Ja, det visade han ju prov på förra loppet...Jari skrev:Det lilla jag följt Ron Dennis och hans stallger dock ganska klara tecken på att man inte gärna kastar bort konstruktörspoäng i storleksordning 8-10 stycken.
Inför Kanadas GP
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tur att någon orkade vara uppe igår och förklara hur det låg till. Tack AndersAndersF1 skrev:Yeah, right!LuckyStrike1 skrev:Ferrari står för sina val och hymlar inte med det. Synd att inte alla stall gör det.
Vad sa Todt offentligt till Rubens efter första A1-ring släppningen?
Jo, att det skulle aldrig ha hänt om Rubens var i ledning, eller hur?
Vad hände året efter? Hycklare av värsta slaget. Visst, de erkände efter sista A1-incidenten, men vad skulle de göra när det hördes och syntes vad de gjorde? Hade det skötts snyggare på samma sätt som Irvine gjorde så hade de fortsatt att hyckla om bromsproblem och liknande, så enda anledningen till att de inte ljög längre var att de var överbevisade.
Tror du att någon hade fått utmana Schmacher på det sätt som Coulthard gjorde -99, där han brakade ihop med Häkkinen två ggr och så när kostade honom mästerskapet? För att inte tala om Prost vs. Senna-tiden.
Du har tillbringat för många luncher med Gösta och Enzo och din aversion mot en viss finne och hans chauvinism har fått dig att bli rödögt blind.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Team strategists advised to make pitstops but the instruction was not given to Montoya until after he had gone past the pitlane entrance. Raikkonen was therefore first in.
"Of course that meant that Kimi had an advantage, because he went back in the lead," said Dennis. "When Juan Pablo came in he was calm, he was not angry or frustrated.
"He was disciplined and an engineer followed the procedure which is to remind the driver to stay left of the white line (on exit) which is critical. What we can't do is also remind him to look for a red light.
"He rejoined the race under what he believes could even have been a blue and red light."
Juan Pablo Montoya (DSQ, Black Flag): "I'm disappointed because I was so close to winning my first race for the team. As a team we all try so hard to be the best but nobody is perfect and not being told to stop immediately after the Safety Car was deployed was made worse by me missing the red light which ultimately was the end of my race. I will quickly put all this behind me because I love Indianapolis and I'm really looking forward to racing there next week even though I will be somewhat penalised for having to qualify last."
Ron Dennis, Team Principal: "Throughout the race we had to take some difficult decisions which only increased the pressure on the pitwall. Against this backdrop the mistake was made of not calling Juan Pablo in immediately after the deployment of the Safety Car which, of course, was only compounded by him driving through the red light. This shadow should not detract from a fantastic race by both Kimi and Juan Pablo. A one-two was possible and would have most likely seen Juan Pablo take his first victory for the team. However, there are many more races this season and as always as a team we will bear the consequences of our actions whether they are positive or negative. Our strategy for the remaining races remains unchanged. We will attack with a clear intention of winning with a firm and continuing commitment to equality for the drivers."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vilket ju var exakt vad han gjorde, enligt de bilder som jag har sett.LuckyStrike1 skrev:"He rejoined the race under what he believes could even have been a blue and red light."
Den blå signalen är väl alltid på när någon närmar sig depåutfarten, för att varna för snabbare bilar som kommer bakifrån ute på banan?
Det kan väl aldrig tolkas som att det är OK att ge sig ut, framför allt som det samtidigt lyser rött?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja det är ju ingen som har förnekat det heller. En röd lampa som är lätt att missa, vilket har skett tidigare men då under kval eller träningar.
Nu var ju loppet redan förstört av McLarens "misstag" varvet innan tyvärr.
Nu var ju loppet redan förstört av McLarens "misstag" varvet innan tyvärr.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
When both the Renaults went out, we took the immediate decision that we were going to go for a safe one-two,said McLaren boss Ron Dennis.
So we slowed the cars down, which means that you have discussion with the drivers, and Juan Pablo needed to be reassured that if he dropped his pace it was not going to cost him his race win
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag vände mig mot formuleringen "what he believes could even have been a blue and red light"; det var ju de facto blått och rött ljus.LuckyStrike1 skrev:Ja det är ju ingen som har förnekat det heller. En röd lampa som är lätt att missa, vilket har skett tidigare men då under kval eller träningar.
Dessutom är det två röda lampor, inte en
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Rätt skoj lopp. Lite synd om Montoya, men MCLaren och säkerhetbilar brukar alltid leda till att något går åt pipan. Jag tror inte dom offrade Montoya på det sätttet för att maximera Kimis poäng. Det vore vansinne att offra en av förarna så tidigt i loppet. Samt att tvinga honom att köra mot rött också! Speciellt när den andre har uppenbara styrproblem.
Körde Montoya på mjuk gummiblanding? Hans däck såg inte friska ut när han bröt.
Hoppas nu Alonso fortsätter med misstag. Det var bra av Renault att låta Fisichella få leda ett tag till även att Alonso tiggde om att stallet ska släppa fram honom. Hade det varit mot slutet av loppet så hade Alonso fått komma förbi.
Körde Montoya på mjuk gummiblanding? Hans däck såg inte friska ut när han bröt.
Hoppas nu Alonso fortsätter med misstag. Det var bra av Renault att låta Fisichella få leda ett tag till även att Alonso tiggde om att stallet ska släppa fram honom. Hade det varit mot slutet av loppet så hade Alonso fått komma förbi.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det är väl ingen som har påstått att man tvingade honom att köra mot rött?Sami skrev:Det vore vansinne att offra en av förarna så tidigt i loppet. Samt att tvinga honom att köra mot rött också!
Han är nog kapabel till det på alldeles egen hand.
Däremot så var ju rödljuskörningen en tråkig följd av att man tog in honom vid den tidpunkten, men det var nog mer en olycklig omständighet att SC:n med följe passerade depåutfarten just då.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
And then we decided to let the raceleader tour behind the safety car for a whole lap, while everyone else pitted. We had a strategy and we followed itCheever skrev:When both the Renaults went out, we took the immediate decision that we were going to go for a safe one-two,said McLaren boss Ron Dennis.So we slowed the cars down, which means that you have discussion with the drivers, and Juan Pablo needed to be reassured that if he dropped his pace it was not going to cost him his race win
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LuckyStrike1 skrev:And then we decided to let the raceleader tour behind the safety car for a whole lap, while everyone else pitted. We had a strategy and we followed itCheever skrev:When both the Renaults went out, we took the immediate decision that we were going to go for a safe one-two,said McLaren boss Ron Dennis.So we slowed the cars down, which means that you have discussion with the drivers, and Juan Pablo needed to be reassured that if he dropped his pace it was not going to cost him his race win
Sysslar Ron verkligen med det förhatliga systemet med att ha försteförare????
Det kan jag inte tänka mig.
Tänk om JPM i en intervju om ca 5 år säger "Ron förstörde min karriär"
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ähh, kalla det vad ni vill, men visst fan var det stallorder.....
Sedan att det inte var stallorder i ordets bemärkelse är en annans sak...jag menar om två teamkompisar kubbas på banan och teamet vill att den bakre ska om, då kan ju teamet "av misstag" råka ta lite extra tid på sig men tankningen och så vipps är den andre förbi, eller som i gårdagens fall så tar de in tvåan före ledaren vilket resulterar i att Montoya tappar en massa tid.
Jag skulle gjort likadant om jag var Dennis, teamorder hör till anser jag och jag klandrar dem inte en sekund för det, men det intressanta är att om det hade varit Ferrari som gjort en liknande sak så hade det varit betydligt mera liv från många än vad det är idag....
Sedan kan man alltid ställa sig frågan...vad är teamorder egentligen? måste stallchefen säga rakt ut, släpp förbi bakomvarande eller räknas det även när man lindar in det lite snyggt....
Sedan att det inte var stallorder i ordets bemärkelse är en annans sak...jag menar om två teamkompisar kubbas på banan och teamet vill att den bakre ska om, då kan ju teamet "av misstag" råka ta lite extra tid på sig men tankningen och så vipps är den andre förbi, eller som i gårdagens fall så tar de in tvåan före ledaren vilket resulterar i att Montoya tappar en massa tid.
Jag skulle gjort likadant om jag var Dennis, teamorder hör till anser jag och jag klandrar dem inte en sekund för det, men det intressanta är att om det hade varit Ferrari som gjort en liknande sak så hade det varit betydligt mera liv från många än vad det är idag....
Sedan kan man alltid ställa sig frågan...vad är teamorder egentligen? måste stallchefen säga rakt ut, släpp förbi bakomvarande eller räknas det även när man lindar in det lite snyggt....
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du postar citat för glatta livet, jag tänkte jag inte skulle vara sämre.LuckyStrike1 skrev:And then we decided to let the raceleader tour behind the safety car for a whole lap, while everyone else pitted. We had a strategy and we followed itCheever skrev:When both the Renaults went out, we took the immediate decision that we were going to go for a safe one-two,said McLaren boss Ron Dennis.So we slowed the cars down, which means that you have discussion with the drivers, and Juan Pablo needed to be reassured that if he dropped his pace it was not going to cost him his race win
Men om du för en sekund tror att du kan lura mig att man först övertalade Montoya att sakta ner och försäkrade honom att han skulle få vinna/inte bli omkörd av Kimi och sen göra ett "misstag" som gjorde att han "hoppsan" hamnade sist istället tror du fel. Hela resonemanget är bara helt fel. Hur elak och ryggraddslös Ron än är kan i alla fall inte jag få det till att han medvetet förstörde Montoyas lopp. Han lyckades med det rätt bra själv. Han behöver ingen hjälp med att klanta sig, det går så bra ändå.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att Montoya körde mot rött ljus är det ingen som har förnekat. Men det spelade liksom ingen roll då, eftersom McLaren redan hade pajat hans race genom att inte ta in honom i depå utan låta honom köra ett helt varv bakom säkerhetsbilen först. DÄR förstördes Montoyas lopp.
1: Varför tog alla andra stall in sina bilar samtidigt i depå på samma varv, när säkerhetsbilen var ute men inte McLaren?
2: Varför kan McLaren upplysa förarna via radion om en massa saker som att hålla farten i depån, inte köra över vita linjen i utfarten, inte köra om på varvet efter målgång etc. men inte påminna om rött ljus i depåutfarten?
Svaret på fråga 1 är: McLaren gjorde ett misstag, det har de själva sagt. Sen kan man fråga sig varför just de gjorde just det misstaget i just det läget ....
Svaret på fråga 2 skulle jag gärna vilja höra. Finns det en regel som säger vad stallen får respektive inte får påminna sina förare om?
1: Varför tog alla andra stall in sina bilar samtidigt i depå på samma varv, när säkerhetsbilen var ute men inte McLaren?
2: Varför kan McLaren upplysa förarna via radion om en massa saker som att hålla farten i depån, inte köra över vita linjen i utfarten, inte köra om på varvet efter målgång etc. men inte påminna om rött ljus i depåutfarten?
Svaret på fråga 1 är: McLaren gjorde ett misstag, det har de själva sagt. Sen kan man fråga sig varför just de gjorde just det misstaget i just det läget ....
Svaret på fråga 2 skulle jag gärna vilja höra. Finns det en regel som säger vad stallen får respektive inte får påminna sina förare om?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det här är det logiska i den situationen."When both the Renaults went out, we took the immediate decision that we were going to go for a safe one-two," said McLaren boss Ron Dennis.
"So we slowed the cars down, which means that you have discussion with the drivers, and Juan Pablo needed to be reassured that if he dropped his pace it was not going to cost him his race win.
"Of course we had to convince Kimi not to overdrive the car with his problem.
DeEt här är däremot jäkligt klantigt av McLaren - det känns ju nästan som en beskrivning av en byråkrati ..... Det var ju också lägligt att säga åt Montoya att gå i depå först efter att han passerat i depåinfarten ....Team strategists advised to make pitstops but the instruction was not given to Montoya until after he had gone past the pitlane entrance. Raikkonen was therefore first in.
Varför kan stallet inte påminna föraren om röda ljuset vid depåutfarten - ä det en regel som säger det? Har inte hittat ngt i FIA:S reglemente som förbjuder stallet att påminna föraren om vissa saker över radion"Of course that meant that Kimi had an advantage, because he went back in the lead," said Dennis. "When Juan Pablo came in he was calm, he was not angry or frustrated.
"He was disciplined and an engineer followed the procedure which is to remind the driver to stay left of the white line (on exit) which is critical. What we can't do is also remind him to look for a red light.
"He rejoined the race under what he believes could even have been a blue and red light."
Dennis said that as soon as the team realised the situation, they asked race director Charlie Whiting whether Montoya should drop to the back of the grid or take a drive-through penalty. Whiting left the matter in the hands of the stewards.
"We made three mistakes," he said. "He made the mistake coming out after the first stop which would have given him second place in the race, we made the error on not calling him in and ultimately he made an error on going out.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tror inte det. Des har stallet tillgång till onboardkameror på sina bilar, och dels kände McLaren till röda ljuset eftersom de frågade Charlie Whiting vad de skulle göra.Cheever skrev:Kan svaret på fråga 2 vara så enkelt att man helt enkelt inte ser den röda lampan från depåmuren?
Dennis said that as soon as the team realised the situation, they asked race director Charlie Whiting whether Montoya should drop to the back of the grid or take a drive-through penalty. Whiting left the matter in the hands of the stewards.
Det här förstår jag inte?????Dessutom gjorde han ju ett rejält misstag efter första depåstoppet, hade han inte gjort det hade det andra inte hänt osv med samma logik.
Den chansningen var ju värd att ta eftersom det var så tight mellan Montoya och Alonso. Han förlorade ing placering alls, och bara ett par sekunder till Kimi bakom. Han hade en chans att ta Alonso, och tog den utan att det kostade honom något. Vad har det med McLarens misstag att inte kalla in honom att göra? Vad har det misstaget med att säkerhetsbilen kom ut att göra?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
1: Att McLaren inte verkar kunna hantera situationer med säkerhetsbilen. Alla andra stall, t.o.m. Jordan!!, gjorde det bättre.Cheever skrev:Alla dom där citaten är ju redan postade. Vad är det du försöker säga nu?
2: Varför säger Ron att stallet inte kan påminna föraren om rött ljus? De kände uppenbarligen till det röda ljuset eftersom de frågade Charlie Whiting vad de skulle göra.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den mån jun 13, 2005 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Självklart, det är Montoyas ansvar att inte köra mot rött ljus. Både McLaren och Montoya gjorde misstag. McLarens misstag kostade honom segern. Montoyas misstag kostade honom vaddå - en sjundeplats? Den kan man ju både ha och mista i det läget.Sami skrev:En förare har väl lite eget ansvar också. Till och med om man heter Montoya.
Men jag är lite nyfiken bara på varför stallet säger att de inte kan påminna förare om rött ljus? Är det en regel som stipulerar det?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Själv tycker jag inte att det är speciellt konstigt att konspirationsteorierna dyker upp. Ron Dennis har bäddat ordentligt för det och utan att jämföra med Ferrari så är han en av de värsta hycklarna i depån. På det sportsliga planet har jag mycket liten respekt för Dennis. Med tanke på hur klantigt McLaren har skött sina teamorder tidigare (och framförallt efterspelet där Coulthard fick förklara vad det var som hände) ligger det inte långt bort att misstänka att det som hände i Kanadas GP var ett försök att styra händelsernas utgång. Men den här gången slog det bakut.
Vi lär väl få se. Jag misstänker att friktionen inom teamet är väldigt hög just nu och Montoya har ju tidigare visat att han inte ser med blida ögon på att bli förfördelad i förhållande till en stallkamrat.
Tärnström
Vi lär väl få se. Jag misstänker att friktionen inom teamet är väldigt hög just nu och Montoya har ju tidigare visat att han inte ser med blida ögon på att bli förfördelad i förhållande till en stallkamrat.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu får du skärpa dig.
För det första kanske Jordan hade liiite mer tid på sig. Montoya låg kanske något längra fram närmare depåinfarten när SC-skylten kom upp. Jag vet inte vad det var i tid, och orkar inte kolla, men var det någon som låg före Montoya i spåret som hann in i depån?
Jamen herrejisses, det är väl ganska självklart att man känner till den röda lampan i slutet på depån. Om Ron inte gjorde det skulle iaf jag bli förvånad. Sen frågade man Whiting vad man skulle göra när man upptäckte att Montoya hade kört mot rött. Varför skulle man inte göra det och vad skulle det bevisa? Allt dom säger är ju att man inte kunde påminna Montoya om rödlyset i slutet på depån.
För det första kanske Jordan hade liiite mer tid på sig. Montoya låg kanske något längra fram närmare depåinfarten när SC-skylten kom upp. Jag vet inte vad det var i tid, och orkar inte kolla, men var det någon som låg före Montoya i spåret som hann in i depån?
Jamen herrejisses, det är väl ganska självklart att man känner till den röda lampan i slutet på depån. Om Ron inte gjorde det skulle iaf jag bli förvånad. Sen frågade man Whiting vad man skulle göra när man upptäckte att Montoya hade kört mot rött. Varför skulle man inte göra det och vad skulle det bevisa? Allt dom säger är ju att man inte kunde påminna Montoya om rödlyset i slutet på depån.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Montoyas första misstag kostade honom andraplatsen just då.LuckyStrike1 skrev: Montoyas misstag kostade honom vaddå - en sjundeplats? Den kan man ju både ha och mista i det läget.
Men jag är lite nyfiken bara på varför stallet säger att de inte kan påminna förare om rött ljus? Är det en regel som stipulerar det?
Jag försökte mig på teorin att det inte syns från depåmuren lite högre upp. Vad tror du om det?
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Skulle vilja veta när McLaren insåg att Montoya hade kört mot rött. Att Montoya började fajtas med Coulthard bakom säkerhetsbilen tyder på att McLaren inte förstod att Montoya hade kört mot rött - och då visste de heller inte på förhand, när Montoya lämnade depån, att det var rött i depåutfarten. Om de hade vetat hade det naturliga varit att varna Montoya, be honom att slå av och lägga sig sist. Säkert fanns det de i stallet som visste, det kan åtminstone inte uteslutas, men det kan ju ha varit den som ansvarade för Montoyas strategi och radiokommunikation som missade detta. Övriga kan ha antagit att han visste vad som gällde.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Just det tycker jag talar lite emot konspirationsteorin, varför skulle Ron sänka sin (andere;))-förare redan innan man är halvägs in på säsongen? Han vet ju att Montoya aldrig skulle acceptera något sådant. Det tycker jag är konstigt, eller tror han bara att Montoya skulle stå med mössan i hand och tacka och ta emot, så dum kan väl knappast ens Ron vara va?JTarnstrom skrev: Vi lär väl få se. Jag misstänker att friktionen inom teamet är väldigt hög just nu och Montoya har ju tidigare visat att han inte ser med blida ögon på att bli förfördelad i förhållande till en stallkamrat.
Tärnström
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vet inte. Mosley har ju uttalat sig väldigt förklenande om Dennis intelligens och Mosley har en skarp hjärna...
Jag tror att det hela var ett försök att styra resultatet så att Kimi skulle stå som segrare men i den förvirring som utbröt gjorde de flera misstag som kostade dem dubbelsegern. McLaren har aldrig lyckats visa upp samma smartness som Ferrari (och det är väl tur det). Deras försök att styra resultaten har alltid sett så klantigt uppenbara ut och vad gäller vanliga racestrategier har de heller aldrig varit i nivå med Ferrari.
Tärnström
Jag tror att det hela var ett försök att styra resultatet så att Kimi skulle stå som segrare men i den förvirring som utbröt gjorde de flera misstag som kostade dem dubbelsegern. McLaren har aldrig lyckats visa upp samma smartness som Ferrari (och det är väl tur det). Deras försök att styra resultaten har alltid sett så klantigt uppenbara ut och vad gäller vanliga racestrategier har de heller aldrig varit i nivå med Ferrari.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag får inte ihop det. För det första så bäddar man för en dubbelseger med Montoya som segrare. Sen när SC-n kommer ut gör man snabbt den bedömningen att:
"nu blir det kaos och då kan vi fixa till det så att Kimi kommer förbi Montoya, vi kanske tappar en åtta tio poäng, men det är det värt"
Då tror jag mer på att man just bara klantade till det rejält, och det har ju påpekats mer än en gång att just Ron och McLaren inte riktigt hänger med i strategi och taktik när det hettar till. Varför skulle man då blixtsnabbt komma på en strategi som gör att kimi kommer förbi?
"nu blir det kaos och då kan vi fixa till det så att Kimi kommer förbi Montoya, vi kanske tappar en åtta tio poäng, men det är det värt"
Då tror jag mer på att man just bara klantade till det rejält, och det har ju påpekats mer än en gång att just Ron och McLaren inte riktigt hänger med i strategi och taktik när det hettar till. Varför skulle man då blixtsnabbt komma på en strategi som gör att kimi kommer förbi?
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Egentligen säger du samma sak som jag gör - det fanns inget komplicerat i situationen men ändå blev det fel. Varför? Jag antar att McLaren gjorde situationen mer komplicerad än vad den var. De började leta efter möjligheter att hitta en fördel för Kimi och de gjorde det men sedan blev det fel för Montoya.
Att det uppstår en situation med säkerhetsbil är ju inget ovanligt och varje stall borde veta på förhand hur de ska agera. Så fort säkerhetsbilen kom ut hade det väl bara varit att ropa in Montoya och Räikkönen på en gång. Regeln om att depåutfarten stänger borde ju vara känd, eller hur? Det här scneariot har de kört i sina huvuden ett antal gånger men nu bestämde man sig för att snitsa till det. Självklart ville de inte tappa dubbelsegern men när misstagen väl var gjorda var det för sent.
Tärnström
Att det uppstår en situation med säkerhetsbil är ju inget ovanligt och varje stall borde veta på förhand hur de ska agera. Så fort säkerhetsbilen kom ut hade det väl bara varit att ropa in Montoya och Räikkönen på en gång. Regeln om att depåutfarten stänger borde ju vara känd, eller hur? Det här scneariot har de kört i sina huvuden ett antal gånger men nu bestämde man sig för att snitsa till det. Självklart ville de inte tappa dubbelsegern men när misstagen väl var gjorda var det för sent.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Man ansåg det ju vara värt att riskera tio poäng på Nürburgring, så varför skulle man inte anse det vara värt det den här gången?Cheever skrev:"nu blir det kaos och då kan vi fixa till det så att Kimi kommer förbi Montoya, vi kanske tappar en åtta tio poäng, men det är det värt"
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Någonstans kan man ockås tolka det hela som att McLaren alltid (de senaste åren) har haft fokus på en förare - Häkkinen och Räikkönen. det verkar som att deras energi inte räcker till för att omfokusera när scenariot inte ser ut som det är tänkt.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns en ganska uppenbar skillnad för alla som inte ser Ron som ett rött skynke.Razor skrev:Man ansåg det ju vara värt att riskera tio poäng på Nürburgring, så varför skulle man inte anse det vara värt det den här gången?Cheever skrev:"nu blir det kaos och då kan vi fixa till det så att Kimi kommer förbi Montoya, vi kanske tappar en åtta tio poäng, men det är det värt"
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jodå, förutom att jag inte anar konspirationsteorin om att man försökte få Kimi förbi Montoya. Jag tror att man lyckades klanta sig ändå och inte hann röra till det ytterlligare.JTarnstrom skrev:Egentligen säger du samma sak som jag gör - det fanns inget komplicerat i situationen men ändå blev det fel. Varför?
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I så fall måste man ju säga att de har varit mer än lovligt klantiga när de inte har lyckats genomföra ett depåstopp under gulflagg med enklast tänkbara förutsättningar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad har ringen och en trasig hjulupphängning med Montoya i Montreal att göra Jag vet att jag uppenbarligen inte är lika konspiratoriskt lagd somma många andra här men det sambandet kan jag inte riktigt förstå.Razor skrev:Ja, risken att tappa tio pinnar var betydligt större på Ringen än i Montreal.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sant, men var fanns Montoya när SC-skylten kom ut? Hur många sekunders okoncentration behövs det i full fart för att inte hinna få in honom. Det tycker jag skulle vara intressant att få reda på. Om man hade en halvminut på sig, då ska jag börja fundera på att köpa konspirationen "Let Kimi pass for the championship".JTarnstrom skrev:I så fall måste man ju säga att de har varit mer än lovligt klantiga när de inte har lyckats genomföra ett depåstopp under gulflagg med enklast tänkbara förutsättningar.
Tärnström
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alltså, som jag ser det finns det inga alternativ till att kalla in bägge bilar i depå så snabbt det går även om det innebär att bilarna måste köas upp i depån. Om det är strategin, hur kan man klanta till det? Det måste till en komplikation för att man ska kunna klanta till det och då måste man ställa sig frågan: vad är motivet till att komplicera förloppet? Fortfarande kvarstår fakta - Räikkönen fick order om att gå i depå före Montoya trots att han låg efter colombianen på banan. Hur är det möjligt?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Cheever: Du spekulerar i att man inte var beredda att riskera åtta eller tio pinnar igår och att det inte var för att placera Kimi som etta man tog in honom först i depån.
Man ansåg ju att det var värt att riskera tio pinnar för Kimi genom att låta honom köra som han gjorde med sitt sönderbromsade däck.
Så, min fråga är enkel, varför skulle man inte anse det vara värt att riskera dessa poäng i går, när man ansåg det vara värt risken då?
Dessutom så vill jag hävda att risken att Montoya hade tappat åtta pinnar i går, var tämligen liten om han inte hade klantat till det på egen hand.
Jag kan inte ens i min vildaste konspiratoriska fantasi få det till att stallet låg bakom hans rödljuskörning, annat än att den situationen inte hade kunnat uppstå om han fått gå in först. Jag ser det som en olycklig omständighet att SC:n med följe passerade depåutfarten just då.
Man ansåg ju att det var värt att riskera tio pinnar för Kimi genom att låta honom köra som han gjorde med sitt sönderbromsade däck.
Så, min fråga är enkel, varför skulle man inte anse det vara värt att riskera dessa poäng i går, när man ansåg det vara värt risken då?
Dessutom så vill jag hävda att risken att Montoya hade tappat åtta pinnar i går, var tämligen liten om han inte hade klantat till det på egen hand.
Jag kan inte ens i min vildaste konspiratoriska fantasi få det till att stallet låg bakom hans rödljuskörning, annat än att den situationen inte hade kunnat uppstå om han fått gå in först. Jag ser det som en olycklig omständighet att SC:n med följe passerade depåutfarten just då.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt GrandPrix.com hade Montoya precis passerat depåinfarten när ordern kom. Frågan är då hur lång tid McLaren hade haft på sig för att kalla in honom.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Men borde inte Rons uttalande om att man klantade till det vara bevis nog att man faktiskt hade kunnat ta in Montoya först?Cheever skrev:Sant, men var fanns Montoya när SC-skylten kom ut? Hur många sekunders okoncentration behövs det i full fart för att inte hinna få in honom. Det tycker jag skulle vara intressant att få reda på. Om man hade en halvminut på sig, då ska jag börja fundera på att köpa konspirationen "Let Kimi pass for the championship".
(dock är det ju inget bevis för att det var medvetet, men något måste ju vi få bygga våra konspirationsteorier på.)
Against this backdrop the mistake was made of not calling Juan Pablo in immediately after the deployment of the Safety Car
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man hade ju redan kallat in Kimi, det är ju det som är grejen liksom. Det inget tal om att kalla in båda. Kimi hade redan fått order om att gå i depå och när SC-n kom ut skulle man ha kallat i Montoya också. Vilket man tydligen gjorde men för sent. Frågan är som sagt var Montoya fanns när man fick reda på att det var SC på banan.JTarnstrom skrev:Alltså, som jag ser det finns det inga alternativ till att kalla in bägge bilar i depå så snabbt det går även om det innebär att bilarna måste köas upp i depån. Om det är strategin, hur kan man klanta till det? Det måste till en komplikation för att man ska kunna klanta till det och då måste man ställa sig frågan: vad är motivet till att komplicera förloppet? Fortfarande kvarstår fakta - Räikkönen fick order om att gå i depå före Montoya trots att han låg efter colombianen på banan. Hur är det möjligt?
Tärnström
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
McLaren blev ju så stressade när säkerhetsbilen kom ut. Det måste vi ha i åtanke. De blev stressade och det uppstod diskussioner, och då är det inte så lätt att fatta snabba beslut.
Det roliga är att jag har McLarens radiotrafik på band. Jo, det är sant. Såhär lät det (jag skriver inte vem som säger vad, för jag vill ju inte hänga ut nån):
– Ska vi låta Juan köra ett varv till?
– Nää...
– Jo!
– Nej!
– Jo!
– Nej!
– Jo!
– Nej!
– Oj, nu har vi inget val, hörru. Tihi.
Bandet är till salu, dock inte på originalspråk av upphovsrättsliga skäl. Ni kan få det dubbat till svenska eller knackig tyska. Kontakta mig om ni tror er ha råd...
Det roliga är att jag har McLarens radiotrafik på band. Jo, det är sant. Såhär lät det (jag skriver inte vem som säger vad, för jag vill ju inte hänga ut nån):
– Ska vi låta Juan köra ett varv till?
– Nää...
– Jo!
– Nej!
– Jo!
– Nej!
– Jo!
– Nej!
– Oj, nu har vi inget val, hörru. Tihi.
Bandet är till salu, dock inte på originalspråk av upphovsrättsliga skäl. Ni kan få det dubbat till svenska eller knackig tyska. Kontakta mig om ni tror er ha råd...
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo helt sant. Det borde vara besvis nog. Jag tycker väl att om man klantade sig i en sekund så finns inte så mycket att bygga konspirationsteorier på. Om man klantade sin lite längre däremot finns ju massor att bygga på, så ser jag det.Razor skrev:Men borde inte Rons uttalande om att man klantade till det vara bevis nog att man faktiskt hade kunnat ta in Montoya först?Cheever skrev:Sant, men var fanns Montoya när SC-skylten kom ut? Hur många sekunders okoncentration behövs det i full fart för att inte hinna få in honom. Det tycker jag skulle vara intressant att få reda på. Om man hade en halvminut på sig, då ska jag börja fundera på att köpa konspirationen "Let Kimi pass for the championship".
(dock är det ju inget bevis för att det var medvetet, men något måste ju vi få bygga våra konspirationsteorier på.)
Against this backdrop the mistake was made of not calling Juan Pablo in immediately after the deployment of the Safety Car
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt ett inlägg på Atlas såg det ut så här: Button kraschar, Montoya ligger 30 sekunder före Button på banan vid det laget, SC-skylten kom ut 30 sekunder efter Buttons krasch. En annan debattör på Atlas har klockat att Montoya hade 16 sekunder kvar till depåinfraten när skylten kom ut vilket ger stöd åt det första inlägget.
McLaren hade ganska gott om tid att tänka över situationen. De kan knappast ha tagits på sängen av att säkerhetsbilen skickades ut.
Tärnström
McLaren hade ganska gott om tid att tänka över situationen. De kan knappast ha tagits på sängen av att säkerhetsbilen skickades ut.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag trodde vi hade haft den här disskussionen i en annan tråd.Razor skrev:Cheever: Du spekulerar i att man inte var beredda att riskera åtta eller tio pinnar igår och att det inte var för att placera Kimi som etta man tog in honom först i depån.
Man ansåg ju att det var värt att riskera tio pinnar för Kimi genom att låta honom köra som han gjorde med sitt sönderbromsade däck.
Så, min fråga är enkel, varför skulle man inte anse det vara värt att riskera dessa poäng i går, när man ansåg det vara värt risken då?
Dessutom så vill jag hävda att risken att Montoya hade tappat åtta pinnar i går, var tämligen liten om han inte hade klantat till det på egen hand.
Jag kan inte ens i min vildaste konspiratoriska fantasi få det till att stallet låg bakom hans rödljuskörning, annat än att den situationen inte hade kunnat uppstå om han fått gå in först. Jag ser det som en olycklig omständighet att SC:n med följe passerade depåutfarten just då.
Du leder ett formel ett-lopp, ditt högra framdäck vibrerar, du tänker
"Nä, jag chansar inte, jag går i depå och byter det och kommer sexa-sjua istället för att chansa ett varv till."
Som jag ser det hade det vart tjänstefel av vilken stallchef som helst att kalla in någon på näst sista eller sista varvet för att byta däck. Men vi kan kanske ta det i en annan tråd.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
16 sekunder, inte så illa. Om det stämmer kan jag nästan köpa en konspirationsteoriJTarnstrom skrev:Enligt ett inlägg på Atlas såg det ut så här: Button kraschar, Montoya ligger 30 sekunder före Button på banan vid det laget, SC-skylten kom ut 30 sekunder efter Buttons krasch. En annan debattör på Atlas har klockat att Montoya hade 16 sekunder kvar till depåinfraten när skylten kom ut vilket ger stöd åt det första inlägget.
McLaren hade ganska gott om tid att tänka över situationen. De kan knappast ha tagits på sängen av att säkerhetsbilen skickades ut.
Tärnström
Då återstår väl egentligen om McLaren verkligen hojtade på Montoya, hur var det med det då?
I was misled and that is the way it went