Begrav profeten!!!
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Jag kan inte hålla mej, måste lägga in en text på Fiat Forumet!
Formula Fiat är död, länge leve utbrytarserien!!!
Äntligen! Vilken underbar helg!
Låt vara att Michelin klantade sej, men vilka fantastiska följder det kommer att innebära!
Vilken enighet bakom bojkotten mot FIA och Ferrari!
Det kommer att kosta stallen astronomiska summor till sponsorerna.
Till på köpet har Mosley letat fram några patetiska regler som han kommer att försöka använda för att bötfälla stallen med (hur var det med att minst 12 bilar måste ställa upp för att racet skulle godkännas, nej visst ja, Ferrari körde ju...).
Kommer stallen att acceptera att dom blir bötfällda och till på köpet i princip se stålarna betalas ut till Fiat?
Nu kommer det att ta fart i förberedelserna för utbrytarserien.
Kommer Ferrari att ställ upp i den? Knappast!
Dom har favoriserats i alla år av FIA och det kan dom inte räkna med i den nya serien.
Kommer man att sakna dom.... HAHA!!!
Frågan är vad FIA och Fiat kommer att göra när den nya serien startar, men allvarlig talat, vem bryr sej...
Nu ser jag fram emot att den nya serien kommer igång så snabbt som möjligt där alla tävlar på lika villkor och med konsekventa regler!
Formula Fiat är död, länge leve utbrytarserien!!!
Äntligen! Vilken underbar helg!
Låt vara att Michelin klantade sej, men vilka fantastiska följder det kommer att innebära!
Vilken enighet bakom bojkotten mot FIA och Ferrari!
Det kommer att kosta stallen astronomiska summor till sponsorerna.
Till på köpet har Mosley letat fram några patetiska regler som han kommer att försöka använda för att bötfälla stallen med (hur var det med att minst 12 bilar måste ställa upp för att racet skulle godkännas, nej visst ja, Ferrari körde ju...).
Kommer stallen att acceptera att dom blir bötfällda och till på köpet i princip se stålarna betalas ut till Fiat?
Nu kommer det att ta fart i förberedelserna för utbrytarserien.
Kommer Ferrari att ställ upp i den? Knappast!
Dom har favoriserats i alla år av FIA och det kan dom inte räkna med i den nya serien.
Kommer man att sakna dom.... HAHA!!!
Frågan är vad FIA och Fiat kommer att göra när den nya serien startar, men allvarlig talat, vem bryr sej...
Nu ser jag fram emot att den nya serien kommer igång så snabbt som möjligt där alla tävlar på lika villkor och med konsekventa regler!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
"Problemet med att inte följa regelverket är väl rätt uppenbart. Att ge efter för Michelinstallens utpressningstaktik hade givetvis öppnat dörren för likadana situationer i framtiden "
Nej - en stark ledning hade kunnat enats om att detta var skitdåligt men nu kör vi det här för sportens bästa och blir det mer liknande situationer då...
Det finns både stora och små företag som lyckas ta sig fram i den här typen av beslut då och då och ändå går framåt. Jag konstaterar bara att FIA inte klarar detta.
Nej - en stark ledning hade kunnat enats om att detta var skitdåligt men nu kör vi det här för sportens bästa och blir det mer liknande situationer då...
Det finns både stora och små företag som lyckas ta sig fram i den här typen av beslut då och då och ändå går framåt. Jag konstaterar bara att FIA inte klarar detta.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Problemet är att det inte finns en stark ledning - det finns bara en massa starka viljor som alla agerar i egenintresse. Du tror inte att Bridgestone skulle propsa på en särbehandling framöver om de anser att Michelin har gynnats i USA på något sätt? Att ge efter för Michelin och stallens krav på en chikan hade inte på något sätt gjort framtiden säker för liknande fiaskon.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Om du hade lite koll så hade du vetat att 20 bilar kom till start men 14 valde att bryta.Mr T skrev:
(hur var det med att minst 12 bilar måste ställa upp för att racet skulle godkännas, nej visst ja, Ferrari körde ju...).
Kommer stallen att acceptera att dom blir bötfällda och till på köpet i princip se stålarna betalas ut till Fiat?
Dom har favoriserats i alla år av FIA och det kan dom inte räkna med i den nya serien.
Kommer man att sakna dom.... HAHA!!!
Frågan är vad FIA och Fiat kommer att göra när den nya serien startar, men allvarlig talat, vem bryr sej...
Nu ser jag fram emot att den nya serien kommer igång så snabbt som möjligt där alla tävlar på lika villkor och med konsekventa regler!
Stallen har inget val än att följa domstolens utslag. Det finns avtalat!
Det blir varken F1 eller WCGPLT eller vad det heter utan Ferrari.
Det står vem som helst fritt att starta vad den vill och när den vill. Men inte under namnet F1, det är skyddat.
Reglerna utarbetade av FIA är konsikventa, det bröts mot dem den gångna helgen och efterspelet ser vi snart.
Du verkar inte särskilt insatt i F1? Läs på denna emminenta site lite oftare och förkovra dig.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Med annat än en extrainsatt träningshalvtimme och tio kilo fri sås...JTarnstrom skrev:Ja, den paragrafen talar ju klarspråk. Har dock en känsla av att de förändringar som genomfördes 1994 gjordes med kortare varsel än så. Bortsett från det anser jag inte att byggandet av en chikan med så kort varsel som var aktuellt i Indianapolis hade varit förenligt med ett ansvarsfullt säkerhetstänkande.
Tärnström
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är inte så säkert. Det var en nyhet upp för några månader sen,ch en diskussion här på forumet också, om att en ny serie kan använda sig av Formula One och en rackans massa varianter på namnet - vet inte om F1 ingick i de variationerna.Gösta skrev:Det står vem som helst fritt att starta vad den vill och när den vill. Men inte under namnet F1, det är skyddat.
Poängen var ialla fall att F1, Formel 1 o.s.v enligt varumärkesexperter inte är så skyddat som man skulle kunna tro.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Hmmm... Jag såg bara 6 bilar starta, jag missade tydligen dom andra 14...Gösta skrev:Om du hade lite koll så hade du vetat att 20 bilar kom till start men 14 valde att bryta.Mr T skrev:
(hur var det med att minst 12 bilar måste ställa upp för att racet skulle godkännas, nej visst ja, Ferrari körde ju...).
Kommer stallen att acceptera att dom blir bötfällda och till på köpet i princip se stålarna betalas ut till Fiat?
Dom har favoriserats i alla år av FIA och det kan dom inte räkna med i den nya serien.
Kommer man att sakna dom.... HAHA!!!
Frågan är vad FIA och Fiat kommer att göra när den nya serien startar, men allvarlig talat, vem bryr sej...
Nu ser jag fram emot att den nya serien kommer igång så snabbt som möjligt där alla tävlar på lika villkor och med konsekventa regler!
Stallen har inget val än att följa domstolens utslag. Det finns avtalat!
Det blir varken F1 eller WCGPLT eller vad det heter utan Ferrari.
Det står vem som helst fritt att starta vad den vill och när den vill. Men inte under namnet F1, det är skyddat.
Reglerna utarbetade av FIA är konsikventa, det bröts mot dem den gångna helgen och efterspelet ser vi snart.
Du verkar inte särskilt insatt i F1? Läs på denna emminenta site lite oftare och förkovra dig.
Vad namnet blir på utbrytarserien är för mej irrelevant. Dom får kalla det vad tusan dom vill.
Att FIA:s regler skulle vara konsekventa!!!
Du är nog den första som jag hör säga det!
Du har nog rätt att det inte blir F1 utan Ferrari så intima band som det finns mellan FIA och Fiat. Det bryr jag mej inte om, vad jag vill se är att den nya serien med resten av dom etablerade stallen kommer igång.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag såg 20 bilar starta (formationsvarvet är en del av startproceduren) men 14 valde att BRYTA för att undvika straff. Man blir bestraffad enligt någon paragraf om man inte kom till starten. Detta gjorde även Arrows vid något tilfälle.Mr T skrev:Hmmm... Jag såg bara 6 bilar starta, jag missade tydligen dom andra 14...Gösta skrev:Om du hade lite koll så hade du vetat att 20 bilar kom till start men 14 valde att bryta.Mr T skrev:
(hur var det med att minst 12 bilar måste ställa upp för att racet skulle godkännas, nej visst ja, Ferrari körde ju...).
Kommer stallen att acceptera att dom blir bötfällda och till på köpet i princip se stålarna betalas ut till Fiat?
Dom har favoriserats i alla år av FIA och det kan dom inte räkna med i den nya serien.
Kommer man att sakna dom.... HAHA!!!
Frågan är vad FIA och Fiat kommer att göra när den nya serien startar, men allvarlig talat, vem bryr sej...
Nu ser jag fram emot att den nya serien kommer igång så snabbt som möjligt där alla tävlar på lika villkor och med konsekventa regler!
Stallen har inget val än att följa domstolens utslag. Det finns avtalat!
Det blir varken F1 eller WCGPLT eller vad det heter utan Ferrari.
Det står vem som helst fritt att starta vad den vill och när den vill. Men inte under namnet F1, det är skyddat.
Reglerna utarbetade av FIA är konsikventa, det bröts mot dem den gångna helgen och efterspelet ser vi snart.
Du verkar inte särskilt insatt i F1? Läs på denna emminenta site lite oftare och förkovra dig.
Vad namnet blir på utbrytarserien är för mej irrelevant. Dom får kalla det vad tusan dom vill.
Att FIA:s regler skulle vara konsekventa!!!
Du är nog den första som jag hör säga det!
Du har nog rätt att det inte blir F1 utan Ferrari så intima band som det finns mellan FIA och Fiat. Det bryr jag mej inte om, vad jag vill se är att den nya serien med resten av dom etablerade stallen kommer igång.
Du har redan en massa bra serier att titta på. Folkrace, stcc, traktorpulling, indy light, nascar, mm mm. Du måste vara i 7´de himeln då dessa kör.
Vilka anser du vara etablerade? Red Bull, 4 mån i branchen, Minardi en hanfull år i branchen, Sauber , Jordan, BAR, De enda som är halvetablerade är McLaren och Williams. Du har inte hängt med så många år? Minns du när stallen hette Lotus, Tyrell, Brabham mm mm . På den tiden fanns även Ferrari.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Svar nej. Sauber startade inte Brasiliens GP för ett par år sen av säkerhetsskäl och fick inte något straff.Gösta skrev:
Jag såg 20 bilar starta (formationsvarvet är en del av startproceduren) men 14 valde att BRYTA för att undvika straff. Man blir bestraffad enligt någon paragraf om man inte kom till starten. Detta gjorde även Arrows vid något tilfälle.
Arrowshistorien var en annan sak: de ville avstå ett lopp för att sen köra nästa av ekonomiska skäl. Det är inte tillåteet enligt Concordeavtalet. Dessutom rörde det sig om att avstå hela tävlingshelgen. Michelinstallen i söndags deltog i helgen, liksom Sauber i Brasilien. Det går att dra sig ur ett lopp innan starten straffritt
Men man kan avstå ett lopp av säkerhetsskäl utan straff. Däremot blir det inget lopp om inte X antal bilar kommer till start. Genom att ställa upp på formationsvarvet såg Michelinstallen till att det blev ett lopp kan man säga
Minardi sedan 1985Vilka anser du vara etablerade? Red Bull, 4 mån i branchen, Minardi en hanfull år i branchen, Sauber , Jordan, BAR,
Jordan sedan 1991
Sauber sedan 1993
Hur rackans stora händer har du egentligen ????
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Även om du tycker att folkrace etc. är bra serier så är det inget jag är intresserad av.Gösta skrev:Jag såg 20 bilar starta (formationsvarvet är en del av startproceduren) men 14 valde att BRYTA för att undvika straff. Man blir bestraffad enligt någon paragraf om man inte kom till starten. Detta gjorde även Arrows vid något tilfälle.Mr T skrev:Hmmm... Jag såg bara 6 bilar starta, jag missade tydligen dom andra 14...Gösta skrev: Om du hade lite koll så hade du vetat att 20 bilar kom till start men 14 valde att bryta.
Stallen har inget val än att följa domstolens utslag. Det finns avtalat!
Det blir varken F1 eller WCGPLT eller vad det heter utan Ferrari.
Det står vem som helst fritt att starta vad den vill och när den vill. Men inte under namnet F1, det är skyddat.
Reglerna utarbetade av FIA är konsikventa, det bröts mot dem den gångna helgen och efterspelet ser vi snart.
Du verkar inte särskilt insatt i F1? Läs på denna emminenta site lite oftare och förkovra dig.
Vad namnet blir på utbrytarserien är för mej irrelevant. Dom får kalla det vad tusan dom vill.
Att FIA:s regler skulle vara konsekventa!!!
Du är nog den första som jag hör säga det!
Du har nog rätt att det inte blir F1 utan Ferrari så intima band som det finns mellan FIA och Fiat. Det bryr jag mej inte om, vad jag vill se är att den nya serien med resten av dom etablerade stallen kommer igång.
Du har redan en massa bra serier att titta på. Folkrace, stcc, traktorpulling, indy light, nascar, mm mm. Du måste vara i 7´de himeln då dessa kör.
Vilka anser du vara etablerade? Red Bull, 4 mån i branchen, Minardi en hanfull år i branchen, Sauber , Jordan, BAR, De enda som är halvetablerade är McLaren och Williams. Du har inte hängt med så många år? Minns du när stallen hette Lotus, Tyrell, Brabham mm mm . På den tiden fanns även Ferrari.
Angående 12 bilar till start så var det någon på TV4 som kläckte ur sej det, men det kan vara att det inte var förakrat i regelboken...
Angående etablerade stall så menade jag övriga stall med F1 licens i dag. Jag menade inte att kategorisera dom efter hur länge stallen har kört eller efter deras prestationer.
För övrigt undrar jag om någon kan förklara logiken bakom följande uttalande:
"Mosley wrote to Michelin in the wake of Kimi Raikkonen's suspension failure in the European Grand Prix - caused by vibrations which built up after the Finn flat-spotted his right front tyre - warning it should take no risks in the specifications of its tyres."
Kimi gjorde ett misstag och orsakade en "bromsplatta". Stallet valde att chansa på att däcket skulle hålla till mål. Mosley skriver till Michelin att dom inte skall riskera nåt angående däckets konstruktion vad gäller säkerheten på grund av att hjulupphängningen brast!!!
Så Michelin skall vara ansvariga för att en förare orsakar en bromsplatta och att stallet beslutar att han skall köra vidare???
För övrigt så var det ju inte däcket som brast det var ju hjulupphängningen. Borde inte Mosley ha skrivit till dom i stället.
När ska tillverkarna gå in och säga att förarna skall bryta loppet?
Om en bromsbeläggstillverkare ser att det börjar ryka lite oroväckande, ska dom då kasta sej på telefon och beordra att dom ska in i depå?
Eller om förarens vätskeanordning inte funkar... "Näää nu har han inte fått en deciliter på flera varv, risken finns ju att han kan börja lida av dehydrering och det är ju riskabelt med tanke på säkerheten. Ring och kalla in killen så han får sej en återställare"
Enligt det resonemanget skulle "heta linjen" gå varm i stallena.
Vilken parodi!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det stämmer. Men i och med att det var 20 bilar på formationsvarvet så kom mer än 12 bilar till start i loppet. Antal bilar på formationsvarvet styr.Mr T skrev:
Angående 12 bilar till start så var det någon på TV4 som kläckte ur sej det, men det kan vara att det inte var förakrat i regelboken...
Det är sant - hjulupphängningen brast. Men det orsakades av det skadade däcket.För övrigt undrar jag om någon kan förklara logiken bakom följande uttalande:
"Mosley wrote to Michelin in the wake of Kimi Raikkonen's suspension failure in the European Grand Prix - caused by vibrations which built up after the Finn flat-spotted his right front tyre - warning it should take no risks in the specifications of its tyres."
Kimi gjorde ett misstag och orsakade en "bromsplatta". Stallet valde att chansa på att däcket skulle hålla till mål. Mosley skriver till Michelin att dom inte skall riskera nåt angående däckets konstruktion vad gäller säkerheten på grund av att hjulupphängningen brast!!!
Så Michelin skall vara ansvariga för att en förare orsakar en bromsplatta och att stallet beslutar att han skall köra vidare???
För övrigt så var det ju inte däcket som brast det var ju hjulupphängningen. Borde inte Mosley ha skrivit till dom i stället.
Nisse har i den 8 sidor långa tråden om Indy och diamantbeläggning en mycket intressant teori om varför Mosley skickade brevet - och det har ingenting att göra med Europas GP, McLaren eller Kimi.
Stallen har ett ansvar att kalla in förare/bil om de utgör en säkerhetsrisk. Det kan ske av flera olika anledningar.När ska tillverkarna gå in och säga att förarna skall bryta loppet?
Om en bromsbeläggstillverkare ser att det börjar ryka lite oroväckande, ska dom då kasta sej på telefon och beordra att dom ska in i depå?
Eller om förarens vätskeanordning inte funkar... "Näää nu har han inte fått en deciliter på flera varv, risken finns ju att han kan börja lida av dehydrering och det är ju riskabelt med tanke på säkerheten. Ring och kalla in killen så han får sej en återställare"
Enligt det resonemanget skulle "heta linjen" gå varm i stallena.
Vilken parodi!
2003 gick Justin Wilson i depå och bröt loppet när han körde för Minardi, ett beslut som togs av han och stallet.
Anledningen var att det HANS-skydd han hade på sig låg emot en nerv iaxeln som gjorde att hans ena arm blev som förlamad av smärtan och trycket orsakat av G-krafterna och HANS-skyddet som pressade mot nerven.
Så det är inte så otroligt som du kanske tror.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Å andra sidan så ska väl (om jag inte minns reglerna fel) även FIAs representanter på banorna se till att ta in ekipage som kan vara farliga för sig själv och för andra? Detta borde ha skett med Kimi. Har man minsta lilla insikt i hur en F1 är konstruerad och såg de vibrationerna som förekom i Kimis bil så kunde man förutspå resultater relativt lätt. Svartflaggades Kimi? Nehepp det beslutet överlämnades till Kimi och McLaren och de tog uppenbarligen fel beslut. Straffades de för det? Nej. Slutsats... bättre att köra osäkert än att köra säkert om man inte vill bli bestraffad av FIA.
Oki slutsatsen är väl inte logiskt helt ren men vaffan...
Oki slutsatsen är väl inte logiskt helt ren men vaffan...
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Hjulupphängningen brast pga det skadade däcket. Däcket skadades pga av att Kimi orsakade en bromsplatta.LuckyStrike1 skrev:
Det är sant - hjulupphängningen brast. Men det orsakades av det skadade däcket.
Nisse har i den 8 sidor långa tråden om Indy och diamantbeläggning en mycket intressant teori om varför Mosley skickade brevet - och det har ingenting att göra med Europas GP, McLaren eller Kimi.
Vad jag inte förstår är hur Michelin kan ställas ansvariga för att vare sej bromsplattan upstått eller att hjulupphängningen brast eller att Mclaren inte kallade in Kimi pga säkerhetsrisken. Vad jag menar är att dom kunde ha klandrat Mclaren för att inte kalla in Kimi eller Kimi för att förorsaka en bromsplatta eller hjuluphängningstillverkaren för att den brast. Jag ser Michelin som väldigt oskyldiga i den incidenten...
Jag hade missat att brevet redan var uppe till diskussion på en annan tråd...
När ska tillverkarna gå in och säga att förarna skall bryta loppet?
Om en bromsbeläggstillverkare ser att det börjar ryka lite oroväckande, ska dom då kasta sej på telefon och beordra att dom ska in i depå?
Eller om förarens vätskeanordning inte funkar... "Näää nu har han inte fått en deciliter på flera varv, risken finns ju att han kan börja lida av dehydrering och det är ju riskabelt med tanke på säkerheten. Ring och kalla in killen så han får sej en återställare"
Enligt det resonemanget skulle "heta linjen" gå varm i stallena.
Vilken parodi!
Jag håller fullständigt med dej om att stallen har ett ansvar att kalla in en förare/bil om de utgör en säkerhetsrisk (inte tillverkarna av dom olika komponenterna). Det är därför brevet förvånar mej, jag får intrycket av att Mosley har gått över huvudet på Mclaren och klagat direkt till tillverkaren, dvs Michelin.LuckyStrike1 skrev: Stallen har ett ansvar att kalla in förare/bil om de utgör en säkerhetsrisk. Det kan ske av flera olika anledningar.
2003 gick Justin Wilson i depå och bröt loppet när han körde för Minardi, ett beslut som togs av han och stallet.
Anledningen var att det HANS-skydd han hade på sig låg emot en nerv iaxeln som gjorde att hans ena arm blev som förlamad av smärtan och trycket orsakat av G-krafterna och HANS-skyddet som pressade mot nerven.
Så det är inte så otroligt som du kanske tror.
För mej skulle det varit naturligt om Mosley hade skrivit till Mclaren och klandrat dom för att inte kallat in Kimi.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Man riskerade Kimis liv genom att inte kalla in honom för däcksbyte. Tycker att den chansningen är avsevärt större än att låta honom tävla i USA den gångna helgen.Mr T skrev:Även om du tycker att folkrace etc. är bra serier så är det inget jag är intresserad av.Gösta skrev:Jag såg 20 bilar starta (formationsvarvet är en del av startproceduren) men 14 valde att BRYTA för att undvika straff. Man blir bestraffad enligt någon paragraf om man inte kom till starten. Detta gjorde även Arrows vid något tilfälle.Mr T skrev: Hmmm... Jag såg bara 6 bilar starta, jag missade tydligen dom andra 14...
Vad namnet blir på utbrytarserien är för mej irrelevant. Dom får kalla det vad tusan dom vill.
Att FIA:s regler skulle vara konsekventa!!!
Du är nog den första som jag hör säga det!
Du har nog rätt att det inte blir F1 utan Ferrari så intima band som det finns mellan FIA och Fiat. Det bryr jag mej inte om, vad jag vill se är att den nya serien med resten av dom etablerade stallen kommer igång.
Du har redan en massa bra serier att titta på. Folkrace, stcc, traktorpulling, indy light, nascar, mm mm. Du måste vara i 7´de himeln då dessa kör.
Vilka anser du vara etablerade? Red Bull, 4 mån i branchen, Minardi en hanfull år i branchen, Sauber , Jordan, BAR, De enda som är halvetablerade är McLaren och Williams. Du har inte hängt med så många år? Minns du när stallen hette Lotus, Tyrell, Brabham mm mm . På den tiden fanns även Ferrari.
Angående 12 bilar till start så var det någon på TV4 som kläckte ur sej det, men det kan vara att det inte var förakrat i regelboken...
Angående etablerade stall så menade jag övriga stall med F1 licens i dag. Jag menade inte att kategorisera dom efter hur länge stallen har kört eller efter deras prestationer.
För övrigt undrar jag om någon kan förklara logiken bakom följande uttalande:
"Mosley wrote to Michelin in the wake of Kimi Raikkonen's suspension failure in the European Grand Prix - caused by vibrations which built up after the Finn flat-spotted his right front tyre - warning it should take no risks in the specifications of its tyres."
Kimi gjorde ett misstag och orsakade en "bromsplatta". Stallet valde att chansa på att däcket skulle hålla till mål. Mosley skriver till Michelin att dom inte skall riskera nåt angående däckets konstruktion vad gäller säkerheten på grund av att hjulupphängningen brast!!!
Så Michelin skall vara ansvariga för att en förare orsakar en bromsplatta och att stallet beslutar att han skall köra vidare???
För övrigt så var det ju inte däcket som brast det var ju hjulupphängningen. Borde inte Mosley ha skrivit till dom i stället.
När ska tillverkarna gå in och säga att förarna skall bryta loppet?
Om en bromsbeläggstillverkare ser att det börjar ryka lite oroväckande, ska dom då kasta sej på telefon och beordra att dom ska in i depå?
Eller om förarens vätskeanordning inte funkar... "Näää nu har han inte fått en deciliter på flera varv, risken finns ju att han kan börja lida av dehydrering och det är ju riskabelt med tanke på säkerheten. Ring och kalla in killen så han får sej en återställare"
Enligt det resonemanget skulle "heta linjen" gå varm i stallena.
Vilken parodi!
Trullis (tror jag det var) bromsskiva exploderade, det är minst lika farligt som däcken i USA.
Som sagt, Michelin bluffade för dom ville ha en chickan. Fia synade och michelin förlorade.
UNDERBART.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Gösta - Michelin ville aldrig ha en chikan. De bad aldrig eller krävde aldrig om att få chikan byggd.
De som ville ha chikan var: Renault, McLaren, Williams, Toyota, BAR, Red Bull, Sauber
Michelin sa bara att problemet med deras däck kunde lösas med lägre fart i kurva 13. De sa aldrig hur farten skulle sänkas.
Stallen föreslog chikan, FIA föreslog hastighetsövervakning av Michelinstallens bilar i kurva 13 eller att de skulle köra genom depån varje varv.
FIA och stallen kom inte överens. Vi har idag en fars som hotar att göra slut på F1. Chanserna just nu är väl 50/50
De som ville ha chikan var: Renault, McLaren, Williams, Toyota, BAR, Red Bull, Sauber
Michelin sa bara att problemet med deras däck kunde lösas med lägre fart i kurva 13. De sa aldrig hur farten skulle sänkas.
Stallen föreslog chikan, FIA föreslog hastighetsövervakning av Michelinstallens bilar i kurva 13 eller att de skulle köra genom depån varje varv.
FIA och stallen kom inte överens. Vi har idag en fars som hotar att göra slut på F1. Chanserna just nu är väl 50/50
Senast redigerad av LuckyStrike1 den tis jun 21, 2005 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LuckyStrike1 skrev:Gösta - Michelin ville aldrig ha en chikan. De bad aldrig eller krävde aldrig om att få chikan byggd.
De som ville ha chikan var: Renault, McLaren, Williams, Toyota, BAR, Red Bull, Sauber
CORRESPONDENCE BETWEEN REPRESENTATIVES OF MICHELIN IN INDIANAPOLIS AND THE FIA FORMULA ONE RACE DIRECTOR
19.06.2005
Letter from Representatives of Michelin to Charlie Whiting, the FIA Formula One Race Director:
Saturday June 18 2005
Indianapolis
Charlie Whiting, FIA Race Director and Safety delegate
Dear Mr Whiting
Having analysed and fully evaluated the tyre failures that have occurred over the Indianapolis Grand Prix practice sessions we have been unable to identify a root cause.
The current rules and timescale do not permit the use of an alternative tyre solution and the race must be performed with the qualifying tyres.
Michelin has in the sole interest of safety informed its partner teams that we do not have total assurance that all tyres that qualified the cars can be used unless the vehicle speed in turn 13 can be reduced.
Michelin very much regrets this situation, but has taken this decision after careful consideration and in the best interests of safety at the event.
We trust that the FIA can understand our position and we remain at your disposal if you want any further information.
Pierre Dupasquier
Michelin Motorsport Director
Nick Shorrock
Director of Michelin F1 activities
Cc:
Bernie Ecclestone
Michelin teams
Ron Dennis (West McLaren-Mercedes)
Flavio Briatore (Mild Seven Renault F1)
Frank Williams (BMW WilliamsF1 Team)
Peter Sauber (Sauber Petronas)
Christian Horner (Red Bull Racing)
Nick Fry (B-A-R Honda)
John Howett (Panasonic Toyota Racing)
http://www.fia.com/mediacentre/Press_Re ... 05-03.html
Jag tolkar det lite annorlunda?????!!!!!!!
(öppna länken och läs michelinchefens brev till Whiting!!!!)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Gösta - var skriver Michelin att de vill ha en chikan? Var skriver FIA att de avslår Michelins ansökan om en chikan?
Det var stallen, inte Michelin, som föreslog en chikan. FIA föreslog hastighetsövervakning alternativt körning genom depån. FIA och stallen kom inte överens.
Det enda Michelin faktiskt sa var att däcken int gick att köra på i kurva 13 utan att kraftigt sänka farten. Hur farten skulle sänkas säger de aldrig, bara att farten ska sänkas.
Det var stallen, inte Michelin, som föreslog en chikan. FIA föreslog hastighetsövervakning alternativt körning genom depån. FIA och stallen kom inte överens.
Det enda Michelin faktiskt sa var att däcken int gick att köra på i kurva 13 utan att kraftigt sänka farten. Hur farten skulle sänkas säger de aldrig, bara att farten ska sänkas.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Kära LS1. Hur tolkar du detta?LuckyStrike1 skrev:Gösta - var skriver Michelin att de vill ha en chikan? Var skriver FIA att de avslår Michelins ansökan om en chikan?
Det var stallen, inte Michelin, som föreslog en chikan. FIA föreslog hastighetsövervakning alternativt körning genom depån. FIA och stallen kom inte överens.
Det enda Michelin faktiskt sa var att däcken int gick att köra på i kurva 13 utan att kraftigt sänka farten.
"Michelin has in the sole interest of safety informed its partner teams that we do not have total assurance that all tyres that qualified the cars can be used unless the vehicle speed in turn 13 can be reduced. "
At man i stället för en chickan ville bygga en vägbula?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LuckyStrike1 skrev:Gösta - var skriver Michelin att de vill ha en chikan? Var skriver FIA att de avslår Michelins ansökan om en chikan?
Det var stallen, inte Michelin, som föreslog en chikan. FIA föreslog hastighetsövervakning alternativt körning genom depån. FIA och stallen kom inte överens.
Det enda Michelin faktiskt sa var att däcken int gick att köra på i kurva 13 utan att kraftigt sänka farten. Hur farten skulle sänkas säger de aldrig, bara att farten ska sänkas.
Taget ur fia´s svar till Michelinledningen.
"Finally, it has been suggested that a chicane should be laid out in Turn 13. I am sure you will appreciate that this is out of the question"
Hoppas detta rätar ut dina frågetecken.
Michelin ville ha en "fartminskning" med hjälp av en "vägbula" och får svaret att en sådan inte kommer på fråga.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
´Men lägg ner nu. DEt står ju i klartext - att farten ska sänkas.
Var någonstans ser du att Michelin skriver hur farten ska sänkas???
Om du sätter dig ner och läser lite rapporter från vad som hände i helgen är det några saker som inte är särskilt konstiga:
Michelin meddelar FIA att deras däck inte går att köra i kurva 13 med normal fart. De meddelar FIA att farten i den kurvan måste sänkas för att däcken ska vara säkra att köra på.
FIA säger att då får väl Michelinstallen sänka farten. FIA erbjuder sig att övervaka hastighen av Michelinbilarna i kurvan och om Michelin så vill bestraffa de som kör över en viss hastighet där däcken inte är säkra längre. FIA erbjuder också möjligheten att köra genom depån varje varv istället för i kurva 13, eller byta däck under loppen om de är så skadade att de behövs bytas.
Michelins stall föreslår att loppet ska startas bakom pace car, eller att chikan byggs i kurva 13 (Ron Dennis förslag verkar det som).
FIA säger nej, stallen går inte med på FIA:s förslag.
Michelin frågar FIA om det går att köra på nya däckom de kan flyga in sådana. FIA svarar att de kan de väl göra, men de kommer att bli bestraffade för det enligt reglementet.
Var någonstans ser du att Michelin skriver hur farten ska sänkas???
Om du sätter dig ner och läser lite rapporter från vad som hände i helgen är det några saker som inte är särskilt konstiga:
Michelin meddelar FIA att deras däck inte går att köra i kurva 13 med normal fart. De meddelar FIA att farten i den kurvan måste sänkas för att däcken ska vara säkra att köra på.
FIA säger att då får väl Michelinstallen sänka farten. FIA erbjuder sig att övervaka hastighen av Michelinbilarna i kurvan och om Michelin så vill bestraffa de som kör över en viss hastighet där däcken inte är säkra längre. FIA erbjuder också möjligheten att köra genom depån varje varv istället för i kurva 13, eller byta däck under loppen om de är så skadade att de behövs bytas.
Michelins stall föreslår att loppet ska startas bakom pace car, eller att chikan byggs i kurva 13 (Ron Dennis förslag verkar det som).
FIA säger nej, stallen går inte med på FIA:s förslag.
Michelin frågar FIA om det går att köra på nya däckom de kan flyga in sådana. FIA svarar att de kan de väl göra, men de kommer att bli bestraffade för det enligt reglementet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
VAR STÅR DET ATT MICHELIN HAR FÖRESLAGIT CHIKANEN?Gösta skrev:LuckyStrike1 skrev:Gösta - var skriver Michelin att de vill ha en chikan? Var skriver FIA att de avslår Michelins ansökan om en chikan?
Det var stallen, inte Michelin, som föreslog en chikan. FIA föreslog hastighetsövervakning alternativt körning genom depån. FIA och stallen kom inte överens.
Det enda Michelin faktiskt sa var att däcken int gick att köra på i kurva 13 utan att kraftigt sänka farten. Hur farten skulle sänkas säger de aldrig, bara att farten ska sänkas.
Taget ur fia´s svar till Michelinledningen.
"Finally, it has been suggested that a chicane should be laid out in Turn 13. I am sure you will appreciate that this is out of the question"
Hoppas detta rätar ut dina frågetecken.
Michelin ville ha en "fartminskning" med hjälp av en "vägbula" och får svaret att en sådan inte kommer på fråga.
Michelin har själva sagt att det inte var deras förslag heller. Det var stallens förslag att bygga en chikan.
FIA skriver inte i det du citerar att det är Michelin som har lagt förslaget (inget om "your suggestion"). De skriver att it has been suggested ...
Michelin föreslog aldrig ngn chikan. Det var stallen. Det sägs, utan att det har bekräftats, att det var Ron Dennis förslag att bygga en chikan. Det rapporterade ITV.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LuckyStrike1 skrev:´Men lägg ner nu. DEt står ju i klartext - att farten ska sänkas.
Var någonstans ser du att Michelin skriver hur farten ska sänkas???
Trodde du kunde så mycket om racing att du anar hur man får till en fartsänkning!
Om du sätter dig ner och läser lite rapporter från vad som hände i helgen är det några saker som inte är särskilt konstiga:
Michelin meddelar FIA att deras däck inte går att köra i kurva 13 med normal fart. De meddelar FIA att farten i den kurvan måste sänkas för att däcken ska vara säkra att köra på.
Vad implicerar den begäran? En vägbula? Radarkontroll? Älgvarningsskylt?
FIA säger att då får väl Michelinstallen sänka farten. FIA erbjuder sig att övervaka hastighen av Michelinbilarna i kurvan och om Michelin så vill bestraffa de som kör över en viss hastighet där däcken inte är säkra längre. FIA erbjuder också möjligheten att köra genom depån varje varv istället för i kurva 13, eller byta däck under loppen om de är så skadade att de behövs bytas.
Michelins stall föreslår att loppet ska startas bakom pace car, eller att chikan byggs i kurva 13 (Ron Dennis förslag verkar det som).
Det framgår inte av de officiela dokumenten. Var hittar jag den informationen?
FIA säger nej, (fia svarar till MICHELIN att en chickan inte kommer på fråga)stallen går inte med på FIA:s förslag.
Michelin frågar FIA om det går att köra på nya däckom de kan flyga in sådana. FIA svarar att de kan de väl göra, men de kommer att bli bestraffade för det enligt reglementet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tolkar inte - jag läser innantill.Gösta skrev:Kära LS1. Hur tolkar du detta?LuckyStrike1 skrev:Gösta - var skriver Michelin att de vill ha en chikan? Var skriver FIA att de avslår Michelins ansökan om en chikan?
Det var stallen, inte Michelin, som föreslog en chikan. FIA föreslog hastighetsövervakning alternativt körning genom depån. FIA och stallen kom inte överens.
Det enda Michelin faktiskt sa var att däcken int gick att köra på i kurva 13 utan att kraftigt sänka farten.
"Michelin has in the sole interest of safety informed its partner teams that we do not have total assurance that all tyres that qualified the cars can be used unless the vehicle speed in turn 13 can be reduced. "
At man i stället för en chickan ville bygga en vägbula?
"Michelin har ur säkerhetsintresse informerat sina samarbetande stall att vi inte har total säkerhet att samtliga däck som bilarna kvalificerade med kan användas om inte fordonens fart i kurva 13 kan sänkas"
Michelin säger endast en enda sak Gösta: att farten i kurva 13 måste sänkas för att deras däck ska vara säkra. Ingenting om hur det ska göras, eller ens om det ska göras via teknisk lösning eller på annat sätt. BARA ATT FARTEN MÅSTE SÄNKAS.
DEt tolkar jag som att bilar på Michelin däck måste köra långsammare i kurva 13 för att det ska vara säkert.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LuckyStrike1 skrev:Jag tolkar inte - jag läser innantill.Gösta skrev:Kära LS1. Hur tolkar du detta?LuckyStrike1 skrev:Gösta - var skriver Michelin att de vill ha en chikan? Var skriver FIA att de avslår Michelins ansökan om en chikan?
Det var stallen, inte Michelin, som föreslog en chikan. FIA föreslog hastighetsövervakning alternativt körning genom depån. FIA och stallen kom inte överens.
Det enda Michelin faktiskt sa var att däcken int gick att köra på i kurva 13 utan att kraftigt sänka farten.
"Michelin has in the sole interest of safety informed its partner teams that we do not have total assurance that all tyres that qualified the cars can be used unless the vehicle speed in turn 13 can be reduced. "
At man i stället för en chickan ville bygga en vägbula?
"Michelin har ur säkerhetsintresse informerat sina samarbetande stall att vi inte har total säkerhet att samtliga däck som bilarna kvalificerade med kan användas om inte fordonens fart i kurva 13 kan sänkas"
Michelin säger endast en enda sak Gösta: att farten i kurva 13 måste sänkas för att deras däck ska vara säkra. Ingenting om hur det ska göras, eller ens om det ska göras via teknisk lösning eller på annat sätt. BARA ATT FARTEN MÅSTE SÄNKAS.
DEt tolkar jag som att bilar på Michelin däck måste köra långsammare i kurva 13 för att det ska vara säkert.
Du måste lära dig tolka, det är viktigt då man läser avtal ocg korrespondans.
Om ett barn gråter osh säger "jag är hungrig" så tolkar jag det som "ge mig mat". Du konstaterar att det är hungrigt och fortsätter surfa på forza??
Är jag nära sanningen.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det enklaste sättet att sänka farten i racing har jag noterat vara att bromsa, minska gasen alternativt både och. Man kan också motorbromsa, det vet jag några som har gjort.Gösta skrev:
Trodde du kunde så mycket om racing att du anar hur man får till en fartsänkning!
Att farten måste sänkas för att däcken ska vara säkra. Begäran implicerar att farten ska sänkas, inget annat. Inget om hur farten ska sänkas.Vad implicerar den begäran? En vägbula? Radarkontroll? Älgvarningsskylt?
FIA föreslog för övrigt faktist radarkontroll - det var deras förslag.
Raporter från media på plats. I de officella dokumentet framgår för övrigt ingenting om att Michelin föreslår en chikan. Ingenting alls i de officiella dokumentet.Det framgår inte av de officiela dokumenten. Var hittar jag den informationen?
FIA svara Michelin att det har föreslagits en chikan (inte "ni har föreslagit en chikan) och svarar att en sådan blir det verkligen inte. Så där står det inte heller att Michelin har förslagit en chikan.(fia svarar till MICHELIN att en chickan inte kommer på fråga)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tolkar ungjävelns förbaskade skrikande som att den är hungrig.Gösta skrev:Du måste lära dig tolka, det är viktigt då man läser avtal ocg korrespondans.
Om ett barn gråter osh säger "jag är hungrig" så tolkar jag det som "ge mig mat". Du konstaterar att det är hungrigt och fortsätter surfa på forza??
Är jag nära sanningen.
Jag konstaterar att det antagligen finns två bra lösningar på att få tyst på ungjäveln: slå ihjäl den eller ge den mat.
Jag tolkar Michelins brev till FIA som att Michelins däck inte är säkra om de inte körs långsammare genom kurva 13.
Jag konstaterar att det finns flera sätt att sänka farten på: gasa mindre, bromsa mera, backa, köra genom depån istället för i kurvan eller bygga en chikan.
Jag gör tolkningen att bygga en chikan är en av de sämsta lösningarna, men konstaterar att det inte är något Michelin begär. JAg tolkar samstämmiga uppgifter från helgen som att det är Michelinstallens förslag för att köra, ledda av Ron Dennis
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Från FIA:s pressmeddellande:
Här har du hela pressmeddelandet:
http://www.fia.com/mediacentre/Press_Re ... 05-01.html
ÄN EN GÅNG: Förslaget om en chikan kom inte från Michelin, utan från Michelinstallen. För att du inte ska kunna förstå det fel lägger jag också in en rad om vilka som är Michelinstall:
Renault, McLaren, Toyota, Williams, Sauber, Red Bull, BAR
FIA borde ju veta .... eller hur?
FIA själva skriver att förslaget om en chikan kommer från Michelinstallen. Inte MichelinHowever, the Michelin teams refused to agree unless the Bridgestone runners were slowed by the same amount. They suggested a chicane.
Här har du hela pressmeddelandet:
http://www.fia.com/mediacentre/Press_Re ... 05-01.html
ÄN EN GÅNG: Förslaget om en chikan kom inte från Michelin, utan från Michelinstallen. För att du inte ska kunna förstå det fel lägger jag också in en rad om vilka som är Michelinstall:
Renault, McLaren, Toyota, Williams, Sauber, Red Bull, BAR
FIA borde ju veta .... eller hur?
Senast redigerad av LuckyStrike1 den tis jun 21, 2005 23:26, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, det funkar ju i supermotard, så varför inte?Razor skrev:Vägbulan var faktiskt min idéGösta skrev:Michelin ville ha en "fartminskning" med hjälp av en "vägbula" och får svaret att en sådan inte kommer på fråga.
Jag har sett någon snygg bild på Rubens när han övar vägbulekörning på Imola -94, men jag tror att han får öva lite till på landningen, för den var inte lika snygg.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Till Göstas försvar ska sägas att jag jobbar i ett amerikanskt företag och 5 dagar i veckan pratar engelska, skriver engelska och läser engelska avtal.GPWC skrev:LS1: Tur att någon kan läsa och förstå Engelska.
Gösta jobbar i en tysk firma, så han är förlåten
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Landningen är ju svårast, sägs det...AndersF1 skrev:Tja, det funkar ju i supermotard, så varför inte?
Jag har sett någon snygg bild på Rubens när han övar vägbulekörning på Imola -94, men jag tror att han får öva lite till på landningen, för den var inte lika snygg.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Och jag pratar tyska dagarna i ända!LuckyStrike1 skrev:Till Göstas försvar ska sägas att jag jobbar i ett amerikanskt företag och 5 dagar i veckan pratar engelska, skriver engelska och läser engelska avtal.GPWC skrev:LS1: Tur att någon kan läsa och förstå Engelska.
Gösta jobbar i en tysk firma, så han är förlåten
LS1, visste inte att man pratade med tabeller och ciffror.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Inte alls, märker du inte hur LS1 vill vara en jä-la besserwisser och Raz mobbar mig.GPWC skrev:OT:
Ni verkar ha en skön (inte för övermodererad) stämning här. Trevligt!
Hade här funnits en moderator värd namnet så hade denne stängt av dessa båda störande moment omedelbart.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag läste senast idag ett tvärtrist juridiskt avtal på, tror jag, 145 sidor. Ett avtal som skulle gälla under amerikansk lag.Gösta skrev:Och jag pratar tyska dagarna i ända!LuckyStrike1 skrev:Till Göstas försvar ska sägas att jag jobbar i ett amerikanskt företag och 5 dagar i veckan pratar engelska, skriver engelska och läser engelska avtal.GPWC skrev:LS1: Tur att någon kan läsa och förstå Engelska.
Gösta jobbar i en tysk firma, så han är förlåten
LS1, visste inte att man pratade med tabeller och ciffror.
Hade inga problem med tolkningen, men värre problem med att hålla mig vaken.
Intressant att FIA anser att det var Michelinstallen som krävde en chikan, men du anser att det var Michelin.
Jag gör tolkningen att FIA nog vet mer än du om det, och det vete sjutton om inte det också är ett konstaterande
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Någon måste ju påpeka när du har fel.Gösta skrev:Inte alls, märker du inte hur LS1 vill vara en jä-la besserwisser och Raz mobbar mig.GPWC skrev:OT:
Ni verkar ha en skön (inte för övermodererad) stämning här. Trevligt!
Hade här funnits en moderator värd namnet så hade denne stängt av dessa båda störande moment omedelbart.
Någon måste också visa hur du ser ut i tanga.
Jag tar hand om den första uppgiften, Razor tar hand om den andra. Som ett team är han och jag oslagbara
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Tycker (som moderator på ett annat lågmodererat forum) att du klarar dig bra.Gösta skrev:Inte alls, märker du inte hur LS1 vill vara en jä-la besserwisser och Raz mobbar mig.GPWC skrev:OT:
Ni verkar ha en skön (inte för övermodererad) stämning här. Trevligt!
Hade här funnits en moderator värd namnet så hade denne stängt av dessa båda störande moment omedelbart.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Åååh, jag saknar dessa legendariska topikar...Razor skrev:Är det någon mer än jag som får en flashback till "when new"-diskussionen för snart två år sedan?
Förresten, vem, är profeten som hävdar att Grandprix.com bekräftar Forzas uppgifter om att Michelin kickas i år?
Grandprix.com är väl ytterligare en F1-sida i mängden eller? Vilken officiell bekräftelse har de mandat att göra?
De kan spekulera samma sak, kanske?
Nåja, innan FIA hört alla inblandade tror jag knappast att den typen av beslut är tagna och att skicka nån ur VM för att man börjat dominera har jag aldrig hört talas om, speciellt inte som de nån gång av säkerhetsskäl inte skulle kunna köra.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Bilder på Jari och Raz både med och utan tanga hittar ni på min hemsida.Jari skrev:Jag har bilderna där han slängt av sig dessa...Razor skrev:Japp, och jag har fler bilder på Gösta i tanga...
Tro mig, ni vill inte se dem...
Den hittar ni vid "hemsymbolen" nedanför mina inlägg.
Titta och njut.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Är du förvånad???AndersF1 skrev:Va, fan, jag som just ätit. Glatt tittar man in för att se lite F1-bilder ifrån Imola, men får istället se grova sängkammarscener med minst tre forumskribenter inblandade.
Man kan se att en och samma forummedlem har flera sängpartners.
Man måste ge forummedlemmen credit för att han lyckas med sina ragg.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)