Inför Kanadas GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, det sa ju Kimi redan på presskonferensen och det stämmer också hyfsat överens med strategin. Det bör ha varit dags för sista stoppet omkring det varvet.

Var är självmålet? Jag tror fortfarande att man i stressen över säkerhetsbilen direkt tänkte på Kimi först och glömde bort Montoya - därav det McLaren själva erkänt: att man missade att kalla in Montoya i depån.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Läs gärna den officiella F1-sidan. Det var en FIA bestraffning för farlig körning, vilket inte överraskar mig.
Dina slutsatser av andras inlägg upphör aldrig att förvåna mig... jag har inte i ett enda inlägg, vare sig här eller annorstädes, hävdat något annat än att det var Montoyas eget fel att han körde mot rött och har heller inte kritiserat någon för det straff han fick. Den enda jag har kritiserat i det fallet är Montoya själv.
Jag tror att det är en av de ytterst få saker som de flesta tycks vara överens om på de forum som jag bevistar.

Beträffande mitt förra inlägg så kastade McLarenledningen, tillsammans med Kimi, gladeligen bort just de tio poäng som du, i denna tråd, hävdar att man inte så gärna kastar bort.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
Beträffande mitt förra inlägg så kastade McLarenledningen, tillsammans med Kimi, gladeligen bort just de tio poäng som du, i denna tråd, hävdar att man inte så gärna kastar bort.
Så du menar att de hade vunnit även om de gått in och bytt däck?
Jaja, ett annat trådämne, men jag tvivlar starkt och det gör nog de flesta andra också.
Men en koppling till det här racet är ju att Kimi hade problem med styrningen som blev sämre. Tycker ni att han skulle ha gått in och försökt fixa det också och istället satsa på att får ihop tre poäng.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
2: låter bli att ta in en bil som sedan vid omstarten har bränsle kvar för tillräckligt många varv för att öppna upp en lucka innan ett senare depåstopp (Kimi i Monaco i år)
Det var ju meningen att Kimi skulle in i depån, men liksom fallet med Montoya ropade de inte på honom förrän han hade passerat depåinfart. Känns det igen? Det var ju ren tur att det gick vägen ändå.
McLaren har ju aldrig någonsin klarat av att snabbt ändra sina strategier, utan de görs nog upp redan före jul.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Så du menar att de hade vunnit även om de gått in och bytt däck?
Nej, var har jag påstått att de skulle ha bytt däck?

Jag har hela tiden sagt att man gjorde rätt som inte tog in Kimi för att byta däck; däremot så anser jag att man skulle ha gett honom order om att vårda bilen, men Ron Dennis sa att tog en kalkylerad risk och hellre chansade på seger och riskera att kamma noll, d v s slänga bort åtta eller tio poäng just på det sätt som Jari sa att Ron inte skulle göra.

Jag tror att Kimi hade kunnat ta bilen i mål om han hade vårdat den de sista varven och jag tror att Alonso hade fått svårt att ta sig förbi och även om han hade gjort det så hade man bärgat åtta poäng istället för noll.

Hade Kimi gått i depå så vete f-n om inte t o m Barrichello hade tagit sig förbi också.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev: Men en koppling till det här racet är ju att Kimi hade problem med styrningen som blev sämre. Tycker ni att han skulle ha gått in och försökt fixa det också och istället satsa på att får ihop tre poäng.
Den här gången gjorde man som man skulle ha gjort förra loppet...
The steering wheel was turning left all the time, more and more, and I didn't know what was going on.
The team told me to look after the car because they could see there was a problem but didn't know what it was
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Angående däcksproblemen har jag i en annan topicen redan skrivit varför jag inte tror det spelade någon större roll hur hårt han körde och varför han lätt skulle ha blivit passerad av Alonso om han kommit ikapp. Svara gärna där vad som är fel i mina hållf-antagningar. Hållf är ju en höjdare att diskutera, speciellt utmattning. :)

Nu blev jag ju tvungen att klocka tiderna också. Ett par varv innan låg Montoya lite drygt 30 s före Button och mellan Buttons krock och SC-skylten i bild tog det 29.6 s, men ytterligare ett antal sekunder innan de fick upp SC-skyltarna. Men man får väl anta att depån får se TV-skylten. Från depåinfarten till muren tar det kanske 2-3 sekunder och sedan får man väl anta att han helst skall ha beskedet en bit innan inbromsningen till chikanen för att hinna köra in i depån. Tar varvet 75 s så hade de ca 10 s på sig att besluta sig för att skrika till Montoya. Ungefär halva rakan ifrån hårnålen. Inte omöjligt om man direkt vet vad som skall göras, men om det skall diskuteras eller om den beslutande personen pratar med någon annan, etc., så är det lätt hänt att missa.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Läs gärna den officiella F1-sidan. Det var en FIA bestraffning för farlig körning, vilket inte överraskar mig.
Dina slutsatser av andras inlägg upphör aldrig att förvåna mig... jag har inte i ett enda inlägg, vare sig här eller annorstädes, hävdat något annat än att det var Montoyas eget fel att han körde mot rött och har heller inte kritiserat någon för det straff han fick. Den enda jag har kritiserat i det fallet är Montoya själv.
Jag tror att det är en av de ytterst få saker som de flesta tycks vara överens om på de forum som jag bevistar.

Beträffande mitt förra inlägg så kastade McLarenledningen, tillsammans med Kimi, gladeligen bort just de tio poäng som du, i denna tråd, hävdar att man inte så gärna kastar bort.
Tja, om det nu handlade om noll eller allt i det här fallet.
På ringen "kastade" man gladeligen bort 10 poäng efter en kalkyl som ungefär löd:
Vad är sannolikheten att däcket håller 25 varv men inte 26?
Skall vi försöka ta 10 poäng och ta in på Alonso, eller skall vi ta in Kimi och förlora till Alonso?
Det kunde precis lika gärna gått och då hade skillnaden idag bara varit 10 poäng.

Jag tror dig angående JPMs "fel" och har inte heller ifrågasatt detta.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Anders,

tio sekunder... Bara om McLaren var helt oförberedda på att det skulle bli säkerhetsbil. Nu ska jag faktiskt slå mig lite för bröstet - när till och med jag i previewen inför loppet som sändes på SportExpressen sa att säkerhtesbilen kan bli en avgörande faktor i loppet (något som också Eje påpekade före start, eller tidigt i loppet) så borde ju även McLaren kunna ha räknat ut det. Att bestämma sig för ett depåbesök brukar kunna ske med kortare varsel än så, det har vi sett tidigare.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Ni har lite väl höga krav på Mclaren, med tanke på att Ron sitter med temuggen i näven och mumsar på scones så tar det sin lilla tid innan man kan fatta ett så drastiskt beslut som att ta in någon för ett oplanerat depåbesök.

Jag har följt F1 ett antal år och kan bara konstatera att Mclaren och Wiliams är de sämsta stallen när det handlar om att fatta beslut som inte planerats veckor i förväg. Vilket har inneburit att förare fått på torrdäck när regnet stått som spön i backen och monsundäck när det funnits tendenser till fukt kvar på banan. Och när framförallt Mclaren skall försöka göra något smart så brukar det sluta med katastof. Jämfört med Ferrari och Ross så spelar de inte i samma division.

När SC är aktuell och kommer in på banan sitter det i ryggmärgen på i stort sett alla att det är läge att gå in i depån. Är det dessutom när depåfönstret öppnar sig är det inget att tveka på.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Vad menar Haug egentligen?
Norbert Haug said the team should be willing to take some of the blame. "Surely both are responsible," said the German. "The driver must look, the team must look. But to my knowledge this is a new safety car rule and clearly we haven't had enough practice."
Vad är det som han menar är den nya regeln runt säkerhetsbilen, att det blir rött när den passerar depåutfarten?
Jag har kikat i reglerna och delen om att det är rött ljus när SC:n passerar depåutfarten har varit med ända sedan 1994, som är så långt tillbaka som jag har läst reglerna, och troligen ännu längre.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Nisse skrev: När SC är aktuell och kommer in på banan sitter det i ryggmärgen på i stort sett alla att det är läge att gå in i depån. Är det dessutom när depåfönstret öppnar sig är det inget att tveka på.
Borde de inte sitta i ryggmärgen på en sådan erfaren racer som Montoya också då?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det kan finnas massvis av anledningar att INTE gå in i depån. Att tankriggen inte är klar, att Räkans bil står i brand... Om man dessutom ska lasta Montoya för att han inte gick i depå måste man ju först veta om han hade läget klart för sig. Jag har inte sett något som tyder på att han visste hur det förhöll sig ute på banan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

PeppeF1 skrev:
Nisse skrev: När SC är aktuell och kommer in på banan sitter det i ryggmärgen på i stort sett alla att det är läge att gå in i depån. Är det dessutom när depåfönstret öppnar sig är det inget att tveka på.
Borde de inte sitta i ryggmärgen på en sådan erfaren racer som Montoya också då?
Han var väl den enda som var ovetande, eftersom han inte hört något från depån. :roll:
Senast redigerad av Nisse den tis jun 14, 2005 12:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:Det kan finnas massvis av anledningar att INTE gå in i depån. Att tankriggen inte är klar, att Räkans bil står i brand... Om man dessutom ska lasta Montoya för att han inte gick i depå måste man ju först veta om han hade läget klart för sig. Jag har inte sett något som tyder på att han visste hur det förhöll sig ute på banan.

Tärnström
Jag kan räkna upp ytterligare själ. Men köper inga, i F1 får man inte missa på det här sättet. :down:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Så du menar att Montoya borde ha kastat sig in i depån även om han var ovetande om situationen? Det verkar ju helt logiskt... Får hoppas att han inte följer ditt tips i USA för då måste han ju gå i depå varje varv såvida teamet inte uttryckligen har gett honom order att stanna ute på banan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
SLC
Inlägg: 317
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av SLC »

Nisse skrev:
Jag kan räkna upp ytterligare själ. Men köper inga, i F1 får man inte missa på det här sättet. :down:
Får man göra det i svensk racing då ? :wink: :lol:
Moderator-polis ;-)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Den som först kunde ana att det skulle bli safetycar borde väl varit MS eftersom hna var den som låg precis bakom Button när denne åkte in i muren, resterande bilar bör väl blivit informerade om det på radion...så vida de inte åkte förbi " Wall of Fame" precis efter Jenson satte bilen i räcket...och anade att han stod lite kasst till på det sättet.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:Så du menar att Montoya borde ha kastat sig in i depån även om han var ovetande om situationen? Det verkar ju helt logiskt... Får hoppas att han inte följer ditt tips i USA för då måste han ju gå i depå varje varv såvida teamet inte uttryckligen har gett honom order att stanna ute på banan.

Tärnström
Eftersom Montoya troligen var den enda som inte visste vad som hände möjligen Ron och polarna undatagna så fanns inget skäl till varför han skulle gått in på eget bevåg. Visste han att PC var på väg ut ställer det sig annorlunda. Stallet däremot skall inte behöva vänta flera minuter innan de tar beslutet utan det skall finnas rutiner och ´sitta i ryggraden.

Om du kollar upp lite, så kommer du att upptäcka att Ruben brukar ta beslutet själv att gå in utan att invänta några order har gjort så tidigare och gjorde samma sak nu. Spelar man andrafiolen så får man rätta sig efter det.
Senast redigerad av Nisse den tis jun 14, 2005 15:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

SLC skrev:
Nisse skrev:
Jag kan räkna upp ytterligare själ. Men köper inga, i F1 får man inte missa på det här sättet. :down:
Får man göra det i svensk racing då ? :wink: :lol:
Kör man med taskig depåpersonal så kan man inte vänta sig mer. Jag vet inte om man skall känna sig hedrad eller kränkt av jämförandet :aha:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Så du menar att Montoya borde ha kastat sig in i depån även om han var ovetande om situationen? Det verkar ju helt logiskt... Får hoppas att han inte följer ditt tips i USA för då måste han ju gå i depå varje varv såvida teamet inte uttryckligen har gett honom order att stanna ute på banan.

Tärnström
Teamet var beredda på att han skulle komma in så, ja. Han skulle kommit i depå då...
Det fanns ett beslut att kalla in honom som inte hann nå JPM före depåinfarten, eller så hann han inte reagera på ordern tillräckligt snabbt. Det som förstörde hans lopp var dock hans rödljuskörning.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Så du menar att Montoya borde ha kastat sig in i depån även om han var ovetande om situationen? Det verkar ju helt logiskt... Får hoppas att han inte följer ditt tips i USA för då måste han ju gå i depå varje varv såvida teamet inte uttryckligen har gett honom order att stanna ute på banan.

Tärnström
Teamet var beredda på att han skulle komma in så, ja. Han skulle kommit i depå då...
Det fanns ett beslut att kalla in honom som inte hann nå JPM före depåinfarten, eller så hann han inte reagera på ordern tillräckligt snabbt. Det som förstörde hans lopp var dock hans rödljuskörning.
Och vad hade han troligen fått för placering om väntat till röda lampan slocknat ? Hans lopp blev spolierat i samma stund han körde förbi depåinfarten. Om det var hans fel, stallet, medvetet eller klantigt kan vi spekulera och dividera men det var där hans dag blev förstörd.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

James Allen på ITV:
Juan was leading on lap 47, with just a few laps to go before his scheduled second stop. He had had the upper hand over Raikkonen in the race, as in qualifying, and here he was on the threshold of his first win for McLaren.

He hadn't put a foot wrong all weekend.

Then Button hits the wall and a few seconds later the safety car is deployed.

By my reckoning Juan was approaching the hairpin at this point, some 19 seconds away from the pit lane entrance.

Plenty of time to give him the obvious call to pit. It was well within the pit stop window so it was a total no-brainer, as the management later admitted.

This time there was no text message from Woking or any other divine intervention.

Just good old-fashioned headless chickendom.
When a safety car is deployed in a pit stop window, the team's leading car pits immediately, while his team mate behind "stacks", which means he slows down to create a gap of around 15 seconds, so that the lead car can pit for fuel then exit, leaving the pit box clear for the second car to come in and be serviced without queuing up in the pit lane.

The cars behind the "stacking" car are not allowed to overtake him, so there is no danger of him losing track position and once he's pitted the second car will soon find himself behind the lead car in the queue following the safety car, so he has lost no time either.

This is really basic stuff.

Several drivers did it in Montreal; Massa, for example "stacked" Webber and others behind him while Villeneuve pitted.
I checked up with the management after the race and sure enough, "stacking" is a drill in the McLaren handbook. So why didn't it happen on Sunday?

Why did Montoya go past the pit lane entry, while Raikkonen came in?

McLaren's Martin Whitmarsh says that there was a lot of radio traffic and in the noise the message did not get through to JPM. But what if no message was given?

No, says Whitmarsh, he was told to pit, it just came too late.

Meaning that he had already passed the pit lane entrance? Yes, says Whitmarsh.

Well I'm sorry but it doesn't take 19 seconds to tell a vastly experienced Grand Prix driver, who also has a lot of experience of pace cars from his days in America, to pit when the safety car comes out, while his team-mate stacks. It was, as I said, a no-brainer.

The "no time" argument doesn't wash. A few years ago in Montreal, Williams gave Montoya notice to pit just as he was braking for the final chicane and he still made it into the pit lane!

So Montoya lost a whole lap behind the safety car and then pitted. I'm told that the radio traffic at this point was blue.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Oj, se på fan. Lucy postade nästan samma sak som jag. Redigerar därför.
Senast redigerad av Lemon den tis jun 14, 2005 19:56, redigerad totalt 1 gång.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hann före dig, men du fickmed länken jag glömde ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Men vafan :evil: :D Nu tog jag ju bort länken. Här är den igen:

http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type ... O_ID=33135
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fick dig igen! :D ;)

Vilket samarbete ... fast åtminstone bättre samarbete än vad McLaren mäktar med
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, jävlar... :o
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Alltså det var väl 20-25 varv kvar av tävlingen när SC-situationen uppstod. Montoyas däck var i dåligt skick av det jag kunde se. Det fanns massor av tid kvar för Räikkönen att passera Montoya på banan. En Montoya med kassa däck hade Räikkönen förmodligen klarat av att köra om utan problem. Förmodligen hade även Schumacher kört om Montoya utan problem. Den enda risken med det hade varit att Montoya kanske kämpat hårt för att behålla sin första placering och kollisionsriskerna hade varit stora.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var det därför som McLaren redan innan bett båda två slå av på takten och inte racea varandra - för att Kimis styrning var skadad, och de var ohotade bakifrån ...?

McLaren har väl sagt att de var oroliga vad som kunde ske med Kimis trasiga styrning ...?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Alltså är det Buttons fel att Montoya inte vann i Montreal. :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

???????????
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Sami skrev:Alltså är det Buttons fel att Montoya inte vann i Montreal. :D
Nej, det måste ju givetvis vara Schumachers och i förlängningen, Todts.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Hade inte Button satt sin bil i muren, så hade Montoyas segerchanser inte gått upp i rök och han hade nog i alla fall klarat att ta minst en andra plats.

Hur som helst så är det tråkigt att Montoya blev rökt under SC-situationen. Han förtjänade verkligen ett bättre öde.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det var McLarens fel att han förlorade racet.

Montoyas fel att han blev diskad.

Montoya och Kimi var ju redan tillsagda att hålla positionerna och inte raca innan Button kraschade. Så utan den kraschen hade Montoya vunnit före Kimi.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det var Schumachers fel... han pressade Button att göra misstaget som placerade honom i muren.
Typisk Schumacheristisk fulkörning
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Razor skrev:Det var Schumachers fel... han pressade Button att göra misstaget som placerade honom i muren.
Typisk Schumacheristisk fulkörning
Precis, slåss man om fjuttig tredjeplats så kan man väl ta det lite lugnare. Förmodligen visste Schumacher att han kunde se till att lilltjockisen inte skulle vinna. om han bara fick ut en säkerhetsbil på banan.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

En riktigt djävulusisk plan, singerad Jean Todt och Ross Brawn.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Sami skrev:
Razor skrev:Det var Schumachers fel... han pressade Button att göra misstaget som placerade honom i muren.
Typisk Schumacheristisk fulkörning
Precis, slåss man om fjuttig tredjeplats så kan man väl ta det lite lugnare. Förmodligen visste Schumacher att han kunde se till att lilltjockisen inte skulle vinna. om han bara fick ut en säkerhetsbil på banan.
Glasklart! :up:
Den som tjänade mest på det hela var onekligen [Schumacher], som gick ifrån 4:e till 2:a. Kimi tjänade ju bara 2 poäng.
Väskan är stängd.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Montoya och Kimi var ju redan tillsagda att hålla positionerna och inte raca innan Button kraschade. Så utan den kraschen hade Montoya vunnit före Kimi.
Hur skall man tolka det där egentligen, är inte det en stallorder till förarna som har påverkan på resultatet? Likadant med Renault som i början inte ville ge Alonso tillåtelse att försöka passera Fisi.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Montoya och Kimi var ju redan tillsagda att hålla positionerna och inte raca innan Button kraschade. Så utan den kraschen hade Montoya vunnit före Kimi.
Hur skall man tolka det där egentligen, är inte det en stallorder till förarna som har påverkan på resultatet? Likadant med Renault som i början inte ville ge Alonso tillåtelse att försöka passera Fisi.
Visst är det det .... det är därför den där regeln är så dum och borde skrotas.

Sa man förresten inte bara åt Alonso att han fick väl försöka köra om Fisichella om han nu var snabbare?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Sa man förresten inte bara åt Alonso att han fick väl försöka köra om Fisichella om han nu var snabbare?
Jo, så tror jag att det var.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag vet i alla fall en som reagerade direkt och önskade att det inte skulle bli några stallorder...
OM det nu var en medveten rockad från McLarens depåvägg att få Kimi före Montoya så har man i alla fall skött det betydligt snyggare än vad Rubens gjorde på A1-Ring.
Det faktum att Montoya behållt lugnet, (om han nu gör det) pekar tydligt åt att även han tror på McLarens förklaring.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Eller så tänker han kanske på att stärka sina aktier inför nästa år och spealr cool därför...

Hehe, Todt, Brawn och schumis fel, den var bra.... men det kan nog va Sant... Brawn är ju trots attl mästerlig på strategier så han hade säkert redan innan loppet startade räknat med SC och att Button skulle ligga i väggen och att Montoya skulle sluta i depån med en svartflagg, han hade även kalkulerat med att Fisi skulle bryta med hydlaiska problem och att Alonso skulle sätta ett bakdäck i väggen och det var därför som Schumi tog det så lugnt i strten, han ville inte slita på grejerna så han gav bara halvgas :D ....Ferrari och Brawn kan verkligen sina saker :D

En liten miss blev det dock, han glömde räkna med Kimi, annars hade ju självklart MS slutat före honom med :)
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Har hittat en utskrift av radiotrafiken hos Mclaren under de aktuella varven. :up:

http://forums.atlasf1.com/showthread.ph ... genumber=1
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

:rolling:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Räikkönen har kanske skrivit på ett hemligt kontrakt om att köra för Ferrari 2007 eller tidigare och därmed ser Todt och Brawn det här som en "nästan" en Ferrariseger. :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nisse skrev:Har hittat en utskrift av radiotrafiken hos Mclaren under de aktuella varven. :up:

http://forums.atlasf1.com/showthread.ph ... genumber=1
:up: :lol: :rolling:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

och den här är ju ännu bättre, senare i samma tråd
[Phil Prew, Montoya’s Race Engineer] – Button’s hit the wall in the final corner!
[Ron Dennis, Team Principle] – Phil, what is the probability of a Safety Car deployment period?
[PP] - Uhhmm, Charlie (Whiting)’s having a look…
[RD] – Necessity stipulates that we ensure adequate provision for both drivers to entertain their secondary cessation.
[PP] – What?
[RD] – Please impart the most contemporary location data for Juan Pablo.
[PP] - What?
[RD] – I require immediate confirmation of Juan’s current situational status.
[PP] – What?
[Mark Slade, Raikkonen’s Race Engineer] – He wants to know where Juan is on the track.
[PP] – Why didn’t he just…? (impatient noise) Fine. He’s… dammit, he’s just passed the pit entrance – and the Safety Car’s out!
[RD] – Unfortunate. Juan Pablo will now have to undertake an additional perambulation of the circuit’s full perimeter.
[PP] - What?
[RD] (turning) Mark, please make Kimi aware of the immediate expectations of his secondary stipulated cessation.
[MS] What?

(An interruption in the recording occurs at this point. Following hereafter is the transcript from lap 49)

[PP] – Montoya’s in the pit lane now. Blast it, we’ve really screwed this up.
[RD] – Negative. Juan’s predilection for swift actionable motion should still result in McLaren finishing first and second (to himself) just with Kimi leading across the line… (louder) please reconnect me to Juan’s foremost channel.
[PP] – What? After last time? I don’t think…
(feed cuts off with a channel changing ‘click’)
[RD] – Juan, you are required to egress your pit-box with all alacrity.
[Juan Pablo Montoya] - What?
[RD] – It is essential that you re-attain the track at a velocity measurable with your contemporaries.
[JPM] - What?
[RD] – I suggest that a rapier-like momentum be employed without tardiness.
[JPM] - What?
(sounds of a scuffle)
[PP] – Go Juan, go!
(more scuffling noises, coupled with what sounds like somebody shouting about a light)
[RD] – Juan, you must not tolerate any supplementary vacillation to your positional endeavouring.
[JPM] - What?
[PP] – The Safety Car! The pit lane red light was on!
(pause)
[JPM] - Dammit Ron! You confused me with Ronspeak™ and now I’ve jumped the red light and nearly taken out Coulthard!
[RD] – Only nearly?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Haha, eller hur, så mycket orkar de nog inte tjabba... :)

Sami :up: Alla vet ju att Todt vill ha Kimi i Ferrari när Schumi slutar..