Jag håller delvis med JR angående likriktningen inom Formel1 och deras bilar.
Formel 1 har alltid varit Nr1 inom motorsport, med alla dessa krav och reglementen så hämmas detta! anledningen till dessa krav är 2 st, säkerhet och pengar. Säkerheten torde vara den största anledningen, hur bra skulle man klara sig med en bil med en cylinder volym på 300 liter som pressar ut 100 000 HK?? så visst behövs någon typ av reglering, precis om JR sa. Jag skulle kunna spinna vidare på detta hur länge som helst och även förklara vad jag tycker o spår om framtiden med dessa reglementen, men det var ju däcken som var ämnet.
Dessa regler vi har nu ang däcken är ju bland det sämsta jag någonsin sett! och s'kerhets mässigt så är det ju också bland det sämsta jag sett när det kommer till däcken! varför inte göra samma sak med däcken som med motorerna? ge ett fåtal krav som skall uppfyllas, sedan får vilka leverantörer som helst slåss om stallen och självklart skall du få byta däck hur ofta du vill inom ett race!!
Förslag:
*max 4 däck samtidigt på en bil (så vi slipper dom 6 hjuliga bilarna som fanns innan )
* min antal millimeter av slicksen från start. (tex alla däck ska ha minst 50 millimeters tjocklek på slicksen vid start)
* min antal millimeter kvar vid däcksbyte/avslutat race ( tex 30 millimeter så att det alltid var garanterat mkt kvar av däcket vid depåstopp eller avslutat race så risken för punktering eller dåliga däck minimerades)
*Dom får kosta max XXXX antal kronor / däck.
Sedan är det up ptill däcks leverantören att fixa fram däcken hur dom vill så länge kraven följs!
Jag vet att även detta är en viss reglering, vilket faktiskt behövs, men inte alls lika mkt som det är idag!
bara en högst personlig idee från en intreserad amatör.
Jag håller delvis med JR
-
Re: Jag håller delvis med JR
Det finns sedan länge en regel om att det ska vara fyra och endast fyra hjul på bilarna.F1Kalle skrev:Förslag:
*max 4 däck samtidigt på en bil (så vi slipper dom 6 hjuliga bilarna som fanns innan )
Vem är JR?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-