Vad händer nu?
-
- Moderator
Vad händer nu?
Eländet slutar ju inte i och med att USA:s GP är över. Om FIA har hotat med att ställa Michelin inför skranket om de drar sporten i smutsen och hur man skulle kunna göra det bättre än vad Michelin lyckades med är svårt att tänka sig. Frågan som inställer sig är vad straffet kommer att bli. I mina ögon kan det inte bli något annat än uteslutning. Det här kan bli slutet på årets F1-säsong. Nu kanske en del säger att det är omöjligt men det är samma röster som sa att det är klart att det blir race i USA. Hur FIA ska kunna dela ut något annat än ett drakoniskt straff i detta läge kan jag inte begripa.
Konsekvensen av en uteslutning kommer att bli enorm.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Om de med makten i F1 inte bryr sig om F1, så bryr jag mig inte om dem.
Det får hända vad som helst vad mig anbelangar. En inställd säsong kan inte vara värre än fiaskot idag ialla fall.
Vad står F1 för? Politiskt fulspel, maktspel bakom kulisserna, tönterier, byråkrati, ovilja att lösa problem. Fiasko. Fars. 1.
Utesluta Michelin från årets säsong? Tja, då kan de ju lika gärna ställa in eländet på en gång.
Utesluta Michelin från och med nästa säsong? Visst, gärnaför mig, jag bryr mig inte.
Men det blir väl lite böter, ett aja baja, en skarpt formulerad pressrelease från FIA som Michelin ställer sig bakom och en däcksleverantör till nästa säsong.
Under tiden är det långt kvar av årets NASCAR-säsong, SLC hoppas jag att det blir någon körning i under året och sen är det många lopp kvar av IRL, Champ Car och DTM. Nästa år kommer det många spännande bilar till Le Mans jag bara ska se på live.
F1 ... vad var det nu igen?
Det får hända vad som helst vad mig anbelangar. En inställd säsong kan inte vara värre än fiaskot idag ialla fall.
Vad står F1 för? Politiskt fulspel, maktspel bakom kulisserna, tönterier, byråkrati, ovilja att lösa problem. Fiasko. Fars. 1.
Utesluta Michelin från årets säsong? Tja, då kan de ju lika gärna ställa in eländet på en gång.
Utesluta Michelin från och med nästa säsong? Visst, gärnaför mig, jag bryr mig inte.
Men det blir väl lite böter, ett aja baja, en skarpt formulerad pressrelease från FIA som Michelin ställer sig bakom och en däcksleverantör till nästa säsong.
Under tiden är det långt kvar av årets NASCAR-säsong, SLC hoppas jag att det blir någon körning i under året och sen är det många lopp kvar av IRL, Champ Car och DTM. Nästa år kommer det många spännande bilar till Le Mans jag bara ska se på live.
F1 ... vad var det nu igen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Michelin blir förmodligen uteslutna med omedelbar verkan. Jag gissar på ett beslut redan denna vecka. Men jag tycker nog att FIA inte har visat sig vara tillräckligt beslutsmässiga i frågan utan låter sig styras av stallen som i sin tur låter sig styras av sina leverantörer.
Det duger inte utan FIA måste med kraft även bestraffa de stallen som lydde Michelins rekommendation. Om någon nu börjar prata om säkerhet, så är det faktiskt upp till stallen att vägleda sin förare hur de ska hantera bilen och utrustningen säkert.
/Jan
Det duger inte utan FIA måste med kraft även bestraffa de stallen som lydde Michelins rekommendation. Om någon nu börjar prata om säkerhet, så är det faktiskt upp till stallen att vägleda sin förare hur de ska hantera bilen och utrustningen säkert.
/Jan
-
Kostnaden för att utesluta Michelin skulle vara alldeles för stor. Hela säsongen skulle bli innställd, människor skulle bli arbetslösa.
Bara skadeståndskraven från TV-kanaler, sponsorer och banarrangörer skulle knäcka F1 för all framtid, så det kommer inte att hända.
Dom kommer att lösa det på nåt annat sätt.
Bara skadeståndskraven från TV-kanaler, sponsorer och banarrangörer skulle knäcka F1 för all framtid, så det kommer inte att hända.
Dom kommer att lösa det på nåt annat sätt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
Har Michelin sagt att säkerheten är hotad så tycker jag stallen gör helt rätt som inte kör. Att förarna skulle "hålla igen" i den delen av banan är ju bissart. Tänk själv om som exempel Alonso ligger och jagar Räikkönen och har svårt att ta sig förbi? Tror nån verkligen på att dom kommer att sänka farten i den kurvan då? Om den framförvarande gör det är det ju bara för den bakom att låta bli just det varvet för att komma förbi. Enda lösningen hade varit att förbjuda Michelin-stallen att köra om varandra i kurva 13 men det hade ju varit löjligt. Stallen gjorde rätt, felet är Michelins.
-
De som skriver dessa avtal har med största säkerhet sett till att FIA och FOM blir skadeslösa vi en uteslutning av en teknikleverantör, i detta fallet Michelin. Detsamma gäller förmodligen stallen och förarnas personliga sponsorkontrakt. En jurist som författar avtal måste ta hänsyn till att en leverantör kan bli utesluten. Annnars sköter de inte sig jobb. Det står ju i reglementet att det kan inträffa och då måste man se till att friskriva sig från att sådant inträffar.
/Jan
/Jan
-
Re: Vad händer nu?
Vad är problemet, har Michelin och stallen brutit mot någon regel? Om jag följt debatten rätt så skulle FIA straffa stallen om de bytte till några andra däck än de som de hade på kvalet vilket de nu inte gjorde.JTarnstrom skrev:Eländet slutar ju inte i och med att USA:s GP är över. Om FIA har hotat med att ställa Michelin inför skranket om de drar sporten i smutsen och hur man skulle kunna göra det bättre än vad Michelin lyckades med är svårt att tänka sig. Frågan som inställer sig är vad straffet kommer att bli. I mina ögon kan det inte bli något annat än uteslutning. Det här kan bli slutet på årets F1-säsong. Nu kanske en del säger att det är omöjligt men det är samma röster som sa att det är klart att det blir race i USA. Hur FIA ska kunna dela ut något annat än ett drakoniskt straff i detta läge kan jag inte begripa.
Tärnström
Lösningen med att byta däck löpande under loppet föll på sin egen orimlighet tror inte ens att bilarna skulle klarat av så många depåstopp.
Chikanen som föreslogs föll på moment 22.
Däremot skall det bli kul att se hur motorproblematiken tacklas till nästa race. Michelin-stallen har nu nya eller bättre begangnade motorer mens BR-stallen har motorer som gått lite mer
-
- Moderator
Om Michelin har brutit mot paragraf 151c eller inte lär väl visa sig. Det gäller regeln om "bringing the sport into disrepute".
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
Ferrari kommer inte att köra loppet (om man inte ostraffat får byta motorer) eftersom man inte kan garantera motorns hållbarhet och därmed förarens säkerhet i nästa lopp.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
Nisse skrev:Gösta skrev:Ferrari kommer inte att köra loppet (om man inte får vara ensamma på banan) eftersom man inte kan garantera Schummies vinst i nästa lopp.
-
-
Nja, de kan ju sträcka sig till att låta Jordan och Minardi delta oxå.Nisse skrev:Gösta skrev:Ferrari kommer inte att köra loppet (om man inte får vara ensamma på banan) eftersom man inte kan garantera Schummies vinst i nästa lopp.
För jag tyckte att Schumi sa på presskonfen efteråt, nåt i stil med ; "... vi (Ferrari) var ju ensamma på banan idag."
Var lite oförskämt mot Monteiro som satt vid samma bord, kan tyckas...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
Enda bra lösningen på problemet är att se till att Michelin ger biljettpengarna tillbaka till alla som var på Indianapolis, samt betalar en större summa i böter som kan täcka möjliga intäktsförluster i framtiden. Det skulle blidka publiken, medan serien kan fortsätta som vanligt. Alla andra lösningar är dåraktiga inte bara ur ekonomisk synvinkel utan också ur goodwill-synpunkter för de deltagande tillverkarna och sponsorerna. Jag hoppas verkligen att FIA inser det.
<----- Danica Patrick - äkta feministiskt initiativ
-
Håller med men ändå inte...
Hej !
Sitter och tittar på denna enorma reaktion som detta "fjasko" har skapat, och håller också med er allihopa. Kanske inte allt som alla säger, men om man skulle samla lite av er var, så skulle det banne mej vara bättre att sätta er i styrelsen för FIA än dom som sitter där idag....
Men !!
Vad ska man nu göra för att behålla och återfå en positiv och intressant F1 verksamhet. Hur det än är, så är detta den absolut, utan tvekan, den bästa motorsporten jag vet i allafall. Och jag skulle bli mycket ledsen om det hela slutade med att allt lades ner, och säsongen var över redan i Juni.
Här går man och laddar hela vintern, snckar med arbetskamrater, chattar med er på forumet, funderar och vrider och vänder på alla sorters teorier inför säsongsstarten. Så jag vill verkligen inte att det ska ta slut så fort...
Det måste finnas något som kan göras för att rädda den sport, som attraherar och lockar miljoners människor var och varannan söndag...
Eller ??
MVH
Balder
Sitter och tittar på denna enorma reaktion som detta "fjasko" har skapat, och håller också med er allihopa. Kanske inte allt som alla säger, men om man skulle samla lite av er var, så skulle det banne mej vara bättre att sätta er i styrelsen för FIA än dom som sitter där idag....
Men !!
Vad ska man nu göra för att behålla och återfå en positiv och intressant F1 verksamhet. Hur det än är, så är detta den absolut, utan tvekan, den bästa motorsporten jag vet i allafall. Och jag skulle bli mycket ledsen om det hela slutade med att allt lades ner, och säsongen var över redan i Juni.
Här går man och laddar hela vintern, snckar med arbetskamrater, chattar med er på forumet, funderar och vrider och vänder på alla sorters teorier inför säsongsstarten. Så jag vill verkligen inte att det ska ta slut så fort...
Det måste finnas något som kan göras för att rädda den sport, som attraherar och lockar miljoners människor var och varannan söndag...
Eller ??
MVH
Balder
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //
-
-
Då kan du åka och kasta lite flaskor
Läste på pitpass.com att stallpersonal blev attackerade på Indy av åskådare när de skulle lämna banan. Flera bytte om till civila kläder för att inte bli överfallna av ilskna fans på Indianapolis.
Läste på pitpass.com att stallpersonal blev attackerade på Indy av åskådare när de skulle lämna banan. Flera bytte om till civila kläder för att inte bli överfallna av ilskna fans på Indianapolis.
-
Klarade Ron, porrFlavio och Frank sig helskinnade???LuckyStrike1 skrev:Då kan du åka och kasta lite flaskor
Att lura så många fans, helt jävla otroligt.
-
-
Tja, Michelins kontanta tillgångar uppgick till € 1 420 140 000 vid förra bokslutet, totalt hade man tillgångar på € 16 170 549 000... det är ju inte direkt Börjes Gummiverkstad i Värnamo vi pratar omMacho Woman skrev:120 miljoner är inget man hittar i bakfickan direkt...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Det som händer nu: Tja, F1 blir förtävling till GP2 till att börja med
Michelinstallen blir kraftigt bestraffade nästa vecka, och sen haglar hoten om att bojkotta nästa race.
Minardi är redan 7 poäng före BAR, så det här kommer att bli en bra säsong för hjältarna från Faenza
Michelinstallen blir kraftigt bestraffade nästa vecka, och sen haglar hoten om att bojkotta nästa race.
Minardi är redan 7 poäng före BAR, så det här kommer att bli en bra säsong för hjältarna från Faenza
-
-
Håller med dig pepparn.Pepparkvarnen skrev:Jag tycker en del av "F1-Fansen" beter sig som hysteriska fruntimmer.
Nu är det dags att lugna ner sig, om två veckor är det "buisiness as usual".
THE SHOW MUST GO ON!
Panik för att några fransoser var packade när man skulle regumera däck till F1!
Lugna ner Er.
-
- Varnad
-
Jag hoppas på en tredjeplats för Minardi i konstruktörsmästerskapet nu.
Jag ska kontrollräkna det, men jag tror att det räcker med att upprepa succén från i helgen med en femte och en sjätteplats i resten av loppen
Jag ska kontrollräkna det, men jag tror att det räcker med att upprepa succén från i helgen med en femte och en sjätteplats i resten av loppen
-
Nej nej. Grejen är ju att det som hänt är alldeles utmärkt: [Schumacher] kommer inte ta några fler segrar i år, han kommer definitivt inte att ta titeln, och när det så småningom blir dags att summera Skummis karriär får vi alltid möjligheten att belysa säsongen 2005, säsongen då mästaren inte vann ett enda lopp – tja, förutom det där absurda loppet där han tävlade mot Jordan och Minardi.LuckyStrike1 skrev:Jag tycker man kan ställa in årets säsong. Ska det vara fiasko kan man lika gärna göra det ordentligt.
-
-
-
Jag tror att du får som vanligt fel här. Maestro vinner WDC och Ferrari WCC.ANFRAN skrev:Nej nej. Grejen är ju att det som hänt är alldeles utmärkt: [Schumacher] kommer inte ta några fler segrar i år, han kommer definitivt inte att ta titeln, och när det så småningom blir dags att summera Skummis karriär får vi alltid möjligheten att belysa säsongen 2005, säsongen då mästaren inte vann ett enda lopp – tja, förutom det där absurda loppet där han tävlade mot Jordan och Minardi.LuckyStrike1 skrev:Jag tycker man kan ställa in årets säsong. Ska det vara fiasko kan man lika gärna göra det ordentligt.
-
-
-
Räikkönen slutade inte sist.
Troligen blir det sista Michelinbil i kvalet som får kvala först. Räikkönen kommer att gå ut som näst sista Michelinbii kvalet, bara Trulli går ut senare. Sen följer de 6 Bridgestonebilarna, där Schumacher går ut sist av alla.
Så av Michelinförare är det inte särskilt synd om Kimi vad gäller utgångsposition i kvalet. Bara Trulli har det bättre av dem
Troligen blir det sista Michelinbil i kvalet som får kvala först. Räikkönen kommer att gå ut som näst sista Michelinbii kvalet, bara Trulli går ut senare. Sen följer de 6 Bridgestonebilarna, där Schumacher går ut sist av alla.
Så av Michelinförare är det inte särskilt synd om Kimi vad gäller utgångsposition i kvalet. Bara Trulli har det bättre av dem
-
-
-
-
-
-
MB, Opel och Audi finns i DTM - inga andra
Tyvärr är det fullt i Forzas SLC-stall så Schumacher får ställa sig på kö.
Dessutom känns trean i VM ointressant - han är ju inte ens bästa förlorare
Tyvärr är det fullt i Forzas SLC-stall så Schumacher får ställa sig på kö.
Dessutom känns trean i VM ointressant - han är ju inte ens bästa förlorare
-
-
-
Du menar som på de här fina bilden som jag tog av honom under förra skörden?Nisse skrev:Och vi i gula faran vill ha folk med guts och inga fjollor. På sin höjd kan vi tänka oss Gösta i tanga som grid boy.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
-
-
-
-
PitpassFollowing the Indianapolis debacle, race organizers at Magny Cours and Silverstone are keen to make it clear that there will be no repeats, and that as far as race action is concerned, it will be business as usual.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.