Nürburgring 2005
-
-
- Moderator
Men herregud, kör Kimi enligt andra förutsättningar än de andra?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
På vilket sätt var det däcksreglerna som stoppade Kimi??Kuopio skrev:Synd att däcksreglerna ska stoppa Kimi´s framfart. Men det är väl enda sättet?
Det var bara att köra in i depån och byta det skadade däcket?????
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Va? Det var väl ändå höger hjulupphängning som brast?LuckyStrike1 skrev:Vänster fram på Massas bil
Höger fram på Kimis bil, men vänster hjulupphängning som brast
Körde Ki,mi alltså sönder båda sidorna på bilen alltså? ¨
Härligt med spännande F1-lopp
Jaja, detaljer och du har kanske lite rätt i det du säger, jag var bara så uppretad direkt efter.
-
Kuopio verkar lite bitter ....?
Kimi stoppade sig själv idag - han hade all marginal till att vinna, men kastade bort segern helt själv genom att köra slut på däcken.
Han kommer igen, och lär sig av det här är jag övertygad om. Alonso körde slut på däcken i Monaco, och till den här helgen lärde han sig att konservera materialet och köra fort vid rätt tillfälle
Kimi stoppade sig själv idag - han hade all marginal till att vinna, men kastade bort segern helt själv genom att köra slut på däcken.
Han kommer igen, och lär sig av det här är jag övertygad om. Alonso körde slut på däcken i Monaco, och till den här helgen lärde han sig att konservera materialet och köra fort vid rätt tillfälle
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Tja du nu blir jag osäker ... får säkert en repris snart. Nu kommer reprisen ...... höger hjul fram är skadat och ja ... höger hjulupphängning gick.MclarenII skrev:Va? Det var väl ändå höger hjulupphängning som brast?LuckyStrike1 skrev:Vänster fram på Massas bil
Höger fram på Kimis bil, men vänster hjulupphängning som brast
Körde Ki,mi alltså sönder båda sidorna på bilen alltså? ¨
Härligt med spännande F1-lopp
Jaja, detaljer och du har kanske lite rätt i det du säger, jag var bara så uppretad direkt efter.
Ja då var det ju solklart Kimis misstag, körde slut på däcket som slog sönder hjulupphängningen.
-
-
-
- Moderator
Vem stoppade Kimi, då? Han stoppade sig själv. Kanske gjorde McLaren (och Kimi) samma miss som Renault gjorde i Monaco - nämligen att gå ut för hårt när bilen var för tung. Det var en jävla skillnad på farten i början mellan Alonso och Räikkönen.
Tärnström
Tärnström
-
Jo för han ledde med 15 sekunder med stor del av loppet avklarat. Hade Kimi bara sparat på däcken och inte kört slut på dem hade Alonso aldrig lyckats komma ikapp ... nu slängde Kimi bort 10 poäng på eget misstag genom att förstöra sina däck med en för brutal körning.
-
Hmm, ja jag kan erkänna att jag satt och tyckte han genade lite väl hårt över curbsen när däcket var så illa åtgånget men eftersom Alonso knappade in så mycket så kände han sig väl enormt pressad. Tråkigt sätt att avgöra ett lopp på bara, hade hellre sett en omkörning vilket också låg nära till hands eftersom det verkar finnas en del omkörningsmöjliheter på denna banan. Nu är Alonsos försprång lite för långt.LuckyStrike1 skrev:
Tja du nu blir jag osäker ... får säkert en repris snart. Nu kommer reprisen ...... höger hjul fram är skadat och ja ... höger hjulupphängning gick.
Ja då var det ju solklart Kimis misstag, körde slut på däcket som slog sönder hjulupphängningen.
-
- Moderator
Eller 8 poäng...
Tärnström
Tärnström
-
- Moderator
Bra kört av Barrichello.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Varnad
-
-
Heidfeld imponerar verkligen! Han fick in i det sista slåss om platsen med Pizzonia, men har inte gjort ett misstag. Webber däremot har varit klar för stallet sedan länge men kommer inte alls in i det och nu verkar han desperat.
-
-
till Kimi för att han ialla fall inte gav sig på några funktionärer idag. Det visar att han kan lära sig av misstag, och kommer att bli världsmästare förre snarare än senare.
-
-
Ja, Red Bull imponerar verkligen. Man hoppas att det sitter ett par Ford direktörer och skäms.
Jag som drack Red Bull redan innan det här, kommer ju nu att överdosera på drycken
Jag som drack Red Bull redan innan det här, kommer ju nu att överdosera på drycken
-
-
-
- Varnad
Hur som helst!
Grattis Alonso, grattis Nick och Grattis Barret!
Min uppfattning om vad som avgjorde loppet är nu klar.
Att loppet såg tråkigt ut till efter de första depåstoppen var avklarade berodde nog på att Michelin räknat fel på däcken i förhållande till vädret och att området haft sin varmaste "denna helg" på 100 år.
Grattis Alonso, grattis Nick och Grattis Barret!
Min uppfattning om vad som avgjorde loppet är nu klar.
Att loppet såg tråkigt ut till efter de första depåstoppen var avklarade berodde nog på att Michelin räknat fel på däcken i förhållande till vädret och att området haft sin varmaste "denna helg" på 100 år.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
-
-
-
Tror hon är hos McLaren och dricker gravöl med Kimi - ikväll kommer delfinen framPeppeF1 skrev:Är Kicki Danielsson gäst på Renaults segerfest ikväll?
-
-
-
Som du ser av mina citat så säger han inte det - men citaten säger att McLaren liksom Ferrari kan tänka sig stallorder tidigt på säsongen och kan se fördelarna med att satsa på en förare och en bil .... precis som Ferrari
-
Jo, men jag själv anser det är lite skillnad på om man ligger 22p efter i sammandraget med ett poängsystem som gör att man knappt kan vinna titeln av egen kraft. Detta jämfört med om man leder mästerskapet med 21p med ett system som gynnar segraren (sig själv, som vunnit en stor del av de tidigare loppen på säsongen). Skulle varit kul att se om McLaren anser detsamma.
-
-
-
Det är väl ingen annan än du som har tagit upp A1 2002 heller?
Några av oss har bara kommenterat att McLaren verkar tycka stallorder tidigt på säsongen är ok, även om stallorder är förbjudet sedan 4 säsonger tillbaka.
Jag tyckerdet är trist - har just sett Indy 500 och där kunde Rahal-Letterman tjnat mycket sponsorspengar på att få in Danica Patrick på pallen. Men de lät henne och stallkamraten Vito Meira racea om det, och han slutade tvåa och hon fyra.
Synd att McLaren inte har riktigt den inställningen
Några av oss har bara kommenterat att McLaren verkar tycka stallorder tidigt på säsongen är ok, även om stallorder är förbjudet sedan 4 säsonger tillbaka.
Jag tyckerdet är trist - har just sett Indy 500 och där kunde Rahal-Letterman tjnat mycket sponsorspengar på att få in Danica Patrick på pallen. Men de lät henne och stallkamraten Vito Meira racea om det, och han slutade tvåa och hon fyra.
Synd att McLaren inte har riktigt den inställningen
-
-
Jag tog upp det och funderade om de (McLaren) ansåg att A1 2002 var ett bra sätt att använda sig av stallorder på. Du hävdade då att man tydligen ansåg det eftersom man sagt att man kunde tänka sig att använda det tidigt på säsongen. Det är din fria åsikt att tycka att man kan tolka det som så och jag tänker låta dig göra det, däremot håller jag inte med.LuckyStrike1 skrev:Det är väl ingen annan än du som har tagit upp A1 2002 heller?
Hurvida det var tillåtet enligt reglerna eller ej spelar väl ingen större roll i den frågan, tydligen var det "dåligt för sporten" enligt FIA (om inte mitt minne sviker mig).
-
Det var "dåligt för sporten" att Michael lät Rubens stå högst upp på pallen ialla fall, det var vad han och Ferrari bötfälldes för.
Förbud mot stallorder har väl FIA infört två gånger nu. Först efter Australiens GP 1998 när McLaren beordrade Coulthard att släppa förbi sig Mika, och sen efter A1 2002 när Ferrari berordrade Rubens att släppa förbi Michael.
Det är kanske inte så konstigt att det är McLaren och Ferrari som har varit aktuella - båda verkar ju inte ha något emot att införa stallorder tidigt på säsongerna
Förbud mot stallorder har väl FIA infört två gånger nu. Först efter Australiens GP 1998 när McLaren beordrade Coulthard att släppa förbi sig Mika, och sen efter A1 2002 när Ferrari berordrade Rubens att släppa förbi Michael.
Det är kanske inte så konstigt att det är McLaren och Ferrari som har varit aktuella - båda verkar ju inte ha något emot att införa stallorder tidigt på säsongerna
-
-
Då är ni två! Du och Jari.PeppeF1 skrev:Och jag lever fortfarande i en värld där jag inte tror att McLaren skulle ha gjort vad Ferrari gjorde på A1-Ring den 12 maj år 2002.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
-
-
Ja, Jari och jag kommer ihåg Belgien år 1999, då DC fick vinna på grund av att Dennis ville ha det så jämnt som möjligt mellan Mika och Schumi i mästerskapet.Gösta skrev:Då är ni två! Du och Jari.PeppeF1 skrev:Och jag lever fortfarande i en värld där jag inte tror att McLaren skulle ha gjort vad Ferrari gjorde på A1-Ring den 12 maj år 2002.
-
- Varnad
Jag kommer nog minnas ett antal lopp till som Coulthard gick och vann trots att de extrapoängen hade gynnat Mika i titelfighten. Att de tagit poäng av stallet på köpet gillas absolut inte.
Vad jag tror Whitmarch är ute efter är att lägga upp strategier som är avsedda att gynna den ene eller den andre föraren beroende på vem som har bäst chans på titeln och att lägga strategier åt vilket håll som helst är fullt tillåtet.
Att från depån avgöra ett raceresultat under pågående lopp är det däremot inte.
Vad jag tror Whitmarch är ute efter är att lägga upp strategier som är avsedda att gynna den ene eller den andre föraren beroende på vem som har bäst chans på titeln och att lägga strategier åt vilket håll som helst är fullt tillåtet.
Att från depån avgöra ett raceresultat under pågående lopp är det däremot inte.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
Tänk, jag minns ett första lopp på säsongen där DC blev beordrad att släppa Mika.
Jag minns också ett sista lopp på en säsong där samma sak hände, särskilt den gången stod väl titeln på spel *NOT*.
Du har ett väldigt selektivt minne Jari och fakta är att Mika fått en större andel av sina segrar på stallorder än MS. Mika (eller Kimi för den delen) har heller aldrig "betalat tillbaka" till sina stallkamrater.
Skillnaden mellan Ferrari och McLaren är att Ferrari premierar den förare som ligger bäst till, oavsett var de kommer ifrån, men McLaren premierar en bestämd förare.
Att McLaren sedan ens överväger stallorder nu när det är förbjudet visar ju på vilken nivå de sätter den sportsliga ribban. Men de använde ju stallorder både förra och förrförra året, så varför inte i år?
Nu verkar det iofs som om det är Montoya som har den mentala förmågan att bli mästare i McLaren så de kanske skulle köra med lite damage control och matcha fram honom. Låt Kimi kvala med lite bränsle och hålla upp fältet medan Montoya ligger och kör med full tank eller nåt sånt. Kimi visar ju bara hur man inte förvaltar PP och loppen.
Misstänker att Pappa Pedo, flåt, Ron menar jag, har ett allvarligt samtal med Kimi i veckan här, så snart han nyktrat till. Vem vet. sköter sig Kimi ordentligt kanske han får en chans till.
Jag minns också ett sista lopp på en säsong där samma sak hände, särskilt den gången stod väl titeln på spel *NOT*.
Du har ett väldigt selektivt minne Jari och fakta är att Mika fått en större andel av sina segrar på stallorder än MS. Mika (eller Kimi för den delen) har heller aldrig "betalat tillbaka" till sina stallkamrater.
Skillnaden mellan Ferrari och McLaren är att Ferrari premierar den förare som ligger bäst till, oavsett var de kommer ifrån, men McLaren premierar en bestämd förare.
Att McLaren sedan ens överväger stallorder nu när det är förbjudet visar ju på vilken nivå de sätter den sportsliga ribban. Men de använde ju stallorder både förra och förrförra året, så varför inte i år?
Nu verkar det iofs som om det är Montoya som har den mentala förmågan att bli mästare i McLaren så de kanske skulle köra med lite damage control och matcha fram honom. Låt Kimi kvala med lite bränsle och hålla upp fältet medan Montoya ligger och kör med full tank eller nåt sånt. Kimi visar ju bara hur man inte förvaltar PP och loppen.
Misstänker att Pappa Pedo, flåt, Ron menar jag, har ett allvarligt samtal med Kimi i veckan här, så snart han nyktrat till. Vem vet. sköter sig Kimi ordentligt kanske han får en chans till.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
- Utvisad
Japp, Schumacher bjöd tillbaka och gav Irvine en seger om du kommer ihåg?PeppeF1 skrev:Ja, tänk att man valde Irvine före Schumacher 1999. Verkligen helylle av Ferrari.EnzoF1 skrev: Skillnaden mellan Ferrari och McLaren är att Ferrari premierar den förare som ligger bäst till, oavsett var de kommer ifrån, men McLaren premierar en bestämd förare.
När har Mika bjudit tillbaka? När har Kimi bjudit tillbaka?
Varför var DC tvungen att släppa förbi Mika sista loppet 97?
Varför var DC tvungen att släppa förbi Mika första loppet 98?
Varför pratar McLaren om stallorder nu när det är förbjudet? Har Montoya ingen matematisk chans på titeln längre? Och oavsett det är det fortfarande förbjudet.
Summa summarum: McKrill-förarna får inte rejsa om det, det får dock Ferrari-förarna, vilket ju bevisats under de senaste loppen.
Ergo: McKrill är mer osportsliga och planerar dessutom att bryta mot reglerna. Dessutom tycker jag att McLaren och Kimi ska utredas då de utsatte andra förare för livsfara genom att inte ta in Kimi igår. Helt oansvarigt att fortsätta köra i det tillståndet när alla kunde se att det bara var en tidsfråga. Men som vanligt visar McLaren att man skiter i alla andra...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Det undrar jag också. Måste ha varit ett sätt att ge Mika lite bättre självförtroende, att få stå överst på pallen eller något, skumt i vilket fall.Varför var DC tvungen att släppa förbi Mika sista loppet 97?
Har för mig att McLaren felaktigt kallade in Mika i depån och som kompensation fick han återta ledningen.Varför var DC tvungen att släppa förbi Mika första loppet 98?
Har det, på vilket sätt till skillnad fråm McLaren? Svara gärna varför evil-Ron höll på att skänka titeln till Schumacher 1999 då han inte gav teamorder till ledande DC då Mika låg tvåa i Belgien?Summa summarum: McKrill-förarna får inte rejsa om det, det får dock Ferrari-förarna, vilket ju bevisats under de senaste loppen.
Varför gjorde inte funktionärerna något? Svartflagg? Teknisk flagg? Tycker du inte Massa och Sauber borde undersökas också?Dessutom tycker jag att McLaren och Kimi ska utredas då de utsatte andra förare för livsfara genom att inte ta in Kimi igår. Helt oansvarigt att fortsätta köra i det tillståndet när alla kunde se att det bara var en tidsfråga. Men som vanligt visar McLaren att man skiter i alla andra...
-
- Utvisad
Men varför skulle Mika kompenserad för misstaget? Skulle nån annan förare ha gjort så?PeppeF1 skrev:Det undrar jag också. Måste ha varit ett sätt att ge Mika lite bättre självförtroende, att få stå överst på pallen eller något, skumt i vilket fall.Varför var DC tvungen att släppa förbi Mika sista loppet 97?Har för mig att McLaren felaktigt kallade in Mika i depån och som kompensation fick han återta ledningen.Varför var DC tvungen att släppa förbi Mika första loppet 98?
Har det, på vilket sätt till skillnad fråm McLaren? Svara gärna varför evil-Ron höll på att skänka titeln till Schumacher 1999 då han inte gav teamorder till ledande DC då Mika låg tvåa i Belgien?Summa summarum: McKrill-förarna får inte rejsa om det, det får dock Ferrari-förarna, vilket ju bevisats under de senaste loppen.
Varför gjorde inte funktionärerna något? Svartflagg? Teknisk flagg? Tycker du inte Massa och Sauber borde undersökas också?Dessutom tycker jag att McLaren och Kimi ska utredas då de utsatte andra förare för livsfara genom att inte ta in Kimi igår. Helt oansvarigt att fortsätta köra i det tillståndet när alla kunde se att det bara var en tidsfråga. Men som vanligt visar McLaren att man skiter i alla andra...
Är inte sanningen den att Mika var uttalad försteförare? Missförstå mig rätt nu, jag tycker det är OK att ha en förste- och en andreförare, det jag stör mig på är att vissa hycklar om det. Jag är övertygad om att Mika var den som hade störst möjlighet att ta hem titeln i McLaren då. Numera är jag lika övertygad om att Montoya vore den bättre korgen att satsa på - han har visat sig vara mycket mer mogen som förare än Kimi och med samma uppbackning (och underlåtenhet att köra mc) skulle han ha legat mycket närmare Alonso än vad Kimi gör.
-
Misstaget var Mikas, som hörde fel eller trodde sig höra att han blev inkallad vilket han inte blev.PeppeF1 skrev:Har för mig att McLaren felaktigt kallade in Mika i depån och som kompensation fick han återta ledningen.
Varför Coulthard skulle lida av Mikas misstag förstår jag än idag inte.