BAR-Honda illa ute

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

BAR-Honda illa ute

Inlägg av JTarnstrom »

Om stallen kommer att bestraffas lär ju BAR-Honda ligga illa till. De har ju en villkorlig dom hängande över sig. En ny förseelse och de åker med automatik på ett sexmånadersstraff. Eller?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tror den villkorliga domen föll bort inför USA:s GP.

Såg ngn notis om det där FIA nu önskade dem lycka till i resten av mästerskapet och att saken var utagerad.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att den notisen gällde det faktum att det var prat om att BAR-Honda skulle överklaga och att de inte accepterade domen. De höll ju på och tjafsade i media men FIA gjorde dem ju uppmärksamma på att de kunde åka på mer däng om de inte passade sig.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Domen måste ju kvarstå. Avstängning i två tävlingar och en villkorlig avstängning på sex månader som gäller över ett år.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det tror jag med, men det var lite dubbla budskap tyckte jag i FIA:s uttalande. Men det är ju inget ovanligt.

Blir intressant att se om dels stallen blir bestraffade för det här, och om BAR i så fall får ett värre straff än de andra. Det skulle i så fall betyda diskning från resten av säsongen

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

BAR-Honda kommer nog att klara sig från en 6 månaders avstänging. F1 har inte råd att mista ett stall.
GMD

Inlägg av GMD »

F1 hade heller inte råd att låta sju stall strunta i loppet i söndags, men vad hände?

FIA har tappat kontrollen över verkligheten och vet inte längre vad de har råd med och vad de inte har råd med.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:BAR-Honda kommer nog att klara sig från en 6 månaders avstänging. F1 har inte råd att mista ett stall.
Jag tror det är det minsta problemet i F1 just nu, och FIA lägger nog inga fingrar emellan om de har stöd i reglerna av att diska ett Michelinstall just nu. Tyvärr får man väl tillägga

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Vad ska de straffas för? "Bringing the sport into disrepute" för att man inte startade av säkerhetsmässiga skäl? FIA anser ju själva att "alla" åtgärder är tillåtna i säkerhetens intresse. Det måste gälla stallen också.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

The governing body will almost certainly favour fines rather than a series of bans if they decide to punish the Michelin teams for their withdrawal from the United States Grand Prix. However, BAR are under a six-month suspended penalty for illegally running fuel as ballast at this year's San Marino Grand Prix, and sources have suggested that that sanction will almost certainly be taken into account if the teams are all found guilty next week of not having acted in the best interests of the sport.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cuscino skrev:Vad ska de straffas för? "Bringing the sport into disrepute" för att man inte startade av säkerhetsmässiga skäl? FIA anser ju själva att "alla" åtgärder är tillåtna i säkerhetens intresse. Det måste gälla stallen också.
Precis.
Vad fick Sauber för straff efter Brasilien 2000 när deras bakvingar lossnade och de inte vågade åka?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Sauber följde regelverket och anmälde i god tid före loppets start att de inte kunde delta på grund av säkerhetsskäl.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jaså, de körde både fredag och lördag med Salos krasch före kvalet som höjdpunkt. Jag tror till och med de körde Warm-Upen och sen beslutade sig för att ställa in. Om det var klart en timme innan start vet jag inte. Informationen på läktarna var inte i huvudsak på ett språk jag behärskar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Dessutom är vanära inte ett absolut begrepp.

Om ett stall är borta från loppet är det inte hela världen. Om 7 stall är borta är det en stor grej, och en större vanära.

Hade det ens funnits en tråd som diskuterat det, om det bara var ett stall som körde på Michlein? Troligen inte, lika lite som att 120.000 fans på läktaren inte skulle vara särskilt upprörda. FIA skulle inte ha kallat någon till Paris.

Det är skillnaden- 7 stall i det här fallet.
Är ett stall borta - ingen stor grej
7 stall borta - ja, vi ser ju reaktionerna

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag tror till och med de körde Warm-Upen och sen beslutade sig för att ställa in.
Nej, de körde inte warm-upen, man körde inte ens hela kvalet, och de drog sig ur redan på lördagen.
In both free practice and qualifying this afternoon we suffered failures of the rear wings on both RED BULL SAUBER PETRONAS C19s.

While we are at the track it is not possible for us to analyse the cause of the problem to our satisfaction. For that reason we did not continue the qualifying. Since we cannot conduct sufficient investigation until we return to Hinwil, and cannot therefore effect a satisfactory cure overnight, we also have no option but to withdraw from tomorrow’s Brazilian Grand Prix.
Eftersom 2000-års regler sa att man kunde dra sig ur så sent som 45 minuter före start så begick inte Sauber något regelbrott.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Nalle spik

Inlägg av Nalle spik »

Betyder det här att om man hade passerat tidgränsen skulle man skickat ut föraren och bett honom ta det lungt, sedan stått med korsade fingrar bakom ryggen och hoppas,hoppas,hoppas det håller. Vill inte fan ha böter.

........är detta säkerhetstänkande modell FIA?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag kan inte tänka mig att man hade skickat ut föraren om vingarna hade lossnat under warm-upen istället för som nu, under lördagens aktiviteter.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
Eftersom 2000-års regler sa att man kunde dra sig ur så sent som 45 minuter före start så begick inte Sauber något regelbrott.
Hur är reglerna nu gå? Jag har för mig att det pratades om att Minardi skulle få nåt kännbart straff när de hade problem att komma till start. Betyder det att man måste komma till start och när ändrades isf den regeln?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är fortfarande 45 minuter som gäller.
Vilken händelse med Minardi är det som du tänker på, Australien i år?

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:Det är fortfarande 45 minuter som gäller.
Vilken händelse med Minardi är det som du tänker på, Australien i år?
Ja, det var det nog.