Cheever skrev:Lucy du kan erkänna att du hade fel nu
Tja, jag sa att det finns två förklaringar. ITV nämner en förklaring i en mening i sin racerapport. Jag tror att det lägligt nog också är den förklaringen som pooar upp i McLarens kommentarer efter loppet
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
JTarnstrom skrev:Nu kan det ju finnas orsaker till att han inte hörde.
Tärnström
Jo, Kimi missade ju i Monaco också och dessutom kanske någon tyckte att det var lika bra att viska fram den ordern med svag röst... Rubens saknade radio under de första varven och halt pålitlig verkar inte radiotrafiken vara ens i F1. Men den är väldigt intressant att lyssna på.
Vilket leder till en annan sak. Varför i herrens namn kan de inte alltid producera sändningerna själva, då de är överlägset bäst på det. Man slipper sitta och titta på samma ledarbil eller lokale hjälte varv efter varv.
Jag erkänner villigt att jag var jäkligt upprörd när jag såg vad som hände och även Janne och Ejes första reaktion var att McLaren offrade Montoya för Kimis mästerskapschanser.
Nu verkar det luta åt att det är anledning 2 som är den troliga - men det väcker frågan: Varför kallade McLaren in Montoya varvet efter?
I Monaco lät man Kimi ligga kvar och hoppades han kunde öppna upp en lucka stor nog för att fixa ett senare depåstopp. Varför gjorde man inte så med Montoya nu? För att ta in honom efter ett varv bakom säkerhetsbilen var ju på alla sätt och vis fel - då var han enligt regeln garanterat sista bilen på ledarvarvet.
Så varför gjorde inte McLaren likadant som i Monaco?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Förmodligen för att man hade planerat att ta in Montoya ganska snart ändå och att han inte hade tillräckligt med bränsle för att öppna upp ett tillräckligt avstånd när SCn hade gått in. Är inte det den aldeles uppenbara förklaringen?
Eller måste det finnas en kospirationsteori om onde Ron?
Det var nog alldeles precis när folk ändå skulle göra sina stopp, som t.ex. Ralf gjorde och som jag uppfattade även Kimi, så de hade kanske inget val om Montoya inte skulle få slut på soppa.
Cheever skrev:Förmodligen för att man hade planerat att ta in Montoya ganska snart ändå och att han inte hade tillräckligt med bränsle för att öppna upp ett tillräckligt avstånd när SCn hade gått in. Är inte det den aldeles uppenbara förklaringen?
Eller måste det finnas en kospirationsteori om onde Ron?
Jo, fast även 2 eller 3 varv till hade kunnat fixa en bättre placering. I värsta fall hade han ju bara hamnat sist på ledarvarvet vilket han gjort annars också.
Det känns som att McLaren hur som helst själva missade den där regeln om stängd depåutfart att döma av deras agerande.
och ja, Ron är alltid ond. Det är en av de bestående sanningarna i F1
Sen med tanke på McLarens inställning till stallorder och tidigare agerande och nu uttalanden om att de kan tänka sig att använda det, så får nog de liksom Ferrari leva med att misstänkas oftare än andra
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön jun 12, 2005 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Cheever skrev:Eller måste det finnas en kospirationsteori om onde
Ron?
Ja, det måste finnas en jämvikt mot konspirationsteorin om elaka Ferrari och den om den medelmåttige tysken som kom till F1 för att Bernie och Mercedes ville ha en tysk världsmästare.
Nu ska vi bara leta upp en konspirationsteori om varför Kimi kör F1 också...
Senast redigerad av Razor den sön jun 12, 2005 22:27, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Med tanke på hur Dennis sedan tidigare har favoriserat både Häkkinen och Räikkönen är det knappast konstigt att tankarna far iväg åt samma håll för många.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Razor skrev: tysken som kom till F1 för att Bernie och Mercedes ville ha en tysk världsmästare.
Det är väl ingen konspiration? Bernie har ju själv pratat om sin roll i det och Mercedes betalade ju, eller hur?
Konspirationerna har väl kommit senare.
AndersF1 skrev:Det är väl ingen konspiration? Bernie har ju själv pratat om sin roll i det och Mercedes betalade ju, eller hur?
Konspirationerna har väl kommit senare.
Jag syftade på snacket om att man valde en medelmåttig tysk istället för en duktig tysk, d v s Frentzen, enligt de som gärna framför denna intressanta teori... du vet exakt vilka jag syftar på.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Razor skrev: tysken som kom till F1 för att Bernie och Mercedes ville ha en tysk världsmästare.
Det är väl ingen konspiration? Bernie har ju själv pratat om sin roll i det och Mercedes betalade ju, eller hur?
Konspirationerna har väl kommit senare.
Den roliga delen i den konspirationsteorin är dock att Bernie inte ville ha den bästa tyske föraren han kunde hitta, utan att det av ngn anledning var viktigt att hitta en så medlemåttig och feg förare som möjligt för att göra till tysk världsmästare
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Razor skrev: tysken som kom till F1 för att Bernie och Mercedes ville ha en tysk världsmästare.
Det är väl ingen konspiration? Bernie har ju själv pratat om sin roll i det och Mercedes betalade ju, eller hur?
Konspirationerna har väl kommit senare.
Den roliga delen i den konspirationsteorin är dock att Bernie inte ville ha den bästa tyske föraren han kunde hitta, utan att det av ngn anledning var viktigt att hitta en så medlemåttig och feg förare som möjligt för att göra till tysk världsmästare
Br. Schumacher kommer ju ifrån Algeriet från början och är adopterade, så det hade kanske nåt med det att göra? Några skumma arabiska oljepengar som ligger i bakgrunden och skumpar.
Den teorin kan jag dock erkänna tillhör konspirationsteoriernas skara. Men det ingår väl i konspirationen att ingen skall misstänka nåt och inget kunna bevisas.
3 November 1998 Algerian governative daily paper El Moudjahid ran an article yesterday claiming that Michael and Ralf Schumacher's real names are Farouk and Hassan, that their real father was Algerian and that the two drivers were born in Algeria. When they were still very young their mother Elisabeth moved to Germany with young Farouk. After his Algerian father died, Farouk changed his name to Michael.
Det kallar jag teori!
Grattis till dagens andraplats, Farouk!
För övrigt något helt annat - Takuma Sato bröt loppet, men 24 varv senare dök han ut på banan igen för att försöka köra till sig en bättre startposition i kvalet till USA:s GP. Men trots att han stått i depå i 24 varv, så bröt han loppet igen med bromshaveri. Hur dåliga bromsar hade BAR egentligen - eller kan bromsarna på något sätt skadas av att kylas ner och sen värmas upp i racetempo senare igen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Throughout the race we had to take some difficult decisions which only increased the pressure on the pitwall. Against this backdrop the mistake was made of not calling Juan Pablo in immediately after the deployment of the Safety Car which, of course, was only compounded by him driving through the red light
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Juan Pablo Montoya (DSQ, Black Flag): "I'm disappointed because I was so close to winning my first race for the team. As a team we all try so hard to be the best but nobody is perfect and not being told to stop immediately after the Safety Car was deployed was made worse by me missing the red light which ultimately was the end of my race. I will quickly put all this behind me because I love Indianapolis and I'm really looking forward to racing there next week even though I will be somewhat penalised for having to qualify last."
Ron Dennis, Team Principal: "Throughout the race we had to take some difficult decisions which only increased the pressure on the pitwall. Against this backdrop the mistake was made of not calling Juan Pablo in immediately after the deployment of the Safety Car which, of course, was only compounded by him driving through the red light. This shadow should not detract from a fantastic race by both Kimi and Juan Pablo. A one-two was possible and would have most likely seen Juan Pablo take his first victory for the team. However, there are many more races this season and as always as a team we will bear the consequences of our actions whether they are positive or negative. Our strategy for the remaining races remains unchanged. We will attack with a clear intention of winning with a firm and continuing commitment to equality for the drivers."
Så det var McLarens beslut att inte ta in Montoya direkt utan låta honom köra ett varv bakom Pace Car. Varför kan man fråga sig?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Varför valde McLaren att inte ta in ledaren direkt utan låta honom köra ett varv bakom pace car innan han gick i depå? En strategi som i bästa fall hade placerat honom som sista förare på ledarvarvet och sist på banan. Varför väljer ett stall att medvetet välja en strategi som gör att ens egna förare som elder loppet garanterat hamnar långt utanör pallplats?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Verkligen märkligt. Ville man bara se till att Räikkönen tog ledningen så fanns det ju andra sätt att göra det på som inte hade kostat dem en dubbelseger.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Varför valde McLaren att inte ta in ledaren direkt utan låta honom köra ett varv bakom pace car innan han gick i depå? En strategi som i bästa fall hade placerat honom som sista förare på ledarvarvet och sist på banan. Varför väljer ett stall att medvetet välja en strategi som gör att ens egna förare som elder loppet garanterat hamnar långt utanör pallplats?
Därför att dom vill att den föraren som har chans till mästerskapet ska få 10p.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Klantigt genomförd stallorder av McLaren - riktigt klantigt. Dessutom hyckleri, då de klagar på Ferrari som har samma inställning men åtminstone inte gör hemlighet av det utan står för det.
Ron Dennis ryggrad är mjuk.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
De hade ju bara kunnat simulera ett fejkat trede stopp för Montoya, eller fejka ett bilproblem som gjorde att han var tvungen att släppa Kimi på banan ....
Varför de gör så här är ju fullkomligt klantigt. Men nu råder det ju ialla fall ingen tvekan om att det är Kimi stallet satsar allt på, liksom Ferrari gör det med Schumacher. Trist bara att se .... innan loppert skiljde det bara 11 poäng mellan McLarenförarna
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Varför valde McLaren att inte ta in ledaren direkt utan låta honom köra ett varv bakom pace car innan han gick i depå? En strategi som i bästa fall hade placerat honom som sista förare på ledarvarvet och sist på banan. Varför väljer ett stall att medvetet välja en strategi som gör att ens egna förare som elder loppet garanterat hamnar långt utanör pallplats?
Därför att dom vill att den föraren som har chans till mästerskapet ska få 10p.
Helt rätt.
Viktigare att Kimi inte tappar poäng än att JPM får poäng.
Åt RON.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Det är ändå så att Dennis uttalande kan tolkas som att man gjorde ett misstag när man inte kallade in Montoya:
"Against this backdrop the mistake was made of not calling Juan Pablo in immediately after the deployment of the Safety Car which, of course, was only compounded by him driving through the red light."
Alltså, man lät inte Montoya stanna ute ett varv extra på grund av någon baktanke. Man kanske missade att dela ut ordern på grund av andra beslut som fattades. Dennis talar ju om "increased pressure on the pitwall".
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Kimi sa ju att SC:n kom ut precis när han gick i depå och det verkade som han skulle in ändå, eftersom han hade fått den ordern tidigare innan det var SC-dags. Så de hann väl helt enkelt inte tänka om och ändra strategi på den lilla tid de hade på sig, liksom de gav Kimi ordern för sent i Monaco. Snabbt ändra strategi har väl aldrig varit McLarens starka sida.
Förutom att missa en massa konstruktörspoäng så hade det nog varit bra att få lite fart på Montoya också och ge honom lite extra arbetsglädje och självförtroende.
Hade det bara varit stallorder för att få fram Kimi så hade de ju kunnat ge Montoya skitlite soppa och sedan ett till snabbt stopp så hade han ju haft mycket bättre chans att komma högt upp.
Dessutom hade Kimi klara problem med styrningen som de även såg i depån men inte visste vad det berodde på, utom att de uppmanade honom att ta det lugnt för något var fel. Det hade ju mycket väl kunnat leda till att han inte kom i mål och att i det läget offra Montoya för nåt de inte vet hur det skulle gå verkar långsökt.
LuckyStrike1 skrev:
Men jag gillar att Renault lät sina förare slåss om det på banan, trots att den ena leder VM. Andra stall kanske kan låta sig inspireras
Ferrari står för sina val och hymlar inte med det. Synd att inte alla stall gör det.
Själv anser jag att stallorder ska tillåtas rätt av, så stall kan be förare flytta på sig ute på banan. De stall som vill välja stallorder ska kunna göra det utan att krångla till det som t.ex. idag
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Ferrari står för sina val och hymlar inte med det. Synd att inte alla stall gör det.
Själv anser jag att stallorder ska tillåtas rätt av, så stall kan be förare flytta på sig ute på banan. De stall som vill välja stallorder ska kunna göra det utan att krångla till det som t.ex. idag
Ja, var det inte du som talade om för mig (för någon vecka sedan) ett antal gånger vad Whitmarsh hade sagt? Är det att hymla?
Och till skillnad från Ferrari har man inte gett "stallorder" i stor mästerskapsledning.
Var det inte ett tag sen sist? Och vad definerar du som McLaren? Det senaste vi hörde från något högre höns i McLaren var väl Whitmarshs uttalande? Är inte hans uttalanden värt nånting i jämförelse med Rons? Man kanske ändrat åsikt och därför sa Whitmarsh på det sättet, du som förespråkar stallorder borde väl hylla dem (inte pga sättet det genomförde det på utan att de gjorde det, om de gjorde det) och inte skrika hycklare vid första bästa tillfälle.
För övrigt anser jag att JPM hade varit värd de 10 poängen idag om det inte strulat för honom vid andra stoppet (ifall det var hans fel).
McLaren har sagt att det inte var Montoyas fel, utan att det var de som pga stress och jobbiga beslut vid epåmuren ( ) inte kallade in honom ...
Det är däremot helt sant att det var Montoya som sen körde mot rött ljus i utfarten. Men dels var ju hans lopp då redan förstört, och dels kunde ju McLaren ha upplyst honom om det för säkerhets skull då McLaren-förare tidigare har missat röda ljus vid depåutfarter. De är ju svåra att seoch även dubbla världsmästare har missat dem.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
"When both the Renaults went out, we took the immediate decision that we were going to go for a safe one-two," said McLaren boss Ron Dennis.
"So we slowed the cars down, which means that you have discussion with the drivers, and Juan Pablo needed to be reassured that if he dropped his pace it was not going to cost him his race win.
"Of course we had to convince Kimi not to overdrive the car with his problem.
"There was some tension on the pit wall as this was being explained. As we came into a relatively calm and controlled period, the safety car came out," added Dennis.
Team strategists advised to make pitstops but the instruction was not given to Montoya until after he had gone past the pitlane entrance. Raikkonen was therefore first in.
"Of course that meant that Kimi had an advantage, because he went back in the lead," said Dennis. "When Juan Pablo came in he was calm, he was not angry or frustrated.
"He was disciplined and an engineer followed the procedure which is to remind the driver to stay left of the white line (on exit) which is critical. What we can't do is also remind him to look for a red light.
"He rejoined the race under what he believes could even have been a blue and red light."
Varför säger McLaren att de inte kan påminna Montoya om att det finns ett rött ljus?
I övrigt förstörde McLaren Montoyas race - ialla fall enligt dem själva.
Jag sticker inte under stol med att jag är jäkligt besviken, och det var ju inte så här man trodde att McLaren skulle påverka figthen Kimi/Montoya. Det är väl bara att vänja sig vid att McLaren inte kommer att tillåta Montoya vinna så länge Kimi ligger bakom honom resten av den här säsongen.
Hoppas Montoya inte reagerar lika negativt som jag
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ja, och kanske stallet inte ser dem men det låter konstigt med tanke på hur mycket annat de ser inkl onboardkamerar från sina egna bilar.
Och tydligen upptäckte stallet det ganska fort ...
Dennis said that as soon as the team realised the situation, they asked race director Charlie Whiting whether Montoya should drop to the back of the grid or take a drive-through penalty. Whiting left the matter in the hands of the stewards.
"I felt the penalty was out of kilter with the crime," added Dennis.
"We made three mistakes," he said. "He made the mistake coming out after the first stop which would have given him second place in the race, we made the error on not calling him in and ultimately he made an error on going out.
"We're bitterly disappointed that we didn't have a one-two but on the other hand we can't let that disappointment detract from an excellent race win by Kimi."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Ferrari står för sina val och hymlar inte med det. Synd att inte alla stall gör det.
Yeah, right!
Vad sa Todt offentligt till Rubens efter första A1-ring släppningen?
Jo, att det skulle aldrig ha hänt om Rubens var i ledning, eller hur?
Vad hände året efter? Hycklare av värsta slaget. Visst, de erkände efter sista A1-incidenten, men vad skulle de göra när det hördes och syntes vad de gjorde? Hade det skötts snyggare på samma sätt som Irvine gjorde så hade de fortsatt att hyckla om bromsproblem och liknande, så enda anledningen till att de inte ljög längre var att de var överbevisade.
Tror du att någon hade fått utmana Schmacher på det sätt som Coulthard gjorde -99, där han brakade ihop med Häkkinen två ggr och så när kostade honom mästerskapet? För att inte tala om Prost vs. Senna-tiden.
Du har tillbringat för många luncher med Gösta och Enzo och din aversion mot en viss finne och hans chauvinism har fått dig att bli rödögt blind.
Teamen kanske ska börja informera sina förare när det är dags att växla, gasa, bromsa osv också? Rödljusincidenter har inte varit lika vanligt som korsandet av den vita linjen den senaste tiden, inte under min vakna tid i alla fall. Sen är det nog inte under en så stor tidsperiod det är just rött ljus där.
Det verkar ju till och med som att Montoya sett både de röda och de blå ljusen som lyste enligt bilden, varför körde han då?
Jag ogillar stallorder. Jag ville verkligen att Kimi och Juan Pablo skulle göra upp om det på banan.
Jag har heller inte riktigt bestämt mig för vad som egentligen skett före, under och efter det att säkerhetsbilen kommit ut. Jag stör mig dock ganska hårt på vissa här, som vet exakt vad beslutsfattarna haft för baktankar, hur de skulle få till det från några få sekunders betänketid, till att Juan körde mot rött och därmed avgjorde saken.
"Montoya offrades - stallorder gav Kimi segern" skriks det...
Visst, det är stallorder att kalla in någon i depå, men det avgör inte ordningen i loppet utan i ett läge som när säkerhetsbilen kommer ut är det snarare lite lotteri. Kimi vet vi, skulle i depå i vilket fall som helst och vi vet från depåstopp ett att Juan klarar minst ett eller fler varv till.
Att Kimi går in först är därför logiskt.
När Montoya fick sin första order att komma i depå vet inte jag. Hann han gå in vid första ordern eller fick han köra ett varv till?
Vet inte.
Det är jävligt lätt att vara efterklok och säga att "sådär skulle man inte gjort".
Tänk då igenom under vilken press beslutet skall tas.
Jag vet dock att han försökte komma ut före säkerhetsbilen för att ha en plats på ledarvarvet och bommade genom att köra mot rött.
Jag tyckte dessutom att straffet var för hårt. Drive through hade varit lagom.
Det lilla jag följt Ron Dennis och hans stallger dock ganska klara tecken på att man inte gärna kastar bort konstruktörspoäng i storleksordning 8-10 stycken.
För honom är det viktigare att vinna WCC, än vem av förarna som blir världsmästare och det kan man inte säga om alla andra stall. Båda är anställda för att de skall vara bland de bästa.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!