Kappvändare

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det betyder alltså att Senna uppfyller många krav som den mer intelligensbefriade pöbeln ställer på förare som icke kan kallas riktiga racers:

Han vågade inte möta sina stallkamrater på samma villkor
Han fuskade
Han satt i en superbil

etc etc...

Om jag skulle tillämpa samma rövlogik som dem så var alltså Senna en gutslös fjolla som fick alla sina segrar uppkörda i röven.

Nu är jag lite mer nyanserad än så eftersom jag anser att Senna var en mycket duglig förare även om han var en usel sportsman.

Nå, detta hade ju kanske inte så mycket med denna topic att göra, men det speglar ju lite det faktum att de flesta som rackar ned på Schumi försvarar Senna trots att Senna i de flesta fall var lika god kålsupare... är det i själva verket så att de som hyllar Senna gör det just för att han är död och att de kommer att hylla Maestro när han lägger hjälmen på hyllan. Om några år kanske de pratar sig varma om Schumacher med sina 9 WDC och 101 segrar... tanken svindlar.

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan du inte hålla isär Fria ordet och Forza?
Har Senna blivit ertappad med fusk?
Har Senna haft en pakistansk chefssteward i sin bakficka?
Har han fått sin vilja igenom med förste och andraförarstatus mot t.ex Prost någon gång?
Dessutom tyckte jag kanske att Prost var en värdigare vinnare eftersom han oftare körde med rent spel.
Båda dessa herrar hade i det närmaste dubblat sin vinstsaldo om så varit fallet. Räkna på det du som kan. När MS slutar preja folk av banan och har vunnit 82 lopp kanske han kan räknas som den störste. Han bör dessutom mäkta med sådär en 130 pole positions.
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-03-21 07:20, Jari wrote:
När MS slutar preja folk av banan och har vunnit 82 lopp kanske han kan räknas som den störste. Han bör dessutom mäkta med sådär en 130 pole positions.
Du verkar hata MS lika blint (i ordets rätta bemärkelse) som RD hatar Ferrari..... Eller finns det någonting positivt, vad som helst, du skulle kunna säga om Schumi? Ens att han i alla fall inte brukar ha kalsongerna utanpå overallen? :razz:
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-03-21 09:22, Binneberra wrote:
När MS slutar preja folk av banan och har vunnit 82 lopp kanske han kan räknas som den störste. Han bör dessutom mäkta med sådär en 130 pole positions.
Du verkar hata MS lika blint (i ordets rätta bemärkelse) som RD hatar Ferrari..... Eller finns det någonting positivt, vad som helst, du skulle kunna säga om Schumi? Ens att han i alla fall inte brukar ha kalsongerna utanpå overallen? :razz:
Ha, där fick du Jari. Du är alltså både enögd och blind. Ändå kör du droska. Brrr...... :angel:
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kan du inte hålla isär Fria ordet och Forza?
Har Senna blivit ertappad med fusk?
Har Senna haft en pakistansk chefssteward i sin bakficka?
Har han fått sin vilja igenom med förste och andraförarstatus mot t.ex Prost någon gång?
Dessutom tyckte jag kanske att Prost var en värdigare vinnare eftersom han oftare körde med rent spel.
Båda dessa herrar hade i det närmaste dubblat sin vinstsaldo om så varit fallet. Räkna på det du som kan. När MS slutar preja folk av banan och har vunnit 82 lopp kanske han kan räknas som den störste. Han bör dessutom mäkta med sådär en 130 pole positions.
Jari:

Inga problem att hålla isår fria ordet och Forza även om du gör det ganska svårt ibland... man får ju se efter om det står Jari eller något annat stjärnnamn som postare... :wink:

oavsett om Senna fick sin vilja igenom eller inte så ville han ha samma behandling som Maestro nu kritiseras för, att då i samma andetag dissa MS samtidigt som man hyllar Senna är fel.

Senna torpederade Prost med berått mod vilket tidigare logik klassas som fusk, i alla fall om man menar att Jerez97 var fusk!

PolePositions är inte vatten värda om de inte leder till seger. Senna var precis som Montoya kapabel till enstaka snabba varv men andra mer homgena förare (Prost) vann mer...

Vad jag ville säga är att mycket av de som man lastar MS för kan man även lasta Senna för och jag irriterar mig på att Senna närapå helgonförklaras när alla som var med på den tiden vet att det inte låg till på det sättet.

Man kritiserar t ex MS för hans utbrott mot DC efter Spa-incidenten men hyllar Senna som häftig och frän när han klippte till Irvine...

Förstår du vart jag vill komma?

Alla stall rör sig i gråzonen idag, med McLAren kanske i täten. Inget stall har väl varit mer i hetluften än dem de senaste 10 åren. Visst, Ferrari kanske kommer god tvåa men det är ju faktiskt toppstallen som leder utvecklingen och med det följer anklagelser. Du kanske tror på all smörja som Ron skiter ur sig men andra som ser honom som den ständiga tvåan avslöjar desperationen bakom 95% av hans uttalanden. Eller ska vi börja snacka elektronisk styrning av den hemliga bromsen för några år sedan... eller styrenheter utan plombering (vem höll FIA bakom ryggen då? Mika fick behålla poängen men inte stallet) ... eller?

När du är redo för en ärlig debatt så får du säga till! :wink:

/E
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Ojoj vad det divideras på alla möjliga sätt för att få sin punkt att framstå som den korrekta och sunda.

Jag kan tala om hur jag fungerar. Inom sport finns det alltid vissa jag ogillar/avskyr från första ögonblicket man ser dem, eller ser dem dumma sig. På den listan finns Michael Schumacher, Mike Tyson, Tommy Salo, Richard Burns, Owen Nolan, Christian Fittipaldi, Maurice Green mfl. Och jag njuter av att se dem förlora, eller bryta. Argument som att Senna var minsan minst lika usel, eller värre kommer aldrig ändra något. Nelson Piquet avskydde jag på 80talet men jag kan inte minnas att han var så superful på banan mer utanför banan kanske?

Jaja, så funkar det för en annan i allafall

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-03-21 15:14 ]</font>
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-03-21 15:12, Ozikahn wrote:
Ojoj vad det divideras på alla möjliga sätt för att få sin punkt att framstå som den korrekta och sunda.

Jag kan tala om hur jag fungerar. Inom sport finns det alltid vissa jag ogillar/avskyr från första ögonblicket man ser dem, eller ser dem dumma sig. På den listan finns Michael Schumacher, Mike Tyson, Tommy Salo, Richard Burns, Owen Nolan, Christian Fittipaldi, Maurice Green mfl. Och jag njuter av att se dem förlora, eller bryta. Argument som att Senna var minsan minst lika usel, eller värre kommer aldrig ändra något. Nelson Piquet avskydde jag på 80talet men jag kan inte minnas att han var så superful på banan mer utanför banan kanske?

Jaja, så funkar det för en annan i allafall

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-03-21 15:14 ]</font>
:roll:

Stackare....känslomässiga problem, låter det som.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

:grin: :grin: :grin: det är möjligt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-21 09:22, Binneberra wrote:
Ja, det är positivt att han inte har kalsongerna utanpå overallen. Speciellt inte såna som använts en gång förut på Pouhon-rakan 2000.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 16:07, Jari wrote:
Ja, det är positivt att han inte har kalsongerna utanpå overallen. Speciellt inte såna som använts en gång förut på Pouhon-rakan 2000.
Vissa förare vågar ju i alla fall fortsätta köra F1 medan andra åker hem med svansen mellan benen... :wink:

Precis som vissa vågar skaffa gokart medan andra kommer med bortförklaringar på bortförklaringar... :youpi:

/E

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kör du med bortförklaringar på go-cart banan också Enzo ? Det är alltså inte bara här du bortförklarar saker... :wink:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Hörrudu Lucy, skall du inte hänga på i vår jakt på tiondelar. Gå ihop med Nisse och Jari och köp gokarten som Jari har på G. Går inte att ha roligare för så lite pengar. :smile:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad ligger en sån budget på då?

För rätt pengar kan det ju vara intressant
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ring mig i kväll, jag är ledig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-22 06:27, Jari wrote:
Ring mig i kväll, jag är ledig.
LS1, gör inte det. Han kommer att släpa med dig på en södermalmskrog och vid 1/2 6 tiden sätta dig i en svartaxi och skicka hem dig. Det kommer att ta en vecka för dig att bli människa igen. Själv promenerar han visslande de två milen hem för att få lite frisk luft och mår bra igen vid 9 snåret. :grin:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 21:04, LuckyStrike1 wrote:
Kör du med bortförklaringar på go-cart banan också Enzo ? Det är alltså inte bara här du bortförklarar saker... :wink:
De som har sett mig köra vet att jag inte behöver bortförklaringar. Det var ingen slump att jag valde att dela kart med AndersF1 (förutom rövdiametern...).

Skulle man dela med Jari gick det alldeles för mycket däck med tanke på hans förkärlek för snurrningar...

Du kan ju fråga Jari (tänk på att han är finne) vem som bortförklarar saker? :wink:

Jag snackar inte, jag kör!

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 21:44, LuckyStrike1 wrote:
Vad ligger en sån budget på då?

För rätt pengar kan det ju vara intressant
En ny Sport2000 kostar ca 40 papp komplett. Vi köpte ett lätt begagnat chassi med en sprillans motor för 28.

En omgång däck kostar ca 16-1800, kolv och ringar ca 1000 (kanske en sådan sats om året). Lite olja och soppa så är du hemma. Med tanke på att de verkar ha ganska bra andrahandsvärde så är det ju mest en fråga om att kunna ligga ute med pengarna, men är man 2-3 på en bil så blir det ju inte så dyrt.
Medlemskap i klubb kostar väl några hundra och sedan finns det arrangemang för att slippa träningsavgiften genom att man jobbar en dag som flaggvakt eller liknande...

Du får gärna komma och testa vår bil om någar veckor så ska du se att du fastnar! :wink:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Money money money - must be funny

jaja testar jag den innan så vet jag ju att jag är fast .. och om ett år har väl vi alla fått för oss att skrapa ihop till en Forza bil i SLC ... :crazy:

Men testar bilen gör jag gärna så kanske det blir lättare att övertala här hemma.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-22 09:26, LuckyStrike1 wrote:
Money money money - must be funny

jaja testar jag den innan så vet jag ju att jag är fast .. och om ett år har väl vi alla fått för oss att skrapa ihop till en Forza bil i SLC ... :crazy:

Men testar bilen gör jag gärna så kanske det blir lättare att övertala här hemma.
Hur tror du att det skulle gå att komma överens om en bilmodell för SLC. Jag själv skulle ju propagera för en 360 Modena F1, latrinamerikanälskarna skulle ju naturligtvis hävda att en 316 Compact är snabbare och Jari skulle väl dra kniv om vi inte tog en C200 Diesel...

Men du får gärna testa bilen (eller Anders???). Men är du snabbare än oss (feta odds) är det inte säkert att du kommer hem... en olycka händer ju så lätt... :wink:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Som den Skummilover du är kan jag tänka mig att det sker olyckor på banan när du är där :razz:
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

Fan, vad det börjar bli internt här nu.... :quest:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-22 15:07, Binneberra wrote:
Fan, vad det börjar bli internt här nu.... :quest:
Därför att vi är nördar... vi kan inte kommunicera på annat sätt plus att det är svårare att dricka Jolt Cola om man pratar i telefon samtidigt...

/E