Kimi Räikkönen
-
-
Inte alls.guuben skrev:EnzoF1 skrev:Hur kom du till denna slutsats??? Du måste nog göra om läxan, för dina kunskaper verkar urusla. Om jag nu är invandrare (dessutom tycker jag det är lågt att nosa på rasism av dig din pajas, typiskt inskränkta finnar) så borde ju mina sympatier för Wirdheim var än mindre. De flesta som känner mig kan nog intyga att jag inte hyser några större sympatier för Wirdheim, han liksom Kimi är inte tillräckligt bra för F1 idag anser jag.
De enda som lipar över finnarna i F1 idag är väl just finnarna, vi andra skrattar mest åt eländet!
Men jag tycker du ska lägga ned rasistsnacket!
guuben skrev: Enzo, ta av dig dina janteglasögon.
Du har tydligen blivit otroligt grovt mobbad i skolan -"en Enzopojke som ingen ville ha med i sitt lag".
Skulle inte alls förvåna ifall du har invandrarbakgrund. "många av de som mobbas i skolåldern försöker ge igen senare i livet".
Inte kan du hålla på och lipa över finnarnas formel1-förare i all evighet bara för att inte Wirdheim fick köra F1. Väx upp.
Du skriver att finnar är inskränkta - ett typexempel på rasistiska uttalanden.
Det är heller inte rasistiskt att skriva att Zambier är svarta, Kineser gula eller att Ukrainare är vita. Det är konstateranden.
Glassarna Nogger och 88án är heller inte ett utryck för rasism. Att däremot påstå att dom skulle vara det är ett utryck för okunnskap och naivitet. Dom är bara goda.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
- Utvisad
???? Hur fel är inte detta uttalande????Jari skrev:När det väl slår över och Kimi börjar vinna är du ju dessutom halvfinne, så för dig är det win-win-situationer oavsett vilket.
Synd att du förbaltar det så illa bara.
Halvfinne har jag varit i snart 37 år, dvs långt innan Kimi var en klåda i brevbärarens kalsonger!
Hellre halvfinne än statslös i alla fall!
Var skriver jag att jag håller på Kimi?
Jari, innan du skriver smörja kan du väl be någon läskunnig förklara vad som står. Du verkar lite obalanserad och borde kanske ta en liten paus. Din argument tryter i vanlig ordning och du har fel i det mesta du skriver. Vi vill hellre se dig förklara de där 10% i pedofiltopicen!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
Är Wirdheim rasist?GMD skrev:Varför inte? För att han är invandrare?guuben skrev:Ett är garanterat säkert - Wirdheim vill inte ha dig i sin supporterklubb, någonsin.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Nää, men det verkar som guuben kanske är?EnzoF1 skrev:Är Wirdheim rasist?GMD skrev:Varför inte? För att han är invandrare?guuben skrev:Ett är garanterat säkert - Wirdheim vill inte ha dig i sin supporterklubb, någonsin.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
OK!
LuckyStrike1 skrev:Nää, men det verkar som guuben kanske är?EnzoF1 skrev:Är Wirdheim rasist?GMD skrev: Varför inte? För att han är invandrare?
-
-
- Varnad
Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Raikkönen Räikkönen äaikkönen Räikkönen äaikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen
Enzo, du har ju svårt för att skriva om någonting annat än Kimi och vilket usel loserfjolla han är i alla möjliga topikar.
Här får du några Kimi, Räikkönen och Kimi Räikkönen att använda i den topik som faktiskt handlar om honom...
Enzo, du har ju svårt för att skriva om någonting annat än Kimi och vilket usel loserfjolla han är i alla möjliga topikar.
Här får du några Kimi, Räikkönen och Kimi Räikkönen att använda i den topik som faktiskt handlar om honom...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
- Varnad
-
-
- Varnad
-
- Utvisad
Jag trodde du hade använt upp alla Kimi och Räikkonen i alla dina inlägg om hur han ska vara mannen att slå, alla lopp han skulle vinna och hur han skulle pensionera [Schumacher]... om jag får din adress så ska jag skicka en CD med lite fler...
Du kan ju svamla hur mycket du vill, men allt mitt tjat om Kimis uselhet har ju med facit i hand visat sig vara mer rätt än ditt tjat om hans förträfflighet...
Du kan ju svamla hur mycket du vill, men allt mitt tjat om Kimis uselhet har ju med facit i hand visat sig vara mer rätt än ditt tjat om hans förträfflighet...
Jari skrev:Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Kimi Raikkönen Räikkönen äaikkönen Räikkönen äaikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen
-
-
- Varnad
Du har min adress och jag menade allvar med de där "rare Totoskivorna".EnzoF1 skrev:Jag trodde du hade använt upp alla Kimi och Räikkonen i alla dina inlägg om hur han ska vara mannen att slå, alla lopp han skulle vinna och hur han skulle pensionera [Schumacher]... om jag får din adress så ska jag skicka en CD med lite fler...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Det verkar som vissa ogillar Räikkonen pga hypen omkring han som han knappast själv har valt och de uteblivna resultaten. Har även sett att han inte är en värdig efterträdare till Mika Häkkinen osv. Häkkinen började sin karriär 1991 och tog sina första seger -97 tex, så varför inte ge Kimi en chans innan ni sågar honom längs fotknölarna, inte för att jag tror han bryr sig vad ni/vi tycker ändå iofs. Hans bil har ju knappast varit konkurrenskraftig med tanke på tillförlitligheten, men snabb är han uppenbarligen när han bara får lov att köra. Att hans bil gått sönder oftare än stallkamraternas beror kanske på att Kimi är "försteförare"(åtminstonde när Coulthard var med) och att man försökt pressa ut det där lilla extra ur hans bil.
-
-
Menar du på allvar att helgonet Ron Dennis skulle köra med stallorder och ha försteförare???MclarenII skrev:Det verkar som vissa ogillar Räikkonen pga hypen omkring han som han knappast själv har valt och de uteblivna resultaten. Har även sett att han inte är en värdig efterträdare till Mika Häkkinen osv. Häkkinen började sin karriär 1991 och tog sina första seger -97 tex, så varför inte ge Kimi en chans innan ni sågar honom längs fotknölarna, inte för att jag tror han bryr sig vad ni/vi tycker ändå iofs. Hans bil har ju knappast varit konkurrenskraftig med tanke på tillförlitligheten, men snabb är han uppenbarligen när han bara får lov att köra. Att hans bil gått sönder oftare än stallkamraternas beror kanske på att Kimi är "försteförare"(åtminstonde när Coulthard var med) och att man försökt pressa ut det där lilla extra ur hans bil.
(Ron är en bluff liksom hela McLaren)
Det är jantelagen som styr ganska mycket av en del skribenters inlägg.MclarenII skrev:Det verkar som vissa ogillar Räikkonen pga hypen omkring han som han knappast själv har valt och de uteblivna resultaten. Har även sett att han inte är en värdig efterträdare till Mika Häkkinen osv. Häkkinen började sin karriär 1991 och tog sina första seger -97 tex, så varför inte ge Kimi en chans innan ni sågar honom längs fotknölarna, inte för att jag tror han bryr sig vad ni/vi tycker ändå iofs. Hans bil har ju knappast varit konkurrenskraftig med tanke på tillförlitligheten, men snabb är han uppenbarligen när han bara får lov att köra. Att hans bil gått sönder oftare än stallkamraternas beror kanske på att Kimi är "försteförare"(åtminstonde när Coulthard var med) och att man försökt pressa ut det där lilla extra ur hans bil.
De tror att Kimi åkte in på en räckmacka i F1 och klandrar alla problem som mitt Anglo/Germanska favorit team råkar ut för på föraren.
Det är ganska barnsligt.
Det visar snarare på en okunskap om F1.
Någon annan skrev att han skulle pissa på en MB flagga om bilen rasade igen för Kimi.
Sist på Imola var det nog en Engelsk drivaxel som rasade.
Förra årets motorras för Mb hade nog en hel del med Mp-4 19 chassiets oförmåga att leverera luftkylning.
Barnsligheterna finns på båda håll.
De som Dissar Kimi nu är ofta de som nu hyllar Mika Häkkinen.
Tidigare kallade man honom för utvecklingsstörd eller Mclarenpassagerare.
Tänk om dessa lagt lite tid på att kritisera Svenska motorsportförbundet istället.
-
- Mr Forza Motorsport
Tyvärr så är debatten oftast alldeles för svart och vit. En del skribenter var "roliga" i början med sin envisa kritik av en förare, men nu börjar det bli tjatigt.
Har fått flera mail från folk som upplever att stämningen är härsk här. Tyvärr så har vi inte tid att moderera här, utan anarkin råder...
Därför uppmanar jag alla att skärpa sig lite och inte kasta skit på varandra. Man kan vara oense i sak, utan att behöva trampa på de som tycker annat!
Har fått flera mail från folk som upplever att stämningen är härsk här. Tyvärr så har vi inte tid att moderera här, utan anarkin råder...
Därför uppmanar jag alla att skärpa sig lite och inte kasta skit på varandra. Man kan vara oense i sak, utan att behöva trampa på de som tycker annat!
-
Hur då ?Shoestring skrev:[
Mclaren är med Ferrari ett av de mest genuina F1 stall som finns.
Det är förstås synd att ett U-land som Indien producerar snabbare förare än ditt gamla hemland.
Det är ganska mycket Gnagg gnagg etc[/quote]
Ett av mina hemländer har producerat bla följande förare.
Liuzzi
Trulli
Fisichella
de Angelis
Ascari
Listan kan göras mycket lång.
Skulle inte du kunna skriva en liknande lista på de förare ditt hemland producerat!
Snälla!
-
Du glömde Patrese. En av sportens stora gentlemän.
Sen är väl Alonso närmast en italiensk produkt - han har ju kört större delen av sin karriär i just Italien.
Sen är väl Alonso närmast en italiensk produkt - han har ju kört större delen av sin karriär i just Italien.
Ett av mina hemländer har producerat bla följande förare.Gösta skrev:Hur då ?Shoestring skrev:[
Mclaren är med Ferrari ett av de mest genuina F1 stall som finns.
Det är förstås synd att ett U-land som Indien producerar snabbare förare än ditt gamla hemland.
Det är ganska mycket Gnagg gnagg etc
Liuzzi
Trulli
Fisichella
de Angelis
Ascari
Listan kan göras mycket lång.
Skulle inte du kunna skriva en liknande lista på de förare ditt hemland producerat!
Snälla! [/quote]
Ronnie Petterson
Gunnar Nilsson
Reine Wisell
Joakim Bonnier
Det finns Fler.
Pastis har en poäng
-
-
-
JA.Kuopio skrev:Fyfan vad besviken jag är på Räikkönen, att vinna ett GP utan att köra om någon... Vilken korkad förare!.
När MS vann sina segrar på det sättet så var kritiken mot honom den samma.
-
-
- Varnad
-
Nu ser ni hur viktikt det är med konstruktiv kritik. Kimi har naturligtvis varit inne här på Forza och läst min kritik av honom. Det reulterade i att Kimi inte klämmde ur mer än max ur sin merca-spis. Så tack vare mig så vann Kimi Spaniens GP.
Bakom varje finsk framgång står ett svenskt geni.
Bakom varje finsk framgång står ett svenskt geni.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
-
- Utvisad
Enzo och Lucy ....... dö nu inte bara av bitterhet. Svårt blir det förstår nu när KIMI har också mer poäng än Skummen och Montoya (poängenställningen var ju det som var enda beviset på hur bra förare man e - enligt er. Skummen ser ju i.s.f. ut att vara bara en skit förare PS. inte får man köra slut på däcken så där som Skummen gör, ajaj va dåligt gjort.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
Jari är den enda som är bitter här.
Jag tycker det är fantastiskt att Kimi äntligen är bästa McLarenförare i mästerskapet efter alla försöka han har haft på sig.
Schumacher körde sönder däcken ... tja, javisst men då betyder väl det att Kimi körde sönder bilen på Imola?
Om Kimi inte har otur, så måste det ju betyda att han har tur ... .hmmmm
Jag tycker det är fantastiskt att Kimi äntligen är bästa McLarenförare i mästerskapet efter alla försöka han har haft på sig.
Schumacher körde sönder däcken ... tja, javisst men då betyder väl det att Kimi körde sönder bilen på Imola?
Om Kimi inte har otur, så måste det ju betyda att han har tur ... .hmmmm
-
-
-
- Utvisad
-
- Utvisad
Jag anser att KIMI hade TUR att bilen inte fick ett mekaniskt fel igår.Razor skrev:Nej, du vet väl att sådana resonemang endast är enkelriktade.
Det är bara Kimi som har otur och han har aldrig tur, då är det skicklighet.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
-
- Utvisad
Och du tycks lida av fullständigt utebliven förståelse - i vilken form den än serveras till dig, sorry Lucy men va int så bitter idag efter KIMIS helt makalösa lopp igår Kanske det går bättre för skummen nästa gång.LuckyStrike1 skrev:Läsförståelse är verkligen inte din starka sida ...
-
Du har rätt - jag är helt otroligt bitter idag. Jag är fullkomligt knäckt ... verkligen krossad ....
Igår var det för övrigt ett helt ok lopp - ovanligt bra för att vara i Barcelona tycker jag, och Trullis depåstopp gav mig dessutom en ny skrivbordsbild som är rätt frän
Synd bara att Schumacher inte var kvar mot slutet - tror det hade kunnat bli en spännande avslutning med honom kvar på banan.
Det är för övrigt ganska intressant hur det svänger: Ferrari hade ett stort tidsövertag på Imola, men var ingenstans nu. McLaren har helt plötsligt fått ett stort tidsöverdrag, frågan är om de behåller det.
Renault däremot består, och är med där uppe hela tiden i varje lopp, och Alonso gör inte ett misstag så här långt. Fullkomligt felfri. Hur kan jag som Alonsofan förresten vara bitter ...????
Att det inte går bättre för Schumacher tycker jag bara är lite roligt, eftersom jag aldrig har glatt mig särskilt åt hans framgångar.
Forza Alonso och snart komm rMontoya igång också efter skadan och inlärningsperioden hos McLaren.
Smaken du känner i din mun guuben är bitter
Igår var det för övrigt ett helt ok lopp - ovanligt bra för att vara i Barcelona tycker jag, och Trullis depåstopp gav mig dessutom en ny skrivbordsbild som är rätt frän
Synd bara att Schumacher inte var kvar mot slutet - tror det hade kunnat bli en spännande avslutning med honom kvar på banan.
Det är för övrigt ganska intressant hur det svänger: Ferrari hade ett stort tidsövertag på Imola, men var ingenstans nu. McLaren har helt plötsligt fått ett stort tidsöverdrag, frågan är om de behåller det.
Renault däremot består, och är med där uppe hela tiden i varje lopp, och Alonso gör inte ett misstag så här långt. Fullkomligt felfri. Hur kan jag som Alonsofan förresten vara bitter ...????
Att det inte går bättre för Schumacher tycker jag bara är lite roligt, eftersom jag aldrig har glatt mig särskilt åt hans framgångar.
Forza Alonso och snart komm rMontoya igång också efter skadan och inlärningsperioden hos McLaren.
Smaken du känner i din mun guuben är bitter
-
Lucky, stirrar du dej blind på poängen för att avgöra om en förare är bra eller inte?LuckyStrike1 skrev:Jag tycker det är fantastiskt att Kimi äntligen är bästa McLarenförare i mästerskapet efter alla försöka han har haft på sig.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
Jag har aldrig pratat om något annat än den bästa föraren i mästerskapet, eller hur? Och mästerskapet avgörs av den med mest poäng ....
Och nu är Kimi den bästa McLarenföraren i mästerskapet - det är det enda jag har sagt. Före Spaniens GP var han inte den bästa McLarenförare i mästerskapet.
Det är visst det enda jag har sagt.
Den bästa föraren idag är med all sannolikhet Schumacher - det är svårt att förneka något annat. Och som du ser, nej då stirrar jag mig inte blind på poängen i mästerskapet. Vilket är jobbigt att erkänna när man inte själv gillar honom som förare
Och nu är Kimi den bästa McLarenföraren i mästerskapet - det är det enda jag har sagt. Före Spaniens GP var han inte den bästa McLarenförare i mästerskapet.
Det är visst det enda jag har sagt.
Den bästa föraren idag är med all sannolikhet Schumacher - det är svårt att förneka något annat. Och som du ser, nej då stirrar jag mig inte blind på poängen i mästerskapet. Vilket är jobbigt att erkänna när man inte själv gillar honom som förare
-
Mr T skrev:Lucky, stirrar du dej blind på poängen för att avgöra om en förare är bra eller inte?LuckyStrike1 skrev:Jag tycker det är fantastiskt att Kimi äntligen är bästa McLarenförare i mästerskapet efter alla försöka han har haft på sig.
Vad är det annars som avgör??? Detta är inte balett där man har subjektiva bedömningar. Man har runt banan installerat sensorer och på bilarnas finns sändare för att man skall kunna mäta (inte bedömma) hur snabb en förare är. Dessutom har man objektivt fastställt hur långt ett lopp är så att det inte skall finnas tvivel om hur snabbt en förare avverkar denna distans.
Vad stirrar du på? Hur färgsättningen på hjälmen är? Hur fint han rör sig när han går och om han vickar på häcken! F1 är ingen bedömningssport. den är mätbar ner till 0,001 sek!!!!!
-
Egentligen finns det inga bra sätt att jämföra förare på...
Det enda sättet är egentligen att jämföra stallkamrater, men även där finns det så mycket som speglar in. TA t.ex. Wurz sista år i Benetton där han var betydligt sämre än Fisichella.
Dock påverkades det av en bil som dels var för tung, så Wurs som var längre var extra handikappad av det. Bilen var utan ballast flera kilo över minimivikten så på Wurz bil hade man ingen ballast att balansera bilen med som man hade på Fisichellas bil utan att drabbas av en alltför tung bil som följdeffekt.
Dessutom var bilen mer anpassad till den kortare Fisichella. Wurz satt så högt i bilen, att hans hjälm delvis blockerade luftintaget till motorn. Det gjorde att hans motor gick på lägre effekt än Fisichellas.
Så kan man säga att Wurz var sämre än Fisichella? Tveksamt, även om de var stallkamrater så var det så många olika förutsättningar. När Wurz i Malaysias GP i slutet av året fick en uppdaterad bil som Fisi kört större delen av sösongen kvalade han med lätthet ut Fisichella och var före honom i hela loppet. Men då var å andra sidan Fisichella enligt uppgift ganska omotiverad efter en dålig säsong för stallet ....
Så hur avgör man om en förare är bättre än en annan om man inte tittar på ställningen i mästerskapet? Det enda som återstår är en massa mer eller mindre kvalificerat tyckande och subjektiva bedömningar.
Är Kimi bättre än Coulthard? Tja, troligen liksom att Alonso troligen är bättre än Fisichella.
Min enkla bedömning är att Schumacher är den totalmässigt bästa föraren i F1 idag, med en viss marginal. Den som enligt mig kommer närmast honom är Alonso av de förarna strax bakom. Han verkar vara närmast Schumachers "totalpaket". Kimi är också där, men skillnaden Kimi/Alonso tycker jag är att Kimi gör fler misstag än Alonso som man nästan aldrig ser göra misstag.
Montoya är också med där uppe, men verkar ha problem med koncentratioen emellanåt - vilket visar sig i 360 graders snurrningar helt omotiverat och ibland i bilar som inte är 100% korrekt inställda.
Men allt detta är subjektiva bedömningar, kanske med viss logik bakom men säkra är de inte.
I slutändan kan vi bara vara säkra på en sak: den med mest poäng vid säsongens slut är bäst placerad i mästerskapet det året. Vilket är vad det handlar om.
Det delas varken ut stilpoäng eller moraliska poäng i F1 som tur är. Sånt får de syssla med i konsåkning, konstsim och andra märkliga sporter
Det enda sättet är egentligen att jämföra stallkamrater, men även där finns det så mycket som speglar in. TA t.ex. Wurz sista år i Benetton där han var betydligt sämre än Fisichella.
Dock påverkades det av en bil som dels var för tung, så Wurs som var längre var extra handikappad av det. Bilen var utan ballast flera kilo över minimivikten så på Wurz bil hade man ingen ballast att balansera bilen med som man hade på Fisichellas bil utan att drabbas av en alltför tung bil som följdeffekt.
Dessutom var bilen mer anpassad till den kortare Fisichella. Wurz satt så högt i bilen, att hans hjälm delvis blockerade luftintaget till motorn. Det gjorde att hans motor gick på lägre effekt än Fisichellas.
Så kan man säga att Wurz var sämre än Fisichella? Tveksamt, även om de var stallkamrater så var det så många olika förutsättningar. När Wurz i Malaysias GP i slutet av året fick en uppdaterad bil som Fisi kört större delen av sösongen kvalade han med lätthet ut Fisichella och var före honom i hela loppet. Men då var å andra sidan Fisichella enligt uppgift ganska omotiverad efter en dålig säsong för stallet ....
Så hur avgör man om en förare är bättre än en annan om man inte tittar på ställningen i mästerskapet? Det enda som återstår är en massa mer eller mindre kvalificerat tyckande och subjektiva bedömningar.
Är Kimi bättre än Coulthard? Tja, troligen liksom att Alonso troligen är bättre än Fisichella.
Min enkla bedömning är att Schumacher är den totalmässigt bästa föraren i F1 idag, med en viss marginal. Den som enligt mig kommer närmast honom är Alonso av de förarna strax bakom. Han verkar vara närmast Schumachers "totalpaket". Kimi är också där, men skillnaden Kimi/Alonso tycker jag är att Kimi gör fler misstag än Alonso som man nästan aldrig ser göra misstag.
Montoya är också med där uppe, men verkar ha problem med koncentratioen emellanåt - vilket visar sig i 360 graders snurrningar helt omotiverat och ibland i bilar som inte är 100% korrekt inställda.
Men allt detta är subjektiva bedömningar, kanske med viss logik bakom men säkra är de inte.
I slutändan kan vi bara vara säkra på en sak: den med mest poäng vid säsongens slut är bäst placerad i mästerskapet det året. Vilket är vad det handlar om.
Det delas varken ut stilpoäng eller moraliska poäng i F1 som tur är. Sånt får de syssla med i konsåkning, konstsim och andra märkliga sporter
-
Gösta skrev:Mr T skrev:Lucky, stirrar du dej blind på poängen för att avgöra om en förare är bra eller inte?LuckyStrike1 skrev:Jag tycker det är fantastiskt att Kimi äntligen är bästa McLarenförare i mästerskapet efter alla försöka han har haft på sig.
Vad är det annars som avgör??? Detta är inte balett där man har subjektiva bedömningar. Man har runt banan installerat sensorer och på bilarnas finns sändare för att man skall kunna mäta (inte bedömma) hur snabb en förare är. Dessutom har man objektivt fastställt hur långt ett lopp är så att det inte skall finnas tvivel om hur snabbt en förare avverkar denna distans.
Vad stirrar du på? Hur färgsättningen på hjälmen är? Hur fint han rör sig när han går och om han vickar på häcken! F1 är ingen bedömningssport. den är mätbar ner till 0,001 sek!!!!!
Gösta, vänligen läs min kommentar en gång till innan du varvar upp på rött... jag skrev POÄNG!
Det är inte samma som fart.
Jag frågade Lucky, i all vänlighet, om hans enda kriterie när han bedömmer en förare är hur många POÄNG han har.
I så fall är det ju värdelöst att se loppen i och med att förarna inte får poängen fören dom passerat mållinjen.
Om Lucky hejar på Alonso så har han ju haft trevliga poängställningar att se på i år.
Say no more...
-
Mr T - du har fått två svar av mig nu. läs och begrunda om du vill.
Det enda jag har konstaterat är vilken McLarenförare som är bäst i mästerskapet, ingenting annat.
Det enda jag har konstaterat är vilken McLarenförare som är bäst i mästerskapet, ingenting annat.
-
Jag håller med dej i stort sett fullt ut.LuckyStrike1 skrev:Egentligen finns det inga bra sätt att jämföra förare på...
Vilken förare som är bra kan vara subjektivt.
Men jag tycker att bra förare har egenskapen att kunna utnyttja materialet till max.
Och dom bästa, mer än max... (Häkkinen å Schumi)
Och rent krasst så är det ju så att den som har mest poäng i slutet vinner titeln.
Men om, rent hypotetiskt, det skulle visa sej att Ferrari fuskat genom att har kört omkring med en mindre fusionsreaktor i kärran och bli av med alla titlar/poäng dom senaste 10 åren så skulle jag inte tycka att Schumi skulle ha blivit en sämre förare för det.
Den här diskussionen kan väl pågå hur länge som helst så jag lägger ner den.
Say no more...
-
Mr T skrev:Gösta skrev:Mr T skrev: Lucky, stirrar du dej blind på poängen för att avgöra om en förare är bra eller inte?
Gösta, vänligen läs min kommentar en gång till innan du varvar upp på rött... jag skrev POÄNG!
Det är inte samma som fart.
Jag frågade Lucky, i all vänlighet, om hans enda kriterie när han bedömmer en förare är hur många POÄNG han har.
I så fall är det ju värdelöst att se loppen i och med att förarna inte får poängen fören dom passerat mållinjen.
Om Lucky hejar på Alonso så har han ju haft trevliga poängställningar att se på i år.
Varvar upp på rött?? Jag har inte startat motorn ännu!!!
Den som är snabbast över en racedistans får mest poäng, den som är nästsnabbast får nästmest osv.
Så skall man bedömma förarnas fart så är poängen ENDA kriterium.
Men vill man bedömma frisyren, häckens rörelser vid promenad mm så får man ta till andra kriterier.
F1 handlar lite om att passera målinjen på en tid som är kortare än vad motståndarna passerar den. Det känns som om det är essensen av F1.
Passerar man inte mållinjen alls då har någon gjort något som inte är så bra.
I cart kan man få poäng utan att passera mållinjen. Det vore något för dig?? Dessutom får nästan alla förare poäng. Underbart rättvist.