisalier för detta? Det var i alla fall jäkligt modigt av honom att vara så frispråkig!
FIA har sej själv att skylla för fiaskot. Michelin klantade sej, men dom tillsammans med deras stall (och även äckelsten!) försökte få till loppet i någon form för publiken, fanses, tvtittarnas och sportens skull...
Formula Fiat är död, länge leve utbrytarserien!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Intressant!
FIAt anklagar stallen för följande:
The FIA have charged the team chiefs with:
- failing to ensure they had a supply of suitable tyres
- wrongfully refusing to allow their cars to start the race and/or
- wrongfully refusing to allow their cars to race subject to a speed restriction in one corner which was safe for suich tyres as they had and/or
- combined with other teams to make a demonstration damaging to the image of Formula One by pulling into the pits immediately before the start of the race.
Enligt Paul i länken ovanför:
After discussion with Bernie Ecclestone, it was agreed the Michelin teams would go to the grid, but were absolutely prevented from participating in the race because of the tyre situation.
Så Michelinstallen anklagas av FIA för att dom inte har kört racet som dom blivit förbjudna att ställa upp i av äckelsten...
Farsen fortsätter!
FIAt anklagar stallen för följande:
The FIA have charged the team chiefs with:
- failing to ensure they had a supply of suitable tyres
- wrongfully refusing to allow their cars to start the race and/or
- wrongfully refusing to allow their cars to race subject to a speed restriction in one corner which was safe for suich tyres as they had and/or
- combined with other teams to make a demonstration damaging to the image of Formula One by pulling into the pits immediately before the start of the race.
Enligt Paul i länken ovanför:
After discussion with Bernie Ecclestone, it was agreed the Michelin teams would go to the grid, but were absolutely prevented from participating in the race because of the tyre situation.
Så Michelinstallen anklagas av FIA för att dom inte har kört racet som dom blivit förbjudna att ställa upp i av äckelsten...
Farsen fortsätter!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Efter Pauls bråk i Melbourne i år har han inte blivit kallad till en enda av FIA:s officiella presskonferenser hittills i år.Mr T skrev: Undrar vad Paul har får för reprisalier för detta? Det var i alla fall jäkligt modigt av honom att vara så frispråkig!
Alla andra stallchefer har varit med minst en gång, de flesta två. Stoddart var med på lika många som alla andra ifjol men har i år inte blivit kallad till en enda.
Om man sätter sig uppemot Mosley får man repressalier. Det där är en av dem, och det är så F1 styrs.
Jag lägger inga värderingar i det - ännu.
Pauls brev om händelserna på Indy är väldigt intressant läsning.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=5664
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Det skulle vara kul om sådana här redogörelser om vad som pågår i kulisserna kom ut lite oftare!LuckyStrike1 skrev:Pauls brev om händelserna på Indy är väldigt intressant läsning.
Forza Motorsport kunde väl höra om han ställer upp som krönikör!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Stoddarts brev säger mycket mellan raderna och om man tycker att helgens fiasko var Michelins fel tänker man inte hela vägen.
En bra organisation hade löst detta problem. Michelin och nia team försökte lösa detta problem. Max Mosley ville inte lösa detta problem. Ferrari ville inte lösa detta problem.
Ferrari är numera ett team där 18 enkla poäng går före sportens framtid. Tragiskt att vissa här inte verkar fatta det.
En bra organisation hade löst detta problem. Michelin och nia team försökte lösa detta problem. Max Mosley ville inte lösa detta problem. Ferrari ville inte lösa detta problem.
Ferrari är numera ett team där 18 enkla poäng går före sportens framtid. Tragiskt att vissa här inte verkar fatta det.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
Det är helt klart Michelins fel och de stall som använder deras däck. Sedan försöker många inklusive Nigel Mansell att skylla på Ferrari eller FIA att man inte gick med på att bygga en extra chikan. Bridgstonestallen skulle med andra ord handikappas i sportens intresse!
Michelin hade gjort en dundertabbe och inte tagit med däck som håller. Jag hoppas de blir uteslutna från alla internationella tävlingar åtminstone 10 år framöver. De fick flera alternativ att klara sig ur knipan med hedern i behåll men de tog inte det. De hade vunnit alla lopp dittils i år och ledde VM stort, nog kunde de bjudit till lite när man gjort bort sig så totalt.
Min undran är bara hur mycket själva Michelinstallen är skyldiga och vad de hoppades på genom att köra in i depån efter formationsvarvet. Det de gjorde är minst i klass med BAR's fusk med bränsletankarna. Ska de uteslutas från 2 tävlingar så blir det några fler sexbilslopp eller blir det böter och poängavdrag så lär en del stall/förare hamna på minus... man kan nästan utgå ifrån att Michael och Ferrari leder VM igen...
Michelin hade gjort en dundertabbe och inte tagit med däck som håller. Jag hoppas de blir uteslutna från alla internationella tävlingar åtminstone 10 år framöver. De fick flera alternativ att klara sig ur knipan med hedern i behåll men de tog inte det. De hade vunnit alla lopp dittils i år och ledde VM stort, nog kunde de bjudit till lite när man gjort bort sig så totalt.
Min undran är bara hur mycket själva Michelinstallen är skyldiga och vad de hoppades på genom att köra in i depån efter formationsvarvet. Det de gjorde är minst i klass med BAR's fusk med bränsletankarna. Ska de uteslutas från 2 tävlingar så blir det några fler sexbilslopp eller blir det böter och poängavdrag så lär en del stall/förare hamna på minus... man kan nästan utgå ifrån att Michael och Ferrari leder VM igen...
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Läs länken som LS lade ut på denna tråd!Zolti skrev:Min undran är bara hur mycket själva Michelinstallen är skyldiga och vad de hoppades på genom att köra in i depån efter formationsvarvet.
"After discussion with Bernie Ecclestone, it was agreed the Michelin teams would go to the grid, but were absolutely prevented from participating in the race because of the tyre situation."
Dom fick inte köra!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
El Scorcho skrev:Stoddarts brev säger mycket mellan raderna och om man tycker att helgens fiasko var Michelins fel tänker man inte hela vägen.
En bra organisation hade löst detta problem. Michelin och nia team försökte lösa detta problem. Max Mosley ville inte lösa detta problem. Ferrari ville inte lösa detta problem.
Ferrari är numera ett team där 18 enkla poäng går före sportens framtid. Tragiskt att vissa här inte verkar fatta det.
Michelinstallen fick flera alternativ men det godtogs inte för Michelinfolket ville att även Bridgstonefolket skulle drabbas. Om några stall glömmer bakvingen hemma, ska alla andra också plocka av dem? Det här var det fegaste och uslaste jag någonsin hört talas om inom motorsporten.
-
- Inlägg: 431
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Michelin och deras stall kom med flera alternativ som inte accepterades av Mosley eller Todt.Zolti skrev: Michelinstallen fick flera alternativ men det godtogs inte för Michelinfolket ville att även Bridgstonefolket skulle drabbas. Om några stall glömmer bakvingen hemma, ska alla andra också plocka av dem? Det här var det fegaste och uslaste jag någonsin hört talas om inom motorsporten.
Dom till och med föreslog att dom skulle köra utan FIAts inblandning, dvs utan att få poäng bara för att det skulle bli någon form av race så att alla åskådare skulle få någon form av valuta för sina pengar.
LÄS VAD PAUL HAR SKRIVIT I LS LÄNK OVANFÖR!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Från Paul Stoddarts brev, div urklipp.Zolti skrev:
Michelinstallen fick flera alternativ men det godtogs inte för Michelinfolket ville att även Bridgstonefolket skulle drabbas. Om några stall glömmer bakvingen hemma, ska alla andra också plocka av dem? Det här var det fegaste och uslaste jag någonsin hört talas om inom motorsporten.
Michelin jobbade intensivt för att lösa men fick inte fram en lösning som inte krävde andra stalls och FIA:s godkännande:
Chikanförslaget - enligt Michelinstallen det säkraste alternativet. Att sakta ner 14 av 20 bilar i en högfartskurva låter ju också lite farligt?Much background information was provided as to the enormous efforts that Michelin, with support from its teams, had undertaken in the preceding 48 hours to try and resolve the problem, but it was clear that all those efforts had failed to produce a suitable solution that wouldn't involve support from the non-Michelin teams, and ultimately, the FIA.
Man pratade med banägare, men Mosley höll sig undan:What was requested of the Bridgestone teams was to allow a chicane to be constructed at Turn 13, which would then allow Michelin to advise their teams that, in their opinion, the tyres would be able to complete the race distance. It was made very clear that this was the only viable option available, as previous suggestions from the FIA, such as speed-limiting the Michelin cars through Turn 13, could, and probably would, give rise to a monumental accident. This idea, as well as one concerning the possibility of pit stops every 10 laps, were dismissed, and discussion returned to the only sensible solution – a chicane.
Mosley hotade med att ställa in hela loppet om chikan ens diskuterades:During this discussion, a technical representative with specific knowledge of the Indianapolis circuit, together with representatives from IMS, were tasked with preparing the design of a chicane, and Bernie Ecclestone agreed to speak with the one Team Principal not present, Mr Todt, and to inform the FIA President, Max Mosley, who was not present at Indianapolis, of the planned solution to allow the successful running of the US Grand Prix.
Förslag från Michelinstall om antingen lopp utom tävlan eller ett lopp där endast Michelinstall ska använda chikanen. Sistnämda drabbar inte Bridgestonestallen:At approximately 1055 hrs, Bernie informed us that not only would Mr Todt not agree, stating that it was not a Ferrari problem, but an FIA and a Michelin problem, but also Mr Mosley had stated that if any attempts were made to alter the circuit, he would cancel the Grand Prix forthwith.
diskussioner om att hålla ett lopp utom FIA:s arrangemang och mästerskap:By this time, the nine teams had discussed running a non-championship race, or a race in which the Michelin teams could not score points, and even a race whereby only the Michelin teams used the new chicane, and indeed, every other possible option that would allow 20 cars to participate
Mosley hotar bara inte dra in loppet utan hotar att dra in samtliga FIA-arrangemang i USA!!!By now, most present felt the only option was to install the chicane and race, if necessary, without Ferrari, but with 18 cars, in what would undoubtedly be a non-championship race. We discussed with Bernie the effects of the FIA withdrawing its staff, and agreed among ourselves a Race Director, a Safety Car driver, and other essential positions, and all agreed that, under the circumstances, what was of paramount importance was that the race must go ahead. All further agreed that since we would most likely be denied FIA facilities, such as scales and post-race scrutineering, every competitor would instruct his team and drivers to conduct themselves in the spirit of providing an entertaining race for the good of Formula One.
Bernie gav inte Michelinstallen att t ävla utan beordrade dem i depå efter formationsvarvet:To my total disgust, it was stated that Mosley had informed Mr Martin, the FIA's most senior representative in the USA, that if any kind of non-championship race was run, or any alteration made to the circuit, the US Grand Prix, and indeed, all FIA-regulated motorsport in the US, would be under threat – again, exactly the same tactic that was used in threatening the Australian Grand Prix and Australian motorsport in March of this year.
Mosley verkar ha skaffat sig en del fiender:After discussion with Bernie Ecclestone, it was agreed the Michelin teams would go to the grid, but were absolutely prevented from participating in the race because of the tyre situation.
Mosley framstår här inte som en person som ville hitta en lösning?It is important for people to realise that Minardi, the seven Michelin teams, Bernie Ecclestone, and the promoters did not agree with Mr Mosley's tactics.
Jag tycker det är svårt att se saken som svart-vit med exakt bestämda åsikter om vem som har rätt och vem som har fel. Det enda jag tror alla kan enas om är att Michelin tabbade sig och gjorde fel däck.Far more importantly, however, Mosley refused to accept any of the solutions offered, and that refusal was, I believe, politically motivated.
Är du fortfarande lika bestämd? Jag är det inte, som från början hade åsikten att allt ansvar låg på Michelin och dess stall. Nu är jag nog mer benägen att lägga 50% av ansvaret på FIA. De, Max Mosley, var de enda som hade makten att genomföra ett lopp. De enda ...[/b]
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag anser att alla inblandade i F1 bär ett stort ansvar för det inträffade. Det är fel att peka ut en enda eller bara vissa, utan alla i F1 hade ett ansvar för att det inte blev ett lopp.
Jag kan inte tänka mig någon annan motortävling eller racingserie som i en liknadne situation så fullkomligt misslyckats hitta en kompromiss på det här sättet.
En kompromiss är inte svår om bara viljan finns. Finns inte viljan till en kompromiss är den däremot omöjlig, då går den aldrig att få fram.
Men alla har ett ansvar:
Michelin - för att fullkomligt misslyckas med ett däck.
Michelinstallen - för att inte visa tillräcklig vilja att hitta en kompromiss. De höll för hårt fast vid sina egna chanser i loppet, och att inte se för dumma ut.
FIA - för att helt vägra diskutera något som helst annat än sina egna förslag som inte var realistiska
Max Mosley - för att inte ens vara på plats, och totalt vägra att diskutera något som helst. Den största ovilja till att kompromissa fanns här - dessutom verkar han ha kommit med hot som utesluter alla former av samtal och diskussioner.
Ferrari - för att inte visa minsta intresse för något som helst annat än dem själva. De är en stor del av F1 som många inkl. mig hävdar och viktiga för F1. Jag anser att med det kommer också ett större ansvar. Det ansvaret tar Ferrari sällan.
Jordan & Minardi - som trots allt ställde upp i det farsartade loppet. Hade de vägrat, och stått kvar på Michelinstallens sida, hade en lösning tvingats fram.
Bernie - som har så stor makt i F1 ... sägs det. Men som fullkomligt misslyckades vara den medlare han måste kunna vara i sådana här situationer. Och kalla till möte för att diskutera nästa års kalender och kvalstartegi när det är här i full blom ...?????
Banarrangören IMS - varför var de så tysta? Varför sades inget till publiken? Varför har man fortfarande inte brutit kontraktet med F1?
Alla dessa bär ett ansvar för att det som skedde skedde. Sen kan man diskutera i all oändlighet om vem som har det största ansvaret o.s.v.
Men jag är fullkomligt övertygad om att hade bara viljan funnits till en lösning hade vi inte sett farsen i söndags. Även ur de värsta situationerna kan man finna något gott om man bara vill.
I söndags ville inte Formel 1 det - och det är på sitt vis symboliskt för hur fullkomligt obenägna Formel 1 är inför oväntade situationer inte täckta av ett regelverk. Alla situationer går inte att täcka in i ett regelverk, det finns saker man aldrig kan förutse och täcka in. Det är i dessa situationer det krävs samarbetsförmåga, vilja, lyhördhet och flexibilitet.
Jag kan inte tänka mig någon annan motortävling eller racingserie som i en liknadne situation så fullkomligt misslyckats hitta en kompromiss på det här sättet.
En kompromiss är inte svår om bara viljan finns. Finns inte viljan till en kompromiss är den däremot omöjlig, då går den aldrig att få fram.
Men alla har ett ansvar:
Michelin - för att fullkomligt misslyckas med ett däck.
Michelinstallen - för att inte visa tillräcklig vilja att hitta en kompromiss. De höll för hårt fast vid sina egna chanser i loppet, och att inte se för dumma ut.
FIA - för att helt vägra diskutera något som helst annat än sina egna förslag som inte var realistiska
Max Mosley - för att inte ens vara på plats, och totalt vägra att diskutera något som helst. Den största ovilja till att kompromissa fanns här - dessutom verkar han ha kommit med hot som utesluter alla former av samtal och diskussioner.
Ferrari - för att inte visa minsta intresse för något som helst annat än dem själva. De är en stor del av F1 som många inkl. mig hävdar och viktiga för F1. Jag anser att med det kommer också ett större ansvar. Det ansvaret tar Ferrari sällan.
Jordan & Minardi - som trots allt ställde upp i det farsartade loppet. Hade de vägrat, och stått kvar på Michelinstallens sida, hade en lösning tvingats fram.
Bernie - som har så stor makt i F1 ... sägs det. Men som fullkomligt misslyckades vara den medlare han måste kunna vara i sådana här situationer. Och kalla till möte för att diskutera nästa års kalender och kvalstartegi när det är här i full blom ...?????
Banarrangören IMS - varför var de så tysta? Varför sades inget till publiken? Varför har man fortfarande inte brutit kontraktet med F1?
Alla dessa bär ett ansvar för att det som skedde skedde. Sen kan man diskutera i all oändlighet om vem som har det största ansvaret o.s.v.
Men jag är fullkomligt övertygad om att hade bara viljan funnits till en lösning hade vi inte sett farsen i söndags. Även ur de värsta situationerna kan man finna något gott om man bara vill.
I söndags ville inte Formel 1 det - och det är på sitt vis symboliskt för hur fullkomligt obenägna Formel 1 är inför oväntade situationer inte täckta av ett regelverk. Alla situationer går inte att täcka in i ett regelverk, det finns saker man aldrig kan förutse och täcka in. Det är i dessa situationer det krävs samarbetsförmåga, vilja, lyhördhet och flexibilitet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Far more importantly, however, Mosley refused to accept any of the solutions offered, and that refusal was, I believe, politically motivated.
Jag är av samma åsikt. Jag trodde från början att det var en bojkott av Michelin eller deras stall...Jag tycker det är svårt att se saken som svart-vit med exakt bestämda åsikter om vem som har rätt och vem som har fel. Det enda jag tror alla kan enas om är att Michelin tabbade sig och gjorde fel däck.
Är du fortfarande lika bestämd? Jag är det inte, som från början hade åsikten att allt ansvar låg på Michelin och dess stall. Nu är jag nog mer benägen att lägga 50% av ansvaret på FIA. De, Max Mosley, var de enda som hade makten att genomföra ett lopp. De enda ...
I och för sej så läggar jag nu mer än 50% ansvaret för fiaskot på FIA...
Jag undrar vad Paul menar med att han tror att Mosley beslut skulle vara politiskt motiverat?
Helt osökt kommer jag att tänka på Fiat...
Låter det som en ny konspirationsteori?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Han tänker nog på den maktkamp som pågår just nu i F1 mellan GPWC-stallen (som av en händelse alla kör på Michelin) och FIA/Bernie/Ferrari.Mr T skrev:Jag undrar vad Paul menar med att han tror att Mosley beslut skulle vara politiskt motiverat?
Efterspelet av det här har och kommer att ha väldigt lite med själva sakfrågan - farliga Michelindäck - att göra.
Det här var Mosleys chans att riktigt ordentligt tvåla till de stallen, och få dem i ett skruvstäd. Men det är en farlig balansgång som bygger på hur pass förberedda GPWC är på en utbrytarserie.
Om det bara är ett hot, så har Mosley dem precis vad han vill ha dem. De kommer inte att ha något annat väl än att gå med på nya relativt oförändrade Concorde-avtal och nya reglementen.
Om de däremot är väl förberedda på att göra något eget - då kan det här vara början på droppen som får dem att lämna F1. Kvar är då endast Ferrari samt ev. Jordan och Red Bull.
Det här kommer att ha mindre och mindre med däck att göra, och mer och mer med politisk maktkamp i F1 att göra. Och en sådan riskerar bara att förstöra sporten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
Mr T skrev:Läs länken som LS lade ut på denna tråd!Zolti skrev:Min undran är bara hur mycket själva Michelinstallen är skyldiga och vad de hoppades på genom att köra in i depån efter formationsvarvet.
"After discussion with Bernie Ecclestone, it was agreed the Michelin teams would go to the grid, but were absolutely prevented from participating in the race because of the tyre situation."
Dom fick inte köra!
Det är mycket politik i det här - Berni mot Michelinstallen (utbrytarna) FIA mot alla. Man må tycka vad man vill om Max men reglerna måste följas. För Minardi och Jordan kunde det kvitta för de slåss inte om något mästerskap men Ferrari har helt rätt, det är inte de som sätter upp reglerna. Ska man plötsligt ändra reglerna för att Michelin har klantat sig? Varför får inte Bridgstonestallen köra ett extra uppvärmningsvarv inför kvalet då? Ska reglerna ändras inför varje lopp beroende på om majoriteten av stallen tycker si eller så? Att Stoddart tycker att Ferrari borde ställt upp på ett uppvisningslopp är förståeligt, han har liksom inte mycket att förlora ändå. Toppstallen är inte F1 för välgörenhet, de vill vinna. Om några stall kommer med fel utrustning till en tävling ska inte de som gjort hemläxan straffas, för då kan man lika gärna lägga ner mästerskapet för vilka vill egentligen delta på de villkoren.
Fortsättningen lär i varje fall bli interesant, den mest händelserika säsongen på länge kan ju sluta precis hur som helst, tom att hela serien upplöses för vad händer om Forza-motorsports källa har rätt om att Michelin kastas ur...
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: ons feb 16, 2005 20:00
- Ort: Norr om Tjockhult
Självklart är Michelin orsaken till att problemet uppstod, men likt många situationer i både stort och smått tvingas vi till åtgärder för att hantera oönskade situationer och försöka göra det bästa av dem. FIA har uppenbarligen inte velat göra någonting anant än att hävda sin rätt att peka på ingångna avtal.
Lite som att tänka sig England sitta med 38 års fredsfördrag med Hitler och kräva att det efterlevs isf att planera vem man ska alliera sig med för att kunnna slänga fascistpacket från jordens yta. De hade också ett avtal, men tack och lov tog en handlingens man (WC) över.
.........fast F1 är ju bara underhållning (lyssna FIA: underhållning!) - inte förutsättningen för planetens framtid.
Lite som att tänka sig England sitta med 38 års fredsfördrag med Hitler och kräva att det efterlevs isf att planera vem man ska alliera sig med för att kunnna slänga fascistpacket från jordens yta. De hade också ett avtal, men tack och lov tog en handlingens man (WC) över.
.........fast F1 är ju bara underhållning (lyssna FIA: underhållning!) - inte förutsättningen för planetens framtid.
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Jag tror också att själva sakfrågan försvann i depåinfarten i söndags...LuckyStrike1 skrev:Han tänker nog på den maktkamp som pågår just nu i F1 mellan GPWC-stallen (som av en händelse alla kör på Michelin) och FIA/Bernie/Ferrari.Mr T skrev:Jag undrar vad Paul menar med att han tror att Mosley beslut skulle vara politiskt motiverat?
Efterspelet av det här har och kommer att ha väldigt lite med själva sakfrågan - farliga Michelindäck - att göra.
Det här var Mosleys chans att riktigt ordentligt tvåla till de stallen, och få dem i ett skruvstäd. Men det är en farlig balansgång som bygger på hur pass förberedda GPWC är på en utbrytarserie.
Om det bara är ett hot, så har Mosley dem precis vad han vill ha dem. De kommer inte att ha något annat väl än att gå med på nya relativt oförändrade Concorde-avtal och nya reglementen.
Om de däremot är väl förberedda på att göra något eget - då kan det här vara början på droppen som får dem att lämna F1. Kvar är då endast Ferrari samt ev. Jordan och Red Bull.
Det här kommer att ha mindre och mindre med däck att göra, och mer och mer med politisk maktkamp i F1 att göra. Och en sådan riskerar bara att förstöra sporten.
Menar du att Mosley skulle köra med taktiken "Ni ska vet hut!" så länge ni har concordavtalet? Han lyckades ju visa sin makt...
Vad gäller GPWC så tror jag att motivationen är på topp för att köra igång den. Frågan är väl precis som du skriver om dom är väl förberedda för den...
Från GPWC:s hemsida!
"The project team is preparing the ground for a Grand Prix racing series that will maintain the strengths of Formula One, while eliminating its weaknesses. Accordingly, the New Series will be built around the interests of the sport's key stakeholders - the public, the teams, circuit owners and other core partners."
Det låter bra!!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Gillar Pauls uttömmande brev. Den stöder min version av händelserna och lägger mycket rättmätigt en skopa skit över Max Mesig, som nu spelat färdigt i den här divisionen.
Att han och Todt var fikapolare visste jag, men inte att de kunde skita i ett helt VM-lopp. Så många är det inte per år och det berör några hundra millioner människor trots allt varje gång.
Fy FIA, Fy Max Mosig och fy Michelin för att ni inte hade rätt däck med er. När det gäller F1-teknologi är det dock väldigt lätt att skit händer, men då kan hela familjen hjälpas åt att ändå få till ett race. Precis som i brasilien 2003.
Att han och Todt var fikapolare visste jag, men inte att de kunde skita i ett helt VM-lopp. Så många är det inte per år och det berör några hundra millioner människor trots allt varje gång.
Fy FIA, Fy Max Mosig och fy Michelin för att ni inte hade rätt däck med er. När det gäller F1-teknologi är det dock väldigt lätt att skit händer, men då kan hela familjen hjälpas åt att ändå få till ett race. Precis som i brasilien 2003.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Nalle spik skrev:Självklart är Michelin orsaken till att problemet uppstod, men likt många situationer i både stort och smått tvingas vi till åtgärder för att hantera oönskade situationer och försöka göra det bästa av dem. FIA har uppenbarligen inte velat göra någonting anant än att hävda sin rätt att peka på ingångna avtal.
Lite som att tänka sig England sitta med 38 års fredsfördrag med Hitler och kräva att det efterlevs isf att planera vem man ska alliera sig med för att kunnna slänga fascistpacket från jordens yta. De hade också ett avtal, men tack och lov tog en handlingens man (WC) över.
.........fast F1 är ju bara underhållning (lyssna FIA: underhållning!) - inte förutsättningen för planetens framtid.
Det var ju också en liknelse!
Vem som skulle motsvara Hitler i den den här frågan är väl ganska självskrivet. Vem som blir att motsvara Churchill visar sej väl med tiden...
Det måste ju bli ett slut på farsen!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
LuckyStrike1 skrev:Från Paul Stoddarts brev, div urklipp.Zolti skrev:
Michelinstallen fick flera alternativ men det godtogs inte för Michelinfolket ville att även Bridgstonefolket skulle drabbas. Om några stall glömmer bakvingen hemma, ska alla andra också plocka av dem? Det här var det fegaste och uslaste jag någonsin hört talas om inom motorsporten.
Michelin jobbade intensivt för att lösa men fick inte fram en lösning som inte krävde andra stalls och FIA:s godkännande:
Chikanförslaget - enligt Michelinstallen det säkraste alternativet. Att sakta ner 14 av 20 bilar i en högfartskurva låter ju också lite farligt?Much background information was provided as to the enormous efforts that Michelin, with support from its teams, had undertaken in the preceding 48 hours to try and resolve the problem, but it was clear that all those efforts had failed to produce a suitable solution that wouldn't involve support from the non-Michelin teams, and ultimately, the FIA.
Man pratade med banägare, men Mosley höll sig undan:What was requested of the Bridgestone teams was to allow a chicane to be constructed at Turn 13, which would then allow Michelin to advise their teams that, in their opinion, the tyres would be able to complete the race distance. It was made very clear that this was the only viable option available, as previous suggestions from the FIA, such as speed-limiting the Michelin cars through Turn 13, could, and probably would, give rise to a monumental accident. This idea, as well as one concerning the possibility of pit stops every 10 laps, were dismissed, and discussion returned to the only sensible solution – a chicane.
Mosley hotade med att ställa in hela loppet om chikan ens diskuterades:During this discussion, a technical representative with specific knowledge of the Indianapolis circuit, together with representatives from IMS, were tasked with preparing the design of a chicane, and Bernie Ecclestone agreed to speak with the one Team Principal not present, Mr Todt, and to inform the FIA President, Max Mosley, who was not present at Indianapolis, of the planned solution to allow the successful running of the US Grand Prix.
Förslag från Michelinstall om antingen lopp utom tävlan eller ett lopp där endast Michelinstall ska använda chikanen. Sistnämda drabbar inte Bridgestonestallen:At approximately 1055 hrs, Bernie informed us that not only would Mr Todt not agree, stating that it was not a Ferrari problem, but an FIA and a Michelin problem, but also Mr Mosley had stated that if any attempts were made to alter the circuit, he would cancel the Grand Prix forthwith.
diskussioner om att hålla ett lopp utom FIA:s arrangemang och mästerskap:By this time, the nine teams had discussed running a non-championship race, or a race in which the Michelin teams could not score points, and even a race whereby only the Michelin teams used the new chicane, and indeed, every other possible option that would allow 20 cars to participate
Mosley hotar bara inte dra in loppet utan hotar att dra in samtliga FIA-arrangemang i USA!!!By now, most present felt the only option was to install the chicane and race, if necessary, without Ferrari, but with 18 cars, in what would undoubtedly be a non-championship race. We discussed with Bernie the effects of the FIA withdrawing its staff, and agreed among ourselves a Race Director, a Safety Car driver, and other essential positions, and all agreed that, under the circumstances, what was of paramount importance was that the race must go ahead. All further agreed that since we would most likely be denied FIA facilities, such as scales and post-race scrutineering, every competitor would instruct his team and drivers to conduct themselves in the spirit of providing an entertaining race for the good of Formula One.
Bernie gav inte Michelinstallen att t ävla utan beordrade dem i depå efter formationsvarvet:To my total disgust, it was stated that Mosley had informed Mr Martin, the FIA's most senior representative in the USA, that if any kind of non-championship race was run, or any alteration made to the circuit, the US Grand Prix, and indeed, all FIA-regulated motorsport in the US, would be under threat – again, exactly the same tactic that was used in threatening the Australian Grand Prix and Australian motorsport in March of this year.
Mosley verkar ha skaffat sig en del fiender:After discussion with Bernie Ecclestone, it was agreed the Michelin teams would go to the grid, but were absolutely prevented from participating in the race because of the tyre situation.
Mosley framstår här inte som en person som ville hitta en lösning?It is important for people to realise that Minardi, the seven Michelin teams, Bernie Ecclestone, and the promoters did not agree with Mr Mosley's tactics.
Jag tycker det är svårt att se saken som svart-vit med exakt bestämda åsikter om vem som har rätt och vem som har fel. Det enda jag tror alla kan enas om är att Michelin tabbade sig och gjorde fel däck.Far more importantly, however, Mosley refused to accept any of the solutions offered, and that refusal was, I believe, politically motivated.
Är du fortfarande lika bestämd? Jag är det inte, som från början hade åsikten att allt ansvar låg på Michelin och dess stall. Nu är jag nog mer benägen att lägga 50% av ansvaret på FIA. De, Max Mosley, var de enda som hade makten att genomföra ett lopp. De enda ...[/b]
Jag ser att du har börjat verifiera min viewtopic.php?t=4297&start=0&postdays=0 ... highlight=
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vem vill slå vad om att denne expert varit och fikat i Maranello innan han återgår till sitt vanliga jobb?Det är nog därför FIA har kallat in en oberoende expert, eller rättare sagt beordrat Michelin att presentera sina designer för en oberoende expert.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag fattar fortfarande inte (om det stämmer) varför Michelin bara hade med sig en typ av däck? Varför sa teamen inte att de ville två uppsättningar som de är skyldiga att ha?
Man undrar ju också hur en eventuell chikan på den räfflade beläggningen skulle slita på däcken när de bromsar och svänger vänster/höger.
Hade det fungerat som en osthyvel? Hur många varv hade däcken klarat ?
Man undrar ju också hur en eventuell chikan på den räfflade beläggningen skulle slita på däcken när de bromsar och svänger vänster/höger.
Hade det fungerat som en osthyvel? Hur många varv hade däcken klarat ?
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Som jag förstått det hela så var det inte det nötande slitaget som var problemet med M-däcken.Bernie skrev:Man undrar ju också hur en eventuell chikan på den räfflade beläggningen skulle slita på däcken när de bromsar och svänger vänster/höger.
Hade det fungerat som en osthyvel? Hur många varv hade däcken klarat ?
Problemet var att däcken inte tålde det höga radiella trycket från banan som den hårda doseringen tillför, däcksidan var helt enkelt för mjuk.
Man kan likna detta vid att pressa ihop en ballong tills den spricker.
Att skära av kurva 13 med en chikan hade sänkt hastigheten och därmed den extrema belastningen på däcken.
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Att bygga en chikan utan alla inspektioner osv som FIA har kom inte på fråga. Av samma anledning som Michelin inte ville köra på sina däck där av risk för olycka (i USA) så ville FIA inte det av samma anledning. Om det hade hänt något i chikanen så hade FIA kunnat bli stämda för mångmiljonbelopp för att de inte följt sina egna regler.
FIA gav dem förslag som de kunde välja mellan. Jag förstår helt och fullt att Michelin och stallen själva inte var intresserade av att visa upp sina bilar när de går 100 km/h saktare än Bridgestone-bilarna. MEN..det är deras eget FEL!!!!
Jag tycker vi alla kan vara överens om att det inte gick att köra ett lopp under de omständigheterna. Så FIA:s förslag var de riktiga!
Att ni blandar in Ferrari i detta är rent ut sagt patetiskt för de har ingenting med det hela att göra. Självklart har de sina åsikter om allting men i slutänden så är det FIA som bestämmer och det var just var de sa med.
Paul S...han lider bara av mindervärdeskomplex.
FIA gav dem förslag som de kunde välja mellan. Jag förstår helt och fullt att Michelin och stallen själva inte var intresserade av att visa upp sina bilar när de går 100 km/h saktare än Bridgestone-bilarna. MEN..det är deras eget FEL!!!!
Jag tycker vi alla kan vara överens om att det inte gick att köra ett lopp under de omständigheterna. Så FIA:s förslag var de riktiga!
Att ni blandar in Ferrari i detta är rent ut sagt patetiskt för de har ingenting med det hela att göra. Självklart har de sina åsikter om allting men i slutänden så är det FIA som bestämmer och det var just var de sa med.
Paul S...han lider bara av mindervärdeskomplex.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Förresten...
Jag såg någon post här om Kimis lilla olycka. Jag kan faktiskt inte komma ihåg en ENDA gång när ett däck har gått sönder för att någon har gjort en flatspot på sina däck. Så..helt klart är det något fel. Och med det menar jag att mer marginaler behövs och jag hoppas FIA kommer göra allting för att infria detta. Jag har alltid tyckt att flera däcksleverantörer i F1 är av ondo och jag hoppas en av dem försvinner. Det är inte ur däcken prestandan skall tas utan av resten av bilen tycker jag.
Jag såg någon post här om Kimis lilla olycka. Jag kan faktiskt inte komma ihåg en ENDA gång när ett däck har gått sönder för att någon har gjort en flatspot på sina däck. Så..helt klart är det något fel. Och med det menar jag att mer marginaler behövs och jag hoppas FIA kommer göra allting för att infria detta. Jag har alltid tyckt att flera däcksleverantörer i F1 är av ondo och jag hoppas en av dem försvinner. Det är inte ur däcken prestandan skall tas utan av resten av bilen tycker jag.
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
Zolti.
Det kunde aldrig bevisas att de varit lättare under loppet.
Det de blev avstängda för var att de ljög när de blev tillfrågade om bilen var tom på bränsle, vilket också är en tolkningsfråga då Bar enligt vissa uppgifter blev tillfrågade om TANKEN var tom, vilket den också var, men inte catchtanken.
Bar fuskade INTE med bränsletankarna, alla team kör med samma trix.Det de gjorde är minst i klass med BAR's fusk med bränsletankarna.
Det kunde aldrig bevisas att de varit lättare under loppet.
Det de blev avstängda för var att de ljög när de blev tillfrågade om bilen var tom på bränsle, vilket också är en tolkningsfråga då Bar enligt vissa uppgifter blev tillfrågade om TANKEN var tom, vilket den också var, men inte catchtanken.
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är för att man tidigare gick i depå och bytte däck,så ett flatspot var likaallvarligt tidigare. Skillnaden är bara att man fram tills i år aldrig körde lika länge med en bromsplatta på däcken. Det är det som skadar - inte bromsplattan i sig, utan att man nu tvingas köra upp till ett helt lopp med en bromsplatta.Flatspot skrev:Förresten...
Jag såg någon post här om Kimis lilla olycka. Jag kan faktiskt inte komma ihåg en ENDA gång när ett däck har gått sönder för att någon har gjort en flatspot på sina däck. Så..helt klart är det något fel. Och med det menar jag att mer marginaler behövs och jag hoppas FIA kommer göra allting för att infria detta. Jag har alltid tyckt att flera däcksleverantörer i F1 är av ondo och jag hoppas en av dem försvinner. Det är inte ur däcken prestandan skall tas utan av resten av bilen tycker jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör jun 25, 2005 12:01
"Kimis lilla olycka" berodde inte på att däcket gick sönder utan att chassiet kollapsade för att han chansade på att komma i mål med ett ovalt däck. Kasta inte skit på Michelin i onödan. Men skit skall Michelin ha för skandalen i USA. Typiskt franskt beteende, att först försöka leverera en undermålig produkt, sen försöka dra med sig så många (läs: Michelin-teamen, förarna, Paul Stoddard/Max Mosley) som möjligt in i dimman när helvetet bryter ut. Hoppas vi sett franska däck för sista gången i F1. Och att FIA tvålar till dom fega och uppblåsta stallcheferna ordentligt.
Det är Renaults smala lycka att dom styrs från England av en italienare, annars hade det gått för dom som med Team Prost.
Det är Renaults smala lycka att dom styrs från England av en italienare, annars hade det gått för dom som med Team Prost.
"No-one deserved a win more than Ronnie"
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tror inte saken är knepiagre än så här.....Michelins däck är snabba, men de ligger fsligt nära gränsen...och på en sådan bana som Indianapolis så pallade däcekn helt enkelt inte....på andra banor däremot är de skitbra....
Kimis däcksproblem berodde på att han hade en KRAFTIG flatspott på däcket som gjorde att hjupupphängningen tillslut inte pallade påfrestningarna....det tror jag INTE var Michelins fel...
Kimis däcksproblem berodde på att han hade en KRAFTIG flatspott på däcket som gjorde att hjupupphängningen tillslut inte pallade påfrestningarna....det tror jag INTE var Michelins fel...
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Det kommer fram mer och mer...
Jag vet inte om Michelin visste om ändringen som gjordes på banan i vintras eller om den inverkade på krafterna som däcken utsatts för...
Klart är i alla fall att om Michelin skulle kunnat testat på banan så skulle chansen varit större att dom kunde ha levererat däck som höll måtten.
Bomberingen i kombination med farten i kurva 13 är extrem i förhållande till andra banor.
Att i efterhand säga att Michelin skulle haft kraftigare däck med sej e ju jäkligt enkelt. Dom krafter som däcken utsätts för är ju exceptionella. Det visade sej ju också att deras andravalsdäck "led" av samma brister.
Bridgestone hade fördelen av att köra andra serier på banan och visste om förutsättningarna.
Man kan klandra Michelin för själva sakfrågan, men man kan inte klandra dom eller deras stall för att inte försöka få till ett lopp i någon form.
Dom "offrade inte säkerheten för prestationsförmågan".
Sist och slutligen undrar jag vad dom igenteligen hade för alternativ?
Förslagen som dom lade fram fick kalla handen. Skulle dom ha kört med däck som dom visste att var säkerhetsmässigt bristfälliga? Tydligen var det det som Mosley ville...
Flera av Michelinstallens förare var också beradda på att göra det.
Vad skulle ha hänt om någon skulle legat fastsmetad i barriärerna?
Vem skulle då fått skulden? Jag tror knappast att Mosley skulle ha tagit på sej något ansvar.
Nu har det ju blivit en prestigefråga för Mosley och han har ju tydligt visat att han är totalt kompromisslös.
Kommer det ett poängstraff för Renault och Mclaren nu så skiter jag i F1 tills ettera Mosley avgår eller GPWC kör igång.
Jag vet inte om Michelin visste om ändringen som gjordes på banan i vintras eller om den inverkade på krafterna som däcken utsatts för...
Klart är i alla fall att om Michelin skulle kunnat testat på banan så skulle chansen varit större att dom kunde ha levererat däck som höll måtten.
Bomberingen i kombination med farten i kurva 13 är extrem i förhållande till andra banor.
Att i efterhand säga att Michelin skulle haft kraftigare däck med sej e ju jäkligt enkelt. Dom krafter som däcken utsätts för är ju exceptionella. Det visade sej ju också att deras andravalsdäck "led" av samma brister.
Bridgestone hade fördelen av att köra andra serier på banan och visste om förutsättningarna.
Man kan klandra Michelin för själva sakfrågan, men man kan inte klandra dom eller deras stall för att inte försöka få till ett lopp i någon form.
Dom "offrade inte säkerheten för prestationsförmågan".
Sist och slutligen undrar jag vad dom igenteligen hade för alternativ?
Förslagen som dom lade fram fick kalla handen. Skulle dom ha kört med däck som dom visste att var säkerhetsmässigt bristfälliga? Tydligen var det det som Mosley ville...
Flera av Michelinstallens förare var också beradda på att göra det.
Vad skulle ha hänt om någon skulle legat fastsmetad i barriärerna?
Vem skulle då fått skulden? Jag tror knappast att Mosley skulle ha tagit på sej något ansvar.
Nu har det ju blivit en prestigefråga för Mosley och han har ju tydligt visat att han är totalt kompromisslös.
Kommer det ett poängstraff för Renault och Mclaren nu så skiter jag i F1 tills ettera Mosley avgår eller GPWC kör igång.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.