Stackars Kimi
-
Stackars Kimi
Jag gillar verkligen inte fyllefinnen men det är för dj-igt att sumpa vinsten på det sätt han gjorde idag. Det hade varit bättre ur en säkerhetssynvinkel om Alonso och Button hade råkat sådär lagom illa ut när Kimis hjulupphängning brast. (OBS omvänd logik, förväntar mig inte att alla förstår) Däcksreglementet suger! Jag tycker att det vore bättre att göra om reglerna till att det inte borde vara tillåtet att få tanka istället för att det inte skulle vara tillåtet att byta däck...
Kvala tomt, tanka upp, ställ bilen i Parc Fermé, tillåt däcksbyte under loppet men inte tankning.
Kvala tomt, tanka upp, ställ bilen i Parc Fermé, tillåt däcksbyte under loppet men inte tankning.
-
-
-
-
-
Ja det var nog det officiella slutet på vm-striden. Jag är nästan övertygad om att Kimi kommer att vinna fler av de återstående loppen än spanjacken, men så länge Alonso är näst bäst, vilket han är, så kommer Kimi aldrig ikapp. Däremot tror jag att McLaren tar hem konstruktörstiteln. Montoya kommer krypande och så länge Webber inte är i närheten av honom så kanske han kan få vinna ett lopp eller två i år, samtidigt som Fisichellas kräftgång fortsätter.Sami skrev:Det var synd för Vm-striden. Räikkönen lär nog vinna några lopp till i år, men titeln går till spanjoren.
Kul iallafall att vi i år kan få bjudas på spännande, dramatiska och ovissa lopp. Synd bara att det måste ske genom att förarna försätter sig i onödig stor livsfara. Dock kan vi konstatera att förbudet mot däcksbyte förmodligen varit det bästa som hänt F1 på väldigt länge. Roligt men farligt!
-
-
-
Jag tycker att däcksreglerna är helt fantastiskt bra. Iallafall om man ska se till underhållningsfaktorn.
Och vm är nog inte helt slut. Det kommer vara väldigt jämnt mot slutet, men spanjacken kommer att vinna tack vare det enorma försprånget de skaffade sig under de inledande loppen då finnen klantade sig.
Och vm är nog inte helt slut. Det kommer vara väldigt jämnt mot slutet, men spanjacken kommer att vinna tack vare det enorma försprånget de skaffade sig under de inledande loppen då finnen klantade sig.
-
Snacka om att bitterheten står högt hos dåliga förlorare
Det är långt ifrån slut, och den som leder VM är också den som har vunnit flesta lopp i år (4/7).
Den som var snabbast idag över ett GP var också den som vann, och mer rättvist än så kan det ju knappast vara.
Kvalsystemet får de gärna göra om, men förbudet mot att byta däck i loppet är helt enkelt lysande. Nu har föraren mer att säga till om vad gäller slutresultatet än tidigare. Den som är snabbast och smartast viner, precis som det ska vara i motorsportens kungaklass.
Det är långt ifrån slut, och den som leder VM är också den som har vunnit flesta lopp i år (4/7).
Den som var snabbast idag över ett GP var också den som vann, och mer rättvist än så kan det ju knappast vara.
Kvalsystemet får de gärna göra om, men förbudet mot att byta däck i loppet är helt enkelt lysande. Nu har föraren mer att säga till om vad gäller slutresultatet än tidigare. Den som är snabbast och smartast viner, precis som det ska vara i motorsportens kungaklass.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Bitter är ett ord som används väldigt frekvent på detta forum. Lite bitterhet har ingen dött av. Nu är det bara att slicka sina sår och vänta på att dom rivs upp igen.
Du har rätt. några DNF från Alonso och Renault så vips så lever Vm fighten igen. Webber kanske kan hjälpa till med att sätta stopp för Alonso
Du har rätt. några DNF från Alonso och Renault så vips så lever Vm fighten igen. Webber kanske kan hjälpa till med att sätta stopp för Alonso
-
-
-
En sak jag inte fattar är varför inte Kimi eller Mclaren kan vara lite coola under tävlingarna. Fasen det hade ju räckt med å sänka tempot lite på de sista varven. Kimi hade kunnat släppa förbi Alonso och ändå ta 8 p. Heidfeld var ju rätt långt bakom Alonso så Kimi hade kunnat göra två riktigt långsamma sista varv å ändå ta hem poäng till stallet och sig själv.
Istället ångar han på som en jäkla galning. Man såg ju på bilderna att hjulupphängningen eller hjulet skulle ge sig.
Kolla bara på Alonso i Monaco. Killen börjar inse att däcken inte är de bästa. Han sänker tempot och släpper förbi BMW förarna och tar en fjärde plats. Smart kille! Undrar när Kimi ska begåvas med detta intellekt?
Istället ångar han på som en jäkla galning. Man såg ju på bilderna att hjulupphängningen eller hjulet skulle ge sig.
Kolla bara på Alonso i Monaco. Killen börjar inse att däcken inte är de bästa. Han sänker tempot och släpper förbi BMW förarna och tar en fjärde plats. Smart kille! Undrar när Kimi ska begåvas med detta intellekt?
-Red Bull Racing
-
Snyggt Jobbat Kimi!!!
Synd att det inte höll i mål...
Kimi gorde ett bra jobb som gav allt.
Som han själv har sagt så ger han allt för att kämpa om VM-titeln och då är det bara segrar som räknas om han ska lyckas komma i kapp Alonso.
Visst, han kunde ha gått i depå och bytt däck, men skulle hjulupphängningen hållit ändå eller var den redan dömd att brista?
Om han gått i depå hade han missa flera placeringar och poäng.
Jag tycker det var helt rätt att satsa fullt ut.
Tyvärr tror jag att Kimis chanser på VM-titeln i år brast samtidigt som hjulupphängningen.
Vad som är ännu värre är att jag tror att chnserna ökar att vi kommer att få se Kimi i Ferrari i framtiden ju fler sådana här saker händer...
Synd att det inte höll i mål...
Kimi gorde ett bra jobb som gav allt.
Som han själv har sagt så ger han allt för att kämpa om VM-titeln och då är det bara segrar som räknas om han ska lyckas komma i kapp Alonso.
Visst, han kunde ha gått i depå och bytt däck, men skulle hjulupphängningen hållit ändå eller var den redan dömd att brista?
Om han gått i depå hade han missa flera placeringar och poäng.
Tyvärr tror jag att Kimis chanser på VM-titeln i år brast samtidigt som hjulupphängningen.
Vad som är ännu värre är att jag tror att chnserna ökar att vi kommer att få se Kimi i Ferrari i framtiden ju fler sådana här saker händer...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
Om han gått i depå så hade han kommit ut som 3-4 och fått ytterst välbehövliga poäng.Mr T skrev: Om han gått i depå hade han missa flera placeringar och poäng.
Jag tycker det var helt fel taktik och verkligheten gav mig rätt.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Om han inte hade kört som en vettvilling och krävt mer av materialet än det klarade av hade han lämnat Nürburgring med 8 poäng idag.
Så klantigt gjort av Kimi och McLaren.
Så klantigt gjort av Kimi och McLaren.
-
Helt otroligt att killen kunde köra så pass snabbt med tanke på hur bilen betedde sej!!!
Vad jag har läst på nätet hade han tom problem att se klart på grund av vibrationerna.
Snacka om att han imponerar!!!
Vad jag har läst på nätet hade han tom problem att se klart på grund av vibrationerna.
Say no more...
-
Imponerande hade varit att ta andraplatsen och åtta poäng.
Att bryta på sista varvet och kasta bort en solklar andraplats och potentiell seger är dumdristigt.
Men det är ju bara min enkla åsikt.
Att bryta på sista varvet och kasta bort en solklar andraplats och potentiell seger är dumdristigt.
Men det är ju bara min enkla åsikt.
-
Inte för jag vet hur stor skillnaden i vibrationer är mellan 200km/h och 300 km/h timmen men han kunde väl åtminstone gett fan i curbsen. Nåväl, nya friska tag i Montreal trots att det inte längre är i Kimis egna händer att ta titeln.
Kimi was able to cope with the inevitable blurred vision for over 15 laps and the team discussed with him his tyre condition. We jointly decided to go for the win and no member of the team including Kimi regrets this decision.
Kimi was able to cope with the inevitable blurred vision for over 15 laps and the team discussed with him his tyre condition. We jointly decided to go for the win and no member of the team including Kimi regrets this decision.
-
Jag tror att han tjuvtränat genom att köra då han såg dubbelt.Mr T skrev:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
-
- Varnad
-
- Utvisad
Och det är den inställningen som kommer att göra att Kimi aldrig blir världsmästare...Jari skrev:Hellre bryta i ledning än att få en femteplats till skänks för att tillräckligt många brutit.
Hade Kimi varit ens en antydan till världsmästarämne hade han tagit ned och nöjt sig med åtta eller i värsta fall sex poäng. Nu visar han bara att hans supande gått hårdare åt hans hjärna än vi tidigare befarat.
Hur var det nu: Kimis trend pekar käpprätt nedåt medan MS och Ferrari pekar uppåt. Konkurrenterna närmar sig med stormsteg och redan efter nästa lopp kommer det att vara andra förare som ligger närmast och jagar Alonso. Förare som kanske har intresse av att bli världsmästare och inte enbart söker sporadiska segrar.
Jag är övertygad om att Kimis psyke tagit skada av detta och man kan ju bara spekulera i hur andra stall ser på en sådan här bedömning. Jag misstänker att hans aktier fallit som en gråsten.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
Japp, han imponerar hela vägen in i däckbarriären...Mr T skrev:Helt otroligt att killen kunde köra så pass snabbt med tanke på hur bilen betedde sej!!!
Det var länge sedan jag såg någon vara så klantig och proffsig som Kimi var igår! Hade han någon som helst realistisk möjlighet till titeln så kastade han bort den helt på egen hand igår.
Jag kan inte med ord beskriva den lycka som genomströmmade min kropp igår. Himlen öppnade sig och Guds änglar och kör blåste i trumpeter och sjöng i kanon. Djävulen är tillbakadriven till sin håla och jag kan inte längre se hur någon kan tvivla på Guds existens. Jag började min dag idag full av tillförsikt och vetskap att det finns en högre makt som ställer saker och ting i ordning och ser till att synder aldrig lönar sig.
När jag nu efter den kanske bäst smakande kopp kaffe jag någonsin druckit läser alla de bittra förklaringar alla dåliga förlorare lyckats frambringa, ja då känner jag vilken veritabel hingst jag kommer att vara med min fur (eller era fruar ) ikväll.
Jag skattar min lyckliga stjärna att jag inte är frisör i Tullinge, för affärerna ser mörka ut i framtiden.
Skål kamrater!
Nu måste jag fortsätta med mitt arbete eftersom jag har häcken full, men jag känner hur jag kommer att arbeta dubbelt så fort och bra så misströsta inte, eder ödmjuke sanningsägare kanske har tid att skriva er några sanningens ord igen senare i veckan.
Slicka nu era sår och försök att inte gräma er för mycket över Kimis bortkastade chans. En liten tröst är väl att han gjorde det på helt egen hand och inte kan skylla på nån annan. Det är ju bittrare om motorn gett upp, eller kanske inte. Jag för min del skulle gräma mig mer över att han är en klåpare bakom ratten än att motorn inte håller (oftast samma orsak i hans fall dock).
ÅH, vilken härlig morgon... ger mig faan på att alla spanska skogssniglar dött under natten också...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Ja, jo. Jag menar Kimi har ju vunnit 2 lopp och brutit i ledningen i 2 lopp till.EnzoF1 skrev:
Hur var det nu: Kimis trend pekar käpprätt nedåt medan MS och Ferrari pekar uppåt.
Jätte_Hakan han var ju jättebra i helgen: Han hjälpryttare kvalade bättre och körde bättre i racet. Lägg därtill att Jätte_Hakan sladdade av ganska spektakulärt. Vi pratar formtopp av rang. Snart är han bäste Ferrariförare
-
- Utvisad
Kimi har gått från att plocka 10 p till 0, dvs rakt nedåtstörtande trend, sämre kan trenden inte utvecklas.groovesnus skrev:Ja, jo. Jag menar Kimi har ju vunnit 2 lopp och brutit i ledningen i 2 lopp till.EnzoF1 skrev:
Hur var det nu: Kimis trend pekar käpprätt nedåt medan MS och Ferrari pekar uppåt.
Jätte_Hakan han var ju jättebra i helgen: Han hjälpryttare kvalade bättre och körde bättre i racet. Lägg därtill att Jätte_Hakan sladdade av ganska spektakulärt. Vi pratar formtopp av rang. Snart är han bäste Ferrariförare
MS, plockar däremot mer poäng i detta lopp än det förra, dvs trenden pekar uppåt, dock inte så brant som den skulle kunna göra.
Jag skrev innan detta lopp att Kimis enda väg nu var nedåt, och så rätt jag kunde ha? Det känns bara bättre med alla bittra inlägg från usla förlorare.
Jag tycker nog Räkans avsladdningar var mer spektakulära jag... Jättehakan lyckades ju få upp sin bil på banan ialla fall men Kimi var ju som Bambi på hal is flera gånger innan han slutligen klantade till sig till 100% och parkerade för gott.
En mästare utnyttjar loppen till 100% och hade inte startkraschen varit hade loppet kanske utvecklats annorlunda, men det kan man bara spekulera om.
Igår visade Kimi och McLaren att man inte har i toppen att göra med än undantagsvis. Måste de blanda in hjärnorna så faller de genast ned till bottenskiktet...
-
-
-
- Utvisad
Golfkillen hade väl helt rätt i sitt inlägg. Kimi KÖRDE sönder sitt material igår och levererade INTE.Boxerman skrev:Hallå!!!!!!! vakna du har kommit på fel chatt golfkillen, du vet inte vad du pratar omGolfkillen skrev:Kimi är ju slut som förare. Han kör sönder sitt material och kan inte leverera!
Slut som förare vet jag dock inte, han ligger på samma nivå han alltid legat... dvs strax över medelmåtta. Varken mer, varken mindre. En mer vaken förare hade tagit bilen i mål igår och inte behandlat den som en stridsvagn. Var kommer egentligen epitetet Iceman ifrån? Jag fattar det inte.
-
-
-
-
- Utvisad
Japp, och de har inte sju titlar och 80-talet segrar...FZ skrev:Medelmåttor harvar långt ner i fältet och blixtrar till med en femteplats lite då och då...EnzoF1 skrev: ... dvs strax över medelmåtta. Varken mer, varken mindre.
medelmåttor vinner enstaka lopp och har inga titlar...
-
- Utvisad
Och ofta slutar det liggandes vid sidan av vägen...Nisse skrev:Kimi hanterar sin F1:a lika bra som han hanterar spriten. Oftast tar den slut innan han är nöjd
-
-
En ren hypotetisk fråga:
Skulle man ha kunnat applicerat teknisk flagg (svart-orange) på Kimis bil (och kanske även Massas) igår?
Det kändes ju inte som en fråga om det skulle bli ett haveri, utan snarare när och att det då skulle kunna bli farligt.
Skulle man ha kunnat applicerat teknisk flagg (svart-orange) på Kimis bil (och kanske även Massas) igår?
Det kändes ju inte som en fråga om det skulle bli ett haveri, utan snarare när och att det då skulle kunna bli farligt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
Williams Sam Michaels tycker att precis som jag att McLaren och Räikkönen gjorde rätt i att försöka vinna.
Räikkönen och McLaren sa att dom skulle satsa allt på att försöka vinna allt redan före Spaniens GP. Eftersom dom ansåg att det var deras enda chans för att komma i kapp Alonso i VM.
WilliamsF1 technical director Sam Michael is backing McLaren's decision not to pit Kimi Raikkonen for a new front-right tyre and instead go for glory at the end of the European Grand Prix. The decision not to pit cost McLaren the race and saw Alonso's lead over Raikkonen swell by a further ten points.
If that happened on a Williams we would have crashed as well," Michael told reporters after ther ace. "To give up your position when you're about to possibly win is difficult and you'd do everything possible to hold that off. I can understand completely what happened with McLaren."
"It's easy to try to be critical but if I look at it we would have done exactly the same thing," he added.
-
-
Tveksamt.Razor skrev:En ren hypotetisk fråga:
Men med facit i hand - självklart.
Oftast när man tillämpar regeln så beror det på att bilen har delar som hänger löst och kan orsaka fara om de släpper.
Men man är försiktig med att använda den flaggen i de mest uppenbara fall.
Jag kommer bl.a. ihåg en röd bil som släpade på en lös barge-board i väldigt många varv utan att tävlingsledaren ens lyfte ett ögonbryn.
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
-
- Utvisad
Och det förklarar ganska bra varför Kimi inte leder tabellen och andra stall knaprar in på honom...Sami skrev:Williams Sam Michaels tycker att precis som jag att McLaren och Räikkönen gjorde rätt i att försöka vinna.Räikkönen och McLaren sa att dom skulle satsa allt på att försöka vinna allt redan före Spaniens GP. Eftersom dom ansåg att det var deras enda chans för att komma i kapp Alonso i VM.
WilliamsF1 technical director Sam Michael is backing McLaren's decision not to pit Kimi Raikkonen for a new front-right tyre and instead go for glory at the end of the European Grand Prix. The decision not to pit cost McLaren the race and saw Alonso's lead over Raikkonen swell by a further ten points.
If that happened on a Williams we would have crashed as well," Michael told reporters after ther ace. "To give up your position when you're about to possibly win is difficult and you'd do everything possible to hold that off. I can understand completely what happened with McLaren."
"It's easy to try to be critical but if I look at it we would have done exactly the same thing," he added.
I år finns det så många som kan vinna så med den här taktiken riskera Kimi att sluta bland de sämre 10 i sammandraget...
-
-
- Utvisad
Nej, det är ganska uppenbart! Men med facit i hand hade ju ändå hans chanser till titeln ökat om han tagit 8 poäng igår än 0 poäng. Kimis problem verkar vara att han inte tänker två steg framåt. Men visst, Kimi inser väl nånstans att han inte är ett världsmästarämne och tycker därför att enstaka segrar är kul, dvs hellre en seger än 2 andraplatser och den inställningen får man väl respektera att han har även om det i mitt tycke är en korkad inställning.PeppeF1 skrev:Visserligen, men jag tror inte Kimi bryr sig särskilt mycket om han inte blir 1:a.EnzoF1 skrev:
I år finns det så många som kan vinna så med den här taktiken riskera Kimi att sluta bland de sämre 10 i sammandraget...
-
Intressant att se hur vissa vaknar till liv när det går dåligt för vissa förare.
Jag undvilker topics med jättehakan i titeln i och med att jag inte tål denne samt dennes landsmän. Andra verkar göra tvärtom...
Jag undvilker topics med jättehakan i titeln i och med att jag inte tål denne samt dennes landsmän. Andra verkar göra tvärtom...
Say no more...
-
Läser du vad man skriver överhuvudtaget? Din näsvisa fråga har du svar på i inlägget, om du ids att läsa hela...Razor skrev:Jaha, vad har en lös barge-board på en Ferrari att göra med min fråga?
Men jag får väl försöka vara övertydlig, även om jag inte själv gillar att skriva folk på näsan.
Vad jag skrev var att man kan använda S/O-flagg när någon har ett uppenbart fel på bilen då något är på väg att lossna.
Dock tillämpar man det sällan, man friar hellre än fäller, som i fallet med t.ex. lösa barge-boards som är på väg att släppa (i nämnda fall var den faktiskt helt loss).
Att med en sån moderat inställning till regelverket svartflagga en bil med obalans i ett framhjul verkar då långsökt.
Så här i efterhand verkar det ju självklart, man skulle faktiskt kunna använda denna incident som ett prejudikat att använda S/O i kommande tävlingar.
Frågan är bara hur man ska avgöra att bilen är farlig på banan och hur man ska "mäta" detta. Den stora risken är ju att ett sånt beslut blir godtyckligt.
-
Näsvis fråga? Jösses Amalia...FZ skrev:Läser du vad man skriver överhuvudtaget? Din näsvisa fråga har du svar på i inlägget, om du ids att läsa hela...
Det var en stilla undran över om det överhuvudtaget var tillämpligt med teknisk flagg, inget annat.
Du hade inte behövt svara på ett snarstucket sätt genom att dra upp händelser som inte är relevanta för frågan.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
F1 VM är knappast över ännu, Alonso kan väl också ha otur, eller är det bara Kimi som kan råka ut för detta? Det räcker om Alonso nollar 1-2 race och Kimi vinner dessa. Som det ser ut just nu är McLaren och Kimi den bästa kombinationen och kommer helt säkert fortsätta vinna ett stort antal GPn. Men visst är det knas att det endast skiljer 2 poäng mellan 1:a och 2:a plats.
-
Du fick ett svar med argument, men du läste tydligen inte dessa.Razor skrev:Näsvis fråga? Jösses Amalia...FZ skrev:Läser du vad man skriver överhuvudtaget? Din näsvisa fråga har du svar på i inlägget, om du ids att läsa hela...
Det var en stilla undran över om det överhuvudtaget var tillämpligt med teknisk flagg, inget annat.
Du hade inte behövt svara på ett snarstucket sätt genom att dra upp händelser som inte är relevanta för frågan.
Jag försökte från min synvinkel förklara varför jag tror att man inte använde S/O i detta fall.
Ja, man hade kunnat anse bilen skulle visas S/O , men varför skulle man det när man inte gör det i de mest solklara fall.
Ett sånt solklart fall var den händelse jag tog upp där man skulle använt S/O men inte gjorde så.
Ser du kopplingen nu eller har du ens läst så här långt?