Byte av kvalsystem igen.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Hood

Byte av kvalsystem igen.

Inlägg av Hood »

Läste precis att man antagligen går tillbaka till att kvala endast på Lördagar igen. Vilket hattande. Jag gillar personligen de två kvalen som finns nu, men saknar 12 varvs kvalen.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Suck, nu är F1 värre än alla andra sunkracingklasser. Så här mycket ändringar i formatet är unikt och jag har sett F1, sedan mitten på 70-talet! Jag var tidigare stolt över F1 och skrattade åt annan sunkracing som ändrade sina format inför varje år.

Nu får man ju skämmas för F1... :down:

Det jag blir förbannad på är alla dessa snabba beslut som tas. Rena rama sandlådan! :saw:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man borde aldrig ha bytt kvalformat från första början.
Det här är bara patetiskt... :evil:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Razor skrev:Man borde aldrig ha bytt kvalformat från första början.
Det här är bara patetiskt... :evil:
Precis. Den enda kritiken mot det gamla hederliga systemet var väl att det var så lång väntan innan förarna gav sig ut. Det hade ju räckt att korta ner kvalpasset till 45 minuter.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Då kunde man ha gjort som Coulthard föreslog för någon månad sedan och haft en regel som sa att förarna måste genomföra ett kvalvarv varje kvart av den timme som finns till förfogande.

På så sätt skulle det vara bilar ute hela tiden och publiken skulle dels få se mycket action och dels få en kvalkamp som det var på "den gamla goda tiden".
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Att byta igen och till enbart ett kval och ett varv, känns som en försämring.
Ricky

Inlägg av Ricky »

Tacka vet jag 12varvs kval!
:dance:

Det var mycket roligare "FÖRR"
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

F i F1 står för Fars
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Inget snack om saken, det bästa vore att ta tillbaka 12 varvskvalen och göra som DC sa.

Jag tycker inte att pole har samma värde idag som för några år sedan eftersom nu handlar det mest om bränslemängd i bilen....
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:F i F1 står för Fars
Som i Fars Dag...? :roll:

Jag tycker det blir bra med det nya kvalet på lördagen, förutom att man borde starta efter hur det gick i sista träningen (bäst kvalar sist). Som man startar nu, efter placering i senaste loppet blir onödigt hoppigt, man vill ju se de snabbaste gå ut sist i kvalet.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

farsdag? en dag då man spelar farser? Eller är det fasaner på stan? hmmm

Inför 12-varvskvalet nu!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
DJmylongi

Inlägg av DJmylongi »

Jag vill ha envarvskval! När det var 12 varv blev det så mycket trafik och förarna stördes av varandra. Med dagens temprament skulle det bli många, många konflikter.
/Viktor
GMD

Inlägg av GMD »

DJmylongi skrev:Med dagens temprament skulle det bli många, många konflikter.
Dvs jävligt roligt.
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Det var då själva fan. Nu får jag ju mindre valuta för pengarna nästa helg! En timme mindre underhållning, jag kräver rabatt på min biljett.
GMD

Inlägg av GMD »

Du kan säkert hitta någon mysig ölstuga i närheten att spendera tiden på.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:Då kunde man ha gjort som Coulthard föreslog för någon månad sedan och haft en regel som sa att förarna måste genomföra ett kvalvarv varje kvart av den timme som finns till förfogande.

På så sätt skulle det vara bilar ute hela tiden och publiken skulle dels få se mycket action och dels få en kvalkamp som det var på "den gamla goda tiden".
Betyder det att de är tvingade att köra 3 varv varje kvart? Ibland körde de ju 4-varvsstinter när det var 12 varvskval som gällde, ifall det passade däcken bättre, eller om det hade varit någon ivägen på det snabba varvet, etc..
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Betyder det att de är tvingade att köra 3 varv varje kvart? Ibland körde de ju 4-varvsstinter när det var 12 varvskval som gällde, ifall det passade däcken bättre, eller om det hade varit någon ivägen på det snabba varvet, etc..
Ja, det borde ju vara en konsekvens av det förslaget... frågan är vilket som är lättast att leva med; avsaknaden av att kunna göra två snabba varv i rad eller upp till 30 minuters väntan?
Personligen lutar jag åt att föredra det gamla systemet precis som det var eftersom det gjorde det möjligt att få riktiga kvaldueller på slutet av timmen.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jaha, då var det nya kvalsystemet spikar. Hur länge ska man använda det? ;)
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Man har en opinionsundersökning på www.fia.com ,gå in där och säg vad ni tycker. det verkar vara många som har åsikter,jag har försökt hela eftermiddagen utan att lyckas komma fram. Förmodligen så skiter FIA fullständigt i vad jag/vi tycker,men det skadar aldrig att vädra en åsikt. Personligen tycker jag att ett kvalsystem liknande MotoGp med en timmes åkning, fritt antal varv/däck vore optimalt men det inser tom jag att "kostnadsjägartalibanerna" aldrig skulle gå med på :roll:
Användarens profilbild
FerrariF1

Inlägg av FerrariF1 »

Tycker 12 varvs kvalet var bäst, då ser man vilken bil + förare som är bäst och ingen taktik ligger i det hela som det gör nu.
Om det blir en förbättring av kvalet återstår att se men jag tror inte det, snarare en försämring. :down:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det som sker nu är ju en återgång till fjolårets kvalformat så i just det här fallet vet vi ju vad förändringen innebär.

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

FerrariF1 skrev:Tycker 12 varvs kvalet var bäst, då ser man vilken bil + förare som är bäst och ingen taktik ligger i det hela som det gör nu.
Om det blir en förbättring av kvalet återstår att se men jag tror inte det, snarare en försämring. :down:
Det var väl då som det verkligen handlade om taktik och tur med trafik. Vad är det för taktik nu? Kör så fort du kan och vågar?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Typ bränslemängd är väl det ända jag kan komma på.
Ferrari.
GMD

Inlägg av GMD »

FerrariF1 skrev: Om det blir en förbättring av kvalet återstår att se men jag tror inte det, snarare en försämring. :down:
En försämring mot för det kvalformat vi har idag tror jag är praktiskt taget omöjligt. Jävla spektakel.