Poängförsprång?

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Poängförsprång?

Inlägg av Crazy F1 »

Tänkte bara höra om någon vet hur långt före Schumacher Häkkinen var som mest(poängmässigt) under säsongen 98?

Bara tänkte på det eftersom det kan vara intressant att jämföra...jag vet att schumi var mer än 20 p före hill 94 nämligen, men efter en två raceavstängning så var ju Hill ikapp.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

22p efter monacos gp.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tackar...det är ju ungefär som nu då ju, då är det iaf inte ett ointagligt försrång för om jag minns det hela rätt så hade både schumi och mika 78p när Monzas GP var kört...lika var det iaf, så det finns hopp än så länge... För vissa av oss :D
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

1998 var det svårare att ta in ett stort poängförsprång eftersom tvåan fick fyra poäng färre än segraren, jämfört med dagens två poäng.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ja det finns det. Bara 19p upp just nu. Det kan man käka upp snabbt om man bara får lite speed i bilen. Speciellt under kvalen. 8)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Razor skrev:1998 var det svårare att ta in ett stort poängförsprång eftersom tvåan fick fyra poäng färre än segraren, jämfört med dagens två poäng.
Jaså? Jag tycker det borde varit lättare.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, givetvis... dumma mig :o
Vad fan tänkte jag på? :oops:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant, det borde vara lite knepigare... men å andra sidan så har schumi några fler lopp på sig i iår...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Re: Poängförsprång?

Inlägg av Eau Rouge »

Crazy F1 skrev:Tänkte bara höra om någon vet hur långt före Schumacher Häkkinen var som mest(poängmässigt) under säsongen 98?

Bara tänkte på det eftersom det kan vara intressant att jämföra...jag vet att schumi var mer än 20 p före hill 94 nämligen, men efter en två raceavstängning så var ju Hill ikapp.
Han blev dessutom diskad i Englands och Belgiens GP + att han inte fick delta i Italiens GP och Portugals GP. Alltså fyra poänglösa tävlingar.

Och om man räknar dom poäng MS skulle fått om han inte blivit diskad är

Englands GP - 2:a plats = 6 Poäng
Belgiens GP - 1:a plats = 10 Poäng

Jag får det till att han har 16 P mer om han inte blivit diskad, och han hade förmodligen tagit poäng i Italien och Portugal med och då hade det varit ännu mer. Så Schumacher var helt överlägsen 1994 precis som han var 1995. Så hade Hill vunnit VM hade han fått det till skänks.

Schumacher 108 P
Hill 91 P

SH
Ferrari.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Om om inte hade varit... 8)
Överskrider man det tillåtna så blir man straffad,åtminstone ibland. Hade de straffat MS för prejningen av Hill så hade Hill blivit världsmästare, även officiellt...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Mmmm.
Damon Hill wdc 1994 & 1996
MIchael Schumaher wdc 1995, 2000, 2001 ,2002 och 2004. 5 titlar är iofs något för myclet det också. Kanske borde Häkkinen fått 2000 också?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Bestraffningar ska naturligtvis tilldelas om man överskrider dom regler som finns, Men anledningen till att MS inte fick köra i Italien och Portugal var pga att han körde om Hill på formationsvarvet i England och då fick han en svartflagg som han sket i, då fick han inte köra i Italien och Portugal, Löjligt.

Jag förmodar att du syftar på den sk prejningen i Aidelaide, men den prejning Hill gjorde på MS i Englands 1995 var ju inte så dålig den heller, Så Hill kan ju också.

SH
Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jaså, är det löjligt att bestraffas för att man ignorerat svartflagg?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Nej naturligtvis inte. Men det jag menar att dels att han fick svartflagg för att han körde om Hill på formationsvarvet det tycker jag var löjligt, det är för hårt.

Sen när man ignorerar svartflagg så får man 2 race avstängning, det är också löjligt tycker jag.

SH
Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Var det precis så det gick till då?
Och hade han inget annat förtungande på sig innan det som hände?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Som vad ??
Ferrari.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Eua Rouge skrev:Som vad ??
Otukt med djävulen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Eua Rouge skrev:Som vad ??
Det var inte en svartflagg enbart som han ignorerade. Benetton trotsade flera av racestewardsens beslut under helgen på Silverstone, där bland annat "meny 13" så småningom kom fram. Man överklagade och fick på så sätt starta i Tyskland, men med risk för att straffet skulle utökas. När Benetton dessutom hade sin "Jos-barbeque" där med en fifflad bränslerigg fanns det väl inte mycket mer att göra än att slå till hårt.
Inte hårt nog enligt mig, men ändå.
Eller om man så vill, så slog de till för hårt och kunde inte utdöma rättmätigt straff för sista loppet. ((Se Jerez 97) (Som om det skulle varit ett straff))
Kommer ihåg att de strulade om den för tunna plankan efter Spa också...
Är det förresten inte lite ohyfsat att besvara en fråga med en fråga?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Man måste väl få överklaga dom domar som fälls över en utan att straffet blir strängare för den skull, den om det skulle vara så i vanliga rätten att alla mördare, våldtäksmän etc inte skulle får överklaga då skulle det bli hur långa fängelsestraff som helst.

Du får kalla mig vad du vill om jag är ohyfsad eller inte, men eftersom du verkar ha en sån himla koll så måste man väl få fråga om jag inte förstår eller, Dessutom kommer jag inte ihåg att du frågade mig något i det tidigare inlägget som jag besvarde med en motfråga.
Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det är klart du skall fråga om du känner dig osäker. Jag kan inte och vet inte allt, men att ignorera svartflagg är bland det värsta man kan göra.

En fråga brukar avslutas med ett frågetecken. I posten innan din ser jag två stycken.
Jag har ett par extra här ???? som du kan använda om du vill.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Vet nån varför han ignorerade flaggorna?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Han såg dom helt enkelt inte.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det vet vi ju att kerpenmannen har lite svårt med att kolla vad som händer på sidorna.
GMD

Inlägg av GMD »

Eua Rouge skrev:Man måste väl få överklaga dom domar som fälls över en utan att straffet blir strängare för den skull
Om en fotbollsspelare överklagar ett gult kort så har domaren rätt att ge honom ett rött kort. I all idrott är domarens ord lag.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Har för mig att radion hade gått sönder och att man därför inte kunde få fram informationen till MS som satt i coqpiten..
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Nej, radion var inte trasig. Schumacher hade fått instruktion ifrån depån att han fått ett fem sekunders tidstillägg. Det visade sig vara felaktigt utan istället var det ett fem sekunders stop & go Schumacher hade fått. Eftersom Schumacher inte tog sitt stop & go inom stipulerad tid fick han svartflagg. En svartflagg som varken han eller teamet såg förren efter flera varv. Då var det för sent.

Har för mig att även Mansell fick flera lopps avstängning för en ignorerad svartflagg. Även han hade missat att se svartflaggan. Finns ytterligare fall där förare missat instruktioner som visats efter startrakan. Exempelvis fick Alesi soppatorsk i Melbourne 97 efter att radion pajat och teamet förgävet viftat med plakat från depån att Alesi skulle komma in.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
GMD

Inlägg av GMD »

Kunde de inte SMS:a honom då?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

GMD skrev:
Eua Rouge skrev:Man måste väl få överklaga dom domar som fälls över en utan att straffet blir strängare för den skull
Om en fotbollsspelare överklagar ett gult kort så har domaren rätt att ge honom ett rött kort. I all idrott är domarens ord lag.
Domarn har rätt att göra vad fan han vill, men det ska ju vara korrekt dömt också, om en fotbollsspelare får rött kort bara för att han överklagade ostskivan ska han ju inte få rött kort, och det får dom oftast inte heller, sen tycker jag inte att det är speciellt relevant att jämföra fotboll och F1.
Ferrari.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag satt och tänkte på Däcken i det senaste loppet...och frågan är vems däck som är bäst....på de 12 första platserna finns det bara en Bridgestone placering(schumi som vanligt) och det måste ju indikera att det är Michelin som har ett övertag(rent generellt sett) och att det är Ferraris nya bil som är den stora skillnaden till att bridgestone finns med i toppen igen.
Anledningen till denna slutsats är att när ferrari körde med sin gamla bil så gick det ju inte speciellt bra för bridgestone så då måste det ju bero på bilens prestanda.

Har jag fel?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bridgestone hade nya däck till Imola.

Bridgestonedäcken har generellt sett fungerat bäst när det varit kallare, under Europaloppen.

Ferrari är enda toppstall på Bridgestone sdå i vilken topp 10 lista som helst kommer enda Bridgestone representationen att vara just Ferrari - om inte en massa bilar bryter och Jordan och Minardi kan kravla sig upp till topp 10-12.

Ferraris gamla bil vann 15 av 17 lopp eller nåt sånt ifjol. I år var de inte ens i närheten med den bilen. Det kan förklara att däcken är boven i dramat - och ser man på hur Bridgestonedäcken såg ut efter Bahrains och Malaysias GP så känns det nog som ett klart däcksrelaterat problem.

På Imola var Bridgestonedäcken de som höll bäst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Indien i Jordan hade ett snabbaste varv som var 0,4 sec bättre än Mark Webbers och i partitet med bla Trullis, Heidfelds och Villeneuves. Så nog var Bridgestonedäcken det starkare denna helg.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Ja, givetvis... dumma mig :o
Vad fan tänkte jag på? :oops:

ÄNTLIGEN. :D

(besserwisser)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ska det vara för ett gott syfte att svika ett förtroende bör ni ju inte skylta med det båda två.
Enzo kommer inte längre ner, men du åkte ner ett pinnhål till, så du vet.
Nu vet jag att du inte är att ha förtroende för.
GMD

Inlägg av GMD »

Eua Rouge skrev:Domarn har rätt att göra vad fan han vill, men det ska ju vara korrekt dömt också, om en fotbollsspelare får rött kort bara för att han överklagade ostskivan ska han ju inte få rött kort, och det får dom oftast inte heller, sen tycker jag inte att det är speciellt relevant att jämföra fotboll och F1.
Varför är det inte relevant? De är båda sporter och alla sporter har som bekant regler som måste följas av samtliga deltagare. Om någon deltagare är ignorant nog att strunta i en dessa regler och bryta mot dem och sedan har mage att överklaga domen så tycker jag att man med all rätt ska få ta i med hårdhandskarna.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jasså, jag trodde att det var "samma" däck som de körde med i Baharain eller hur det nu stavas...där var ju bridgestone bra i de varv schumi låg bakom Alonso...sedan så höll inte Barrichellos däck måttet, men om det beror på körning eller bil är svårt att säga eftersom RB inte var särkillt snabb den helgen.(mycket pga tekniska problem kan väl ioach för sig tilläggas, men ändå..)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Som sagt Jari, med tanke på hur du ljugit enbart i syfte att förnedra vänner och bekanta så ska du kanske inte sätta dig på så höga hästar.

Jari skrev:Ska det vara för ett gott syfte att svika ett förtroende bör ni ju inte skylta med det båda två.
Enzo kommer inte längre ner, men du åkte ner ett pinnhål till, så du vet.
Nu vet jag att du inte är att ha förtroende för.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Har du några bra exempel på det?
Gärna något som har koppling till poängställningen och som inte är äldre än fem år.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

GMD skrev:
Eua Rouge skrev:Domarn har rätt att göra vad fan han vill, men det ska ju vara korrekt dömt också, om en fotbollsspelare får rött kort bara för att han överklagade ostskivan ska han ju inte få rött kort, och det får dom oftast inte heller, sen tycker jag inte att det är speciellt relevant att jämföra fotboll och F1.
Varför är det inte relevant? De är båda sporter och alla sporter har som bekant regler som måste följas av samtliga deltagare. Om någon deltagare är ignorant nog att strunta i en dessa regler och bryta mot dem och sedan har mage att överklaga domen så tycker jag att man med all rätt ska få ta i med hårdhandskarna.
För att Fotboll och F1 är 2 olika sporter med väldigt olika regler och att jämföra regler i F1 och regler i Fotboll går ju inte. Om man är ignorant ska det självklart rendera ett straff, men som det var på Silverstone -94 så påståd ju Benetton stallet att man inte såg svartflaggen. Det är väl knappast ignorant?.
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Eua Rouge skrev:Om man är ignorant ska det självklart rendera ett straff
Varför ska man bestraffas för att man är ignorant? :o
Det låter lite väl elitistiskt i mina öron...

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Varför ska man bestraffas för att man är ignorant? :o
Alltså vi pratar om idrott och ignoreringar till reglerna.
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, du skriver att man ska bestraffas för att man är ignorant; det är inte samma sak som att man ignorerar något.

Ignorerar man t ex en svart flagga så stipulerar väl reglerna redan idag vilken bestraffning som ska dömas ut?

Äntligen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

De har kanske inte läst regelboken...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, då är man ju både ignorant och nonchalant.

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Nej, du skriver att man ska bestraffas för att man är ignorant; det är inte samma sak som att man ignorerar något.
Vad är skillnaden, vet du vad en ordbok är?
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Eua Rouge skrev:Vad är skillnaden, vet du vad en ordbok är?
Ja, vet du?

Ignorant betyder att man är okunnig, det är inte samma sak som att man ignorerar något; då är man nonchalant.

Äntligen!
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Om man är ignorant är man okunnig och obildad. Om man ignorerar något så struntar man medvetet i att fästa avseende eller intresse för någon eller något. En viss skillnad mao.

Edit: Äsch, du hann före Razor.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Om du slår upp ignorera i Svenska Akademins Ordlista kommer detta upp.
BETYDELSE: vara okunnig om (ngt), icke hava vetskap om (ngt), icke känna till (ngt).
Ferrari.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Sen kan man även få upp detta, det finns alltså 2 med olika innebörd, så Ignorera kan enligt Svenska Akedemins Ordlista betyda detta eller det jag skrev i förra inlägget.
BETYDELSE: låtsa sig sakna kännedom l. vetskap om (ngt), låtsa sig icke känna till (ngt); (med avsikt) underlåta att uppmärksamma (ngt l. ngn); låtsa sig icke märka (ngt l. ngn); icke fästa avseende vid (ngt); behandla (ngn l. ngt) som luft.
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hur gammal är din SAOL?
Av språket att döma så är det antagligen en väldigt gammal utgåva och i moderna utgåvor så saknas betydelsen "vara okunnig" för ordet ignorera.

Hur som helst så är det knappast okunskap eller brist på bildning som ska bestraffas av FIA.

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Okej, Razor du har rätt, jag ger mig. Jag ber om ursäkt för att jag blandat ihop orden.

Det är ingen undanflykt detta, utan bara en bekräftelse på att jag har insett att jag haft fel, och du vinner.

Interessanat och lite lärorik disskution iaf.

Ha det
Ferrari.