800cc i MotoGP till 2007

MotoGP, Roadracing, Speedway, Cross, m.m.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

800cc i MotoGP till 2007

Inlägg av Loranga »

Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP

Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.

Vad tycker ni andra?
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Re: 800cc i MotoGP till 2007

Inlägg av Gösta »

Loranga skrev:Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP

Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.

Vad tycker ni andra?
Vill man ha billiga motorer så får man väl bygga dom billiga. Förstår inte vad slagvolymen har med säkerheten att göra?? Varför skulle en 800 cc motor "explodera" oftare än en på tex 125 cc??? Exploderar den så är den felbyggd eller utnyttjad ÖVER vad den är konstruerad för!! Säkerheten?????? Hur menar du?? Går det för fort?? Har inte dessa motorcycklar både en gas och broms?? Eller skall man spara in på det??

Kan inte någon som kan detta förklara för mig på vilket sätt kostanderna skulle påverkas och hur säkerheten påverkas???

Ett jaktplan går i +2000 km / h. Väljer man att flyga in i en bergvägg så är chansen att överleva obefintlig! Väljer man att landa på en flygplats så klarar man sig i 99,999999 % av flygningarna!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Re: 800cc i MotoGP till 2007

Inlägg av Loranga »

Gösta skrev:
Loranga skrev:Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP

Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.

Vad tycker ni andra?
Vill man ha billiga motorer så får man väl bygga dom billiga. Förstår inte vad slagvolymen har med säkerheten att göra?? Varför skulle en 800 cc motor "explodera" oftare än en på tex 125 cc??? Exploderar den så är den felbyggd eller utnyttjad ÖVER vad den är konstruerad för!! Säkerheten?????? Hur menar du?? Går det för fort?? Har inte dessa motorcycklar både en gas och broms?? Eller skall man spara in på det??

Kan inte någon som kan detta förklara för mig på vilket sätt kostanderna skulle påverkas och hur säkerheten påverkas???

Ett jaktplan går i +2000 km / h. Väljer man att flyga in i en bergvägg så är chansen att överleva obefintlig! Väljer man att landa på en flygplats så klarar man sig i 99,999999 % av flygningarna!!!
Javisst är det så, håll med om att det är vansinnigt av FIM att begränsa motorvolymen till 800cc! Fri motorvolym, gärna för mig!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Re: 800cc i MotoGP till 2007

Inlägg av Gösta »

Loranga skrev:
Gösta skrev:
Loranga skrev:Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP

Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.

Vad tycker ni andra?
Vill man ha billiga motorer så får man väl bygga dom billiga. Förstår inte vad slagvolymen har med säkerheten att göra?? Varför skulle en 800 cc motor "explodera" oftare än en på tex 125 cc??? Exploderar den så är den felbyggd eller utnyttjad ÖVER vad den är konstruerad för!! Säkerheten?????? Hur menar du?? Går det för fort?? Har inte dessa motorcycklar både en gas och broms?? Eller skall man spara in på det??

Kan inte någon som kan detta förklara för mig på vilket sätt kostanderna skulle påverkas och hur säkerheten påverkas???

Ett jaktplan går i +2000 km / h. Väljer man att flyga in i en bergvägg så är chansen att överleva obefintlig! Väljer man att landa på en flygplats så klarar man sig i 99,999999 % av flygningarna!!!
Javisst är det så, håll med om att det är vansinnigt av FIM att begränsa motorvolymen till 800cc! Fri motorvolym, gärna för mig!
Frågan var inte om det skulle vara "fri" motorslagvolym eller inte, frågan var att du ansåg att 800 cc skulle vara dyrare och farligare. Vilket självfallet inte är fallet. Är 500 cc motorerna 3 ggr så "explosionsbenägna som 125 cc?? :D

om motorvolymen är 500 cc eller 1500 cc gör inte motorn mer explosionsbenägen eller motorcyckeln farligare att köra.

Förklara gärna ditt resonemang!!!!!
:up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Det är FIM/Dorna/MSMA som påstår att en sänkning av motorvolymen kommer ge säkrare racing och lägre kostnader. Jag tror inte alls att detta är fallet.

Varför inte ägna lite tid åt motorcykelracing (då menar jag inte åka på söndagsturer till Vaxholm på tjejvarianter av amerikanskt gjutjärn) och sätta sig in i det hela, och förstå små men väldigt distinkta skillnader mot bilracing i allmänhet.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Loranga skrev:Det är FIM/Dorna/MSMA som påstår att en sänkning av motorvolymen kommer ge säkrare racing och lägre kostnader. Jag tror inte alls att detta är fallet.

(då menar jag inte åka på söndagsturer till Vaxholm på tjejvarianter av amerikanskt gjutjärn) .
Du tar för mycket intryck av Enzo och Lucky strike 1. Jag har en fin MC. Min första H-D. Efter att ha avverkat ett dussin riskokare) Enzo har en riskokare och LS1 har inte ens MC körkort. Nästa vår så blir det en "Big Twin" ett natttåg eller en tjock pojke!!!

Då blir det ÄNTLIGEN TYST PÅ DOM NOLLORNA. :down: :down: :down:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
DrT
Inlägg: 169
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av DrT »

..tja..tror väl egentligen att man ändå gör av med alla pengar man har till förfogande.....men visst - mindre volym lär väl ge högre litereffekt ( pga högre tromningsgrad),......å andra sidan finns det oerhört många variabler att ta hänsyn till när det gäller motordesign.

Jag tror i alla fall inte att dt kommer gå saktare vare sig rakt fram eller i varvtider räknat.....
Pelle
Inlägg: 138
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Pelle »

ni har ju missat en sak....

TVÅ-TAKTARNA FÖRBJUDS...DVS INGA MER 500cc hojjar :-(
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Pelle skrev:ni har ju missat en sak....

TVÅ-TAKTARNA FÖRBJUDS...DVS INGA MER 500cc hojjar :-(
Ja, det är för jävligt!