Ska stallorder tillåtas?

Kungaklassen av motorsport...

Ska stallorder tillåtas?

Ja
26
63%
Nej
15
37%

Antal röster: 41

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Ska stallorder tillåtas?

Inlägg av LuckyStrike1 »

Stallorder i avsikt att påverka utgången av ett race är föbjudna efter A1 2002.

Finns det order från stall inte avsedda att påverka utgången av ett race? Alla order ett stall ger till sina förare är väl i syfte att på ett eller annat sätt försöka påverka utgången av ett race.

Med en så luddigt formulerad regel, som är så lätt att ta sig förbi, och med stallorder en vital del av all form av motorsport - är det inte bara läge att låta det vara tillåtet som tidigare, och låta stallen bestämma vad som är bäst?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är en korkad regel, bort med den.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Röstade ja. Men all radiotrafik ska vara öppen. Vill stallen hålla på som Ferrari och McLaren ska de få göra det men inför öppen ridå. Det tror jag är det mest effektiva motmedlet mot de värsta avarterna av stallorder. Då kommer de att få skämmas.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Då kan vi få höra sånt som på Spa -98 :lol:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Röstade också 'Ja' och håller med: öppen radiotrafik :up:

Det höjer dessutom underhållningsvärdet av att se loppen när man får höra vad stallet och förarna säger varandra.

Händelser som Melbourne -98 och A1 -02 kommer att inträffa om publiken accepterar det, annars kommer McLaren och Ferrari att dra sig för att göra det på det sättet.

Sen tycker jag det är bättre att stallen kan vara öppna med det, istället för att smyga med det som nu.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Det där med öppen radiotrafik kan vara vanskligt. Då gäller det att förarna blir ordentligt mediatränade först. Gäller kanske även depån. Anledningen till det är att i USA där man är van vid att lyssna på radiotrafiken mellan förare och depå börjat rapportera i media om språkbruket, vilket vid ev. missöden kanske inte passar de amerikaner som ser sig som moralens väktare och tyvärr har tagit för mycket samhälleligt utrymme de senaste åren. De amerikanska sponsorerna kan vara känsliga här. Andrettti Green Racing har t.ex. börjat kryptera sin trafik.

Men visst röstade jag ja ändå, och med öppen radiotrafik.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kanske är det ett större problem i USA att höra en förare säga "f**K you wankers" över radion än det är i Europa.

Fast iofs vill ju F1 gärna slå sig in i USA någon gång.

GMD

Inlägg av GMD »

Vad är det som är så roligt med stallorder?
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Det ar inte roligt med stallorder, men som det ar nu sa ar det 'baste fuskare vinner'. Da ar det lika bra att gora det tillatet for alla.
This post was submitted using 100% recycled electrons
GMD

Inlägg av GMD »

Så du ser hellre att förare X släpper förbi förare Y fem meter innan mållinjen istället för stallchefer som skruvar i växellådor?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det gör jag definitivt!

Då kan alla se att det är stallorder, och att förare X tvingas ge bort segern istället för att det annars skulle se ut som förare X felaktigt var sämre, långsammare, eller hade trasig bil.

Ingen har sagt att stallorder är kul - eller jo kanske, men inte jag. Men förbudet mot det fungerar inte, för det är dels dåligt formulerat och dels alltför lätt att kringgå och omöjligt att kontrollera. Det är FIA:s fega sätt att soppa något som är så fundamentalt för motorsport under mattan för att man skämdes och fick panik 2002.

Stallorder och motorsport hör ihop, vare sig man vill det eller inte eftersom det är en lagsport. Då är det bättre att ha det öppet, så vi alla kan se det. När vi tycker att något stall gör det felaktigt, då blir motviljan så stor att stallen till nästa gång kanske tänker till en gång.

T.ex. när McLaren redan i säsongens första race införde stallorder i Melbourne, eller när Ferrari tidigt på säsongen beordrade Rubens att släppa Michael i Österrike.

Jag tror de flesta har mindre problem med sådana stallorder mot slutet av säsongen än i början.

GMD

Inlägg av GMD »

LuckyStrike1 skrev:Det gör jag definitivt!

Då kan alla se att det är stallorder, och att förare X tvingas ge bort segern istället för att det annars skulle se ut som förare X felaktigt var sämre, långsammare, eller hade trasig bil.

Ingen har sagt att stallorder är kul - eller jo kanske, men inte jag. Men förbudet mot det fungerar inte, för det är dels dåligt formulerat och dels alltför lätt att kringgå och omöjligt att kontrollera. Det är FIA:s fega sätt att soppa något som är så fundamentalt för motorsport under mattan för att man skämdes och fick panik 2002.

Stallorder och motorsport hör ihop, vare sig man vill det eller inte eftersom det är en lagsport. Då är det bättre att ha det öppet, så vi alla kan se det. När vi tycker att något stall gör det felaktigt, då blir motviljan så stor att stallen till nästa gång kanske tänker till en gång.

T.ex. när McLaren redan i säsongens första race införde stallorder i Melbourne, eller när Ferrari tidigt på säsongen beordrade Rubens att släppa Michael i Österrike.

Jag tror de flesta har mindre problem med sådana stallorder mot slutet av säsongen än i början.
För mig hör inte stallorder och motorsport ihop, hur länge det än har existerat. Sjävla tanken att man överhuvudtaget kan acceptera något som stallorder i någon som helst sport gör mig lite illamående.

Må hända att FIA skämdes och fick panik efter Österrike '02 men att införa regeln tycker jag var helt rätt, för det är väl det enda de egentligen kan göra åt saken.

Jag skiter i hur länge stallorder har förekommit i motorsport. Man kan väl sitta och acceptera det, men i mina ögon är det ett problem som måste bekämpas.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Stallorder? NEJ!
Är förarna inte inställda på att vinna loppet skall de inte ställa upp.
Andra klassens förare och hjälpryttare har inget i F1 att göra. Ta in en vinnare till i så fall annars har vi ju bara de tio bästa förarna där och de tio bästa andrafiolerna.
Stackars dem som blir förvirrade över att de inte riktigt vet om det blev stallorder eller inte...
Taktik och rävspel däremot skall vara tillåtet fullt ut. Strategi skall också vara tillåtet. Om en förare klart håller upp snabbare förare kan man gott göra honom uppmärksam på detta, men det skall vara upp till honom att flytta på sig, inte hans stallchef.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

GMD skrev:

Jag skiter i hur länge stallorder har förekommit i motorsport. Man kan väl sitta och acceptera det, men i mina ögon är det ett problem som måste bekämpas.

Frågan är då hur det bäst bekämpas. Paradoxalt nog tror jag att det bekämpas bäst genom att tillåtas - men under förutsättning att det utförs fullständigt transparent för publiken. I längden kommer det att leda till en självsanering. Att förbjuda det leder bara till farsartade försök att dölja teamorder genom att hitta på olika krystade anledningar till att resultatet blev som det blev.

Tärnström

GMD

Inlägg av GMD »

Eller så kan en tillåtelse i slutändan leda till att det blir fullt acceptabelt att förare X släpper förbi förare Y för åttondeplatsen, på grund av att stalledning och sponsorer MÅSTE se till att förare Y är ansiktet utåt. Något som snart skulle accepteras av publiken som "en del av motorsporten" som ni så snyggt uttrycker det.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Helt fri från stallorder kommer motorsporten aldrig att bli. Däremot visade ju de starka publikreaktionerna när Ferrari höll på som värst att den allmänna opinionen kan ha en nog så stark inverkan på hur stallen beter sig. För Ferrari blev det en kraftig prestigeförlust och jag tror inte att de frivilligt utsätter sig för en sådan kritikstorm igen.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Sedan ska man inte glömma att det körs ett konstruktörsmästerskap i F1. Det är en av de stora skillnaderna mellan F1 och exempelvis ChampCar. Gillar man inte stallorder så kommer man nog att vara besviken resten av livet - F1 kommer inte att förändras på den punkten. Däremot behövs det en viss självsanering och då finns det sätt att uppmuntra det.

Tärnström

GMD

Inlägg av GMD »

Och på vilket sätt hjälper stallorder till i konstruktörsmästerskapet?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

"Hold your positions, you are one-two" är en order från stallet som påverkar utgången av loppet och hindrar tävlande mellan de båda förarna.

GMD

Inlägg av GMD »

Du menar i stil med "Ok, we know you're faster. Pass him" och "Hold your positions for now" som vi hörde nu i helgen?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Helt fri från stallorder kommer motorsporten aldrig att bli. Däremot visade ju de starka publikreaktionerna när Ferrari höll på som värst att den allmänna opinionen kan ha en nog så stark inverkan på hur stallen beter sig. För Ferrari blev det en kraftig prestigeförlust och jag tror inte att de frivilligt utsätter sig för en sådan kritikstorm igen.

Tärnström
De gjorde det efter den första A1-incidenten och sedan höll de ju på och fipplade med utgången av Indy också. Därefter blev det ju förbjudet så det är tveksamt om det skulle ha ändrats och någon tillåtets vinna när Schumacher ligger tvåa. Jag tvivlar och är övertygad om att de skulle ha fortsatt i samma anda. Huvuddelen av deras fans kommer säkert att stödja dem ändå, då jag nog tyckte att det nästan enbart var icke-Ferrari-fans som protesterade.

Nej, öppen radiotrafik och absolut förbud mot stallorder, inklusive säga åt han som ligger bakom att han inte får köra om. Då är problemet löst, eftersom det de då kan fuska med genom förseningar i depån och förutgivna stallorder, etc. enbart har en marginell betydelse och det lär väl vara svårt att kritisera en förare för att han inte följde en förutgiven stallorder om han riskerar skvallra om det och därmed t.ex. ge stallet poängavdrag.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Öppen radiotrafik och förbud mot stallorder.
GMD

Inlägg av GMD »

Öppen radiotrafik och totalförbud mot stallorder, även "håll positionen" stunten som som Renault körde med i helgen. Kan en förare inte hålla samma tempo som stallkamraten bakom så ska han väl bli omkörd. Kan inte stallkamraten köra om så ska han inte få hjälp.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Helt fri från stallorder kommer motorsporten aldrig att bli. Däremot visade ju de starka publikreaktionerna när Ferrari höll på som värst att den allmänna opinionen kan ha en nog så stark inverkan på hur stallen beter sig. För Ferrari blev det en kraftig prestigeförlust och jag tror inte att de frivilligt utsätter sig för en sådan kritikstorm igen.

Tärnström
Var det därför de gjorde om det året efter?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

GMD skrev:Öppen radiotrafik och totalförbud mot stallorder, även "håll positionen" stunten som som Renault körde med i helgen.
McLaren gjorde likadant när Montoya ledde före Kimi. Och så länge det finns ett konstruktörsmästerskap kommer stall alltid att göra så

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

When the safety car was deployed after Jenson Button’s accident at the wall of champions, McLaren did not call their leading car into the pits, which was Montoya, even though there was ample time to do so. Either this was a move made on purpose, or one of stupidity. Montoya immediately suspected that the Woking squad did so to give Kimi the win in a hidden team order, as openly using them is not allowed. Only a few laps prior to this, Montoya was told by the team to slow down to which he replied…
“Do you want to screw me?”
Then, when the team failed to call him into the pits he shouted over the radio…
“You f**ked my race!”
These are more than likely not the words Ron Dennis likes to hear over the radio, but it was clear that sooner or later there would be an outburst from this emotional driver and this was the straw that broke the camels back. Very similar to the situation that ended the relationship between the Colombian and Williams at the 2003 French Grand Prix when he believed that the team was favouring Ralf Schumacher, a situation that led to him signing for McLaren.

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Var kommer det där citatet ifrån? Razor själv, någon fantasifull forumskribent, eller?
Ferrari och McLaren kör väl med krypterad radioförbindelse så de får man väl inte höra mycket radiotrafik ifrån.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Klart att stallorder ska vara godkänt. Det är patetiskt och tro att ett förbud skulle stoppa något som pågått i alla tider och i en mängd sporter.

:crie: Tillåt stallorder och sluta hymla FIA...

Öppen radiotrafik är bra!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Var kommer det där citatet ifrån? Razor själv, någon fantasifull forumskribent, eller?
Ferrari och McLaren kör väl med krypterad radioförbindelse så de får man väl inte höra mycket radiotrafik ifrån.
Opps, sorry... det kommer från gp2005.com

Menar du att jag inte är fantasifull?

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Klart det ska vara tillåtet. FIA måste ju vara rätt så naiva om dom inte tror att stallorder existerar efter deras förbud mot det.
Ferrari.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Från Autosport-Atlas. Montoya om stallorder, McLaren, hjälpa Kimi och sin körning
"If mathematically I'm out of the points, yes, you would be (prepared to help)," he said. "It would be a case of work with the team, not against the team.

"But until that happens, I think we've still got quite a few races. I think I've got the pace to close the points on Fernando and Kimi, so I'm not too bothered about that to be honest."

"The rules say there are no team orders. I think if that would happen it would be my decision and not (team boss) Ron (Dennis's) decision to help the team," he said. "I think I'm pretty clear on what we have to do.

"I still believe I have a chance for the Championship. But you've got to be realistic to know when it stops.

"I'm pretty straightforward," added the Colombian. "If this year I need to help Kimi...it doesn't mean I'm going to be out of the Championship next year. I think you've got to be a team player in every aspect.

"If this year means helping Kimi, then that's what it's going to be. But it wouldn't come as a team order."

Montoya dismissed any suggestion that McLaren, who made a mistake with his second pitstop in Montreal, had attempted to engineer Raikkonen's win at his expense.

He revealed that Dennis had gone out of his way to make amends after the race.

"He came to my hotel room that night to apologise for what happened," said Montoya.

"I don't think I would have seen that at Williams. So I'm pretty confident the team is 100 percent behind me."

Montoya also revealed that he had raced in pain after coming back from his injury in Spain in May.

"The first race was really hard for me and I hardly could drive the car with the pain," he said. "Monaco was a bit of the same."
Han verkar ju trivas hos McLaren fortfarande och verkar redan ha lagt Kanadas GP bakom sig. Säga vad man vill om McLaren, men de verkar ialla fall lyckas arbeta med Montoya på ett bra sätt även när de fullkomligt förstör ett race för honom.

Intressant att Kanadas GP verkar vara det första loppet han kunnat köra relativt smärtfritt efter tennisskadan.

Och så ska Kimi få hjälp i mästerskapet också, och det är viktigt att betona att det inte är Rons order i så fall för det är förbjudet. Vad sas egentligen på det där hotellrummet? ;)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Vad sas egentligen på det där hotellrummet? ;)
Kolla! Ett rattlås... :crazy:

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo, man kan övertalas till mycket med ett rattlås i närheten

Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag tycker att det skulle vara tillåtet. Men med öppen radiotrafik som sagt.

Förbud mot stallorder leder till situationer som är omöjliga att döma, tex när en snabbare stallkamrat ligger bakom en långsammare. Vad får den framförvarande göra för att underlätta en omkörning? Är det tidigt i loppet kanske han till och med tjänar på att släppa förbi stallkompisen. Han behöver inte köra defensivt, och kan hålla ett högre tempo samt att han minskar risken för en avåkning.

Och hur skall man kunna bevisa att beslutet att släppa förbi någon (eller underlätta en omkörning, var går gränsen?) är taget av föraren eller stallet?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ponera att ett stall ligger etta och tvåa i årets sista lopp. Om ledaren släpper förbi tvåan tar stallet även hem förartiteln. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle bli speciellt upprörd över detta. Själv tycker jag att det är helt rimligt med stallorder i det läget.

Det körs ju också ett konstruktörsmästerskap och för att kunna styra utgången av det bör stallen också kunna få ge order som påverkar utgången av ett lopp.

Tärnström

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Oavsett om det är tillåtet eller inte så kommer stallorder att förekomma. I en del fall bryr sig ingen och i en del fall blir det ett himla liv. Så konsten är att sköta det på ett snyggt sätt och att flertalet tycker det är rimligt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tillslut så lär väl stallen hitta på koder....
typ "Don´t let him pass if you dont want to" vilket egentligen betyder
if you DON`T let your teammate buy, then you get fired...

eller kanske något i stil med " try to overtake him" betyder kanse egentligen....If you try anything, then you are history boy!!!!
Eller så kanske Ron dennis, piper två gånger i radion till Montoya och då ska han veta att Kimi snart ska få köra om honom.

Typ....så jag tror det är bättre att det är tillåtet...
DJmylongi

Inlägg av DJmylongi »

Jag röstade ja.

Jag tycker att det ska vara tillåtet med stallorder just för att någon/några ändå kringgår det. Titta på Ferrari och det stöd MS får jämfört med RB. Är inte det en sorts stallorder?
/Viktor
GMD

Inlägg av GMD »

LuckyStrike1 skrev: McLaren gjorde likadant när Montoya ledde före Kimi. Och så länge det finns ett konstruktörsmästerskap kommer stall alltid att göra så
Du/Ni har fortfarande inte svarat på hur stallorder ska hjälpa till ett konstruktörsmästerkap. Vad förlorar Ferrari på i det mästerskapet om Rubens kommer etta och Michael tvåa? Eller vad förlorar McLaren på om Montoya kommer etta och Kimi tvåa?

Totalförbud mot all stallorder. Stall ska inte favorisera en förare. De ska enbart bry sig om hur många poäng stallet drar hem sen får de låta förarna göra upp om vem som ska ta tio poäng eller vem som ska ta åtta poäng själva ute på banan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är väl inte så svårt att tänka sig ett scenario där ett stall kan förbättra sin position i konstruktörsmästerskapet om bägge bilar kommer i mål. Har man två bilar i toppen kanske man ber dem hålla sina positioner i stället för att fajtas om det. Ett exempel på det är ju Damon Hills seger för Jordan på Spa. Ralf fick order om att inte utmana.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Damon hade inga planer på att ge sig den gången. Förmodligen hade det slutat i tårar och en blöt peruk fastnaglad på depåväggen om de hade kört om det.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nu blev det ju en blöt peruk i alla fall, som höll på att halka av flinten istället p g a champisen :lol:

Äntligen!
GMD

Inlägg av GMD »

Det är väl bara att sparka de förare som kör in i sin stallkamrat. De förare som vill riskera sitt jobb för två poäng extra (eller fyra som det var under den tiden ni gärna vill referera till) kan gott göra det. Stallet ska inte ha ett skit att säga till om när den situationen väl uppkommer.
Användarens profilbild
Balder

Nej

Inlägg av Balder »

Röstade NEJ...

Av den anledningen, att om man ger F1-förarna och stallen chansen att köra med stallorder, (med eller utan öppen radiotrafik), så kommer det att utnyttjas maximalt. Som t.ex:
En lätt bil och en tung... Den lätta bilen får en bra kvaltid och bromsar upp fältet så den som är tung kan färlja med... Sedan när dom andra behöver ett eller kanske två fler depå stop, så vinner teamet på detta...

Nej, man ska inte ge dom lillfingret, det finns nog med kryphål i F1 regelboken....

MVH

Balder
:wink:
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

RD: I can give you an easy understanding. I believe that the drivers in our team, if one was faced with a mathematical impossibility of winning the championship and the other one could, I would be surprised and disappointed if by choice the drivers didn't drive in an appropriate manner. And I think one driver permitting another driver to overtake because it's in the interest of the team and his teammate does not constitute an instruction by the team. It's called having honor and integrity.
Ron Dennis om stallorder på presskonferensen igår.