Några svenska formelbilsförare i internationella serier:
Kenny Bräck - CART (Ganassi)
Björn Wirdheim - F3000 (Arden) Teamkompis med Tomas Enge och det verkar gå bra på testerna.
Robert Dahlgren - Brittiska F3, toppdivisionen (Duma) Bra stall
Richard Göransson - Brittiska F3, scholarshipklassen
Robin Rudholm - Brittiska Formel Renault (Falcon Motorsport)
Stefan Söderberg - Brittiska Formel Renault (John Village Automotive) Stefan är väl inte ens 18 år ännu?
Alexander Storckenfeldt - Italienska Formel Renault (Prema Powerteam) Har som bekant kontrakt med Toyota och bör ha karriären utstakad bara han kör tillräckligt bra.
Alx Danielsson - Brittiska Formel Ford (Team JLR) Sägs få samma stöd som Van Diemens fabriksstall och bör ha hyfsad chans att vinna serien.
Peter Sundberg - ? Sades satsa på en säsong i japanska F3000, Formula Nippon, men jag vet inte vad läget är.
Thed Björk - ? Gjorde bra ifrån sig ifjol, men jag har inte hört något om i år. Någon?
Fler eller mer kommentarer, någon?
Det borde väl även vara någon fler i Brittiska Formel Ford, eller?
Det vore väl tusan om inte någon av dessa förare tog sig till F1 inom några år.
Kanske var fjärde F1-förare är svensk om 5 år? Dream on...
Svenska, internationella, formelbilsförare
-
Jäkligt tråkigt för Göransson:
https://f1.tauzero.se/?url=news&id=1439&dept=OTHER
Hoppas han får ihop en styrning till slut iallafall, så att han får visa hur snabb han är. Vore verkligen tråkigt om en så snabb förare försvann ut genom sidodörren av ekonomiska skäl. Det väldiga pengaberoendet redan i "lägre" klasser är verkligen en tråkig baksida av motorsporten. Dock svårt att göra något åt. Kanske man ändå bör förbilliga F3-klassen något, utan att sänka prestandan?
https://f1.tauzero.se/?url=news&id=1439&dept=OTHER
Hoppas han får ihop en styrning till slut iallafall, så att han får visa hur snabb han är. Vore verkligen tråkigt om en så snabb förare försvann ut genom sidodörren av ekonomiska skäl. Det väldiga pengaberoendet redan i "lägre" klasser är verkligen en tråkig baksida av motorsporten. Dock svårt att göra något åt. Kanske man ändå bör förbilliga F3-klassen något, utan att sänka prestandan?
-
-
Måste säga att både Ted Björk och Peter Sundberg verkar ha hamnat ganska snett i sina racingkarriärer.
Ted Björk verkar ha fastnat i ett svenskt racingfack nu med deltagande i GTR serien här hemma, och inhopp i internationella sportvagnsserier...ser allt svårare för honom att få till en internationell karriär tyvärr.
Peter Sundberg som såg så lovande ut i F3 i Italien, har ju därefter hamnat helt snett... inga samtal med F1-stall om testande ledde nånvart, F3 i Japan är väl inte den mest lysande vägen och nu japanska Formula Nippon...njaaeeee
Ted Björk verkar ha fastnat i ett svenskt racingfack nu med deltagande i GTR serien här hemma, och inhopp i internationella sportvagnsserier...ser allt svårare för honom att få till en internationell karriär tyvärr.
Peter Sundberg som såg så lovande ut i F3 i Italien, har ju därefter hamnat helt snett... inga samtal med F1-stall om testande ledde nånvart, F3 i Japan är väl inte den mest lysande vägen och nu japanska Formula Nippon...njaaeeee
-
Thed Björk borde fått en bra styrning någonstans i Europa.
Har följt den killen sedan bror min körde lite Formel Opel med honom -99. Han är ruskigt snabb och är en av de bästa racingförarna jag sett i Sverige. Hoppas han kommer någonvart snart.
(räknar inte med några av förarna som kör utomlands redan för jag har inte så bra koll på alla)
Har följt den killen sedan bror min körde lite Formel Opel med honom -99. Han är ruskigt snabb och är en av de bästa racingförarna jag sett i Sverige. Hoppas han kommer någonvart snart.
(räknar inte med några av förarna som kör utomlands redan för jag har inte så bra koll på alla)