Diskussioner om vems fel detta är tråd...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Diskussioner om vems fel detta är tråd...
Jag tänkte att det kan nog bli vilda diskussioner om vems fel detta är och åsikterna är nog blandade så därför öppnar jag en tråd för det, så att vi kan samla allas inlägg.
Personligen så förstår man publiken, men min åsikt(som Ferrarifan självklart) är att man inte kan klandra dem(Ferrari) för det som har hänt. Visserligen så sägs det att om de hade gått med på att bygg en chikan så hade Michelinbilrna kört loppet.
Då ställer jag mig dock frågan....Är det Ferraris fel att Michelin inte kan få sina däck att hålla och är det Ferraris fel att Michelinbilarna inte ställer upp?
Skulle Michelin bilarna låtit bli att ställa upp om det hade varit Bridgestone och Ferrari som inte hade kunnat köra loppet? KNAPPAST!!!
Om man gör en liten liknelse....Om tio löpare ställer upp i ett hundrameterslopp och fem av dem blir skadade elelr diskade, ska då de andra(konkurenterna) säga...Nej, vi vill inte köra loppet för att det är inte skysst mot de skadade eller diskade....
Nej, så säger ingen och varför inte det....jo för att varje team får ta sitt eget ansvar....Ferrari får ta ansvar när det går dåligt för Bridgestone och nu får även Michelinbilarna ta ansvar för att Mchelin gör sunkdäck eller rättare sagt...den fördelen de haft för att michelin legat så nära gränsen slår nu tillbaka.
Detta är mina åsikter, men jag väntar spänt på att få höra andras tankar om detta, gärna från Renault och McLarenfans..
Slutligen kan jag väl skriva att det som hänt är en stor SKANDAL, men frågan återstår...vem ligger ansvaret på?
Personligen så förstår man publiken, men min åsikt(som Ferrarifan självklart) är att man inte kan klandra dem(Ferrari) för det som har hänt. Visserligen så sägs det att om de hade gått med på att bygg en chikan så hade Michelinbilrna kört loppet.
Då ställer jag mig dock frågan....Är det Ferraris fel att Michelin inte kan få sina däck att hålla och är det Ferraris fel att Michelinbilarna inte ställer upp?
Skulle Michelin bilarna låtit bli att ställa upp om det hade varit Bridgestone och Ferrari som inte hade kunnat köra loppet? KNAPPAST!!!
Om man gör en liten liknelse....Om tio löpare ställer upp i ett hundrameterslopp och fem av dem blir skadade elelr diskade, ska då de andra(konkurenterna) säga...Nej, vi vill inte köra loppet för att det är inte skysst mot de skadade eller diskade....
Nej, så säger ingen och varför inte det....jo för att varje team får ta sitt eget ansvar....Ferrari får ta ansvar när det går dåligt för Bridgestone och nu får även Michelinbilarna ta ansvar för att Mchelin gör sunkdäck eller rättare sagt...den fördelen de haft för att michelin legat så nära gränsen slår nu tillbaka.
Detta är mina åsikter, men jag väntar spänt på att få höra andras tankar om detta, gärna från Renault och McLarenfans..
Slutligen kan jag väl skriva att det som hänt är en stor SKANDAL, men frågan återstår...vem ligger ansvaret på?
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Håller faktiskt med dig och samtidigt skulle vilja tilläga att ansvaret ligger framförallt på FIA för det är trots allt deras regler man kör på. Det är dom som ville ha två däcktillverkare med allt det innebär.
Sen att det är ynkligt av michelin att försöka förändra reglerna nu när dom har hamnat i ett uppförsbacke är ju en annan femma.
Michelin vill ju också vinna och då är det upp till dem hur långt man ska gå för att nå sina mål.
Sen att det är ynkligt av michelin att försöka förändra reglerna nu när dom har hamnat i ett uppförsbacke är ju en annan femma.
Michelin vill ju också vinna och då är det upp till dem hur långt man ska gå för att nå sina mål.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
En sak är odiskutabel: Michelin gjorde ett allvarligt misstag med däcken inför loppet. Det är utan tvekan.
Nu var det så att under hela dagen idag visste alla i Formel 1 att det var så det låg till.
Man visste också att Michelin inte, pga sitt misstag, kunde låta sina 7 stall ställa upp i loppet för det var för farligt.
Lösningen var en chikan i kurva 13, så gick det att genomföra ett lopp utan att det ar för farligt. Michelin kunde inte garanter att däcken ens höll för 19oo km/t genom ovalkurvan.
Nåväl - vilka kunde ha gjort så att det blev ett lopp?
I och med F1:s krångliga beslutsapparat kunde de 10 stallen göra det om alla 10 gick med på att bygga en chikan, och FIA sen gick med på det.
Som vanligt i F1 kunde inte alla stall komma överens - Ferrari och Jordan vägrade gå med på att bygga en chikan.
Därför kan det vara så lockande att skylla på de två. Men det är fel tycker jag - det är inte upp till stallen att ta det beslutet utan FIA.
FIA gjorde dock inte det av en eller annan anledning.
För mig var det Michelins fel att det inträffade - de var de som tog med sig felaktiga däck till USA. Men det var bara FIA som med facit i hand kunde reda upp situationen och anordna ett lopp med 20 startane. Det gjorde de inte.
Så för mig finns det två syndabockar: Michelin och FIA/Formel 1.
Det var inte något stalls fel. Inte någon förares fel.
Formel 1/FIA och Michelin bär båda ett ansvar för det inträffade. De var de två som kunde förhindra att detta uppkom: Michelin genom att inte tabba sig med däcken, FIA genom att se till att ett lopp är det väl hade inträffat kunde gneomföras med tillfredsställande säkerhet.
Många stall, inkl. Michelin visade på en vilja att komma fram till en lösning.
Tyvärr bottnar väl allt det här i den maktstrid i Formel 1 som pågår mellan FIA och GPWC/biltillverkarna minus Ferrari. Idag fick vi ett exempel på hur ett F1 kan se ut med bara tre stall.
Nu var det så att under hela dagen idag visste alla i Formel 1 att det var så det låg till.
Man visste också att Michelin inte, pga sitt misstag, kunde låta sina 7 stall ställa upp i loppet för det var för farligt.
Lösningen var en chikan i kurva 13, så gick det att genomföra ett lopp utan att det ar för farligt. Michelin kunde inte garanter att däcken ens höll för 19oo km/t genom ovalkurvan.
Nåväl - vilka kunde ha gjort så att det blev ett lopp?
I och med F1:s krångliga beslutsapparat kunde de 10 stallen göra det om alla 10 gick med på att bygga en chikan, och FIA sen gick med på det.
Som vanligt i F1 kunde inte alla stall komma överens - Ferrari och Jordan vägrade gå med på att bygga en chikan.
Därför kan det vara så lockande att skylla på de två. Men det är fel tycker jag - det är inte upp till stallen att ta det beslutet utan FIA.
FIA gjorde dock inte det av en eller annan anledning.
För mig var det Michelins fel att det inträffade - de var de som tog med sig felaktiga däck till USA. Men det var bara FIA som med facit i hand kunde reda upp situationen och anordna ett lopp med 20 startane. Det gjorde de inte.
Så för mig finns det två syndabockar: Michelin och FIA/Formel 1.
Det var inte något stalls fel. Inte någon förares fel.
Formel 1/FIA och Michelin bär båda ett ansvar för det inträffade. De var de två som kunde förhindra att detta uppkom: Michelin genom att inte tabba sig med däcken, FIA genom att se till att ett lopp är det väl hade inträffat kunde gneomföras med tillfredsställande säkerhet.
Många stall, inkl. Michelin visade på en vilja att komma fram till en lösning.
Tyvärr bottnar väl allt det här i den maktstrid i Formel 1 som pågår mellan FIA och GPWC/biltillverkarna minus Ferrari. Idag fick vi ett exempel på hur ett F1 kan se ut med bara tre stall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hörru du - den enda som har skyllt på Ferrari av de officiellt inblandade är Ove Andersson.Gösta skrev:Varje seger räknas.
Michellin schabblade, deras stall förlorade och nu vill man skylla på Ferrari.
YNKRYGGAR
Inget av de andra stallen, eller Michelin, har skyllt på Ferrari. Inte ännu ialla fall
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu är det ju inget som säger att det hade behövt bli en sista minuten grej.
förutom att de visste om det här redan på lördagen, så går det ju också att flytta fram ett lopp. Nu blev det en ställningsstrid mellan alltför makthungriga och prestigefyllda personer som gjorde att det blev så här.
TV-sända motorsport race har flyttats fram både timmar och faktiskt även dagar tidigare, och hade kunnat görats så här också. Tillfälliga chikaner har byggts upp på kort tid i många racingserier tidigare. Hade viljan funnits där så
förutom att de visste om det här redan på lördagen, så går det ju också att flytta fram ett lopp. Nu blev det en ställningsstrid mellan alltför makthungriga och prestigefyllda personer som gjorde att det blev så här.
TV-sända motorsport race har flyttats fram både timmar och faktiskt även dagar tidigare, och hade kunnat görats så här också. Tillfälliga chikaner har byggts upp på kort tid i många racingserier tidigare. Hade viljan funnits där så
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Ja, varför ska stallen som i mångt och mycket är egogrisar av värsta sort, rösta fram hur man ska kunna rädda loppet? Det är så jävla sjukt att ett stall ska kunna bestämma utgången för hela cirkusen. Oftast kommer dom skita vad som är bäst för sporten och köra på det som är bäst dom själva för tillfället.
Patetiskt skit är vad det är. Hade jag lagt 10 papp på en F1 resa till indy, så hade jag nog aldrig förlåtit F1 efter det här eländet.
Patetiskt skit är vad det är. Hade jag lagt 10 papp på en F1 resa till indy, så hade jag nog aldrig förlåtit F1 efter det här eländet.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Michelin hade ändå inte kunnat garantera något även om man byggt chikanen för de har inte gjort några tester på det scenariot även om de "tror" att det ska räcka.
FIA borde som sagt agerat mer resolut i detta samtidigt som man sällan skådat en sådan omognad och amatörmässighet som den från Michelin i form av att "vi surar tills vi får som vi vill". Om de blir bortsopade som däcksleverantörer nästa säsong så kommer få att sakna dem.
FIA borde som sagt agerat mer resolut i detta samtidigt som man sällan skådat en sådan omognad och amatörmässighet som den från Michelin i form av att "vi surar tills vi får som vi vill". Om de blir bortsopade som däcksleverantörer nästa säsong så kommer få att sakna dem.
Senast redigerad av Reodor den sön jun 19, 2005 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: lör mar 05, 2005 11:36
- Ort: Hörby
Hmmmm
Innan man svarar på detta inlägg få rman antagligen vara beredd på mailbomb eller att byta namn, för alla kommer att ha varsin syn på detta och ingen kommer att enas... Men jag ska testa att ge min kommentar...
Hej,
Jag börjar med att klart och tydligt ge Michelin det stora ansvaret för vad som hände i helgen. Det är ingen snack om saken, hade dom bara haft rätt däck och inte försökt ligga så nära "gränsen" så hade det inte varit någon som vetat om detta i dag...
Men (!!), Michelin tog sitt ansvar och erkände misstaget, sa att dom inte kunde garantera att däcken som dom hade med sej, höll hela loppet.
Klara besked.. Vad gör vi nu ??
Jo, Michelin skickar efter en uppsättning däck till, som skulle klara av USA's GP, plus dom lägger upp ett förslag om att bygga om banan.. För att kunna genomföra loppet överhuvudtaget.
Alla stallen går med på att bygga om banan, utom ett stall. Förslaget om att använda tredje (3) däckuppsättningen (och antagligen hade Michelin stallen fått gjort däckbytet efter formationsvarvet som straff) gick inte heller igenom... Varför ?? Jo, dom som alltid har haft mest att säga till om, nämligen Ferrari. Alltid Ferrari som ska vara tvär...
Jag kan förstå deras tankegång, att antingen bygger dom om banan, och vi kanske inte vinner över Renault, Toyota eller McLaren, eller så kör vi, Jordan och Minardi.. och vi får 18 poäng.. Valet var nog inte svårt...MEN (!!)
Jag tycker att det är väldigt egoistiskt av Ferrari. Vad spelar det för roll vem som vinner, om man kanske skadar sporten till den grad att vi aldrig mer kommer att ha ett GP lopp i USA...!?
Så mitt svar på vems fel det är blir:
- Michelin skulle så klart ha haft ett däck redo, men efter omständigheterna, så hade man hoppas att maktkampen i F1 hade enats och löst problemet, så att loppet kunde köras och sporten hade lämnat en positiv bild efter sej, istället för detta totala fjasko...
Grattis till segern Ferrari, och grattis Bridgestone, nu får vi äntligen bara ett däckmärke nästa år... Det enda positiva som kom ut av denna helgen.
(Sen kan man ju undra vad Michael höll på att ställa till med efter andra depåstoppet ?!?! Undra om Rubens hade många vänliga ord nere i depå sen...?!?)
MVH
Balder
Hej,
Jag börjar med att klart och tydligt ge Michelin det stora ansvaret för vad som hände i helgen. Det är ingen snack om saken, hade dom bara haft rätt däck och inte försökt ligga så nära "gränsen" så hade det inte varit någon som vetat om detta i dag...
Men (!!), Michelin tog sitt ansvar och erkände misstaget, sa att dom inte kunde garantera att däcken som dom hade med sej, höll hela loppet.
Klara besked.. Vad gör vi nu ??
Jo, Michelin skickar efter en uppsättning däck till, som skulle klara av USA's GP, plus dom lägger upp ett förslag om att bygga om banan.. För att kunna genomföra loppet överhuvudtaget.
Alla stallen går med på att bygga om banan, utom ett stall. Förslaget om att använda tredje (3) däckuppsättningen (och antagligen hade Michelin stallen fått gjort däckbytet efter formationsvarvet som straff) gick inte heller igenom... Varför ?? Jo, dom som alltid har haft mest att säga till om, nämligen Ferrari. Alltid Ferrari som ska vara tvär...
Jag kan förstå deras tankegång, att antingen bygger dom om banan, och vi kanske inte vinner över Renault, Toyota eller McLaren, eller så kör vi, Jordan och Minardi.. och vi får 18 poäng.. Valet var nog inte svårt...MEN (!!)
Jag tycker att det är väldigt egoistiskt av Ferrari. Vad spelar det för roll vem som vinner, om man kanske skadar sporten till den grad att vi aldrig mer kommer att ha ett GP lopp i USA...!?
Så mitt svar på vems fel det är blir:
- Michelin skulle så klart ha haft ett däck redo, men efter omständigheterna, så hade man hoppas att maktkampen i F1 hade enats och löst problemet, så att loppet kunde köras och sporten hade lämnat en positiv bild efter sej, istället för detta totala fjasko...
Grattis till segern Ferrari, och grattis Bridgestone, nu får vi äntligen bara ett däckmärke nästa år... Det enda positiva som kom ut av denna helgen.
(Sen kan man ju undra vad Michael höll på att ställa till med efter andra depåstoppet ?!?! Undra om Rubens hade många vänliga ord nere i depå sen...?!?)
MVH
Balder
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
För att det hade varit lika farligt som att köra på dee däck man redan hade där.Gösta skrev:Varför kunde inte michelinstallen inte använt de däck som flögs in???
Tagit sitt straff men gett publiken bra underhållning????
De kom in under söndagen, var helt otestade och man visste ingenting om hur de skulle fungera på Indianapolis.
Av säkerhetsskäl var det otänktbart.
Michelin tabbade sig utan tvkena, och bär ansvaret för deet här. FIA hade möjligheten att i efterhand lösa det så det hade blivit ett race idag.
Där är de två syndabockarna. Michelin bär det överlägset största hundhuvudet för det inträffade.
Att börja beskylla förare och stall är däremot lågt tycker jag.
Jag riktar mitt anklagande finger mot Michelin och mot FIA och Bernie för att ha låtit sporten hamna i detta sorgliga läge där ingen kan komma överens om något, och de inblandade misstror varandra så mycket att t.o.m vi fans börjar bli otrevliga mot varandra och anar dolda motiv bakom varje händelse.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.
Following Ralf Schumacher's accident on Friday morning, we were advised by Michelin that none of the tyres that were available to the teams could be used unless the vehicle speed in Turn 13 was reduced. Without this Michelin did not consider the tyre to be safe to be used for the race.
All the teams are confident in Michelin and trust their advice as we know they are competent and responsible and their written instruction to us not to race unless changes to the circuit were made was accepted.
After final data from Michelin became available at 06.30 on Sunday morning it became clear that Michelin were not able to guarantee the safety of the drivers. Numerous discussions and meetings took place to find a safe solution to the problem. Every possibility for the race to go ahead in a safe manner was explored. The only practical solution was for a chicane to be installed prior to Turn 13 and nine of the teams were prepared to run under these conditions even forgoing championship points or by allowing non-Michelin teams to take top positions on the grid.
Unfortunately all proposals were rejected by the FIA.
Safety is always the first concern of any team and the FIA. Regrettably the teams were obliged to follow Michelin's requirements not to race.
We are totally aware that the USA is an important market for Formula One and there is an obligation for Formula One to promote itself in a positive and professional manner. It is sad that we couldn't showcase Formula One in the manner we would have liked today.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Och skänka bort poäng till Michelin?Jacob skrev:Michelin har gjort en felbedöming och det är ju ganska klart
Men för guds skull Ferrari!!!
Ni kunde väl ställt upp på en chikan och gett alla oss ett lopp för vad vore Ferrari utan alla oss fans???
Vi fick ett lopp. Det ordnade michelin åt os. Utan denna läxa så hade dom kunnat fortsätta med sin franska arrogans. Detta var priset F1 publiken fick betala för deras schabbel. Nu kommer dom att sälja däck för någon miliard kronor mindre under 1-2 år.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Michelin gjorde inte ett skit. Dom sa till FIA att däcken inte var säkra nog och rådde stallcheferna att inte vara med. Ingen från Michelin hoppade på bilarna och knuffade in dom...
Felet ligger hos många, man kan inte säga att det var just den personens fel. Det kunde lösas på ett flertal sätt men det blev ingen lösning på det.
Felet ligger hos många, man kan inte säga att det var just den personens fel. Det kunde lösas på ett flertal sätt men det blev ingen lösning på det.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Självklart. Dom förfogar bevisligen över "tyres of self and mass destruction". Det är väl en anledning till invasion, god som någon.Pepparkvarnen skrev:Först svek dom USA i Irakaffären, sen svek dom alla världens motorsportfans i USA. Nu är det dags för George W Bush att agera mot dom självgoda fransmännen.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ingen har bett nån att skänka bort poäng. Vad vi helst vill se är dock att man får köra om dem, för precis lika lite som någon vill skänka bort poäng borde man vara emot skänkta poäng.Gösta skrev:Och skänka bort poäng till Michelin?Jacob skrev:Michelin har gjort en felbedöming och det är ju ganska klart
Men för guds skull Ferrari!!!
Ni kunde väl ställt upp på en chikan och gett alla oss ett lopp för vad vore Ferrari utan alla oss fans???
Vi fick ett lopp. Det ordnade michelin åt os. Utan denna läxa så hade dom kunnat fortsätta med sin franska arrogans. Detta var priset F1 publiken fick betala för deras schabbel. Nu kommer dom att sälja däck för någon miliard kronor mindre under 1-2 år.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Re: Hmmmm
Nej, det enda positiva som kom ut av den här helgen är att vi antagligen slipper se F1 på den här pajasbanan några fler gånger.Balder skrev:Grattis till segern Ferrari, och grattis Bridgestone, nu får vi äntligen bara ett däckmärke nästa år... Det enda positiva som kom ut av denna helgen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ingen hade stoppat Kimi om han velat köra.Jari skrev:Ingen har bett nån att skänka bort poäng. Vad vi helst vill se är dock att man får köra om dem, för precis lika lite som någon vill skänka bort poäng borde man vara emot skänkta poäng.Gösta skrev:Och skänka bort poäng till Michelin?Jacob skrev:Michelin har gjort en felbedöming och det är ju ganska klart
Men för guds skull Ferrari!!!
Ni kunde väl ställt upp på en chikan och gett alla oss ett lopp för vad vore Ferrari utan alla oss fans???
Vi fick ett lopp. Det ordnade michelin åt os. Utan denna läxa så hade dom kunnat fortsätta med sin franska arrogans. Detta var priset F1 publiken fick betala för deras schabbel. Nu kommer dom att sälja däck för någon miliard kronor mindre under 1-2 år.
Hur menar du "köra om dom"? Som i Kanada senast???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Det är bra att det finns gubbar som Paul Stoddart i F1,PAUL STODDART, Team Principal, Minardi Cosworth
“First of all, our sincere apologies go out to the race fans, both here at Indianapolis and indeed, around the world, for the farce that took place at Indianapolis this afternoon. This really was a time when Formula One needed to put sport above politics, but sadly, this did not occur. Earlier on today, nine of the 10 competing teams had agreed that, in the interests of safety, a temporary chicane needed to be placed before the final turn, and that unless that took place, the nine teams would not compete.
“This idea was rejected by FIA President, Max Mosley, and in no uncertain terms, the teams were told that, should this occur, there would be no race. This, in my opinion, is clearly not in the interests of the sport, the American public, or Formula One fans around the world.
“I have complete sympathy with the Michelin teams, and can take neither satisfaction from, nor interest in, this afternoon’s race, if you can call it that. For the avoidance of doubt, Minardi only participated when it became clear that Jordan had changed its decision to compete from this morning.
“I sincerely hope that valuable lessons are taken away from here today before we destroy the sport we love with politics. A solution, which would have allowed the United States Grand Prix to have proceeded unaffected today existed, but was resisted by the FIA and not supported by Ferrari, who claimed it was not their problem”.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad yrar du om egentligen?Gösta skrev:Ingen hade stoppat Kimi om han velat köra.Jari skrev:Ingen har bett nån att skänka bort poäng. Vad vi helst vill se är dock att man får köra om dem, för precis lika lite som någon vill skänka bort poäng borde man vara emot skänkta poäng.Gösta skrev: Och skänka bort poäng till Michelin?
Vi fick ett lopp. Det ordnade michelin åt os. Utan denna läxa så hade dom kunnat fortsätta med sin franska arrogans. Detta var priset F1 publiken fick betala för deras schabbel. Nu kommer dom att sälja däck för någon miliard kronor mindre under 1-2 år.
Hur menar du "köra om dom"? Som i Kanada senast???
Kimi ville liksom de andra förarna köra idag, men deras stall och Michelin sa åt dem att inte göra det av säkerhetsskäl.
Hörde du t.ex. Coulthard på radion på formationsvarvet? Han frågade om det var hans beslut att köra, för han ville köra, eller om det inte var hans beslut. Stallet sa åt honom att komma in, för det gör alla andra (underförstått Michelinstallen)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Sami skrev:Det är bra att det finns gubbar som Paul Stoddart i F1,PAUL STODDART, Team Principal, Minardi Cosworth
“First of all, our sincere apologies go out to the race fans, both here at Indianapolis and indeed, around the world, for the farce that took place at Indianapolis this afternoon. This really was a time when Formula One needed to put sport above politics, but sadly, this did not occur. Earlier on today, nine of the 10 competing teams had agreed that, in the interests of safety, a temporary chicane needed to be placed before the final turn, and that unless that took place, the nine teams would not compete.
“This idea was rejected by FIA President, Max Mosley, and in no uncertain terms, the teams were told that, should this occur, there would be no race. This, in my opinion, is clearly not in the interests of the sport, the American public, or Formula One fans around the world.
“I have complete sympathy with the Michelin teams, and can take neither satisfaction from, nor interest in, this afternoon’s race, if you can call it that. For the avoidance of doubt, Minardi only participated when it became clear that Jordan had changed its decision to compete from this morning.
“I sincerely hope that valuable lessons are taken away from here today before we destroy the sport we love with politics. A solution, which would have allowed the United States Grand Prix to have proceeded unaffected today existed, but was resisted by the FIA and not supported by Ferrari, who claimed it was not their problem”.
Menar du snubben som först säger:
"in the interests of safety, a temporary chicane needed to be placed before the final turn, and that unless that took place, the nine teams would not compete."
För att därefter komma till start och låta sina bilar köra!
Ja, det är bra att det finns gubbar som Paul Stoddart i F1.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Helt klart hade det varit ännu tuffare om han låtit sina förare också köra in depån efter formationsvarvet. men hade dom haft råd med det ekonomiskt sätt? Kanske, kanske inte... Vissa sponsorer hade möjligen tyckt det var rätt andra hade kanske lagt ner efter det här. Vad hade bridgestone gjort? Skulle dom anse det vara ett hån mot dem? Skulle minardi fortfarande få däck av dem efter en sådan action?
Senast redigerad av Sami den sön jun 19, 2005 23:59, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det får vi inte veta eftersom Stoddart inte hade modet nog att följa sina egna utsagor.Sami skrev:Helt klart hade det varit ännu tuffare om han låtit sina förare också köra in depån efter formationsvarvet. men hade dom haft råd med det ekonomiskt sätt? Kanske, kanske inte... Vissa sponsorer hade möjligen tyckt det var rätt andra hade kanske lagt ner efter det här. Vad hade bridgestone gjort? Skulle dom anse det vara ett hån mot dem? Skulle minardi fortfarande få däck av dem efter en sådan action?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att skylla på Minardi och Stoddart är nog till och med lägre och töntigare än att skylla på FerrariGösta skrev:Det får vi inte veta eftersom Stoddart inte hade modet nog att följa sina egna utsagor.Sami skrev:Helt klart hade det varit ännu tuffare om han låtit sina förare också köra in depån efter formationsvarvet. men hade dom haft råd med det ekonomiskt sätt? Kanske, kanske inte... Vissa sponsorer hade möjligen tyckt det var rätt andra hade kanske lagt ner efter det här. Vad hade bridgestone gjort? Skulle dom anse det vara ett hån mot dem? Skulle minardi fortfarande få däck av dem efter en sådan action?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
vem skyller på stoddart?LuckyStrike1 skrev:Att skylla på Minardi och Stoddart är nog till och med lägre och töntigare än att skylla på FerrariGösta skrev:Det får vi inte veta eftersom Stoddart inte hade modet nog att följa sina egna utsagor.Sami skrev:Helt klart hade det varit ännu tuffare om han låtit sina förare också köra in depån efter formationsvarvet. men hade dom haft råd med det ekonomiskt sätt? Kanske, kanske inte... Vissa sponsorer hade möjligen tyckt det var rätt andra hade kanske lagt ner efter det här. Vad hade bridgestone gjort? Skulle dom anse det vara ett hån mot dem? Skulle minardi fortfarande få däck av dem efter en sådan action?
jag tycker bara att han är ryggradslös, och det är inte hans fel. säga en sak och göra något annat är inte särskilt modigt.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt Mosley i tidigare regeländringsdiskussioner har han sagt att FIA inte får ändra reglerna om inte alla stallen är överrens, annat än av säkerhetsskäl. Det där med säkerhetsskäl har han ju tolkat ganska fritt genom att tvinga genom alla möjliga regler som däcks- och motorbegränsningar med motiv att sänka hastigheten och därmed höja säkerheten. Så rent strikt är det tveksamt om FIA verkligen hade rätt att ändra reglerna om inte stallen är överrens, då banan bevisligen är godkänd. Men visst, fritt tolkat borde det ha gått ändå med tanke på vilka andra saker de har fått igenom.LuckyStrike1 skrev:
FIA gjorde dock inte det av en eller annan anledning.
Angående att det bara är Påven/Toyota som klagat på Ferrari så tyckte jag mig höra Stoddart ha lite negativt att säga också.
Som sagt, efter att ha deltagit i avancerade tekniska projekt i drygt 10 år är jag helt övertygad om att tekniska problem kommer att uppstå igen i F1 och speciellt när man inte har möjlighet att testa innan. Frågan är vad man gör åt det när det väl inträffar. När det har hänt enstaka stall har de antingen fått byta den delen och ev. bli bestraffad för det, som motorbyte och annat, eller också har de ställt in som exemplvis Sauber för några år sedan. Varför är det så förvånande och upprörande att en däckstillverkare har gjort en miss?
Det tråkiga är att de inte har någon testad del att byta med och att så många stall drabbas eftersom däcken sitter på fler än en bil, samt att säkerhet drabbas vilket inte är fallet i lika hög grad om något stall upptäcker nåt fel på motorn.
Men i de flesta tekniska projekt räknar man med att saker skiter sig och måste ändras efter att ha mött verkligheten och så måste även F1 göra.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Race Director Charlie Whiting
Ross Brawn’s drinking buddy released a letter that he got from Michelin with some smart answers as to why they couldn’t use different tyres on Sunday.
But he’s changed the rules for Bridgestone prior to a race so we’ve been here before. It's surprising nobody’s questioned why Whiting changed the tyre rules at the beginning of the 2003 Brazilian GP.
Back in 2003 you were only allowed to take one wet tyre to races, so you had to make your mind up before the event. Bridgestone arrived at Interlagos with their legendary intermediate tyre that was quite good in wet and mixed conditions. Michelin had a full wet that could run in more rain.
When the heavens opened before the race, Whiting delayed the start because the Bridgestone runners wouldn’t have been able to make it round safely. It was clearly Bridgestone’s fault for not bringing a full wet tyre, but as the argument has gone this weekend – they knew the situation…
After delaying the start the field was then sent round Interlagos behind the Safety Car until enough water was taken off the circuit. Had they released the field when it was suitable for the Michelins on full wets, then Fisichella would never have won the race in his Jordan and Kimi Raikkonen may well have got the win.
Nobody complained because it was a safety issue. Fast forward two years and Whiting is not prepared to compromise in another safety situation. This interpretation of the rules when it suits them makes F1 fans deeply suspicius - it's like there was an agenda here from the FIA.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
LuckyStrike1 skrev:Race Director Charlie Whiting
Ross Brawn’s drinking buddy released a letter that he got from Michelin with some smart answers as to why they couldn’t use different tyres on Sunday.
But he’s changed the rules for Bridgestone prior to a race so we’ve been here before. It's surprising nobody’s questioned why Whiting changed the tyre rules at the beginning of the 2003 Brazilian GP.
Back in 2003 you were only allowed to take one wet tyre to races, so you had to make your mind up before the event. Bridgestone arrived at Interlagos with their legendary intermediate tyre that was quite good in wet and mixed conditions. Michelin had a full wet that could run in more rain.
When the heavens opened before the race, Whiting delayed the start because the Bridgestone runners wouldn’t have been able to make it round safely. It was clearly Bridgestone’s fault for not bringing a full wet tyre, but as the argument has gone this weekend – they knew the situation…
After delaying the start the field was then sent round Interlagos behind the Safety Car until enough water was taken off the circuit. Had they released the field when it was suitable for the Michelins on full wets, then Fisichella would never have won the race in his Jordan and Kimi Raikkonen may well have got the win.
Nobody complained because it was a safety issue. Fast forward two years and Whiting is not prepared to compromise in another safety situation. This interpretation of the rules when it suits them makes F1 fans deeply suspicius - it's like there was an agenda here from the FIA.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
LuckyStrike1 skrev:Race Director Charlie Whiting
Ross Brawn’s drinking buddy released a letter that he got from Michelin with some smart answers as to why they couldn’t use different tyres on Sunday.
But he’s changed the rules for Bridgestone prior to a race so we’ve been here before. It's surprising nobody’s questioned why Whiting changed the tyre rules at the beginning of the 2003 Brazilian GP.
Back in 2003 you were only allowed to take one wet tyre to races, so you had to make your mind up before the event. Bridgestone arrived at Interlagos with their legendary intermediate tyre that was quite good in wet and mixed conditions. Michelin had a full wet that could run in more rain.
When the heavens opened before the race, Whiting delayed the start because the Bridgestone runners wouldn’t have been able to make it round safely. It was clearly Bridgestone’s fault for not bringing a full wet tyre, but as the argument has gone this weekend – they knew the situation…
After delaying the start the field was then sent round Interlagos behind the Safety Car until enough water was taken off the circuit. Had they released the field when it was suitable for the Michelins on full wets, then Fisichella would never have won the race in his Jordan and Kimi Raikkonen may well have got the win.
Nobody complained because it was a safety issue. Fast forward two years and Whiting is not prepared to compromise in another safety situation. This interpretation of the rules when it suits them makes F1 fans deeply suspicius - it's like there was an agenda here from the FIA.
Gösta?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Halmstad
Och vems fel är det att han fick lätta poäng detta lopp?Lövet skrev:Iofs är Schumacher van vid att få dem "uppkörda" men denna gång körde de upp den så hårt att den syntes genom näsan på presskonferensen .
Men ok, även gratispoäng är ju poäng
Inte är det Ferraris iaf...
Jag har läst på några ställen men vet ej om detta stämmer.
Men tydligen så ska Michelin stallen fått köra men åkt in i depån och för att byta däck under loppet. Men tydligen så passade inte det dom.
OM det nu stämmer, så är detta allt annat än Ferraris och FIA's fel hur man än vrider och vänder på det.
Michelin gjorde ett sjukt misstag som tog med ett däck som höll 10 varv men dom ska hålla 73. Och när Michelinstallen fick detta förslag att dom skulle få byta däck under och loppet och ändå gör såhär, ja då är dom enda syndabockarna Michelin och stallcheferna i Michelinstallen.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag tycker FIA är skithögar. Jag tycker Ferrari är ett jävla pissteam.
Med det sagt - ja - jag tycker Michelin har varit förbannat jävla dåliga som inte har kunnat göra ett litet jävla däck som håller för en bankning, men FIA hade kunnat hitta nåt annat sätt att "straffa" Michelinstallen på..och Ferrari kunde ha tänkt en enda gång på sporten i stället för sina egna jävla tråkiga bilar en enda gång - för deras inställning igår sparkade F1 halvvägs ut i Atlanten igår och man kommer skratta åt F1 länge i Indianapolis.
Men storhakan han fattade inte det där..och inte Ross..eller Jean..de tyckte de gjorde ett bra lopp och förstår inte hur bräckligt ett mästerskap kan vara. De fattade ingenting..stå på podiet i Indianapolis och pissa på motorsporthistoria..var ungefär vad de gjorde.
Med det sagt - ja - jag tycker Michelin har varit förbannat jävla dåliga som inte har kunnat göra ett litet jävla däck som håller för en bankning, men FIA hade kunnat hitta nåt annat sätt att "straffa" Michelinstallen på..och Ferrari kunde ha tänkt en enda gång på sporten i stället för sina egna jävla tråkiga bilar en enda gång - för deras inställning igår sparkade F1 halvvägs ut i Atlanten igår och man kommer skratta åt F1 länge i Indianapolis.
Men storhakan han fattade inte det där..och inte Ross..eller Jean..de tyckte de gjorde ett bra lopp och förstår inte hur bräckligt ett mästerskap kan vara. De fattade ingenting..stå på podiet i Indianapolis och pissa på motorsporthistoria..var ungefär vad de gjorde.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Självklart var det en politisk tuppfäktning vi fick titta på igår.
Om jag ska nyansera mig så anser jag att felet är FIA:s som har hållt på med virriga regler, dåliga regler, oklara regler alldeles för länge. Och när krisen kom så var de ett gäng kärringar som inte kunde bestämma saker och det blev politik av allting.
Om jag ska nyansera mig så anser jag att felet är FIA:s som har hållt på med virriga regler, dåliga regler, oklara regler alldeles för länge. Och när krisen kom så var de ett gäng kärringar som inte kunde bestämma saker och det blev politik av allting.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
Jarnkamin......
Läs detta, så kan du nog också se att det kunde bli ett bra race igår om somliga team inte varit så snikna.
Jag säger inte att Michelin inte bär största delen av skuldbördan men om Ferrari gått med på en ändring så kunde det ju blivit race iallafall.
Ändringar har ju skett förr (läs ovan) men då var det kanske "rätt" däckfabrikat som strulade till det?
Läs detta, så kan du nog också se att det kunde bli ett bra race igår om somliga team inte varit så snikna.
Jag säger inte att Michelin inte bär största delen av skuldbördan men om Ferrari gått med på en ändring så kunde det ju blivit race iallafall.
Ändringar har ju skett förr (läs ovan) men då var det kanske "rätt" däckfabrikat som strulade till det?
But he’s changed the rules for Bridgestone prior to a race so we’ve been here before. It's surprising nobody’s questioned why Whiting changed the tyre rules at the beginning of the 2003 Brazilian GP.
Back in 2003 you were only allowed to take one wet tyre to races, so you had to make your mind up before the event. Bridgestone arrived at Interlagos with their legendary intermediate tyre that was quite good in wet and mixed conditions. Michelin had a full wet that could run in more rain.
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Denna parodi understryker det som jag alltid tyckt.
Racing skall köras på banor avsedda för de bilar man åker med.
Att det fortfarande finns F1-banor med betongväggar är för mig obegripligt, speciellt efter vad som hände Senna och det är ju ett tag sen nu...
Racing skall köras på banor avsedda för de bilar man åker med.
Att det fortfarande finns F1-banor med betongväggar är för mig obegripligt, speciellt efter vad som hände Senna och det är ju ett tag sen nu...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Halmstad
Det där var intressant att läsa. Man lär sig nått nytt varje dagLövet skrev:Jarnkamin......
Läs detta, så kan du nog också se att det kunde bli ett bra race igår om somliga team inte varit så snikna.
Jag säger inte att Michelin inte bär största delen av skuldbördan men om Ferrari gått med på en ändring så kunde det ju blivit race iallafall.
Ändringar har ju skett förr (läs ovan) men då var det kanske "rätt" däckfabrikat som strulade till det?
But he’s changed the rules for Bridgestone prior to a race so we’ve been here before. It's surprising nobody’s questioned why Whiting changed the tyre rules at the beginning of the 2003 Brazilian GP.
Back in 2003 you were only allowed to take one wet tyre to races, so you had to make your mind up before the event. Bridgestone arrived at Interlagos with their legendary intermediate tyre that was quite good in wet and mixed conditions. Michelin had a full wet that could run in more rain.
Fast jag undrar ändå om det där ryktet jag läst stämmer, att Michelinstallen fick tillåtelse att byta däck under loppet. I så fall så lättade ju FIA på reglerna för Michelin men ändå körde dom inte.
Om Bridgestonedäcken hade haft detta problem och Michelindäcken hade hållit finfint. Hade då dom andra stallen gått med på en chikan? Det är jag fruktansvärt tveksam till.
Helt ärligt så tycker jag att dom enda som gjort fel är Michelin, dom tog med ett däck som inte ens höll en sjundedel av racedistansen. Det om något är en skandal och en katastrof.
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
Jag håller fullständigt med att Michelin är mest att klandra i detta fallet.
Men för att göra det bästa av uppkommen situation och att bjuda de 120000st åskådarna på race borde det ha kommit till stånd en överenskommelse.
Och man kan endast klandra Ferrari för att Ferrari sade nej, eller hur.
F1 har ,så att säga, bundit ris till egen röv i USA som det utvecklade sig.
De har haft stor konkurens från IRL, CART, NASCAR, CHAMPCAR mm och då bjuda 120000 betalande på ett 6-bilsrace är katastrofalt.
Men för att göra det bästa av uppkommen situation och att bjuda de 120000st åskådarna på race borde det ha kommit till stånd en överenskommelse.
Och man kan endast klandra Ferrari för att Ferrari sade nej, eller hur.
F1 har ,så att säga, bundit ris till egen röv i USA som det utvecklade sig.
De har haft stor konkurens från IRL, CART, NASCAR, CHAMPCAR mm och då bjuda 120000 betalande på ett 6-bilsrace är katastrofalt.
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
På vilket sätt ändrades reglerna i Brasilien?Lövet skrev:Jarnkamin......
Läs detta, så kan du nog också se att det kunde bli ett bra race igår om somliga team inte varit så snikna.
Jag säger inte att Michelin inte bär största delen av skuldbördan men om Ferrari gått med på en ändring så kunde det ju blivit race iallafall.
Ändringar har ju skett förr (läs ovan) men då var det kanske "rätt" däckfabrikat som strulade till det?
Det är helt enligt regelboken att starta bakom säkerhetsbil om FIA bedömmer situationen som farlig, vilket den bevisligen var i Brasilen 2003; det var ju inte bara Bridgestonebilar som halkade runt som glinna skitar i en bleckburk.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag håller fulltsändigt med... jag hoppas att vi slipper se F1 på Indy några fler gånger. De får gärna köra i USA för min del, men i så fall ska de använda "riktiga" banor som är bättre lämpade för F1.FZ skrev:Denna parodi understryker det som jag alltid tyckt.
Racing skall köras på banor avsedda för de bilar man åker med.
Att det fortfarande finns F1-banor med betongväggar är för mig obegripligt, speciellt efter vad som hände Senna och det är ju ett tag sen nu...
Slingan på innerplan på Indy, är ett skämt, och ovaldelen är inte lämpad för F1-bilar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lövet skrev:Jag håller fullständigt med att Michelin är mest att klandra i detta fallet.
Men för att göra det bästa av uppkommen situation och att bjuda de 120000st åskådarna på race borde det ha kommit till stånd en överenskommelse.
Och man kan endast klandra Ferrari för att Ferrari sade nej, eller hur.
F1 har ,så att säga, bundit ris till egen röv i USA som det utvecklade sig.
De har haft stor konkurens från IRL, CART, NASCAR, CHAMPCAR mm och då bjuda 120000 betalande på ett 6-bilsrace är katastrofalt.
Ferrari sa inte nej. De sa att det inte var deras sak att bestämma utan FIA:s. Det är en jäkla skillnad. I och med det säger ju Ferrari att de hade accepterat en chikan om FIA hade gått med på det.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö