Är det däck- eller Formel 1-VM vi ser på?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

LuckyStrike1 skrev:
Om däcksbyten är tillåtna kommer däckstillverkarna att tillverka däck som ligger på marginalen för att hålla 25% eller 33% av en tävlingsdistans.
Funkade ju bra förut huh?
LuckyStrike1 skrev: Jösses vad vissa är dåliga förlorare...
Började jag prata om det här om däcken idag?, Nej, läs det jag har skrivit här innan du börjar kritisera.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det funkade inte bättre förut än det gör idag. Däcken slets ifjol och förare hade titt som tätt däcksproblem då som nu.

Skillnaden är att förare som var dåliga på att vårda sina däck under tävling, ifjol hade stor hjälp av att ofta gå i depå och få fräscha däck. I år avslöjas de mer tydligt då det är viktigare att vårda sitt material.

Farligt blir det först bara när man gör som Kimi och McLaren idag - gör bort sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Bromsar det verkligen bättre om bilen åker rakt fram ala Silverstone 99 på asfalt än grus/sand? Beror förstås på hur mycket bilen studsar över sanden men jag tycker att i genomsnitt att bilen borde studsa upp och ner så pass mycket att bilen ibland gräver ned sig lite och därmed hämmar farten mer än vad asfalt gör.

Om man inte räknar med att föraren bromsar då, då kan jag hålla med till fullo.

Trodde asfalten infördes mest för att förhindra olyckor som den i USA för några år sedan där en bil kom i sidled och börja slå runt. Dock ska väl tilläggas att den sandfållan hade man krattat upp stora kullar (som bilen slog i och började snurra runt) för att bilen skulle få stopp.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Då har hälften av startfältet gjort bort sig...

Man vet inte hur mycket däcken slits, och det varierar stort bana för bana.
Blir ju mer chansartat och inte så mycket skicklighet då om däcken klarar sig eller inte.

Det tycker jag! :idea:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kuopio - följde du säsongen 1997?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är just för att föraren ska kunna bromsa som asfalten finns där. Det är ju omöjligt att bromsa på grus.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Kuopio skrev:Man vet inte hur mycket däcken slits, och det varierar stort bana för bana. Blir ju mer chansartat och inte så mycket skicklighet då om däcken klarar sig eller inte.
Det finns väl inget som teamen testar så mycket som däck, så slitaget har de nog väldigt bra koll på. Om de sedan ändå satsar på en (för) mjuk gummiblandning så blir det chansartat, visst.

Årets regeländringar gör ju loppen litet mindre förutsägbara och är därmed en klar förbättring - imho.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kuopio skrev:Då har hälften av startfältet gjort bort sig...

Man vet inte hur mycket däcken slits, och det varierar stort bana för bana.
Blir ju mer chansartat och inte så mycket skicklighet då om däcken klarar sig eller inte.

Det tycker jag! :idea:
Som Cuscino sa: Däckstillverkarna har väldigt bra koll på det, både genom tester och simuleringar. Sen tar det med några olika gummiblandningar och sen väljer stallen och förarna vilket däck de vill använda - givetvis i samråd med däckstillverkaren men de väljer själva.

McLaren valde det mjuka Michelindäcket till Nürbrugring tror jag, Renault valde det hårda. Lägg därtil att Kimi satsade lite väl hårt på mjukare däck och där är förklaringen till vad som hände.

McLaren valde ett för mjukt däck och körde för hårt.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man kan ju knappast beskylla reglerna för att någon får en bromsplatta?
Möjligen att man kan klandra Michelin för att Massas däck havererade men jag misstänker att Sabuer och Massa har mer skuld i det som skedde än vad Michelin hade.

Som någon annan redan har sagt: Med de gamla reglerna höll däcken kanske tio - tolv mil, nu håller de drygt 30 mil och folk körde slut på däcken även med de gamla reglerna.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
The Dude

Inlägg av The Dude »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Många pajaser kan gasa, men det gäller att inte köra fortare än vad materialet och man själv klarar.

:up: :up: :up:
Inte alltid jag håller med dig LuckyStrike1 men även jag tycker detta verkligen var huvudet på spiken! :up:
-- The Dude
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

LuckyStrike1 skrev:
McLaren valde det mjuka Michelindäcket till Nürbrugring tror jag, Renault valde det hårda. Lägg därtil att Kimi satsade lite väl hårt på mjukare däck och där är förklaringen till vad som hände.

McLaren valde ett för mjukt däck och körde för hårt.
Det summerar helgen rätt väl. McLaren drabbades av någon övertro på att deras bil är så snäll mot däcken så att dom kan köra med supermjuka däck i alla lopp. Renault hade helt enkelt mer koll utan en Wurzare.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Den här disskutionen kommer nog aldrig ta slut. Så petar jag in min sista inlägg här. Lite svårt att broma när bilen studsar? :idea: . Sen kan den braka in i räcket vid sidan av banan eller in i en annan bil. Hoppas dock att det inte händer, för det har vi NASCAR till för.

.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Föraren får väl se till att han inte bromsar på sig och skaffar bromsplatta då

Gösta

Inlägg av Gösta »

Kuopio skrev:Den här disskutionen kommer nog aldrig ta slut.
.
Det är det som är hela poängen med denna typ av disskutioner. Tänk om vi alla höll med varandra.

Nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger "We shall overcome" :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

nej fan, men samma mot och för argument kommer upp hela tiden. Tråden kommer ingen vart.

Det kanske hjälper om vi sjunger "We shall overcome" då.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror nog att vi alla väntar på att Gösta ska ta ton

Gösta

Inlägg av Gösta »

OK, är ni med nu!!

:up:

1. We shall overcome
We shall overcome
We shall overcome some day

Chorus:
Oh deep in my heart
I do believe

2. We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand some day

Chorus:

3. We shall all be free
We shall all be free
We shall all be free some day

Chorus:

4. We are not afraid
We are not afraid
We are not afraid today

Chorus:

5. We are not alone
We are not alone
We are not alone today

Chorus:

6. The whole wide world around
The whole wide world around
The whole wide world around some day

Chorus:

7. We shall overcome
We shall overcome

Chorus:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sjuuuuuuuuuuung HOPP FALLERALLAN LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

skål :beer:

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Sjuuuuuuuuuuung HOPP FALLERALLAN LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

skål :beer:

Har du missförstått detta här. Det är ingen snappsvisa du sjunger, det är en gospel. :D :D :D

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kumbaya, my Lord... kumbaya
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jepson

Inlägg av Jepson »

Låt däckstillverkarna fajtas på lika villkor oxå. tillåt inte att stallen skriver avtal utan att FIA har avtal med tillverkarna istället. Försök få in fler däckstillverkare, Good Year, Continental, Avon å rubbet... Varje förare får välja fritt vilket däck han vill ha inför respektive tävling.. Det däcket som är bäst kommer ju antagligen då väljas av de flesta förare... Som det är nu så är allt bestämt från början och det förstör nöjet totalt...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jepson skrev: lika villkor ..
F-N vad jag hatar termen "lika villkor"!!

Vad i h-lvete är det? Människor är INDIVIDER OCH HAR DÄRMED OOOOLLLLIIIIIKKKKKAAAA VILLKOR FÅN FÖDSELN.

:crie: :wc: :saw: :finger:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jepson skrev:Låt däckstillverkarna fajtas på lika villkor oxå. tillåt inte att stallen skriver avtal utan att FIA har avtal med tillverkarna istället. Försök få in fler däckstillverkare, Good Year, Continental, Avon å rubbet... Varje förare får välja fritt vilket däck han vill ha inför respektive tävling.. Det däcket som är bäst kommer ju antagligen då väljas av de flesta förare... Som det är nu så är allt bestämt från början och det förstör nöjet totalt...

Däckstillverkar konkurrerar på lika villkor. Idag väljer stallen vilken däckstillverkare av de som är med som de vill samarbeta med och som du skriver: stallen väljer den de tror är bäst att samarbeta med.

Användarens profilbild
Jepson

Inlägg av Jepson »

Ledsen Gösta, glömde att du är som alla andra :roll: :D
Gösta skrev:
Jepson skrev: lika villkor ..
F-N vad jag hatar termen "lika villkor"!!

Vad i h-lvete är det? Människor är INDIVIDER OCH HAR DÄRMED OOOOLLLLIIIIIKKKKKAAAA VILLKOR FÅN FÖDSELN.

:crie: :wc: :saw: :finger:
Användarens profilbild
Jepson

Inlägg av Jepson »

Fullständig massuppfittning. Stallen ska inte behöva ha samma däck hela säsongen utan inför varje tävling välja.... Visst tävlar däckstillverkarna på lika vilkor. men vad jag menade var att deras tävling ligger utanför på så sätt att vill ingen ha deras däck ett race så har dom missat nåt och får jobba på bättre till nästa så att någon vill ha dom då...
LuckyStrike1 skrev:
Jepson skrev:Låt däckstillverkarna fajtas på lika villkor oxå. tillåt inte att stallen skriver avtal utan att FIA har avtal med tillverkarna istället. Försök få in fler däckstillverkare, Good Year, Continental, Avon å rubbet... Varje förare får välja fritt vilket däck han vill ha inför respektive tävling.. Det däcket som är bäst kommer ju antagligen då väljas av de flesta förare... Som det är nu så är allt bestämt från början och det förstör nöjet totalt...

Däckstillverkar konkurrerar på lika villkor. Idag väljer stallen vilken däckstillverkare av de som är med som de vill samarbeta med och som du skriver: stallen väljer den de tror är bäst att samarbeta med.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför inte göra så med motorer också? Förarna får välja vilka motorer man ska ha inför varje kval ..... :roll:

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Varför inte göra så med motorer också? Förarna får välja vilka motorer man ska ha inför varje kval ..... :roll:
Varför denna löjliga attityd? Det går alldeles utmärkt att bestämma att man skall ha enhetsdäck eller att alla skall få välja bland alla däck, utan att det inverkar på nån annan del av ekipaget, eller hur?
Man har bestämt att motorn skall ha 10 cyl. och vara på 3 liter utan att bestämma storleken på tanken eller storlek på bromssystemet. Tankanläggningen kommer ifrån ett enda företag och har flera ggr spelat en stor roll för resultatet, utan att alla tvingas köra med samma bakvinge.
Det ena har ingenting som helst med det andra att göra och det finns ingenting som säger att man måste gå över till enhetschassin bara för att man kör med enhetsdäck. Mig veterligt så får man köpa motorer, men inte chassin.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det löjligt att tycka att enhetsdäck är en dålig idé? Det anser nämligen jag, lika dålig som en idé om enhetsmotorer eller enhetschassin skulle vara.

Bara för att det helt plötsligt går lite dåligt för Schumacher, Ferrari och BRidgestone så ska det införas enhetsdäck. Jag tycker det är en löjlöig attityd.

Ska man vinna i F1 måstman få fyra delar att fungera: chassi, motor, förare och däck. Jag gillar den komplexiteten, att alla fyra delar måste fungera för att man ska vinna.

För mig är införandet av enhetsdäck ingen skillnad mot införandet av enhetschassin eller enhetsmotorer.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Fan, du börjhar låta värre än jag med dina konspirationsteorier.
Jag tycker också att vi kan ha fyra leverantörer varifrån alla kunde välja ett lämpligt däck, precis som man väljer bland soppaleverantörer, fast inför varje lopp.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jepson

Inlägg av Jepson »

Man kan tycka mycket om det mesta men just när det gäller däcken så tillverkar inget stall sina egna däck.. Ok, mototrer är en halv gråzon då stall köper motorer rakt av. Men motorn har som helhet inte samma inverkan på en bil som däcken. Ok att bridgestone enligt de allra flesta här gör däck enbart för Ferrari, (Jordan och Minardi kan väl iofs inte stå för mycket påtryckningar i förhållande till Ferrari rent ekonomiskt, men jag tvivlar på att dom är tysta) och tycker att de får väl skylla sig själva... Visst får dom det, inget att snacka om. Men det är knappast det som var poängen med mitt inlägg.

Men för att driva med Göstas kommentar om att alla är olika...... Jag har en bana som är 20cm som jag ska gå runt 100 varv på. Du har en bana som är 2 mil och ska gå 700 varv... Men jag lovar att min granne vinner...

Å den som inte tål beska droppar ska va tyst :D
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Från och med 2008 får Pastis och andra enhetsdäcksivrarare sin vilja fram: http://www.fia.com/mediacentre/Press_Re ... 05-02.html
Gösta

Inlägg av Gösta »

Denna tråd var inte så dum.

:up: :up: :up:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Trodde du var emot enhetsgrejer Gösta?

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Trodde du var emot enhetsgrejer Gösta?
Det är jag också. Men jag är ännu mer emot fuskare och fransoser som har noll koll på vad dom sysslar med. :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vilka har fuskat?

De enda som har fuskat på många år i F1 är väl BAR i år med sin bränsletank?

Att Michelin har gjort en dundertabbe är väl nog alla överens om.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Michelin och stallen ville ändå nå en överenskommelse om att få till ett race, men Bridgestone eller rättare sagt Ferrari förhindrade detta.
På så vis fick man sin enklaste dubbelseger någonsin.

Eller om man får uttrycka sig såhär:
Vem hade velat ha vems liv i pant för att köra med de däck som inte visade sig hålla måttet?

Jag anser att de gjorde rätt som inte körde om de inte kunde garantera att de skulle hålla. För mig hade den extra chikanen varit ett bättre sätt, då man åtminstone fått bevittna ett race. Nu står politiken tydligen över sporten och det är tråkigt. Enögt och själviskt kanske till och med?

"Igen drar Ferrari vanära över F1 och återigen är de inblandade när hela publiken och F1-världen buar", hade jag kunnat säga men gör det inte.
Det är inte Ferraris fel att Michelin inte var förberedda med däck. Å andra sidan fick Bridgestone äntligen vinna ett lopp i år också.
Det sista för i år.
Nästa år får alla kanske återigen köra på Schumianpassade däck, så har vi löst det problem som drabbat Ferrari så hårt i år.
2008 får de köra i sin egen serie och vinna lika imponerande som idag...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
BlackhawkMTV

Inlägg av BlackhawkMTV »

LuckyStrike1 skrev:Vilka har fuskat?

Tyvärr är du missinformerad. Alla har denna bränsletank av toppteamen. Det som dom blev fälda för är att dom sa att dom tömt bilen på allt bränsle och det hade dom inte.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo, men det är bara BAR som blev fällda eller hur?

Att X antal stall måndagen efter Imola ringde leverantören av bränsletankar och hastigt bad om nya designer av tankarna är som mycket annat spekulation och rykten. Det bevisar inte att massa andra stall fuskade.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
"Igen drar Ferrari vanära över F1 och återigen är de inblandade när hela publiken och F1-världen buar", hade jag kunnat säga men gör det inte.
.
Ooooooh vad förvånad jag blir över detta inlägg. :roll:

Nå, det ser ut som om din klippning dröjer. :D

Nu skiljer bara ca 25 pinnar (eller vad det nu kan vara) mellan Alonso och Maestro. :up:

WDC nr 8 är inom räckhåll. :D

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Gösta, jag ska börja lita på dig...jag trode inte att det skulle bli en dnf för Kimi och Alonso igen :D
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Bra att inte alla slutar följa F1 i alla fall. :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Crazy F1 skrev:Gösta, jag ska börja lita på dig...jag trode inte att det skulle bli en dnf för Kimi och Alonso igen :D
Börja lita på...... Har du någonsin tvivlat???

Nu ökar fransoserna marginalerna på sina däck för att till varje pris undvika fler skandaler och det är racing igen. Detta är inte över ännu. Om ca 5-6 lopp leder Maestro årets WDC för att vinna knappt före muppen. :up: :D

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Ja, Magny-Cours är ju vida känd som en bana med rena raspytan. :D
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

bra timing av michelin att nu ha hemmabana när det går så bra för dem...
GMD

Inlägg av GMD »

Michelin är tillbaka till Franrike, men är F1 det?
Gösta

Inlägg av Gösta »

GMD skrev:Michelin är tillbaka till Franrike, men är F1 det?
Ja, såvida det inte händer något med deras flygplan!! :o

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

GMD skrev:Michelin är tillbaka till Franrike, men är F1 det?
Kommer du att se på F1?

Om svaret är ja, så är svaret också ja på den andra frågan.

GMD

Inlägg av GMD »

Jag kommer att se på F1 ja. Men som jag skrev i en annan tråd (eller om det var den här) så kommer jag inte längre att se F1 som motorsportens kungaklass.
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

I alla år f1 har existerat har det väl fuskats mer eller mindre upptäckt, så är det ju i alla sporter. Man ska väl inte kalla det fusk, men kryphål försöker ju finnas, sen blir det oftast upptäckt och förbjudet antar jag.. Vissa försöker ju!
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Tomas_Boden skrev:

I alla år f1 har existerat har det väl fuskats mer eller mindre upptäckt, så är det ju i alla sporter. Man ska väl inte kalla det fusk, men kryphål försöker ju finnas, sen blir det oftast upptäckt och förbjudet antar jag.. Vissa försöker ju!

Lite fusk

M.Schumacher hela säsongen 1994
M.Schumacher Brasilien 1995
M.Schumacher Silverstone 1998
M.Schumacher Jerez 1997
M.Schumacher Malaysia 1999
M.Schumacher Nurburgerring 2003
M.Schumacher Österike x 2

och listan kan bara göras längre....
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz: