Tråden verkar helt klart vara slut i symaskinen...Shoestring skrev:En riktig racer ligger väldigt nära den gränsen.LuckyStrike1 skrev:Nej, men han borde lära sig anpassa tempot till däcken och materialet.
Hallå !
De tävlar fortfarande inom en sport som handlar om att ta sig snabbast mellan punkt 1 och 2.
Det finns ett skäl att Senna var häftigare än Prost eller Alesi etc.
En del mindre begåvade skribenter på detta forum påstår att Kimi är den
enda som fick en bromsplatta i det senaste loppet.
(inte i ord dock)
Ni som vet bäst.
Ska vi anpassa F1 till Slp eller ska F1 anpassa sig till Forza ?
LuckyStrike1"]?
Vem var snabbast ?
Det finns så många på detta forum som anser sig veta bättre än alla andra.
Ska vi låta Per Eklund få sin F1 chans igen ?
Säljer han lite bingolotter så är det helt ok i folksjälen.
Han måste vara den bästa i världen då han vunnit allt som går at vinna.
Gillar ni racing så hylla Kimi.
Stackars Kimi
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Shoestring skrev:En riktig racer ligger väldigt nära den gränsen.LuckyStrike1 skrev:Nej, men han borde lära sig anpassa tempot till däcken och materialet.
En dålig går över den!
De tävlar fortfarande inom en sport som handlar om att ta sig snabbast mellan punkt 1 och 2.
Och Kimi var inte snabbast mellan dessa punkter, beroende på att han passerade ovan nämnda gräns.
Det finns ett skäl att Senna var häftigare än Prost eller Alesi etc.
Senna var häftigare än Alesi, men hade LÅNGT upp till Prosts nivå!!
En del mindre begåvade skribenter på detta forum påstår att Kimi är den
enda som fick en bromsplatta i det senaste loppet.
Han var den ende som fick en tillräckligt stor för att det skulle på grund av en kombination av ignorrans att byta däck och för hög fart för omständigheterna tvingas att bryta.
(inte i ord dock)
Ni som vet bäst.
Vem skulle annars veta bäst?? Du har mängder med uppenbara fel i dina inlägg!!!
Ska vi anpassa F1 till Slp eller ska F1 anpassa sig till Forza ?
Självfallet skall F1 anpassa sig till forza! Vad trodde du?????
LuckyStrike1"]?
Vem var snabbast ?
Det var bevisligen Alonso!!
Det finns så många på detta forum som anser sig veta bättre än alla andra.
Inte många. ALLA på detta och alla andra forum vet bättre än alla andra. Det är själva forumens uppgift att förmedla detta!!!
Ska vi låta Per Eklund få sin F1 chans igen ?
NEJ.
Säljer han lite bingolotter så är det helt ok i folksjälen.
Om han gör det framgångsrikt så kanske han hittat meningen med livet!
Han måste vara den bästa i världen då han vunnit allt som går at vinna.
????
Gillar ni racing så hylla Kimi.
Detta får du utveckla. Han är bevisligen inte snabbast, har bevisligen inte bäst strategi, vinner bevisligen inte mest, mm mm. Men om du skrivit "Om du är Finnländare så hylla Kimi" så hade du haft åtminståne ett rätt. Som det var nu så hade du som vanligt NOLL KOLL.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hallå hallå. En riktig racer ligger på gränsen men kliver inte över gränsen. En klantig racer kliver över gränsen och förlorar.Shoestring skrev: En riktig racer ligger väldigt nära den gränsen.
Hallå !
Och i söndags kom Kimi aldrig fram till punkt 2 (för övrigt heter det vanligtvis från punkt A till punkt B) därför att han gjorde ett kostsamt misstag tillsammans med teamet.De tävlar fortfarande inom en sport som handlar om att ta sig snabbast mellan punkt 1 och 2.
Kimi är inte den enda som fick bromsplatta, Massa fick det också. Kimi var dock den i loppet som körde slut på sitt däck genom eget misstag så han bröt loppet. Klantigt men sådant som händer.Det finns ett skäl att Senna var häftigare än Prost eller Alesi etc.
En del mindre begåvade skribenter på detta forum påstår att Kimi är den
enda som fick en bromsplatta i det senaste loppet.
(inte i ord dock)
Ljuset är på men ingen är hemma.Ni som vet bäst.
Ska vi anpassa F1 till Slp eller ska F1 anpassa sig till Forza ?
LuckyStrike1"]?
Alonso var snabbast i söndags. Varför frågar du?Vem var snabbt?
Det finns så många på detta forum som anser sig veta bättre än alla andra.
Per Eklund och Bingolotter - vad i hela fridens namn yrar du om????Ska vi låta Per Eklund få sin F1 chans igen ?
Säljer han lite bingolotter så är det helt ok i folksjälen.
Vad yrar du om nu då?????Han måste vara den bästa i världen då han vunnit allt som går at vnna.
Kimi är mycket duktigt men gjorde bort sig i söndags. Jag gillar racing, och jag hyllar Alonso. Han verkar ha både farten, racinginstinkten och kylan och kan kombinera de tre egenskaperna. Det är därför han också har vunnit 4 av 7 lopp i år.Gillar ni racing så hylla Kimi.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är intressant att notera att Kimi uppenbarligen inte lärde sig något av sin egen klantighet enligt dagens presskonferens. Finns det verkligen ingen gräns för hur korkad man får vara för att få inneha superlicens? Det räcker inte med att vara snabb då och då, man måste ha nåt innanför pannbenet också men Kimi verkar vara helt tom därinne...LuckyStrike1 skrev:Det kommer också att ske - det enda man kan vara helt säker på i F1 är att man kan aldrig vara säker på något förrän det är över.GMD skrev:Kimis fall igår hade ingenting med otur att göra. Men visst har du rätt, det vore kul om Alonso kunde nolla ett eller två race också för att blåsa lite mer liv i vm-striden.JG skrev:F1 VM är knappast över ännu, Alonso kan väl också ha otur, eller är det bara Kimi som kan råka ut för detta? Det räcker om Alonso nollar 1-2 race och Kimi vinner dessa. Som det ser ut just nu är McLaren och Kimi den bästa kombinationen och kommer helt säkert fortsätta vinna ett stort antal GPn. Men visst är det knas att det endast skiljer 2 poäng mellan 1:a och 2:a plats.
Jag tror också att Kimi lärde sig något viktigt från loppet igår, och tror inte han upprepar misstaget nästa gång.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fel och fel .... nu är Kimi 32 poäng efter. Hade han gått i depå för att byta däck hade han bara varit 24 poäng efter i VM.
Det är en rätt stor skillnad. Det är väl aldrig fel att satsa på seger, men är man inblandad i en strid om världsmästartiteln finns det ju andra aspekter att tänka på.
Det som var fel däremot var att skaffa sig en bromsplatta i samband med en enkel varvning, och att fortsätta köra relativt hårt efter det. Men shit happens
Det är en rätt stor skillnad. Det är väl aldrig fel att satsa på seger, men är man inblandad i en strid om världsmästartiteln finns det ju andra aspekter att tänka på.
Det som var fel däremot var att skaffa sig en bromsplatta i samband med en enkel varvning, och att fortsätta köra relativt hårt efter det. Men shit happens
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nu höll ju däcket hela vägen in i däcktraven så det var ju knappast däcket som gav upp...Jari skrev:Hur lätt är det inte att vara efterklok?
Håller däcket 25 varv med nästan maxfart kan det lika gärna hålla 26.
Sen verkar ju expertisen ganska enig i det där fallet också:
ALLA hade gjort likadant, dvs gått för seger.
Hade han gett fan i att gå så hårt över kantstenarna så hade hjulupphägningen inte blivit lika hårt åtgången och det är högst troligt att den hade hållt ända in i mål och han hade kunnat säkra åtta viktiga poäng.
Det gick ju att räkna ut med en kritbit och arslet (för att citera en viss Gösta) att hjulupphängningen tog rejält med stryk och som jag ser det var det ganska korkat att inte försöka vårda bilen i det läget.
Jag anser inte att ett depåstopp hade varit ett bättre alternativ eftersom jag är tveksam till om han hade kunnat hålla Heidfeld och Rubens bakom sig efter ett däckbyte.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vänta lite nu...
I stället för att bara säga emot Jari..
Tänk er följande...
Ni leder ett Formel 1-lopp, ni har en spanjor bakom er, ett hjul har en bromsplatta, det skakar som fan.
Skulle ni sakta ner och låta killen i bilen bakom köra om för att kanske komma i mål som tvåa när en seger står på spel?
Säg en idrottsman, eller vem som helst med bara lite vinnarinstinkt som inte skulle hålla fullt för att vinna? Jag kan inte komma på någon. Jag lovar, det finns ingen i dagens F1-fält som skulle sakta ned och låta Alonso cruisa förbi med vilje. Visst, åtta torska pinnar, men jomenhej vad det spelar roll mot en vinst.
I stället för att bara säga emot Jari..
Tänk er följande...
Ni leder ett Formel 1-lopp, ni har en spanjor bakom er, ett hjul har en bromsplatta, det skakar som fan.
Skulle ni sakta ner och låta killen i bilen bakom köra om för att kanske komma i mål som tvåa när en seger står på spel?
Säg en idrottsman, eller vem som helst med bara lite vinnarinstinkt som inte skulle hålla fullt för att vinna? Jag kan inte komma på någon. Jag lovar, det finns ingen i dagens F1-fält som skulle sakta ned och låta Alonso cruisa förbi med vilje. Visst, åtta torska pinnar, men jomenhej vad det spelar roll mot en vinst.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja, är det enstaka segrar eller världsmästerskap man helst vill vinna?
Hade Kimi nu legat 24 poäng bakom Alonso i VM hade det nog känts lite som Kimi kunde bli årets världsmästare med tanke på att McLaren har ett litet övertag.
Nu däremot känns det betydligt svårare, och de där åtta poängen kan visa sig vara oerhört viktiga vid årets slut.
Det är, och var, självklart inte ett lätt beslut utan snarare tvärtom.
Jag kan nämna lite F1-förare som troligen agerat annorlunda och tänkt på VM: Niki Lauda, Alain Prost, Nelson Piquet, Michael Schumacher, Mika Häkkinen.
Jag kan också nämna några som jag tror hade stått på för fullt: Gilles Villeenuve, Ronnie Peterson, Jean Alesi
Hade Kimi nu legat 24 poäng bakom Alonso i VM hade det nog känts lite som Kimi kunde bli årets världsmästare med tanke på att McLaren har ett litet övertag.
Nu däremot känns det betydligt svårare, och de där åtta poängen kan visa sig vara oerhört viktiga vid årets slut.
Det är, och var, självklart inte ett lätt beslut utan snarare tvärtom.
Jag kan nämna lite F1-förare som troligen agerat annorlunda och tänkt på VM: Niki Lauda, Alain Prost, Nelson Piquet, Michael Schumacher, Mika Häkkinen.
Jag kan också nämna några som jag tror hade stått på för fullt: Gilles Villeenuve, Ronnie Peterson, Jean Alesi
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Poängen i det hela är att om man inte har just vinnarskallen att vilja vinna enstaka segrar vinner man inga VM.
Fråga Rubens
Det må ha vart ett svårt beslut, men fortfarande finns det ingen i fältet som hade gjort annorlunda. Då hade dom inte vart ifältet liksom.
Fråga Rubens
Det må ha vart ett svårt beslut, men fortfarande finns det ingen i fältet som hade gjort annorlunda. Då hade dom inte vart ifältet liksom.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag håller inte med - ibland handlar det om att skadebegränsa och inse att man redan har förlorat ett lopp och istället minimera skadan i VM genom att ta så mycket poäng man kan
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är akademiskt, men då tror vi ganska olika. Exemplet Prost är ganska bra, han var den mest kalkylerade föraren av dom alla och vann många segrar på sin kyla och sina strategier, men om du för en sekund tror att han skulle sakta ner i ledning med, låt oss säga Senna, i hasorna med ett hjul som skakar lite är jag ganska säker på att du tar fel
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror för det första inte att Prost med en bromsplatta hade satsat hårt över kantstenar och förvärrat situationen. Det var där det stora misstaget gjordes.
Jag förstår inte varför Kimi inte drog ner på tempot, vårdade bilen och förberedde sig för en strid med Alonso om första platsen under de sista varven. Jag tror Alonso hade fått svårt att passera.
Jag förstår inte varför Kimi inte drog ner på tempot, vårdade bilen och förberedde sig för en strid med Alonso om första platsen under de sista varven. Jag tror Alonso hade fått svårt att passera.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om hjulupphängningen försvagas från vibrationer i framhjulet så hjälper det väl knappast på situationen att köra för fullt varvet runt, inklusive att gena över kantstenar och skaka om hjulupphängningen ytterligare?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Aldrig i livet att nån av de där hade släppt saktat in och väntat på att bli passerad av Alonso så tidigt på säsongen. En världsmästare har betydligt mer vinnarinstinkt än så och det har de flesta av de där bevisat flera gånger om.LuckyStrike1 skrev:
Jag kan nämna lite F1-förare som troligen agerat annorlunda och tänkt på VM: Niki Lauda, Alain Prost, Nelson Piquet, Michael Schumacher, Mika Häkkinen.
Förresten hade Alonso troligen lätt kommit om då Kimi måste ha haft betydligt längre bromssträcka.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja säg inte det. Det gick ju ganska bra för Alonso på Imola mot en flera sekunder per varv snabbare Schumacher. Nu skiljer sig visserligen banorna åt något, men fartskillnaden mellan Kimi och Alonso var också mindre än mellan Alonso och Schumacher.
Jag är inte helt övertygad om att Kimi gjorde rätt på Nürburgring. Med lite mer kyla hade han kunnat vinna det där loppet, tiondelar före Alonso.
Ingen har sagt något om att släppa förbi Alonso hur som helst. Snarare att det i värsta fall hade kunnat bli åtta poäng istället för 0 poäng för Kimi och fortfarande i bästa fall 10 poäng.
Kimi är ju tillräckligt duktigt för att kunna hålla en förare som är en halv till en sekund snabbare per varv bakom sig
Jag är inte helt övertygad om att Kimi gjorde rätt på Nürburgring. Med lite mer kyla hade han kunnat vinna det där loppet, tiondelar före Alonso.
Ingen har sagt något om att släppa förbi Alonso hur som helst. Snarare att det i värsta fall hade kunnat bli åtta poäng istället för 0 poäng för Kimi och fortfarande i bästa fall 10 poäng.
Kimi är ju tillräckligt duktigt för att kunna hålla en förare som är en halv till en sekund snabbare per varv bakom sig
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
nej, men det sitter ju push rods på McLaren och därmed får man ingen vertikal belastning i den övre bärarmen, vilket alllså inte borde ge speciellt stor belastning vid körning över kerbs. Speciellt inte vad det i vanliga fall ger. Däremot har ju inte F1-bilar längre uniballs i bärarmsinfästningarna utan de sitter stumt och materialet i bärarmen ger i stället med sig och böjer sig. Sånt håller förstås inte särskilt länge, men det går inte främst sönder pga belastning utan pga frekvens, amplitud och framförallt antal böjningar. Samma fenomen som om man böjer ett järn som har en brottanvisning. Det spelar ingen roll hur mycket man tar i och sliter åt alla håll, utan nästan det enda som har betydelse är hur många ggr man böjer järnet fram och tillbaks, samt lite frekvens och amplitud.LuckyStrike1 skrev:Om hjulupphängningen försvagas från vibrationer i framhjulet så hjälper det väl knappast på situationen att köra för fullt varvet runt, inklusive att gena över kantstenar och skaka om hjulupphängningen ytterligare?
Det är faktiskt fascinerande hur exakt man kan räkna ut sånt där om man orkar, vilket man gör i flygindustrin där man vill att hela planet rasar i bitar samtidigt så att man inte åker omkring med onödig last. Samma gäller säkert i F1. Problemet är bara när det blir belastningsfall som man inte räknat med och därför inte heller kan avgöra när det går sönder. I flygplansfallet mäter man hela tiden belastningen och gör om livstidsberäkningen ifall det inte stämmer med det antagna belastningsfallet och man har även ett fullskaleplan som man hela tiden böjer på och belastar i enlighet med de verkliga belastningarna, men med lite högre frekvens så att man ligger några år före det plan som har flest flygtimmar. Då har man ju nåt år på sig att rätta till felet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu var det inte varvtiden jag pratade om utan bromssträckan, som ju är den väsentliga om man vill hålla bakomvarande bakom sig. Tvingas man bromsa tre billängder innan så kan det vara svårt.LuckyStrike1 skrev:Tja säg inte det. Det gick ju ganska bra för Alonso på Imola mot en flera sekunder per varv snabbare Schumacher. Nu skiljer sig visserligen banorna åt något, men fartskillnaden mellan Kimi och Alonso var också mindre än mellan Alonso och Schumacher.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Däcket tog ju helt klart stryk av att gå över kerbsen.
Möjligen att Kimi hade kunnat hålla undan på slutet om han hade dragit ned lite på tempot i ett tidigare läge men med största sannolikhet hade han aldrig kunnat vinna om han hade tagit sig i mål. Som sagt, med det däcket var nog Räikkönens förmåga att svara på en attack lika med noll.
Frågan om hur andra, före detta, världsmästare hade gjort är ju spännande. Själv tror jag nog att en eller annan hade föredragit andraplatsen framför noll poäng men förutsättningarna var inte desamma som de är nu. När Prost och Lauda körde fick man tre eller fyra poäng mer för en seger än tvåan, i dag skiljer bara två.
Tärnström
Möjligen att Kimi hade kunnat hålla undan på slutet om han hade dragit ned lite på tempot i ett tidigare läge men med största sannolikhet hade han aldrig kunnat vinna om han hade tagit sig i mål. Som sagt, med det däcket var nog Räikkönens förmåga att svara på en attack lika med noll.
Frågan om hur andra, före detta, världsmästare hade gjort är ju spännande. Själv tror jag nog att en eller annan hade föredragit andraplatsen framför noll poäng men förutsättningarna var inte desamma som de är nu. När Prost och Lauda körde fick man tre eller fyra poäng mer för en seger än tvåan, i dag skiljer bara två.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Tog däcket stryk av att gå över kerbsen? Hur vet vi det?JTarnstrom skrev:Däcket tog ju helt klart stryk av att gå över kerbsen.
Möjligen att Kimi hade kunnat hålla undan på slutet om han hade dragit ned lite på tempot i ett tidigare läge men med största sannolikhet hade han aldrig kunnat vinna om han hade tagit sig i mål. Som sagt, med det däcket var nog Räikkönens förmåga att svara på en attack lika med noll.
Frågan om hur andra, före detta, världsmästare hade gjort är ju spännande. Själv tror jag nog att en eller annan hade föredragit andraplatsen framför noll poäng men förutsättningarna var inte desamma som de är nu. När Prost och Lauda körde fick man tre eller fyra poäng mer för en seger än tvåan, i dag skiljer bara två.
Tärnström
För det andra, det var inte däcket som gick sönder utan ett lager som smulades sönder, som sedermera drog sönder hjulupphängningen. Anders har tydligt berättat om belastningarna den är byggd för.
Jag är övertygad om att du också tror att samtliga de där mästarna hellre vunnit än kommit tvåa, eller hur?
För Kimi var valet enkelt, antingen vinner han eller så brister det.
Att spekulera med facit i hand är skitenkelt, men också fullständigt ointressant från Kimis perspektiv, vilket han också uttalar på torsdagens presskonferens. I samma läge skulle han göra exakt likadant och det skulle samtliga av de uppräknade racerförarna också göra är min övertygelse.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du vill så gärna sätta dit dina meningsmotståndare, Jari...
Det syntes tydligt på tv-bilderna att däcket tog stryk av att Kimi körde över kerbsen. Det är bara att titta på reprisen. Varvet innan hjulupphängningen slogs sönder gick Kimi över kerben i den andra kurvan (tror att det var därifrån bilderna var), däcket blev synbart sämre och vibrationerna än tydligare efter just den sekvensen.
Du resonerar som om jag trodde att däcket punkterades. Jag vet mycket väl att det var hjulupphängningen som gick åt helvete. Har jag påstått något annat? Om jag skulle vantolka dig på samma sätt som du väljer att vantolka andra på det här forumet skulle jag påstå att du inte har fattat att däckets tillstånd så småningom orsakade att hjulupphängningen gick sönder....
Och om du inte vet att däcket tog stryk av att köra över kerben, hur fan kan du då veta något om vad före detta mästare hade gjort... Det är lustigt hur du i den ena tråden hävdar att sunt förnuft går före vetenskap för att i nästa tråd konstatera att vi inget kan veta bara för att i meningen därpå komma med tvärsäkra uttalanden om vad andra förare hade gjort i samma situation - när jag överhuvudtaget inte har uttalat mig om vad de gamla mästarna hade gjort i samma situation, bara lämnat frågan öppen. Det är på det här viset du vinklar, vrider och vänder och därigenom tillskriver dina meningsmotståndare åsikter de inte ens har (och som de tvingas försvara sig mot). Och jag antar (för veta kan ju ingen göra) att du undrar varför hela världen är emot dig...
Ditt inlägg är ett typexempel på hur du hela tiden väljer att konstruera konfrontationer genom vantolkningar. Tröttsamt och ett jävligt tråkigt sätt att diskutera.
Tärnström
Det syntes tydligt på tv-bilderna att däcket tog stryk av att Kimi körde över kerbsen. Det är bara att titta på reprisen. Varvet innan hjulupphängningen slogs sönder gick Kimi över kerben i den andra kurvan (tror att det var därifrån bilderna var), däcket blev synbart sämre och vibrationerna än tydligare efter just den sekvensen.
Du resonerar som om jag trodde att däcket punkterades. Jag vet mycket väl att det var hjulupphängningen som gick åt helvete. Har jag påstått något annat? Om jag skulle vantolka dig på samma sätt som du väljer att vantolka andra på det här forumet skulle jag påstå att du inte har fattat att däckets tillstånd så småningom orsakade att hjulupphängningen gick sönder....
Och om du inte vet att däcket tog stryk av att köra över kerben, hur fan kan du då veta något om vad före detta mästare hade gjort... Det är lustigt hur du i den ena tråden hävdar att sunt förnuft går före vetenskap för att i nästa tråd konstatera att vi inget kan veta bara för att i meningen därpå komma med tvärsäkra uttalanden om vad andra förare hade gjort i samma situation - när jag överhuvudtaget inte har uttalat mig om vad de gamla mästarna hade gjort i samma situation, bara lämnat frågan öppen. Det är på det här viset du vinklar, vrider och vänder och därigenom tillskriver dina meningsmotståndare åsikter de inte ens har (och som de tvingas försvara sig mot). Och jag antar (för veta kan ju ingen göra) att du undrar varför hela världen är emot dig...
Ditt inlägg är ett typexempel på hur du hela tiden väljer att konstruera konfrontationer genom vantolkningar. Tröttsamt och ett jävligt tråkigt sätt att diskutera.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag har inte sagt varken bu eller bä om ditt sätt att argumentera och har försökt att hålla mig från personliga påhopp, men nu räcker det beträffande dig.
Michelins undersökning av däcket efter loppet och deras uträkningar har visat att vibrationerna orsakades av en bromsplatta som motsvarar en 300 grams obalans på däcket. Det i sin tur i de hastigheter "omkretsen" färdades i belastade hjulupphängningen med 50% mer kraft än vad den är byggd för. Hela sammanställningen går att finna på turunsanomat. Tyvärr har jag tack vare er slutat översätta något därifrån.
Det finns ingenting i däcket som for illa av att köras över kerbsen enligt Michelins redogörelse, men du vet väl bättre. I alla fall om du ska undvika att erkänna att du hade fel återigen.
När det gäller de forna mästarna så har flera av dem uttalat sig till stöd för Kimi och McLarens beslut att ta chansen att köra för seger.
Michelins undersökning av däcket efter loppet och deras uträkningar har visat att vibrationerna orsakades av en bromsplatta som motsvarar en 300 grams obalans på däcket. Det i sin tur i de hastigheter "omkretsen" färdades i belastade hjulupphängningen med 50% mer kraft än vad den är byggd för. Hela sammanställningen går att finna på turunsanomat. Tyvärr har jag tack vare er slutat översätta något därifrån.
Det finns ingenting i däcket som for illa av att köras över kerbsen enligt Michelins redogörelse, men du vet väl bättre. I alla fall om du ska undvika att erkänna att du hade fel återigen.
När det gäller de forna mästarna så har flera av dem uttalat sig till stöd för Kimi och McLarens beslut att ta chansen att köra för seger.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst det är "vårt" fel att du har slutat översätta...
Ser inget i din redogörelse som motsäger att däcket inte hade kunnat hanteras på ett mer varsamt sätt. Om du nu för en gångs skull tillåter dig att använda dig av det sunda förnuftet så måste ju även du ha sett att däcket blev sämre och sämre. Vibrationerna tilltog ju. Eller hur? Varför? Den enda som hade möjlighet att kontrollera händelseförloppets utveckling var Kimi. Bromsplattan blev värre och värre och inte fan blev det bättre av att köra över kerbsen.
Inget i det jag säger påstår att Michelins redovisning på något sätt är felaktig men att dra de slutsatserna du gör finns det inget stöd för.
Det finns förare som har uttalat en annan åsikt. Vilket inte betyder att det finns något rätt eller fel i den här frågan, bara åsikter.
Tärnström
Ser inget i din redogörelse som motsäger att däcket inte hade kunnat hanteras på ett mer varsamt sätt. Om du nu för en gångs skull tillåter dig att använda dig av det sunda förnuftet så måste ju även du ha sett att däcket blev sämre och sämre. Vibrationerna tilltog ju. Eller hur? Varför? Den enda som hade möjlighet att kontrollera händelseförloppets utveckling var Kimi. Bromsplattan blev värre och värre och inte fan blev det bättre av att köra över kerbsen.
Inget i det jag säger påstår att Michelins redovisning på något sätt är felaktig men att dra de slutsatserna du gör finns det inget stöd för.
Det finns förare som har uttalat en annan åsikt. Vilket inte betyder att det finns något rätt eller fel i den här frågan, bara åsikter.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du verkar ju inte ens begripa vad en bromsplatta är så jag avhåller mig från vidare diskussion med dig.
Visst, man hade kunnat linda in däcket i bomull och varsamt hanterat det som en skadskjuten fågel, men man vinner inga F1-lopp på det viset.
Jag tror att halva fältet på ringen hade bromsplattor under F1-loppet, men det var ingen av dem som ens funderade på att byta däck.
För det andra hade varken du eller jag kunskap om huruvida Kimi hade bestraffats för att ha bytt ut ett mer eller mindre slitet, men strukturellt annars oskadat däck.
Det är ingen risk man tar och jag har inte sett någon förare uttrycka sig på något annat sätt än att de skulle gjort likadant.
Det finns dock säkert även såna i din alternativa värld.
Visst, man hade kunnat linda in däcket i bomull och varsamt hanterat det som en skadskjuten fågel, men man vinner inga F1-lopp på det viset.
Jag tror att halva fältet på ringen hade bromsplattor under F1-loppet, men det var ingen av dem som ens funderade på att byta däck.
För det andra hade varken du eller jag kunskap om huruvida Kimi hade bestraffats för att ha bytt ut ett mer eller mindre slitet, men strukturellt annars oskadat däck.
Det är ingen risk man tar och jag har inte sett någon förare uttrycka sig på något annat sätt än att de skulle gjort likadant.
Det finns dock säkert även såna i din alternativa värld.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Max Mosley uttalade sig efter loppet, och förtydligade att vakren Kimi eller McLaren hade bestraffats för ett däcksbyte i det läget. Han sa sig också vara förvånad över att detrådde oklarheter om det eftersom alla stall ett flertal gånger blivit informerade om vad som gäller
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad är det i Tärnströms inlägg som tyder på att han inte skulle veta vad en bromsplatta är?Jari skrev:Du verkar ju inte ens begripa vad en bromsplatta är så jag avhåller mig från vidare diskussion med dig.
Varför inte bara komma med dina argument och åsikter baserade på vad Tärnström och andra faktiskt säger, istället för att hitta på saker om deras inlägg som inte finns där?
Jag tycker också att Kimi gjorde rätt som försökte, men det kan jag göra utan att påstå att Tärnström inte vet vad en bromsplatta är eller att han inte skulle veta att det var hjulupphängningen som gick sönder, när han inte skrivit nåt om det.
Är det inte tillräckligt givande att argumentera emot det som faktiskt står i inläggen, utan att behöva tillskriva andra åsikter de inte gett uttryck för?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ok, får se om jag kan hålla det här löftet... sista gången jag svarar på ett inlägg från dig.Jari skrev:Du verkar ju inte ens begripa vad en bromsplatta är så jag avhåller mig från vidare diskussion med dig.
Jag tror att halva fältet på ringen hade bromsplattor under F1-loppet, men det var ingen av dem som ens funderade på att byta däck.
För det andra hade varken du eller jag kunskap om huruvida Kimi hade bestraffats för att ha bytt ut ett mer eller mindre slitet, men strukturellt annars oskadat däck.
Det är ingen risk man tar och jag har inte sett någon förare uttrycka sig på något annat sätt än att de skulle gjort likadant.
Nu har du tillskrivit mig följande:
* att jag har påstått mig veta hur andra förare skulle ha gjort
* du har låtit påskina att jag trodde att det var däcket som punkterade, inte att det var hjulupphängningen som gick åt skogen
* att jag inte vet vad en bromsplatta är
* att jag "vet" huruvida Kimi hade straffats eller ej om han hade bytt däck (jag spekulerade i att han inte skulle ha straffats).
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej, han blev förvånad över att de inte frågade raceledningen om de fick byta under loppets gång, inte att "alla" visste innan att man får byta med bromsplatta.LuckyStrike1 skrev:Max Mosley uttalade sig efter loppet, och förtydligade att vakren Kimi eller McLaren hade bestraffats för ett däcksbyte i det läget. Han sa sig också vara förvånad över att detrådde oklarheter om det eftersom alla stall ett flertal gånger blivit informerade om vad som gäller
AndersF1, Tärskrom antyder att bromsplattan blev värre av att köra över kerbsen.
När man ser de där slowmo-bilderna där de kör över kerbsen brukar man också tycka att "fan vad däcken vobblar, eller slår".
Så länge strukturen på däcket inte skadats, har kurvkörning inge4n betydelse för det ras Kimi hade. Punkt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
JTarnstrom skrev
/S
Jag vet vad en värdsmästare hade gjort, tagit både sig själv och Alonso av banan.Frågan om hur andra, före detta, världsmästare hade gjort är ju spännande. Själv tror jag nog att en eller annan hade föredragit andraplatsen framför noll poäng men förutsättningarna var inte desamma som de är nu. När Prost och Lauda körde fick man tre eller fyra poäng mer för en seger än tvåan, i dag skiljer bara två.
/S
"All bleeding eventually stops."
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:03
- Ort: Stockholm
Intressant tråd så här i efterhand. Framför allt intressant att några trodde att Kimi inte skulle vinna några fler race under säsongen. Apropå 'rookie'-misstag så visade Alonso i Kanade att han också kunde göra sådana. Alla kan göra misstag. Till och med Hakan har gjort ett par genom åren. Att påstå att Kimi inte har vad som krävs för att bli världsmästare är att förneka verkligheten.
<----- Danica Patrick - äkta feministiskt initiativ
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Det var ju en typisk race incident i mina ögon, man har ett varv kvar jagad av någon som kör i toppen, han kom undan bättre med att chansa att grejorna höll tycker jag. Bättre än att bryta eller släppa förbi Alonso låt säga.. För tänk om grejorna hade hållit, det var väl 50/50 tycktes det? Hade Kimi låt säga lämnat in, då hade väl alla haft en annan historia..
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Macho Woman skrev:Intressant tråd så här i efterhand. Framför allt intressant att några trodde att Kimi inte skulle vinna några fler race under säsongen. Apropå 'rookie'-misstag så visade Alonso i Kanade att han också kunde göra sådana. Alla kan göra misstag. Till och med Hakan har gjort ett par genom åren. Att påstå att Kimi inte har vad som krävs för att bli världsmästare är att förneka verkligheten.
Jag kommer aldrig förstå det där med att man har det som krävs för att bli världsmästare. Det är väl något man blir eller??+
Lite äldre, lite långsammare
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Precis! Dagens sanning!Jacob skrev:Macho Woman skrev:Intressant tråd så här i efterhand. Framför allt intressant att några trodde att Kimi inte skulle vinna några fler race under säsongen. Apropå 'rookie'-misstag så visade Alonso i Kanade att han också kunde göra sådana. Alla kan göra misstag. Till och med Hakan har gjort ett par genom åren. Att påstå att Kimi inte har vad som krävs för att bli världsmästare är att förneka verkligheten.
Jag kommer aldrig förstå det där med att man har det som krävs för att bli världsmästare. Det är väl något man blir eller??+
Vissa blir världsmästare och andra blir det inte. Sedan får vissa snacka om det hur mycket de vill...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Idag i Racing, för att bli VM mästare krävs ju inte bara talang. Man måste ha bra fysik, tränat psyke, anpassning, goda kunskaper om affärer, sponsring osv. Sedan rätt team som byggs upp på rätt sätt runt dig med bra kommunikation (Se Schummy och Ferrari). Det är ju bara några delar av kakan. För att inte tala om arbete och ambition till 100 %! Sen kan ju listan göras längre...
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Kimi är omkörningsoförmögen. Han körde om Maestro i depån!!! DÅLIGT.Jari skrev:Var Kimis seger skänkt av Schumi eller någon annan som bröt framför honom, som han inte tagit sig om ändå?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jul 14, 2005 18:49
Det hade varit dåligt om han inte gjort en depåomkörning, innan försökte han i varja fall. Banan och bilens konstruktion ( som gör att man inte kan ligga nära för länge) gjorde omkörningar svåra.Gösta skrev:Kimi är omkörningsoförmögen. Han körde om Maestro i depån!!! DÅLIGT.Jari skrev:Var Kimis seger skänkt av Schumi eller någon annan som bröt framför honom, som han inte tagit sig om ändå?
När han väl var förbi utklassade han "Maestro" som vanligt.
"Maestro" är duktig på att täcka upp och har blivit en bromskloss. Hade någon legat före hade denne fått mycket gratis tid. Du kan gå tillbaka några lopp och själv se att Trulli och "Maestro" är guld värt för förare som ligger framför dessa.
Minna
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"