Inför Kanadas GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det figurarar uppgifter om att radiokommunikationen mellan depå och bil är som sämst på sträckan mellan hårnålen och depån, just där Montoya befann sig då McLaren (och alla andra fick besked om säkerhetsbil)

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det måste vara någon som är i maskopi med Dennis den onde som stör radiotrafiken just där så att Montoya inget hörde 8)

Ursäkta, jag kunde inte låta bli.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Som förklaring rimmar det illa med Dennis egna ord: "Against this backdrop the mistake was made of not calling Juan Pablo in immediately after the deployment of the Safety Car"

Hade radiokommunikationen varit ett problem hade man ju kunnat sagt så.

Tärnström

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

En annan sak, Montoya borde väl själv veta om att det var SC, kunde han inte dyka i depå själv? Eller hojta in och fråga om han skulle dyka in. Nu är det ju kanske inte hans sak men med 20 varv kvar och ett stopp kvar så kommer SC:n ut, då skulle till och med jag veta att det var dags för depåstopp liksom.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Då måste man ju veta om var SC:n befinner sig. Beroende på var den befinner sig kan det ju fortfarande löna sig att stanna ute jämfört med att på eget bevåg kasta sig in i en oförberedd depå.

Tärnström

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

McLaren blåste honom på segern, svårare än så är det inte. Att leta bevis i det här läget är ju fånigt. ;)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ja, okej, jag anser härmed att Montoya bestals på segern av Ron-den-onde-Dennis och att McLaren alltid favoriserar alla som har tre k:n och fyra ä:n i namnet.
Senast redigerad av Cheever den mån jun 13, 2005 11:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Vänta lite, jag glömde en ;)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:Enligt ett inlägg på Atlas såg det ut så här: Button kraschar, Montoya ligger 30 sekunder före Button på banan vid det laget, SC-skylten kom ut 30 sekunder efter Buttons krasch. En annan debattör på Atlas har klockat att Montoya hade 16 sekunder kvar till depåinfraten när skylten kom ut vilket ger stöd åt det första inlägget.

McLaren hade ganska gott om tid att tänka över situationen. De kan knappast ha tagits på sängen av att säkerhetsbilen skickades ut.

Tärnström
16 sekunder, inte så illa. Om det stämmer kan jag nästan köpa en konspirationsteori 8)

Då återstår väl egentligen om McLaren verkligen hojtade på Montoya, hur var det med det då?
McLaren sa ju efter loppet att de inte hojtade på Montoya utan kallade helt enkelt inte in honom.

Ron Dennis sa senare att de kallade in honom först när han passerade depån.

Så nej, de hojtade inte på Montoya men de hojtade på Kimi. Alla andra stall hojtade dessutom in båda sina förare - utom Ferrari, där Rubens själv dök in i depån och köade bakom Michael.

Undrar vad som hade hänt om Montoya kastat sig in i depån självmant ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
GMD

Inlägg av GMD »

Ja ja... Nu räcker det.

Självklart är det så att McLaren offrade en självklar dubbelseger och en enorm intagning på Renault i konstruktörsmästerskapet för att ge Kimi segern och en liten större chans i förarmästerskapet. Ni hör ju själv hur naturligt det låter.

Lika självklart som att Todt var och skruvade i Barrichellos växellåda innan kvalet och att Flavio hittade på ett tillfälligt hyrdalikfel på Fisichellas bil och tvingade in honom i depå vid en mycket lägligt tillfälle.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
LuckyStrike1 skrev: Montoyas misstag kostade honom vaddå - en sjundeplats? Den kan man ju både ha och mista i det läget.

Men jag är lite nyfiken bara på varför stallet säger att de inte kan påminna förare om rött ljus? Är det en regel som stipulerar det?
Montoyas första misstag kostade honom andraplatsen just då.

Jag försökte mig på teorin att det inte syns från depåmuren lite högre upp. Vad tror du om det?
Hade han gjort osm han skulle och stannat vid det röda ljuset vid depåutfarten hade han hamnat sist av bilarna på ledarvarvet, vilket väl då var runt jsundeplats. DEssutom hadeh an placeringsmässigt hamnat sisti i fältet.

Så hans misstag kostade honom sjundeplatsen ... såväl vinsten som andraplatsen var rökt i och med att McLaren klantade till sig och inte tog in båda förarna i samband med SC ... vilket de hade 16 sekunder på sig att göra och vilket alla andra stall lyckades med.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror själv att McLaren försökte ge Kimi en fördel men avsikten var aldrig att sumpa dubbelsegern. Kimi var på väg in i depån ändå och det var det som spökade till det. I hastigheten tänkte de bara ur Kimis perspektiv - om Monotya gick in först skulle Räikkönen tappa tid på övriga förare som stod gick i depå samtidigt. Kanske skulle också depåpersonalen sumpa en del tid för att ta emot Montoya i stället. Kimi hade högsta prio i alla McLarens hjärnor och Montoya fick betala priset för det. Att McLaren medvetet skulle ge upp en dubbelseger tror jag inte ett ögonblick på. Det hela var ett enda stort misstag som hade sin orsak i att stallets fokus var koncentrerat på Kimi.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Jag tror själv att McLaren försökte ge Kimi en fördel men avsikten var aldrig att sumpa dubbelsegern. Kimi var på väg in i depån ändå och det var det som spökade till det. I hastigheten tänkte de bara ur Kimis perspektiv - om Monotya gick in först skulle Räikkönen tappa tid på övriga förare som stod gick i depå samtidigt. Kanske skulle också depåpersonalen sumpa en del tid för att ta emot Montoya i stället. Kimi hade högsta prio i alla McLarens hjärnor och Montoya fick betala priset för det. Att McLaren medvetet skulle ge upp en dubbelseger tror jag inte ett ögonblick på. Det hela var ett enda stort misstag som hade sin orsak i att stallets fokus var koncentrerat på Kimi.

Tärnström
Det där instämmer jag helt i. Det är det jag har försökt säga, men jag uttrycker mig väl antagligen för dåligt.

McLaren är helt fokuserade på Kimi, Renault på Alonso och Ferrari på Schumacher.

Rubens, Montoya och Fisichella är bara där för att köra den andra bilen. Trist, men sant.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är trist men å andra sidan tycker jag att Montoya borde ha en viss förståelse för det förhållningssättet. Han har ju inte ens kunnat vara med i varje lopp och hans chanser att utmana om mästerskapet är ju kraftigt reducerade. Däremot bör han ju inte acceptera att förhållningssättet ger sådana konsekvenser som i går.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Montoya har ju varit den lugnaste av alla inblandade.

Enligt McLaren var han lugn och samlad när han kom in i depån, när an senare klev ur bilen tackade han mekarna. Inga yviga gester där inte, och i kommentarerna efter loppet var det varit lugnt och stilla konstaterande att alla gör misstag och nu ser han fram emot Indy.

Jag har inte sett någonstans att Montoya skulle ha uttryckt något annat, eller kritiserat stallet?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Då har han skött sig men jag bara antar att det kokar en del inombords. Det borde det göra. Han har all rätt att vara upprörd.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

McLaren ringde upp Montoya men han hade sitt nummer vidarekopplat till Räikkönen.

16 sekunder är inte så mycket tid. Först ska man se skylten om att SC. Sedan ska man gruppera stallet bestämma sig för hur man ska göra strategimässigt och försöka tala om för förarna att dom ska in eller ej. Allt det på 16 sekunti!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han är säkert upprörd, det skulle vilken racerförare som helst vara när man blir rånad på det sättet antar jag. Men kan man bara hantera det så, och Montoya har inte visat några tecken sen i söndags på att han skulle hantera det fel.

Kimi hängde ju inte riktigt med den här helgen, så vi får väl se om Montoya kan förvandla lite ilska till lika bra körning i USA och så får vi se vad McLaren hittar på den gången

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ja, Montoya har ju visat att han är en lugn och sansad person so inte hetsar upp sig i onödan.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:Ja, Montoya har ju visat att han är en lugn och sansad person so inte hetsar upp sig i onödan.

"You broke my fucking head you idiot" :D :D :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:Hade han gjort osm han skulle och stannat vid det röda ljuset vid depåutfarten hade han hamnat sist av bilarna på ledarvarvet, vilket väl då var runt jsundeplats. DEssutom hadeh an placeringsmässigt hamnat sisti i fältet.

Så hans misstag kostade honom sjundeplatsen ... såväl vinsten som andraplatsen var rökt i och med att McLaren klantade till sig och inte tog in båda förarna i samband med SC ... vilket de hade 16 sekunder på sig att göra och vilket alla andra stall lyckades med.
Men hade han inte gjort det första misstaget hade han haft en annan position på banan. Det var det jag försökte säga, då hade scenariot förmodligen sett helt annorlunda ut. (Fast de är ju klart, då hade Ron kanse en annan kospiration att ta till) Därför torskade han inte en sjundeplats, utan en andraplats på banan vid sin första miss. Oavsett vad som hände sen. I förlängningen gjorde sen rödljuskörningren att han torskade en eventuell sjundeplats, ja.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Om nu inte Maclaren ropade n Montoya i tid så är det ju amatörmässigt!

Jag menar 16 sekunder säger du att det inte är mycket Sami, förvisso inte, men man hinner ändå med 2(!) depåstopp på den tiden och 16 sekunder i F1 ä en mindre evighet....
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
LuckyStrike1 skrev:Hade han gjort osm han skulle och stannat vid det röda ljuset vid depåutfarten hade han hamnat sist av bilarna på ledarvarvet, vilket väl då var runt jsundeplats. DEssutom hadeh an placeringsmässigt hamnat sisti i fältet.

Men hade han inte gjort det första misstaget hade han haft en annan position på banan. Det var det jag försökte säga, då hade scenariot förmodligen sett helt annorlunda ut. (Fast de är ju klart, då hade Ron kanse en annan kospiration att ta till) Därför torskade han inte en sjundeplats, utan en andraplats på banan vid sin första miss. Oavsett vad som hände sen. I förlängningen gjorde sen rödljuskörningren att han torskade en eventuell sjundeplats, ja.
Han ledde - vilken annan position hade han haft menar du om han inte varit av i två sekunder i utfarten efter första stoppet? Han försökte gå från tredj till andraplats vid första depåstoppet. Det lyckades inte riktigt, men han behöll tredjeplatsen och tappade endast två sekunder till Kimi bakom som han sen snabbt vann tillbaka.

Så hur hade scenariot sett annorlunda ut? Han ledde när säkerhetsbilenkom ut, eller hur?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:Ja, Montoya har ju visat att han är en lugn och sansad person so inte hetsar upp sig i onödan.
Enligt McLaren var han det i Kanada ja.

Han har också verkat lugn att döma av kommentarerna efteråt. Eller har du sett något annat?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Om nu inte Maclaren ropade n Montoya i tid så är det ju amatörmässigt!

Jag menar 16 sekunder säger du att det inte är mycket Sami, förvisso inte, men man hinner ändå med 2(!) depåstopp på den tiden och 16 sekunder i F1 ä en mindre evighet....
Visst är det amatörmässigt, med tanke på att man vid säkerhetsbil normalt gör två saker:

1: tar in båda bilarna direkt i depån för depåstopp. (de flesta i Kanada, Williams på Silverstone 2003, Renault och Williams i Monaco 2005)

2: låter bli att ta in en bil som sedan vid omstarten har bränsle kvar för tillräckligt många varv för att öppna upp en lucka innan ett senare depåstopp (Kimi i Monaco i år)

Vad man däremot aldrig någonsin gör är att låta en bil köra ett varvbakom säkerhetsbil för att sedan gå i depå .... det är rena amatörernas julafton.

Jag tror som Tärnström - McLaren offrade indirekt eller omedvetet Montoyas lopp för att man är helt fokuserade enbart på Kimis bil nu. Därför missade man den här enkla regeln som egentligen är självklar för att man helt enkelt tittade enbart på vad situationen var för Kimi men inte Montoya.

Jämför med hur Ferrari fokuserar på Schumacher, och som ett resultat av det ibland gör riktigt korkade misstag på Rubens bil som att glömma ta bort domkraften när formationsvarvet ska starta och andra saker ....

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Crazy F1 skrev:Om nu inte Maclaren ropade n Montoya i tid så är det ju amatörmässigt!

En mindre evighet? Hur mycket hinner man egentligen och hinner Montoya förstå att han ska i depå om någon ropar "pit pit" Eh now? precis en meter före infarten till depån. Räikkönen åkte förbi depån i monaco innan McLaren hade hunnit bestämma sig. Jag tror Montoya hade lite oflyt med hur han låg på banan när SC-situationen dök upp.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:
Cheever skrev:

Han ledde - vilken annan position hade han haft menar du om han inte varit av i två sekunder i utfarten efter första stoppet? Han försökte gå från tredj till andraplats vid första depåstoppet. Det lyckades inte riktigt, men han behöll tredjeplatsen och tappade endast två sekunder till Kimi bakom som han sen snabbt vann tillbaka.

Så hur hade scenariot sett annorlunda ut? Han ledde när säkerhetsbilenkom ut, eller hur?
Det känns som jag bara skriver självklarheter men okej:
Han hade haft en Renutt i häcken, med lite fantasi från alla konspirationer så kan man räkna ut att loppet för någon av dom inte skulle ha sett likadant ut. Hur det skulle sett ut är ju ovesäntligt. Men du säger bergsägertr att han skulle ha befunnit sig på precis samma ställe även om han inte gjort missen.
Det anser inte jag att man kan säga att han skulle ha gjort. Och tycker dessutom att det är ganslka självklart att det hade sett annorlunda ut. Därför var det första misstaget även det betydelsefullt och hur det nu var med McLarens stallorder så klantade han till det själv först.
Budo

Inlägg av Budo »

Var det verkligen några som trodde att det bara är Ferrari som håller på med stall order?
Det är ju trots allt Mclarens uppfining :down: .
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Budo skrev:Det är ju trots allt Mclarens uppfining :down: .
Knappast.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Knappast.
Vem uppfann stallordern om inte "amöban" Ron?? :o

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever: om Montoya hade passerat Alonso där i början, menar du då bergsäkert att McLaren inte hade struntat i att ta in honom i depån under SC-perioden?

Jag tror McLarens första reaktion när säkerhetsbilen kom ut var

"hjälp, var är Kimi? Bra, in med Kimi. Är Kimi inne?Okay, han är på väg in alltså? Är vi säkra? Kanon. Okay .... så vad nu ...? Just det, Montoya ja ... var är han nånstans? Ska vi inte göra något med honom också? ..."

Jag kan inte se att den typen av reaktion, egentligen omedveten, skulle vara annorlunda ifall Montoyta tagit ledningen cirka 14 varv tidigare än vad han nu gjorde. (tror depåstoppet var runt varv 24 och att Alonso kraschade ut 14 varv efter det)

Montoya hade kanske varit ytterligare några sekunder före Kimi om han lyckats passera Alonso, och i så fall närmare depåinfarten när säkerhetsbilen kom ut.Så på sätt och vis var han in en bättre position på banan som det utspelade sig fram till säkerhetsbilen när han inte kom förbi Alonso.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Vem uppfann stallordern om inte "amöban" Ron??
Det vet jag inte, men det förekom ju stallorder långt innan stallet McLaren ens existerade.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det är väl bara för Montoya att snacka med Ruben så får han veta att hur det är att spela andrafiolen. Det är aldrig någon som ropar in Ruben utan skall det bli något får han sköta den biten själv eftersom de har fullt upp med att ta hand om Charmtrollet.
För det kan väl inte vara så att Mclaren är så innihelskotta amatörmässiga så att de helt enkelt dels missa att ta in Montoya och sedan glömmer att tala om för honom att det är rött i depåutfarten.

:D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
Razor skrev:
Knappast.
Den första personen som tävlade i motorsport med en stallkamrat.

Fangios bil gick en gång sönder, och då kallade stallet in hans stallkamrat som ledde loppet. Stallkamraten fick lämna över sin fungerande bil till angio som åkte ut igen, vann loppet och VM.

Stallorder är gammalt som gatan i racing.

Budo

Inlägg av Budo »

Nisse skrev:Det är väl bara för Montoya att snacka med Ruben så får han veta att hur det är att spela andrafiolen. Det är aldrig någon som ropar in Ruben utan skall det bli något får han sköta den biten själv eftersom de har fullt upp med att ta hand om Charmtrollet.
För det kan väl inte vara så att Mclaren är så innihelskotta amatörmässiga så att de helt enkelt dels missa att ta in Montoya och sedan glömmer att tala om för honom att det är rött i depåutfarten.

:D
:) :up:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det var i alla fall en himla tur att de hann ropa in Kimi, jag menar, han låg väl bara ett par sekunder bakom Montoya och det hade ju verkligen varit klumpigt att missa att ta in båda förarna...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Om man skall tro på vad som sagts från Ron och resten så var det ingen som han det, utan Kimi var på väg in för sitt ordinarie stopp. :down:

J
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Men ANFRAN, dom hade redan ropat in honom, innan SC:n hade gått ut.
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
Razor skrev: Knappast.

Fangios bil gick en gång sönder, och då kallade stallet in hans stallkamrat som ledde loppet. Stallkamraten fick lämna över sin fungerande bil till angio som åkte ut igen, vann loppet och VM.

.

Så ser en riktigt fint genomförd stallorder ut.

Ett jävla mesande idag med radio och tramms. Kalla in bilen och visa var skåpet skall stå. :up:

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:Cheever: om Montoya hade passerat Alonso där i början, menar du då bergsäkert att McLaren inte hade struntat i att ta in honom i depån under SC-perioden?
Nej inte alls, det enda jag menar är att det förmodligen hade sett helt annorlunda ut och jag tillskriver att Montoyas första misstag betyder mer än ingenting som du har hävdat.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Hade han kunnat vara bättre än 1:a :roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Utan misstaget - hade han varit förbi Alonso eller inte? Troligen inte eftersom han aldrig riktigt var förbi Alonso när han gjorde misstaget.

Det var en chansning att vinna andraplatsen.

Vad tappade han? ett par sekuner i tid, dvs lite längre från depån när SC sedermera skulle komma ut.

Om något så tjänade han snarare på det så som loppet utspelade sig, men jag tror inte det hade gjort ngn skillnad. McLaren hade troligen "missat" att ta in honom ändå.

Vad hade hänt om han tagit sig förbi Alonso? Med tanke på att deras tider var ganska jämna under andra stinten, så hade han haft en bil mellan sig och Kimi men han hade nog inte kunnat dra ifrån Alonso. När Button körde av hade han haft antingen Alonso bakom sig (om han inte hade krascht ut) eller Kimi bakom sig.

Så jag ser inte att det skulle ha gjort ngn större skillnad.

Däremot tror jag att McLarens panik hade varit ännu större om ställningen var JPM/Alonso/Kimi när säkerhetsbilen kom ut. Då hade de väl t.o.m. glömt att Montoya ens fanns med i stallet och stäng av hans radio av rena stressen.

MEd tanke på att de gjorde ett så grovt misstag när de var helt ohotade i ledningen och slog av på tempot ger ju en viss bild på det stallets förmåga att reagera i oväntade situationer.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Det lilla jag följt Ron Dennis och hans stallger dock ganska klara tecken på att man inte gärna kastar bort konstruktörspoäng i storleksordning 8-10 stycken.
Ja, det visade han ju prov på förra loppet...
Läs gärna den officiella F1-sidan. Det var en FIA bestraffning för farlig körning, vilket inte överraskar mig.
Oj, du tänkte på Kimis däcksvobbel?
Jag anser nog att det är en genska separat diskussion som gärna förs någon annanstans.
Likheterna är få.
Senast redigerad av Jari den mån jun 13, 2005 17:25, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Enligt ett inlägg på Atlas såg det ut så här: Button kraschar, Montoya ligger 30 sekunder före Button på banan vid det laget, SC-skylten kom ut 30 sekunder efter Buttons krasch. En annan debattör på Atlas har klockat att Montoya hade 16 sekunder kvar till depåinfraten när skylten kom ut vilket ger stöd åt det första inlägget.

McLaren hade ganska gott om tid att tänka över situationen. De kan knappast ha tagits på sängen av att säkerhetsbilen skickades ut.

Tärnström
I så fall kan du väl göra räkneexemplet på hur gott om tid de hade. Räkna av ett par-tre sekunder för att reagera på sc-skylten, rädgörning med strateger, beslut och dra av en fyra fem sekunder för att få ut meddelandet till Juan så att han också hinner reagera på det innan depåinfarten är passerad.
Jag vilar min väska.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Montoya har ju varit den lugnaste av alla inblandade.

Enligt McLaren var han lugn och samlad när han kom in i depån, när an senare klev ur bilen tackade han mekarna. Inga yviga gester där inte, och i kommentarerna efter loppet var det varit lugnt och stilla konstaterande att alla gör misstag och nu ser han fram emot Indy.

Jag har inte sett någonstans att Montoya skulle ha uttryckt något annat, eller kritiserat stallet?
...och han som brukar vara försten att reagera mot stallchefer som gynnar andra förare.
Jag får inte ihop det...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:

Som lätt kunnat bli en tredjeplats eller bättre med tanke på vilken fart han kunde hålla jämfört med många andra av dem som kom i mål. De som skulle varvas hade fått blåflaggor och flyttat på sig.
Var det inte ett knappt tjugotal varv kvar att köra?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han verkar ganska lugn den gode Juan
Juan Pablo Montoya (DSQ, Black Flag): "I'm disappointed because I was so close to winning my first race for the team. As a team we all try so hard to be the best but nobody is perfect and not being told to stop immediately after the Safety Car was deployed was made worse by me missing the red light which ultimately was the end of my race. I will quickly put all this behind me because I love Indianapolis and I'm really looking forward to racing there next week even though I will be somewhat penalised for having to qualify last."
vilket verkar ha varit Rons intryck också

"Of course that meant that Kimi had an advantage, because he went back in the lead," said Dennis. "When Juan Pablo came in he was calm, he was not angry or frustrated.

"He was disciplined and an engineer followed the procedure which is to remind the driver to stay left of the white line (on exit) which is critical. What we can't do is also remind him to look for a red light.

"He rejoined the race under what he believes could even have been a blue and red light."
Men de har nog fel - för Montoya blev en gång 2003 sur på Williams Sam Michael.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
Razor skrev: Knappast.
Den första personen som tävlade i motorsport med en stallkamrat.

Stallorder är gammalt som gatan i racing.
En fråga bara;
Körde han Ferrari?
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

LuckyStrike1 skrev:

Jag tror McLarens första reaktion när säkerhetsbilen kom ut var

"hjälp, var är Kimi? Bra, in med Kimi. Är Kimi inne?Okay, han är på väg in alltså? Är vi säkra? Kanon. Okay .... så vad nu ...? Just det, Montoya ja ... var är han nånstans? Ska vi inte göra något med honom också? ..."
Sjävmål...

Det var bestämt att Kimi skulle göra sitt sista depåstopp innan SC kom ut
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ser faktiskt inte självmålet. Att Kimi ändå skulle göra sitt depåstopp tror jag att Lucky är väl medveten om.

Tärnström