Hej allihopa...
Jag måste få en snabb resumé av det som har hänt, jag har lite funderingar över saker och ting. Så jag lämnar det till er som har informationen och kunskapen....
1. Kunde Michelin ställt upp med 3:de uppsättningen däck (den som flögs in) ??
2. Om NEJ på fråga 1, Varför inte ??
3. Om JA på fråga 1, Varför gjorde man inte det ??
MVH
Balder
Hur var det nu igentligen...
-
Hur var det nu igentligen...
Senast redigerad av Balder den tis jun 21, 2005 15:57, redigerad totalt 1 gång.
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //
-
Re: Hur var det nu igentligen...
Svar:Balder skrev:Hej allihopa...
Jag måste få en snabb resumé av det som har hänt, jag har lite funderingar över saker och ting. Så jag lämnar det till er som har informationen och kunskapen....
2. I så fall, varför inte ??
3. Hade dom blivit straffade ??
4. Om nej på 1, så kommer denna följdfråga...
5. Varför gjorde man inte det ??
MVH
Balder
1: Ja
2: För att deras fart skulle ha blivit starkt lidande!
3: Ja
Senast redigerad av Gösta den tis jun 21, 2005 16:01, redigerad totalt 2 gånger.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
LoL
Hahha,
Jag ändrade lite på frågorna, efter det att jag läst igenom det. Så ditt svar vart lite fel, försök igen och var gärna lite mer tydlig... Thanks !!
MVH
Balder
Jag ändrade lite på frågorna, efter det att jag läst igenom det. Så ditt svar vart lite fel, försök igen och var gärna lite mer tydlig... Thanks !!
MVH
Balder
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //
-
1: JaBalder skrev:Hej allihopa...
MVH
Balder
2: För att de skulle ha blivit bestraffade på så sätt att deras resultat blivit i princip värdelöst.
-
1: Nej, de var otestade och man visste inte alls hur de skulle fungera om de ens skulle fungera på banan.Balder skrev:Hej allihopa...
MVH
Balder
Om man hade gjort det, hade man enligt reglerna bestraffats för att ha bytt däck efter kvalet. Michelinstallen ville inte bli bestraffade.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
2 olika...
Hej !!
Två olika svar på frågan... Det gjorde att jag vart ännu mer fundersam.
Hade FIA gett Michelin tillåtelse att köra med den tredje uppsättningen eller ej ??
Om Michelin hade kört dit en tredje uppsättning måste det j u ha varit av den anledningen att dom skulle klara racet, annars var det ju en onödig transport, eller ??
Även om bestraffning hade blivit fallet så hade man ju i allafall chansen på en tredje plats och nedåt... Jag tvivlar på att dom hade blivit slagna av Jordan som var ett helt varv efter...
Så om fallet är så att Michelin har haft tillåtelse att köra, men inte gjort detta på grund av att man skulle få straff. Så tycker jag att det är helt och hållet Michelins fel att inte tävlingen blev av.
Om det var så att även dessa däck (3:de uppsättingen) inte klarade måttet, så har dom gjort tre (3) stora misstag på en och samma helg.. Man ska ju ha med sej ett däck som SKA klara distansen, men som kanske inte är lika snabbt. Nu fick dom chansen att flyga in ett ytterligare däck,.. Men detta var alltså inte heller säkert ??
MVH
Balder
Hade FIA gett Michelin tillåtelse att köra med den tredje uppsättningen eller ej ??
Om Michelin hade kört dit en tredje uppsättning måste det j u ha varit av den anledningen att dom skulle klara racet, annars var det ju en onödig transport, eller ??
Även om bestraffning hade blivit fallet så hade man ju i allafall chansen på en tredje plats och nedåt... Jag tvivlar på att dom hade blivit slagna av Jordan som var ett helt varv efter...
Så om fallet är så att Michelin har haft tillåtelse att köra, men inte gjort detta på grund av att man skulle få straff. Så tycker jag att det är helt och hållet Michelins fel att inte tävlingen blev av.
Om det var så att även dessa däck (3:de uppsättingen) inte klarade måttet, så har dom gjort tre (3) stora misstag på en och samma helg.. Man ska ju ha med sej ett däck som SKA klara distansen, men som kanske inte är lika snabbt. Nu fick dom chansen att flyga in ett ytterligare däck,.. Men detta var alltså inte heller säkert ??
MVH
Balder
-
Re: 2 olika...
Balder skrev:Hej !!
MVH
Balder
FIA gav tillåtelse att köra med de influgna däcken men poängterade att stallen skulle bestraffas. Förmodligen kommer LS1 hävda något annat och tvinga mig att cittera FIAS brev till Michelin.
-
-
19 June, 2005Lövet skrev:Citera gärna för oss som inte har din fantastiska förmåga till undersökande/grävande journalistik, Gösta.
Dear Mr Dupasquier,
Dear Mr Shorrock,
We have received your letter of 18 June.
We are very surprised that this difficulty has arisen. As you know, each team is allowed to bring two different types of tyre to an event so as to ensure that a back-up (usually of lower performance) is available should problems occur. It is hard to understand why you have not supplied your teams with such a tyre given your years of experience at Indianapolis.
That the teams you supply are not in possession of such a tyre will also be a matter for the FIA to consider in due course under Article 151c of the International Sporting Code.
No doubt you will inform your teams what is the maximum safe speed for their cars in Turn 13. We will remind them of the need to follow your advice for safety reasons. We will also ask them to ensure their cars do not obstruct other competitors.
Some of the teams have raised with us the possibility of running a tyre which was not used in qualifying. We have told them this would be a breach of the rules to be considered by the stewards. We believe the penalty would not be exclusion but would have to be heavy enough to ensure that no team was tempted to use qualifying tyres in the future.
Another possibility would be for the relevant teams repeatedly to change the affected tyre during the race (we understand you have told your teams the left rear is safe for a maximum of ten laps at full speed). If the technical delegate and the stewards were satisfied that each change was made because the tyre would otherwise fail (thus for genuine safety reasons) and that the relevant team were not gaining an advantage, there would be no penalty. If this meant using tyres additional to a teams’ allocation, the stewards would consider all the circumstances in deciding what penalty, if any, to apply.
Finally, it has been suggested that a chicane should be laid out in Turn 13. I am sure you will appreciate that this is out of the question. To change the course in order to help some of the teams with a performance problem caused by their failure to bring suitable equipment to the race would be a breach of the rules and grossly unfair to those teams which have come to Indianapolis with the correct tyres.
Yours sincerely,
Charlie Whiting
FIA Formula One Race Director
cc: Bernie Ecclestone
Ron Dennis (West McLaren-Mercedes)
Flavio Briatore (Mild Seven Renault F1)
Frank Williams (BMW WilliamsF1 Team)
Peter Sauber (Sauber Petronas)
Christian Horner (Red Bull Racing)
Nick Fry (B-A-R Honda)
John Howett (Panasonic Toyota Racing)
Jean Todt (Scuderia Ferrari)
Colin Kolles (Jordan Grand Prix)
Paul Stoddart (Minardi F1 Team)
Formula One Press Corps
-
-
Jo, man gav dom samma tillåtelse att bryta mot denna regel som mot alla andra regler nämligen att gör ni det här så blir ni bestraffade. Lite som BAR caset; ni har tillåtelse att fibbla med tankarna men ni blir avstängda vid upptäckt.GPWC skrev:Ska man vara petig så är det knappast att ge tillåtelse
Med Göstas logik har alla tillåtelse att köra med kvaldäck, kvalmotorer, automatlådor, osv osv.
Det vanligaste är dock att inte tolka straffskalan som proportionell mot "tillåtelsegraden".