LuckyStrike1 skrev:Tänk vad ni Ferrari/Schumacher-fans ä känsliga I år är det ju lugnt och skönt krign dem, ändå gnäller ni. Jag tror ni saknar att bli kritiserade
Ur diskussionssynpunkt är det här en lysande säsong, so far...
Vi Ferrarifans slipper försvara oss mot en massa konstiga anklagelser, vi har "bara" kritiken mot Ferraris och Bridgestones taskiga resultat och den är vi nog eniga om.
Däremot så kan vi kasta ur oss en massa konstiga anklagelser mot t ex McLaren när de fuckar upp det, som nu i söndags eller Kimi på Nürburgring
Kan inte mer än o hålla med, Ferrari o bridgestone har vart sunk
Mina puckar på bilen hemma verkar nästan bättre
jo, stänger man depån så blir det inte det strulet.
Men samtidigt gillar jag den taktiska delen av SC-perioder när stallen kan ändra depåtaktik o.s.v.
Hade det varit vanligare med säkerhetsbil i F1 så köper jag att man skulle stänga depån. Men nu när det är relativt ovanligt så tycker jag att det ger en extra dimension åt loppen de få gånger det inträffar. Oftast är det ju bara i Kanada och Monaco som det normalt blir säkerhetsbil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Det blir alltid problem för McLaren med Safety Car heter det ....
Alla andra stall klarar av det utan problem, så låt McLaren lära sig istället (om det går)
Det lustiga är att McLaren vet hur man gör i teorin, det ingår till och med i deras taktik inför loppen precis som alla andra stall. Men i praktiken fixar de inteatt genomföra - det är väl ett tecken på en lite för stor och ineffektiv organisation
Att nämna organisation som kommer av ordet organisera och Mclaren i samma samanhang är för mig lite konstigt
Har inga problem med SC som det fungerar nu. Men en liten fundering är den röda lampan som finns i utfarten av depån. Är det som vanligt i F1 någon difus skrivning i reglerna, eller står det att röda lampan skall lysa när SC närmar sig depåutfarten och lysa till sista bilen i fältet passerat dito.
Hur som helst så ser jag ingen mening med att den finns, normalt är det bara att braka på ut med full fart och du kämpar direkt med de omkringvarande ekipagen. Men helt plötsligt när SC är ute så får du inte åka ut alls på banan ?
Men framför allt tycker jag att lamporna verkar vara väldigt svåra att se och dessutom inte tydliga. Mika Häkkinen klagade över det när han körde mot rött ljus i USA.
I Kanada var det tydligen en röd lampa och en blinkande blå. Varför inte ha rejäla lampor som bara inte går att missa - och ha två röda som lyser med fast starkt sken? Är det rött så är det rött ... då ska det inte vara andra färger också.
Om man vill att raceförare ska stå helt still under pågående race, gälelr det att vara mycket tydlig med signaler för i race är det svårt att få vilken raceförare som helst att stå still.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nisse skrev:Har inga problem med SC som det fungerar nu. Men en liten fundering är den röda lampan som finns i utfarten av depån. Är det som vanligt i F1 någon difus skrivning i reglerna, eller står det att röda lampan skall lysa när SC närmar sig depåutfarten och lysa till sista bilen i fältet passerat dito.
While the safety car is in operation, competing cars may enter the pit lane, but may only rejoin the track when the green light at the end of the pit lane is on. It will be on at all times except when the safety car and the line of cars following it are about to pass or are passing the pit exit . A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car.
En tämligen klar och redig formulering faktiskt.
Dessutom lyser det alltid blått ljus vid depåutfarten.
Senast redigerad av Razor den ons jun 15, 2005 10:40, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
LuckyStrike1 skrev:I Kanada var det tydligen en röd lampa och en blinkande blå.
Det var två röda och tre eller fyra blå lampor.
De blå lamporna är alltid på när någon lämnar depån och de röda är inte mindre eller svårare att se än de gröna lamporna.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
"A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car."
Hur lång kan "line´n" vara ? Jag vill påstå att under tidigare lopp där SC har används så har bilar släppts från depån och lagt sig där de hamnar i kön och inte behövt vänta på sista bilen i "linan"
När PC går ut på banan så är alla bilar som är kvar på banan "kön". Innan sista bilen i kön passerat utfarten från depån skall lampan lysa rött. grönt ljus tänds tills PC närmar sig depån igen då rött ljus lyser till sista bilen i kön paserat. Är det inte så det står i regeln?
Jo, men vad har det med texten "A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car." att göra?
Det handlar ju bara om hur den förare som återansluter ska bete sig när han kör ikapp kön?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Det jag var ute efter hur man bedömde slutet på kön. Har inte tidigare observerat att bilar stått och väntat in någon grön lampa i depåutfarten under tävling. Och vill påstå att jag sett bilar som kommit ut från depån och anslutit i kön utan att stå och vänta på slutet.
Skulle vara kul att veta om någon har koll. Montoya och Mclaren verkade ju inte direkt ha koll på vad lampan lyste rött för.
Det är lite märkligt att de inte har koll på det eftersom det är en gammal regel.
Jag har regelböcker från 1994 till dags dato och den regeln finns med i alla utgåvorna.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Ja ghar alltid haft uppfattningen om att man inte fick köra om någon framförvarande bil när man låg bakom SC, men att det är okej att köra om någon om man har en fajt på "andra sidan" av banan och inte hunnit i kapp SC än...är detta fel eller?
Om jag inte har helt fel, så råder det omkörningsförbud runt hela banan så fort säkerhetsbil har aviserats, oavsett om förare har hunnit fram till säkerhetsbilen eller inte.
Så är det i USA också - det är särskilt vanligt på ovaler där omkörnignar sker så pass ofta att en omkörning sker mindr eän sekunden efter att Pace Car har aviserats. Sådana omkörningar tillåts inte och den som körde om får flytta sig tillbaka bakom den omkörda igen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Om jag inte har helt fel, så råder det omkörningsförbud runt hela banan så fort säkerhetsbil har aviserats, oavsett om förare har hunnit fram till säkerhetsbilen eller inte.
Du har inte helt fel...
Det är vinkande gulflagg runt hela banan i o m att säkerhetsbilen har beordrats ut på banan; det torde innebära omkörningsförbud runt hela banan förutom vid depåinfart och -utfart.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Jag hoppas på fribiljetter
Såg bröderna på Electric Garden (eller vad det nu hette) i mitten av 90-talet när de gjorde ett Frank Zappa-medley på över 50 låtar och lille Terry Bozzio trillade ner från trumtribunen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Vad sägs om teorin att det var Nazir Hoosein som stängde depåutfarten för tidigt då?
Att racestewardsena verkar ha något mot speciellt Montoya är ju ingen hemlighet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!