Döm själva rätt eller fel
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
En kompetent tyckare har sagt följande om JPM:
"His driving can lead to an accident," Häkkinen was quoted as saying by Europa Press. "During his overtaking manoeuvres, there is not enough space to put a piece of paper between the wheels. Michael will not always accept that," he continued.
"He always counts on his opponents leaving room, but one of these days someone will all of a sudden close the door," concluded Häkkinen. "
Men om ni andra anser er mer kompetenta än Häkkinen så OK...
JPM är en fara för de andra förarnas liv och ju förr han får sparken desto bättre.
Vad som förbryllar mig är allt skit som Maestro fått utstå vid sina mer dumma manövrar men JPM får komma undan med vad som helst. Det är en sak att förstöra loppet för någon, det är trots allt bara en tävling... men snart så kanske någon dör...
Det intressanta är att Yetin dessutom kritiserar Maestro för att räkna med att folk lämnar plats. Hade JPM haft högre IQ än sitt midjemått (vilket IOFS hade varit ansenligt...) hade man nästan kunnat anklaga honom för projektion... nu är ju inte fallet så...
/E
"His driving can lead to an accident," Häkkinen was quoted as saying by Europa Press. "During his overtaking manoeuvres, there is not enough space to put a piece of paper between the wheels. Michael will not always accept that," he continued.
"He always counts on his opponents leaving room, but one of these days someone will all of a sudden close the door," concluded Häkkinen. "
Men om ni andra anser er mer kompetenta än Häkkinen så OK...
JPM är en fara för de andra förarnas liv och ju förr han får sparken desto bättre.
Vad som förbryllar mig är allt skit som Maestro fått utstå vid sina mer dumma manövrar men JPM får komma undan med vad som helst. Det är en sak att förstöra loppet för någon, det är trots allt bara en tävling... men snart så kanske någon dör...
Det intressanta är att Yetin dessutom kritiserar Maestro för att räkna med att folk lämnar plats. Hade JPM haft högre IQ än sitt midjemått (vilket IOFS hade varit ansenligt...) hade man nästan kunnat anklaga honom för projektion... nu är ju inte fallet så...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Han är hemsk den där JPM - attackera primadonnan från Kerpen på ett så lömskt sätt att det i själva verket är primadonnan som kör på JPM's högfartsmonster från Tyskland. Ja usch ja .... sicken lömsking att få Schumi till att köra på honom ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Man kan snabbt konstatera att det var oerhört positivt det som hände genom att betrakta de två kombattanterna efteråt. Båda hyser numera stor respekt för varnadra och Schumacher vet idag att JPM kommer aldrig vika sig en millimeter för någon. Det mentala övertag Schumi hade på Mika vissa gånger i överraskande situationer fullständigt vägrar att infinna sig och nu återstår att se om MS inser det själv eller om han blir tjurig och kör ihjäl sig i vredesmod. JPM förstår säkert inte skillnaden eftersom han inte kan F1 ännu, men visst är killen lite lovande också. Jag skulle få svårt att välja om han och Button var alternativen för en bil.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Till skillnad från Fisichella då som var fullkomligt livsfarlig när han stannade ute på Sepangbanan, orsakade trafikstockning och till sist en allvarlig olycka... Fisi borde ju ha fått några lopps avstängning för det tilltaget.. sånt ägnar man sig bara åt i NASCAR.On 2002-03-18 16:54, zz wrote:
Enzo, saknar du också riktiga racinggentlemän som Häkkinen.
Säga vad man vill om honom men han hade stil, finess, ödmjukhet, racingkunnande och framför allt var han inte livsfarlig för sin omgivning.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Nu gör du bort dig, Enzo.On 2002-03-18 16:25, EnzoF1 wrote:
En kompetent tyckare har sagt följande om JPM:
"His driving can lead to an accident," Häkkinen was quoted as saying by Europa Press. "During his overtaking manoeuvres, there is not enough space to put a piece of paper between the wheels. Michael will not always accept that," he continued.
"He always counts on his opponents leaving room, but one of these days someone will all of a sudden close the door," concluded Häkkinen. "
/E
Byt ut JPM mot MS.
Låter det konstigt?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Som sagt, jag citerade bara Häkkinen, men du kanske är mer kompetent att avgöra JPMs inställning till racing???On 2002-03-18 16:29, LuckyStrike1 wrote:
Han är hemsk den där JPM - attackera primadonnan från Kerpen på ett så lömskt sätt att det i själva verket är primadonnan som kör på JPM's högfartsmonster från Tyskland. Ja usch ja .... sicken lömsking att få Schumi till att köra på honom ....
/E
Förresten, "högfartsmonster" insinuerar du att Ferrarin skulle går fortare än Williamsen?
Men enligt ditt resonemang så var det alltså Ralfs fel förra loppet? För det var ju Barri som blev påkörd!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-03-18 17:23 ]</font>
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Montoya ger inte Schumacher tillräckligt med plats i kurvan utan tvingar upp Schumacher på kerben. Schumacher svänger allt han kan men bilen understyr rakt in i Montoyas bil. Som jag ser det är det en race-incident. Men...den kan gå mycket smidigare. Ta Montoyas omkörningsförsök av Button i samma kurva och där ser ni att Button ger Montoya mycket mer plats.
Men det svåra i situationen är att här handlar det om racing mellan två potentiella mästare. De måste helt enkelt köra så hårt mot varandra som möjligt.
Nuff Said..=)
Men det svåra i situationen är att här handlar det om racing mellan två potentiella mästare. De måste helt enkelt köra så hårt mot varandra som möjligt.
Nuff Said..=)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Med mitt resonemang var olyckan i Melbourne Barrichellos fel. Pappas pojke vinglade som en skadeskjuten kråka och orsakade en fullkomligt livsfarlig olycka. En avstängning på ett par lopp borde ha varit minimibestraffningen. Ofattbart nog fick han inte nån bestraffning!On 2002-03-18 17:21, EnzoF1 wrote:
Som sagt, jag citerade bara Häkkinen, men du kanske är mer kompetent att avgöra JPMs inställning till racing???
/E
Förresten, "högfartsmonster" insinuerar du att Ferrarin skulle går fortare än Williamsen?
Men enligt ditt resonemang så var det alltså Ralfs fel förra loppet? För det var ju Barri som blev påkörd!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-03-18 17:23 ]</font>
Olyckan på Sepang var bara en vanlig incident, som inte var någons skuld. Något som de bästa experterna, förarna, också är helt eniga om.
Tyvärr visade sig F1's svaghet i de veka funktionärer som dömde på Sepan och i Melbourne. I Melbourne satt de och sov och gav ingen bestraffning - och på Sepang lät sig funktionärerna "tvingas" att udela ett straff för vad som helst för att gottgöra för Melbourne. Där ser man svagheten i systemet att det lokala bilsportförbundet tillåts välja ut en av de tre funktionärerna som ska övervaka loppet. De andra två väljs ut av FIA inför varje lopp och de främsta kriterierna där tycks vara att de har en tävlingslicens och inte är av samma nationalitet som den lokala funktionären (för undvikande av missförstånd kallar jag här en "steward" för funktionär även om det kanske inte är en helt korrekt översättning)
Mitt förslag är att det ska finnas ett antal funktionärer som är heltidsanställda för den uppgiften. Dessa ska vara med på VARJE F1 lopp och därmed kan vi kanske uppnå en konsekvent regelbedömning istället för det misch-masch vi har levt med så länge.
Den korrekta säsongsinledningen hade därmed varit att Barrichello nu varit avstängd i två lopp och fått betala skyhöga böter, medan Montoya ostraffat kunnat ta segern på Sepang igår
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Med högfartsmonster insinuerar jag bara att Williamsen är en väldigt snabb och kompetent bil, precis som Ferrarin för övrigt.On 2002-03-18 17:21, EnzoF1 wrote:
Förresten, "högfartsmonster" insinuerar du att Ferrarin skulle går fortare än Williamsen?
I övrigt präglades just det inlägg du valde att citera av en stor portion satir och ironi för att belysa det ironiska i att vissa är beredda att skylla allt på Montoya, vad det än är.
Jag får i övrigt passa på att önska dig en smaklig middag
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo AndersF1, det var den bilden.On 2002-03-18 15:00, AndersF1 wrote:
Är det den här du menar, formulis?
Jag har kollat säkert ett trettiotal gånger på starten via helikopterbilden från TV4.s sändning och den som ser "utan bindel för ögonen" kan inte annat än säga att Schumacher orsakar åtminstone till 50% kraschen vid första kurvan.
Men man förvånas lite så här efteråt att inte tvådepåstopps Ferraris gjorde en snabbare start än sina konkurrenter.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Håller med Tärnström. Båda hade kunnat backa av, men det verkar vara lite ställningskrig och jag kan gissa att det kommer mer av den varan i fortsättningen. Kanske kan det öppna vägen för Ralf.
Att ha proffsstewards skulle inte vara fel, speciellt vid såna GPn som Malaysia, där bara maten borde få vara inhemsk. Tv-produktionen påmoinde mer om Värmlans lokal-tv än ett internationellt evenmang med 100-tals miljoner som publik.
Att ha proffsstewards skulle inte vara fel, speciellt vid såna GPn som Malaysia, där bara maten borde få vara inhemsk. Tv-produktionen påmoinde mer om Värmlans lokal-tv än ett internationellt evenmang med 100-tals miljoner som publik.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, det skulle väl vara hockey då men annars så händer det inte så mycket i VärmlandOn 2002-03-18 20:17, AndersF1 wrote:
Med tanke på hur stor del av Sveriges racing- och rally-förare som kommer ifrån Värmland så borde just värmländsk lokal-TV kunna få till en hyfsad produktion... För något annat kan det väl inte finnas att slösa dyr kameratid på i Värmland?
Bra förslag
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Att döma av den bild som regen bifogat så ger är Schumi uppe på curben och kör. Något jag inte såg många andra bilar välja som sitt idealspår under resten av loppet och jag tror nog att Schumi inte tyckte det var idealet heller. Tidpunkten då loppet kördes borde inneburit att solen sken någotsånär rakt uppifrån vilket gör att skuggan på curben styrker mitt påstående att han var uppe på curben. Med detta menar jag naturligtvis att Monty inte gav Schumi så mycket plats att olyckan kunde undvikits (tänk Schumi/Villenueve på Jerez 97) dock tror jag inte att Monty gjorde detta för att få bort Schumi utan bara ville visa att "här kommer du inte fram, bromsa eller kör sönder din kärra!"
Tycker kanske inte att Monty skulle fått något straff men att påstå att Schumi fick mycket plats är fel!
/gringo
Tycker kanske inte att Monty skulle fått något straff men att påstå att Schumi fick mycket plats är fel!
/gringo
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur tusan kan ni se några avstånd ö.h.t. på regens bild? Den är ju tagen ifrån "fel" håll och det kan ju t.ex. vara en meter mellan Schumis och Montoyas bil, utan att man kan se det i en 2D-bild utan djup. Det jag skulle vilja se är hela sekvensen från strax innan kurvan ända tills de kör ihop, tagen uppifrån. Förresten kördes väl loppet kl 3 på em så det är ju tveksamt om solen verkligen står i zenit då. När blir det mörkt, kl 18?
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Anders, jag vet att det inte riktigt går att säga så med säkerhet angående solens läge men jämför för skoj skull skuggorna kring/under JPM's bil. Om man då utgår ifrån att skuggorna faller ungefär rakt ner (som det verkar på Montys) så ligger Schumis höger fram en bit ovanför marken ovanför curbsen. Avståndet mellan bilarna är svårt att se men nog tusan ser det ut att vara svårt att få mellan ett hårstrå där?
(Tänkte skriva något lite mer vulgärt ord med anknytning till kroppsbehåring men valde, p.g.a. eventuella "minderårigas" närvaro här på forumet, att inte göra så. Fint av mig va?)
/gringo
(Tänkte skriva något lite mer vulgärt ord med anknytning till kroppsbehåring men valde, p.g.a. eventuella "minderårigas" närvaro här på forumet, att inte göra så. Fint av mig va?)
/gringo
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Å andra sidan, Schumi är ju inte dummare än att han säger det är okej enligt vad han sa på presskonferensen. Summan av detta blir ju naturligtvis att JPM och resten av startfältet får vara beredda på att smaka denna medicin senare under säsongen, om det skulle behövas. Hehe...
Nej, fy på mig!
/gringo
Nej, fy på mig!
/gringo
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, varför inte, om han tror sig få en bättre position lite senare? Om du tittar lite extra i nästkommande lopp skall du se att många förare kör på kerbsen i vissa kurvor utan att det finns några bilar utanför dem ö.h.t. och trots att det finns gått om asfalt att köra på. Dessutom vet jag inte om man riktigt säkert kan se att Schumi kör på kerbsen, eller hur mycket. En annan nackdel med enstaka stillbilder är att dynamiken går förlorad, så man vet inte hur det såg ut innan. Detsamma gäller formulis bild, där man bara kan konstatera att Schumi glidit ut i Montoya och att det är långt till bankanten, men inte vad som orsakade utglidningen/understyrningen/styrningen.On 2002-03-19 00:58, regenmeister wrote:
Schumacher skulle ju antagligen köra på kerbsen om han hade en meters lucka till Monty.
Dessutom; vem har sagt att den som ligger före måste lämna plats åt någon?On 2002-03-18 18:21, Flatspot wrote:
Montoya ger inte Schumacher tillräckligt med plats i kurvan utan tvingar upp Schumacher på kerben. Schumacher svänger allt han kan men bilen understyr rakt in i Montoyas bil. Som jag ser det är det en race-incident. Men...den kan gå mycket smidigare. Ta Montoyas omkörningsförsök av Button i samma kurva och där ser ni att Button ger Montoya mycket mer plats.
Men det svåra i situationen är att här handlar det om racing mellan två potentiella mästare. De måste helt enkelt köra så hårt mot varandra som möjligt.
Nuff Said..=)
Jo, det förstås, är det Michael så måste man annars får man med FIA att göra.
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FIAOn 2002-03-19 05:16, Jari wrote:
Dessutom; vem har sagt att den som ligger före måste lämna plats åt någon?
Från "Appendix L to the International Sporting Code", del av kapitel 4 stycke 2:
"However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race. The repetition of
dangerous driving, even involuntary, may result in the exclusion
from the race."
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tack Kaha
Och med tanke på att Montoya har varit inblandad i en hel del oegentligheter så anser jag att helgens bestraffning var helt rätt.
FIA har klart visat att man inte tolererar aplika beteenden på banan! Tyvärr verkar ju inte Yetin ha fattat att han gjort fel.
IOFS lär det ju vara fler bestraffningar i antågande i så fall men risken är ju att han förstör loppen för andra eller kanske tom har ihjäl någon!
Way to go FIA!
/E
Och med tanke på att Montoya har varit inblandad i en hel del oegentligheter så anser jag att helgens bestraffning var helt rätt.
FIA har klart visat att man inte tolererar aplika beteenden på banan! Tyvärr verkar ju inte Yetin ha fattat att han gjort fel.
IOFS lär det ju vara fler bestraffningar i antågande i så fall men risken är ju att han förstör loppen för andra eller kanske tom har ihjäl någon!
Way to go FIA!
/E
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
hahaha, forzas forum är perfekt för att utvärdera en incident. Om man väger samman alla fanatiska inlägg av extremisterna på forumet så ser man att det var en...... race incident. Nu såg jag inte loppet, och givetvis inte heller startincidenten. Men efter att ha läst denna topic har jag en klar bild av vad som hände. Kula att det har blivit lite racing i F1 igen, det har varit ganska lite av den vara de senaste åren. Det ska vara tufft och kontroversfyllt, annars kan man lika gärna följa Svenska Taxikörnings Champinjon Chippet, STCC.
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hur skall man tolka enl regelboken att Skummen först byter helt och hållet spår från starten för att senare på rakan igen byta till ett nytt spår - när en konkurrent är jämsides.
-m.a.o. först kila in framför Monty och sedan tränga ut honom till vänster.
Egentligen är det absurst (milt sagt) att Monty straffades.
-m.a.o. först kila in framför Monty och sedan tränga ut honom till vänster.
Egentligen är det absurst (milt sagt) att Monty straffades.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ahaaaa så man delar ut straff retroaktivt alltså??? Jaa då borde det ju ligga några att vänta på SchumacherOn 2002-03-19 10:30, EnzoF1 wrote:
Och med tanke på att Montoya har varit inblandad i en hel del oegentligheter så anser jag att helgens bestraffning var helt rätt.
Däremot har FIA klart visat att det är helt okay att vingla fram och tillbaka över banan och orsaka en startkrasch som involverar halva startfältet och luftburna bilar.. med tanke på att inget gjordes i Melbourne. Så det är inte ok att bli påkörd, men det är ok att orsaka masskrascher?FIA har klart visat att man inte tolererar aplika beteenden på banan! Tyvärr verkar ju inte Yetin ha fattat att han gjort fel.
Varken Montoya eller någon annan förare verkar i så fall fattat att nåt gjordes fel i Malaysia - att döma av deras reaktioner.
Joo antagligen - snart börjar han väl medvetet döda folk eftersom han inte kan något annat. Han sitter säkert beväpnad i bilen också.IOFS lär det ju vara fler bestraffningar i antågande i så fall men risken är ju att han förstör loppen för andra eller kanske tom har ihjäl någon!
Way to go FIA!
/E
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
ehhhhh som när Schumacher konstant kastar bilen åt höger elelr vänster i varje start för att blockera en motståndare som kommer under full acceleration. Ska man ovanstående så ska ju sådant också bestraffas - men det är det ingen som gör.On 2002-03-19 10:24, Kaha wrote:
FIA
Från "Appendix L to the International Sporting Code", del av kapitel 4 stycke 2:
"However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race. The repetition of
dangerous driving, even involuntary, may result in the exclusion
from the race."
Jag betraktar Schumis manövrar i starten som exakt lika farligt som det som skedde i första kurvan i söndags - dvs. blaha blaha.
Det är racing och inte kafferep det här.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ni som säger att den som ligger före får välja spår har fel när det gäller fallet Montoya-[Schumacher]. Montoya låg, vadå, en kvarts billängd före [Schumacher] och hade honom till höger om sig. Självklart kan Montoya inte välja vilket spår han vill eftersom han måste ta sig igenom Skummis Ferrari för att göra det. Det handlar inte om att ha rätt att välja spår, det handlar om att ge utrymme, och det gjorde Montoya och därmed vet vi alla sanningen.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu tar du till en dålig argumentationsteknik.On 2002-03-19 10:47, LuckyStrike1 wrote:
ehhhhh som när Schumacher konstant kastar bilen åt höger elelr vänster i varje start för att blockera en motståndare som kommer under full acceleration. Ska man ovanstående så ska ju sådant också bestraffas - men det är det ingen som gör.
Jag betraktar Schumis manövrar i starten som exakt lika farligt som det som skedde i första kurvan i söndags - dvs. blaha blaha.
Det är racing och inte kafferep det här.
Här diskuterar vi JPMs rättmätiga straff och oavsett vad andra gjort eller inte gjort och bestraffats eller inte för det så ska det inte påverka domarnas beslut. Må vara att domarna gjort felaktiga beslut tidigare, men det ska ju inte hindra dem från att göra rätt nu.
Maestro bytte spår en gång i starten vilket är helt i enlighet med reglerna och han undslapp därmed bestraffning. Dessutom glömmer du att även MS befinner sig i full acceleration och den relativa hastighetsskillnaden är ganska liten. Jag försvarar inte vinglande i starten men IOFS så sysslar de flesta med det, inte ens Häkkinen lät bli det. Om sporten är för tuff för JPM så får han väl fälla in pungen och ta nästa bananbåt hem. Lämna racingen åt dem som behärskar den!
JPM visade ånyo upp sin totala respektlöshet för regler och medtävlares liv och domarna agerande i enlighet med reglerna.
Genom att ta upp de argument du gjorde har du redan förlorat diskussionen, lika fett som JPM förlorat eventuella titelchanser i år.
Säg till JPM!
/E
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Det är väl en som fått kungpulorna nerkylda redan! Han körOn 2002-03-19 13:42, Binneberra wrote:
Instämmer försiktigt med flera andra talare före mig. Det händer lite väl mycket kring JPM för att det ska kunna betraktas som bara tillfälligheter eller "racing-incidenter". Han kanske borde ta och kyla ner kungpulorna lite, innan någon klipper dem för gott.
visst en röd bil eller var den orange?
Coulthard champion 2002!!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Äsch du vet nog lika väl som de flesta andra att de flesta domslut i F1 tas som en kompensation för något man missat att döma för tidigare. Tyvärr men så är det....On 2002-03-19 13:19, EnzoF1 wrote:
Nu tar du till en dålig argumentationsteknik.
Här diskuterar vi JPMs rättmätiga straff och oavsett vad andra gjort eller inte gjort och bestraffats eller inte för det så ska det inte påverka domarnas beslut. Må vara att domarna gjort felaktiga beslut tidigare, men det ska ju inte hindra dem från att göra rätt nu.
Lägg av nu! Vem fan svävade i livsfara på Sepang? Inte en enda, det var en liten lätt stöt mellan två bilar. Liknande kontakter sker ju i varje race - ibland går vingen av, ibland håller skiten. Att kalla det som hände i söndags för livsfara gör dig bara löjlig och visar på hur få argument, om ens några, du har andra än att alltid vara snabba på att skylla allt på en viss förare. Påminner faktiskt om en hop schumihatare på ett annat ställe fast ditt hatobjekt är ett annatMaestro bytte spår en gång i starten vilket är helt i enlighet med reglerna och han undslapp därmed bestraffning. Dessutom glömmer du att även MS befinner sig i full acceleration och den relativa hastighetsskillnaden är ganska liten. Jag försvarar inte vinglande i starten men IOFS så sysslar de flesta med det, inte ens Häkkinen lät bli det. Om sporten är för tuff för JPM så får han väl fälla in pungen och ta nästa bananbåt hem. Lämna racingen åt dem som behärskar den!
JPM visade ånyo upp sin totala respektlöshet för regler och medtävlares liv och domarna agerande i enlighet med reglerna.
Genom att ta upp de argument du gjorde har du redan förlorat diskussionen, lika fett som JPM förlorat eventuella titelchanser i år.
Säg till JPM!
/E
Om du är så upprörd av förare totala respektlöshet för andras liv tycker jag att du lugnt och stilla ska ta en lång lång funderare på vad Barrichello höll på med i Melbourne. DÄR hade vi en förare helt utan respekt för andras liv - ren tur att de inte slutade värre än vad det gjorde. DET skulle ha bestraffats
till dig
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
LS1:
Bra, nu har vi snart en riktigt het diskussion på gång här... nu ska du bara börja hota med lite baseballträ och tala om vilken SL jag är. Efter det ska jag börja hota med avstängning etc...
Skämt åsido, möjligen var ingen i direkt livsfara denna gång (dock kan man ju diskutera hus sund någon är som ger sig in i närkamp med någon annan i de farterna... ), men Montoya har en hänsyslös stil som förr eller senare kommer att ställa till det på allvar. Och med taskig argumentationsteknik så menar jag att detta gäller oavsett hur mycket fel andra förare gör.
Visst ska man hålla på sin linje osv, men gränsen måste gå nånstans. Alla håller ju med om att Maestros manöver 97 var fel, men man kan ju även se det som att han försvarade sin position. OK, där var ju gränsen klart överskriden, men var går gränsen i så fall?
Domarna på Sepang ansåg i alla fall att JPM korsade gränsen.
/E
Bra, nu har vi snart en riktigt het diskussion på gång här... nu ska du bara börja hota med lite baseballträ och tala om vilken SL jag är. Efter det ska jag börja hota med avstängning etc...
Skämt åsido, möjligen var ingen i direkt livsfara denna gång (dock kan man ju diskutera hus sund någon är som ger sig in i närkamp med någon annan i de farterna... ), men Montoya har en hänsyslös stil som förr eller senare kommer att ställa till det på allvar. Och med taskig argumentationsteknik så menar jag att detta gäller oavsett hur mycket fel andra förare gör.
Visst ska man hålla på sin linje osv, men gränsen måste gå nånstans. Alla håller ju med om att Maestros manöver 97 var fel, men man kan ju även se det som att han försvarade sin position. OK, där var ju gränsen klart överskriden, men var går gränsen i så fall?
Domarna på Sepang ansåg i alla fall att JPM korsade gränsen.
/E
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jaha, nu har någon kommit över Nicos lösenord också - taskigt gjort.
Annars håller jag nog med om att resultatet inte hade förändrats så mycket om Monty inte fått sitt straff. Däremot hade nog Monty vunnit om inte [Schumacher] kört in i honom, eftersom han då hade legat först och en två-stoppare var snabbare utan trafik enligt Williams. [Schumacher] hade i sin tur fått problem med sin bror och troligen slutat trea i vilket fall.
Annars håller jag nog med om att resultatet inte hade förändrats så mycket om Monty inte fått sitt straff. Däremot hade nog Monty vunnit om inte [Schumacher] kört in i honom, eftersom han då hade legat först och en två-stoppare var snabbare utan trafik enligt Williams. [Schumacher] hade i sin tur fått problem med sin bror och troligen slutat trea i vilket fall.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd