Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP
Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.
Vad tycker ni andra?
800cc i MotoGP till 2007
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Re: 800cc i MotoGP till 2007
Vill man ha billiga motorer så får man väl bygga dom billiga. Förstår inte vad slagvolymen har med säkerheten att göra?? Varför skulle en 800 cc motor "explodera" oftare än en på tex 125 cc??? Exploderar den så är den felbyggd eller utnyttjad ÖVER vad den är konstruerad för!! Säkerheten?????? Hur menar du?? Går det för fort?? Har inte dessa motorcycklar både en gas och broms?? Eller skall man spara in på det??Loranga skrev:Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP
Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.
Vad tycker ni andra?
Kan inte någon som kan detta förklara för mig på vilket sätt kostanderna skulle påverkas och hur säkerheten påverkas???
Ett jaktplan går i +2000 km / h. Väljer man att flyga in i en bergvägg så är chansen att överleva obefintlig! Väljer man att landa på en flygplats så klarar man sig i 99,999999 % av flygningarna!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Re: 800cc i MotoGP till 2007
Javisst är det så, håll med om att det är vansinnigt av FIM att begränsa motorvolymen till 800cc! Fri motorvolym, gärna för mig!Gösta skrev:Vill man ha billiga motorer så får man väl bygga dom billiga. Förstår inte vad slagvolymen har med säkerheten att göra?? Varför skulle en 800 cc motor "explodera" oftare än en på tex 125 cc??? Exploderar den så är den felbyggd eller utnyttjad ÖVER vad den är konstruerad för!! Säkerheten?????? Hur menar du?? Går det för fort?? Har inte dessa motorcycklar både en gas och broms?? Eller skall man spara in på det??Loranga skrev:Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP
Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.
Vad tycker ni andra?
Kan inte någon som kan detta förklara för mig på vilket sätt kostanderna skulle påverkas och hur säkerheten påverkas???
Ett jaktplan går i +2000 km / h. Väljer man att flyga in i en bergvägg så är chansen att överleva obefintlig! Väljer man att landa på en flygplats så klarar man sig i 99,999999 % av flygningarna!!!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Re: 800cc i MotoGP till 2007
Frågan var inte om det skulle vara "fri" motorslagvolym eller inte, frågan var att du ansåg att 800 cc skulle vara dyrare och farligare. Vilket självfallet inte är fallet. Är 500 cc motorerna 3 ggr så "explosionsbenägna som 125 cc??Loranga skrev:Javisst är det så, håll med om att det är vansinnigt av FIM att begränsa motorvolymen till 800cc! Fri motorvolym, gärna för mig!Gösta skrev:Vill man ha billiga motorer så får man väl bygga dom billiga. Förstår inte vad slagvolymen har med säkerheten att göra?? Varför skulle en 800 cc motor "explodera" oftare än en på tex 125 cc??? Exploderar den så är den felbyggd eller utnyttjad ÖVER vad den är konstruerad för!! Säkerheten?????? Hur menar du?? Går det för fort?? Har inte dessa motorcycklar både en gas och broms?? Eller skall man spara in på det??Loranga skrev:Jaha, då blir maxgränsen på motorvolymen 800cc i MotoGP
Vilka argumenten skulle vara vet jag inte. Om det är att öka säkerheten och minska kostnaderna så har man gjort ett stort misstag. 800cc kommer endast att innebära högre motorvarv, vilket gissningsvis betyder fler motorexplosioner (något man INTE vill ha på en motorcykel, minskad säkerhet så det sjunger om det) samt högre drifts- och utvecklingskostnader för dessa motorer.
Vad tycker ni andra?
Kan inte någon som kan detta förklara för mig på vilket sätt kostanderna skulle påverkas och hur säkerheten påverkas???
Ett jaktplan går i +2000 km / h. Väljer man att flyga in i en bergvägg så är chansen att överleva obefintlig! Väljer man att landa på en flygplats så klarar man sig i 99,999999 % av flygningarna!!!
om motorvolymen är 500 cc eller 1500 cc gör inte motorn mer explosionsbenägen eller motorcyckeln farligare att köra.
Förklara gärna ditt resonemang!!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är FIM/Dorna/MSMA som påstår att en sänkning av motorvolymen kommer ge säkrare racing och lägre kostnader. Jag tror inte alls att detta är fallet.
Varför inte ägna lite tid åt motorcykelracing (då menar jag inte åka på söndagsturer till Vaxholm på tjejvarianter av amerikanskt gjutjärn) och sätta sig in i det hela, och förstå små men väldigt distinkta skillnader mot bilracing i allmänhet.
Varför inte ägna lite tid åt motorcykelracing (då menar jag inte åka på söndagsturer till Vaxholm på tjejvarianter av amerikanskt gjutjärn) och sätta sig in i det hela, och förstå små men väldigt distinkta skillnader mot bilracing i allmänhet.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Du tar för mycket intryck av Enzo och Lucky strike 1. Jag har en fin MC. Min första H-D. Efter att ha avverkat ett dussin riskokare) Enzo har en riskokare och LS1 har inte ens MC körkort. Nästa vår så blir det en "Big Twin" ett natttåg eller en tjock pojke!!!Loranga skrev:Det är FIM/Dorna/MSMA som påstår att en sänkning av motorvolymen kommer ge säkrare racing och lägre kostnader. Jag tror inte alls att detta är fallet.
(då menar jag inte åka på söndagsturer till Vaxholm på tjejvarianter av amerikanskt gjutjärn) .
Då blir det ÄNTLIGEN TYST PÅ DOM NOLLORNA.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sverige
..tja..tror väl egentligen att man ändå gör av med alla pengar man har till förfogande.....men visst - mindre volym lär väl ge högre litereffekt ( pga högre tromningsgrad),......å andra sidan finns det oerhört många variabler att ta hänsyn till när det gäller motordesign.
Jag tror i alla fall inte att dt kommer gå saktare vare sig rakt fram eller i varvtider räknat.....
Jag tror i alla fall inte att dt kommer gå saktare vare sig rakt fram eller i varvtider räknat.....
-
- Inlägg: 138
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00