Intressant att Michelin inte fick veta detta från något håll...LuckyStrike1 skrev:IRL:s däcksleverantör: Firestone ägt av Bridgestone.Nisse skrev:Tror att en stor del av vad vi har sett och får se är en maktkamp.
Det finns brev som nu offentliggjorts hos FIA http://www.fia.com/resources/documents/ ... letter.pdf
Det lustiga är att man bara offentliggör Michelin´s svar.
För oss som gillar att spekulera så upptäckte IRL´s däckleverantör att däcken till årets INDY måste göras om eftersom de berycktade spåren i betongen gav helt nya egenskaper.
Man får väl förmoda att Bridgestone hade koll på vad som krävdes för Indianapolis.
Indy & Diamantslipad beläggning
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att Indianapolis fått ny diamantslipad beläggning i år visste ju t.o.m. vi amatörer på forumet om innan USA:s GP.Jari skrev:Intressant att Michelin inte fick veta detta från något håll...LuckyStrike1 skrev:IRL:s däcksleverantör: Firestone ägt av Bridgestone.Nisse skrev:Tror att en stor del av vad vi har sett och får se är en maktkamp.
Det finns brev som nu offentliggjorts hos FIA http://www.fia.com/resources/documents/ ... letter.pdf
Det lustiga är att man bara offentliggör Michelin´s svar.
För oss som gillar att spekulera så upptäckte IRL´s däckleverantör att däcken till årets INDY måste göras om eftersom de berycktade spåren i betongen gav helt nya egenskaper.
Man får väl förmoda att Bridgestone hade koll på vad som krävdes för Indianapolis.
Det är väl inte intressant att Michelin inte fick veta något av Bridgestone? De är ju konkurrenter - varför ska Bridgestone dela med sig av kunskap tilll Michelin. Det låter oerhört naivt.
Tror du Ron Dennis och Jean Todt sitter i telefon tillsammans med Rory Byrne och Adrian Newey och utbyter information om hur bilar ska ställas in, hur de ska byggas, designas o.s.v?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Noterar först att du gör detta till en Ferrari mot övriga-fråga. Det är det kanske också, men då skall det diskuteras rakt framifrån och inte bakas in någonstans. Vill du det?Gösta skrev:Sådär ja, nu är vi igång igen.Jari skrev: Om man nu inte redan på förhand visste att man skulle fått spö av Michelin om de fick tävla på lika villkor. (nåja, men i alla fall för sporten och för fansens skull).
Samma villkor för USA´s GP gällde för Ferrari som för Michelinstallen. Nu ville michelin ändra villkoren.
En ärlig och uppriktig fråga Jari, spelar du korkad eller tycker du så på riktigt??
Min poäng var att man till nästan vilket pris som helst borde arrangerat ett race på relativt lika villkor. Visst, Bridgestone hade fått visa lite mer goodwill gentemot sin konkurrent genom att tillåta dem till samma nivå säkerhetsmässigt, men det är knappast mer än den goodwill Michelin bjöd i motsvarande läge på Brasilien 2003.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Om jag hamnar ute i bushen nånstans och upptäcker att det står 18 ålgar precis intill vägkanten så kan jag tänka mig att varna "alla" bilister som kommer efter mig eller från andra hållet och inte bara "020-bilar" eller Topcab-bilar och undanhålla sån information för t.ex kurir och Taxi-Sovjet-bilarna...LuckyStrike1 skrev:Att Indianapolis fått ny diamantslipad beläggning i år visste ju t.o.m. vi amatörer på forumet om innan USA:s GP.Jari skrev:Intressant att Michelin inte fick veta detta från något håll...LuckyStrike1 skrev: IRL:s däcksleverantör: Firestone ägt av Bridgestone.
Man får väl förmoda att Bridgestone hade koll på vad som krävdes för Indianapolis.
Det är väl inte intressant att Michelin inte fick veta något av Bridgestone? De är ju konkurrenter - varför ska Bridgestone dela med sig av kunskap tilll Michelin. Det låter oerhört naivt.
Tror du Ron Dennis och Jean Todt sitter i telefon tillsammans med Rory Byrne och Adrian Newey och utbyter information om hur bilar ska ställas in, hur de ska byggas, designas o.s.v?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Första stämningen är inlämnad.
FIA, Michelin, Indianapolis Motor Speedway och Bernies bolag stäms alla av en åskådare för farsen i söndags.
Krav: återbetalning av fem biljetter, samt omkostnader för resa
FIA, Michelin, Indianapolis Motor Speedway och Bernies bolag stäms alla av en åskådare för farsen i söndags.
Krav: återbetalning av fem biljetter, samt omkostnader för resa
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Läste om en snubbe från Colombia som var på plats med 20 personer i familjen... en farsdagsutflykt. Men det är klart, har man råd att åka tjugo pers är det kanske inte så synd om dem.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jari, jag tror att det är bättre om du skiter i älgarna och varnar dina medtrafikanter om att du själv står längs vägkanten...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag gör inte det till Ferrari mot övriga fråga. Du kastar som vanligt panikartat dynga på Ferrari som valde att ge publiken en liten liten smula underhållning trotts allt.Jari skrev:Noterar först att du gör detta till en Ferrari mot övriga-fråga. Det är det kanske också, men då skall det diskuteras rakt framifrån och inte bakas in någonstans. Vill du det?Gösta skrev:Sådär ja, nu är vi igång igen.Jari skrev: Om man nu inte redan på förhand visste att man skulle fått spö av Michelin om de fick tävla på lika villkor. (nåja, men i alla fall för sporten och för fansens skull).
Samma villkor för USA´s GP gällde för Ferrari som för Michelinstallen. Nu ville michelin ändra villkoren.
En ärlig och uppriktig fråga Jari, spelar du korkad eller tycker du så på riktigt??
Min poäng var att man till nästan vilket pris som helst borde arrangerat ett race på relativt lika villkor. Visst, Bridgestone hade fått visa lite mer goodwill gentemot sin konkurrent genom att tillåta dem till samma nivå säkerhetsmässigt, men det är knappast mer än den goodwill Michelin bjöd i motsvarande läge på Brasilien 2003.
HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET ATT INSE ATT MICHELIN SCHABBLADE, DERAS STALL VALDE ATT STÄLLA IN I STÄLLET FÖR ATT KÖRA MED REDUCERAD FART I KURVA 13 OCH FIA ERBJÖD SIG ATT HJÄLPA TILL MED DET TEKNISKA. VAD I HELVETE ANGÅR DET FERRARI ATT MICHELLINSTALLEN INTE HAR KOLL PÅ PRYLARNA. NU FÅR DOM BYGGA REJÄLA DÄCK SOM FÖRHOPPNINGSVIS ÄR LÅNGSAMMARE OCH FERRARI HAR CHANS ATT BLI BÅDE WCC OCH HA EN WDC.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det var en kombinerad affärs / nöjesresa. De flög via Miami och träffade kunder. De är i nöjes / "livsmedelsbranchen".JTarnstrom skrev:Läste om en snubbe från Colombia som var på plats med 20 personer i familjen... en farsdagsutflykt. Men det är klart, har man råd att åka tjugo pers är det kanske inte så synd om dem.
Tärnström
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vem vet, de kanske hade en "business appointment" i F1-depån också...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är kanske där felet ligger, Michelin kollade bara in franska forum och där diskuterades ingen Indy500?LuckyStrike1 skrev: Att Indianapolis fått ny diamantslipad beläggning i år visste ju t.o.m. vi amatörer på forumet om innan USA:s GP.
Angående jaris älganalogi så är det inte säkert att Bridgestone skulle ha uppfattat det som en stor säkerhetsrisk, utan som en prestandavinst pga ökat sltage, eller nåt. Ungefär som att det skulle stå hundra kunder ute i skogen med älgarna och vill ha skjuts. Då kanske det enbart rings till TopCab-bilar istället för Taxi Sovjet?
För övrigt kan man fråga sig varför de aldrig testar på Indy om det här är den kurva som ger högsta belastningen? Men det kanske är för krångligt/dyrt, eller inte tillåtet?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det finns en knapp till vänster, ungefär på tredje raden nedifrån som det står Caps Lock på. Tryck på den innan du svarar nästa gång.Gösta skrev:Jag gör inte det till Ferrari mot övriga fråga. Du kastar som vanligt panikartat dynga på Ferrari som valde att ge publiken en liten liten smula underhållning trotts allt.Jari skrev:Noterar först att du gör detta till en Ferrari mot övriga-fråga. Det är det kanske också, men då skall det diskuteras rakt framifrån och inte bakas in någonstans. Vill du det?Gösta skrev: Sådär ja, nu är vi igång igen.
Samma villkor för USA´s GP gällde för Ferrari som för Michelinstallen. Nu ville michelin ändra villkoren.
En ärlig och uppriktig fråga Jari, spelar du korkad eller tycker du så på riktigt??
Min poäng var att man till nästan vilket pris som helst borde arrangerat ett race på relativt lika villkor. Visst, Bridgestone hade fått visa lite mer goodwill gentemot sin konkurrent genom att tillåta dem till samma nivå säkerhetsmässigt, men det är knappast mer än den goodwill Michelin bjöd i motsvarande läge på Brasilien 2003.
HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET ATT INSE ATT MICHELIN SCHABBLADE, DERAS STALL VALDE ATT STÄLLA IN I STÄLLET FÖR ATT KÖRA MED REDUCERAD FART I KURVA 13 OCH FIA ERBJÖD SIG ATT HJÄLPA TILL MED DET TEKNISKA. VAD I HELVETE ANGÅR DET FERRARI ATT MICHELLINSTALLEN INTE HAR KOLL PÅ PRYLARNA. NU FÅR DOM BYGGA REJÄLA DÄCK SOM FÖRHOPPNINGSVIS ÄR LÅNGSAMMARE OCH FERRARI HAR CHANS ATT BLI BÅDE WCC OCH HA EN WDC.
Minns du vad som hände på Spa när Coulthard körde några tiotal kilometer långsammare än Schumi i racinglinjen?
FIA erbjöd sig att hjälpa till med att få 14 bilar att tvärnita på ett av banans absolut snabbaste ställen i racinglinjen (förr eller senare) och köra på halvfart medan de med radar mätte att de körde sakta nog?
Tycker du på fullt allvar att det har något med racing att göra?
Hur lågt vill du ha det?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad nu det har med saken att göra ....Jari skrev:Om jag hamnar ute i bushen nånstans och upptäcker att det står 18 ålgar precis intill vägkanten så kan jag tänka mig att varna "alla" bilister som kommer efter mig eller från andra hållet och inte bara "020-bilar" eller Topcab-bilar och undanhålla sån information för t.ex kurir och Taxi-Sovjet-bilarna...LuckyStrike1 skrev:Att Indianapolis fått ny diamantslipad beläggning i år visste ju t.o.m. vi amatörer på forumet om innan USA:s GP.Jari skrev: Intressant att Michelin inte fick veta detta från något håll...
Det är väl inte intressant att Michelin inte fick veta något av Bridgestone? De är ju konkurrenter - varför ska Bridgestone dela med sig av kunskap tilll Michelin. Det låter oerhört naivt.
Tror du Ron Dennis och Jean Todt sitter i telefon tillsammans med Rory Byrne och Adrian Newey och utbyter information om hur bilar ska ställas in, hur de ska byggas, designas o.s.v?
Michelin har gjort en jättetabbe, t.o.m. de själva har erkänt det.
Det är upp till varje stall och däcksleverantör att ha koll på förutsättningarna för loppet.
Om McLaren får reda på att det kommer monsunregn till nästa lopp - tror du de ringer runt till de andra stallen oc berätta att "14.23 kommer ett kraftigt regn att drabba banan på söndag. Uppgifterna är säkra, och kommer från NASA" ... eller tror du de har en bil med regninställningar och är beredda i depån för däcksbyte och tar de andra med överraskning ...?
Varför skulle Bridgestone meddela Michelin hur de har byggt sitt däck, och hur banan ser ut när de själva kan ta reda på allt de behöver veta om banan?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
SOm jag fattat det gav denna nya räfflade yta en helt ny typ av belastning som bara Bridgestone varit förberedda på...AndersF1 skrev:Det är kanske där felet ligger, Michelin kollade bara in franska forum och där diskuterades ingen Indy500?LuckyStrike1 skrev: Att Indianapolis fått ny diamantslipad beläggning i år visste ju t.o.m. vi amatörer på forumet om innan USA:s GP.
Angående jaris älganalogi så är det inte säkert att Bridgestone skulle ha uppfattat det som en stor säkerhetsrisk, utan som en prestandavinst pga ökat sltage, eller nåt. Ungefär som att det skulle stå hundra kunder ute i skogen med älgarna och vill ha skjuts. Då kanske det enbart rings till TopCab-bilar istället för Taxi Sovjet?
För övrigt kan man fråga sig varför de aldrig testar på Indy om det här är den kurva som ger högsta belastningen? Men det kanske är för krångligt/dyrt, eller inte tillåtet?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Gotcha!JTarnstrom skrev:Jari, jag tror att det är bättre om du skiter i älgarna och varnar dina medtrafikanter om att du själv står längs vägkanten...
Tärnström
Från och med nu kallar jag dig torskström.
Senast redigerad av Jari den tis jun 21, 2005 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...LuckyStrike1 skrev:Vad nu det har med saken att göra ....Jari skrev:Om jag hamnar ute i bushen nånstans och upptäcker att det står 18 ålgar precis intill vägkanten så kan jag tänka mig att varna "alla" bilister som kommer efter mig eller från andra hållet och inte bara "020-bilar" eller Topcab-bilar och undanhålla sån information för t.ex kurir och Taxi-Sovjet-bilarna...LuckyStrike1 skrev: Att Indianapolis fått ny diamantslipad beläggning i år visste ju t.o.m. vi amatörer på forumet om innan USA:s GP.
Det är väl inte intressant att Michelin inte fick veta något av Bridgestone? De är ju konkurrenter - varför ska Bridgestone dela med sig av kunskap tilll Michelin. Det låter oerhört naivt.
Tror du Ron Dennis och Jean Todt sitter i telefon tillsammans med Rory Byrne och Adrian Newey och utbyter information om hur bilar ska ställas in, hur de ska byggas, designas o.s.v?
Michelin har gjort en jättetabbe, t.o.m. de själva har erkänt det.
Det är upp till varje stall och däcksleverantör att ha koll på förutsättningarna för loppet.
Om McLaren får reda på att det kommer monsunregn till nästa lopp - tror du de ringer runt till de andra stallen oc berätta att "14.23 kommer ett kraftigt regn att drabba banan på söndag. Uppgifterna är säkra, och kommer från NASA" ... eller tror du de har en bil med regninställningar och är beredda i depån för däcksbyte och tar de andra med överraskning ...?
Varför skulle Bridgestone meddela Michelin hur de har byggt sitt däck, och hur banan ser ut när de själva kan ta reda på allt de behöver veta om banan?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Få andra sporter har dödat procentuellt fler utövare än F1! Det är farligt att köra bil och skall så vara. Tänk om det var helt harmlöst, då skulle vi kunna se på när förarna gör up i något motorsportspel på Playstation. Det skall göra ont och vara potentiellt dödligt att göra misstag. Utan det momentet vore inte F1 just F1. Det varken går eller är önskvärt att bygga bort. Förr hade vi gladiatorer, nu har vi F1 och annan motorsport.Jari skrev:De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...LuckyStrike1 skrev:Vad nu det har med saken att göra ....Jari skrev: Om jag hamnar ute i bushen nånstans och upptäcker att det står 18 ålgar precis intill vägkanten så kan jag tänka mig att varna "alla" bilister som kommer efter mig eller från andra hållet och inte bara "020-bilar" eller Topcab-bilar och undanhålla sån information för t.ex kurir och Taxi-Sovjet-bilarna...
Michelin har gjort en jättetabbe, t.o.m. de själva har erkänt det.
Det är upp till varje stall och däcksleverantör att ha koll på förutsättningarna för loppet.
Om McLaren får reda på att det kommer monsunregn till nästa lopp - tror du de ringer runt till de andra stallen oc berätta att "14.23 kommer ett kraftigt regn att drabba banan på söndag. Uppgifterna är säkra, och kommer från NASA" ... eller tror du de har en bil med regninställningar och är beredda i depån för däcksbyte och tar de andra med överraskning ...?
Varför skulle Bridgestone meddela Michelin hur de har byggt sitt däck, och hur banan ser ut när de själva kan ta reda på allt de behöver veta om banan?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Intressant... nu är det alltså Bridgestones fel att det blev som det blev, eller hur ska man tolka det där?Jari skrev:De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Självklart är det så. Dom hade en skyldighet att ringa michelin och brätta hur banan ser ut och hur man skall konstruera däcken.Razor skrev:Intressant... nu är det alltså Bridgestones fel att det blev som det blev, eller hur ska man tolka det där?Jari skrev:De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...
(Undrar om någon tidning förbrett en reklamannons med texten "Michelin, champions of USA´Gp 2005" )
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Om man nu vill fortsätta på temat konspiritionsteorin så gick FIA:t ut med sitt första däcksbrev direkt efter INDY.Razor skrev:Intressant... nu är det alltså Bridgestones fel att det blev som det blev, eller hur ska man tolka det där?Jari skrev:De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...
Firestone (Bridgestone) sitter med data från alla Indyåkarna, ringer Todt och säjer nu vet vi hur Michelin skall nitas den här gången, Todt ringer Max och jublande berättar han om upptäckten att däcken belastas hårdare än tidigare, Max skickar brev till Michelin där han påtalar extra hårt om det stora ansvaret som däcksleverantörerna har, Fredag kväll Max,Todt och de små japanerna sitter och jublar åt sin lilla kupp.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fast det första brevet från FIA till däckstillverkarna om vikten av att tillverka däck som håller för bana, kval och lopp skickades väl efter Europas GP?
Så där faller lite av den annars fantastiska konspirationsteorin.
Så där faller lite av den annars fantastiska konspirationsteorin.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ahhh coolt
Det är ju en fantastisk teori. Det hela var en kupp mot Michelin och dess stall.
Det byggde bara på att Michelin skulle misslyckas med sitt däck. Men sannolikheten för det var stor eftersom man visste efter testerna på Indy att det var nya krav på däcken mot tidigare år. Bridgestone som däcksleverantör till IRL fick i praktiken ett månads test på banan.
Man informerade Ferrari och FIA. Max skrev ett brev och varnade däcksleverantörerna för att ligga för nära eller över gränsen.
Sen var det bara att vänta på första träningsdagen på Indy.
Gissar att de var lite nerväsa när de såg BAR och Toyota krascha, men annars gick det ju helt enligt planen.
Cool
Det är ju en fantastisk teori. Det hela var en kupp mot Michelin och dess stall.
Det byggde bara på att Michelin skulle misslyckas med sitt däck. Men sannolikheten för det var stor eftersom man visste efter testerna på Indy att det var nya krav på däcken mot tidigare år. Bridgestone som däcksleverantör till IRL fick i praktiken ett månads test på banan.
Man informerade Ferrari och FIA. Max skrev ett brev och varnade däcksleverantörerna för att ligga för nära eller över gränsen.
Sen var det bara att vänta på första träningsdagen på Indy.
Gissar att de var lite nerväsa när de såg BAR och Toyota krascha, men annars gick det ju helt enligt planen.
Cool
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Upptäckte att jag gjort ett stort misstag. Vid närmare jämförelse mellan Todt och japanerna så kan japanerna inte betäcknas som småNisse skrev:Om man nu vill fortsätta på temat konspiritionsteorin så gick FIA:t ut med sitt första däcksbrev direkt efter INDY.Razor skrev:Intressant... nu är det alltså Bridgestones fel att det blev som det blev, eller hur ska man tolka det där?Jari skrev:De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...
Firestone (Bridgestone) sitter med data från alla Indyåkarna, ringer Todt och säjer nu vet vi hur Michelin skall nitas den här gången, Todt ringer Max och jublande berättar han om upptäckten att däcken belastas hårdare än tidigare, Max skickar brev till Michelin där han påtalar extra hårt om det stora ansvaret som däcksleverantörerna har, Fredag kväll Max,Todt och de små japanerna sitter och jublar åt sin lilla kupp.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Firestone used same spec tyres in 2004 and 2005 Indy 500Jari skrev:De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...
Några smakprov ur artikeln:
Furthermore, the spokesperson informed Pitpass, that during tests it was discovered that wear rates were good and that there were no durability issues. Indeed, the spokesperson was keen to stress that the current surface is a "little less severe".
"This information was freely available before the recent United States Grand Prix," added the spokesperson, who confirmed that it was even reported in a recent edition of the British magazine, Autosport.
"It is every manufacturer's responsibility to check a circuit's surface and layout," said the spokesperson. The only two tracks where this is a problem are Monaco and Melbourne - both street circuits - in which case the tyre manufacturer must rely (mainly) on data from previous events.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej, jag noterade bara att de undanhöll potentiellt livsfarlig information som ett ess i rockärmen...Razor skrev:Intressant... nu är det alltså Bridgestones fel att det blev som det blev, eller hur ska man tolka det där?Jari skrev:De behöver ju inte avslöja sina innersta hemligheter, men varna för att de nya räfflorna käkar insida eller nå't sånt. Det handlar ju faktiskt ytterst om människoliv...
Dessutom kör de med slicks och förmodligen en helt annan uppbyggnad på däcket, då de bara ska köra runt runt...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vad fanns det då för information som de undanhöll och vilken nytta skulle Bridgestone ha av den informationen om den inte gällde de däck som skulle användas under USA:s GP?Jari skrev:Nej, jag noterade bara att de undanhöll potentiellt livsfarlig information som ett ess i rockärmen...
Dessutom kör de med slicks och förmodligen en helt annan uppbyggnad på däcket, då de bara ska köra runt runt...
Jag tror att väderkvarnarna har gått hem nu...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13