Källa - F1-live.comJenson Button's car underweight at Imola?
Jenson Button finished on the podium for the first time this season, taking an excellent third place at the San Marino Grand Prix after suffering from many mechanical problems in the previous races.
To make things even better, Takuma Sato also finished in the points with a commendable fifth place result. With such a success after a difficult season start, BAR had every reasons to celebrate... until an unexpected problem clouded the party after the race.
The race Stewards took a long time to examine Button's car, which appeared to be under the minimum weight of 600 kg (including the driver's own weight). The car was initially over the weight limit with the remaining fuel but once this fuel was taken out of the car, the total weight dropped below the minimum weight allowed by the rule.
After many hours of analysis, the Stewards concluded that Button's car was legal.
However, BAR's worries are not over yet since the FIA decided to appeal the decision of the Stewards at the International Court of Appeal. The date of the meeting is scheduled for May 4 in Paris.
Button nära att bli diskad
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Button nära att bli diskad
Button nära diskning på Imola
Ferrari.
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
Nu har FIA överklagat race stewards beslut att godkänna bilen.
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=84214
Detta är mycket mystiskt eftersom Rubens brutit och Michael kom före Button.
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=84214
Detta är mycket mystiskt eftersom Rubens brutit och Michael kom före Button.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det verkar som att Bar och Button har mer problem än så.
http://www.planet-f1.com/news/story_19323.shtml
Vet ej om det ligger substans bakom artiklen men Fia har som sagt valt att gå vidare i fallet.
Vidare finns antydningar om att fler team sysslar med samma sak.
Det vore annars som en enkel lösning för Fia att väga bilarna under pågående lopp.
Fia kan bli en form av trafikpolis på F1-banan.
Personligen tänkte jag aldrig på detta kryphål inom 600 kg reglen.
http://www.planet-f1.com/news/story_19323.shtml
Vet ej om det ligger substans bakom artiklen men Fia har som sagt valt att gå vidare i fallet.
Vidare finns antydningar om att fler team sysslar med samma sak.
Det vore annars som en enkel lösning för Fia att väga bilarna under pågående lopp.
Fia kan bli en form av trafikpolis på F1-banan.
Personligen tänkte jag aldrig på detta kryphål inom 600 kg reglen.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men om man har den precis efter depålinjen, dvs då de kör på fartbegränsning... bara en tanke...ANFRAN skrev:Finns det inte risk för vattenplaning då?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Noggrannhet pa dynamiska fordonsvagar kan vara ner till 0.2% av max sa +-2kg. De vagarna finns redan kommersiellt sa det kan nog implemeteras till nasta sasong som ett krav pa en F1 godkand bana.EnzoF1 skrev:Men om man har den precis efter depålinjen, dvs då de kör på fartbegränsning... bara en tanke...
Aldrig att BAR kan fallas for det har. Det finns inga bevis for att de har kort under tillaten vikt - bara spekulationer. Ingen kan med sakerhet saga hur mycket de tankade vid stoppen.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, jag tror inte heller BAR blir diskade.
Om jag har hängt med i alla turer som var bilen över minimivikten med bränsle i + förare vilket också är vad reglerna säger.
Bilen ska vägas med förare och bränsle ombord och ska i race vara minst 600 kg vilket BAR klarade.
När man tömde den på allt bränsle kom den under 600 kg, men det är inte vad reglerna säger.
Sen är det så klart misstänkt att de gjorde ett depåstopp med 13 varv kvar som tog längre tid än de andra, trots att de hade färre varv att köra i sista stinten - och att de hade ovanligt mycket bränsle kvar i bilen när de gick i mål.
Det är väl det som fått FIA att överklaga funktionärernas beslut. BAR har troligen hittat ett kryphål i reglementet, och jag tror att de kommer att frias och att FIA snart kommer att förtydliga reglementet a lá däcksreglementet 2003.
Om jag har hängt med i alla turer som var bilen över minimivikten med bränsle i + förare vilket också är vad reglerna säger.
Bilen ska vägas med förare och bränsle ombord och ska i race vara minst 600 kg vilket BAR klarade.
När man tömde den på allt bränsle kom den under 600 kg, men det är inte vad reglerna säger.
Sen är det så klart misstänkt att de gjorde ett depåstopp med 13 varv kvar som tog längre tid än de andra, trots att de hade färre varv att köra i sista stinten - och att de hade ovanligt mycket bränsle kvar i bilen när de gick i mål.
Det är väl det som fått FIA att överklaga funktionärernas beslut. BAR har troligen hittat ett kryphål i reglementet, och jag tror att de kommer att frias och att FIA snart kommer att förtydliga reglementet a lá däcksreglementet 2003.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vad jag inte riktigt har förstått är om bilen ska vägas med eller utan bränsle efter loppet.
Reglerna definierar bilens vikt enligt:
I kapitlet om bilens vikt står följande:
Det borde vara avgörande för om man kan anse att BAR har begått någon regelöverträdelse eller ej.
Reglerna definierar bilens vikt enligt:
Samt1.9 Weight :
Is the weight of the car with the driver, wearing his complete racing apparel, at all times during the event.
I 1.10 står det dessutom "all fuel tanks" vilket implicerar att man kan ha flera bensintankar.1.10 Racing weight :
Is the weight of the car in running order with the driver aboard and all fuel tanks full.
I kapitlet om bilens vikt står följande:
Begreppet "event" definieras enligt:4.1 Minimum weight :
The weight of the car must not be less than 605 kg during the qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the event.
Min fråga är då om vikten i 4.1 avser vikten enligt definitionen i 1.9 eller den i 1.10?1.8 Event :
An event shall consist of official practice and the race.
Det borde vara avgörande för om man kan anse att BAR har begått någon regelöverträdelse eller ej.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men det måste tydligen framgå att bilen har två tankar på den ritning som lämnas in till FIA. Har de ändrat detta i efterhand kan de bestraffas för det, dock torde ju knappast uteslutning bli aktuell om det enbart handlar om detta...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visserligen står det "Fuel Tanks" i den övergripande rubriken men det kan ju tolkas som bränsletankar i en generell bemärkelse. Det kan ju finnas flera olika typer. I den första paragrafen talas det om att bränsletanken (i singularis) måste bestå av en enda cell.
Hur B.A.R:s konstruktion än ser ut är frågan om de kan visa att de har kört med den extra kaviteten med bränsle under hela loppet. Kan de inte det lär de nog åka dit.
Tärnström
Hur B.A.R:s konstruktion än ser ut är frågan om de kan visa att de har kört med den extra kaviteten med bränsle under hela loppet. Kan de inte det lär de nog åka dit.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I de flesta andra serier med totalminimivikt, åtminstone i karting så gäller det att ekipaget aldrig någonsin får underskrida minimivikten, och då spelar det ingen roll om man har halva tanken kvar, eller tom tank och vikter istället. Generellt är det ganska dumt att ha soppa som barlast eftersom den är så lätt och därmed får man ingen låg tyngdpunkt, samt att det lätt skvimpar omkring lite, även om man har säkerhetstankar med skum i. Men i de flesta andra serier tankar man ju inte under loppet och då bör ju ekipaget vara som lättast just när man gått i mål.Razor skrev:Vad jag inte riktigt har förstått är om bilen ska vägas med eller utan bränsle efter loppet.
Reglerna definierar bilens vikt enligt:1.9 Weight :
Is the weight of the car with the driver, wearing his complete racing apparel, at all times during the event.
Lite jobbigt om det rödflaggas strax innan sista depåstoppet, om man tänkt sig att fuska.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det rimliga vore ju att väga bilen med tömd bränsletank men regeltexten kändes lite luddig på just den fronten, d v s om det är vikten enligt 1.9 eller 1.10 som gäller i 4.1. Min tolkning är att det är vikten enligt 1.9 som avses och då tolkar jag det som att det är med tomma tankar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Stallen lär ju vara medvetna om hur FIA utför sina vägningar sedan lång tid tillbaka.
Jag ser inte hur det ska finnas någon väg runt detta, oavsett extra tank eller inte. Bevisbördan måste ju helt och hållet ligga på BAR i detta fallet. Om bensinen inte har kunnat användas av motorn måste BAR bevisa att bränslet har funnits i bilen redan vid start. Detta borde ju gå att räkna ut med hjälp av data från tankriggar och bilens telemetri (och jag har för mig att FIA har rätt att begära in den från stallet). Motorns förbrukning borde därmed vara möjlig att beräkna. Frågan är om FIA kan påvisa att detta är ett systematiskt försök att fuska - lyckas de med det, då åker BAR ut. Annars blir det bara sedvanlig bestraffning för att ha kört med för lätt bil.
Tärnström
Jag ser inte hur det ska finnas någon väg runt detta, oavsett extra tank eller inte. Bevisbördan måste ju helt och hållet ligga på BAR i detta fallet. Om bensinen inte har kunnat användas av motorn måste BAR bevisa att bränslet har funnits i bilen redan vid start. Detta borde ju gå att räkna ut med hjälp av data från tankriggar och bilens telemetri (och jag har för mig att FIA har rätt att begära in den från stallet). Motorns förbrukning borde därmed vara möjlig att beräkna. Frågan är om FIA kan påvisa att detta är ett systematiskt försök att fuska - lyckas de med det, då åker BAR ut. Annars blir det bara sedvanlig bestraffning för att ha kört med för lätt bil.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
För enkelhetens skull så kan man ju tömma bilen på bränsle efter loppet och väga in med förare som man nu gör. Svårare än så kan det väl inte vara?
Och, javisst, alla tillåtna bränsle tankar skall tömmas inkl. drickaflaskan.
Hittar man otillåtna tankar, diskning det racet såklart.
Och, javisst, alla tillåtna bränsle tankar skall tömmas inkl. drickaflaskan.
Hittar man otillåtna tankar, diskning det racet såklart.
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör apr 13, 2002 02:00
Ytterligheter
Ska man hård dra det hela då också? Tömma alla vätskor, hydrauloljor, olja, kylarvätska? Blir liksom lite löjligt då.
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Re: Ytterligheter
BlackhawkMTV skrev:Ska man hård dra det hela då också? Tömma alla vätskor, hydrauloljor, olja, kylarvätska? Blir liksom lite löjligt då.
Tydligen kämpar vissa hårt med att missförstå eller bara försöka vara spetsfundiga och komma med löjliga kommentarer.
Läs innantill VAD jag skrev.
Jag skrev i mitt inlägg att BRÄNSLE-tankarna skulle tömmas.
Mig veterligt används inte motorolja, hydraulolja eller kylarvätska för framdrift av fordonet.
Drickaflaskan nämnde jag först mest ironiskt, men insåg sedan att det faktiskt är en variabel/påfyllbar tank, om man så vill.
Med FIAs benägenhet att lämna kryphål i reglementet i åtanke, så...
Dock har jag inte läst reglementet avseende drickaflaskan, men det kan säkert någon bättre vetande här briljera med.
Jag föröker bara vara konstruktiv.
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Får man inte fylla på olja då? Luft har jag sett att de fyllt på till ventilsystemet.
Det vore kanske en ide, om det var tillåtet, att fylla på en väldig massa olja eller kylvätska vid sista depåstoppet. Den kanske inte ens är reglerat vilken hastighet man får fylla på det med, så man kan trycka in 50 kg på ett par sekunder.
Men vill man verkligen fuska så kanske det går att hänga på 50 kg extra ballast också, utan att nån ser. De får väl hyra in nån illusionist som är bra på sånt. När de ändå är och gräver i sidepodsen så dit med lite volfram, bly, eller vad de nu använder.
Det vore kanske en ide, om det var tillåtet, att fylla på en väldig massa olja eller kylvätska vid sista depåstoppet. Den kanske inte ens är reglerat vilken hastighet man får fylla på det med, så man kan trycka in 50 kg på ett par sekunder.
Men vill man verkligen fuska så kanske det går att hänga på 50 kg extra ballast också, utan att nån ser. De får väl hyra in nån illusionist som är bra på sånt. När de ändå är och gräver i sidepodsen så dit med lite volfram, bly, eller vad de nu använder.
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör apr 13, 2002 02:00
Altså
jag skrev det inte för att vara dum eller så. Kommer bara ihåg komiken kring 82 år säsong. När icke turbo teamen hade "vattenkylda" bromsar. Där bil - vatten, tävlade och bil + vatten, vägdes. Om man nu ska hålla på att tömma vätskor för att väga så blir det lite väl lång sökt. Alltså, om nu bilen var laglig vid vägning och att det inte kan bevisas att bilen var olaglig någon gång under tävlingen så är det ju lämpligt att inte döma stallet som dom gjort. Dom kan ju lätt kolla siffrorna från tankrigarna och hur mycket dom tankade under loppet. Då får dom ju alla fakta ang. hur mycket bilarna vägde som minst under loppet.