Ut med Fisi, in med Kovalainen
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det som är intressant är varför de svenska talangerna (som ju av är många fler än de finska i de lägre klasserna) inte kommer vidare samtidigt det verkar vara mycket enklare att ta sig vidare om man är från Finland?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Min spontanta tolkning är att en världsmästare i Formel 1 gör massor för ett lands förmåga att få fram nya F1-förare.
Det finns massor av svenska racingtalanger som är oerhört duktiga, men halvvägs upp i klasserna kommer de inte vidare och oftast av ekonomiska skäl.
Finland fick en världsmästare i Keke Rosberg som höjde intresset i Finland. Keke var dessutom duktig på att jobba med företag. Tack vare Keke och det intresse hans framgångar väckt i Finland, lyckades man landa Marlboro som sponsor för Häkkinen som tack vare det (och massor av talang och fart givetvis men det är ju självklart) kom in i F1. Mika Salo hängde med av bara farten.
Tack vare dessa tvås framgångar, framför allt Häkkinens, så kunde man fortsätta låta mtachandet gå i arv och med moraliskt stöd av Häkkinen och mycket pengar från managers kunde Kimi komma fram.
Nu har man dessutom Kovalainen som Renaultförare sedan ett par säsonger tillbaka.
Efter Keke har det liksom bara rullat på, det är min tolkning.
Jag tror att om Sverige får in en förare i F1 som börjar vinna, så kommer svenska förare också uppmärksammas på ett annat sätt och vi kommer att kunna generera flera F1-förare.
Se bara på CART/IRL. När Kenny började köra där, så blev det helt plötsligt en hel drös av svenska racingtalanger som fick plats i de olika formelserierna i USA.
Det finns massor av svenska racingtalanger som är oerhört duktiga, men halvvägs upp i klasserna kommer de inte vidare och oftast av ekonomiska skäl.
Finland fick en världsmästare i Keke Rosberg som höjde intresset i Finland. Keke var dessutom duktig på att jobba med företag. Tack vare Keke och det intresse hans framgångar väckt i Finland, lyckades man landa Marlboro som sponsor för Häkkinen som tack vare det (och massor av talang och fart givetvis men det är ju självklart) kom in i F1. Mika Salo hängde med av bara farten.
Tack vare dessa tvås framgångar, framför allt Häkkinens, så kunde man fortsätta låta mtachandet gå i arv och med moraliskt stöd av Häkkinen och mycket pengar från managers kunde Kimi komma fram.
Nu har man dessutom Kovalainen som Renaultförare sedan ett par säsonger tillbaka.
Efter Keke har det liksom bara rullat på, det är min tolkning.
Jag tror att om Sverige får in en förare i F1 som börjar vinna, så kommer svenska förare också uppmärksammas på ett annat sätt och vi kommer att kunna generera flera F1-förare.
Se bara på CART/IRL. När Kenny började köra där, så blev det helt plötsligt en hel drös av svenska racingtalanger som fick plats i de olika formelserierna i USA.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag hade gärna formulerat det hellre som att "det också är intressant" och jag har ett antal teorier för varför det blir så.Razor skrev:Det som är intressant är varför de svenska talangerna (som ju av är många fler än de finska i de lägre klasserna) inte kommer vidare samtidigt det verkar vara mycket enklare att ta sig vidare om man är från Finland?
Jag tror inte ens att jag på flera punkter skulle vara särskilt långt ifrån sanningen, men hela kan jag aldrig redogöra för.
Tyvärr tänker jag inte presentera den frågeställningen här eftersom bara skulle få på skallen för det, oavsett om jag har rätt eller fel.
Det finns också en högst levande önskan här att jag skall gissa mindre om saker och ting så sammantaget:
sorry, gissa på själva. Fråga Enzo, han brukar veta allt. Han brukar också gärna hjälpa de svenska talangerna så gott han kan med peppning till alla leden i deras utveckling.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Precis - Ronnie Petersons framgångar drog med sig massor av svenska förare upp i klasserna. Även Lill-Lövis var ett resultat av Ronnies framgångar.Razor skrev:Det stämmer ganska bra med min tolkning också, se bara på hur det såg ut här i Sverige under 70-talet när vi hade sju stycken F1-förare och fler som var på gång, bl a Eje Elgh
Gunnar Nilsson, Eje Elgh, Slim Borgudd, Stnalye Dickens, Stefan Johansson etc etc etc .....
Tragedin på Monza 1978 var en dubbel tragedi för svensk motorsport.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Märkligt nog så överlevde svensk motorsport katastrofen i Karlskoga -70 samt att Bonnier körde ihjäl sig två år senare?LuckyStrike1 skrev:Tragedin på Monza 1978 var en dubbel tragedi för svensk motorsport.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Barcelona är ju hyfsat lång, och där var det förare som i vintras körde runt 200 varv på en testdag.
Jag tror att det även har skett på Silverstone och Jerez.
Har de en arbetsdag på 9 timmar så vore det v äl fan om de inte hann med 200 varv med den lönen de har
Jag tror att det även har skett på Silverstone och Jerez.
Har de en arbetsdag på 9 timmar så vore det v äl fan om de inte hann med 200 varv med den lönen de har
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fiorano, Barcelona, Mugello, Jerez, Paul Ricard .....
Det har hänt tidigare - en titt på t.ex. Autosports testing center visar alla möjliga genomförda tester sedan flera år tillbaka.
Även om det inte tillhör vanligheterna att köra 200 testvarv på en dag så har det skett och verkar ske lite då och då varje år. 100-150 testvarv på en dag verkar annars vara normen, men 180 varv på en dag ser inte heller ut att vara ovanligt.
Man brukade väl, åtminstone fram till testöverenskommelsen i år, säga att ett F1-stall kör 4-5 ggr så mkt testkilometrar som racekilometrar på ett år?
Det har hänt tidigare - en titt på t.ex. Autosports testing center visar alla möjliga genomförda tester sedan flera år tillbaka.
Även om det inte tillhör vanligheterna att köra 200 testvarv på en dag så har det skett och verkar ske lite då och då varje år. 100-150 testvarv på en dag verkar annars vara normen, men 180 varv på en dag ser inte heller ut att vara ovanligt.
Man brukade väl, åtminstone fram till testöverenskommelsen i år, säga att ett F1-stall kör 4-5 ggr så mkt testkilometrar som racekilometrar på ett år?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det verkar vara internt rekord för Renault, men tydligen inte allmänt rekord (dvs 750 km). Vem som har det tidigare vet jag inte.
Jari skrev:Jaså? När, var eller hur?LuckyStrike1 skrev:Ingen aning, men över 200 varv på en testdag har ju hänt tidigare.
Har man kört mer än så?
Hur många Ferrari testdagar motsvarar Renaults gårdag egentligen?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Anthony Davidsson har kört 866 km på en dag, så han har väl rekordet!
Källa pitpass kanske jag ska tillägga...
Källa pitpass kanske jag ska tillägga...
Jari skrev:Jaså? När, var eller hur?LuckyStrike1 skrev:Ingen aning, men över 200 varv på en testdag har ju hänt tidigare.
Har man kört mer än så?
Hur många Ferrari testdagar motsvarar Renaults gårdag egentligen?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu gjorde jag bara en snabb titt på några av årets vintertester , eftersom chefen kom förbi och tyckte att jag skulle jobba ....
Men Kovalainens 213 varv på Paul Ricard motsvarar 885 km.
Marc Gené körde i vintras 155 varv på Monza som är 5,8 km lång vilket är runt 897 km
Michael Schumacher körde 169 varv på Mugello som är 5,2 km lång vilket är 886 km.
Sen hittade jag en notering på Heidfeld som ska ha smällt till med 200 varv på Barcelona vilket i så fall motsvarar 925 km.
Det här var bara efter en snabblick i och för sig och enbart 2005.
Kovalainens 213 varv på Paul Ricard är inte att förakta, men inte heller ovanligt. Jag undrar om Heidfelds notering stämmer, det bör väl i så fall vara rekordet för en testdag. Eller kan någon ha lyckats klämma 1000 km på en testdag?
Men Kovalainens 213 varv på Paul Ricard motsvarar 885 km.
Marc Gené körde i vintras 155 varv på Monza som är 5,8 km lång vilket är runt 897 km
Michael Schumacher körde 169 varv på Mugello som är 5,2 km lång vilket är 886 km.
Sen hittade jag en notering på Heidfeld som ska ha smällt till med 200 varv på Barcelona vilket i så fall motsvarar 925 km.
Det här var bara efter en snabblick i och för sig och enbart 2005.
Kovalainens 213 varv på Paul Ricard är inte att förakta, men inte heller ovanligt. Jag undrar om Heidfelds notering stämmer, det bör väl i så fall vara rekordet för en testdag. Eller kan någon ha lyckats klämma 1000 km på en testdag?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men Renault skriver på sin hemsida att Kovalainen körde just 750 km.
LuckyStrike1 skrev:Nu gjorde jag bara en snabb titt på några av årets vintertester , eftersom chefen kom förbi och tyckte att jag skulle jobba ....
Men Kovalainens 213 varv på Paul Ricard motsvarar 885 km.
Marc Gené körde i vintras 155 varv på Monza som är 5,8 km lång vilket är runt 897 km
Michael Schumacher körde 169 varv på Mugello som är 5,2 km lång vilket är 886 km.
Sen hittade jag en notering på Heidfeld som ska ha smällt till med 200 varv på Barcelona vilket i så fall motsvarar 925 km.
Det här var bara efter en snabblick i och för sig och enbart 2005.
Kovalainens 213 varv på Paul Ricard är inte att förakta, men inte heller ovanligt. Jag undrar om Heidfelds notering stämmer, det bör väl i så fall vara rekordet för en testdag. Eller kan någon ha lyckats klämma 1000 km på en testdag?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
På Iltasanomas nätfråga ”Har svenskarna rätt att skratta åt finsk idrott?” svarar drygt sex av tio ”ja”.
Och den finska ödmjukheten låter inte vänta på sig. Majoriteten av läsarna anser Sverige vara överlägset bäst i de stora idrotterna som fotboll, friidrott, tennis, golf mfl. Många ger exempel på segrar och finalplaceringar genom årtionden i de flesta stora idrotter. Eller som en läsare uttryckte det: ”Vårt land är så fullt av medlemåttor, med några få undantagna. Inom lagsporten har vi inget att hämta.”
Han får medhåll av en läsare.
”...man kan inget annat än skratta åt de våra som de håller på. Tur att vi bäst i boboll.”
Och den finska ödmjukheten låter inte vänta på sig. Majoriteten av läsarna anser Sverige vara överlägset bäst i de stora idrotterna som fotboll, friidrott, tennis, golf mfl. Många ger exempel på segrar och finalplaceringar genom årtionden i de flesta stora idrotter. Eller som en läsare uttryckte det: ”Vårt land är så fullt av medlemåttor, med några få undantagna. Inom lagsporten har vi inget att hämta.”
Han får medhåll av en läsare.
”...man kan inget annat än skratta åt de våra som de håller på. Tur att vi bäst i boboll.”
Pepparkvarnen skrev:Nu är det ju inte bara i Hockey som Sverige är bätttre än Finland. Listan på sporter där Sverige är bättre en Finland skulle kunna göras oändligt lång.Shoestring skrev:Jag trodde inte att tre kronor skulle få ihop ett lag efter alla bögskandaler efter Sweden Hockey games.
Jag förstår att du är glad nu
Faktum är att jag har inte ens tillräckligt med hårddiskutrymme för att göra en sån lista, och då har jag ändå senaste superduperdatorn.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Paul Ricard är ju en speciell bana, som kan byggas om och bli olika lång för olika typer av tester.
Jag tog den längsta noteringen, eller normalnoteringen, på banan.
Det är möjligt att man körde en kortare slinga igår - det är antagligen tester inför Monacos GP och då brukar man ju bygga om Paul Ricard till att påminna om den kortare krokigare Monacobanan.
Om det är så, och att de 213 varven motsvarade 750 km, så är det inte så nära ett rekord. 800 km testkörning på en dag är inte särskilt ovanligt.
Jag tog den längsta noteringen, eller normalnoteringen, på banan.
Det är möjligt att man körde en kortare slinga igår - det är antagligen tester inför Monacos GP och då brukar man ju bygga om Paul Ricard till att påminna om den kortare krokigare Monacobanan.
Om det är så, och att de 213 varven motsvarade 750 km, så är det inte så nära ett rekord. 800 km testkörning på en dag är inte särskilt ovanligt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Man körde på den konfigurationen som kallas 2D och den är 4150 meter, vilket ger att Kovalainen körde 883,95 km.LuckyStrike1 skrev:Det är möjligt att man körde en kortare slinga igår - det är antagligen tester inför Monacos GP och då brukar man ju bygga om Paul Ricard till att påminna om den kortare krokigare Monacobanan.
Konfiguration 2D är en s k "hairpin solution" så den är nog lämplig för tester inför Monaco.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag har dock inte sett antalet varv nånstans, utan bara sträckan. Hur som helst finns det ju flera som kört betydligt mer under en testdag... så inga fler världsrekord till finnarna idag då, även om rekordet i så fall skulle vara franskt.
LuckyStrike1 skrev:I så fall är det konstigt att Renault skriver 750 km som Enzo skrev. Men kanske räknade de bara fel
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det står så här:LuckyStrike1 skrev:I så fall är det konstigt att Renault skriver 750 km som Enzo skrev. Men kanske räknade de bara fel
Vilket jag tolkar som att det gamla rekordet låg på 750 km.breaking our own single-day mileage record with more than 750 km run on Heikki’s car
De siffror som presenteras på Renaults hemsida (varvtider och antal körda varv) stämmer med de som Autosport-Atlas har på sin.
http://www.renaultf1.com/en/season/test ... cm:3-36053
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden