FIA föreslår regeländringar för 2008
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
FIA föreslår regeländringar för 2008
Från Forza nyheter:
Max Mosley och FIA tar i med hårdhandskarna för att förändra sporten.
Det internationella bilsportförbundet, FIA, har idag offentliggjort planer på att radikalt förändra Formel 1 från och med 2008 års säsong. Anledningen till detta är dels att kraftigt minska kostnaden, men även att skapa bättre underhållning för tittare, med kraftigt förbättrade omkörningsmöjligheter samt ett jämnare startfält med mindre skillnader mellan de stora och små stallen. De föreslagna reglerna innebär bland annat en återgång till manuella växlar, förbud mot traction control och en återgång till slicks.
Målsättningar för de nya reglerna
* Bilarna ska ej utvecklas snabbare än de säkerhetsåtgärder som ser till att skydda förare, funktionärer och åskådare.
* Regler och dess praktiska innebörd ska vara tydligare och enklare att förstå för stallen.
* Reglerna måste vara tillräckligt flexibla för att även vara applicerbara för oförutsedda teknologiska framsteg i framtiden.
* Kostnaderna måste hållas nere, av flera skäl. Ett viktigt skäl är att man vill minska risken att ett stall försvinner på grund av dåliga resultat. Man vill även att privata stall ska ha möjlighet att delta i sporten och de "fattigare" stallen ska ha möjlighet att konkurrera på relativt lika villkor som de rikare stallen.
* Dyr teknologi som ej gör någon synlig skillnad för åskådare ska i möjligaste mån elimineras.
* Elektroniska förarhjälpmedel ska tas bort där detta är möjligt.
* Downforce ska reduceras kraftigt. Bilarna ska i framtiden vara mer beroende av mekaniskt grepp för att på så sätt bjuda på tätare racing.
I enlighet med Concordeavtalet måste reglerna från 2008 års säsong vara klargjorda innan slutet av 2005 års säsong.
Summering av de föreslagna reglerna
MOTORER
* All elektonik kommer att kontrolleras via en standardiserad ECU (Electronic Control Unit) som tillhandahålls av FIA.
* 3 liters V10 motorer kommer att förbli en valmöjlighet för de mindre stallen som saknar möjlighet att utveckla eller köpa en 2,4 liters V8. Dessa motorers prestanda kommer emellertid att vara begränsad.
Syfte:
- En fullständig eliminering av elektroniska förarhjälpmedel, exempelvis traction control.
- Eftersom stallen inte längre har möjlighet att utveckla sin egen elektronik kommer stallens kostnader att reduceras.
- Standardiserad elektronik ger FIA möjligheten att kontrollera att eventuella testrestriktioner ej överskrids.
- Lägre motorkostnader för de mindre stallen som slipper utveckla 2,4 liters V8-motorer.
VÄXELLÅDOR
* Växellådan kommer delvis att vara standardiserad.
* Växlingar kommer endast att tillåtas via en manuell, mekanisk växellåda.
* Kopplingen måste vara mekanisk och skötas via en fotpedal.
Syfte:
- Att åter ge föraren full kontroll över koppling och växling.
- Att avsevärt minska kostnaderna för utveckling av växellådor.
Kommer slicks att återvända till F1?
AERODYNAMIK
* Downforce kommer att reduceras till ungefär 10% av dagens nivå.
* Bilarnas luftmotstånd kommer att förbli oförändrat.
* Bilarna kommer att bli bredare.
* Genom att ange tydliga dimensionskrav kommer möjligheterna för stallen att använda komponenter som barge boards, vingar (frånsett fram- och bakvinge) och andra aerodynamiska hjälpmedel att minska radikalt.
* Den totala ytan på bilen som kan användas för att sälja reklamplats kommer att förbli oförändrad.
Syfte:
- Att minska betydelsen av aerodynamisk downforce.
- Genom att relativt sett öka det mekaniska greppet kommer bilarna att kunna följa varandra närmare genom svängarna och därmed vara i bättre position att attackera varandra på raksträckorna.
- Genom att eliminera bargeboards, exotiska vingar och andra aerodynamiska komponenter minskar såväl kostnaden som sannolikheten att dessa ramlar av och orsakar problem för övriga förare.
- Ett oförändrat luftmotstånd innebär att toppfarterna inte kommer att öka dramatiskt.
HJUL OCH DÄCK
* Stallen kommer att förses med däck av en tillverkare. Denna tillverkare kommer att utses av FIA.
* Man kommer att använda slicks i torrt väglag.
* Däck med lägre profil kommer att introduceras.
* Däckens dimensioner kommer att öka.
* Alla former av däcksvärmare kommer att bli förbjudna.
Syfte:
- En däckstillverkare kommer att innebära större säkerhetsmarginaler.
- Den kraftiga minskningen i däckstester kommer att innebära kraftigt sänkta kostnader.
- Genom att endast använda sig av en däckstillverkare kommer alla stall att köra på samma däck. Inget stall blir drabbat om man har kontrakt med "fel" däckstillverkare.
- Slicks kommer att ge ett ökat mekaniskt grepp.
- Ett förbud mot däcksvärmare eliminerar denna avsevärda, men onödiga, kostnad.
BROMSAR
* Standardiserade bromsar kommer att införas
Syfte:
- Standardiserade bromsar minskar utvecklingskostnaderna för stallen.
Ingenjörer hos McLaren studerar data och bilder.
TELEMETRI
* All form av telemetri från depån till bilen kommer att förbjudas.
Syfte:
- Att eliminera stallens möjligheter att från depån påverka en bils prestanda under pågående tävling.
RESERVBILAR
* Reservbilar kommer att förbjudas. Stallen får endast använda sig av två bilar under tävlingshelger. Reservchassin kommer att vara tillåtna, men reglerna för dessa kommer att klargöras tydligt.
Syfte:
- Stallen kommer att behöva en bil mindre på tävlingar än vad de har idag, vilket kommer att reducera kostnaderna.
TESTER
* En testbegränsning på 30 000 km per år kommer att införas under förutsättning att en enskild däckstillverkare införs.
Syfte:
- Att minska de enorma summor som stallen spenderar på tester.
KÖP AV BILAR
* Det kommer att vara fritt tillåtet för stall att köpa bilar eller delar av bilar från andra stall.
Syfte:
- Att avsevärt minska utvecklingskostnaderna.
Max Mosley och FIA tar i med hårdhandskarna för att förändra sporten.
Det internationella bilsportförbundet, FIA, har idag offentliggjort planer på att radikalt förändra Formel 1 från och med 2008 års säsong. Anledningen till detta är dels att kraftigt minska kostnaden, men även att skapa bättre underhållning för tittare, med kraftigt förbättrade omkörningsmöjligheter samt ett jämnare startfält med mindre skillnader mellan de stora och små stallen. De föreslagna reglerna innebär bland annat en återgång till manuella växlar, förbud mot traction control och en återgång till slicks.
Målsättningar för de nya reglerna
* Bilarna ska ej utvecklas snabbare än de säkerhetsåtgärder som ser till att skydda förare, funktionärer och åskådare.
* Regler och dess praktiska innebörd ska vara tydligare och enklare att förstå för stallen.
* Reglerna måste vara tillräckligt flexibla för att även vara applicerbara för oförutsedda teknologiska framsteg i framtiden.
* Kostnaderna måste hållas nere, av flera skäl. Ett viktigt skäl är att man vill minska risken att ett stall försvinner på grund av dåliga resultat. Man vill även att privata stall ska ha möjlighet att delta i sporten och de "fattigare" stallen ska ha möjlighet att konkurrera på relativt lika villkor som de rikare stallen.
* Dyr teknologi som ej gör någon synlig skillnad för åskådare ska i möjligaste mån elimineras.
* Elektroniska förarhjälpmedel ska tas bort där detta är möjligt.
* Downforce ska reduceras kraftigt. Bilarna ska i framtiden vara mer beroende av mekaniskt grepp för att på så sätt bjuda på tätare racing.
I enlighet med Concordeavtalet måste reglerna från 2008 års säsong vara klargjorda innan slutet av 2005 års säsong.
Summering av de föreslagna reglerna
MOTORER
* All elektonik kommer att kontrolleras via en standardiserad ECU (Electronic Control Unit) som tillhandahålls av FIA.
* 3 liters V10 motorer kommer att förbli en valmöjlighet för de mindre stallen som saknar möjlighet att utveckla eller köpa en 2,4 liters V8. Dessa motorers prestanda kommer emellertid att vara begränsad.
Syfte:
- En fullständig eliminering av elektroniska förarhjälpmedel, exempelvis traction control.
- Eftersom stallen inte längre har möjlighet att utveckla sin egen elektronik kommer stallens kostnader att reduceras.
- Standardiserad elektronik ger FIA möjligheten att kontrollera att eventuella testrestriktioner ej överskrids.
- Lägre motorkostnader för de mindre stallen som slipper utveckla 2,4 liters V8-motorer.
VÄXELLÅDOR
* Växellådan kommer delvis att vara standardiserad.
* Växlingar kommer endast att tillåtas via en manuell, mekanisk växellåda.
* Kopplingen måste vara mekanisk och skötas via en fotpedal.
Syfte:
- Att åter ge föraren full kontroll över koppling och växling.
- Att avsevärt minska kostnaderna för utveckling av växellådor.
Kommer slicks att återvända till F1?
AERODYNAMIK
* Downforce kommer att reduceras till ungefär 10% av dagens nivå.
* Bilarnas luftmotstånd kommer att förbli oförändrat.
* Bilarna kommer att bli bredare.
* Genom att ange tydliga dimensionskrav kommer möjligheterna för stallen att använda komponenter som barge boards, vingar (frånsett fram- och bakvinge) och andra aerodynamiska hjälpmedel att minska radikalt.
* Den totala ytan på bilen som kan användas för att sälja reklamplats kommer att förbli oförändrad.
Syfte:
- Att minska betydelsen av aerodynamisk downforce.
- Genom att relativt sett öka det mekaniska greppet kommer bilarna att kunna följa varandra närmare genom svängarna och därmed vara i bättre position att attackera varandra på raksträckorna.
- Genom att eliminera bargeboards, exotiska vingar och andra aerodynamiska komponenter minskar såväl kostnaden som sannolikheten att dessa ramlar av och orsakar problem för övriga förare.
- Ett oförändrat luftmotstånd innebär att toppfarterna inte kommer att öka dramatiskt.
HJUL OCH DÄCK
* Stallen kommer att förses med däck av en tillverkare. Denna tillverkare kommer att utses av FIA.
* Man kommer att använda slicks i torrt väglag.
* Däck med lägre profil kommer att introduceras.
* Däckens dimensioner kommer att öka.
* Alla former av däcksvärmare kommer att bli förbjudna.
Syfte:
- En däckstillverkare kommer att innebära större säkerhetsmarginaler.
- Den kraftiga minskningen i däckstester kommer att innebära kraftigt sänkta kostnader.
- Genom att endast använda sig av en däckstillverkare kommer alla stall att köra på samma däck. Inget stall blir drabbat om man har kontrakt med "fel" däckstillverkare.
- Slicks kommer att ge ett ökat mekaniskt grepp.
- Ett förbud mot däcksvärmare eliminerar denna avsevärda, men onödiga, kostnad.
BROMSAR
* Standardiserade bromsar kommer att införas
Syfte:
- Standardiserade bromsar minskar utvecklingskostnaderna för stallen.
Ingenjörer hos McLaren studerar data och bilder.
TELEMETRI
* All form av telemetri från depån till bilen kommer att förbjudas.
Syfte:
- Att eliminera stallens möjligheter att från depån påverka en bils prestanda under pågående tävling.
RESERVBILAR
* Reservbilar kommer att förbjudas. Stallen får endast använda sig av två bilar under tävlingshelger. Reservchassin kommer att vara tillåtna, men reglerna för dessa kommer att klargöras tydligt.
Syfte:
- Stallen kommer att behöva en bil mindre på tävlingar än vad de har idag, vilket kommer att reducera kostnaderna.
TESTER
* En testbegränsning på 30 000 km per år kommer att införas under förutsättning att en enskild däckstillverkare införs.
Syfte:
- Att minska de enorma summor som stallen spenderar på tester.
KÖP AV BILAR
* Det kommer att vara fritt tillåtet för stall att köpa bilar eller delar av bilar från andra stall.
Syfte:
- Att avsevärt minska utvecklingskostnaderna.
Senast redigerad av Pastis den tor jun 16, 2005 21:27, redigerad totalt 1 gång.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Bilarna ska ej utvecklas snabbare än de säkerhetsåtgärder som ser till att skydda förare, funktionärer och åskådare. (?). Förklara någon kunnig, Tack.
"Dyr teknologi som ej gör någon synlig skillnad för åskådare ska i möjligaste mån elimineras. "
Vart går gränsen där det bli dyrt?
"Elektroniska förarhjälpmedel ska tas bort där detta är möjligt. "
"Downforce ska reduceras kraftigt. Bilarna ska i framtiden vara mer beroende av mekaniskt grepp för att på så sätt bjuda på tätare racing. " - "Bilarna kommer att bli bredare."
Hmmm....
"Stallen kommer att förses med däck av en tillverkare. Denna tillverkare kommer att utses av FIA. "
Bernie vill ha lite mutor?
"Alla former av däcksvärmare kommer att bli förbjudna. "
Jahapp, varför? totalt onödigt.
"Man kommer att använda slicks i torrt väglag."
Såja.
"Dyr teknologi som ej gör någon synlig skillnad för åskådare ska i möjligaste mån elimineras. "
Vart går gränsen där det bli dyrt?
"Elektroniska förarhjälpmedel ska tas bort där detta är möjligt. "
"Downforce ska reduceras kraftigt. Bilarna ska i framtiden vara mer beroende av mekaniskt grepp för att på så sätt bjuda på tätare racing. " - "Bilarna kommer att bli bredare."
Hmmm....
"Stallen kommer att förses med däck av en tillverkare. Denna tillverkare kommer att utses av FIA. "
Bernie vill ha lite mutor?
"Alla former av däcksvärmare kommer att bli förbjudna. "
Jahapp, varför? totalt onödigt.
"Man kommer att använda slicks i torrt väglag."
Såja.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
2009 års reglemente:
FIA bestämmer bilfabrikant, och modell, som alla ska använda. Först ut är FIAT som tillverkar en öppen FIAT Punto F1 alla stall ska tävla med ....
Suck ... vi har ju redan CART och IRL och GP2 .... vi behöver inte en fjärde
FIA bestämmer bilfabrikant, och modell, som alla ska använda. Först ut är FIAT som tillverkar en öppen FIAT Punto F1 alla stall ska tävla med ....
Suck ... vi har ju redan CART och IRL och GP2 .... vi behöver inte en fjärde
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Folk som tycker det är för dyrt i F1 just nu:
Jean Todt, Ferrari
Ron Dennis, McLaren
Norbert Haug, Mercedes
Mario Theissen, BMW
Frank Williams, Williams
Flavio Briatore, Renault
Gohn, Renault
Paul Stoddart, Minardi
Peter Sauber, Sauber
Tomitasan, Toyota
Nick Fry, BAR
Hondasan, Honda
Cosworth
Bernie
FIA
m.fl.
Alla inblandade i F1 är överens om en sak: kostnaderna för att delta är numera för höga, och det har ökat för snabbt för mycket på för kort tid och det måste det göras något åt.
Hur man ska åtgärda det är de däremot inte överens om, men att det ska åtgärdas är alla inblandade med bättre koll än oss 100% överens om.
Det är väl egentligen det enda alla i F1 faktiskt är överens om - att kostnaderna är för höga.
Jean Todt, Ferrari
Ron Dennis, McLaren
Norbert Haug, Mercedes
Mario Theissen, BMW
Frank Williams, Williams
Flavio Briatore, Renault
Gohn, Renault
Paul Stoddart, Minardi
Peter Sauber, Sauber
Tomitasan, Toyota
Nick Fry, BAR
Hondasan, Honda
Cosworth
Bernie
FIA
m.fl.
Alla inblandade i F1 är överens om en sak: kostnaderna för att delta är numera för höga, och det har ökat för snabbt för mycket på för kort tid och det måste det göras något åt.
Hur man ska åtgärda det är de däremot inte överens om, men att det ska åtgärdas är alla inblandade med bättre koll än oss 100% överens om.
Det är väl egentligen det enda alla i F1 faktiskt är överens om - att kostnaderna är för höga.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om du med gnäller menar klagar på att kostnaderna är för höga och att något måste göras, så nej ... då är det inte bara Stoddart.
Samtliga de jag nämnde har alla sagt att ... tada - kostnaderna i F1 är för höga och det måste bli billigare.
Samtliga de jag nämnde har alla sagt att ... tada - kostnaderna i F1 är för höga och det måste bli billigare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det är inte kostnaderna som är för höga utan inkomsterna som är för stora! Jag menar, om Ferrari har 1 miljard till sitt förfogande och endast bakhjulsupphängningen är icke standardiserad så kommer de lägga den miljarden på att optimera denna.
I och för sig tror jag att inkomstproblematiken kan komma att lösas med detta förslag. Jag tvivlar nämligen på att bilfabrikanterna kommer vilja vara med om de inte får styra motorerna med egen elektronik.
I och för sig tror jag att inkomstproblematiken kan komma att lösas med detta förslag. Jag tvivlar nämligen på att bilfabrikanterna kommer vilja vara med om de inte får styra motorerna med egen elektronik.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Men allvarligt talat, vad spelar det för roll när bara Ferrari skall vara med?
Tror de vägrar begränsa sina tester i alla fall, trots att de är ensamma i serien.
I GPWC däremot kommer tekniken utvecklas snabbare och mer konstruktivt och kreativt än inom F1 de senaste tio åren...
Tror de vägrar begränsa sina tester i alla fall, trots att de är ensamma i serien.
I GPWC däremot kommer tekniken utvecklas snabbare och mer konstruktivt och kreativt än inom F1 de senaste tio åren...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som vanligt tror jag att de nya förslagen från FIA är avsedda att provocera fram en reaktion från stallen.
Men jag gillar förslaget om växellådorna. Med en viss självironi kan jag säga att manuell växling är en konst som nästan är bortglömd hos den yngre generationen racerförare.
Tärnström
Men jag gillar förslaget om växellådorna. Med en viss självironi kan jag säga att manuell växling är en konst som nästan är bortglömd hos den yngre generationen racerförare.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Om man ter förslaget rakt av påmminer det mycket om IRL ?
Det jag uppskattar mest är ett standard ECU och manuell vx-låda och koppling. Sen skulle jag kunna tänka mig bromsar utan kolfiber. Resten kan vara som det är i dag om man skall ha kvar konstruktörstiteln. Slicks kontra inte slicks har ingen betydelse mer än att en racerbil alltid skall ha slicks för att det ska kännas rätt.
Det jag uppskattar mest är ett standard ECU och manuell vx-låda och koppling. Sen skulle jag kunna tänka mig bromsar utan kolfiber. Resten kan vara som det är i dag om man skall ha kvar konstruktörstiteln. Slicks kontra inte slicks har ingen betydelse mer än att en racerbil alltid skall ha slicks för att det ska kännas rätt.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När det gäller bromseffekten är det idag ingen större skillnad mellan kolfiber och stål. Däremot beter sig kolfibern mer konsekvent vilket i sig kan vara en säkerhetsfråga när vi talar om de höga farter som det är i F1. Eftersom inbromsningssträckorna inte blir längre är det poänglöst att byta ut kolfibern mot stål.
I förra årets Formel Renualt V6 infördes kolfiberbromsar efter att ha haft stål året innan. Enligt Edward Sandström som ju körde bägge åren var det ingen märkbar skillnad i effektiviteten mellan dem.
Tärnström
I förra årets Formel Renualt V6 infördes kolfiberbromsar efter att ha haft stål året innan. Enligt Edward Sandström som ju körde bägge åren var det ingen märkbar skillnad i effektiviteten mellan dem.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Angående Ville...
Han är nog tyvärr en dinosaur i dagens F1 och förvånar nog ganska många just nu med sina mediokra resultat.
Dock. Jag tror nog inte att han är en sämre BIL-förare än förut, jag vet inte hur duktig han var att köra Kart ( om han nu gått den vägen...?).
Vad jag försöker säga är att dagens handikappanpassade ekipage med LC å TC å automatlåda å fan vet vad, har mer med kart-åka att göra än att KÖRA bil.
Så det är väl kanske inte så märkligt att det går att göra karriär så snabbt i F1 idag och vid ganska låg ålder.
De flesta av ungtupparna idag kommer ihåg hur det var att köra kart - Full gas, bromsa, styra, full gas osv.
Sekventiell låda och koppling samt noll elektroniska hjälpmedel kanske skulle hjälpa till att få tillbaka betydelsen av att kunna ratta en BIL.
Han är nog tyvärr en dinosaur i dagens F1 och förvånar nog ganska många just nu med sina mediokra resultat.
Dock. Jag tror nog inte att han är en sämre BIL-förare än förut, jag vet inte hur duktig han var att köra Kart ( om han nu gått den vägen...?).
Vad jag försöker säga är att dagens handikappanpassade ekipage med LC å TC å automatlåda å fan vet vad, har mer med kart-åka att göra än att KÖRA bil.
Så det är väl kanske inte så märkligt att det går att göra karriär så snabbt i F1 idag och vid ganska låg ålder.
De flesta av ungtupparna idag kommer ihåg hur det var att köra kart - Full gas, bromsa, styra, full gas osv.
Sekventiell låda och koppling samt noll elektroniska hjälpmedel kanske skulle hjälpa till att få tillbaka betydelsen av att kunna ratta en BIL.
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Istället för att bromsa 50 meter innan kurvan får de väl bromsa 200 meter innan kurvan ....
Det funkar ju för Champ Car och IRL och de bilarna väger mer
Det funkar ju för Champ Car och IRL och de bilarna väger mer
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Visst att det är bra att kostnaderna dras ner, men jag tycker att det har gått för långt den här gången!
För helvete...det är ju inte meningen att det ska bli någon ta 3 betala för 2 sport.
F1 ska vara EXKLISIVT och sporten ska ligga långt fram i utvecklingen och för detta så behövs det testande, pengar och optimerade förutsättningar från stallens sida.
Om vi ska börja bli ekonimiska kan vi lika gärna döpa F1 till matexligan eller nåt liknande, vi har redan cart och IRL, blir F1 likadant, vad är tjusningen då? INGEN!!! och då kan jag garantera att folk slutar titta och att läktarna kommer bl tommare än vad de är idag.
Jag blir så trött på FIA ibalnd
För helvete...det är ju inte meningen att det ska bli någon ta 3 betala för 2 sport.
F1 ska vara EXKLISIVT och sporten ska ligga långt fram i utvecklingen och för detta så behövs det testande, pengar och optimerade förutsättningar från stallens sida.
Om vi ska börja bli ekonimiska kan vi lika gärna döpa F1 till matexligan eller nåt liknande, vi har redan cart och IRL, blir F1 likadant, vad är tjusningen då? INGEN!!! och då kan jag garantera att folk slutar titta och att läktarna kommer bl tommare än vad de är idag.
Jag blir så trött på FIA ibalnd
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
Menar du reduceras till 10% eller med 10%?Pastis skrev:* Downforce kommer att reduceras till ungefär 10% av dagens nivå.
Till 10% låter orimligt.
Jag tror att man bör göra underredena helt släta, utan den bakre diffusorn. Dels så skulle den totala downforcen mnska, dels så skulle stallen stallen tvingas kompensera en del av förlusten av downforce pga avsaknaden av diffusor med brantare vingar = högre luftmotstånd = slipstreaming = fler omkörningar.
Stora slicks = högt luftmotstånd och högt mekaniskt grepp = helt rätt!
Mekansik växellåda med fot-koppling känns lite överdrivet gammalmodigt tycker jag. Det är väl ingen j-a historisk racing som vi vill titta på?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad är det egentligen tänkt med växellådan?
Att det ska vara en sekventiell växellåda, H-låda, eller vad? Jag förstår inte det när jag läser det?
H-låda känns väldigt förlegat.
Sekventiell växellåda med spak känns däremot helt ok tycker jag. Växelpaddlar och koppling på ratten gör varken till eller från tycker jag.
Men menar de att man skagå tillbaka till H-låda, då känns det lite väl mycket stenålder.
Att det ska vara en sekventiell växellåda, H-låda, eller vad? Jag förstår inte det när jag läser det?
H-låda känns väldigt förlegat.
Sekventiell växellåda med spak känns däremot helt ok tycker jag. Växelpaddlar och koppling på ratten gör varken till eller från tycker jag.
Men menar de att man skagå tillbaka till H-låda, då känns det lite väl mycket stenålder.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
Joakim Quensel skrev:Menar du reduceras till 10% eller med 10%?
Till 10% låter orimligt.
Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Om förslaget med lågprofildäck går igenom så betyder det antagligen att fälgarna blir större. Standardiserade stål-bromsar med större diameter på skivorna behöver kanske inte vara sämre än dagens kolfiber-bromsar?Jari skrev:Ska du ta bort kolfiberbromsarna får du sluta köra F1 på Tilkebanor som bygger på tajta stopp och efterföljande rakor för att få till omkörningar.
Hur ska man våga sig på en sån, oam man inte är säker på att man verkligen har bromsarna kvar?
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
Låter helt orimligt!Razor skrev:Joakim Quensel skrev:Menar du reduceras till 10% eller med 10%?
Till 10% låter orimligt.Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
Låter till och med farligt! Hur blir det med stabiliteten i +300km/t?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ser inget problem med bromsarna. Förarna får helt enkelt bromsa tidigare än idag för att få stopp på bilen.
Stålbromsar har fungerat tidigare, och fungerar utmärkt i Champ Car även vid tight inbromsningar fårn höga farter, och de bilarna väger dessutom mycket mer än F1-bilarna.
Stålbromsar har fungerat tidigare, och fungerar utmärkt i Champ Car även vid tight inbromsningar fårn höga farter, och de bilarna väger dessutom mycket mer än F1-bilarna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
Downforcenivån har ju ökat enormt sista 20 åren, och det gick ju bra att köra i 300+ då...Joakim Quensel skrev:Låter helt orimligt!Razor skrev:Joakim Quensel skrev:Menar du reduceras till 10% eller med 10%?
Till 10% låter orimligt.Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
Låter till och med farligt! Hur blir det med stabiliteten i +300km/t?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det bästa förslaget är att det ska bli möjligt att köpa chassien och t o m hela bilar
Min förhoppning är att det ökar chanserna till nya stall som kan bli hyggligt konkurrenskraftiga inom rimlig tid.
Flera av dagens GP2-stall har ju uttryckt önskemål om att ge sig in i F1; t ex BCN och Super Nova (har jag för mig i alla fall) och det skulle ju kunna bli möjligt om de slapp ta fram egna chassien de första åren samt om man slopade eller drastiskt minskade depositionen för att starta i F1.
Min förhoppning är att det ökar chanserna till nya stall som kan bli hyggligt konkurrenskraftiga inom rimlig tid.
Flera av dagens GP2-stall har ju uttryckt önskemål om att ge sig in i F1; t ex BCN och Super Nova (har jag för mig i alla fall) och det skulle ju kunna bli möjligt om de slapp ta fram egna chassien de första åren samt om man slopade eller drastiskt minskade depositionen för att starta i F1.
Senast redigerad av Razor den fre jun 17, 2005 14:22, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Finns väl ingen exakt definition av vad som är ett lågprofildäck. På 70-talet när 70-profilsdäcken kom kallades de för lågprofil (tidigare däck var 82%). Dagens F1-däck tror jag har ca 50% profil. Allt är ju relativt, och om man minskar profilen så kommer de nya däcken i alla fall i jämförelse med dagens F1-däck vara "lågprofilsdäck".Razor skrev:Dessutom så är det inte lågprofildäck som man föreslår, bara däck med lägre profil än de nuvarande.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Visst är allt relativt och jag känner inte till någon definition på vad lågprofildäck skulle vara.
Jag skulle t ex inte kalla ett däck med 45-profil för lågprofil, det känns mer som att den beteckningen passar in på 35-profildäck.
Jag skulle t ex inte kalla ett däck med 45-profil för lågprofil, det känns mer som att den beteckningen passar in på 35-profildäck.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
Downforce har knappast ökat med 10ggr sedan mitten på 80-talet!LuckyStrike1 skrev:Downforcenivån har ju ökat enormt sista 20 åren, och det gick ju bra att köra i 300+ då...Joakim Quensel skrev:Låter helt orimligt!Razor skrev:
Låter till och med farligt! Hur blir det med stabiliteten i +300km/t?
Det skulle däremot vara intresant att veta hur mycket den har ökat. Reglerna med "plankan" + diffusor-restriktionerna är ju införda för att minska downforcen. Samtidigt har det ju varit en enorm uteckling på aerodynamik-sidan vilket har lett till hög downforce i kombination med lågt luftmotstånd.
Dessutom vill man väl att bilarna skall bli säkrare med det nya reglementet, inte tvärt om!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
Just därför är jag fullkomligt övertygad om att det förslaget inte innebär någon som helst ökad säkerhetsrisk. Lite domedagsprofetior över det hela.Joakim Quensel skrev:Dessutom vill man väl att bilarna skall bli säkrare med det nya reglementet, inte tvärt om!
På 80-talet byggde man F1-bilar utan att knappt använda vindtunnlar .... idag går det inte ens att fundera på en F1-bil utan massor av vindtunneltester. Jag ser inga problem med det.
Däremot bara positivt att downforce minskas rejält, samt att däcksvärmare förbjuds. Det gör förarnas roll viktigare, och främjar racing då bilar kan följa tätt bakom varandra i kurvor.
AndersF1 kanske kan hjälpa oss aeroynamikamatörer med lite kunskap vad tanken bakom detta kan vara?
Bilarna idag är ju fyllda av specialsidepods, vingar överallt, diffussers också vidare. Ta bort allt sådant krafs så ska nog bilarna klara sig på banan med hjälp av vinge fram och bak som trycker ner bilen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Dessutom - vill man verkligen sänka downforce-nivån och inte bara ha den kvar på samma nivå måste man nog ta sikte på så radikala sänkningar som ner till 10% av dagens nivåer.
Regelförändringarna inför den här säsongen sades sänka downforce med drygt 20%. När bilarna efter tusentals timmar i vindtunnlar var färdigutvecklade hade stallen hämtat tillbaka allt det och är kvar på samma nivå som förra året.
Så ett reglementet som sänker downforce till 10% av dagens nivå kommer inte innebära att bilarna kommer att ha downforcenivåer på 10% av idag ... utan lägre än idag men inte så lågt.
Jag ser en likhem med införande av mönstrade däck. Under hösten och vintern 97/98 sades det att F1 kommer att bli livsfarligt. Bilarna är okörbara, halkar omkring och det kommer att sek allvarliga olyckor etc. Inte ens rakt fram gick det att köra bilarna sa förarna ... de vandrade omkring och vinglade och allt. ...några månader senare fungerade allt och när säsongen startade var det inga problem längre.
Regelförändringarna inför den här säsongen sades sänka downforce med drygt 20%. När bilarna efter tusentals timmar i vindtunnlar var färdigutvecklade hade stallen hämtat tillbaka allt det och är kvar på samma nivå som förra året.
Så ett reglementet som sänker downforce till 10% av dagens nivå kommer inte innebära att bilarna kommer att ha downforcenivåer på 10% av idag ... utan lägre än idag men inte så lågt.
Jag ser en likhem med införande av mönstrade däck. Under hösten och vintern 97/98 sades det att F1 kommer att bli livsfarligt. Bilarna är okörbara, halkar omkring och det kommer att sek allvarliga olyckor etc. Inte ens rakt fram gick det att köra bilarna sa förarna ... de vandrade omkring och vinglade och allt. ...några månader senare fungerade allt och när säsongen startade var det inga problem längre.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag håller absolut med om att downforcen skall minska! Jag menar bara, precis som du själv antyder, att en sänking till 10% är orealistisk.
Bort med diffusor, småvingar och annat krafs och låt främre och bakre vinge leverera all downforce. Man bör även mnska storleken på bakvingen för att ytterliggare minska downforce + tvinga fram brantare vinkel = högre luftmotstånd.
Aerodynamik-testerna är en oerhört stor del av stallens utvecklingsbudget, och restriktioner som tex helt plant underrede samt förbud av "småvingar" borde ge en viss possitiv ekonomisk effekt och förbättra de mindre stallens möjligheter att utveckla konkurenskraftiga bilar med en begränsad budget.
Bort med diffusor, småvingar och annat krafs och låt främre och bakre vinge leverera all downforce. Man bör även mnska storleken på bakvingen för att ytterliggare minska downforce + tvinga fram brantare vinkel = högre luftmotstånd.
Aerodynamik-testerna är en oerhört stor del av stallens utvecklingsbudget, och restriktioner som tex helt plant underrede samt förbud av "småvingar" borde ge en viss possitiv ekonomisk effekt och förbättra de mindre stallens möjligheter att utveckla konkurenskraftiga bilar med en begränsad budget.
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
Inget problem, bilarna skall vara elektroniskt begränsade till 110 km/hJoakim Quensel skrev:Låter helt orimligt!Razor skrev:Joakim Quensel skrev:Menar du reduceras till 10% eller med 10%?
Till 10% låter orimligt.Downforce will be reduced to approximately 10% of current levels
Låter till och med farligt! Hur blir det med stabiliteten i +300km/t?
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Re: FIA föreslår regeländringar för 2008
I 300 används ju inte så mycket downforce. Att minska till 10% gör väl bilarna snabbare? Eller har jag fel nu?Tiresias skrev:Inget problem, bilarna skall vara elektroniskt begränsade till 110 km/hJoakim Quensel skrev:Låter helt orimligt!Razor skrev:
Låter till och med farligt! Hur blir det med stabiliteten i +300km/t?
/Viktor
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det här är nog snarare resultatet av de möten FIA och Ferrari har haft i år, som Red Bull och Jordan senare anslöt sig till och de andra stallen bojkottade.GMD skrev:Så det här är alltså resultatet av den lilla etikett vi gjorde åt FIA för ett par veckor sedan?
Så det är Ferrari och FIA:s förslag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish